سد امند تبریز | آشنایی با مجتمع گردشگری امند

11

شهر تبریز خود به‌تنهایی دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بی‌شمار دارد؛ اما نباید از جاهای دیدنی اطراف تبریز و روستاهای آن غافل شد. تبریز در شمال غرب ایران جای گرفته است. در این مقاله می‌خواهیم سد امند را که از جاهای دیدنی شبستر است به شما معرفی کنیم. جایی که نه‌تنها یک سد زیبا و دیدنی است، بلکه به دلیل امکانات رفاهی متنوع در اطراف آن به یک مجموعه گردشگری تمام عیار تبدیل شده است. جایی که به هر نوع تفریح از نوع آبی و غیره دلتان بخواهد، دسترسی خواهید داشت.

سد امند کجاست؟

در اطراف شهر تبریز و شمال غربی آن به فاصله ۱۵کیلومتری از شهر، روستای سرسبز با آب و هوایی معتدل و خنک وجود دارد که یکی از بهترین مجموعه‌های تفریحی و گردشگری استان آذربایجان شرقی را در دل خود جای داده است. سد امند در روستای امند و از جاهای دیدنی اطراف تبریز است. این مجموعه از سال ۱۳۷۲ که به بهره‌‌برداری رسید در اختیار بازدید کنندگان قرار دارد.

برای مطالعه بیشتر، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

قدمت سد امند

پروژه ساخت سد امند که هم‌اکنون به دهکده ساحلی امند تبدیل شده است از سال ۱۳۶۸ کلید خورد. این سد خاکی روی دریاچه شیخ چایی ساخته شده است و از جمله حوضچه‌های اصلی دریاچه ارومیه است. بهره‌برداری این سد در سال ۱۳۷۲ صورت گرفت. از آن پس به دلیل پتانسیل طبیعی این منطقه کم‌کم به تفرجگاه امند تبدیل می‌شود.

امکانات تفرجگاه امند

حالا می‌خواهیم برای شما تعریف کنیم که قرار است در این مرکز تفریحی با چه امکاناتی روبه‌رو باشید. همان طور که قبلاً هم گفتیم طبیعت سد امند قابلیت فراوانی برای جذب مسافران و توریست‌ها دارد و به همین دلیل حالا به یک مرکز تفریحی تبدیل شده است. در ابتدا باید خیال شما را بابت آنتن‌دهی تلفن همراه، وجود پارکینگ کافی و مناسب راحت کنیم. راستی دسترسی به اینترنت نیز در این منطقه مشکلی نداشته و با خیالی آسوده می‌توانید به اینترنت پرسرعت متصل شوید؛ هرچند که حیف است لذت‌بردن از طبیعت و تفریحات این منطقه را کنار گذاشته و به تلفن خود مشغول شوید.

برای اقامت در روستای امند نیز چندین گزینه در اختیار دارید. هتل پنج ستاره سیمرغ با اتاق‌های مخصوص و امکانات ویژه در این منطقه وجود دارد. ممکن شما از آن دسته افرادی باشید که مایل نباشید برای محل اقامت خود هزینه بسیاری خرج کنید، در این صورت نیز نگران نباشید. ویلاهای اقامتی اطراف رودخانه و سوییت آپارتمان‌ها می‌توانند برای شما گزینه مناسبی باشند.

شما می‌توانید زمان فراغت خود را در این مجموعه هم به وقت گذراندن در فضای سبز اختصاص دهید و هم از دیگر امکانات تفریحی آن بهره ببرید. از کارهای خلاقانه‌ای که در این مجموعه انجام شده است، احداث دهکده‌های سنتی به سبک عشایر است که آلاچیق‌هایی با سبک و سیاق عشایری در آن ساخته شده است. تصور کنید هم‌زمان که از تماشای فضای سبز و صدای رودخانه لذت می‌برید، در سایه آلاچیقی یادآور دشت‌ها و کوه‌های کشورمان نشسته‌اید.

برای صرف غذا نیز به مشکلی نخواهید خورد. رستوران‌های سنتی در کنار کافی‌شاپ‌های مدرن در سد امند باعث می‌شود هر کس با هر سلیقه‌ای در این مجموعه رضایت خاطر داشته باشد.

تفریحات در سد امند

برای تفریح در این منطقه نمی‌دانید از کدام یک شروع کنید. تفریحات آبی و غیرآبی متنوعی در تفرجگاه گردشگری سد امند فراهم آمده است که باعث می‌شود هیچ کسی در سد امند حوصله‌اش سر نرود. از تفریحات آبی می‌توان به جت اسکی، اسکی روی آب، قایق‌رانی و ماهی گیری اشاره کرد. باید این را بدانید که هنگام لذت‌بردن از تفریحات آبی احتمالاً پرندگان مهاجر زیبای درنای روسی را مشاهده خواهید کرد. وجود این پرندگان، زیبایی این منطقه را چند برابر کرده‌اند.

از دیگر تفریحات این منطقه وجود مسیرهای سلامت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف رودخانه است. باشگاه‌های اسب‌سواری،‌ زمین‌های فوتبال و گلف و باشگاه‌های فوتبال نیز از دیگر امکاناتی است که برای تفرجگاه امند در نظر گرفته شده است. همان طور که بهتان قول دادیم، اینجا هیچ وقتی برای تلف‌کردن وجود ندارد. در هر لحظه مشغول به یک بازی یا تفریحی خواهید بود.

جاهای دیدنی نزدیک به سد امند

از نردیک‌ترین جاهای دیدنی به سد امند شبستر می‌توان به کوه‌های پردیسان و دهکده سبز امند اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید

تصویری از سد امند

روستای امند در کل آب‌وهوایی معتدل و خنک دارد. زمستان‌ها ممکن است هوا بسیار سرد شود و امکان استفاده از تفریحات آبی وجود نداشته باشد. با توجه به این دلایل و جغرافیای روستای امند، بهترین زمان برای رفتن به سد امند از ابتدای اردیبهشت تا انتهای تابستان است.

مسیر دسترسی

فاصله سد امند تا تبریز ۱۵ کیلومتر است و در شمال غرب شهر تبریز قرار گرفته است. برای رسیدن به این تفرجگاه در کیلومتر ۱۵ جاده تبریز به سمت صوفیان تغییر مسیر داده و به روستای امند بروید. فاصله این مجموعه تا شبستر حدود ۶۵ کیلومتر است.

هزینه ورودیورودی ۲۰هزار تومان برای هر نفر
ساعت بازدید24 ساعته
شماره تماس04135538689
آدرساستان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، روستای امند

با دهکده ساحلی امند و طبیعت زیبا و امکانات گردشگری آن آشنا شدیم. تبریز و روستاهای اطراف آن سرشار از جاذبه‌های طبیعی هستند که ممکن است نامشان حتی به گوش هرکسی نرسیده باشد. اگر تجربه سفر به سد امند را داشته‌اید، از خاطره‌هایتان برای ره بال آسمان بگویید.

سد امند در روستای امند و در ۱۵کیلومتری شمال غرب تبریز قرار دارد.

از ابتدای بهار تا انتهای تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

تفریحات آبی مانند جت اسکی، اسکی روی آب، قایق‌رانی و ماهیگیری، تفریحات دیگری مانند دوچرخه‌سواری و فوتبال از جمله امکانات تفریحی سد امند هستند.

2.3/5 (7 نظر)
11 نظرات
  1. ناصر می گوید

    حیف وقتی که گذاشتیم فضای سبز 200متر مربع با گرد وغبار کوهستانی و آلاچیق اجاره ای به تعداد محدود و جایی برای نشستن نداشت مجبور شدیم برگردیم ورودی 50000هزارتومان

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، برای تجربه تلختون متاسفیم.

  2. ناصر می گوید

    هنگام رفتن جاده آسفالت ولی موقع برگشت جاده خاکی!!!!!!

  3. مهشید می گوید

    باتوجه به هزینه ای که میگیرن امکاناتش خوب نیس ورودی ۵۰ و برا یه تختهدچوبی که بخای روش بشینی ۷۰تومن پول میگیرن تازه هرچقد بری پایینتر پولش برا آلاچیقا زیادترمیشه صرف نظر از اینا همه جا پراز آشغال و سگ های ولگرد که نمیذارن غذا بخوری

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهشید عزیز، ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  4. رحیم می گوید

    سلام مامیهمان دعوت شده بودیم رستوران اونجا نباید ازمیهمان ورودی 50000هزارمیگرفتندولی باهزارکلک گرفتند پیشنهادمیکنم هیچکس نره اونجا خدمات ندارند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      تجربه بدی بوده و ناراحتی‌تون رو درک می‌کنم. امیدوارم به گوش مسئولان هم برسه.

  5. رضا ابراهیم زاده می گوید

    سلام من تازه رفتم با خانواده.سرویس بهداشتیها بسیار کثیف.بعضی ها شیرنداشتند.دربها بسته نمیش دند.مایع دستشویی نداشتند.بسیار کثیف.زباله های نظافت درسرویسها پخش شده بود.واقعا خجالت کشیدم.حیف به این مجموعه که پتانسیل رشد دارد.احتمالا مسئول این مجموعه بایستی در مدیریت اجرایی آن تغییرات وتحولاتی را اعمال نماید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، بابت تجربه بدتون واقعا متأسفیم. ما هم امیدواریم که هم مردم و هم مسئولان گردشگری به این موضوع دقت بیشتری کنند.

  6. مهدی می گوید

    ما ایام عید (1402)رفته بودیم و رسیدیم به نگهبانی اونجا گفتند بخاطر دعوای شهرداری با مالکین شخصی زمینهای امند، فعلا تعطیل میباشد.گفتیم این موضوع چرا در ورودی جاده با تابلویی اعلام نشده که تعطیل هست تا ملت الکی این همه مسیر را نیان به نگهبانی؟!!!!! خلاصه برگشتیم!!
    اما هفته قبل(19 مرداد1402) یکی از همکارانم که تازه ازدواج کرده رفته بود و خیلی تعریف میکرد که امکانات رفاهی وتفریحی خوبی گذاشتن وهرچند کمی گرون هست ولی خوبه و خیلی خوش گذشت.حالا ما هم کنجکاو وتشویق شدیم و برنامه ریزی کردیم انشاءالله برا دهه اول شهریور با خانواده ناهار بریم اونجا.
    امیدوارم سازمان گردشگری ودیگر مسئولان مربوطه نسبت به این اماکن دغدغه بیشتری داشته باشند چون این اماکن واقعا هویت وشناسنامه منطقه ای که در آن واقع شدند میباشند وسزاوار این همه بی مهری و بی تفاوتی مسئولان نیست .به امید روزای خوب تر

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهدی عزیز
      ممنونیم برای توضیحاتتون و انتقال تجربه‌تون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.