سوغات ارومیه | از نقل تا پیکر تراشی

14

ارومیه یکی از مهم‌ترین شهرهای آذربایجان غربی است. این شهر صدها سال قدمت دارد و دارای محصولاتی بی‌نظیر است. ارومیه علاوه‌بر شیرینی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی بسیار خاصی دارد. لیست سوغات این شهر به‌حدی طولانی است که در راهنمای سفر ارومیه جا نمی‌گیرد! با ما در این مقاله همراه باشید تا سوغات ارومیه را به‌خوبی بشناسید.

سوغات ارومیه | انواع نقل

تصویری از انواع نقل سوغات ارومیه

نُقل یک شیرینی بسیار خوشمزه است که می‌توانید آن را کنار چای میل کنید. نقل از شکر به‌علاوه مغز و طعم‌دهنده‌های خاص آماده می‌شود. معمولاً در تهیه نقل از مغز بادام، پسته، گردو، فندق یا بادام هندی استفاده می‌کنند. نقل یکی از اصلی‌ترین سوغات ارومیه و تبریز به حساب می‌آید. معمولاً وقتی کسی به ارومیه سفر می‌کند، همه دوستان انتظار دارند تا مقداری نقل اصیل و خوشمزه ارومیه را به‌عنوان سوغات از او دریافت کنند! نقل انواع مختلفی دارد و هر کدام از دیگری خوشمزه‌تر است. تا جایی که پیشنهاد می‌کنیم با خرید بلیط هواپیما ارومیه به این شهر بروید و از انواع نقل‌هایش بخرید. مطمئن باشید که پشیمان نمی‌شوید.

  • نقل بیدمشک

بیدمشک نام نوعی گیاه دارویی است. این گیاه به‌صورت درخت و درختچه در طبیعت وجود دارد. گل‌های این درخت ظاهری عجیب و زیبا دارند و شبیه قاصدک هستند. از گل این درخت، عرقی خاص می‌گیرند که در طب سنتی دارای خواص دارویی و ارزش بسیاری است. بیدمشک طبع سرد و تر دارد و برای سردردهای گرم‌مزاجی معجزه می‌کند. دمنوش بیدمشک را برای درمان بی‌خوابی و جوش‌های صورت تجویز می‌کنند. همچنین باید بدانید که بیدمشک طعم بسیار عالی نیز دارد. این گیاه در محدوده ارومیه به‌خوبی رشد می‌کند. از‌این‌رو مردم خوش‌ذوق ارومیه فرصت را مغتنم می‌شمرند و از این عرق در ترکیبات نقل خود استفاده می‌کنند. نقل بیدمشک دارای انواع بادامی، پسته‌ای و غیره‌ است که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

  • نقل زعفرانی

خب زعفران نیازی به معرفی ندارد. زعفران یکی از بهترین ادویه‌های دنیا محسوب می‌شود و البته قیمت بسیار گرانی دارد. زعفران را در هر شیرینی و غذایی که استفاده کنید، طعم آن را به‌صورت کامل دگرگون می‌کند. خب می‌توانید تصور کنید که طعم زعفران در نقل‌های خوشمزه ارومیه چه غوغایی به پا خواهد کرد. نقل زعفرانی یکی از خوشمزه‌ترین نقل‌های ارومیه به حساب می‌آید. البته که باید در نظر داشته باشید قیمت نقل زعفرانی در مقایسه با سایر انواع نقل بیشتر است. همچنین مغز نقل نیز بر قیمت نقل زعفرانی تأثیر می‌گذارد. اگر به‌دنبال خرید یک سوغات خوشمزه و عالی هستید، حتماً نقل زعفرانی را در لیست خود قرار دهید.

  • نقل گل محمدی

گل محمدی یکی از خوش‌عطرترین گل‌هایی است که در ایران رشد می‌کند. گل محمدی نوعی از گل رز به حساب می‌آید. از این گل در صنعت گلاب‌گیری استفاده می‌کنند و بسیار پرکاربرد است. این گل خاصیت درمانی دارد و در طب سنتی یکی از بهترین آرامش‌بخش‌ها به شمار می‌آید. پس چه بهتر که کمی از این گل خوش‌عطر را در نقل‌های خوشمزه ارومیه بچشیم. نقل گل محمدی یکی از محبوب‌ترین انواع نقل‌های ارومیه است. قیمت نقل گل محمدی مقرون‌به‌صرفه است و البته این موضوع به نوع مغز آن نیز بستگی دارد.

سوغات ارومیه | انواع حلوا

تصویری از انواع حلوا سوغات ارومیه

در بسیاری از شهرهای ایران، حلوا را فقط برای مراسم سوگواری و ختم آماده می‌کنند. این در حالی است که حلوا در ارومیه معنای دیگری دارد! حلوا در حقیقت نوعی دسر یا شیرینی خوشمزه است که از آن در مراسم مختلف استفاده می‌کنند. حلوا انواع مختلفی دارد که یکی از دیگری خوشمزه‌تر است. اگر به‌دنبال یک سوغات خاص و خوشمزه از ارومیه هستید، حتماً حلوا را در لیست خود قرار دهید. در ادامه شما را با انواع مختلف حلوا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  • حلوای گردو

حلوای گردو یکی از خوشمزه‌ترین انواع حلوا ارومیه به حساب می‌آید. برای طبخ و آماده‌سازی این نوع حلوا از شکر، آرد برنج، پودر کاکائو و آب استفاده می‌کنند. نهایتاً آن را به‌صورت لوزی‌شکل برش می‌دهند و روی حلوا را با پودر پسته تزئین می‌کنند. این حلوا برای پذیرایی از مهمان مناسب است و ظاهری شکیل دارد. حلوای گردو دارای طبع بسیار گرم است و به تقویت قوای بدن کمک می‌کند. بافت حلوای گردو سفت و منسجم می‌شود و حتی از جویدن آن نیز لذت خواهید برد. انواع حلوای گردو به‌صورت بسته‌بندی در ارومیه وجود دارد؛ اما بهترین نوع حلوای گردو، حلوای تازه است. پس سری به بازارهای سنتی بزنید و انواع تازه آن را خریداری کنید.

  • حلوای هویج

حلوای هویج طعمی بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد دارد. زمانی که آن را در دهان خود می‌گذارید، از چشیدن چنین طعم خاص و عجیبی شگفت‌زده خواهید شد. مخصوصاً اگر در شهر خود با استفاده از هویج، غذا یا شیرینی‌ خاصی درست نمی‌کنید، طعم این حلوا برای شما بسیار تازگی خواهد داشت. برای تهیه حلوای هویج از آرد سفید، روغن مایع، شکر، گلاب، پودر هل و هویج تازه استفاده می‌کنند. این حلوا طعم بسیار شیرین و خاصی دارد و از خوردن آن سیر نخواهید شد! حلوای هویج را در اشکال مختلف درست می‌کنند و بهتر است انواع تازه آن را از بازارهای سنتی تهیه کنید.

  • تره حلوا

تره حلوا نام یکی دیگر از سوغات ارومیه است. این حلوا را بسیاری به حلوای شیرازی می‌شناسند؛ اما در ارومیه نیز به‌وفور وجود دارد. تره حلوا در حقیقت از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کاچی دارد و چندان سفت نیست. در این حلوا از شهد حلوا، شکر، گردو و هل استفاده می‌کنند. تره حلوا معمولاً داخل ظروف دربسته کریستالی سرو می‌شود و بهتر است هنگام قرار‌دادن آن داخل چمدان دقت کنید؛ زیرا تره حلوا بافت آبکی دارد و ممکن است چمدانتان را کاملاً کثیف کند!

  • دوشاب حلوا

تصویری از حلوا دوشاب

حلوا دوشاب نام یکی دیگر از حلواهای سنتی شهر ارومیه است. برای تهیه این حلوا از آرد سبوس‌دار، دوشاب، آب، هل، گلاب، زعفران و روغن حیوانی استفاده می‌کنند. همچنین برای طعم بیشتر در آن گردو خرد‌شده و تخم گشنیز نیز می‌ریزند. اگر برایتان جای سؤال است که دوشاب چیست؟ باید بدانید که دوشاب همان شیره انگور است. این شیره خواص بسیاری دارد و دارای طبعی بسیار گرم است. به همین خاطر حلوا دوشاب یا همان دوشاب حلوا بسیار مقوی و مغذی است.

  • نساء حلوا

حلوا نساء که آن را با نام حلوا نثار نیز می‌شناسند، یکی دیگر از انواع خاص حلواهای سنتی ارومیه است. برای تهیه این حلوای خاص، از آرد سفید، نثار، زعفران دم‌کرده، کره و روغن مایع استفاده می‌کنند. نثار در حقیقت همان پودر قند است که در ارومیه آن را با این نام می‌شناسند. همچنین در ارومیه این حلوا را با روغن حیوانی نیز تهیه می‌کنند که طعم بسیار خاصی دارد. حلوا نساء برخلاف بسیاری از حلواهای دیگر، دارای ظاهری خشک است. در حقیقت نساء را در قالب‌های سکه‌ای و دایره‌ای بزرگ درست می‌کنند که بیشتر به بیسکوییت شبیه است. نساء حلوا طعمی بسیار عالی دارد و معمولاً آن را با چای میل می‌کنند.

سوغات ارومیه | انواع عرقیات گیاهی

انواع عرقیات گیاهی سوغات ارومیه

ارومیه جزو مناطق نیمه‌کوهستانی به حساب می‌آید. در دامنه کوه‌ها به‌خاطر وجود آب‌وهوای خاص کوهستان، معمولاً ده‌ها نوع گیاه دارویی مختلف رشد می‌کند. ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دامنه‌های کوهستانی ارومیه، انواع گیاهان دارویی به چشم می‌خورند. هر گیاه دارویی روش مصرف خاصی دارد. یکی از روش‌های مصرف گیاهان دارویی، تهیه‌کردن عرق آن‌هاست. به‌عنوان مثال گلاب، عرق گل محمدی است. با توجه به وجود گیاهان دارویی متنوع، عرقیات بسیاری نیز در ارومیه تولید می‌شوند. عرقیات ارومیه همگی اصل، بکر و دوآتشه هستند. پس چه بهتر که مقداری از آن‌ها را برای خودتان یا سایر دوستان به‌عنوان سوغات ارومیه بیاورید.

  • عرق بیدمشک

تصویری از عرق بیدمشک

در بخش قبلی به‌صورت کامل اشاره کردیم که بیدمشک نوعی گیاه دارویی است. این گیاه طبع سرد و تر دارد و به‌صورت درخت و درختچه رشد می‌کند. بیدمشک دارای گل‌هایی شبیه قاصدک است. این گل‌ها را در فصلی خاص جمع‌آوری کرده و عرق آن را می‌گیرند. این عرق طعمی بسیار عالی دارد و از آن در انواع نوشیدنی مختلف استفاده می‌کنند. عرق بیدمشک برای درمان جوش‌های صورت و همچنین کاهش مشکلاتی که در اثر گرمی بیش از اندازه در بدن ایجاد می‌شوند، بسیار مؤثر است.

  • عرق بادرنجبویه

تصویری از عرق بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در منطقه ارومیه به‌وفور پیدا می‌شود. این گیاه را در زبان انگلیسی با نام گیاه «ملیسا» می‌شناسند. بادرنجبویه از خانواده گیاهان نعنایی است. این گیاه یک آرام‌بخش بسیار عالی به حساب می‌آید. بد نیست بدانید که از گذشته این گیاه را برای کاهش استرس و اضطراب، خواب‌آوری، افزایش اشتها، کاهش درد و همچنین التیام سوء‌هاضمه تجویز می‌کردند. عرق این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک آرام‌بخش طبیعی و عالی عمل کند.

سوغات ارومیه |‌ انواع شیرینی

تصویری از سوغات ارومیه

به به، به بخش خوشمزه سوغات ارومیه رسیدیم! همان بخشی که به جای دوستان، بیشتر برای خودتان سوغات می‌خرید و هرآنچه به‌عنوان سوغات ارومیه تهیه کنید، تا بازگشت به شهرتان تمام می‌شود! مردم آذری‌زبان دارای شیرینی‌های سنتی مختلفی هستند. اکثر شیرینی‌های ارومیه نیز طعمی بسیار شیرین و خوشمزه دارند. در حقیقت کمتر کسی وجود دارد که بتواند از طعم شیرینی‌های خوشمزه ارومیه بگذرد. در ادامه شما را با برخی از انواع شیرینی‌های ارومیه بیشتر آشنا می‌کنیم.

  • لوزانک یا همان باستخ

لوزانک یا همان باستخ یکی از شیرینی‌های کاملاً سنتی ارومیه است. برای تهیه این شیرینی خوشمزه از نشاسته گل، آب، شیره انگور، پودر هل، گلاب و مغز گردو استفاده می‌کنند. لوزانک مقوی و گرم است و به قوت بدنی شما کمک بسیاری خواهد کرد.

  • تنور شیرینی سی

تصویری از تنور شیرینی سی

تنور شیرینی سی نام یک نوع تنور نانوایی نیست! در حقیقت تنور شیرینی نام نوعی نان شیرین است که در آن به‌جای آب از شیر استفاده می‌کنند و روی آن زرده تخم‌مرغ می‌مالند تا طلایی شود. تنور شیرینی سی یک نوع شیرینی بسیار کم‌شیرین، خوشمزه و ترد است. شما می‌توانید این شیرینی را به‌صورت بسته‌بندی تهیه کنید و به‌عنوان سوغات ارومیه برای عزیزان خود همراه بیاورید. تنور شیرینی برای کنار چای بهترین گزینه خواهد بود.

  • سوجوق

سوجوق یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های ارومیه و به‌صورت کلی آذربایجان است. سوجوق را می‌توان در دسته باسلوق قرار داد. این شیرینی را با شیره انگور و مغز گردو تهیه می‌کنند. سوجوق طعمی بسیار عالی دارد و از مواد غذایی مقوی و مغذی آماده می‌شود. سوجوق برای افرادی که با طبع سرد مشکل دارند، بهترین گزینه خواهد بود؛ زیرا حتی با میل‌کردن یک سوجوق، گرما را در تمام بدن خود احساس خواهید کرد.

انواع نان | سوغات ارومیه

تصویری از نان سنتی ارومیه

شهرهای مختلف کشور، دارای نان‌های سنتی متفاوتی هستند. معمولاً چشیدن طعم نان‌های سنتی هر شهر می‌تواند جذابیت بسیاری داشته باشد. در ادامه شما را با برخی از نان‌های سنتی ارومیه بیشتر آشنا می‌کنیم.

  • یخاچره

یخاچره یکی از نان‌های سنتی و بسیار قدیمی مردم ارومیه است. بر اساس نظر مردم محلی‌، صدها سال است که این نان به همین روش سنتی طبخ می‌شود. یخاچره از آرد گندم، آب و نمک تهیه می‌شود و دستور پخت خاصی ندارد؛ اما باید آن را در تنور قدیمی و سنتی آماده کنند.

  • تنور چره

تنور چره یکی دیگر از نان‌های سنتی ارومیه است که آن را با نام لاواش نیز می‌شناسند. این نان ضخامت کمی دارد و از آب، نمک و آرد تهیه می‌شود.

  • تاواچره

تاواچره نیز از آرد گندم و آب تهیه می‌شود با این تفاوت که در خمیر آن از گردو استفاده می‌کنند. این نان را در سینی پهن کرده و درون تنور قرار می‌دهند.

  • نان ارده

نان ارده یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین نان‌های سنتی ارومیه است. در طبخ این نان از ارده و گردو استفاده می‌کنند. شیر، مخمر، ماست، شکر، تخم مرغ، روغن مایع، نمک و آرد سفید به‌عنوان خمیر اصلی نان هستند. در ادامه هم از ارده، کره، شکر و گردو به‌عنوان مواد میانی استفاده می‌کنند. بهتر است این نان را با سرشیر یا خامه و مربا یا عسل به‌عنوان صبحانه میل کنید.

  • جزلاچره

جزلاچره یکی دیگر از نان‌های سنتی ارومیه است. این نان را با آرد گندم، آب و نمک تهیه می‌کنند. این نان در مقایسه با نان‌ لاواش ضخامت بیشتری دارد و در تنور سنتی تهیه می‌شود.

انواع ترشی | سوغات ارومیه

ترشی یکی از بهترین مخلفات همراه غذاست. الحق وقتی که ترشی کنار غذا باشد، آدم دلش می‌خواهد بیشتر و بیشتر غذا بخورد! پس اگر اهل رژیم هستید، بهتر است سراغ ترشی‌های ارومیه نروید. ترشی‌های این شهر بسیار مشهور هستند و کیفیت مطلوبی دارند. پس اگر عاشق طعم ترشی کنار غذا هستید یا کسی را می‌شناسید که این‌طور است، مقداری ترشی به‌عنوان سوغات ارومیه برای او تهیه کنید.

  • ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار یکی از قدیمی‌ترین ترشی‌های ایرانی است. این ترشی بیش از 150 سال قدمت دارد. در این ترشی نوعی ادویه خاص وجود دارد که طعم بی‌نظیر ترشی هفت بیجار به همان خاطر است. در تهیه این ترشی از گل کلم، بادمجان، هویج، خیار، سیب زمینی ترشی، به، لوبیا سبز، سیر، فلفل سبز تند، فلفل دلمه، سبزی ترشی شامل ترخون، مرزه، نعناع، گشنیز و جعفری، ادویه مخصوص ترشی و سرکه سفید استفاده می‌کنند.

  • ترشی لیته

ترشی لیته یکی از ترشی‌های خوشمزه‌ای است که کنار آبگوشت جان می‌دهد. در این ترشی از بادمجان، گل کلم، هویج، فلفل سبز تند، خیار، سیر، سبزی معطر و ادویه ترشی استفاده می‌کنند. این ترشی طعم بسیار خاصی دارد و آن را به‌صورت له‌شده با هم ترکیب می‌کنند.

  • ترشی مخلوط

تصویری از ترشی مخلوط

ترشی مخلوط پای ثابت بسیاری از سفره‌های ایرانی است. قطعاً شما هم حداقل یک بار بساط ترشی مخلوط یا همان ترشی گل کلم را در خانه خود به پا کرده‌اید. این ترشی از گل کلم، هویج، خیار، کرفس، بادمجان، سیب زمینی مخصوص ترشی، پیاز ریز، سیر، موسیر، فلفل سبز و سبزی و ادویه مخصوص ترشی تهیه می‌شود.

انواع مربا و شربت | سوغات ارومیه

در محدوده ارومیه، باغات میوه بسیاری وجود دارند. به همین خاطر می‌توانیم شاهد مرباهای خوشمزه از میوه‌های تازه محلی در این شهر باشیم. انواع مربای سیب، به، آلبالو، گیلاس، زردآلو، توت فرنگی، گل محمدی، انجیر، توت، هویج و هلو در این شهر تهیه می‌شوند که همگی دارای طعمی عالی و بی‌نظیر هستند. این مربا برای صبحانه همراه با نان بربری تازه و خامه محلی جان می‌دهد.

همچنین وجود باغات میوه و همچنین گیاهان دارویی متعدد در محدوده ارومیه باعث شده تا انواع شربت خوشمزه در این شهر تولید شود. برخی از شربت‌ها خانگی و دست‌ساز و برخی دیگر کارخانه‌ای هستند. انواع شربت آلبالو، گلاب، بادرنجبویه، بیدمشک و غیره را نیز می‌توانید به‌عنوان سوغات ارومیه تهیه کنید. این شربت‌ها اکثراً ارگانیک هستند و کیفیت بسیار عالی و طعمی مطبوع دارند.

انواع صنایع‌دستی | سوغات ارومیه

مردم ارومیه مردمانی بسیار هنرمند هستند. آن‌ها علاوه‌بر باغداری یا حتی زنبورداری، به مشاغلی همانند تولید انواع صنایع‌دستی مشغول هستند. بسیاری از صنایع‌دستی این شهر کیفیت بی‌نظیری دارند و گران‌قیمت هستند. پس اگر به‌دنبال خرید سوغات گران‌قیمت از ارومیه هستید، سری به بازار سنتی و صنایع‌دستی آن بزنید.

  • فرش

تصویری از انواع فرش های دست بافت
مردم این شهر انواع فرش دست‌بافت را در ابعاد مختلف تولید می‌کنند. این فرش‌ها معمولاً از بهترین نوع نخ ابریشم تهیه می‌شوند و طرح‌های سنتی ایرانی دارند. تابلوفرش‌های دست‌بافت جزو گران‌ترین انواع صنایع‌دستی این شهر محسوب می‌شوند که ظرافت بسیاری دارند. به یاد داشته باشید که حتماً حین خرید فرش دست‌بافت از ارومیه، دقت بسیاری به خرج دهید.

  • ظریف کاری

ظریف‌کاری نوعی دیگر از سوغات ارومیه است. در حقیقت ظریف‌کاری را می‌توان جزو صنایع چوبی این شهر دانست. هنرمندان با دقت تمام و با کمک ابزاری به نام مغار انواع نقوش مختلف را روی چوب ایجاد می‌کنند. به این ترتیب یک وسیله چوبی ساده، به یک اثر هنری بسیار زیبا تبدیل خواهد شد.

  • رودوزی

شاید بسیاری از افراد حتی تاکنون نام رودوزی را نیز نشنیده باشند. رودوزی یکی از صنایع‌دستی مردم آذربایجان و مخصوصاً ارومیه است. رودوزی نوعی بافت روی انواع پارچه است. از رودوزی برای بافت انواع کلاه، چراغ رومیزی و غیره استفاده می‌کنند. در رودوزی انواع نقوش هندسی انتزاعی را روی پارچه به وجود می‌آورند. خلاقیت در ایجاد طرح‌های جدید اهمیت بسیاری دارد که بانوان ارومیه به‌خوبی از پس آن بر می‌آیند.

  • پیکر تراشی

پیکر تراشی یک هنر بسیار ظریف است که در ارومیه شهرت دارد. در پیکرتراشی، هنرمند با آرامش و صبوری کامل، شمایلی خاص را از دل یک تکه چوب زمخت بیرون می‌آورد. توجه داشته باشید که در پیکر تراشی یک تکه چوب خام را آرام‌آرام می‌تراشند تا طرحی که می‌خواهند همانند مروارید در دل صدف پدیدار شود. پیکر تراشی را می‌توان خاص‌ترین سوغات ارومیه دانست. البته با توجه به زمان بسیاری که یک هنرمند برای خلق پیکر تراشی صرف می‌کند، باید هزینه نسبتاً گرانی را برای آن بپردازید.

  • رنگرزی

در گذشته دور از روش‌های مختلف برای رنگ‌کردن نخ‌ استفاده می‌کردند. در آن دوران به روش رنگ‌کردن نخ، رنگرزی گفته می‌شد. جالب است بدانید هنوز هم در بخش‌هایی از ارومیه، رنگرزی به همان روش سنتی انجام می‌شود. حتی هنوز هم از رنگ‌های طبیعی برای رنگ‌کردن نخ و پارچه استفاده می‌کنند. بازدید از کارگاه‌های رنگرزی جذابیت بسیاری خواهد داشت. همچنین می‌توانید انواع نخ با رنگ طبیعی که به روش سنتی رنگ‌آمیزی شده است را به‌عنوان سوغات ارومیه تهیه کنید.

  • صنایع چوبی خاص

مردم ارومیه مردمانی بسیار هنرمند هستند. آن‌ها از یک تکه چوب خام، یک اثر هنری بسیار نفیس ایجاد می‌کنند. از پیکر تراشی گرفته تا منبت، هر نوع اثر هنری چوبی را که بخواهید در بازارهای سنتی این شهر به چشم می‌خورد. صنایع‌دستی چوبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سوغات ارومیه به حساب می‌آیند. البته توجه داشته باشید که برای خرید آثار هنری ساخت دست، باید هزینه بسیاری پرداخت کنید.

  • سفال ارومیه

علاوه‌بر کار با چوب، شیرینی‌پزی یا رنگرزی، مردم ارومیه در ساخت سفال نیز دستی بر آتش دارند. انواع ظروف سفالی نیز در بازارهای سنتی ارومیه وجود دارند که همگی ساخت دست هنرمندان همین شهر هستند. سفال هم می‌تواند گزینه مناسبی به‌عنوان سوغات ارومیه باشد. فقط توجه کنید که هنگام حمل‌ونقل دچار شکستگی نشوند. برای حمل این سوغاتی ظریف بهتر است به فکر خرید بلیط قطار ارومیه یا خرید بلیط اتوبوس ارومیه باشید؛ چرا که جان این ظروف ظریف در بار هواپیما یا صندوق‌عقب ماشین در امان نیست.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سوغات ارومیه چیست؟ اگر یکی از نزدیکان شما به ارومیه سفر کند، دوست دارید کدام یک از این سوغات را برای شما بیاورد؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. شاید دوست شما نظرتان را خواند و به مراد دل خود رسیدید!

نقل زعفران را می‌توان خوشمزه‌ترین نقل ارومیه دانست.

پیکرتراشی و رودوزی را می‌توان بهترین صنایع‌دستی این شهر دانست.

سوجوق شیرینی سنتی این شهر است.

شربت آلبالو و بیدمشک بهترین شربت‌های این شهر هستند.

بادرنجبویه و بیدمشک بهترین عرقیات مخصوص ارومیه هستند.

14 نظرات
  1. فرزام قلیزادگان می گوید

    خرید نقل ارومیه رو از سایت نقل قاسمی آنلاین هم میتونید انجام بدید

    1. بانو تقیان می گوید

      آقای قلی‌زادگان عزیز، ممنونیم برا پیشنهادتون؛ ولی به نظر من، لذت خرید سوغات به اینه که آدم خودش حضور داشته باشه و عطر و بوی شیرینی رو از نزدیک حس کنه.

  2. مشاغل ارومیه می گوید

    ممنون از مقاله ی فوق العادتون محتوا عالی بود. از سایت ماهم دیدن کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توجهتون.

  3. مشاغل ارومیه می گوید

    مطالب خیلی جامع و مفید بود ممنون از شما
    http://www.urmiajob.ir

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از همراهی شما و انرژی مثبتی که منتقل کردید.

  4. سیما می گوید

    درود بر شما عالی و شگفت انگیز ، سپاس فراوان از این همه ذوق و هنر

  5. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      قطعا همین طوره

  6. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚 می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان 💓
    ارومیه جان آذربایجان 💓
    ارومیه خاک آذربایجان 💓
    ارومیه شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان 💓
    ارومیه شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف 💓
    ارومیه شهر شهیدان باکری ها و امینی ها 💓
    ارومیه شهر عاشیق های آذربایجان 💓
    ارومیه شهر بزرگترین پارک های ترکی در منطقه آذربایجان ( پارک های گوللر باغی ارومیه، پارک‌ ائللرباغی ارومیه و پارک ساغلیق ارومیه)💓
    ارومیه شهر بزرگترین مجتمع ها و مراکز خرید ترکی در منطقه آذربایجان ( مجتمع تجاری و تفریحی تورک مال اورمیه، مجتمع تجاری و تفریحی اوریاد مال ارومیه، مجتمع تجاری و تفریحی ژابیز ارومیه، پاساژ استاد شهریار ارومیه، پاساژ آذربایجان ارومیه، پاساژ ستارخان ارومیه، بازارچه ایران ترک ارومیه ، مراکز خرید ترک آی اولدوز ارومیه برند شهر ارومیه، مرکز خرید ترک آی ارومیه برند شهر ارومیه، مرکز خرید الماس ترک ارومیه، مرکز خرید ترک دوبی ارومیه ، مرکز خرید ترک‌ سنتر ارومیه، مرکز خرید ترک سل ارومیه، مرکز خرید ترک گون آی ارومیه)💓

    یاشاسین‌ آذربایجان 💓
    یاشاسین اورمیه 💓
    یاشاسین بانو تقیان 💓

    💓 ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی و خط قرمز ترکها 💓

  7. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
    یاشاسین اورمیه ❤❤❤
    یاشاسین آذربایجان ❤❤❤
    یاشاسین ترک ❤❤❤

    ❤ ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

  8. ارومیه قلب آذربایجان ❤❤❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤

  9. ارومیه قلب آذربایجان می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان URMİA ❤AZERBAYCAN
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه ❤یاشاسین ترک ❤

    YAŞASIN AZERBAYCAN ❤
    YAŞASIN URMİA ❤
    YAŞASIN TÜRK ❤

  10. یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه می گوید

    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.