آبشار ویسادار گیلان | آبشاری در سایه درخت بید

0

گیلان را که دیگر همه می‌شناسند. بوی چوب نیمه‌سوخته، صدای شُرشُر باران، نمایی از دامنه‌های سرسبز و دریای خزر از زیبایی‌های این استان است. اگر قصد مسافرت به این استان دیدنی را دارید، بازدید از آبشار ویسادار گیلان انتخاب خوبی می‌شود.

آبشار ویسادار کجاست؟

عکس رضوانشهر گیلان

برای تماشای این آبشار به طرف شمال ایران بروید تا به استان گیلان برسید. مسیر را تا رضوانشهر ادامه بدهید. بعد از رسیدن به رضوانشهر، می‌توانید این آبشار را در 16کیلومتری پره سر و در روستای اوویار پیدا کنید. شهرهای شمالی به همدیگر نزدیک هستند. به‌راحتی می‌شود در یک سفر از چند شهر دیدن کرد. بد نیست که با یک تیر چند نشان بزنیم. در همسایگی شمال رضوانشهر، شهر تالش و در جنوبش ماسال و صومعه سرا است. غرب این شهر به خلخال راه دارد. این شهر از طرف شرق هم به دریای خزر منتهی می‌شود.

معرفی آبشار ویسادار

زیبایی‌های گیلان تمام‌شدنی نیست. تعدادی از آبشارهای ایران در دل این استان جاری است و تصویرش برای هر دوربینی شکار شگفت‌انگیزی می‌شود. بعد از آبشارهای لاتون و چالدشت، آبشار ویسادار رضوانشهر سومین آبشار بلند گیلان است. ارتفاع این آبشار به حدود 15 متر می‌رسد. زیبایی آبشار به رعنایی آن است. به همین خاطر ویسادار تصویری چشم‌نواز و تماشایی دارد. پی سرچشمه این آبشار را که بگیرید، به رودخانه لمیر می‌رسید. لمیر از گردنه الماس و کوه‌های تالش شروع می‌شود. مسیرش را در دل گیلان ادامه می‌دهد و بعد از پشت‌سرگذاشتن شهرها به دریا می‌ریزد.

معنی ویسادار

شاید معنی اسم این آبشار برای شما هم جالب باشد. دار در گویش گیلکی به معنی درخت است و به سایه درخت بید ویسادار می‌گویند. در مسیر رسیدن به آبشار زیبای ویسادار، باید از بین جنگل بگذرید. این مسیر 15 دقیقه‌ای پوشیده از درختان بید است. به همین خاطر است که محلی‌ها این اسم را برای آبشار انتخاب کرده‌اند.

پوشش گیاهی

 پوشش گیاهی آبشار ویسادار گیلان

راه رسیدن به ویسادار، تونلی از بین جنگل‌های پره سر است. این جنگل‌ها، دامنه‌های تالش را سرسبز و تماشایی کرده‌اند. تراکم درختان در این جنگل بکر خیلی زیاد است و گونه‌های مختلفی از گیاهان در آن رشد می‌کنند. می‌شود این تنوع را از طیف رنگ‌های سبز در هر گوشه این جنگل فهمید. آفریدگار طبیعت، ماهرانه این قاب تماشایی را نقاشی کرده است. بیشتر درختان این ناحیه خودرو رشد می‌کنند. بعضی از درختان را برای تهیه چوب قطع می‌کنند؛ اما نهالی تازه‌نفس جانشین درخت قبلی می‌شود. بخش عمده‌ای از جنگل را درختان بید پوشانده‌اند. درختان دیگری مثل افرا، توسکا، اوجا، گردو، راش، مَمرَز و نمدار هم ریشه در خاک این منطقه دارند.

پوشش جانوری آبشار ویسادار

عکس پوشش جانوری آبشار ویسادار

در بیشتر جاده‌های جنگلی تابلوی هشدار برای وجود حیوان‌‌ها را نصب می‌کنند؛ اما اگر تابلویی هم نبود، شک نکنید که جنگل پناهگاه خیلی از جانوران است. در نزدیکی آبشار، حیات‌وحش کوچکی از حیوان‌ها و پرنده‌های مختلف وجود دارد. سمور، روباه، شغال، گراز و خرس از حیوانات این منطقه هستند. شاید در بین درختان خرگوش‌های بازیگوش هم ببینید. درختان گردو هم می‌تواند محل تجمع سنجاب‌های بامزه باشد. پرنده‌هایی مثل قرقاول، غاز، کبک و مرغابی‌های وحشی در اطراف آبشار زندگی می‌کنند. در جنگل‌های شمال رطوبت زیاد است و بخش مهمی از جانوران جنگل، حشرات هستند. بهتر است با لباس‌های کوتاه جنگل‌گردی نکنید تا از گزش این حشرات در امان بمانید؛ البته اسپری‌های ضد گزش هم خیالتان را راحت می‌کند. اگر کودکی همراهتان است، بهتر است حتماً از این اسپری و کِرِم‌های ضد گزش استفاده کنید. بچه‌ها حساس‌ترند.

جاذبه‌های گردشگری آبشار ویسادار

  • چشم‌انداز آبشار

عکس چشم‌انداز آبشار ویسادار

آبشار ویسادار تالش، از بالای صخره‌ای بلند و نیم‌دایره‌ای به پایین سرازیر می‌شود. در کناره‌های صخره گیاهان رونده‌ای روییده‌اند که زیبایی خاصی را به آبشار می‌دهند. مسیر حرکت آب را روی سنگ‌ها دنبال کنید. به خاطر جریان آب، صخره‌های اطراف آبشار فرسایش پیدا کرده‌اند؛ اما بیشتر شبیه این است که طبیعت هنرمندانه صخره‌ها را تراشیده است. جریان آب صخره‌های اطراف آبشار را طوری فرسایش داده است که به‌صورت لایه‌لایه درآمده‌اند. اگر سری به باداب سورت زده باشید، این حوضچه‌های کوچک پلکانی شما را به یاد آن می‌اندازد. کافی است از بالای آبشار به پایین دره نگاه کنید. عظمت و چشم‌انداز آبشار تماشایی است؛ البته مراقب باشید که زیاد به پرتگاه نزدیک نشوید. سنگ‌ها لغزنده هستند. بی‌احتیاطی ممکن است سفر را به کامتان تلخ کند. زمانی که هوا کمی مه‌آلود است، آبشار ویسادار گیلان در پوششی از مه، رؤیایی‌ترین تصویرش را نشان می‌دهد. در رو‌به‌روی آبشار پلی آهنی روی رودخانه گذاشته‌اند. می‌شود ساعت‌ها از روی آن ریزش آبشار را تماشا کرد و لذت برد.

  • شنا

اگر شناگر خوبی هستید، تردید نکنید و تنی به آب بزنید. شناکردن در حوضچه پای آبشار حس‌وحال خوبی دارد. عمق این حوضچه هم مناسب است و آب‌ آبشار خنک. آب‌تنی در آن، روزهای گرم تابستان را لذت‌بخش می‌کند.

  • جنگل‌گردی

عکس جنگل‌گردی درآبشار ویسادار

جنگل اطراف آبشار ویسادار آنقدر دیدنی است که نمی‌شود از گشت‌وگذار در آن گذشت. مسیر رودخانه را دنبال کنید و به‌دنبال کشف جاهای جدید بروید. آرامش جنگل دست‌نیافتنی است. به صدای جیرجیرک‌ها و موسیقی جریان آب گوش دهید و انرژی طبیعت را در آغوش بکشید. همیشه در نزدیکی رودخانه، گیاهان دارویی و گل‌های وحشی می‌روید. در اواخر اسفند این مسیر از بنفشه‌ها و پامچال‌های وحشی پوشیده می‌شود. پوشش پرتراکمی در همه جای جنگل است؛ پس حواستان را جمع کنید که در آن گم نشوید. می‌توانید در طول مسیر علامت‌هایی بگذارید تا راهنمایتان باشد؛ البته خیالمان راحت است که به تنه درختان آسیبی نمی‌زنید. تصورش را کنید. پاییز این جنگل چقدر زیباست. قلمویی جادوی روی تمام برگ‌ها رنگ زرد و نارنجی می‌پاشد. صدای خش‌خش برگ‌ها در مسیر پیاده‌رو همان انتظاری است که می‌شود از پاییز جنگل داشت.

  • پیک‌نیک در کنار آبشار ویسادار تالش

در پایین‌دست آبشار جای مناسبی برای نشستن پیدا کنید و چادرتان را بر پا کنید. با کمپ‌کردن در طبیعت ساعت خوشی را در کنار چشم‌انداز آبشار بگذرانید. اطراف آبشار پرتگاه‌های خطرناکی است؛ پس کودکان را تنها به کنار رود یا آبشار نفرستید. در طبیعت داشتن یک منقل برای روشن‌کردن آتش ضروری است. با این کار دیگر به محیط زیست هم آسیبی نمی‌رسد. با روی هم چیدن سنگ‌ها هم می‌توانید جای خوبی برای درست‌کردن آتش آماده کنید. آتش که روشن شد، چای را به راه کنید. اگر قصد ماندن در شب را دارید، تجهیزات لازم را فراموش نکنید. رعایت چند نکته در شب امنیت شما را بیشتر می‌کند. بهتر است در شب بساط کباب را به پا نکنید. حیوانات در شب هوشیارترند.

  • عکاسی

عکس عکاسی در آبشار ویسادار گیلان

منظره آبشار چه از پایین یا بالای صخره، سوژه فوق‌العاده‌ای برای عکاسی می‌شود. اگر به عکاسی ماکرو علاقه‌مند باشید، می‌توانید زیباترین تصویرها را ثبت کنید. تصویری از بزرگنمایی قطره‌های شبنم نشسته روی برگ‌ها یا تار عنکبوتی که بین شاخه‌ها جا خوش کرده است، تماشایی می‌شود. ثبت ریزش آب از بلندی‌ها را هم از دست ندهید.

امکانات گردشگری آبشار ویسادار گیلان

در اطراف آبشار قهوه‌خانه، محلی برای بازی کودکان و غرفه‌های سوغاتی برپاست. از صنایع دستی گرفته تا ترشی‌های محلی، همه را دارند. پاکوب‌هایی را در مسیر رفتن به نزدیکی آبشار، درست کرده‌اند که پایین‌فتن از صخره را راحت‌تر می‌کند.

  • پارکینگ

عکس پارکینگ آبشار ویسادار

پارکینگ اختصاصی برای پارک ماشین‌ها در آن اطراف نیست. خودروی شخصیتان را در کنار جاده پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید.

تجهیزات لازم برای آبشار ویسادار

عکس تجهیزات لازم برای آبشار ویسادار

غرفه‌های اطراف آبشار ویسادار تالش، آب و مواد خوراکی دارد؛ اما بهتر است قبل از رفتن همه لوازم ضروری را بردارید. کفش مناسب، لباس اضافه، کیسه خواب برای اقامت در شب، مواد خوراکی و آب، داروهای ضروری بخشی از لوازم هستند.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار

تا آبشار ویسادار رضوانشهر که رفتید، سری هم به دیگر جاهای دیدنی در شهرهای اطرافش بزنید. هر گوشه از گیلان دیدنی و زیبا است.

  • گردنه حیران

با گذشتن از گردنه حیران به تونلی رؤیایی پا می‌گذارید. این مسیر آستارا را به اردبیل وصل می‌کند؛ البته جاده‌اش باریک و باید حواس‌جمع رانندگی کنید.

  • پارک جنگلی دکتر درستکار

عکس پارک جنگلی دکتر درستکار

وسایل پیک‌نیکتان را بردارید و به طرف پارک جنگلی دکتر درستکار بروید. این پارک در مسیر جاده انزلی است. می‌توانید در آلاچیق‌های این پارک زیراندازتان را پهن کنید و از دیدن درختان تودرتو لذت ببرید. پاییز که باشد، زیبایی جنگل به اوج می‌رسد.

  • پارک جنگلی گیسوم

تصویری از پارک جنگلی گیسوم

اگر هوای جنگل‌گردی و دریا را باهم در سر دارید، جنگل گیسوم می‌تواند حس‌وحال خوبی را به شما بدهد. این پارک جنگلی از جاهای دیدنی تالش است. گردشگرهای زیادی برای دیدن این جاده رؤیایی به این جنگل می‌روند. می‌توانید بعد از گشت‌وگذار در جنگل، لذت ساحل‌گردی را هم امتحان کنید. این جاده قلب جنگل را به ساحل دریا وصل می‌کند. اگر مشتاقید درباره این بهشت کوچک بیشتر بدانید، مقاله‌اش را از ره بال آسمان بخوانید.

  • گورستان تاریخی پرن پرن وسکه

اهل بازدید از آثار باستانی که باشید، گورستان پرن پرن جای خوبی برای جست‌وجو در تاریخ است. این گورستان یکی از جاهای دیدنی رضوانشهر در نزدیکی روستای ارده است. اگر چند روز را هم در رضوانشهر بمانید، حوصله‌تان سر نمی‌رود. بیشتر جاهای دیدنی این شهر را در صفحه دیگری از ره بال آسمان نوشته‌ایم.

  • مسجد اسپینه مزگت

یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی رضوانشهر، مسجد اسپینه مزگت است. در گویش تالشی اسپینه معنی سفید می‌دهد. مزگت هم کلمه‌ای اوستایی و به معنی مسجد است. به همین خاطر به اسپینه مزگت مسجد سفید هم می‌گویند. در گذشته این مسجد، آتشکده‌ای برای زرتشیان بود که در چهار طرفش آتش روشن می‌کردند. مردم هم از دهلیزهای کناری به پرستش مشغول بودند؛ حتی بعد از تبدیل آتشکده به مسجد هیچ محرابی در این بنا نساختند.

  • پل آجری پونل

عکس پل آجری پونل

این پل زیبا یادگاری از زمان صفویه است. پل پونل را از سنگ و آجر ساخته‌اند. دهانه بزرگی دارد و سطحش کاملاًسنگ‌فرش است.

  • ییلاق زندانه

عکس ییلاق زندانه

شاید برایتان دور از تصور باشد؛ اما هنوز هم در ییلاق زندانه خبری از برق نیست. برای گرم‌کردن خانه‌ها از هیزم ‌استفاده می‌کنند و چراغ‌های نفتی به فضای خانه روشنی می‌بخشد. می‌شود ردی از گذشته‌ها را در این روستا پیدا کرد.

  • قلعه لیسار

عکس قلعه لیسار

قلعه لیسار از بناهای تاریخی در شهرستان تالش و در شهر لیسار است. قدمت این قلعه به دوره سلجوقیان بر می‌گردد. مردم محلی این قلعه را به سلسال یا صلصال می‌شناسند. روی تپه‌ای از بلندی‌های تالش می‌شود این قلعه دیدنی را پیدا کرد. ییلاق‌های تالش، پارک جنگلی سیاه داران، کرگان رود، آبشار لوشکی، دریاچه سراگاه از دیگر جاهای دیدنی تالش است.

بهترین زمان بازدید از آبشار ویسادار گیلان

عکس بهترین زمان بازدید از آبشار ویسادار گیلان

رضوانشهر آب‌وهوایی مرطوب و معتدل دارد. خوب است دیدن این آبشار را در بهار تجربه کنید. روزهای بهار بهترین زمان گشت‌وگذار در جنگل‌ها و بازدید از آبشار است. تابستان هم فصل خوبی است؛ اما اگر به شرجی‌بودن هوا عادت ندارید، شاید کمی اذیت شوید. تصویر آبشار در روزهای پاییز هم دیدنی است. فقط حواستان به بارش‌های غافلگیرکننده باران باشد. با سردشدن هوا در زمستان و برفی‌شدن‌ راه‌ها، بازدید از آبشار کمی سخت می‌شود. اگر جرئت شناکردن در این هوای سرد را هم داشته باشید، با لمس آب تا مغز استخوانتان یخ میزد.

اقامتگاه نزدیک به آبشار ویسادار

در شهرهای شمالی همیشه جایی برای اقامت مهیاست که امکانات و قیمت‌های متفاوتی دارد. ویلا، سوییت، هتل و مهمان‌پذیر، هرکدام را که انتخاب کنید، لذت‌بخش است؛ اما شاید تجربه سبک جدیدی از زندگی، بهترین دستاور سفر باشد. آبشار ویسادار رضوانشهر از روستاهای اطراف فاصله کمی دارد. این شهر و روستاها تا دلتان بخواهد اقامتگاه بوم‌گردی دارند. می‌توانید شب را در این اقامتگاه‌ها استراحت کنید و خستگی در کنید. در بیشتر این اقامتگاه‌ها با غذای محلی از شما میزبانی می‌کنند. اسم چند اقامتگاه را برایتان می‌گذارم.

  • مجتمع تفریحی پاسارگاد پره سر؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی یونا رضوانشهر؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی گلناز رضوانشهر؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی احمد؛
  • کلبه سوئدسی کلون رضوانشهر؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی ماه و خورشید رودبارسرا؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی بیجار تالش؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی حاج حسین پرویزی؛
  • کلبه‌های سنتی محبوب تالش؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی خوش قدم تالش.

مسیر دسترسی

اگر مسیرتان از تهران شروع می‌شود، جاده کندوان یا جاده قزوین شما را به مقصد می‌رساند؛ اما مسیر جاده کندوان طولانی‌تر است و باید 430 کیلومتر را پشت سر بگذارید. اگر جاده قزوین مسیر انتخابیتان است، خودتان را برای 412 کیلومتر رانندگی، آماده کنید. بعد از رسیدن به رشت، باید مسیر را به طرف آستارا ادامه دهید. شهر رشت تا آبشار حدود 100 کیلومتر فاصله دارد. از شهرهای انزلی و رضوانشهر که بگذرید، دیگر راه زیادی نمی‌ماند. در 16کیلومتری شهر پره سر مسیر را به طرف دهستان ییلاقی ارده تغییر دهید. این آبشار در نزدیکی روستای اووییار است. شهر تالش تا آبشار حدود 30 کیلومتر فاصله دارد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار

بازدید از آبشار ویسادار تالش، روز خوب و سفری به‌یادماندنی را برایتان می‌سازد. این سفر مجازی با ره بال آسمان را دوست داشتید؟ اگر در گذشته از این آبشار دیدن کردید، تجربه‌هایتان خواندنی است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان گیلان. رضوانشهر. 16کیلومتری پره سر

بله. در نزدیکی آبشار غرفه سوغات، قهوه‌خانه و غرفه مواد خوراکی وجود دارد.

بله در پره سر اقامتگاه بوم‌گردی موجود است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.