گزارش اولین نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری کشورهای ایران و عراق

0

پیرو درخواست و نیازهای موجود در خصوص حضور شرکت‌های گردشگری و مسئولین مرتبط کشور عراق به‌عنوان یکی از بازارهای هدف ورودی به ایران به‌خصوص شهر مشهد، وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث خراسان رضوی به مدیریت جناب آقای مهندس موسوی، مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اقدام به ایجاد هماهنگی‌های لازم و دعوت از آژانس‌های معتبر مشهد و جمع‌آوری اطلاعات هیأت‌های گردشگری و مسئولین مرتبط کشور عراق به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف کردند. در همین راستا اقدامات لازم را در جهت دعوت جمعی از آژانس‌های ایرانی و عراقی به کشور ایران به منظور مذاکراتی درباره سفر عراقی‌ها به ایران و ارائه خدمات مناسب گردشگری را سامان‌دهی نمایند. دغدغه‌ طرفین، حضور پررنگ دلال‌هایی است که نگرانی‌ها و مشکلاتی را در این بازار به وجود آورده است.  این هیأت که رییس اداره گردشگری استان کربلا نیز آن‌ها را همراهی می‌کرد، از روز چهارشنبه، سوم آذرماه با ورود به شهر مشهد آغاز  تا ظرفیت‌های درمانی و گردشگری سلامت را در یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر عراقی‌ها بررسی نمایند. در برنامه این گروه علاوه ‌بر شرکت درجلسات B2B از امکانات و ظرفیت‌های بیمارستانی، کلینیک‌های درمانی و زیبائی و مراکز خرید در شهر مشهد نیز بازدیدهایی انجام شد.

روز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰

میزبانان نشست به همراه نمایندگان شرکت ره بال آسمان، در ساعت ۱۴:۳۰ از مهمانان استقبال کرده و بعد از مراسم معارفه و خوش‌آمدگویی، آن‌ها را به سمت محل استراحتشان راهنمایی کردند. ساعت ۱۸ همان روز، گروه تشریفات و ترانسفر، مهمانان محترم را به زیارت حرم حضرت رضا (ع) بردند. در این برنامه علاوه بر زیارت، مهمانان از بخش‌های مختلف حرم رضوی بازدید کردند. پس از آن نیز در ساعت ۲۰ برای صرف شام به مهمانسرای غدیر حرم مطهر رفتند و پس از صرف شام، در ساعت 22، برای استراحت به هتل بازگشتند.

روز پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰

جلسه افتتاحیه همایش در ساعت ۸:۳۰ روز پنجشنبه ۴ آذرماه ۱۴۰۰ پس از تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد. در شروع همایش، آقای علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش مشترک فعالان گردشگری ایران و عراق، به نمایندگان وزارت امور خارجه ایران، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی و سایر مهمانان خیرمقدم و خوش‌آمد گفتند. ایشان در ادامه تأکید کردند ‌که توسعه و تسهیل زیارت امام رضا (ع) اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد. همچنین با اشاره به سفر هیئتی از عراق به استان‌های غربی در هفته‌های گذشته و همچنین سفر گروه بزرگی از آژانس‌داران عراقی به شهر مشهد، افزودند که این برنامه در هفته‌های آینده استمرار خواهد داشت و استان گلستان نیز هفته آینده میزبان گروهی از عراقی‌ها در ایران خواهد بود؛ بنابراین حضور فعالان گردشگری در ایران نه‌تنها فرصتی برای توسعه مناسبات مشترک با استان خراسان رضوی که برای همه استان‌هاست.

در ادامه بیان شد که طبق اظهارات نمایندگان عراقی، یکی از معظلات بزرگی که پیش روی گردشگران عراقی در ایران بوده است، حضور دلالان است. این دلالان که به زبان عربی مسلط هستند، با مراکز درمانی کمتر‌شناخته‌شده یا حتی غیرمجاز هماهنگ می‌شوند و مسافران ناآگاه را در ازای دریافت هزینه هنگفت به این مراکز معرفی می‌کنند. حضور در این مراکز گاهی مشکلات جدی ایجاد می‌کند که از جمله آن می‌توان به ناراضی‌بودن بیمار از روند درمان یا محل اقامت و پرداخت هزینه‌های بسیار اشاره کرد. این مشکلات زمانی به مرحله بحرانی می‌رسد که ضرر یا اتفاق جبران‌ناپذیری متوجه مسافر شود. در چنین مواقعی نه دلال پاسخگو است و نه مراکز نظارتی می‌توانند کاری از پیش ببرند.

با اجرای طرح گردشگری سلامت و فعالیت آژانس‌های معتبری از جمله شرکت ره بال آسمان در این حوزه، حالا اتفاقاتی پیش رو است که اگر به درستی اجرا شود، هم مشکلات برطرف خواهد شد و هم گردشگران خارجی به‌خصوص گردشگران شهر مشهد که زوار امام رضا (ع) محسوب می‌شوند، با رضایت بیشتری به ایران سفر کرده و خدمات می‌گیرند. در این تعامل سالم و دوستانه، ایرانی‌ها نیز از حضور مسافران منتفع خواهند شد.بی‌شک هر چه میزان رضایت گردشگران بیشتر باشد، سود اجراکنندگان طرح نیز بیشتر خواهد شد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان یادآوری کردند که چندی پیش پس از اینکه ایران اقدام به صدور روادید گردشگری کرد، دستورالعمل شهر فرودگاهی امام خمینی در خصوص  ورود گردشگران خارجی به ایران نیز منتشر شد. از آنجا که عراق مهم‌ترین بازار هدف ایران چه در حوزه ورود گردشگر و چه خروجی مسافر است، لازم بود هماهنگی لازم برای هدایت و ساماندهی سفر عراقی‌ها به ایران با نگاهی به این دستورالعمل انجام شود.در این دستورالعمل آمده است که برای سفر به ایران همه گردشگران بیشتر از ۱۲ سال، ملزم به ارائه تست پی سی آر (PCR) منفی و گواهی کامل واکسیناسیون هستند. این افراد چه به‌صورت گروهی یا انفرادی با رعایت این پیش شرط‌ها می‌توانند وارد ایران شوند. به همین منظور تشکل‌های صنفی در مشهد برای اولین‌بار پس از انقلاب، نشستی را با حضور آژانس‌های مسافرتی عراقی و ایرانی فعال از جمله ره بال آسمان در مشهد برگزار کردند.

تعداد ۴۰ آژانس فعال که در حوزه سیاحت، زیارت و درمان با ایران کار می‌کنند از شهرهای کربلا، نجف اشرف، بصره به ایران دعوت شدند. از سوم تا پنجم آذرماه ۱۴۰۰، این افراد که برخی‌شان تجربه سفر به استان‌های مرزی از جمله کردستان و کرمانشاه را نیز داشتند، در شهر مشهد با آژانس‌های ایرانی جلسات مختلفی برگزار کردند. نتیجه این جلسات، ایجاد همکاری مشترک برای اعزام گردشگران عراقی به ایران شد.

آقای محمدرضا دشتی اردکانی، رییس فراکسیون گردشگری در مجلس، نیز با اعتقاد بر اینکه در سه ماه گذشته، دولت سیزدهم باعث تحول گردشگری شده است، به هیأت عراقی و ایران پیشنهاد داد که در پایان مذاکرات، سند توسعه گردشگری امضا کنند.

آقای سیدمجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان و رییس کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس، که به زبان عربی سخنرانی کرد، با اشاره به سطح روابط مردم دو کشور، برای توسعه روابط دوجانبه و تحکیم امنیت گردشگران اعلام آمادگی کرد.

آقای محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه، نیز از افزایش ظرفیت ویزا به‌ویژه برای کشورهای همسایه خبر داد و افزود که هیچ‌گاه هیچ دولتمردی روابط مردم ایران و عراق را برای لحظه‌ای متوقف نکرده است. وی برای توضیح بیشتر مراسم اربعین امسال را مثال زد که با وجود تعیین سهمیه برای حضور زوار، خود مردم وارد عمل شدند و آن حادثه بزرگ را شکل دادند. او ادامه داد که وزارت امور خارجه براساس شرح وظایف خود و قانون ورود اتباع خارجی به‌عنوان متولی روادید، درحال شکل‌دهی ظرفیت جدید است تا با پایان کرونا، روابط خود را با کشورها به‌ویژه همسایگان تنظیم کند. او یادآور شد که ایران بیش از ١٢ نوع روادید دارد که گردشگری سرآمد همه آن‌هاست. سامانه روادید الکترونیک وزارت امور خارجه نیز سامانه دارای برند در دنیاست. در این سامانه مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ظرفیت آن درحال افزایش است.

ادیب با اشاره به محدودیتی که در بیست ماه گذشته هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا بر صدور روادید اعمال شد، اظهار کرد که محدود شدن به ویزای سلامت، برای وزارت امور خارجه، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری مشکلاتی را به دنبال داشت. وی یادآور شد که ایران بیش از ١٢ نوع روادید دارد که گردشگری سرآمد همه آن‌هاست. سامانه روادید الکترونیک وزارت امور خارجه نیز سامانه دارای برند در دنیاست. در این سامانه مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ظرفیت آن درحال افزایش است.

ادیب با اشاره به محدودیتی که در بیست ماه گذشته هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا بر صدور روادید اعمال شد، اظهار کرد که محدود شدن به ویزای سلامت، برای وزارت امور خارجه، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های گردشگری مشکلاتی را به دنبال داشت. اگرچه، از طرفی هم عامل زنده شدن روابط دو کشور در حوزه درمان بود. با این حال، امیدواریم با احیای روادید گردشگری، بیش از گذشته، شاهد توسعه رفت‌وآمد گردشگران دو کشور باشیم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه همچنین متذکر شد که دوران کرونا تمام نشده و اگر پروتکل‌ها در تورها و سفرهای انفرادی رعایت نشود، شاید دوباره از طریق ستاد ملی کرونا در دو کشور محدودیت‌هایی برای سفر ایجاد شود؛ بنابراین ضمن احیای روابط گردشگری باید مراقب پروتکل‌های بهداشتی باشیم. وی همچنین از تلاش‌هایی برای تنظیم پروتکل روادید گردشگری از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و گردشگری خبر داد.

علی عابدی، سرکنسول ایران در بصره نیز با بیان این درخواست که راه سفر به عراق برای ایرانی‌ها همانند مسیری که برای عراقی‌ها به ایران باز شده است، تسهیل شود، اظهار کرد لازم است موانع این مسیر را شناسیایی و برای رفع آن اقدام کنیم. وی همچنین یادآوری کرد که اگرچه ویزای سفرهای هوایی بین دو کشور منتفی شده؛ اما ویزای مرزی و زمینی بین ایران و عراق هنوز برقرار است و کنسولگری ایران در بصره روزانه بین ١٠٠ تا ١۵٠٠ ویزا برای عراقی‌ها صادر می‌کند. او همچنین از دولت عراق درخواست کرد صدور ویزای زمینی مسافران و زائران ایرانی را تسهیل کند؛ چرا که برای همه شهروندان به‌ویژه مرزنشینان ایرانی، امکان‌پذیر نیست مثلاً  برای رفتن به نجف چند نوبت سفر هوایی انجام دهند.

مجتبی کریمی شصتی، سرکنسول ایران در کربلا نیز به جابه‌جایی ٩ میلیون نفر در یک سال بین عراق و ایران اشاره کرد و گفت در ١٠ سالی که در اداره گذرنامه مشغول به کار بودم، به یاد نمی‌آورم بین دو کشور چنین مبادله جمعیتی صورت گرفته باشد. امیدوارم با برداشته شدن روادید بین دو کشور، جمعیت بیشتری در خاک ایران و عراق سفر کنند. وی ورود هیأت عراقی به «وطن دومشان» را خوش‌آمد گفت و بیان کرد در کربلا شاهد مهمان‌نوازی مردم این کشور به زائران ایرانی بوده‌ام. آن‌ها از مال خود می‌گذشتند تا از زائر امام حسین (ع) پذیرایی کنند.

کریمی در ادامه به روند تسهیل روادید بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود از سال ٢٠١٨ روادید بین ایران و عراق به درخواست جمهوری اسلامی و با اصرار فعالان گردشگری دو کشور رایگان شد. این یعنی ویزا صادر می‌شد؛ اما وجهی برای آن گرفته نمی‌شد. پس از آن دوبار تجربه لغو روادید را داشتیم، یک بار در اربعین پیش از کرونا که ۳میلیون و ۴٠٠هزار ایرانی به عراق سفر کردند، یک بار هم لغو روادید از سوی ایران برای عراقی‌ها صورت گرفت. وی یادآور شد که در دوران کرونا که دنیا صدور ویزا را متوقف کرده بود نیز سعی کردیم یار شما برادران عراقی باشیم و برای بیماران روادید صادر کردیم.

سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به سفر هیئت بزرگ عراق به ایران، اظهار کرد اکنون که فرصتی برای توسعه و سامان‌دهی ارتباط‌های گردشگری فراهم شده است، هر چه بتوانیم سامان‌دهی داشته باشیم جمعیت بیشتری می‌تواند از این فرصت برای رفت‌وآمد استفاده کند.

در حاشیه این گردهمایی، سید موسی موسوی از آژانس‌داران عراقی گفت ۱۰ سال است که به ایران مسافر تفریحی و زیارتی می‌آورم؛ اما در حوزه ارز مشکل داریم. قیمت‌ها در ایران بسیار تغییر می‌کند و موجب می‌شود که بین هتل‌داران ایرانی و مسافران و آژانس‌ها اختلاف نظر پیش بیاید. عراقی‌های زیادی تنها به ایران می‌آیند. بنا داریم تا آن‌ها در قالب سفرهای گروهی بگنجانیم تا بتوانند با آژانس‌ها سفر کنند. به همین منظور ما به ایران آمدیم تا از نزدیک هتل‌داران و آژانس‌داران ایرانی را برای همکاری بیشتر ببینیم؛ زیرا دیدارهای رو در رو اطمینان خاطر بیشتری را برای دو طرف به وجود می‌آورد. ما باید گردشگران عراقی را ترغیب و تشویق کنیم که به‌صورت گروهی به ایران سفر کنند این فرهنگ باید جا بیفتد. چون همیشه آن‌ها از طریق فیس‌بوک پزشک پیدا کرده و اقامت‌هایشان را رزرو می‌کنند. ما با پزشک‌هایی که در ارتباط بودیم می‌توانستیم مسافران عراقی را هدایت کنیم. گردشگران عراق پس از درمان به مشهد، قم و جمکران می‌رفتند و در فصل گرم به استان‌های شمالی ایران سفر می‌کردند.

سید رائد، معاون گردشگری کربلا هم در حاشیه همایش ایران و عراق که در مشهد برگزار شد گفت هدف از آمدن به ایران تقویت روابط بین دو کشور ایران و عراق و هماهنگی بین آژانس‌های مسافرتی و کشور است. در این همایش ۳۸ آژانس از استان‌های مختلف عراق حضور پیدا کردند. هدف اصلی، ایجاد زمینه همکاری به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت است. حدود ۳۰درصد از آژانس‌های مسافرتی عراقی با ایران در زمینه گردشگری زیارتی و درمانی کار می‌کنند. قبل از کرونا تسهیلات سفر بین دو کشور زیاد بود؛ ولی بعد از کرونا وزارت بهداشت قوانینی وضع کرد که باید به آن‌ها احترام گذاشت؛ چون قانون فقط برای عراقی و ایرانی نیست. این روزها از کشورهای مختلف دنیا برای دیدن عراق می‌آیند؛ پس باید پروتکل‌ها رعایت شود.

آقای عزیز التمیمی، نماینده شرکت‌ها و آژانس‌های عراقی، اظهار داشت همایش مشترک ایران و عراق برای تسهیل و تسریع در همکاری بین دو دولت ایران و عراق با هدف بهره‌برداری بیشتر از سفرها و تسهیل در صدور روادید درمانی، زیارت، بازرگانی و گردشگری برگزار شده است. وی  به برخی مشکلات سفر عراقی‌ها به ایران پس از توافق و اجرای لغو روادید بین دو کشور اشاره کرد و افزود بیشترین مسأله به ویزای زمینی برمی‌گردد که هنوز برقرار است. اگر تفاهم‌نامه دو کشور در خصوص لغو ویزای زمینی اجرا شود، مسافران زمینی راحت‌تر تردد می‌کنند. البته تعداد کمی از مسافران زمینی با آژانس به ایران سفر می‌کنند که امیدواریم تعداد آن‌ها بیشتر شود.

وی همچنین بیان کرد اشتیاق زائران برای سفر، پس از توقف‌ها و تعطیلی‌های طولانی کرونا بیشتر شده و هتل‌های زیادی هم در مشهد احداث شده که امیدواریم تعداد مسافران به بیشترین حد برسد و امیدواریم پس از اجرای تفاهم‌نامه بین دو کشور، ترددها بین ایران و عراق بیشتر شود. نماینده شرکت‌های گردشگری عراق همچنین درخواست کرد صدور روادید برای اتباع کشورهای ثالث از جمله هند و پاکستان که قصد زیارت عراق را دارند، از سوی ایران تسهیل شود.

التمیمی با اشاره به مشکل ویزای دانشجویان عراقی، از وزارت امور خارجه ایران درخواست کرد که هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی، دانشجویان راحت‌تر ویزای ایران را دریافت کنند. این فعال گردشگری عراق همچنین گفت کنسولگری ایران در بصره به استان‌های جنوبی نزدیک است؛ به همین سبب امیدواریم شرایطی فراهم شود که تعداد بیشتری ویزا صادر و  مسافران بیشتری از مرز زمینی وارد ایران شوند.

نماینده شرکت‌های گردشگری عراق نیز در سخنانی به همکاری دو کشور در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت متأسفانه بعضی از استانداردها آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود. امیدواریم مسئولان در این زمینه بیشتر رسیدگی کنند.

ادامه نشست

در ادامه این نشست، نخستین دوره از مذاکرات B2B  آژانس‌های گردشگری ایران و عراق صورت گرفت. بیشتر آژانس‌های ایرانی حاضر در این نشست از استان خراسان رضوی و شهر مشهد بودند.

در طی این جلسات مدیران آژانس‌های گردشگری عراقی خواسته‌های خود را بیان نموده و همچنین مدیران آژانس‌های ایرانی نیز خدمات و پکیج های تبلیغاتی خود را به آنان ارائه کردند.

شرکت ره بال آسمان به‌عنوان یکی از شرکت‌های چارترکننده بلیط‌های نجف و بغداد و یکی از آژانس‌های فعال در زمینه گردشگری سلامت نیز مذاکراتی را با این شرکت‌های عراقی انجام داد. طی این مذاکرات همه خدمات و پکیج‌های تبلیغاتی و شرایط اختصاص داده‌شده به آژانس‌های عراق را به آنان اعلام کرد.

جلسه b2b در ساعت 12 ظهر به اتمام رسید. بعد از نماز و استراحت، مسافران راهی بیمارستان رضوی شدند و با همراهی شرکت ره بال از قسمت‌های مختلف بیمارستان بازدید کردند. نهایتاً در همان مکان نهار صرف شد .

دومین دور مذاکرات B2B پس از بازگشت از بیمارستان رضوی در سالن همایش هتل پردیسان از سرگرفته شد و شرکت‌ها با هم مذاکرات خود را ادامه دادند. در حاشیه این مذاکرات با حضور مدیران محترم شرکت ره بال آسمان، جناب آقایان دلدار و هدایت‌زاده و همراهان، مذاکرات مهمی با آقای سید رائد الموسوی، معاون گردشگری عراق در کربلا؛ آقای عزیز التمیمی، نماینده شرکت‌های گردشگری عراقی؛ آقای سید احسان الاعرجی، مسئول موسسه خیریه السجاد در استان بابل شهر حله و همچنین با مدیران بانک ملت انجام دادند. پس از اتمام جلسه b2b شرکت کنندگان برای  نماز و صرف شام به محل مخصوص راهنمایی شدند .

روز جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰

جلسه اختتامیه همایش در صبح روز جمعه مورخ ۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ در محل برگزاری همایش هتل پردیسان با حضور جناب آقای شالبافیان، معاون وزارت گردشگری و آقای محمود ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و شرکت‌های گردشگری عراقی و ایرانی  با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.جناب آقای شالبافیان ضمن عرض خسته نباشید به میهمانان عزیز  از آنان دعوت کردند که مسائل و مشکلات خود را در قالب سؤال کوتاه مطرح کنند.  پس از طرح سؤالات شرکت‌های عراقی، ایشان  به همه آن‌ها پاسخ داده و راه‌حل‌های مناسب برای  رفع مشکلات بیان کردند.

جلسه اختتامیه در ساعت ۱۱:۰۰ به اتمام رسید و پس از ادای نماز و پذیرایی، میهمانان برای بازدید به بیمارستان اکبر، هتل هما و مجتمع تجاری الماس شرق  هدایت شدند.شرکت ره بال آسمان در طول این جلسات و بازدیدها در کنار میهمانان عراقی بودند.

 

در نهایت نیز این دیدارها با صرف نهار در هتل قصر طلایی به اتمام رسید و میهمانان به هتل پردیسان بازگشتند.

جلسه پرسش و پاسخ

۱. ورود ایرانی‌ها به داخل کشور عراق و بالعکس بایستی از طریق داشتن تأییدیه رسمی  از شرکت‌های گردشگری معتبر باشد و طی یک تفاهمنامه مشترک امضا شده باشد تا گردشگران در دام دلال‌ها نیفتند.

*پاسخ مسئولان گردشگری ایران

درباره وجود دلال‌ها مطلب اول این است که قسمتی از آن به دست شرکت‌ها حل می‌شود و هرچه شرکت‌های گردشگری تسهیلات بیشتری به زائران بدهند، مردم میل بیشتری پیدا کرده  و دست دلال‌ها کم‌کم بریده می‌شود.  دوم اینکه تا یک حدی ما می‌توانیم مردم را به سوی شرکت‌های گردشگری سوق دهیم و بیش از آن نمی‌توان آن‌ها را مجبور به چنین کاری کرد.

۲. چرا تست pcr  فقط در شرکت رازی انجام می‌شود و مراکز بیشتری این امکان را فراهم نمی‌کنند؟

پاسخ:

به‌دلیل وجود اختلال در تستpcr  و مشاهده سوء‌استفاده‌های زیاد، قرار شد موضوع تست را به یک شرکت مشخص محول کنیم تا از این اختلال‌ها جلوگیری شود.

۳. مسئله ما افزایش ناگهانی نرخ پروازها و نرخ هتل‌هاست. وقتی یک تور را هماهنگ می‌کنیم، یکباره نرخ افزایش پیدا می‌کند و فقط طرف ایرانی منتفع شده و طرف عراقی متضرر می‌شود.

۴. موضوع دیگر هزینه درمان است و اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ۳ برابر هزینه یک بیمار ایرانی از عراقی دریافت می‌کنند. درخواست ما این است که لااقل آن را به دو برابر کاهش دهند.

۵. مدیر آژانس‌های مسافرتی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت ورود اتوبوس‌ها به سلیمانیه و اربیل قبلاً میسر بود؛ اما اکنون  متوقف شده است و درخواست کردند که این موضوع از سر گرفته شود. موضوع بعدی اینکه ۹۰درصد ایرانی‌هایی که از کردستان عراق وارد می‌شوند، مجبورند عوارض زیادی پرداخت کنند. این موضع باعث کاهش زائران ایرانی می‌شود.  ایشان درخواست کردند که این عوارض را کم کنند و از شرکت‌های ایرانی خواستند که سفر زائران ایرانی را طوری تنظیم کنند که برای سفر به کربلا و نجف از کردستان عراق عبور کنند.

۶. مؤسسه خیریه السجاد به ریاست سید احسان الاعرجی درخواست همکاری مشترک با کشور ایران را دارد. این مؤسسه سالیانه هزار مریض ایرانی و مبلغ ۳هزار دلار در سال را پوشش می‌دهد.

جواب آقای شالبافیان:

سیاست ایران تسهیل در ورود و خروج گردشگران عراقی است و شرکت‌های عراقی و حمایت از آن‌ها در اولویت ماست. هرچه ارتباط و حمایت از شرکت‌های عراقی و ایرانی بیشتر شود،  به نفع اقتصاد و فرهنگ و تعاملات بیشتر هر دو کشور است.  برنامه‌های سازمان گردشگری معطوف به چنین حمایت‌هایی است. به این منظور چند اقدام را دست انجام دارد:

۱. با همکاری وزارت امور خارجه، آقای ادیب، سامانه‌ای برای نظام‌دادن حمایت از شرکت‌ها را در دستور کار داریم که به‌محض آماده‌شدن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و بازاری اعلام خواهد شد.

۲. برای ساماندهی مرزهای زمینی تلاش ‌کنیم.

۳. از برگزاری نشست‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و عراقی در ایران و عراق حمایت ‌کنیم.

۴. برخی از نمایشگاه‌های خاص گردشگری و سلامت در عراق برگزار شود.

۵. باید پذیرفت که بازار زوار عراقی سال‌هاست که روال سفر انفرادی و همراه با دلال را به خود گرفته است. مسلماً هدایت آن‌ها در قالب شرکت‌های رسمی با حمایت شرکت‌های عراقی و به‌تدریج خواهد بود .

۶. ایشان از شرکت‌های عراقی خواستند که  فرهنگ‌سازی و تشویق مردم  به سفر از طریق شرکت‌های رسمی را در دستور کارخود قرار دهند.

*ایشان اعلام کردند که برای پاسخ به موضوعات دیگر، مسئله با انجمن های صنفی بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

ایشان از تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های گردشگری در حوزه ورود زائران عراقی به ایران خبر داد و افزود که ما برای تنظیم و تهیه آن به مشارکت شرکت‌های عراقی برای کسب اطلاعات دقیق نیاز داریم؛ لذا شرکت‌های عراقی که مایل به همکاری با شرکت‌های ایرانی در این زمینه هستند، درخواست خود را به آقای حمید اقبالی دفتر بازاریابی معاونت گردشگری اعلام کنند.

قرار شد که صبح روز سه شنبه مورخ  ۹ آذرماه ۱۴۰۰جلسه‌ای در کنسولگری ایران در عراق در شهر کربلا برگزار و از شرکت‌های عراقی در این زمینه دعوت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.