سوغات اردبیل | از بالاتماز تا نمکدان بافتنی

0

اردبیل شهر بسیار زیبایی است. جاهای دیدنی اردبیل بسیار زیبا هستند و در هر وجب از این خاک شما مات و مبهوت تماشا خواهیم بود. هر لحظه از سفر یک خاطره عالی و زیبا در ذهن شما خواهد بود؛ اما سوغات است که می‌تواند خاطرات را از فراموش‌شدن مصون بدارد. تصور کنید چند سال بعد، پس از سفر به اردبیل ناگهان با تکه‌ای چرم نقاشی‌شده که از اردبیل خریداری کرده‌اید رو‌به‌رو می‌شوید. تمام خاطرات شما به این ترتیب زنده می‌شوند. البته که با خرید سوغات، به عزیزان خود هم نشان می‌دهیم که حتی در شرایط خوشی و شادی نیز آن‌ها را فراموش نمی‌کنیم. با این حساب اگر تصمیمتان برای سفر به این استان قطعی است، همین حالا بلیط هواپیما اردبیل را بخرید و سپس با ما همراه باشید تا سوغات اردبیل را بهتر بشناسید. این شهر مملوء از سوغاتی‌های خوشمزه و اصیل است!

سوغات اردبیل | خوراکی

اخطار، لطفاً اگر گرسنه هستید، ابتدا غذا یا میان‌وعده میل کرده و سپس مقاله را ادامه دهید. بی‌شک خواندن این مطالب و دیدن عکس‌هایش حتماً دهانتان را به آب می‌اندازد؛ چون می‌خواهیم پیش از هر سوغاتی دیگر، سری به خوراکی های خوشمزه اردبیل بزنیم. مردم آذری زبان مردمانی خوش‌خوراک هستند. معمولاً وقتی که به استان اردبیل یا به‌صورت کلی شهرهای شمال غرب ایران سفر می‌کنیم، باید قید رژیم و لاغری را بزنیم! سوغات خوراکی این شهر بسیار خوشمزه هستند. ما به شما توصیه می‌کنیم که حتی اگر برای کسی قصد خرید سوغاتی ندارید، حداقل برای خودتان این اقلام خوشمزه را سوغاتی ببرید!

باقلوا | خوشمزه ترین سوغات اردبیل

تصویری از باقلوا سوغات اردبیل

باقلوا یکی از مهم‌ترین شیرینی‌های سنتی در همه شهرهای ایرانی است. برخی از مردم این شیرینی را به قزوین، برخی به یزد، برخی دیگر به تبریز و برخی آن را به اردبیل نسبت می‌دهند. البته که می‌توان گفت از نظر فنی و دستور‌ پخت، تفاوت بسیاری بین باقلوای شهرهای مختلف کشور وجود دارد. باقلوای اردبیل یکی از خوشمزه‌ترین انواع باقلوا به حساب می‌آید. اگر اهل باقلوای استانبولی باشید، حتماً متوجه شباهت باقلوای اردبیلی با استانبولی خواهید شد. از نظر ظاهری و لایه به لایه بودن خمیر، شباهت بسیاری بین این دو باقلوا وجود دارد. در حقیقت همانند باقلوا استانبولی، این باقلوا نیز لایه به لایه تهیه می‌شود و روی آن نهایتاً شربت می‌ریزند.

نمایی ز باقلوا سوغات اردبیل

این باقلوا بسیار چرب و خوشمزه است. وقتی که باقلوای اردبیلی تازه را امتحان کنید، لایه برشته روی باقلوا زیر دندان شما چرق چرق می‌کند. باقلوا را حتماً در کنار چای میل می‌کنند تا از شیرینی آن کمی کاسته شود. با وجود آنکه باقلوا یکی از مهم‌ترین انواع سوغات اردبیل محسوب می‌شود؛ اما بهتر است چند باری در این شهر، باقلوا را به‌صورت تازه بچشید و مقدار کمی از آن را سوغات بیاورید؛ زیرا هر کاری هم که کنید، باقلوای مانده طعم و تردی باقلوای تازه را ندارد.

تخمه آفتابگردان | معروف ترین سوغات اردبیل

تصویری از تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان یار جدانشدنی فیلم و فوتبال است. اصلاً اینکه روی کاناپه خانه خود لم دهید، مشغول تماشای فیلم یا فوتبال شوید و تخمه آفتابگردان میل کنید را نمی‌توان با تفریح دیگری عوض کرد. تخمه آفتابگردان از گل آفتابگردان به دست می‌آید. این گل زیبا با گلبرگ‌های زرد صورت خود را به‌سمت خورشید می‌گرداند و به همین خاطر آن را با نام گل آفتابگردان می‌شناسند. در نزدیکی شهر اردبیل می‌توانیم شاهد حضور مزارع بزرگ و پربار گل آفتابگردان باشیم.

تصویری از تخمه آفتاب گردان

به همین خاطر تخمه آفتابگردان یکی دیگر از مهم‌ترین سوغات اردبیل به حساب می‌آید. در این شهر مردم محلی در مغازه‌های مخصوص، شورکاری تخمه را انجام می‌دهند و تخمه را داغ و تازه به مشتریان را عرضه می‌کنند. دقیقاً همانند باقلوا، طعم تخمه تازه و داغ به‌مراتب با زمانی که سرد شود تفاوت دارد؛ اما به هر صورت بهتر است یک چمدان از این تخمه را برای خود یا عزیزانتان سوغات ببرید! تخمه اردبیل بسیار لذیذ است و جزء بهترین انواع تخمه آفتابگردان در ایران به حساب می‌آید.

انواع مختلف حلوا

تصویری از حلوا سیاه سوغات اردبیل

بسیاری از ما حلوا را می‌شناسیم. خب حلوا همان شیرینی خوشمزه‌ای است که معمولاً فقط برای خیرات اموات آن را تهیه می‌کنند. این در حالی است که مردم هنرمند اردبیل، انواع مختلف حلوا را می‌پزند. حلوا سفید، حلوا سیاه و حلوا زنجبیلی جزء معروف‌ترین انواع حلوا اردبیل به حساب می‌آید. حلوا سفید را در این شهر با نام «آغ حلوا» نیز می‌شناسند. این حلوا عطر و طعم بی‌نظیری دارد و در آن از شیره بال یا همان شیره حلوا، وانیل، آرد برنج و حتی زنجبیل استفاده می‌کنند.

حلوای سیاه با حلوایی که ما در شهرهای دیگر تهیه می‌کنیم تفاوت بسیاری دارد. در این حلوا از آرد سبوس‌دار، مغز گردو، شکر، دوشاب که همان شیره انگور یا شیره خرماست، انواع ادویه از جمله زردچوبه، هل، دارچین، فلفل سیاه، میخک، زیره و زنجبیل و روغن جامد که معمولاً با روغن حیوانی جایگزین می‌شود استفاده می‌کنند. این حلوا بسیار لذیذ و مغذی است و خاصیت درمانی دارد. بد نیست بدانید که مردم اردبیل این حلوا را به تازه‌عروس‌ها هدیه می‌دهند. حلوای زنجبیل نیز ظاهری مشابه حلوای سفید دارد با این تفاوت که در آن از مقدار فراوانی زنجبیل استفاده می‌کنند. این حلوا طعمی بسیار لذیذ دارد؛ اما شاید خیلی باب میل افرادی که به ادویه‌جات تند علاقه‌ای ندارند، نباشد. انواعی حلوای مجلسی می‌تواند گزینه مناسبی به‌عنوان سوغات اردبیل باشد.

شکلات رسته

شکلات رسته یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل محسوب می‌شود. این شکلات را با اسامی مختلفی همانند اریس نیز می‌شناسند. شکلات رسته بیش از 100 سال قدمت دارد و مخصوص شهر اردبیل است. البته در سایر شهرهای آذری‌زبان ایران نیز می‌توانیم شاهد حضور کارگاه‌های تولیدی شکلات رسته باشیم. شکلات رسته از ترکیب گلوکز، شیر، شکر، کره طبیعی، خامه، سرشیر، کاکائو و مغز گردو تهیه می‌شود. حتی در ذهنمان هم می‌توانیم طعم این ترکیب لذیذ و عالی را تجسم کنیم. این شکلات مخصوص و سنتی را در قالب‌های خاص می‌ریزند و سپس به قطعات مربعی‌شکل برش می‌زنند. این شکلات در بسته‌بندی‌های بسیار شیک به بازار عرضه می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید یک سوغاتی شیک و در عین حال خوشمزه و سنتی را برای عزیزان خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید که شکلات رسته بسیار شیرین است و توصیه می‌شود فقط آن را با چای تلخ میل کنید.

شیرینی قرابیه

تصویری از شیرینی قرابیه سوغاتی اردبیل

شیرینی قرابیه را به‌جرئت می‌توان یکی از لوکس‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران دانست. این شیرینی به شهر اردبیل تعلق دارد و البته که مردم تبریز و حتی ترکیه نیز این شیرینی را تهیه می‌کنند. به همین خاطر می‌توان گفت که شیرینی قرابیه، حاصل دست مردم هنرمند آذری‌زبان است.

تصویری از شیرینی قرابیه سوغاتی اردبیل

شیرینی قرابیه اصل را در اردبیل، زنجان، تبریز، ترکیه و حتی قزوین می‌توانید تهیه کنید. در این شیرینی از شکر، تخم‌مرغ، بادام و پسته استفاده می‌شود. شاید از نظر روش طبخ هیچ تفاوت خاصی وجود نداشته باشد؛ اما برای آنکه قرابیه خوشمزه شود، باید از مقادیر بسیاری پسته و بادام استفاده کنند. در برخی از فروشگاه‌ها، برای کاهش قیمت قرابیه، به‌جای پسته فقط از بادام پرک استفاده می‌کنند. این در حالی است که اصل قرابیه باید از ترکیب خلال بادام و مغز پسته تهیه شود.

تصویری از شیرینی قرابیه سوغاتی اردبیل

قرابیه طعم چندان شیرینی ندارد. به همین خاطر مناسب افرادی است که ترجیح می‌‌دهند شیرینی خیلی هم شیرین نباشد! حتی در برخی مواقع امکان دارد مقداری از خلال بادام روی شیرینی تلخ باشد. در این حالت طعمی تلخ و شیرین در کام شما می‌پیچد که بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. قرابیه و چای یا قهوه ترکیبی بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. فقط فراموش نکنید اگر قصد خرید قرابیه به‌عنوان سوغات دارید، حتماً از فروشنده بخواهید تا دور جعبه شیرینی را سلفون بکشد تا هوا وارد آن نشود. قرابیه به‌سرعت خشک می‌شود و طعم خود را از دست می‌دهد. همچنین در نظر داشته باشید که قرابیه بسیار گران است.

عسل

تصویری از عسل سوغات اردبیل

عسل یکی از مهم‌ترین فراورده‌های حیوانی به حساب می‌آید. همان طور که می‌دانید حتی در قرآن هم بارها به خواص عسل اشاره شده است. کیفیت و خاصیت این فرآورده حیوانی به مسائل مختلفی بستگی دارد. زنبور برای آنکه عسلی مناسب تولید کند، باید از گرده گل‌های مناسبی استفاده نماید. اردبیل شهری کوهستانی است و در ارتفاعات قرار دارد. در دامنه ارتفاعات کوهستانی اردبیل، می‌توانیم شاهد دشت‌های وسیع گیاهان دارویی همانند گون و اقاقیا باشیم. به همین خاطر بسیاری از زنبوردارها، کندوهای زنبورعسل خود را در همین مناطق قرار می‌دهند. از‌این‌رو زنبورها نه از غذاهای مصنوعی بلکه از گرده‌های طبیعی گل تغذیه می‌کنند. حاصل این کندوها، عسلی طبیعی و خوشمزه می‌شود که خواص دارویی بسیاری نیز دارد.

نمایی از عسل سوغات اردبیل

در اردبیل انواع مختلف عسل را می‌توانید در بازار مشاهده کنید. جالب است بدانید به‌حدی این شهر تولید عسل فراوانی دارد که کسی حوصله ارائه عسل غیراصل را ندارد! تقریباً می‌توان گفت که همه عسل‌های این شهر طبیعی، درمانی و بسیار خوشمزه هستند. البته باید بدانید که اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد بهترین زمان برای خرید عسل محسوب می‌شود. در فصل پاییز و زمستان خبری از عسل تازه نیست و هر عسلی که در بازار موجود باشد، متعلق به بهار و تابستان همان سال است.

قطاب مخصوص خلخال

تصویری از قطاب مخصوص خلخال سوغات اردبیل

قطاب و باقلوا دو رقیب همیشگی در طول تاریخ هستند. رقابت این دو حتی از رقابت سوباسا و کاکرو در کارتن فوتبالیست‌ها نیز بیشتر است! برخی افراد دیوانه‌وار عاشق قطاب هستند و برخی دیگر باقلوا را ترجیح می‌دهند. البته که ما نیز کاری به کار رقابت نداریم و عاشق هر دو آن‌ها هستیم! قطاب یک شیرینی کاملاً سنتی ایرانی است. معمولاً قطاب را به شهر خوشمزه یزد نسبت می‌دهند! البته بالاتماز، قطاب مخصوص خلخال و سوغات اردبیل است. این شیرینی را با نام قطاب عسلی نیز می‌شناسند. همان طور که می‌توانید تصور کنید، در طبخ و آماده‌سازی این شیرینی سنتی و لذیذ از عسل طبیعی سبلان استفاده می‌شود.

قطاب مخصوص خلخال نیز همانند سایر انواع قطاب دارای گردو، شکر، دارچین و هل است. با این تفاوت که زمان آماده‌شدن قطاب، مردم یزد آن را در پودر قند غلت می‌دهند. در حالی که مردم خلخال همانند باقلوا آن را در شیره عسلی فرو می‌برند. به همین خاطر قطاب‌های خلخال برخلاف قطاب‌های یزد، بسیار نرم و لذیذ است. اگر یک بار بالاتماز تازه یعنی زمانی که از شربت عسلی بیرون می‌آید را درون دهان خود بگذارید، دیگر طعم هیچ نوع شیرینی به دهانتان نمی‌آید! فقط می‌خواهید به خلخال بیایید و یک بار دیگر طعم این شیرینی را بچشید!

لبنیات اردبیل

تصویری از لبنیات اردبیل

در محدوده اردبیل به‌دلیل کوهستانی‌بودن منطقه، دامداری رواج بسیاری دارد. دام‌های مردم اردبیل در مراتع سرسبز کوهستانی چرا می‌کنند و به همان خاطر گوشت بسیار لذیذی دارند. شیر دام‌های اردبیل به‌دلیل شرایط غذایی مناسب آن‌ها، بسیار چرب و خوشمزه است. به‌حدی که اگر شیر تازه دام آن‌ها را بنوشید، به‌خاطر چربی فراوان آن دچار سرگیجه و افزایش لحظه‌ای چربی خون می‌شوید! حال تصور کنید سرشیر و کره مخصوص مردم اردبیل تا چه اندازه چرب و لذیذ هستند!

تصویری از لبنیات اردبیل

سرشیر اردبیل که آن را با نام قیماق نیز می‌شناسند، بسیار بسیار چرب‌تر از سرشیری است که در تمام عمر خود مشاهده کردید. اگر به طعم سرشیر علاقه‌مند هستید، اولین روز حضور در اردبیل را با سرشیر محلی آغاز کنید. سرشیر این منطقه به‌حدی چرب است که اگر آن را با کفگیر جدا کرده و کفگیر را سر و ته کنید، به زمین نمی‌افتد! یکی از بهترین پیشنهادات ره بال آسمان به شما، ترکیب سرشیر محلی اردبیل با عسل سبلان است. این ترکیب را با نان بربری تازه اردبیل نوش جان کرده و دعا به جان ما کنید!

نان برنجی

تصویری از نان برنجی

نان برنجی را می‌توان یکی از شیرینی‌های سنتی کردستان و کرمانشاه دانست؛ اما مردم خلخال نوعی نان برنجی مخصوص با نام قند چورگی تهیه می‌کنند. این نوع نان برنجی که مخصوص مردم اردبیل است، از روغن، تخم‌مرغ، آرد، پودر قند، زنجبیل، وانیل و هل تهیه می‌شود. نان برنجی خلخال معمولاً در ایام عید نوروز تهیه می‌شود و از آن برای پذیرایی استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید قند چورگی حدود 6 ماه بدون افت کیفیت، سالم و تازه باقی می‌ماند. به همین خاطر گزینه مناسبی به‌عنوان سوغات اردبیل به حساب می‌آید. البته به یاد داشته باشید که به‌خاطر وجود زنجبیل، قند چورگی طعمی تند دارد و مخصوص کسانی است که به شیرینی‌های پرادویه علاقه‌مند هستند.

نان فطیر

تصویری از نان فتیر

فطیر یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات اردبیل و حتی برخی شهرهای دیگر ایران به حساب می‌آید. البته در بسیاری از شهرهای ایران نیز فطیر می‌پزند. فطیر نوعی نان سنتی است که از خمیر ترش، آب، آرد، شکر، گردو و دارچین تهیه می‌شود. البته معمولاً در نان سنتی فطیر اردبیل مقداری هم زنجبیل می‌ریزند تا طعم بهتری داشته باشد. فطیر بسیار نرم و خوشمزه است و آن را با کره، سرشیر و عسل طبیعی میل می‌کنند. البته که همانند باقلوا یا قطاب خلخال، نان فطیر نیز بهتر است تازه میل شود. با وجود این می‌توانید نان فطیر را در بسته‌بندی مناسب به‌عنوان سوغات اردبیل برای دوستان و عزیزان خود ببرید. البته بهتر است فطیر را در روز آخر و لحظه پایانی سفر تهیه کنید که بیات نشود.

صنایع دستی سوغات اردبیل

علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه، برخی از صنایع دستی زیبا هستند که در گروه سوغات اردبیل قرار می‌گیرند. این کارهای دست، یادگاری‌های بسیار ماندگار برای شما و عزیزانتان خواهند بود.

اجاق قراقی

اجاق قراقی یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی و سوغات اردبیل به حساب می‌آید. شاید از نام این هنر، اجاق آشپزی در ذهنتان تداعی شود. این در حالی است که اجاق قراقی نوعی بافت پشمی است که از آن جلوی اجاق و زیر منقل استفاده می‌کنند. به همین خاطر آن را با نام اجاق قراقی می‌شناسند. روی اجاق قراقی، انواع نقوش هندسی انتزاعی به چشم می‌خورد. از نظر بافت نیز اجاق قراقی دقیقاً مشابه بافت جاجیم است. اجاق قراقی فقط مصرف محلی دارد. پس می‌توانید آن را به‌عنوان سوغات تهیه کنید تا یک بافت خاص و منحصر‌به‌فرد در خانه خود داشته باشید. بافت این پارچه به‌حدی زیباست که هر کس آن را ببیند از شما می‌پرسد که از کجا تهیه‌اش کرده‌اید؟

پلاس

عکس از پلاس سوغات اردبیل

اشتباه نکنید. این پلاس با آن پلاسی که موقع طراحی گوشی همراه یا صنایع دیگر عنوان می‌کنند، فرق دارد. پلاس اردبیل نوعی بافت شبیه به گلیم است. پس شاید بتوان آن را گلیم پلاس دانست! پلاس بافتی بسیار ظریف و نرم دارد. معمولاً از پلاس به‌عنوان خورجین، سجاده یا زیرانداز استفاده می‌شود. پلاس را در شهرهای مختلف ایران می‌بافند و در حقیقت هنر دست بانوان عشایری اردبیل است. در حال حاضر می‌توان شاهد پلاس‌بافی در بازار سنتی اردبیل نیز بود. پلاس در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بافته می‌شود و ظاهری بسیار زیبا دارد. شما نیز می‌توانید آن را برای تزئین روی میز یا مصارف دکوری دیگر تهیه کنید.

جاجیم

تصویری از جاجیم اردبیل

جاجیم‌ یکی دیگر از آثار هنری مردم تبریز به حساب می‌آید. همانند پلاس، جاجیم نیز هنر دست بانوان عشایر اردبیلی است که در این استان بسیار شهرت دارد. معمولاً در بافت جاجیم از طرح‌های لوزی و رنگ‌های مختلف و متنوع استفاده می‌کنند. جاجیم در مقایسه با پلاس بافتی درشت و زمخت‌تر دارد.

جالب است بدانید که جاجیم از دو عبارت «جا» و «جیم» تشکیل شده است که جا به‌معنای جای خواب و جیم به‌معنای جمع‌شونده است. پس می‌توان گفت که مردم محلی از جاجیم به‌عنوان جای خوابی که می‌توانند آن را جمع کنند و در گوشه اتاق قرار دهند استفاده می‌کنند. البته در حال حاضر بسیاری از مردم، از جاجیم به‌عنوان یک قالیچه تزئینی در خانه‌های خود استفاده می‌کنند. اگر عاشق صنایع‌دستی و بافته‌های سنتی هستید، می‌توانید جاجیم را به‌عنوان یک عنصر تزئینی در خانه خود تهیه کنید.

چرم نقاشی شده اردبیل

تصویری از چرم نقاشی شده اردبیل

در اردبیل به‌دلیل وجود دام‌های فراوان و فربه، صنعت چرم رونق بسیاری دارد. کیف، کفش و البسه مختلف چرمی بسیار باکیفیت در اردبیل تولید می‌شوند. البته رونق این صنعت در ترکیب با هنر دست مردم هنرمند اردبیل، باعث تولد هنر نقاشی روی چرم شده است. یک کیف چرم می‌تواند بسیار زیبا باشد؛ حالا تصور کنید که هنرمندان آن را به‌خوبی طراحی و نقاشی کرده باشند. به این ترتیب کیف چرم ساده شما، به یک اثر هنری زیبا تبدیل خواهد شد. معمولاً از چرم گوسفندی دباغی‌شده کرم‌رنگ برای نقاشی استفاده می‌کنند. چرم نقاشی‌شده قیمت گرانی دارد؛ اما می‌توان آن را خاص‌ترین سوغات اردبیل دانست. شما می‌توانید این سوغات را برای خود و سایر عزیزانتان تهیه کنید.

سازهای سنتی اردبیل

تصویری از ساز های سنتی اردبیل

هنر مردم هنرمند و عزیز اردبیل محدود به جاجیم‌بافی، پلاس‌بافی یا حتی نقاشی روی چرم نمی‌شود. آن‌ها مهارت بسیاری در ساخت انواع ساز نیز دارند. بسیاری از ساز‌های باکیفیت ایران همانند کمانچه، تار، سه‌تار و سنتور در این شهر تولید می‌شود. در اردبیل انواع درخت گردو، توت، فوفل و شمشاد وجود دارد و همین مسئله  باعث شده تا بهترین سازها را در این شهر تولید کنند. ساخت ساز مهارت و بردباری بسیاری می‌طلبد. مردم این شهر، مخصوصاً ساکنان شهرستان‌های خلخال و مشکین‌شهر، سالیان سال است که در این زمینه مشغول فعالیت هستند. پس اگر کسی از اعضای خانواده شما یا حتی خودتان اهل موسیقی و نواختن ساز هستید، سری به این شهرستان‌ها بزنید تا سازهایی اصیل و باکیفیت را به‌عنوان سوغات اردبیل تهیه کنید.

شیشه تراش‌خورده

مردم عزیز اصفهان در زمینه شیشه‌گری مهارت بسیاری دارند؛ اما شیشه‌ تراش‌خورده هنر منحصر‌به‌فرد هنرمندان اردبیل است. این عزیزان با ابزارهای بسیار ظریف و مهارت ستودنی و صبوری عالی، شیشه را به‌صورت کاملاً تخصصی تراش می‌دهند. تراش روی شیشه باید بسیار ظریف باشد. یک حرکت اضافی یا یک فشار بیش از اندازه می‌تواند باعث نابودی کل اثر هنری شود. به همین خاطر شیشه تراش‌خورده اردبیل قیمت نسبتاً گرانی دارد و بسیار ارزنده است. پس فراموش نکنید اگر قصد خرید شیشه تراش‌خورده را به‌عنوان سوغات اردبیل دارید، حتماً آن را در نایلون حباب‌دار و بسته‌های مخصوص قرار دهید؛ زیرا این آثار بسیار ظریف و شکننده هستند.

ظروف مسی

تصویری از ظروف مسی

مسگری یکی از مهم‌ترین صنایع مردم هنرمند اردبیل به حساب می‌آید. مسگری جزء هنرهای باستانی مردم ایران است. از دیرباز تا به امروز، ظروف مسی ایرانی شهره خاص و عام هستند. این ظروف با کاربردها و طرح‌های مختلف در بازار وجود دارند. همچنین باید بدانید استفاده از ظروف مسی برای سلامت انسان نیز بسیار مفید است. در صورتی که غذا یا انواع دمنوش را درون ظروف مسی آماده کنید، غذا طعمی بهتر خواهد گرفت و برای سلامت انسان نیز مفیدتر خواهد بود. ظروف مسی خاصی در اردبیل وجود دارند. البته نباید فراموش کنید که هم خود فلز مس گران است و هم برای تولید یک ظرف مسی ساده، باید زمان بسیاری صرف شود. از‌این‌رو ظروف مسی قیمت گرانی دارد. هنگام خرید ظروف باید این مسئله را در نظر داشته باشید.

گلیم دو رو

تصویری از گلیم سوغات اردبیل

گلیم‌بافی یکی دیگر از صنایع‌دستی مهم اردبیل به حساب می‌آید. همانند پلاس‌بافی یا جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی نیز بیشتر در میان عشایر اردبیل رواج دارد. بد نیست بدانید قدمت گلیم‌بافی در اردبیل به دوران اشکانی باز می‌گردد. در نتیجه باید این هنر را یکی از هنرهای مهم باستانی ایران دانست. در گلیم‌بافی از رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا استفاده می‌شود. البته بسیاری از گلیم‌ها، دارای زمینه غالب قرمز لاکی هستند. از گلیم به‌عنوان فرش، زیرانداز، خورجین، رخت‌خواب، جل اسب و مصارف تزئینی استفاده می‌شود. البته باید بدانید که گلیم اکثر مناطق ایران، یک رو هستند. یعنی همانند فرش، یک طرف از گلیم فقط طرح زیبا دارد؛ اما گلیم اردبیل اینطور نیست. گلیم اردبیل دو رو بوده و به همین خاطر بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. البته که قیمت گلیم دو رو اردبیل به‌مراتب گران‌تر از گلیم‌های معمولی و رایج است.

لباس محلی

تصویری از لباس محلی اردبیل

لباس محلی مردم اردبیل بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد هستند. این لباس‌ها همانند لباس‌های مردم گیلک رنگارنگ و همانند لباس مردم بختیاری راحت هستند. لباس محلی مردم اردبیل نمادی از فرهنگ و تاریخی آن‌هاست. به همین خاطر اگر به دنبال خرید بهترین سوغات اردبیل هستید، می‌توانید لباس محلی این عزیزان را تهیه کنید.

نمکدان بافی

تصویری از نمکدان بافی اردبیل

نمکدان‌بافی یکی دیگر از صنایع‌دستی مخصوص مردم اردبیل است. نام این هنر شاید برای شما کمی عجیب باشد. البته حق دارید، مگر نمکدان را می‌بافند؟ خب برای درک بهتر این موضوع، باید تعریفی که از نمکدان در ذهن خود داریم را تغییر دهیم. در قبایل عشایری، از کیسه‌های بزرگ برای نگهداری نمک استفاده می‌شود. این کیسه‌ها باید بافت ریزی داشته باشند که نمک از بین آن‌ها بیرون نزند. همچنین رطوبت نیز نباید به این کیسه نفوذ کند. به همین خاطر از پارچه متقالی به‌عنوان آستر نمکدان و از جاجیم به‌عنوان پوشش رویه آن استفاده می‌شود. به این نوع پارچه آستردار خاص، نمکدان گفته می‌شود. نمکدان نیز می‌تواند یکی از انواع سوغات اردبیل باشد که بسیار هم خاص و منحصر‌به‌فرد است.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره لیست سوغات اردبیل چیست؟ آیا تا کنون به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟ تا کنون کدام یک از این‌ها را برای شما سوغات آورده‌اند؟ در سفر به اردبیل شما کدام یک را برای عزیزان خود سوغات می‌آورید؟ راستی، برای سفر زمینی به اردبیل، از بلیط اتوبوس اردبیل استفاده کرده‌اید یا اتومبیل شخصی؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

باقلوا و قطاب عسلی خلخال جزء خوشمزه‌ترین شیرینی‌های اردبیل به حساب می‌آیند.

عسل را می‌توان بهترین سوغات طبیعی این شهر دانست. سرشیر با وجود خوشمزگی عالی، به‌سرعت خراب می‌شود.

گلیم دو رو، نقاشی روی چرم و سازهای چوبی جزء گران‌ترین صنایع‌دستی اردبیل هستند.

بهترین سازهای اردبیل در مشگین‌شهر و خلخال آماده می‌شوند.

قنادی آیلار بهترین قنادی اردبیل به حساب می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.