روستای باغو کیش | منزلگاه بومیان کیش

3

تقریباً تمام افرادی که به کیش سفر می‌کنند، این جزیره را با شهرسازی زیبا، مراکز تجاری لوکس و فراوان و تفریحات آبی کیش می‌شناسند؛ اما گاهی اوقات لازم است که از این فضای پرهیاهوی شهر فاصله گرفته و کمی با افراد محلی و روستاهای سنتی جزیره کیش آشنا شوید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جزیره لوکس کیش تعدادی روستای خاص و قدیمی دارد که جزو آثار تاریخی آن نیز به شمار می‌روند. آیا تابه‌حال چیزی درباره این روستاها شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید جزیره زیبای کیش چند روستا دارد که هنوز هم افرادی در این روستاها زندگی می‌کنند؟ همراه ما باشید تا با هم سفری کوتاه به روستا باغو کیش داشته باشیم.

تاریخچه روستای باغو کیش

روستای تاریخی باغو در کیش

در گذشته‌های دور، روستاهایی در قسمت‌های جنوب غربی، شمال و شمال شرقی جزیره کیش وجود داشت که بومیان در آن‌ها مشغول زندگی بودند. پس از گذشت زمان، بیشتر این افراد به شهر مهاجرت کردند و روستاهای محل زندگی‌شان به‌مرورِزمان از بین رفت. روستای باغو تنها یادگار دوران کهن کیش است که بافت سنتی آن تا به امروز حفظ و در جنوب غربی این جزیره واقع شده است. این روستا در حال حاضر تقریباً خالی از سکنه است و تنها چند خانوار در آنجا زندگی می‌کنند.

علت نام گذاری این روستا چیست؟

داستان نام‌گذاری این روستا بسیار جالب است. نام روستای باغو از پیرزن معروفی به‌نام «ننه باغو» گرفته شده است. ننه باغو پیرزن مهربان و دوست‌داشتنی بود که عمری بیش از ۱۰۰ سال داشت و از زمان تصرف کیش توسط پرتغالی‌ها در این روستا زندگی می‌کرد. مردم روستا به دلیل احترام و علاقه‌ای که به ننه باغو داشتند نام روستا را «باغو» انتخاب کردند.

شغل مردم باغو

روستای تاریخی باغو خاک حاصلخیزی دارد و اهالی روستا علاوه بر دامداری، به کشاورزی نیز مشغول هستند و با تهیه بخشی از دام موردِنیاز مردم کیش، هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند. مردم روستا طی چند سال اخیر نیز به تولید عسل روی آورده‌‌اند که با فروش آن اقتصاد روستای خود را رونق بخشیده‌‌اند.

در روستای باغو چه می‌بینیم؟

در ورودی روستای کهن باغو، چادرهای سیاه‌رنگ و سنتی بر پا شده است که نحوه زندگی گذشته مردم این روستا را به نمایش عموم می‌گذارد. بومیان کیش در این چادرها غذاهای سنتی، نان محلی و مراسمات سنتی برگزار می‌کنند. بعد از توقفی کوتاه در این چادرها، می‌توانید به داخل روستا بروید و از آثار بسیار ارزشمندی که قطعاً توجه شما را به سمت خود جلب خواهند کرد بازدید کنید.

  • یکی از آثار باارزش و کهن این روستا مسجد قدیمی آن می‌باشد که متعلق به دوره ایلخانان است. نام این مسجد «مسجدالنبی (ص)» است و بر اساس گفته بومیان ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری برمی‌گردد.
  • قبرستان باغو یکی دیگر از دیدنی‌های روستا است که بیش از هزاران سال قدمت دارد و اموات را بدون نام و نشان در آنجا دفن می‌کنند.
  • درختان کهن و نادر موجود در روستای باغو، جالب‌ترین بخش دیدنی روستا است که بومیان روستا از میوه برخی از این درخت‌ها به‌عنوانِ داروی گیاهی استفاده می‌کنند. مشهورترین آن‌ها درخت کهن‌سال لور است که از کمیاب‌ترین گونه‌های درختی در جهان است. درختان نادر ممرز که درجنوب ایران به‌ویژه کیش یافت می‌شوند، در این روستا وجود دارند که قطعاً از دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید.
  • پارک دلیران طی سال‌های اخیر، به همت مردم روستا با وسعت ۶۰ هکتار در روستای باغو طراحی و ساخته شده که امکانات تفریحی آن باعث افزایش جذب گردشگران زیادی شده است.
  • گله آهوان این روستا را نیز می‌توان به‌عنوانِ یکی دیگر از دیدنی‌های روستا معرفی کرد که منظره بسیار دیدنی را در مقابل چشمانتان به نمایش می‌گذارد. مردم روستا برای حفظ این آهوان در منطقه زندگی خود و همچنین رفت‌وآمد آن‌ها، محل‌هایی را برای آب و غذای آن‌ها فراهم کرده‌اند.

اقامت در روستای باغو کیش

در طول سفر به باغو، اگر برایتان مقدور بود، خاطره یک شب دل‌پذیر را در میان مردمان مهمان‌نواز باغو به خود و همسفرانتان هدیه دهید. شاید ذهنتان درگیر جای خواب و اقامت باشد؛ اما نگران نباشید. از آنجایی که باغو به یکی از قطب‌های مهم گردشگری در جزیره کیش تبدیل شده است، اهالی این روستا خانه و سوئیت‌هایی را برای گردشگران در نظر گرفته‌اند. اقامت در خانه‌های کاه‌گلی و قدیمی تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش است.

مسیر دسترسی

آدرس: جزیره کیش، میدان خارک، روستای باغو

بازدید از روستای باغو و اماکن تاریخی آن به‌منظورِ آشنایی با سبک زندگی مردم بومی روستا، تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود. اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید خود را در گذشته حس کنید و حال‌وهوای آن دوران را تجربه کنید، بازدید از روستای باغو را در برنامه در برنامه سفر به کیش خود قرار دهید.

5/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. کیارش می گوید

    اگه میخواید برای مدتی از فضای مدرن کیش دور باشید روستای باغو جای قشنگی هست

  2. فرشته می گوید

    سکونت در باغو به چه شکلیه برای مسافران

  3. فرشته می گوید

    شما چطور سکونت کردید در باغو؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.