روستای شیب دراز قشم | سرزمین لاکپشت‌های زیبا

0

جزیره قشم یکی از بهترین مقاصد برای گردشگرهایی است که دلشان قدم‌زدن در ساحل و تفریح‌های آبی می‌خواهد؛ البته در این جزیره جاذبه‌های طبیعی دیگری هم در انتظارتان است. ویژگی‌های برجسته قشم، آن را به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های گیاهی و جانوری تبدیل کرده است. برای بازدید از این جاذبه‌ها می‌توانید به روستای شیب دراز قشم سری بزنید. ساحل این روستا محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. حفاظت از این جانورها اهمیت زیادی برای محیط‌ زیست دارد. بازدید از این ساحل و تماشای لاک‌پشت‌ها برایتان خاطره‌انگیز می‌شود.

فهرست مطالب

روستای شیب دراز قشم کجاست؟

روستای شیب دراز قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره در جنوب است که درازایش به 130 هکتار می‌رسد. روستای شیب دراز و جزیره هنگام جنوبی‌ترین بخش جزیره قشم را تشکیل می‌دهند. برای بازدید از روستای شیب دراز باید به بخش شهاب در جنوب شرقی جزیره بروید. این روستا در نزدیکی «سوزا»، مرکز شهر شهاب است و تا قشم حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.

گونه‌های مختلف جانوری در روستای شیب دراز قشم

این روستا به‌خاطر وجود بندرگاه و اسکله نقش مهمی در تجارت و بازرگانی جزیره قشم دارد. قشم دارای ویژگی‌های برجسته طبیعی و گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران است. به همین خاطر آن را در سال 2007 نخستین ژئوپارک خاورمیانه معرفی کرده‌اند. روستای شیب دراز بخشی از اکوسیستم قشم را تشکیل می‌دهد. همچنین میزبان بسیاری از پرندگان مهاجری است که در نیمه دوم سال راه جنوب را در پیش می‌گیرند. در سواحل روستا پرنده‌هایی مثل کاکایی، پرستوی دریایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، کفچه نوک، عقاب ماهیگیر و سبزه قبا پرواز می‌کنند.

سواحل این منطقه زیستگاه گونه‌های متنوعی از آبزیان است؛ مثلاً تلال، خرچنگ، هامور، شیرماهی، سفره ماهی، گدیر، سنگ سر، صافی، ماهی مرکب، کرفه، یوبو و کوسه. صید این آبزیان در تابستان و زمستان یکی از مهم‌ترین منبع درآمد برای ماهیگیرهای روستا است.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی مهمان‌های ناخوانده روستای شیب دراز قشم

وجود لاک‌پشت‌های پوزه عقابی این روستا را از دیگر بخش‌های جزیره قشم متمایز کرده است. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی (Hawksbill turtle) از نادرترین آبزیان در اقیانوس و یکی از هشت نوع لاک‌پشت در جهان هستند. خلیج فارس محل زندگی پنج نوع از این جانورهاست؛ البته فقط دو نوع از آن‌ها در سواحل جنوب ایران تخم‌گذاری می‌کنند.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی مهمان‌های ناخوانده روستای شیب دراز قشم

جثه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی نسبت به دیگر لاک‌پشت‌‌ها بزرگ‌تر است. قد این جانورها به 80 سانتی‌متر می‌رسد و پهنایی 70 سانتی‌متری دارند. وزن هر لاک‌پشت پوزه عقابی نزدیک به 40 کیلوگرم است. این جانورها اولین خزندگان منقاردار جهان هستند. پوزه‌‌ آن‌ها به‌شکل منقار عقاب است. اصلی‌ترین غذای آن‌ها جلبک‌ها و اسفنج‌های دریایی است و با کمک پوزه‌شان جلبک‌ها را از بین صخره‌ها بیرون می‌کشند؛ البته از ماهی‌های کوچک، صدف، حلزون، جوجه تیغی و میگو هم تغذیه می‌کنند. به همین خاطر به آن‌ها موجوداتی همه‌چیزخوار می‌گویند.

خطر انقراض لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

خطر انقراض لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

‌متأسفانه نسل لاک‌پشت‌های پوزه عقابی رو به انقراض است. دلایل مختلفی مثل آلودگی محیط زیست و تخریب زیستگاه‌ها در این مسئله نقش دارد؛ اما صید بی‌رویه مهم‌ترین دلیل انقراض آن‌هاست. صید این لاک‌پشت‌ها در کشورهای خارجی و استفاده از تخم‌های آن‌ها در تهیه غذا رواج دارد. گاهی هم تخم این جانور طعمه‌ای برای روباه‌ها و سگ‌ها است. به همین خاطر خطر انقراض این نوع از لاک‌پشت‌ها را تهدید می‌کند. در حال حاضر سازمان محیط زیست صید و خرید‌وفروش این جانور را ممنوع کرده است.

روستای شیب دراز قشم، محلی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی

امروزه حفاظت از آن‌ها و کمک‌کردن به بقای نسلشان اهمیت زیادی دارد. آن‌ها کیلومترها در اقیانوس شنا می‌کنند تا برای تخم‌گذاری به ساحل‌های ماسه‌ای برسند. وجود خاک ماسه‌ای در روستای شیب دراز شرایط کافی را برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی فراهم کرده است.

روستای شیب دراز قشم، محلی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی

این جانورها یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم هستند و ارزش زیادی دارند. بومی‌های منطقه هم از این مسئله آگاه هستند و با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند. حتی تعدادی از افراد مسئولیت نگهبانی از تخم‌ها را بر عهده گرفته‌اند. در زبان محلی به محافظ‌های لاک‌پشت، «ناتوران خمیس» می‌گویند. این افراد با انتقال تخم‌ها به مکانی مطمئن و مناسب شرایط خوبی برای به‌دنیاآمدن لاک‌پشت‌ها فراهم می‌کنند.

 سواحل روستای شیب دراز و استقبال از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی از هفته دوم اسفند شروع می‌شود و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد. در ساحل روستای شیب دراز خبری از لاک‌پشت‌های نر نیست. آن‌ها اصلاً به ساحل نمی‌روند؛ اما جانور ماده بعد از 30سالگی هر سه یا چهار سال به محل تولدش برمی‌گردد و در آن مکان تخم‌گذاری می‌کند. آن‌ها برای این کار به محیطی امن و آرام احتیاج دارند. معمولاً شب‌ها و در زمان بالاآمدن سطح آب، خودشان را به ساحل می‌رسانند. این جانورها بسیار محتاط هستند و اگر احساس خطر کنند به دریا برمی‌گردند. لاک‌پشت‌های ماده به‌طور میانگین در فصل تخم‌گذاری سه بار به ساحل می‌روند.

 سواحل روستای شیب دراز و استقبال از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

این جانورها چاله‌هایی به عمق 40 تا 50 سانتی‌متر حفر می‌کنند. هر لاک‌پشت مادر با توجه به جثه‌ای که دارد حدود 70 تا 120 تخم می‌گذارد. سطح تخم لاک‌پشت‌ها شکننده نیست و بر اثر افتادن در چاله آسیبی نمی‌بیند. لاک‌پشت مادر چاله را با ماسه کاملاً پر می‌کند تا تخم‌ها در امان باشند. حتی گاهی خاک دیگر بخش‌های ساحل را به هم می‌ریزند تا کسی نتواند مکان تخم‌ها را پیدا کند. از نیمه اردیبهشت تا تیر لاک‌پشت‌های کوچک از تخم بیرون می‌آیند و دل به دریا می‌زنند. تمامی لاک‌پشت‌هایی که برای اولین‌بار به ساحل شیب دراز می‌روند، پلاک مخصوصی دارند. روی این پلاک کد و اسم جزیره را حک کرده‌اند.

جاذبه های دیدنی در ساحل روستای شیب دراز قشم

حرکت لاک‌پشت‌های کوچک از ساحل به‌سمت دریا از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها در روستای شیب دراز است. فقط تعداد کمی از آن‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند. وزن لاک‌پشت‌های نوزاد حدود 20 گرم است و قدشان به ۵ سانتی‌متر می‌رسد. حواصیل، پرستورهای دریایی، کاکایی‌ها و خرچنگ‌ها جانورهایی هستند که به قصد شکار لاک‌پشت‌های نوزاد در ساحل کمین می‌کنند. به همین خاطر نوزادها باید قبل از روشن‌شدن هوا خودشان را به دریا برسانند.

جاذبه های دیدنی در ساحل روستای شیب دراز قشم

سرعت آن‌ها کم است وبا هر حرکت ردی از آن‌ها روی شن‌های ساحل به جا می‌ماند که دیدنی است. اگر برای دیدن این صحنه مشتاق هستید، می‌توانید در نیمه‌های شب به ساحل روستای شیب دراز بروید.

جاهای دیدنی روستای شیب دراز قشم

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی روستا، اسکله ساحلی است. قدم‌زدن روی اسکله و تماشای اقیانوس حس‌وحالی وصف‌نشدنی دارد. معمولاً اسکله ساحلی روستا همیشه شلوغ است؛ اما می‌توانید در همان اطراف مکان خلوت‌تری پیدا کنید. چند دقیقه‌ای بنشینید و تلاطم موج‌ها و رقص نور آفتاب روی آن را ببینید. اگر کودکی همراهتان است می‌توانید در ساخت قلعه‌های شنی به او کمک کنید. یادتان نرود که بادبادک‌بازی کنار دریا حس فوق‌العاده‌ای دارد. فروشگاه‌های نزدیک ساحل همیشه تعدادی بادبادک برای فروش دارند. کودکان هم از این بازی استقبال می‌کنند و اوقاتشان خوش می‌شود.

تفریحات روستای شیب دراز قشم

ماهیگیری

تفریحات روستای شیب دراز قشم

اگر به ماهیگیری علاقه دارید، دیگر وقت آن است که دست بجنبانید. خیلی از بومی‌ها با قایق‌های موتوری برای صید ماهی و میگو به دریا می‌روند. ساحل‌های روستا مکان مناسبی برای تجربه این تفریح لذت‌بخش است. شاید شانس با شما یار باشد و بتوانید ماهی‌‌های بسیاری شکار کنید.

عکاسی در روستای شیب دراز قشم

زمان طلوع یا غروب خورشید فرقی ندارد. زیبایی ساحل همیشه چشمگیر است و همه را متحیر می‌کند. برخورد امواج با صخره‌ها و قایق‌هایی که کنار اسکله هستند، زیباترین قاب از جنوب می‌شود. کافی است کمی تیزبین باشید تا سوژه‌های جذابی برای عکاسی پیدا کنید.

امکانات رفاهی روستای شیب دراز قشم

امکانات رفاهی روستای شیب دراز قشم

با افزایش توریست امکانات رفاهی خوبی در این روستا فراهم کرده‌اند. روستای شیب دراز قشم دارای رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه، اسکله گردشگری، اقامتگاه، مسجد، فروشگاه، پمپ بنزین و پمپ گاز است. اگر دوست دارید چند روزی از شهر دور باشید و در محیط آرام روستا به کارهایتان برسید، نگران اینترنت نباشید. این روستا آنتن‌دهی خوبی برای خط‌های تلفن همراه و اینترنت دارد.

شکم گردی در روستای شیب دراز قشم

سفر به جنوب برای افرادی که به غذاهای دریایی علاقه دارند، سفری با طعم‌های بی‌نظیر است. فلال و سمبوسه جنوبی هم برای آن دسته از افرادی است که غذاهای دریایی به مزاجشان خوش نمی‌آید. اگر طرف‌دار غذاهای تند هستید، این فرصت را از دست ندهید. می‌توانید برای امتحان‌کردن این غذاها در روستای شیب دراز قشم به غذاخوری‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی سری بزنید. بعضی از دکه‌ها، فلافل و سمبوسه هم می‌فروشند. قلبه ماهی، هواری، دوپیازه میگو، پودینی کوسه و اِنکاس یا ماهی مرکب از معروف‌ترین غذاهای بومی است.

سوغات روستای شیب دراز قشم

تصویری از سبد بافی سوغات صنایع دستی مرند

خرید سوغاتی بخش شیرینی در سفر است. به‌ویژه اگر صنایع‌دستی بومی‌ها باشد، ارزش زیادی دارد و خاطره‌های سفر را یادآوری می‌کند. هنرهای دستی مختلفی در جنوب ایران رواج دارند و بومی‌های روستای شیب دراز از آن بی‌بهره نیستند؛ مثلاً گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، سیس‌بافی، شک‌بافی، کپوبافی، لچک‌سازی، توربافی، گرگوربافی، سبدبافی، گلیم‌بافی و تزئینات روی صدف. فروش این صنایع شرایط اشتغال‌زایی را برای بسیاری از اهالی روستا فراهم کرده است. به همین خاطر می‌توانید با خرید سوغاتی از آن‌ها به این چرخه کمک بزرگی کنید.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

گلابتون‌دوزی از هنرهای دستی اصیل و سنتی در جنوب ایران است و قدمت دورودرازی دارد. این هنر، نوعی زربافی است. در حال حاضر بیشتر در استان هرمزگان، شهرهای بندرلنگه، میناب و بندرعباس رایج است. گلابتون‌دوزی نوعی تزئین روی پارچه است که جلوه جذابی به آن می‌دهد. این هنر را به اسم‌های کمان‌دوزی و زردوزی هم می‌شناسند. در گلابتون‌دوزی با استفاده از نخ طلایی گلابتون و کمان‌های چوبی یا قلاب نقش‌های مختلفی را روی پارچه می‌دوزند. امروزه به‌جای استفاده از نخ‌های طلا، از نخ‌هایی با روکش طلایی و نقره‌ای استفاده می‌کنند. قلاب، مواد، کپیه و چهارپایه (هاون چوبی) از ابزارهایی است که در این هنر کاربرد دارد.

خوس دوزی از دیگر هنرهای دستی در روستای شیب دراز قشم

خوس‌دوزی یکی دیگر از هنرهای جنوبی‌ها است. در خوس‌دوزی از نوارهای نقره‌ای برای تزئین‌های چادر، روسری و مقنعه استفاده می‌کنند. این هنر در زبان محلی «جلویل فوسی» نام دارد. در خوس‌دوزی پارچه‌های مشکی کاربرد بیشتری دارند. طرح‌های مربوط به خوس‌دوزی ستاره‌های شش‌پر، هشت‌پر و 12پر هستند.

شک بافی

چیزی که در لباس‌های جنوبی توجه همه را به خودش جلب می‌کند، تزئین‌های زیبا و نقش‌های برجسته است. هنر شک‌بافی از دیگر هنرهای دستی است که بومی‌های روستای شیب دراز قشم از آن استفاده می‌کنند. در این هنر با نوارهای زینتی و باریک دمپای شلوارهای بندری را تزئین می‌کنند. بالشت‌های تکیه‌گاه، قرقره، هاون چوبی یا چوغن و پایه از ابزارهای کاربردی در این هنر است.

تزئین روی صدف

سوغات روستای شیب دراز قشم

صدف‌های تزئینی از زیباترین سوغات قشم هستند. محلی‌ها صدف‌های جمع‌آوری‌شده از ساحل را رنگ می‌کنند و وسایل دکوری می‌سازند. آن‌ها از صدف‌ها در ساخت زیورآلات، لوستر، قاب و تابلوهای هنری استفاده می‌کنند. این وسایل دکوری آن‌قدر زیباست که می‌توانید آن‌ها را برای یادگاری به عزیزانتان هدیه بدهید.

جاذبه‌های اطراف روستای شیب دراز

اسکله کندالو

مسافرهایی که مقصد سفرشان شهر قشم است، بی‌تردید عاشق دریا و جاذبه‌های آن هستند. اگر برای دیدن دلفین‌های بازیگوش مشتاق هستید، بازدید از اسکله کندالو را از دست ندهید. این اسکله را کنار کمپ ساحلی کندالو ساخته‌اند. فاصله این اسکله تا روستای شیب دراز قشم حدود دو کیلومتر است. قایق‌های زیادی در آنجا منتظرتان هستند تا شما را برای تماشای دلفین‌ها به دریا ببرند. بهترین زمان برای تفریح در این اسکله از هشت صبح تا 17 عصر است. پارک ساحلی، سرویس بهداشتی، محل برپایی چادر و پارکینگ از دیگر امکاناتی است که در این مجموعه وجود دارد. علاوه بر این‌ها می‌توانید از بازارچه صنایع‌دستی هم دیدن کنید. اسکله کندالو حدود یک ساعت با مرکز جزیره قشم فاصله دارد؛ البته اگر از اسکله لافت و با خودروی شخصی بروید، نیم‌ساعته به مقصد می‌رسید.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره قشم.

جزیره ناز

عکس ساحل جزایر ناز

بازدید از جزیره‌های کوچک و دیدنی اطراف قشم، سفر به جنوب را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. زمانی که جزر اتفاق می‌افتد، خشکی باریکی جزیره ناز را به قشم وصل می‌کند. این جزیره تا روستای شیب دراز قشم حدود 20 کیلومتر فاصله دارد. در این جزیره خبری از ساحل شنی نیست و با عقب‌رفتن آب سطحی مسطح در قلب دریا خودنمایی می‌کند. قدم‌زدن در ساحل جزیره ناز خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است.

خاک جزیره نرم است و با هر قدم پاهایتان تا مچ در شن‌های خیس فرو می‌رود. تفریح‌های آبی هیجان‌انگیزی هم برایتان مهیاست؛ مثلاً پاراگلایدر، جت اسکی، قایق‌سواری، بادموج‌سواری و چتربازی. اگر نمی‌خواهید دلتان را به دریا بزنید، آفرودسواری و شترسواری هم هست. معمولاً همه‌روزه قایق‌های کوچک ماهیگیرها در خشکی کناره‌گیری می‌کنند. تصویر آن‌ها کنار ساحل از تماشایی‌ترین قاب‌های جزیره ناز است.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب شرق جزیره قشم.

دره ستارگان از جاهای دیدنی نزدیک به روستای شیب دراز

عکس دره ستارگان

دره ستارگان یکی از شگفت‌انگیزترین عجایب هفتگانه قشم است. خالق این دره تماشایی پدیده‌های طبیعی مثل بارش‌های فصلی، تندباد و آب‌های سطحی است؛ البته بومی‌های منطقه معتقد هستند که این دره بر اثر برخورد شهاب‌‌سنگ به وجود آمده است. همچنین در زبان محلی به آن «استاله کفته» یا «استار افتیده» می‌گویند که معنی ستاره افتاده را می‌دهد. دیوارهای بلند، ستون‌های استوار و دره‌های پیچ‌درپیچ از زیباترین جاذبه‌های این دره است.

دره ستارگان

اشکال هندسی و جالبی در دره ستارگان شکل گرفته است که شما را متحیر می‌کند. این اشکال از جنس ماسه، سیمان آهکی و سنگ است. شب‌های این دره و آسمانش دست کمی از شب‌های پرستاره کویر ندارد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب روستای برکه خلف.

جنگل های حرا

تصویر جنگل حرا در قشم

نمی‌شود تا جزیره قشم رفت و از جنگل حرا دیدن نکرد. این جنگل بخشی از پوشش گیاهی جزیره است و فاصله زیادی تا روستای شیب دراز قشم ندارد. آب‌وهوای استوایی و جزرومد از مهم‌ترین عاملی هستند که شرایط را برای شکل‌گیری این اکوسیستم به وجود می‌آورند. جنگل حرا از زیباترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قشم است. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه دارید، زمانی به این جنگل بروید که سطح آب در آن بالاست. با پایین‌رفتن آب تنه‌ها و ریشه‌ درخت‌ها خودی نشان می‌دهند و دنیای مرموز زیر آب مشخص می‌شود. جنگل حرا به‌خوبی با آب شور سازگاری دارد. ریشه‌ درخت‌ها مثل صافی عمل می‌کند و فقط نمک ضروری را به دیگر سلول‌ها می‌رساند.

این جنگل زیستگاه مناسبی برای پرنده‌ها است. آن‌ها در زمان پایین‌رفتن آب، جانورهای موجود در گل‌ولای را شکار می‌کنند. گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها در این منطقه هستند؛ مثلاً کاکایی، حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک، سلیم خاکستری و گیلانشاه.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غربی جزیره قشم.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر روستای شیب دراز قشم

جزیره قشم در بیشتر ماه‌های سال آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد. از نیمه‌های بهار و با افزایش دما میزان رطوبت بیشتر می‌شود. در گرم‌ترین روزهای سال دمای هوا به 50 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. به همین خاطر جنوب از نیمه‌های بهار تا پایان تابستان مکان مناسبی برای تفریح و گردش نیست؛ البته به‌خاطر کم‌شدن مسافرها هزینه اقامتگاه، تورهای گردشگری و پروازها ارزان‌تر از دیگر ماه‌های سال است.

بهترین زمان سفر به روستای شیب دراز قشم نیمه دوم سال است. این منطقه در پاییز و زمستان هوایی معتدل و بهاری دارد؛ البته ممکن است دمای آب برای شنا و غواصی کمی سرد باشد. از اواخر اسفند تا نیمه‌های اردیبهشت هم گرمای هوا اذیت‌کننده نیست. در این ماه‌ها می‌توانید از تفریح‌های دریایی لذت ببرید. اگر برای دیدن لاک‌پشت‌های نوزاد مشتاق هستید، باید گرمای هوا را به جان بخرید و اردیبهشت به آنجا سفر کنید.

کمپینگ در روستای شیب دراز قشم

خیلی از مسافرها به‌جای اقامت در هتل یا اجاره اقامتگاه ترجیح می‌دهند در طبیعت کمپ کنند. با کمپ‌کردن در ساحل، می‌توانید از شنیدن صدای امواج لذت ببرید و شب را زیر آسمان پرستاره بخوابید. در روستای شیب دراز قشم شرایط مناسبی برای برپایی چادر مسافرتی فراهم است. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، وسایل ضروری کمپینگ لازمتان می‌شود. لیستی از این وسایل را برایتان می‌گذارم.

کمپینگ در روستای شیب دراز قشم

چادر مسافرتی ضدآب، زیرانداز، کیسه خواب، پتوی مسافرتی، مواد خوراکی، آب آشامیدنی، چراغ قوه، باتری اضافه، هیزم خشک، لباس اضافه و گرم برای فصل‌های سرد، صندل برای قدم‌زدن در ساحل، کیسه زباله، داروهای ضروری، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی.

اقامت در روستای شیب دراز قشم

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستا از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید چند روز مهمانشان باشید. بعضی از این اقامتگاه‌ها فضایی سنتی دارند که اقامت در آن‌ها تجربه‌ای دل‌چسب است. راه‌اندازی این مکان‌ها شرایط مناسبی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر در این منطقه را مهیا می‌کند. هتل های قشم هم انتخاب خوبی برای اقامت چندروزه در جزیره هستند.

اقامتگاه فین دلفین از زیباترین اقامتگاه‌ها در روستای شیب دراز قشم

اقامتگاه فین دلفین اقامتگاهی زیبا و جذاب است که آن را در یکی از ساحل‌های شیب دراز راه‌اندازی کرده‌اند. این اقامتگاه ۵ کلبه چوبی دارد. مساحت اتاق‌های سه‌نفره حدود 18 متر است و مجهز به تختی یک‌نفره و یک تخت دونفره هستند. در هر اتاق امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، حمام، تراس ۶متری، هیتر برقی و اسپلیت را فراهم کرده‌اند. همچنین می‌توانید از آشپزخانه این مجموعه استفاده کنید.اقامتگاه فین دلفین از زیباترین اقامتگاه‌ها در روستای شیب دراز قشم

می‌توانید صبح‌ها روی میز و صندلی‌های کنار ساحل بنشینید و از تماشای طلوع خورشید لذت ببرید. کافی‌شاپ فین دلفین هم منوی متنوعی از نوشیدنی و غذا دارد. اگر دلتان خواست از نوشیدنی‌هایش امتحان کنید. فاصله این اقامتگاه تا ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها کمتر از ۵ دقیقه است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز قشم.

اقامتگاه خاله خورشید، از بهترین اقامتگاه‌ها در روستای شیب دراز قشم

اقامتگاه خاله خورشید یکی از بناهای قدیمی روستا است که آن را در سال 1312 هجری شمسی ساخته‌اند. ظرفیت این اقامتگاه 10نفره ا ست و در آن یک سوئیت دوخوابه و یک سوئیت یک‌خوابه وجود دارد. سوئیت دوخوابه اقامتگاه سرویس بهداشتی و آشپزخانه خصوصی ندارد و گردشگرها از سرویس بهداشتی عمومی حیاط استفاده می‌کنند؛ اما سوئیت یک‌خوابه دارای آشپزخانه و سرویس بهداشتی اختصاصی است. این اقامتگاه فضایی سنتی دارد و به‌جای تخت‌خواب از لحاف و بالشت استفاده می‌کنند. اگر تعداد هم‌سفرهایتان بیشتر از 10 نفر است، نگران نباشید. تعدادی از مسافرها می‌توانند خانه‌های اطراف اقامتگاه را اجاره کنند.

این مجموعه بخش‌های فرهنگی جذابی دارد. مثلاً می‌توانید از نزدیک هنر شک‌بافی را ببینید و امتحان کنید. همچنین لباس‌های محلی جنوبی را بپوشید و عکس‌های زیبایی بیندازید. خانم‌های هنرمند در این مجموعه طرح و نقش‌های زیبایی با حنا روی دست دخترهای جوان می‌کشند. یکی از بهترین ویژگی‌های اقامتگاه نزدیک‌بودن به ساحل و اسکله گردشگری دلفین است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز، نزدیک به اسکله گردشگری، جنب مسجد آل کمال.

اقامتگاه هودج از اقامتگاه‌های روستای شیب دراز قشم

اقامتگاه هودج از اقامتگاه‌های روستای شیب دراز قشم

هودج از دیگر اقامتگاه‌های روستای شیب دراز قشم است. این اقامتگاه را در سال 1395 ساخته‌اند. بخشی از آن به‌شکل سنتی و بخش دیگرش مدرن است. اقامتگاه هودج سه اتاق کاه‌گلی دارد که ظرفیت هرکدام به پنج نفر می‌رسد. این اتاق‌ها بدون تخت هستند و سرویس بهداشتی و حمام مجزایی ندارند. دو سوئیت یک‌خوابه بخش مدرن اقامتگاه را تشکیل می‌دهند. هرکدام فضایی برای هال هم دارند. از این دو سوئیت، فقط یکی از آن‌ها مجهز به سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است. برای دیگر اتاق‌های اقامتگاه سرویس بهداشتی و حمامی عمومی در محوطه ساخته‌اند.

همه اتاق‌ها مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند. برای تهیه غذا می‌توانید از آشپزخانه عمومی مجموعه استفاده کنید. راهنماهای محلی هم شما را برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی روستا همراهی می‌کنند. دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌های اقامتگاه همیشه به راه است. برای راحتی بیشتر مسافرها چند تخت‌ سنتی در حیاط گذاشته‌اند. اگر دلتان غذاهای محلی بخواهد می‌توانید به مسئولین اقامتگاه سفارش بدهید. مجموعه هودج از اسفند تا اردیبهشت برنامه‌های هیجان‌انگیزی برای بازدید از ساحل لاک‌پشت‌ها دارد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای شیب دراز، اقامتگاه هودج.

اقامتگاه بوم‌گردی خانه دوست

اقامتگاه بوم‌گردی خانه دوست قشم

خانه دوست از محبوب‌ترین اقامتگاه های بومگردی قشم است. این اقامتگاه حدود 80 سال قدمت دارد و مساحتش به 1400 متر می‌رسد. اقامتگاه خانه دوست در 19کیلومتری روستای شیب دراز قشم است. در سال 1396 این بنا را بازسازی کردند تا اقامتگاهی سنتی در آن راه‌اندازی کنند. ظرفیت این مجموعه 40 نفر است. این اقامتگاه 9 اتاق با تزئین و دکوری سنتی دارد؛ البته فقط دو اتاق مجهز به سرویس بهداشتی و حمام مجزا هستند. مجموعه خانه دوست با خوش‌رویی آماده استقبال از مسافرها است. با اجاره اتاق می‌توانید از سرویس رایگان صبحانه هم استفاده کنید.

در این مجموعه انواع غذاهای محلی جنوب را طبخ می‌کنند. زیبون، کلمبا، هواری، اِنکاس (ماهی مرکب)، پودینی کوسه یا سفره ماهی، هواری چکو میگ و برنج دیشو در لیستشان است؛ پس با خیال راحت سفارش بدهید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، بندر تاریخی سوزا، اقامتگاه بوم‌گردی خانه دوست.

مسیر دسترسی

حالا که برای بازدید از این روستا مشتاق هستید، بار سفرتان را برای رفتن به جنوب ایران ببندید. مبدأ حرکتتان که تهران باشد، سفر دورودرازی دارید. فاصله تهران تا قشم حدود 1400 کیلومتر است. پشت‌سرگذاشتن این مسیر با ماشین شخصی کمی سخت و طاقت‌فرساست؛ اما می‌توانید با توقف‌ و استراحت‌های کوتاه در طول مسیر، سفرتان را لذت‌بخش کنید. داشتن ماشین شخصی برای گشت‌وگذار در جزیره قشم هم سودمند است. برای رفتن به قشم دو مسیر متفاوت وجود دارد. در مسیر اول بعد از رسیدن به یزد، مسیر را تا سیرجان ادامه بدهید و خودتان را به بندرعباس برسانید. در بندر پل سوار شناورهای خودرو بر بشوید و به جزیره قشم بروید. در مسیر دوم باید از شهرهای اصفهان، شیراز، جهرم و لار بگذرید. بعد از رسیدن به بندرعباس از هرکسی آدرس بندر پل را که بپرسید، راهنماییتان می‌کند.

قطار از دیگر وسایل نقلیه‌ای است که سختی کمتری دارد. قطارهای تهران_بندرعباس 19ساعته این مسیر طولانی را پشت سر می‌گذارند. بعد از رسیدن به بندرعباس به اسکله شهید حقانی بروید. اتوبوس‌های دریایی در این اسکله شما را به جزیره قشم می‌رسانند. اگر زمان محدودی برای سفر دارید، هواپیما بهترین انتخاب است. مدت‌زمان پروازهای تهران_قشم یک ساعت و 50 دقیقه است و در کمترین زمان به مقصد می‌رسید.

دسترسی به روستای شیب دراز قشم

روستای شیب دراز قشم در جنوب شرقی جزیره است؛ اما فقط 30 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد. به‌راحتی می‌توانید از جاده شهرک کورزین جدید به جاده شیب دراز برسید. این مسیر به روستای شیب دراز قشم منتهی می‌شود.

روستای شیب دراز قشم از شگفت‌انگیزترین جاهایی است که می‌توانید برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای رفتن به آنجا مشتاق بشوید. اگر در سفرهای قبل مهمان این روستا بودید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان هرمزگان، 32کیلومتری جنوب شرقی قشم، بخش شهاب، شهر سوزا، روستای شیب دراز قشم.

بهترین زمان بازدید از روستا نیمه دوم سال و اوایل بهار است.

بله. در این روستا امکاناتی مثل رستوران، سفره‌خانه، مسجد، اسکله، پمپ بنزین و گاز مهیاست.

اقامتگاه‌ هودج، اقامتگاه خانه دوست، اقامتگاه خاله خورشید، اقامتگاه فین دلفین.

این روستا تا مرکز جزیره قشم 40 کیلومتر فاصله دارد.

4/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.