آبشار ناران | جاذبه‌ای که حیف است تهرانی‌ها از دست بدهند

1

افرادی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند با تمام وجودشان منتظر آخر هفته هستند. این افراد منتظرند تا کمی از حجم کارشان سبک شود و دل به جاده بزنند. این قاعده برای تهرانی‌ها بیشتر صدق می‌کند. خوشبختانه در تهران و اطرافش جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد. این جاذبه‌ها چشم به راه قدوم مبارک شما هستند. یکی از این جاذبه‌ها آبشار ناران تهران است. این آبشار 10 متر ارتفاع دارد. صدای آب لذت‌بخش‌ترین موسیقی دنیاست و آبشارها این موسیقی را با صدای بلند بخش می‌کنند. چه ساکن استان تهران باشید چه مسافر این استان نباید بازدید از این آبشار را از دست بدهید. آماده هستید تا درباره این آبشار بدانید؟ پس همراه ما باشید.

آبشار ناران کجاست؟

تا اینجا اشاره کردیم که ناران در استان تهران قرار دارد؛ اما تهران بزرگ‌ترین استان ایران است. برای رسیدن به آبشار ناران تهران باید به کجا برویم؟ اولین مقصد شما باید لواسان باشد. لواسان در 38کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. این منطقه از خوش‌آب‌وهواترین مناطق تهران بزرگ است. شهرستان شمیرانات مقصد بعدی شماست. در این شهرستان بخشی به نام لواسان کوچک وجود دارد و در لواسان کوچک محله‌ای به نام ناران وجود دارد. در 700متری شمال این محله به روستای کند علیا می‌رسید. این روستا محل قرارگیری آبشار است. برای دیدن آبشار باید به دره سرسبز پایین پایتان نگاه کنید. روستای کند علیا تا شمیرانات 15 کیلومتر فاصله دارد.

آدرس: استان تهران، لواسان، شمیرانات، شمال روستای کند علیا

معرفی آبشار ناران

معرفی آبشار ناران

آبشارهای ایران به دو دسته دائمی و فصلی تقسیم می‌شوند. آبشار ناران یکی از آبشارهای دائمی ایران است. وجود همیشگی این آبشار برای گردشگران و مردم محلی دلگرمی خاصی است. حتی در زمستان که خبری از تفریح نیست مردم محلی برای دیدن این آبشار راهی می‌شوند. چراکه این آبشار برای این مردم با برکت همراه است. ارتفاع آبشار در بعضی قسمت‌ها 15 متر و در بعضی قسمت‌ها 10 متر است. حجم آب آبشار بسته به فصل، کم و زیاد می‌شود. در بهار حجم آب آبشار در بیشترین حد خود قرار دارد. همیشگی‌بودن آبشار باعث خلق مناظر زیبای بسیاری شده است. به نظر ما سنگ‌تراشی ماهرتر از آب وجود ندارد. رد آب برش‌های خاصی در سنگ‌های اطراف خلق کرده است که بی‌نظیر است. در پایین آبشار حوضچه‌ای طبیعی وجود دارد. هرجا که حوضچه آب باشد بساط شنا‌کردن و آب‌بازی با عزیزان فراهم است. در اینجا هم این قانون برقرار است.

جاذبه های آبشار ناران

خوشگذرانی همیشه انجام کارهای خارق‌العاده نیست. گاهی اوقات اینکه کاری انجام ندهیم خوشگذرانی به حساب می‌آید. افرادی که به روستاهای اطراف تهران رفته‌اند، از سکوت ناب و مناظر خاص آن‌ها لذت برده‌اند. یکی از جاذبه‌های آبشار هم نظاره‌کردن است. شما به این مناظر با چشم سرتان نگاه می‌کنید و چشم دلتان آن را درک می‌کند. گفتیم که در پایین آبشار امکان آبتنی وجود دارد. تفریح بهتر از اینکه موج‌های کوچک آب پوستتان را نوازش کند؟ برای رسیدن به آبشار باید مدتی پیاده‌روی کنید. این پیاده‌روی لذت رسیدن به آبشار را چند برابر می‌کند.

امکانات اطراف آبشار ناران تهران

این آبشار امکانات رفاهی مناسبی دارد. از دور که به آبشار نزدیک می‌شوید، سقف‌های رنگی آلاچیق‌ها را می‌بینید. البته از بالا می‌توانید صف‌های کنار هم ماشین‌ها را هم بینید. این صفوف خبر از شلوغی آبشار دارند. اگر زود به این آبشار برسید، یکی از این آلاچیق‌ها سهم شما می‌شود؛ اگر نشد نگران نباشید. زیر درختان هم می‌توانید بنشینید. سایه و روشنی که شاخه درختان ایجاد کرده است حسی زیبا در شما ایجاد می‌کند. سرویس بهداشتی، رستورانی نقلی و بوفه‌ای کوچک برای تهیه اقلام ضروری مانند کبریت و ذغال و آب در این آبشار وجود دارد. در نزدیکی هر آلاچیق یک منقل قرار دارد. رفتن کنار آب است و کباب دبش آن؛ پس دست به کار شوید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ناران

روستای کند علیا

عکس روستای کند علیا لواسان

روستای کند علیا علاوه بر آب‌وهوای خوب، تارخی پربار دارد. باستان‌شناسان اعتقاد دارند این روستا و روستای کند سفلی از روستاهای خیلی قدیمی ایران هستند. قدمت این روستاها به اوایل دوران اسلامی مربوط است. فرهنگ این مردم هم غنی است. تعدادی از جاهای دیدنی اطراف تهران از جمله آبشار ناران در این روستا قرار دارد. تپه‌های گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و تیر تازه از دیگر آثار تاریخی واقع در این روستا است. باغ‌های میوه این روستا مناظری دیدنی خلق کرده‌اند. قدم‌زدن در کوچه باغ‌های باریک با استشمام بوی شکوفه درختان و کاه‌گل همراه است. بوهایی که ما را به سالیان دور می‌برد. سال‌هایی که ما فارغ از هر غمی در کوچه‌ها می‌دویدیم؛ در این سال‌ها بهار هم عطر و بویی دیگر داشت. کند علیا یکی از روستاهای توریستی ایران است؛ یعنی نه تنها ما ایرانی‌ها بلکه گردشگران خارجی هم از دیدن این مناظر لذت می‌برند.

روستای کند سفلی

روستای کند سفلی دیگر روستای چندصد ساله لواسان است. اکثر روستاهای ایران قدمت زیاد دارند؛ اما تعداد اندکی از آن‌ها دارای سکنه هستند. خوشبختانه هنوز در کند سفلی زندگی جریان دارد. از گذشته این روستا آثار چندانی به جا نمانده است. نکته‌ای که باعث شهرت این روستا به‌عنوان یک روستای گردشگری شده، طبیعت خاص این روستاست. کند سفلی روستایی کوهستانی است. به همین علت بافت جالبی دارد. در این روستا باغ‌های سرسبز و گسترده، رودهای روان و مزارع متعدد وجود دارد. طبیعت سرسبز روستا خسته‌ترین انسان‌ها را سرحال می‌آورد. ارتفاعات ساکا با پوشش گیاهی خاص و گل‌های رنگارنگ که در 5کیلومتری کند سفلی واقع شده است، از زیباترین قسمت‌های روستا و لواسان به حساب می‌آید. جاذبه دیگر این روستا مزرعه پاونک است. این مزرعه در 3کیلومتری روستا واقع شده است.

آبشار کفترلو

آبشار کفترلو همسایه روستای کند علیا است. این آبشار در پایین دره‌ای سبزپوش قرار دارد. صخره‌های اطراف آبشار به اندازه‌ای بزرگ هستند که دید را به آبشار محدود می‌کنند. صخره‌های بزرگ برای صخره‌نوردی و محک‌زدن مهارت خوب هستند. البته اگر تجربه بالارفتن ندارید، این کار را امتحان نکنید. برای رسیدن به کفترلو دو راه وجود دارد. یکی پیاده‌روی است که از داخل روستا حدود 90 دقیقه از شما زمان می‌گیرد. راه دیگر طی‌کردن مسیر خاکی با ماشین است. در کل جاده آبشار خوب است؛ اما چند دست‌انداز بزرگ در وسط جاده قرار دارد که ممکن است به ماشین آسیب بزند؛ پس یک دو دوتا چهارتا بکنید و ب‌گدار به آب نزنید.

قلعه باستانی باغ دره

جاذبه های گردشگری قلعه باغ دره

قلعه باستانی باغ دره در 600متری شمال منطقه ناران قرار دارد. این قلعه که آن را متعلق به دوران هخامنشی و ساسانی می‌دانند، برای مراقبت از نگهبانان و نیروی دفاعی کاربرد داشته است. از آنجایی که تعداد جاذبه‌های گردشگری باستانی هخامنشی محدود هستند، این قلعه از ارزش و اصالت بسیاری برخوردار است.

بهترین زمان بازدید از آبشار ناران

بهترین زمان بازدید از آبشار ناران

شمال ایران و لواسان از خوش‌‌آب‌وهواترین مناطق ایران هستند. بهار شمیرانات خیلی زیباست. البته بهار کلاً زیباست؛ اگر در منطقه‌ای باغ میوه وجود داشته باشد، این زیبایی هزار برابر می‌شود؛ علاوه بر مناظر رنگارنگ، بوی شکوفه‌های میوه هم در هوا می‌پیچد. این منطقه در تابستان چندان گرم نیست. از فصول گرم که بگذریم می‌رسیم به پاییز هزار رنگ، در پاییز بارش‌های این منطقه فراوان است. با هر قطره باران برگی کوچک هم بر زمین می‌افتد. این زمین‌خوردن نشانه حیات آینده است. برگ‌های زمین افتاده و برگ‌های بردرخت، فضای منطقه را رنگارنگ کرده است. سفیدی آب آبشار با سرخی برگ‌های پاییزی جلوه‌ای خوب برای عکاسی است. تکلیف زمستان سفیدپوش هم مشخص است. اکثر اوقات زمستان لواسان با برف همراه است. این منطقه در هر فصلی زیباست؛ اما همیشه بهتری وجود دارد. برای بازدید از آبشار ناران تهران بهتر است بهار و تابستان را انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به آبشار ناران

برای رسیدن به ناران از تهران به سمت لواسان حرکت کنید. این مسیر حدود 38 کیلومتر مسافت دارد. در لواسان به بلوار امام خمینی بروید. از خیابان اسدیان به روستای کند علیا بروید. بسیاری از زمین‌های اطراف آبشار مالک شخصی است و امکان عبور فقط از سمت شرق وجود دارد.

آبشار ناران تهران هم مانند بسیاری از مناطق دچار ویلاسازی و آسیب شده است؛ اگر به این آبشار رفتید لطفاً آسیب را بیشتر نکنید و به طبیعت احترام بگذارید. ممنون که با هر بالا و پایین جاده همراه ره بال آسمان بودید. کاستی‌های این سفر چند دقیقه‌ای را به ما ببخشید و نظرات شیرینتان را حتماً برای ما بنویسید.

استان تهران، لواسان، شمیرانات، شمال روستای کند علیا

روستای کند علیا، روستای کند سفلی و آبشار کفترلو

1/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. Aref می گوید

    ?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.