سد لتیان تهران | نقاشی زیبای طبیعت در دامن لواسان

0

سد لتیان یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین سدهای ایران است که حدود ۳۰درصد از آب تهران را تأمین می‌کند. بخشی از طبیعت بی‌نظیر اطراف تهران و آب‌وهوای مطبوع آن، در این منطقه رخنه کرده و مناظر شگفت‌آور و خیره‌کننده‌ای را به‌وجود آورده است. کافی است کوه‌ها، جنگل‌ها، آبشارها، رودخانه‌ها و حیوانات دوست‌داشتنی بی‌شماری را تصور کنید، تا بتوانید حس سفر به لتیان را درک کنید. کنار این‌ها امکانات رفاهی مناسب، تفریحات هیجان‌انگیز و فاصله کم تا تهران را نیز در نظر بگیرید. آیا کسی می‌تواند به این سفر رؤیایی و کم‌هزینه نه بگوید؟ البته قبل از اینکه چمدان به دست وسایل سفر را آماده کنید، بهتر است بیشتر با سد لتیان تهران آشنا شوید. شناخت زیروبم این منطقه، فوت‌وفن‌هایی به شما یاد می‌دهد که لذت سفر شما را دوچندان می‌کند. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید، تا با شگفتی‌های روح‌نواز دریاچه لتیان بیشتر آشنا شوید.

سد لتیان کجاست؟

سد لتیان یکی از سدهای عظیم استان تهران است که به‌خاطر فضای بی‌نظیرش، یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران نیز محسوب می‌شود. این سد روی رودخانه جاجرود و در ۳۵کیلومتری شمال‌شرقی تهران قرار گرفته و نقطه برخورد دو رود برگ جهان و جاجرود است. علاوه بر رودها، کوه‌های متعددی نیز اطراف این سد قرار دارند. کوه‌های بندک، آلون و جاجرود این سد را محاصره کرده‌اند و مناظر زیبایی را به وجود آورده‌اند. پارک‌های جنگلی لتیان و تلو نیز در این منطقه قرار دارند و آن را به محلی جذاب‌تر برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرده‌اند.

تاریخچه جالب و سرگذشت این سد چیست؟

تصویری از سد لتیان

بررسی‌های لازم برای ساخت سد لتیان در سال ۱۳۳۸ شمسی شروع شد. چهار سال بعد، در سال ۱۳۴۲، سد در دست ساخت قرار گرفت و در نهایت، در سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرد. این سد ۴۵۰ متر پهنا، ۱۰۷ متر ارتفاع و ۹۹ متر عمق دارد و جزء عظیم‌ترین سدهای تهران محسوب می‌شود. همچنین ارتفاع این سد از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است.

نام این سد پیش از انقلاب فرخناز بود و پس از انقلاب به لتیان تغییر یافت. لتیان نام نزدیک‌ترین روستا به دیواره سد است. این روستا پس از ساخت سد به زیر آب فرورفت و دولت زمین‌های ساکنان آن را از آن‌ها خرید. این روستا جزء دهستان لواسان کوچک محسوب می‌شود.

تصویری از سد لتیان

سد لتیان تهران دارای دو بخش خشکه چین و بتونی است و یکی از سدهای اصلی برای تامین آب شرب تهران به‌شمار می‌رود. علاوه بر آن، از این سد برای تولید برق آبی و تأمین آب کشاورزی دشت ورامین استفاده می‌شود. سد تنظیمی هم در یک کیلومتری سد اصلی در دره تنگی احداث شده است. حدود ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب تصفیه‌خانه تهرانپارس از لتیان تأمین می‌شود. از سال ۱۳۶۷، سالانه حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از سد لار، از طریق تونل انتقال لار-کلان وارد لتیان می‌شود، تا منابع آب شرب تهران افزایش پیدا کند. با این کار سطح آب قابل‌تنظیم سد بیشتر می‌شود.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

لتیان چه دیدنی‌هایی دارد؟

تصویری از کوه‌های کلون

در سد لتیان تهران و اطراف آن، تا چشم کار می‌کند، جاذبه‌های طبیعی و دیدنی‌های بی‌نظیر دیده می‌شود. همان طور که گفته شد، این سد بین کوه‌های کلون، بندک و جاجرود قرار گرفته و ازاین‌رو، مناظر طبیعی چشم‌نواز و شگفت‌انگیزی در خود جای داده است. این مناظر شامل کوه‌ها، رودخانه‌ها، آبشار‌ها و روستاهای زیبایی است که هر گردشگری را مجذوب خود خواهند کرد.

محله‌های جذابی نظیر ناران، گلندوک، نجارکلا، سبو بزرگ، سبو کوچک، شورکاب، کلاک، تپه سید پیازه، جاییج و قاضی‌آباد در مسیر این سد واقع شده‌اند. این محله‌ها فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در دل طبیعت، برخورد با فرهنگ محلی‌ها و حس کردن رایحه و طعم غذاهای محلی به‌شمار می‌روند. این منطقه تفریحات متنوعی نیز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سد لتیان چه تفریحاتی دارد؟

لتیان فراتر از سدی معمولی است و تفریحات فراوانی را به گردشگران ارائه می‌دهد. اگر شما هم قصد بازدید از این سد را دارید، بهتر است بیشتر با سرگرمی‌های گوناگون آن آشنا شوید، تا سفر هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید. در ادامه با تعدادی از تفریحات و سرگرمی‌های لتیان آشنا خواهیم شد.

  • ماهی‌گیری

تصویری از ماهیگیری در سد لتیان

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت لتیان ماهی‌گیری است. ماهی‌های متنوعی از جمله اسلک، ماهی زردپر، کپور کراس و ماهی سفید رودخانه‌ای در این سد زندگی می‌کنند. برخی نیز ادعا می‌کنند ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان را در این منطقه مشاهده کرده‌اند؛ ولی نمی‌توان از وجود آن‌ها مطمئن شد. البته تا چند سال پیش، تعداد بی‌شماری از این ماهی‌ها در دریاچه لتیان وجود داشتند. بهترین زمان در روز برای ماهی‌گیری، صبح و بعدازظهر است. آب‌وهوای فرح‌بخش، فاصله کم تا تهران و مناظر رؤیایی از جمله دلایلی است که افراد متعددی را برای ماهی‌گیری به سد لتیان می‌کشاند.

  • اسکی روی آب و قایق‌سواری

تصویری از قایق سواری در سد لتیان

اگر اهل هیجان اسکی روی آب و آرامش قایق‌سواری هستید، این منطقه مناسب شماست. ایستگاه‌های اسکی روی آب و قایق‌سواری مستقر کنار دریاچه این امکانات را به شما ارائه می‌دهند. این ایستگاه‌ها زیر نظر شهرداری لواسان و نیروی هوایی فعالیت می‌کنند.

  • پیک‌نیک

تصویری از پیکنیک در سد لتیان

مناظر سرسبز و آب‌وهوای مطبوع سد لتیان تهران، به‌تنهایی کافی است تا سودای سفر به این منطقه را در سر گردشگران بیندازد. افراد فراوانی برخی از زیباترین لحظات خود را با خانواده و دوستان، در این منطقه تجربه می‌کنند. پس پیشنهاد می‌کنیم شما هم وسایل پیک‌نیک را همراه خود بیاورید و با اتراق‌کردن کنار سد، رودخانه‌ها و پارک‌های جنگلی منطقه، لحظات خوشی را سپری کنید.

  • تفریحات جالب دیگر

از جمله تفریحات جذاب دیگر این منطقه، می‌توان به عکاسی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری و تماشای حیوانات زیبا در مناظر باشکوه اشاره کرد. کوه‌های اطراف لتیان می‌تواند ساعات خوشی را برای کوه‌نوردان یا علاقه‌مندان به عکاسی فراهم کنند.

سد لتیان تهران چه امکاناتی دارد؟

تصویری از دریاچه سد لتیان تهران

خوشبختانه اطراف این سد امکانات رفاهی مناسبی به چشم می‌خورد. با وجود این امکانات، کم‌وکاستی خاصی را در سفر خود احساس نخواهید کرد و درمجموع، مسافرتی بی‌دغدغه خواهید داشت. از جمله امکانات این منطقه می‌توان به پارکینگ، آنتن‌دهی تلفن همراه، فضای سبز، آب‌خوری، سرویس بهداشتی، کافه، دسترسی به اینترنت، هایپرمارکت و نیمکت‌های متعدد اشاره کرد. کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه نیز شامل رستوران خانه مینوک، کافه سبو، کافه شاخ و کافه شاهو لواسان می‌شوند.

آیا می‌توان اطراف سد اقامت کرد؟

تصویری از کمپینگ و اقامت در سد لتیان

اگر به اقامت و شب‌نشینی در طبیعت علاقه‌مند هستید، بهتر است لوازم و وسایل لازم را همراه خود بیاورید. مناطق مختلفی اطراف سد لتیان تهران وجود دارند که مناسب چادرزنی و شب‌نشینی هستند. همچنین روستاها و مکان‌های گوناگونی نظیر روستای نیکنام‌ده و امامزاده هاشم اطراف این منطقه وجود دارند که اقامتگاه‌هایی را به مسافران اجاره می‌دهند. خانه‌های بسیاری نیز در فشم، اوسان و لواسان برای اجاره وجود دارند. البته بهتر است پیش از سفر این خانه‌ها را رزرو کنید.

درمجموع باید بگوییم بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که نیاز به شب‌نشینی در این منطقه نداشته باشید؛ زیرا گرازهایی در این منطقه زندگی می‌کنند. با این حال اگر قصد شب‌نشینی دارید، بهتر است دنبال مکان‌هایی امن برای این کار بگردید.

چه لوازمی برای سفر لازم است؟

تصویری از لوازم سفر

برای سفر به هر منطقه‌ای، بهتر است لوازم ضروری سفر را با توجه به شرایط منطقه همراه خود بیاورید. مهم‌ترین لوازم سفر به لتیان شامل کفش راحتی، کفش کوه‌نوردی، دمپایی، عینک و کلاه آفتابی، کوله‌پشتی، زیرانداز، هیزم، آتش‌افروز، آب آشامیدنی، کیسه زباله و لباس‌های اضافه می‌شوند. البته باید به این نکته دقت کنید که شنا کردن در دریاچه ممنوع است و بهتر است از برپا کردن هرنوع آتشی، تا جای ممکن خودداری کنید؛ همچنین می‌توانید از کیسه‌های زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها و پاکیزه نگه‌داشتن محیط استفاده کنید.

دیدنی‌های جذاب اطراف سد لتیان چیست؟

موقعیت مناسب منطقه لتیان باعث شده، تا دلتان بخواهد دیدنی‌های گوناگونی اطراف آن وجود داشته باشند. هرکدام از این جاذبه‌ها دنیایی برای کاوش دارند. همچنین فاصله بسیار کوتاه این دیدنی‌ها با لتیان، آن‌ها را به فرصت‌های طلایی تبدیل می‌کند که حیف است از دست بدهید. در ادامه با برخی از بهترین این دیدنی‌ها آشنا خواهیم شد.

  • کاخ شاه

ساختمان شیک و مجللی در بین درختان اطراف سد مستقر شده است. این ساختمان از دوره پهلوی باقی مانده است و زمانی افراد نامداری از آن برای تفریح در تعطیلات استفاده می‌کرده‌اند. این ساختمان در لتیان با نام کاخ شاه شناخته می‌شود.

  • پارک جنگلی لتیان

این پارک یکی از دو پارک جنگلی سد لتیان تهران است که در جنوب آن قرار دارد. پارک جنگلی لتیان حدوداً ۱۰۰۰ هکتار بوده و فضای جادویی آن، آرامش وصف‌نشدنی‌ به بازدیدکنندگان می‌دهد. همچنین این پارک فقط به‌اندازه نیم ساعت رانندگی با تهران فاصله دارد.

  • پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو یا غزال رتبه چهارم را در فهرست وسیع‌ترین پارک‌های جنگلی تهران از آن خود کرده است. البته تلو چندان مشهور نیست و ازاین‌رو، بسیار دنج، خلوت و تمیز است. درختان متنوع و سربه‌فلک‌کشیده، حیوانات گوناگون دوست‌داشتنی و نمای آسمان آبی تلو که خجالت‌زده ارتفاعات البرز را لمس می‌کنند، سفر شما را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل خواهند کرد.

  • رودخانه جاجرود

پیک‌نیک در کنار رودخانه جاجرود، گوش دادن به صدای آب و تنفس هوای تازه، جاجرود را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید تبدیل می‌کنند. این رود سد لتیان را تغذیه می‌کند و خود نیز از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد.

  • آبشار کمرد

روستا و آبشار کمرد یکی از سرسبزترین مناطق اطراف لتیان هستند. این آبشار در ۲۰کیلومتری جاده رودهن و در نزدیکی جاجرود قرار دارد. همچنین غار کوچک چهل‌دختر پشت آبریز آبشار قرار گرفته که می‌توانید از آن بازدید کنید.

  • قلعه باستانی باغ دره

جاذبه های گردشگری قلعه باغ دره

قلعه باستانی باغ دره از استحکاماتی است که برای حفاظت از نیروهای دفاعی بنا شده است. این قلعه که از آثار به‌جامانده از دوره هخامنشی و ساسانی به شمار می‌آید، در فاصله 600متری از منطقه ناران و جنوب‌شرقی آبشار هنزک قرار دارد.

چه زمانی به سد لتیان تهران سفر کنیم؟

سد لتیان به دلیل موقعیت مناسبش در شمال ایران، از آب‌وهوای مطبوعی در طول سال برخوردار است. شمال تهران همواره حدود ۱۰ درجه از مرکز و جنوب آن خنک‌تر است. با این تفاسیر، می‌توان بهترین زمان برای بازدید از لتیان را فصل بهار و اوایل ماه اردیبهشت در نظر گرفت. در این زمان، طبیعت و جنگل‌های اطراف مملوء از مناظر سرسبز و چشم‌نواز می‌شوند. همچنین آب‌وهوای منطقه در این زمان بسیار دل‌نشین بوده و بوی عطر بهاری، هوای منطقه را پر می‌کند. اواخر شهریور نیز دمای منطقه کم‌کم کاهش می‌یابد و سرد می‌شود.

تصویری از سد لتیان

اگر هم به قصد ماهی‌گیری به لتیان سفر می‌کنید، پاییز فصل مناسب شماست. در پاییز می‌توانید ماهی‌های بزرگ و گوناگونی صید کنید. البته باید لباس‌های گرمتان را همراه خود بیاورید؛ زیرا ممکن است هوا کمی سرد شود.

چگونه به لتیان برویم؟

در مسیر دسترسی به سد لتیان، تا چشم کار می‌کند، مناظر رؤیایی و خاطره‌انگیزی دیده می‌شود. این سد در جنوب لواسان قرار گرفته و فاصله آن تا تهران، حدوداً ۳۵ کیلومتر است. ازاین‌رو، بازدید از این منطقه برای تهرانی‌ها سفری راحت، بی‌دغدغه و رایگان است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان تهران، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۵ کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان

برای رسیدن به لتیان از تهران می‌توانید یکی از دو مسیر اصلی زیر را پیش بگیرید:

  • مسیر اول: از تهرانپارس و جاده دماوند به‌سوی جاجرود حرکت کنید. هنگامی که به پل جاجرود رسیدید، مسیر جاده شمالی را پیش بگیرید. این مسیر موازی با رودخانه جاجرود است. حدود ۵کیلومتر که ادامه دهید به مقصد خود می‌رسید.
  • مسیر دوم: این مسیر از راه شمال‌شرق تهران و اتوبان بابایی آغاز می‌شود. این مسیر را به‌سمت لواسان ادامه دهید. لواسان بزرگ را که رد کردید، به‌سمت راست یا جنوب‌شرقی بروید تا به مقصد برسید.

حتماً شما هم پس از این سفر ماجراجویانه با ره بال آسمان، بیشتر عاشق سد لتیان تهران شده‌اید؛ اما این فقط سطح کوه یخ بود. لذت‌ها و زیبایی‌های بازدید از این منطقه چنان گسترده است که واژگان توانایی توصیف آن را ندارند. پس زمان را هدر ندهید و هرچه سریع‌تر بار سفر را ببندید. شما چه حسی از سفر به لتیان داشتید؟ یادتان نرود نظرات و خاطرات سفرتان را با ما درمیان بگذارید.

بله؛ اما باید از قبل با شرکت آب منطقه‌ای تهران که در بلوار کشاورز، خیابان حجاب قرار دارد، هماهنگ کنید.

خیر. این کار ممنوع است.

این سد حدود ۳۵ کیلومتر از شمال‌شرق تهران فاصله دارد.

بازدید از این سد هزینه‌ای ندارد و رایگان است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.