جاهای دیدنی اطراف تبریز | از آبشار اسکندر تا روستای کندوان

6

تبریز، شهری زیبا که حتی از تماشای مناظر طبیعی آن سیر نمی‌شویم. شهری که جزو زیباترین مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید و ایرانیان بسیاری در طول سال با وسایل نقلیه فراوان ازجمله خرید بلیط هواپیما تبریز خود را به این شهر می‌رسانند. این شهر نه فقط دارای جاهای دیدنی بسیاری در قلب خود است، بلکه جاهای دیدنی بسیاری در کنار خود دارد. امروز در این مقاله با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی اطراف تبریز را بهتر بشناسید.

آبشار اسکندر تبریز

عکس آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندر در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد. این آبشار را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز دانست که زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد. این آبشار در مناطق کوهستانی و سردسیر واقع شده است و چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. آبشار اسکندر تبریز در طول تابستان و بهار، یک آبشار معمولی و بسیار زیباست؛ اما در طول زمستان، تسلیم ملکه سرما می‌شود و سرتاپا یخ می‌زند. انگار که ملکه برفی یک طلسم می‌خواند، چوب خود را می‌چرخاند و آبشار را به یخ تبدیل می‌کند. در طول زمستان، این آبشار به یکی از مهم‌ترین مناطق برای یخ‌نوردی تبدیل خواهد شد.

آدرس: جاده تبریز – اهر، جاده آبشار اسکندر، روستای طویقون

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار های زیبای آسیاب خرابه شهرستان جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از معروف‌ترین آبشارها و از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این آبشار در جلفا قرار دارد. ارتفاع این آبشار به حدود 15 متر می‌رسد. آب آبشار از چشمه‌ای جوشان با آب شیرین تأمین می‌شود. آبشار حین تجربه سقوط آزاد خود، سرسبزی و زیبایی منحصر‌به‌فردی را ایجاد می‌کند. دورتادور این آبشار، حتی روی صخره‌های سخت و بی‌روح نیز خزه‌های سرسبز و زیبا به چشم می‌خورد. دسترسی به این آبشار شاید کمی دشوار باشد؛ اما زمانی که از نزدیک شاهد جمال این آبشار باشید، تمام خستگی مسیر از تنتان شسته خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید هوای این منطقه در طول زمستان بسیار سرد می‌شود. حتی در برخی مواقع، آب آبشار نیز به‌صورت کامل یخ خواهد بست. پس بهتر است بهار و تابستان را برای بازدید از آن انتخاب کنید.

آدرس: جلفا، 27کیلومتری هادی شهر، روستای منجن آباد

آبشار گل آخور تبریز

قطعاً نام جنگل ارسباران به گوشتان خورده است. اگر این طور نیست، نگران نباشید، در ادامه مقاله این جنگل زیبا را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. این جنگل در 60کیلومتری غرب ورزقان قرار دارد. در میان این جنگل و تمام زیبایی‌هایش، آبشار مرتفع و تماشایی وجود دارد که آن را با نام آبشار گل آخور می‌شناسند. این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز به حساب می‌آید. از تبریز تا این آبشار فقط 88کیلومتر فاصله است. پس در عرض کمتر از 2 ساعت می‌توانید خودتان را به آن برسانید. توجه داشته باشید برای دسترسی به این آبشار، باید حدود یک ساعت پیاده‌روی در مناطق کوهستانی را به جان بخرید.

آدرس: تبریز، ورزقان، روستای ارزیل، دامنه غربی کوه کسبه، روستای گل آخور

پارک ملی کنتال تبریز

به تصویر این پارک ملی در بالا نگاه کنید. چند ثانیه به آن خیره ماندید؟ آیا صدای پرندگان را در گوش خود شنیدید؟ آرامش آن را حتی از فاصله دور احساس کردید؟ این پارک با 7هزار‌هکتار وسعت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی ایران به حساب می‌آید. این پارک در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی و در مرز بین ایران و ارمنستان قرار دارد. همین مسئله باعث می‌شود تا اقلیم منطقه، بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد باشد. از‌این‌رو در پارک ملی کنتال تبریز می‌توانیم شاهد گونه‌های متنوع از انواع گیاهان باشیم. در اوایل فصل بهار، در دامنه‌های کوهستان پارک کنتال، انواع لاله‌های رنگارنگ رشد می‌کنند و این پارک تبدیل به بهشت موعود خواهد شد.

آدرس: آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، سیه رود

پیست اسکی پیام تبریز

چطور نباید از یک منطقه کوهستانی انتظار وجود پیست اسکی داشت؟ منطقه پیام نام یکی از زیباترین مناطق تفریحی و جاهای دیدنی اطراف تبریز است. همه‌ساله هزاران گردشگر داخلی، خارجی و یا حتی محلی برای تفریح زمستانی به این منطقه مراجعه می‌کنند. این منطقه را می‌توان با آبعلی، شمشک یا دیزین تهران مقایسه کرد. هوای کوهستانی، مناظر پوشیده از برف و آرامش ارتفاعات تبریز، برای تجربه یک تفریح جانانه در زمستان دیگر چه می‌خواهید؟ پیست اسکی پیام در سال 1384 در همین منطقه افتتاح شد. این پیست حدود 30هکتار وسعت دارد و در ارتفاع 1،800متری از سطح دریا واقع شده است. این پیست جزو قدیمی‌ترین و بزرگترین پیست‌های اسکی کشور نیز به حساب می‌آید. از این پیست حتی برای برگزاری انواع مسابقات زمستانی نیز استفاده می‌کنند.

آدرس: آذربایجان شرقی، کیلومتر ۱۵ جاده مرند-تبریز

تالاب قوری گل تبریز

تالاب قوری گل جزو زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف تبریز به حساب می‌آید. این تالاب با وسعت 200هکتار، بهشتی آرام و امن برای زندگی پرندگان محسوب می‌شود. این تالاب در فاصله 40کیلومتری جنوب‌شرق تبریز در ارتفاع 1،900متری از سطح دریا قرار دارد. دسترسی به این تالاب از تبریز کار دشواری نیست و در کمتر از یک ساعت به آن خواهید رسید. عمق این تالاب به حدود 13 متر می‌رسد. در نتیجه می‌توان گفت که تالاب قوری گل تبریز، جزو عمیق‌ترین تالاب‌های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید. در فصل زمستان این تالاب به محلی عالی برای تماشای پرندگان کمیاب و رنگارنگ تبدیل خواهد شد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۰‌کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵‌کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد

جنگل ارسباران تبریز

عکس جنگل ارسباران تبریز

به تصویر بالا نگاه کنید. اگر نمی‌دانستید این مقاله درباره راهنمای سفر تبریز است، آیا باور می‌کردید اینجا ایران باشد؟ یا آن را با سوییس یا کوهستان‌های راکی آمریکا اشتباه می‌گرفتید؟ واقعاً گاهی بی‌انصافی است بی‌آنکه از جاهای دیدنی ایران دیدن کنیم، راهی خارج از کشور شویم. جنگل های ارسباران را بی‌تردید می‌توان جزو بی‌نظیرترین جاذبه های طبیعی اطراف تبریز دانست. این جنگل با 130هکتار وسعت در بخش جنوبی رود ارس و شمال آذربایجان شرقی قرار دارد. در این منطقه می‌توانید نفس بکشید و زندگی واقعی را تجربه کنید. با کنار هم چیدن کلمات، حتی سر‌سوزنی از زیبایی این جنگل را نمی‌توان توصیف کرد. فقط باید بدانید زمانی که وارد این جنگل می‌شوید، اصلاً فکر بازگشتن به سرتان خطور نخواهد کرد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۶‌کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

حمام کردشت جلفا

جاهای دیدنی اطراف تبریز که فقط محدود به جنگل و کوهستان نیست. بهتر است کمی هم درباره بناهای تاریخی اطراف تبریز با هم صحبت کنیم. حمام کردشت یکی از جاهای دیدنی جلفا به حساب می‌آید. این حمام در روستایی تاریخی قرار دارد که قدمت آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد. حمام کردشت یکی از زیباترین بناهای تاریخی اطراف تبریز به شمار می‌آید. قدمت این حمام به دوران شاه عباس صفوی بازمی‌گردد. البته بد نیست بدانید که این حمام در دوران قاجار به‌دست آقا محمدخان دست‌خوش تغییرات بسیاری شد. خوشبختانه حمام کردشت ظاهری سالم دارد و به‌خوبی از زوال تاریخ گریخته است. پس بازدید از آن به همه دوستان توصیه می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۷۰‌کیلومتری جلفا، روستای كردشت

دره سعیدآباد تبریز

عکس دره سعیدآباد تبریز

دره سعیدآباد نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این دره جزو مناطق ییلاقی استان آذربایجان شرقی است و در فاصله 2کیلومتری جاده ترانزیت تهران – تبریز قرار دارد. در تابستان‌ها این منطقه بسیار شلوغ خواهد بود و حتی مردم محلی نیز برای تفریح به سراغ آن می‌آیند. لازم به ذکر است که این دره جزو مناطق تاریخی تبریز به حساب می‌آید. در این منطقه می‌توانید علاوه‌بر لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعت، سری هم به جاهای دیدنی تاریخی آن بزنید. پس حتماً باید این دره را در فهرست جاهای دیدنی اطراف تبریز قرار داد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، 2کیلومتری جاده ترانزیت تهران – تبریز، روستای سعیدآباد

رصدخانه مراغه

بی‌تردید رصدخانه مراغه را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی ایران دانست. رصدخانه مراغه را باید در فهرست بناهای تاریخی اطراف تبریز قرار داد. زمانی که به تصاویر این رصدخانه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بنای آن یک بنای جدید و تازه‌ساز است؛ اما قدمت ساخت رصدخانه در این مکان به دوران ایلخانی بازمی‌گردد. در حقیقت پشت پرده ساخت این رصدخانه، نام خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از بزرگ‌ترین منجم‌های ایران به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که این رصدخانه تا مدت‌ها لقب بزرگ‌ترین رصدخانه جهان را به دوش می‌کشید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، مراغه، غرب مراغه، نزدیکی روستاهای طالب‌ خان و حاجی‌ کرد

روستای اشتبین جلفا

خب کمی از تاریخ و جاهای دیدنی طبیعی دور شویم و درباره روستاهای دیدنی اطراف تبریز صحبت کنیم. روستای اشتبین تبریز در منطقه جلفا و بخش سیه رود قرار دارد. این روستای پلکانی در ارتفاع 3،260متری از سطح دریا واقع شده است. به همین خاطر می‌توان آن را جزو سردترین روستاهای دیدنی اطراف تبریز دانست. برای دسترسی به این روستا باید خودتان را به جلفا و سپس سیه‌رود برسانید. سپس از آنجا با کمک مسیری بسیار صعب‌العبور، وارد روستای اشتبین شوید. دسترسی به این روستا بسیار دشوار است؛ اما تماشای زیبایی آن ارزش پیمودن این مسیر سخت را دارد. به یاد داشته باشید که بازدید از این روستا فقط در فصل تابستان توصیه می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، توابع بخش سیه‌رود و دهستان نوجه‌مهر

روستای چراغیل تبریز

زمانی که صحبت از روستاهای دیدنی اطراف تبریز به میان می‌آید، باید حتماً نامی هم از روستای چراغیل ببریم. روستای چراغیل یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این روستا علاوه بر زیبایی طبیعی که دارد، جزو قدیمی‌ترین مناطق تبریز نیز به حساب می‌آید. بسیاری از خانه‌های این روستا، در دل کوه کنده شده‌اند. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این روستا حداقل به 500 سال پیش بازمی‌گردد. دسترسی به روستای چراغیل تبریز کمی دشوار است؛ اما با اقامت در خانه‌های سنگی این روستا، حسی منحصر‌به‌فرد را تجربه خواهید کرد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، 17کیلومتری آذرشهر، روستای چراغیل
  • روستای حیله ور اسکو

حالا که دستمان گرم شده و درباره روستاهای دیدنی اطراف تبریز صحبت می‌کنیم، بهتر است اشاره‌ای هم به روستای دستکند حیله ور بکنیم. این روستا نیز همانند بسیاری از روستاهای دیگر، در دل کوه قرار دارد. یعنی به جای آنکه خانه‌ها روی زمین ساخته شوند، در دل کوه حفر شده‌اند. روستاهای این چنینی را اکثراً در نزدیکی تبریز می‌توان مشاهده کرد. روستای حیله ور اسکو نیز جزو همین روستاهاست و همه‌ساله گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، ۱۵‌کیلومتری شهر اسکو، نرسیده به روستای توریستی کندوان، روستای حیله ور
  • روستای خشکناب تبریز

در بین روستاهای دیدنی اطراف تبریز، روستای خشکناب شهرت خاصی دارد. این روستا زادگاه یکی از شاعران برجسته ایرانی، یعنی استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار است. همه ما حداقل یک بار اشعار عاشقانه این استاد را خوانده‌‌ایم و با آن خاطره داریم. جالب است بدانید خانه کودکی استاد شهریار نیز هنوز در این روستا پابرجا باقی مانده است. سازمان میراث فرهنگی استان نیز اقدام به بازسازی این خانه کرده تا به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم روستا تبدیل شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، دهستان عباس شرقی، بخش تیکمه داش، شهرستان بستان‌آباد
  • روستای دستکند تبریز

در بین روستاهای دیدنی اطراف تبریز، روستای دستکند را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین روستاها دانست. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این روستا به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد. این روستا نیز همانند سایر روستاهای سنگی تبریز، در دل کوه قرار دارد. در حقیقت خانه‌ها به جای آنکه روی زمین باشند، در دل کوه حفاری شده‌اند. این سبک از خانه‌سازی فقط متعلق ‌به‌ تبریز و روستاهای اطراف آن است. بازدید از این روستا شما را به تعجب وا می‌دارد و احساس می‌کنید که چقدر سبک زندگی هر قوم می‌تواند با قوم دیگر متفاوت باشد. البته در نظر داشته باشید که این روستا خالی از سکنه است و دیگر خبری از جریان حیات در آن نیست.

آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، 18‌کیلومتری اسکو، 2کیلومتری روستای کندوان، ارتفاعات کوه سهند
  • روستای زنوزق تبریز

روستای زنوزق نیز یکی از زیباترین روستاهای پلکانی و قدیمی در بین روستاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. جالب است بدانید این روستا بزرگ‌ترین روستای پلکانی در استان آذربایجان شرقی است و قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این روستا در مناطق کوهپایه‌ای قرار دارد. به همین خاطر دارای آب‌وهوایی خنک و کوهستانی است. در فصل سرما زنوزق پوشیده از برف می‌شود. اکثر زمین‌های اطراف این روستا را باغات میوه تشکیل می‌دهند. پس در فصل تابستان می‌توانید سری به این روستا بزنید و دلی از عزا در بیاورید! میوه‌های روستای زنوزق همگی ارگانیک و بسیار خوش‌طعم هستند.

آدرس: تبریز، مرند، روستای زنوزق
  • روستای سیس شبستر

روستای سیس یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تبریز است که در نزدیکی شبستر قرار دارد. این روستا در 14کیلومتری شبستر واقع شده و دارای آب‌وهوای معتدل و خشک است. مردم آن به زبان ترکی صحبت می‌کنند و جزو مناطق قدیمی به حساب می‌آید. قدمت این روستا حداقل به قرن هفتم و هشتم هجری قمری بازمی‌گردد. در این روستا می‌توانید از آب‌وهوای خنک و تماشای آثار تاریخی لذت ببرید.

آدرس: تبریز، 17کیلومتری شبستر، روستای سیس
  • روستای شیران تبریز

اگر به‌دنبال تماشای جاهای دیدنی بکر و دست‌نخورده هستید، حتماً باید سری به روستای شیران بزنید. روستای شیران یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. آبشار معروف شیران در محدوده همین روستا قرار دارد و دارای 12 متر ارتفاع است. در نزدیکی این روستا می‌توانید شاهد چندین و چند چشمه جوشان، آبشار زیبا و مناظر کوهستانی مختلف باشید. نکته جالب اینجاست که برای دسترسی به روستای شیران، باید از میان جنگل ارسباران عبور کنید. پس زمانی که دلتان از تماشای زیبایی ارسباران سیر شد، می‌توانید به‌سمت روستای شیران حرکت کنید.

آدرس: آذربایجان شرقی، هریس، ۱۶‌کیلومتری هریس، کنار جاده هریس مشگین شهر
  • روستای قدمگاه تبریز

روستای قدمگاه یکی دیگر از روستاهای تاریخی نزدیک تبریز محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این روستا را در زمره قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تبریز قرار می‌دهند. روستای قدمگاه به وجود غاری مرموز و عجیب شهرت دارد. قدمت این غار به حدود 12هزار سال پیش بازمی‌گردد. گویا از گذشته دور تا به امروز، این غار پناهگاه انسان‌ها بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، مردم در ادوار مختلف از این غار استفاده می‌کردند. در دوران زرتشت این غار محل عبادت و گوشه‌نشینی مشایخ بوده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، 7کیلومتری آذرشهر
  • روستای کندوان تبریز

روستای کندوان را باید معروف‌ترین روستای اطراف تبریز دانست. این روستا در بخش اسکو و دهستان سهند قرار دارد. کندوان یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای در تمام جهان محسوب می‌شود. در این روستا مردم داخل کوه زندگی می‌کنند و خانه‌های خود را در دل کوه حفر کرده‌اند. نکته جالب اینجاست که هنوز هم زندگی در این روستا جریان دارد. از طرف دیگر فقط خانه‌های مسکونی نیستند که به این شکل در دل کوه حفاری شده‌اند. بلکه مساجد، مدارس و سایر اماکن عمومی شهر نیز به همین شکل هستند. قدمت این روستا هنوز هم مشخص نیست؛ اما بسیاری آن را به دوران پس از اسلام و حمله مغول‌ها نسبت می‌دهند.

آدرس: آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان
  • روستای لیقوان تبریز

تصویری از روستای لیقوان

چه به تبریز سفر کرده باشید چه نه، حتماً نام لیقوان به گوشتان خورده است. لیقوان را همه ما به پنیرهای چرب، شور و خوشمزه می‌شناسیم. پنیرهایی که سالیان سال مهمان سفره صبحانه ما بوده‌اند. این روستا در 36کیلومتری شرق تبریز و 24کیلومتری جنوب باسمنج و در دامنه کوه سهند قرار دارد. آب‌وهوای روستای لیقوان کاملاً سرد و کوهستانی است و جزو روستاهای پلکانی به حساب می‌آید. زیبایی این روستا به‌حدی است که آن را با نام دره بهشت نیز می‌شناسند. طبیعت بکر در کنار جاهای دیدنی تاریخی مختلف، این روستا را به یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز تبدیل کرده است. بسیاری از مردم روستایی نیز در این منطقه خانه‌های خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. پس فرصت را مغتنم بدانید و چند روزی مهمان خانه گرم و پرمهر این عزیزان باشید.

آدرس: آذربایجان شرقی، 36کیلومتری شرق تبریز، روستای لیقوان
  • سد امند تبریز

سد امند یکی از انواع سدهای خاکی است که در شمال‌غربی شهر تبریز و نزدیکی روستایی با نام روستای امند قرار دارد. هدف از ساخت این سد، انتقال و ذخیره‌سازی آب رودخانه شیخ چایی بود. این سد یکی از صدها سدی به شمار می‌آید که در حوضچه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد. دریاچه مصنوعی سد امند تبریز یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های اطراف تبریز به حساب می‌آید. حتی مردم محلی نیز روزهای آخر هفته برای پیک‌نیک و حتی ماهیگیری سری به این دریاچه مصنوعی می‌زنند. در نزدیکی این سد بیش از 6هزار اصله نهال درخت اقاقیا وجود دارد که در فصل بهار، منطقه را به منظره‌ای تماشایی و بنفش‌رنگ تبدیل می‌کنند.

آدرس: تبریز، 15کیلومتری جاده تبریز – صوفیان
  • قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

قبرستان پینه شلوار یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این قبرستان در محدوده جنوب‌شرقی شهر و در شرق روستایی با همین نام قرار دارد. این قبرستان یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شمال شرق ایران به حساب می‌آید. قدمت این گورستان به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. نکته جالب اینجاست که هنوز هم بسیاری از سنگ‌های مزار این قبرستان به‌صورت سالم و پابرجا باقی مانده‌اند. بد نیست بدانید که سنگ‌های مزار بر اساس جنسیت متوفی تفاوت دارند. این گورستان مخصوص مردم محلی بوده و افراد غیرمحلی را در آن خاک نمی‌کردند. همچنین عده‌ای از عرفا و مشایخ متعلق به قرن هفتم تا نهم هجری قمری نیز در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، روستای پینه شلوار
  • قلعه بابک کلیبر

بابک خرمدین یکی از شخصیت‌های مبارز و باغیرت ایرانی بود. این فرد با حمله اعراب مقابله کرد و بسیاری از آن‌ها را به هلاکت رساند. از وی در روایات مختلف، به شجاعت و میهن‌پرستی یاد می‌کنند. او در قلعه‌ای واقع در 50کیلومتری شهرستان اهر و 200کیلومتری تبریز به مبارزات خود ادامه می‌داد. بابک خرمدین قله‌ای مرتفع در منطقه کلیبر را محل مناسبی برای مبارزات خود دید. به این ترتیب بابک خرمدین می‌توانست بر تحرکات دشمن نظارت داشته باشد و حملات اعراب را دفع کند. وی سالیان سال در همین قلعه به مبارزه ادامه داد و نهایتاً کشته شد. در حال حاضر قلعه او که نمادی از میهن‌پرستی است، جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز به حساب می‌آید. برای بازدید از قلعه بابک کلیبر باید کمی پیاده‌روی در شیب تند را به جان بخرید؛ اما مناظر زیبای کوهستانی اجازه خستگی را به شما نمی‌دهند.

آدرس: آذربایجان شرقی، کلیبر، ۳‌کیلومتری کلیبر
  • قلعه پشتاب تبریز

قلعه پشتاب تبریز یکی از عجیب‌ترین بناهای تاریخی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این قلعه در 50کیلومتری شمال‌شرق اهر و 12کیلومتری هوراند و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این قلعه بر فراز قله‌ای مرتفع واقع شده است. پس برای دسترسی به آن نه فقط پیاده‌روی، بلکه یک کوه‌پیمایی سخت و طولانی را نیز باید به جان بخرید. در مسیر قلعه، می‌توانید شاهد آثاری عجیب‌غریب روی دیوارها باشید. برای عبور از مسیرهایی با شیب تند، می‌توانید از پله‌هایی که در همان دوران با تیشه ایجاد شده‌اند استفاده کنید. بد نیست بدانید قدمت این قلعه تاریخی به دوران اوایل اسلام بازمی‌گردد. بازدید از این قلعه برای دوست‌داران تاریخ و آثار تاریخی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. همچنین فراموش نکنید که فقط در فصل بهار و تابستان امکان بازدید از این قلعه وجود دارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۵۰‌کیلومتری شمال شرقی اهر، ۱۲‌کیلومتری هوراند، روستای پشتاب
  • قلعه جوشین تبریز

قلعه جوشین نیز جزو بناهای تاریخی اطراف تبریز محسوب می‌شود. در میان دشتی سرسبز و دل‌باز قرار دارد. زمانی که از دور به قلعه جوشین تبریز نگاه کنید، تصور می‌کنید که یک صخره سخت و تیره‌ در میان این دشت از دل خاک بیرون آمده است؛ اما زمانی که نزدیک می‌شوید، متوجه جزئیات بقایای این قلعه خواهید شد. این قلعه در ارتفاع 1800متری از سطح دریا قرار دارد؛ اما برای دسترسی به آن نیازی نیست تا مسیر خیلی طولانی را پیاده‌روی کنید. یکی از زیبایی‌های این قلعه، وجود حوضچه‌ای حفر‌شده در دل سنگ است که از آن برای ذخیره آب قلعه استفاده می‌کردند. این قلعه کاربرد نظامی داشته و نیروهای دفاعی در آن مستقر بودند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۳۵‌کیلومتری غرب ورزقان، ۴‌کیلومتری روستای جوشین
  • قلعه ضحاک هشترود

قلعه ضحاک هشترود تبریز در مجاورت روستای عربلو قرار دارد. قدمت این قلعه تاریخی به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، حتی در دوران ساسانی نیز از این قلعه استفاده می‌کردند. قلعه ضحاک بر فراز ارتفاعات هشترود قرار دارد. به این ترتیب دیده‌بان‌ها از بالای برج‌های دیده‌بانی می‌توانستند کل منطقه را زیر نظر بگیرند. این قلعه از نظر استراتژیک در موقعیتی بسیار عالی قرار داشت. البته موقعیت استراتژیک عالی، شرایط دسترسی به آن را برای گردشگران کمی دشوار می‌کند. با وجود تمام سختی، باید بدانید که خوشبختانه بخش‌هایی از این قلعه ظاهری کاملاً سالم دارند و می‌توانید جزئیات طراحی را روی آن‌ها مشاهده کنید. همین مسئله باعث شده گردشگران بسیاری جذب این قلعه شوند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۲۰‌کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود، مجاورت روستای عربلو
  • قلعه هلاکوخان تبریز

قلعه هلاکوخان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این قلعه در دوران گذشته کاربرد نظامی داشته و در ارتفاعات شرقی دریاچه ارومیه قرار دارد. قدمت این قلعه به دوران حمله هلاکوخان بازمی‌گردد. از نظر پلان و نوع طراحی، شباهت بسیاری بین این قلعه و قلعه بابک یا قهقهه وجود دارد. البته باید بدانید که این قلعه در مدت طولانی، با طبیعت یکدست شده است و تشخیص بقایای آن در میان صخره‌ها کار بسیار دشواری خواهد بود. همچنین برای دسترسی به این قلعه، باید همراه با تجهیزات کامل کوه‌نوردی، به دل کوه بزنید و خودتان را به ارتفاعات منطقه برسانید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، جزیره‌ی اسلامی، نزدیک روستای آق گنبد
  • کلیسای موجومبار تبریز

در نزدیکی منطقه جلفا تبریز، به‌دلیل هم‌جواری با مرز ارمنستان، کلیساهای مختلفی به چشم می‌خورند. برخی از این کلیساها در سطح جهانی نیز اهمیت بسیاری دارند. کلیسای موجومبار یکی از کلیساهای مهم منطقه است که آن را با نام سورپ هریپسیمه نیز می‌شناسند. این کلیسا در دره سرسبز و زیبای ساری‌چای و 35کیلومتری شمال تبریز و 39کیلومتری مرند قرار دارد. این کلیسا دارای پلان مستطیلی است و آن را از جنس لاشه سنگ، ملات و آهک بنا کرده‌اند. نام این کلیسا نیز از نام دختر آشوت باگرادونی، پادشاه ارمنستان گرفته شده است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان شبستر، حدود ۳۰‌کیلومتری جاده تبریزـ مرند، روستای موجومبار
  • کلیسای هوانس تبریز

کلیسای هوانس را می‌توان یکی از دیگر از کلیساهای مهم این منطقه دانست. این کلیسا که آن را با نام کلیسای سهرل نیز می‌شناسند، به حواری ارمنی تعلق دارد. قدمت این کلیسا به سال 1840 میلادی بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی و کتیبه‌ای که در این کلیسا وجود دارد، کلیسا به‌دست معماران روس ساخته شده است. این کلیسا در میان دشت‌‌های سرسبز و زیبا قرار دارد. در فصل زمستان، تمامی دشت‌های اطراف پوشیده از برف می‌شوند و این کلیسا چهره‌ای تماشایی به مناظر اطراف می‌دهد.

آدرس: آذربایجان شرقی، 13کیلومتری جاده آسفالته تبریز – مرند، 35کیلومتری تبریز
  • کوه های الاداغ لار تبریز

تصویری از کوه‌های آلاداغلار

به تصاویر بالا نگاه کنید. باور کنید که هیچ حقه عکاسی یا ادیت تصویری در کار نیست. این کوه‌ها رنگارنگ هستند و یکی از پدیده‌های مهم زمین‌شناسی به حساب می‌آیند. همین کوه‌های رنگارنگ، همه‌ساله هزاران گردشگر را از سراسر دنیا جذب خود می‌کنند. نکته جالب اینجاست که مشابه این کوه‌ها فقط در چین و پرو وجود دارد. پس می‌توان گفت که کوه‌های آلاداغ لار جزو مهم‌ترین پدیده‌های طبیعی در سطح جهانی به حساب می‌آیند. این کوه‌ها به‌دلیل فشرده‌شدن املاح و اکسیده‌شدن آن‌ها طی میلیون‌ها سال به این شکل درآمده‌اند و برای عکاسی جان می‌دهند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۲۵‌کیلومتری شمال شرقی تبریز، مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه
  • کویر قوم تپه تبریز

کویر، آن هم در مناطق کوهستانی آذربایجان شرقی؟ بله! واقعاً که این استان چطور گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. در بخش شمال‌شرقی تبریز و نرسیده به صوفیان، منطقه‌ای زیبا و کویری با نام کویر قوم تپه وجود دارد. این کویر جزو کویرهای ماسه‌ای به حساب می‌آید؛ اما یک تفاوت بزرگ با کویرهای مرکز ایران دارد. آن هم این است که این کویر در طول زمستان پوشیده از برف می‌شود! بازدید از این منطقه کویری در هر فصل سال، زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد. پس زیبایی تماشای تپه‌ای کویری در مناطق کوهستانی را از دست ندهید.

آدرس: آذربایجان شرقی، شمال‌شرق تبریز، نرسیده به صوفیان
  • گنبد سرخ مراغه

گنبد سرخ مراغه یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی اطراف تبریز محسوب می‌شود. مراغه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی در استان آذربایجان شرقی است. این گنبد در حقیقت مزار 5 تن از بزرگان مراغه است که آن را با نام گنبد سرخ می‌شناسند. البته نکته جالب و هیجان‌انگیز اینجاست که هنوز هیچ‌کس درباره هویت افرادی که در این منطقه به خاک سپرده شده‌اند، اطلاعاتی ندارند. بر اساس اسناد تاریخی، این بنای تاریخی در سال 542 هجری قمری به دستور عبدالعزیز بی محمود ساخته شده است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، مراغه، خیابان انقلاب، تقاطع خیابان خیام، بوستان آقالار
  • معبد مهرورجوی تبریز

معبد مهرورجوی یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر قدیمی مراغه به حساب می‌آید. این معبد در 6کیلومتری جنوب‌شرق شهر مراغه و نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این معبد، باید از روستای مهرورجوی وارد جاده فرعی شده و مسیر را به‌صورت مستقیم حدود 30دقیقه ادامه دهید. بر اساس مطالعات انجام‌شده، این معبد به آیین مهرپرستی تعلق دارد. این اثر یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این شهر است و بازدید از آن به تمامی گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی توصیه می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، مراغه، جنوب روستای ورجوی
  • منطقه حفاظت شده سهند تبریز

منطقه حفاظت‌شده سهند، 58هزار هکتار از دامنه‌های کوه سهند را شامل می‌شود. در این محدوده 156 گونه مهم گیاهی و ده‌ها گونه جانوری مختلف زندگی می‌کنند. به همین خاطر آن را به یک منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع تبدیل کردند تا آسیبی به پوشش گیاهی و تنوع جانوری آن وارد نشود. انواع میش و قوچ‌های زیبا با شاخ‌های بزرگ و تماشایی در این منطقه زندگی می‌کنند. متأسفانه این حیوانات هنوز هم طعمه شکارچیان غیرقانونی در منطقه می‌شوند. در صورت بازدید از این منطقه، مراقب حضور شکارچیان غیرمجاز باشید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، دامنه سهند
  • منطقه حفاظت شده میشو داغ تبریز

منطقه حفاظت شده میشو داغ یکی دیگر از مناطق حفاظت‌شده و جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این منطقه 131هزار هکتار وسعت دارد و در بخش شمال و شمال‌غرب شهرستان شبستر و جنوب‌غرب شهرستان مرند واقع شده است. در این منطقه می‌توانید شاهد دره‌های زیبا، آبشارهای مرتفع، دشت‌های سرسبز، چمنزارهای طبیعی و چشمه‌های جوشان متعدد باشید. همچنین حیوانات نیز با خیال آسوده در این منطقه آزادانه مشغول زندگی هستند. بازدید از این منطقه به تمامی علاقه‌مندان به طبیعت توصیه می‌شود. همین زیبایی‌ها سبب شده است که بسیاری از گردشگران سراغ سفرهای گروهی با خری بلیط قطار تبریز یا بلیط اتوبوس تبریز بروند تا خود را به این شهر برسانند.

آدرس: آذربایجان شرقی، شمال و شمال‌غرب شهرستان شبستر و جنوب‌غرب شهرستان مرند

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی اطراف تبریز چیست؟ شما تاکنون از کدام یک دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان جای کدام جاذبه در این لیست خالیست؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

قبرستان پینه شلوار ترسناک‌ترین جای دیدنی اطراف تبریز است.

پیست اسکی پیام، بهترین جای دیدنی اطراف تبریز در زمستان محسوب می‌شود.

روستای کندوان و جنگل ارسباران جزو بهترین جاهای دیدنی اطراف تبریز در تابستان هستند.

منطقه حفاظت‌شده میشو داغ و منطقه حفاظت‌شده سهند جزو بهترین جاهای دیدنی اطراف تبریز در بهار هستند.

پارک ملی کنتال تبریز و دره سعیدآباد جزو بهترین جاهای دیدنی اطراف تبریز در پاییز محسوب می‌شوند.

6 نظرات
  1. بابک می گوید

    یک ماه طول میکشه تک تک این مناطق رو بگردیم
    جنگلهای ارسباران واقعا بهشته??

    1. بانو تقیان می گوید

      زنده باد

  2. سودابه می گوید

    با درود

    نام درست پیست اسکی؛ یام است نه پیام.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سودابه عزیز، ممنونیم که مطلب رو خوندین و نظرتون رو گذاشتین.
      این پیست به هر دو نام شناخته می‌شه. ما یه مقاله مجزا در معرفی این پیست داریم و ذکر کردیم که این پیست در منطقه یام واقع شده و به این اسم شناخته می‌شود.
      https://blog.rahbal.com/yam-ski-resort/
      ولی اکثر مردم و حتی گوگل هم این پیست رو به اسم پیام می‌شناسه!

  3. زهرا می گوید

    شهری زیبا، با درختانی بلند و مردمانی بی نهایت مهربان

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام زهرا عزیز،
      چه توصیف زیبایی.
      ممنونیم که ما رو هم در این حس زیبا شریک کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.