جاهای دیدنی لواسان | راهنمای سفر لواسان

8

لواسان، از شهرهای استان تهران و مرکز بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات است. این شهر با آ‌ب‌وهوای ییلاقی، چشم­‌اندازهای سرسبز و جاذبه­‌های طبیعی بی‌‌نظیرش، گردشگران زیادی را از اکثر نقاط کشور به‌سوی خود می‌­کشاند. اگر قصد دارید سفری به‌یادماندنی از این شهر برای خود رقم بزنید، راهنمای سفر لواسان رو کامل مطالعه کنید و با جاهای دیدنی اطراف تهران آشنا شوید.

جغرافیای لواسان

آب و هوا

شهرستان شمیرانات در منطقه­ کوهستانی استان تهران واقع شده است و 6 اقلیم متفاوت دارد. حدود 90درصد این شهرستان را مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد و از متوسط آب‌وهوای مرطوب، نیمه‌‎مرطوب و سرد برخوردار است. در بیش‌تر روزهای سال آب‌وهوای این شهر سرد و دارای زمستان­‌هایی طولانی است. در طول سال بارش‌ باران بسیار کم است و بارش‌ها بیش­تر به‌صورت برف نازل می‌­شوند.

محیط‌زیست

یکی از بحران­‌هایی که مأموران محیط‌ زیست لواسان با آن سر و کار دارند، دزدیدن حیوانات تازه‌متولدشده­ این منطقه است. به‌دلیل وجود تنوع زیاد حیوانات و آبزیان کمیاب در این منطقه، شکارچیان زیادی اقدام به شکار و صید غیرمجاز این جانوران می­‌کنند. از دیگر مشکلات این منطقه، افزایش بی‌رویه جمعیت آن است که این خود تبدیل به تهدیدی جدی برای این شهر شده است.

پوشش گیاهی

لواسان

موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای ییلاقی‌ لواسان، پوشش گیاهی متنوعی را در این منطقه ایجاد کرده است؛ ولی به‌­طور ­کلی می‌توان گفت که اغلب پوشش گیاهی این منطقه، از گیاهانی نظیر گَوَن، گندم و لگوم تشکیل شده است. از انواع درختانی که در لواسان می‌رویند، می‌توان به گردو، چنار، سماق، زالزالک، اورس، شیرخشت، دغدغک، بادام وحشی، زرشک و… اشاره کرد. گیاهان خوراکی نظیر قارچ، خاکشیر، آویشن، والک، ریواس، گلپر، کما، والک، علف­بره و گل­‌هایی همچون زنبق، لاله و شقایق نیز در این شهر می‌رویند.

پوشش جانوری

موقعیت جغرافیایی لواسان، زیستگاه مناسبی را برای انواع جانوران به‌وجود آورده است. بر اساس شواهد بصری، این شهرستان زیستگاه 31 نوع پستاندار، 25 نوع خزنده و 105 نوع پرنده در این است و آبزیان آن نیز در 6 گونه تقسیم می‌شوند. از پستانداران این منطقه می‌توان به قوچ، میش، بزهای وحشی، خوک وحشی، کفتار، پلنگ، گرگ، سمور، روباه، تشی، خرس، گورکن، شغال و سیاه‌گوش اشاره کرد. از انواع پرندگان نیز عقاب، شاهین، باز، هما، دال، کبک، بلدرچین، ماکیان، بلبل، دارکوب، سنگ­‌چشم، چرخ‌ریسک، سهره و دارخزک در این منطقه دیده شده‌اند. اکثر خزندگان این منطقه را لاک­پشت‌ها، مار البرزی و قفقازی، اگاما و لاسرتا تشکیل می‌­دهند. ناگفته نماند که این منطقه میزبان پرندگان مهاجری مانند اردک سرسبز، بوتیمار، خوتکا، اگرت، حواصیل و چنگر نیز است.

ویدیوی معرفی کامل لواسان

جاذبه­ های طبیعی و مناطق خوب لواسان

دریاچه­ سد لتیان

سد لتیانسد لتیان در جنوب لواسان و در مسیر رود جاجرود قرار دارد که در گذشته، برای تأمین آب آشامیدنی تهران ساخته شده است. این سد تا قبل از انقلاب، فرحناز نام داشته است. رودخانه جاجرود که از ارتفاعات کوه‌های دربندسر، گرمابدر، ایگل، زایگان و قسمت جنوبی توچال (بخشی از کوه‌های البرز مرکزی) سرچشمه می‌گیرد، آبریز اصلی سد است. در آن زمان، بنای این سد موجب جمع‌شدن آب و تشکیل دریاچه‌ا­ی زیبایی می‌شد که به‌مرور زمان، بازدیدکننده­‌های زیادی را به خود جذب کرد. امروزه نیز گردشگران زیادی مخصوصاً در فصل بهار از این منطقه زیبا دیدن می‌کنند.

آبشار ناران

آباشر نارانآبشار ناران یکی از آبشارهای دائمی ایران است که ارتفاع آن به 15 متر می‌­رسد و در ۷۰۰متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک و در نزدیکی روستای کند علیا قرار دارد. این آبشار در میان مراتع سرسبزی قرار گرفته است و در تمام فصل‌­های سال جریانی همیشگی­ دارد. وجود بقایای آثار باستانی در کند علیا از جمله تپه های گوشواره، قلعه پیرزن، جوهک و شیرتازه، نشانگر قدمت طولانی این روستا بوده که به اوایل دوره اسلامی می رسد.

آبشار کفترلو لواسانات

آبشار کفترلو لواسانات از آن دست دیدنی‌های شهر لواسان است که از چشم گردشگران و شهروندان این شهر پنهان مانده است. این آبشار تماشایی که در 6کیلومتری روستای کند علیا قرار دارد، با آب‌وهوای ییلاقی و طبیعت روستایی خود چشم‌انتظار میهمانان خود از سراسر ایران است. آبشار کفترلو را یک دره سرسبز و صخره‌های سترگ و سخت احاطه کرده‌اند. همین است که آب خروشان از ارتفاع 10متری به درون دره‌ سرازیر می‌شود و منظره باشکوه و باطراوتی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است. به این ترتیب علاوه بر بازدید از آبشار کفترلو می‌توانید به باغ‌های اطراف هم سری بزنید و هوایی تازه کنید.

روستای برگ جهان

عکس روستای برگ جهان

روستای برگ جهان یکی از روستاهای لواسانات است که در ۱۳کیلومتری شهر لواسان واقع شده است و قدمت زیادی دارد. در این روستا رودخانه و آبشار برگ جهان قرار دارد که از کوه‌های اطراف روستا سرچشمه گرفته و بعد از پیوستن به رودخانه رودبار، وارد سد لتیان می‌شود. پیش‌تر در راهنمای سفر روستای برگ جهان گفتیم این روستا با طبیعت بی­‌نظیر، کوچه‌­های سرسبز و آثار قدیمی و سنتی فراوان که در دل خود جای داده است و آب‌و‌هوای معتدل و مطبوع در فصل‌های بهار و تابستان، مقصد گردشگران بسیاری از اکثر نقاط کشور است. ناگفته نماند که بنا­های تاریخی زیادی در این روستا قرار دارد و متأسفانه اکثرشان در حال تخریب است.

آبشار برگ جهان

آبشاربرگ جهان
یکی دیگر از آبشارهای زیبای لواسان، آبشار برگ جهان است. این آبشار یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است و در روستای برگ جهان و ارتفاعات کوه­‌های سیاه‌چال قرار دارد. این آبشار یک گزینه بسیار مناسب برای کوه‌نوردانی است که توانایی صعود به ارتفاعات را دارند. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کرد.

روستای افجه تهران

آبشار روستای افجه

روستای افجه در 5کیلومتری شهرستان لواسان و در جوار دشت‌های هویچ و گرچال و قله ساکا واقع شده است. دشت هویج زیبای روستای افجه، آن را به یکی از مناطق محبوب گردشگران تبدیل کرده است. علاوه بر این، آبشار و رودخانه معروف افجه، سقاخانه و یک حمام قدیمی از دیگر جاذبه‌های این روستا هستند. از آنجایی‌که دسترسی به این روستا از تهران، بسیار راحت‌تر از سایر روستاهای منطقه است، بسیاری از پایتخت‌نشینان این روستا را برای گذراندن آخرهفته‌ای به‌یادماندنی در دل طبیعت انتخاب می‌کنند.

روستای سینک

روستای سینک لواسان

روستای سینک در ۲۰کیلومتری شمال شرقی شهر تهران و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز بنام کوه چهار چشمه قرار دارد و یکی از ییلاقات قدیم تهران بوده که دارای آب‌وهوای بسیار مناسب کوهستانی است. این روستا در دو طرف رودخانه افجه قرار دارد و همین موضوع باعث به‌وجودآمدن شرایط بسیار مطبوع آب‌وهوایی در این منطقه شده است.
از دیگر جاهای دیدنی لواسان می‌توان به پارک آزادگان، پارک مخابرات، کوه زینکوه، کوه بندک و تپه­ سرخه اشاره کرد که هر یک جذابیت‌های مخصوص به خود را دارند و برای گذراندن ایامی خوش و خاطره‌انگیز در کنار خانواده و عزیزانتان بسیار مناسب‌اند.

تاریخچه لواسان

لواسان شهری تاریخی با قدمت 5هزارساله است. پیش از احداث شهرداری لواسان در سال 1349، این شهر به‌­صورت محله‌هایی جدا از هم بود؛ ولی با افزایش جمعیت، این محله­‌ها با یکدیگر ادغام شدند و به‌صورت یک شهر درآمدند. کلمه‌ لواسان از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول «لو» به معنای «لبه» یا کنار و بخش دوم «آسان» که از مصدر «آسیدن» به معنای «بلندشدن و آمدن» مشتق شد. معنای نام لواسان، لبه­ کوهی است که آفتاب در آن طلوع می­‌کند. دلیل این نام‌گذاری، اعتقاد ایرانیان آن زمان به طلوع آفتاب از پشت کوه بود؛ به­‌طوری‌­که بر این باور بودند آفتاب از پشت رشته­ کوه البرز طلوع می­‌کند. ناگفته نماند در بعضی از کتاب‌های تاریخی نیز، لواسان را کوشک‌دشت یعنی دشتی با کاخی در میانه­ آن خوانده‌­اند.

جاذبه ­های تاریخی لواسان

تپه­ حصارک لواسان

عکس تپه­ حصارک لواسان

تپه­ حصارک در محله گلندوک لواسان قرار دارد و در سال 1361 به‌عنوان یکی از آثار ملی به‌ثبت رسید. قدمت این تپه به دوره‌­های بعد از اسلام می‌رسد. در آن زمان­، در این تپه قلعه­‌ای بنا شد که از شهر جاج محافظت می­‌کرد و به‌همین دلیل به آن تپه­ جاج هم می‌­گفتند.

قلعه­ باستانی باغ دره

عکس قلعه­ باستانی باغ دره

قدمت قلعه باستانی باغ دره به دوره­ هخامنشی یا ساسانی بر می­‌گردد و در محله­ ناران لواسان قرار دارد. همچنین این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه با معماری خاصش، همواره یکی از مکان‌­های محبوب گردشگران بوده است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

غار هملون

غار هملون از دو غار کوچک و بزرگ با نام‌های هملون کوچک و هملون بزرگ تشکیل شده است. این غارها در دره هملون، در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند. دهانه غار هملون کوچک در زیر یک تاق سنگی قرار دارد و 3 متر عرض و حدود 1 متر ارتفاع دارد. کف این غار 20متری، از سنگ و گِل پوشیده شده است و به همین دلیل لغزنده است. همچنین طی سالیان گذشته، شهرداری یک چارچوب آهنی در ورودی این غار نصب کرده است.

هنگامی که وارد غار می‌شوید، ابتدا با ارتفاعی کم و بخشی باریک روبه‌رو می‌شوید؛ در ادامه مسیر نیز یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود 30 تا 40 متر به سمت پایین امتداد دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که به‌دلیل لغزنده‌بودن کف غار، واردشدن به آن بسیار دشوار است و حرکت در آن، به در اختیارداشتن تجهیزات لازم احتیاج دارد.

غار خمیره تهران

غار خمیره لواسان با ابعاد 2در2 و طول 30 متر، در شمال غربی روستای برگ جهان قرار گرفته است. این غار راه­‌های فرعی بسیاری دارد و در گذشته از آن به‌‌عنوان زندان استفاده می­‌شد.

غار موزه وزیری

عکس غار موزه وزیری

بنای غار موزه وزیری از سال 1384 در زمینی به مساحت 1000 مترمربع در لواسان احداث شد و تاکنون، توسط دکتر ناصر هوشمند وزیری که از مجسمه‌سازان برجسته ایران است، اداره می شود. این غار در واقع اولین غار موزه خصوصی ایران است؛ چراکه کلیه هزینه‌ها و خلاقیتی که در آن به‌کار رفته، توسط دکتر ناصر هوشمند وزیری تأمین می‌شود. از زمان شروع فعالیت این موزه، دالان‌هایی در دل کوه حفاری شد و از آن‌ها به‌عنوان ویترینی جهت به‌نمایش‌گذاشتن آثار این هنرمند و ارائه آن به دوست‌داران هنر استفاده می‌شود. هر کدام از آثار وی، بیانگر داستان‌های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایرانی است و شامل بخش‌های نمایشگاهی، کارگاهی، صنایع دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات می‌شود.

عکس فضای داخلی غار موزه وزیری

در این موزه می‌توانید به‌راحتی گردش و عکاسی کنید و اگر دانشجوی رشته هنر باشید، می‌توانید مستقیماً از استاد ایده بگیرید و دوره‌های کاورزی را در همان‌جا بگذرانید. آثار موجود در موزه وزیری از جنس چوب، فلز، سنگ، فایبرگلاس، استخوان و یک سری آثار تلفیقی است.

کاروان‌سرای دو برار

عکس کاروانسرای چشمه دو برار

کاروانسرای چشمه دو برار مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان شمیرانات و بخش لواسانات واقع شده و این اثر در ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام سبو کوچک

حمام سبو کوچک یکی دیگر از آثار باستانی لواسان است که قدمت آن به دوره­ قاجار برمی‌­گردد. این حمام در محله سبو کوچک شهر لواسان قرار دارد و در سال 1382 در فهرست آثار ملی به‌ثبت‌رسیده است. حمام سبو کوچک سبک معماری دوره­ قاجار را به‌خوبی به‌نمایش گذاشته است و مسافران زیادی را به خود جذب می­‌کند.

روستای تاریخی کند علیا

کند علیا نام روستایی بسیار قدیمی در اطراف شهرستان لواسان است و آثار باستانی بسیاری را از اوایل دوره اسلامی در خود جای داده است. از این آثار می‌توان به قلعه پیرزن، تپه گوشواره و جوهک اشاره کرد. کند علیا همچنین به‌عنوان روستایی سرسبز و خوش آب‌وهوا، مکان مناسبی برای آرامش و استراحت کسانی است که از هوای آلوده و شلوغی شهر خسته شده‌­اند.

حمام راحت‌آباد

عکس حمام راحت‌آباد در روستای راحت اباد

حمام راحت آباد ازجمله آثار برجای‌مانده از دوران صفوی است و در بخش لواسانات و ضلع جنوب شرقی روستای راحت آباد قرار دارد. ورود از رختکن به گرم‌خانه از طریق یک در صورت می‌گرفت که در میانه دیوار شمالی رختکن قرار دارد و خزینه حمام نیز در ضلع شمالی گرمخانه تعبیه شده است. ویژگی منحصربه‌فرد این حمام، این است که در بدنه دیوار شرقی گرم‌خانه و خزینه، جوی آبی تعبیه شده بود تا آب گرم به‌وسیله آن از خزینه در پیرامون حمام گردانده شود و باعث گرمای بیشتر در گرم‌خانه شود.
از دیگر اماکن تاریخی لواسان می‌توان به تپه باستانی شهروا در محله نجارکلای، تپّ­ه شورکاب در محله باستی و همچنین کوشک علی‌کامه­ی دیلمی اشاره کرد.

اماکن مذهبی لواسان

امامزاده عبدالله جائیج

این امام‌زاده، محل دفن حاج لواسان، از نوادگان امام موسی کاظم است. ساختمان مقبره این امام‌زاده در شهر لواسان، بلوار امام خمینی، گورستان محله قدیمی جائیج (جاج) واقع شده و قسمتی از صحن خارجی آن به مزار منصور راکی و گورستان جائیچ اختصاص داده شده که در مجاورت مسجدالنبی جائیج قرار گرفته‌است. این بنا در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و در سال‌های اخیر، تحت نظر کارشناسان آن سازمان، در حال مرمت و بازسازی ‌است.

امامزاده فضل‌علی

امام‌زاده فضل‌علی در محله ناران لواسان قرار دارد و قدمت آن به قرن‌­های 7 و 8ق برمی­‌گردد. این امام‌زاده، که یکی از آثار تاریخی لواسان هم است، در سال 1382 در میراث فرهنگی ثبت شد.

امامزاده اسماعیل

امامزاده اسماعیل یکی از ۳۴ امامزاده واقع در لواسانات است که در روستای برگ جهان دهستان لواسان کوچک قرار دارد. از دیگر اماکن مذهبی لواسان می‌توان به امام‌زاده پیرعطا در محله­ سبوبزرگ و امام‌زاده سید پاشا در محله ناصر­آباد اشاره کرد.

فرهنگ مردم لواسان

زبان و گویش مردم لواسان

در گذشته مردم شهر لواسان و دهکده‌­های اطرافش به زبان تاتی صحبت می­‌کردند؛ اما طی سالیان گذشته، با مهاجرت­‌هایی که از مناطق مختلف کشور به این شهر شده است، اکثر ساکنین این شهر به استثنا اقوام قدیمی آن، به زبان فارسی معمولی صحبت می­‌کنند.

لباس و پوشش

پوشش زنان اصیل این دیار، شامل روبند سفیدرنگی است که طول آن به زانو می­‌رسد. در مراسم سنتی، به جای کفش، پاپوش­‌های نوک برگشته­‌ای می‌­پوشند که اغلب طرح آن به‌صورت گالشی است و پاشنه‌­های نرمی دارند. چادرهایی از جنس پشم و دیبا به‌سر می‌کنند و برای سرپوش هم از  استفاده می­‌کنند.

پوشش مردان لواسان شامل انواع کلاه‌­ها، از قبیل کلاه‌پوستی، پهلوی، مقوایی، تخم‌­مرغی، نمدی، حسن بیگی، نیمچه بختیاری و فراشی است. تن‌پوش مردان این منطقه به‌ویژه در روستاها، مجموعه­‌ای از پیراهن، شلوار، قوای معمولی و مراد بیگی، سرداری و پستک است.

غذاهای محلی

  • دمی بلغور جو: یکی از غذاهای محلی شهر لواسان، دمی بلغور جو است که با سبزی محلی منطقه به‌نام تبله طبخ می­‌شود. برای پخت این غذا حبوباتی نظیر لوبیا قرمز، لوبیا­چیتی، نخود، بلغور جو و برنج را از شب قبل در آب می‌خیسانند، سپس آن­‌ها را آبکشی می‌کنند و روی شعله آتش قرار می‌­دهند تا به جوش بیاید. بعد از حدود یک ساعت، سبزی محی خُردشده و عدس را به آن اضافه می‌کنند و بآن را برای پختن مدتی روی شعله قرار می‌دهند. در آخر نیز به آن ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، پیازداغ و نعناء داغ اضافه می­‌کنند.
  • کته­را: کته­را یا آش رشته، از آش­‌های محلی پرطرفدار لواسانات است که در دیگر شهر­های ایران هم پخته می­‌شود. مواد اولیه این آش خوشمزه را نخود، عدس، لوبیا­چیتی، رشته، سبزی، پیازداغ، نعناء داغ و کشک تشکیل می‌­دهند.
  • اشکنه اسفناج: ازجمله غذاهای سنتی و محلی شهرستان شمیرانات، اشکنه اسفناج است که امروزه در نقاط دیگر کشور هم طبخ می‌شود. مواد اولیه این غذا را اسفناج، سیب­‌زمینی، پیاز، تخم‌­مرغ، آب سماق و ادویه­ تشکیل می‌­دهند.
  • سرگنجشکی: از دیگر غذاهای سنتی این منطقه می‌توان به سرگنجشکی اشاره کرد که مواد تشکیل‌دهنده­ آن گوشت‌چرخ‌کرده، پیاز رنده‌شده، گوجه‌­فرنگی، سیب­‌زمینی، نمک و فلفل است.

رستوران‌­های لواسان

  • رستوران مهر میترا: از‌جمله رستوران­‌های پرطرفدار لواسان است که با فضاسازی زیبا، غذاهای باکیفیت و قیمت مناسب، فرصتی استثنایی را برای گذراندن ایامی خوش برایتان فراهم کرده است.
  • رستوران فیگتی: رستوران فیگتی یکی از رستوران­‌های مدرن لواسان است که برای دوست‌داران غذاهای ایتالیایی مناسب است. این رستوران که سعی کرده سلامت مشتریان را در اولویت کار خود قرار دهد، در طبخ غذاهایش از نمک استفاده نمی‌­کند.
  • رستوران ارگ شرقی: رستوران ارگ شرقی با این‌که فقط 6 سال است که کار خود را آغاز کرده، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این رستوران علاوه بر منوی منحصربه‌فرد خود با انواع غذاهای انگلیسی، ایتالیایی و ایرانی، محیطی دنج، موسیقی زنده و اینترنت رایگان هم دارد.

اقامت در لواسان

در لواسان خانه‌های ویلایی زیادی وجود دارد که مالکان بسیاری از این املاک، آن‌ها را در دسترس مسافران قرار داده‌اند. با این‌ حال گردشگرانی هم هستند که اقامت در هتل و استفاده از امکاناتشان را ترجیح می‌­دهند.

هتل جهان­گردی میگون

هتل جهانگردی میگون

یکی از هتل­‌های مسافرپسند لواسان، مجموعه اقامتی میگون است که در منطقه‌­ای خوش‌آب‌وهوا با چشم‌­انداز­های سرسبز و خیره‌­کننده قرار دارد. این هتل در دل کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ البرز مرکزی و در منطقه فشم تهران، در سال ۱۳۵۰ افتتاح و آخرین بازسازی آن در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است. این هتل سه ستاره که در نزدیکی پیست‌­ اسکی دیزین، دربندسر و مدرسه‌ یخ‌نوردی واقع شده است، مکان بسیار مناسبی برای تفریح مسافران این منطقه است.

سوغات و خرید

لواسان با محصولات کشاورزی و دامی، شیرینی­‌های خوشمزه و همچنین صنایع‌دستی زیبایی که تولید دست اهالی همین منطقه است، خیال مسافران را از بابت تهیه­ سوغات راحت کرده است. از محصولات لواسان می‌توان به گیلاس­‌های مشهورش، سیب­‌های خوش‌عطرش، گردوها­ی خوشمزه‌­اش و عسل طبیعی‌­اش اشاره کرد. در این شهر سالانه جشنواره‌­هایی برای فروش این محصولات هم برگزار می­‌شود که گردشگران می­‌توانند از طریق آن، سوغاتی­‌های مدنظرشان را تهیه کنند.

گیلاس لواسان

گیلاس لواسانگیلاس شمیرانات از مشهورترین تولیدات باغی این شهرستان است که از نظر تولید رتبه‌ اول استان تهران را کسب کرده و به یکی از میوه­‌های صادراتی این منطقه تبدیل شده است. از انواع گیلاس­‌های تولیدی شمیرانات، گیلاس سیاه مشهد، تک­دان‌ه­ای مشهد و صورتی لواسانی بیش‌ترین تولید را دارند. مسافران می­‌توانند این محصول یا فرآورده‌­های آن مانند مرباها، مارمالاد­ها و شربتش را به‌عنوان سوغات تهیه کنند.

صنایع‌دستی

از صنایع‌دستی مردم لواسان می‌توان به قالی­‌بافی، سبدبافی، زیلو­بافی، جاجیم­‌بافی، سفال­‌گری و نمد­مالی اشاره کرد.

قالی‌­بافی

عکس قالی‌­بافی مردم لواسان

قالی­‌بافی یکی از صنایع‌دستی و سنتی این منطقه است که اکثر ساکنان شمیرانات، به‌خصوص اهالی روستاها به آن مشغول‌اند و طی سالیان اخیر بسیار رواج یافته است. بافندگان این نوع صنایع، طرح‌­های مختلفی مانند چهره‌­بافی و تابلو­بافی را در کارنامه‌ کاریشان دارند.

 مراکز خرید

اسکای سنتر

فروشگاه اسکای لواسانمرکز خرید اسکای سنتر ساختمانی بسیار مجلل و باشکوه با معماری کلاسیک است که از 4 طبقه و 200 واحد مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده­ است. راهروهایی پهن و باز که لذت قدم‌زدن در این مجتمع را بیشتر کرده و با داشتن چشم‌­اندازی رو به دریاچه لتیان که از طبقات بالای آن قابل ‌مشاهده است، بسیاری از گردشگران و دوست‌داران خرید را به خود جذب می‌کند. رستوران مجلل این مجمتع نیز که به جذابیت آن افزوده است، در تمام ساعات کاری مجتمع آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان مرکز خرید اسکای و گردشگران منطقه است.

فروشگاه سالیان

فروشگاه سالیان در لواسان

یکی دیگر از شعبه‌‌های فروشگاه سالیان در لواسان قرار دارد. این مجتمع دارای ساختمانی 3 طبقه با فضایی وسیع و شیک است و فروشگاه‌های آن به عرضه انواع پوشاک­ زنانه، مردانه و کودکانه مشغول‌اند. اجناس این فروشگاه که همگی ایرانی هستند، با برند سالیان تولید می­‌شوند.

مسیر­های دسترسی به لواسان

مسیر جاده‌ای

شما می‌توانید خود را از آزادراه شهید بابایی یا بزرگراه شهید زین‌الدین تهران و سپس از جاده­ لشگرک به لواسان برسانید. این جاده به بلوار امام خمینی منتهی می­‌شود که مسیر ورود به لواسان است. فاصله­ تهران با لواسان از طریق آزادراه شهید بابایی حدود 40 کیلومتر و از طریق بزرگ‌راه شهید زین‌الدین 39 کیلومتر است. جاده تلو نیز از شرق تهران به لواسان منتهی می‌شود. لواسان از طریق جاده 425 به گچسر در جاده چالوس وصل می‌شود و جاده لواسان‌سینک این شهر را به جاجرود در جاده دماوند می‌رساند.

راه ­آهن

هم‌اکنون امکان دسترسی مستقیم به لواسان از طریق راه‌آهن وجود ندارد؛ اما می‌توانید با قطارهای مسیر تهران خود را به این شهر برسانید و بعد از آن، با ماشین شخصی یا اتوبوس باقی مسیر تا لواسان را طی کنید.

مسیر هوایی

برای سفر هوایی به لواسان می‌توانید از فرودگاه مهرآباد تهران با فاصله‌ حدود 45 کیلومتر تا این شهر استفاده کرد. این فرودگاه که از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه­‌های ایران به‌شمار می‌­رود، میزبان شرکت­‌های هواپیمایی زیادی از قبیل هواپیمایی آسمان، ایران‌ایر، کاسپین، تابان و… است.

8 نظرات
  1. الناز می گوید

    سلام مطالبی که درباره راهنمای لواسان گذاشتی خوبه ولی بعضی از جاهاش رو نگفتی مثل گردنه قوچک – آبشار برجهان – حمام راحت آباد اینا جاهای زیبایی توی لواسان هستن .

    1. امیر ائمی می گوید

      الناز عزیز،
      ممنونم از نظرت، حتما در رابطه با این جاذبه های زیبا هم صحبت میکنیم

  2. سینا شهابی می گوید

    از این منطقه باستلی هیلزشم مطلب میزاشنید که مردم ببینن این پولدارا چه زندگی دارن اونجا

  3. نازنین اخروی می گوید

    بعضی از تصاویر غیر مرتبط هستند و باعث درک نادرست مخاطب میشن، به عنوان مثالی تصویری که بعد از روستای سینک گذاشتید مربوط به دشت دریاسر با پس زمینه کوه سیالان هست که ربطی به لواسان نداره.

    1. زهرا کامکار می گوید

      نازنین عزیز
      ممنون بابت توجهتون?

      عکس‌های مقاله رو به‌روز کردیم.?

  4. شاهين می گوید

    متاسفانه فرهنگ منحوس عمودي نشيني و برج سازي از كشورهاي به اصطلاح پيشرفته به كشور كوهستاني و زيباي ما نيز سرايت كرده و متاسفانه تر اينكه بسياري از كوته بينان اين سازه هاي منحوس را نماي تمدن در يك كشور ميدانند در حاليكه من معتقدم ساختمان سازي بخصوص خانه هاي مسكوني در تمام مناطق كشور به خصوص تهران به استثناي طبقه همكف تا سقف سه طبقه بيشتر نبايد ساخته شوند و چه بهتر با معماري زيبا مثل خانه هاي لواسان كه الهام گرفته از عالم رويا است طراحي شوند.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام شاهین عزیز. بله حق با شماست، هرچی خونه‌ها بیشتر به سبک ویلایی ساخته بشه، روح زندگی بیشتر در اون جریان داره؛ اما خب باید فکر ازیاد جمعیت رو هم کرد و اینکه در جایی مثل تهران یا سایر کلان‌شهرها جمعیت بیشتری ساکنه و همه به خونه نیاز دارن.

  5. مریم می گوید

    حیف اینجور جاها که با ویلاسازی داره تخریب میشه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.