قلعه باستانی باغ دره | یادگاری از هخامنشان در لواسان تهران

0

در سرتاسر ایران می‌توان قلعه‌های مختلف از دوران مختلف را مشاهده کرد. نکته جالب اینجاست که اغلب این قلعه‌ها در مسیرهای سخت و صعب‌العبور ساخته شده‌اند. در قدیم قلعه‌ها را برای محافظت از شهر می‌ساختند. قلعه‌ها روی ارتفاع ساخته می‌شدند تا به اطراف اشراف داشته باشند و البته برای دشمنان هدفی آسان نباشند. علاوه بر معماری خاص، این بناها دارای امکانات جالبی هم هستند. مهم‌ترین ویژگی داخل قلعه‌ها وجود چاه آب یا قنات است. وجود آب داخل قلعه باعث می‌شد در محاصره احتمالی دشمن مجبور به تسلیم نباشند. امروزه بعضی از این ساختمان‌ها هنوز با اقتدار پابرجا هستند و هرساله از گردشگران بسیاری پذیرایی می‌کنند. یکی از این قلعه‌های زیبا در شمال ایران قرار دارد. امروز می‌خواهیم قلعه باستانی باغ دره لواسان را به شما معرفی کنیم؛ پس همراه ما باشید.

قلعه باستانی باغ دره کجاست؟

قلعه باستانی باغ دره

قلعه باغ دره در لواسان قرار دارد. این قلعه یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که طرفداران خاص خود را دارد. منطقه لواسان آب‌وهوایی عالی دارد و هر جاذبه‌ای که در این منطقه قرار دارد در دسته جاذبه‌های پرطرفدار قرار می‌گیرد. برای رسیدن به بنای تاریخی باید به شمال استان تهران بروید. این قلعه در 600متری شمال منطقه ناران و در ارتفاعات منتهی‌الیه سمت جنوب شرقی کوه کند و در جبهه جنوب غربی آبشار هنزک قرار دارد.

آدرس: استان تهران، لواسان، 600متری شمال منطقه ناران

جاذبه های گردشگری قلعه باستانی باغ دره

جاذبه های گردشگری قلعه باغ دره

علت اصلی افراد برای بازدید از بناهای تاریخی، اصالت آن‌هاست. علت بازدید از قلعه باستانی باغ دره لواسان هم همین است. افرادی که درباره دفتر تاریخ می‌دانند، این قلعه را متعلق به دوران هخامنشیان و ساسانیان می‌دانند. مورخان می‌گویند که از آن زمان به بعد دیگر از قلعه باغ دره استفاده نشد تا دوران اسلامی. در این دوران هم تنها در زمان شورش و ناامنی، نگهبانان برای مراقبت به این قلعه می‌آمدند. این‌ها را گفتیم تا برسیم به این نکته که معماری این بنا خاص است. تعداد انگشت‌شماری از بناهای هخامنشی به‌جا مانده تا ما بتوانیم نحوه ساختمان‌سازی آن دوران را از نزدیک ببینیم.

جاذبه های گردشگری قلعه باستانی باغ دره لواسان

از دیگر زیبایی‌های این قلعه چشم‌انداز آن است. نمی‌دانیم در گذشته افرادی که ساکن این قلعه بودند چه احساسی به زیبایی‌های اطراف داشتند؛ اما از چیزی که اطمینان داریم این است هر سلیقه‌ای هم که داشته باشید، عاشق منظره اطراف این قلعه می‌شوید. این قلعه به روستاهای اطراف اشراف کامل دارد و بیننده از بالا منظره‌ای رنگارنگ می‌بیند؛ خصوصاً وقتی که زمان سفرش بهار یا پاییز باشد. در این دو فصل در منطقه هزار رنگ جریان دارد.

امکانات رفاهی اطراف قلعه باستانی باغ دره

امکانات رفاهی اطراف قلعه باستانی باغ دره لواسان

دره باغ امکانات رفاهی کاملی دارد. این منطقه ییلاقی دارای رستوران و اقامتگاه است. در این منطقه دبش می‌توانید چادر پربا کنید و لحظه‌ای کوتاه از هوای مطبوع منطقه لذت ببرید. اگر طبیعت‌خوابی را دوست دارید، می‌توانید چادر بزنید و در جوار درختان کهن منطقه شب را صبح کنید. اگر در دسته افراد هتل‌دوست قرار دارید، برای رزرو هتل باید به لواسان بروید. نگران مسیر نباشید فاصله قلعه باغ دره تا شهر زیبای لواسان 52 دقیقه است. می‌توانید صبح یکی از روزهای سفرتان را برای بازدید از قلعه باستانی باغ دره اختصاص دهید. فروشگاه‌هایی برای خرید لوازم ضروری در این منطقه وجود دارد که می‌توانید اقلام ضروری سفر را تهیه کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به قلعه باستانی باغ دره

آبشار ناران لواسان

آبشار ناران لواسان یکی از جاهای دیدنی اطراف لواسان است. این آبشار در یکی از روستاهای اطراف تهران به نام کندعلیا قرار دارد. این آبشار دائمی است و در تمام فصل‌های سال جریان دارد. ارتفاع این آبشار 10 تا 15 متر ارتفاع دارد. آب نرم باعث فرسایش سنگ‌ها اطراف آبشار شده است و این فرسایش یکی از زیباترین مناظر جهان را خلق کرده است. با کمی دقت می‌توانید در این سنگ‌ها طرح‌های بسیاری را پیدا کنید. پیاده‌روی این آبشار با بوی خاک نم‌خورده و سبزه‌های مرطوب همراه است؛ همراه از این بهتر سراغ دارید؟ همراه سومی هم همراه شما هست و آن صدای ملایم آبشار است؛ نت‌های موسیقی با قدم‌های بلند هماهنگ است.

سد لتیان

سد لتیان تهران با نام سد فرحناز هم شناخته می‌شود. این سد در جنوب شهر لواسان قرار دارد و تا قلعه باستانی باغ دره فاصله بسیاری دارد؛ اما این فاصله ارزشش را دارد. این سد قبل از انقلاب با هدف تأمین آب شرب ساخته شد. وجود آب زیاد باعث ایجاد مناظر جذاب بسیاری شده است. انعکاس ابرهای آسمان در آب جمع شده پشت این سد یکی از زیباترین مناظر دیدنی این اطراف را خلق کرده است. رودخانه جاجرود به این سد می‌ریزد که یکی از مناظر عالی این منطقه است. لطفاً در این بازدید جذاب حواستان به نکات ایمنی باشد. شناکردن در این سد و رودخانه ممنوع است؛ پس مراقب باشید. قدم‌زدن در کنار این آب خنک به عمرتان اضافه می‌کند.

بهترین زمان سفر به قلعه باستانی باغ دره

هترین زمان سفر به قلعه باغ دره

لواسان منطقه‌ای کوهستانی است. می‌دانیم که مناطق کوهستانی هوایی خنک و رو به سرد دارند. بهترین زمان سفر به مناطق با هوای خنک مانند لواسان و باغ قلعه دره، بهار و تابستان است. در این دو فصل، هوای گرم آزاردهنده نیست و می‌توانید با خیال راحت در زیر آفتاب قدم بزنید و لذت ببرید. در همین حین می‌توانید نسیم خنکی که لابه‌لای موهایتان می‌پیچد هم لذت ببرید. البته گول گرمای روز را نخورید، در شب نمی‌توانید بدون لباس گرم راحت باشید؛ پس لباس گرم و پتو همراهتان ببرید.

نکات مهم هنگام بازدید از قلعه باستانی باغ دره

نکات مهم هنگام بازدید از قلعه باستانی باغ دره

  • قلعه باغ دره لواسان هوای خنکی دارد؛ پس لباس اضافه همراه داشته باشید.
  • برای رسیدن به قلعه باید پیاده‌روی کنید؛ پس سعی کنید با کفش مناسب از این قلعه بازدید کنید.
  • اگر قصد طبیعت‌مانی دارید، چادر مسافرتی بردارید.
  • بهتر است در کوله‌پشتی خود کنسرو و مقداری خوراکی قرار دهید تا اگر در میانه راه احساس گرسنگی کردید، با مشکل مواجه نشوید.
  • نامهربانی‌های بی‌شماری با قلعه باغ دره لواسان شده است؛ لطفاً شما به این نامهربانی‌ها دامن نزنید و خاطرات خوشی از خودتان برای مردم قلعه به‌جا بگذارید.

مسیر دسترسی به قلعه باستانی باغ دره

برای رسیدن به کهن قلعه باغ دره باید از شهر تهران وارد اتوبان ارتش شوید. در انتهای این اتوبان جاده لشگرک قرار دارد. پیچ‌وخم‌های این جاده شما را به یکی از زیباترین دوراهی‌های استان تهران یعنی دوراهی فشم و لواسان می‌رساند. از بین دو مقصد باید لواسان را انتخاب کنید. بعد از چند دقیقه رانندگی به شهر لواسان می‌رسید. باقی راه هم مشخص است.

شما با صبر و بردباری در تمام پیچ‌وخم‌های جاده لواسان همراه ما بودید؛ پابه‌پای ما از صخره‌ها بالا آمدید تا با هم رسیدیم به قلعه باستانی باغ دره. ما از صمیم قلب قدردان همراهی شما هستیم. از این قلعه مستحکم امروزه چند برج‌ به‌جا مانده است؛ خواهشمندیم از این برج‌ها با جان‌ودل محافظت کنید. ما ممنون می‌شویم اگر نظرات خود را درباره این متن و قلعه بنویسید. ره بال آسمان منتظر شنیدن خاطرات یا پرسش‌های شماست.

استان تهران، لواسان، 600متری شمال منطقه ناران

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.