کوه عینالی | تفرجگاهی بی‌نظیر در ارتفاعات تبریز

0

شهر تبریز از مهم‌ترین شهر‌های ایران است که به‌واسطه تاریخ غنی و طبیعت بی‌نظیرش، مملو از جاذبه‌های گردشگری بوده و مقصد بسیاری از گردشگران است. تفرجگاه واقع در کوه عینالی نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی و تفریحی این شهر بوده که همچون بهشتی بر فراز کوهستان است. با‌ توجه به اهمیت این جاذبه و زیبایی‌های بی‌پایان آن، در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل این مجموعه آن پرداخته و شما را با آن آشنا کنیم؛ از‌این‌رو اگر قصد سفر به تبریز را دارید و می‌خواهید با ناب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

کوه عینالی کجاست؟ 

کوه عینالی از جاهای دیدنی تبریز واقع در آذر‌بایجان شرقی است. این کوه سر‌به‌فلک کشیده در نزدیکی بزرگراه پاسداران تبریز قرار دارد و در این بزرگراه خروجی مخصوصی برای دسترسی به آن تعبیه شده است که از طریق آن می‌توانید مستقیماً به این کوه مرتفع برسید.

آشنایی با کوه عینالی | حضور در بهشتی زیبا و تجربه تفریحاتی فرح‌بخش

تصویری از کوه عینالی

تفرجگاه کوهستانی عينالی جاذبه‌ای طبیعی و تفریحی در شمال غرب ایران و در نزدیکی شهر تبریز است که بر بستر کوه مرتفع عینالی قرار دارد. این تفرجگاه با طبیعت بی‌نظیرش همچون بهشتی خوش‌منظر و خوش‌آب‌و‌هوا است. وجود امکانات رفاهی و تفریحی در آن جذابیت این مجموعه را برای مسافران و گردشگران چندین برابر کرده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری واقع در این کوهستان می‌توان به بقعه عون بن علی، دریاچه مصنوعی داغ گلی، رودخانه آجی چای، آبشار مصنوعی عینالی، فضای سبز و جنگل، تندیس‌های مشاهیر استان آذربایجان شرقی و برج یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس اشاره کرد. همچنین این مجموعه از امکانات تفریحی مهیجی همچون تله کابین عینالی و زیپ لاین برخوردار است. از‌این‌رو این جاذبه می‌تواند مکانی مناسب برای پیکنیک‌های دوستانه و خانوادگی باشد و تجربه‌ای دل‌نشین و به‌یاد‌ماندنی را برای شما و عزیزانتان رقم بزند. 

جاذبه‌های گردشگری کوه عینالی تبریز | کشف زیبایی بر فراز کوه 

  • بقعه عون بن علی 

بر‌فراز قله مرتفع کوه عینالی تبریز، بارگاهی وجود دارد که گفته می‌شود محل دفن دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) است. نام این امامزادگان عون بن علی و زید بن علی بوده و به همین دلیل نیز این بارگاه را «بقعه عون بن علی» نامیده‌اند. قدمت این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی است؛ اما بنا بر برخی بررسی‌ها و نظرات بنای این آرامگاه در زمان پیش از اسلام ساخته شده است و در آن زمان آتشکده و کلیسا بوده است؛ سپس در دوره ایلخانی تغییر کاربری داده و به بقعه امام‌زادگان تبدیل شده است. این آرامگاه در طی سال‌ها چندین بار بازسازی و مرمت شده است و با این‌حال کماکان بافت قدیمی خود را حفظ کرده و نمایانگر معماری خاص دوره ایلخانی است؛‌ از‌این‌رو بقعه عون بن علی علاوه‌بر جنبه زیارتگاهی، اهمیت باستانی نیز دارد.

  • دریاچه مصنوعی داغ گلی

دریاچه مصنوعی داغ گلی (دریاچه کوهستان) در قسمت غربی قله کوه عينالی واقع شده و محیطی دل‌نشین و چشم‌اندازی خیره‌کننده ایجاد کرده است. حجم این دریاچه حدود ۵۴ هزار متر‌مکعب بوده و قایق‌سواری از محبوب‌ترین و دل‌چسب‌ترین تفریحات بر بستر آن است. از دیگر تفریحات رایج و آرامش‌بخش در کنار این دریاچه مصنوعی، ماهیگیری است؛ افراد بسیاری در کنار این دریاچه نشسته و ضمن لذت بردن از آب‌و‌هوایی مطبوع و تماشای چشم‌اندازه زیبا از پرواز پرندگان بر فراز دریاچه، به ماهیگیری می‌پردازند.  

  • رودخانه آجی چای

رودخانه پر‌آب و دائمی آجی چای نیز از دیگر بخش‌های تماشایی تفرجگاه کوه عینالی است. این رودخانه از کوه‌های سبلان سر‌چشمه می‌گیرد و در کوه عينالی در جریان است. وجود این رودخانه علاوه‌بر ایجاد زیبایی بصری، باعث به‌وجود آمدن پوشش گیاهی متراکم‌تر و سرسبز‌تر و آب‌و‌هوایی مطلوب‌ در این منطقه شده است. 

  • آبشار مصنوعی عینالی

تصویری از آبشار مصوعی عینالی

آبشار‌ها همواره از زیبا‌ترین پدیده‌های طبیعت هستند و جالب است بدانید که در این تفرجگاه آبشاری مصنوعی به‌جهت ایجاد فضایی زیبا، ساخته شده است. این آبشار مصنوعی فصلی بوده و مسیر آب آن فقط در فصل‌های بهار و تابستان باز است. از‌این‌رو اگر در این فصول به این مجموعه تفریحی کوهستانی رفتید، فراموش نکنید که از آبشار زیبای آن دیدن کرده و عکسی به‌یاد‌ماندنی در کنار آن ثبت کنید. 

  • فضای سبز و جنگل 

تصویری از فضای سبز و جنگل کوه عینالی

بیش از ۵۶۰۰ هکتار از فضای کوه عینالی به فضای سبز و جنگل اختصاص داده شده است. این جنگل خرم، سرسبز و پر‌نشاط، فضای بسیار مناسبی برای پیکنیک‌های خانوادگی و دوستانه بوده و حضور در آن احساس رهایی، شادی و سرزندگی به شما می‌بخشد. 

سایر جاذبه‌های گردشگری تفرجگاه عینالی:

  • برج یادمان شهدای گمنام؛
  • مجسمه بزرگ قیچی ساز، از کوهنوردان مشهور ایرانی؛
  • تندیس شاعر به‌نام ایرانی، استاد شهریار؛
  • یاد‌بود تندیسی از کلنل پسیان.

امکانات تفریحی پارک کوهستانی عینالی | تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی 

  • تله کابین عینالی

از محبوب‌ترین تفریحات در این منطقه برای گردشگران، سوار شدن در کابین‌های تله‌ کابین و تماشای چشم‌اندازی مسحور‌کننده در ارتفاعات است. این تله کابین مسیری به طول ۱۴۸۰ متر را طی می‌کند و تجربه‌ای مهیج، لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد. 

ساعات کاری تله کابین: از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۳۰
  • زیپ لاین عینالی 

اگر از تفریحات هیجان‌انگیز و دلهره‌آور لذت می‌برید، در بازدید از پارک کوهستانی عینالی، تجربه استفاده از زیپ لاین آن را از دست ندهید. این زیپ لاین ۷۵ متر از سطح ارتفاع داشته و طول آن به ۵۰۰ متر می‌رسد و از طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین زیپ لاین‌ها در ایران است.

امکانات رفاهی تفرجگاه عینالی | ارائه امکاناتی کامل برای ایجاد رفاه گردشگران

تصویری از امکانات رفاهی تفرجگاه عینالی

در تفرجگاه عینالی علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذاب و تماشایی و امکانات تفریحی مهیج، امکانات رفاهی کاملی نیز به‌منظور ایجاد رفاه حال مسافران و تجربه‌ای لذت‌بخش برای آن‌ها، فراهم شده است. از جمله امکانات رفاهی این مجموعه می‌توان به سرویس‌های بهداشتی، چندین آلاچیق و سکو برای نشستن، فضای مناسب برای باربیکیو، بوفه، رستوران، کافی‌شاپ و پارکینگ اشاره کرد. در نتیجه شما می‌توانید با داشتن کمترین تجهیزات و وسایل، با خیال راحت به این تفرجگاه فوق‌العاده رفته و ساعات خوشی را برای خود رقم بزنید.

بهترین زمان بازدید از کوه عینالی | بهترین تجربه در بهترین زمان

نمایی از بالای عینالی

شهر تبریز در منطقه‌ای سرد و خشک واقع شده و جزء سرد‌سیر‌ترین شهر‌های کشور به‌شمار می‌آید. مشخص است که در ارتفاعات نزدیک به این شهر نیز با سرمای هوا و بارش‌های شدید‌تری رو‌به‌رو خواهید بود؛ از‌این‌رو فصل‌های سرد زمان مناسبی برای گشت‌و‌گذار و تفریح در تفرجگاه کوهستانی عینالی نیست؛ چرا‌که برودت هوا و بارش‌های شدید و سنگین در این فصل‌ها آزار‌دهنده است. با این توصیفات می‌توان گفت که بهترین زمان برای بازدید از این منطقه اوایل اردیبهشت تا اوایل مهر است. بدون‌شک این تفرجگاه و سایر جاهای دیدنی تبریز در فصل تابستان مقصدی بی‌نظیر برای رهایی از گرمای سوزان و لذت‌بردن از آب‌و‌هوای خنک و مطبوع است.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک کوهستانی عینالی | ماجراجویی شما تمام نشده است

تصویری از و پیست کارتینگ تبریز

اگر برای تفریح، سرگرمی و بازدید از جاذبه‌های تفرجگاه عينالی بر قله این کوه سفر کردید، فراموش نکنید که از نگارخانه عینالی، که در آن نمایشگاه‌های هنری برگزار می‌شود نیز دیدن کنید. از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این کوه می‌توان به پارک طبیعت و حیات وحش تبریز اشاره کرد. این پارک منطقه‌ای حفاظت‌شده است که در آن حیواناتی همچون قوچ، کل و بز زیست می‌کنند. در‌نهایت اگر از آن دسته از افراد هستید که همواره به‌دنبال تجربه تفریحاتی هیجان‌انگیز و لذت‌بخشند، باشگاه سوارکاری و پیست کارتینگ تبریز در نزدیکی این کوه رؤیایی، مقصدی دوست‌داشتنی برای شما خواهد بود.

مسیر دسترسی به کوه عینالی

برای رسیدن به کوه عینالی ابتدا باید راهی شهر خوش‌آب‌و‌هوای تبریز شوید. برای رسیدن به تبریز از مبدأ تهران دو راه وجود دارد. اولین و بهترین راه، رفتن به کرج و حرکت به سمت تبریز از طریق آزاد‌راه کرج است. راه دیگر نیز استفاده از جاده قدیمی تهران-تبریز است. پس از آنکه به شهر تبریز، شهر ترک‌زبانان خوش‌قلب و مهمان‌نواز رسیدید، باید به سمت بزرگراه پاسداران حرکت کنید. به محض ورود به این بزرگراه قله کوه عينالی بر فراز آسمان نمایان می‌شود. در بزرگراه پاسداران حرکت کنید و از خروجی مخصوص به این تفرجگاه خارج شده تا مستقیماً به این مقصد رؤیایی برسید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسآذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان پاسداران

حال که در این مطلب همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان بر فراز کوهستان‌های اطراف شهر تبریز سفر کرده و با تفرجگاهی فوق‌العاده بر بستر کوه عینالی آشنا شدید، وقت آن رسیده تا آماده سفر به این شهر زیبا شده و ضمن بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن، ساعاتی را به گشت‌و‌گذار در این پارک کوهستانی اختصاص داده و تجربه‌ای مفرح و فراموش‌نشدنی را برای خود رقم بزنید. در‌نهایت فراموش نکنید که نظرات خود را راجع‌به این مطلب برای ما بنویسید و در‌صورتی که تجربه حضور در این تفرجگاه را داشته‌اید، تجربیات ارزشمند و شیرین خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید. از اینکه ره بال آسمان را برای آشنایی با این بهشت کوهستانی انتخاب کردید، از شما ممنونیم.

این کوه در قسمت شمالی شهر تبریز و در بزرگراه پاسداران قرار دارد.

با‌توجه به وضعیت آب‌و‌هوایی استان آذر‌بایجان شرقی که سرد و خشک است، بهترین زمان بازدید از این کوه فصل‌های گرم سال است.

از جمله امکانات تفریحی این مجموعه می‌توان به تله کابین و زیپ لاین اشاره کرد.

قدمت بنای این آرامگاه به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد؛‌ اما خود آرامگاه در دوره ایلخانی ایجاد شده است.

حجم این دریاچه مصنوعی به بیش از ۵۴ هزار متر‌مکعب می‌رسد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.