تالاب بامدژ خوزستان | پناهگاه امن پرندگان در جنوب ایران

2

تالاب بامدژ خوزستان از نظر پوشش گیاهی و جانوری اهمیت فراوانی برای محیط‌زیست دارد. با بازدید از این تالاب می‌توانید به رونق گردشگری منطقه کمک کنید و از دیدن جنبه‌های مختلف طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

یکی از جاهای دیدنی خوزستان که در سفر به این استان می‌توانید برای آن وقت بگذارید، تالاب بامدژ خوزستان است. تالاب‌ها از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع و غنی‌اند. به همین علت، برای محیط‌زیست اهمیت چشمگیری دارند. دوستداران محیط‌زیست معمولاً برای بازدید تالاب‌ها و گنجینه ارزشمندی که از گیاهان و جانوران متنوع دارند، وقت می‌گذارند. شما هم اگر تالاب‌ها را دوست دارید، تالاب بامدژ اهواز را به‌عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید.

تالاب بامدژ کجاست؟

تالاب بامدژ اهواز یکی از تالاب های ایران در خوزستان است که در جنوب غرب ایران، در ۴۰کیلومتری شمال غربی اهواز و ۷۰کیلومتری شوش واقع شده است. این تالاب از جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌رود. همچنین، در مجاورت چند روستا واقع شده است از جمله مزرعه، سادات، سادات طواهر، سید جاسم و بامدژ (که نام این تالاب از اسم همین روستا گرفته شده است).

تصویری از تالاب بامدژ و راه‌آب‌ها آن

وسعت تالاب بامدژ ۴۰۰ هکتار است. آب این تالاب از طریق رودخانه شاوور تأمین می‌شود. البته پایداری این تالاب غیر از آب این رودخانه عوامل دیگری هم دارد، از جمله بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی، سنگینی بافت خاک، بارندگی، جریان‌های سیلابی در زمستان و همین‌طور آب‌های برگشتی از زمین‌های کشاورزی.

این تالاب آب خروجی هم دارد و از شاخه‌ای به نام خارور عبور می‌کند و بعد از گذر از کانال توانا، به رودخانه دز منتهی می‌شود. البته این تالاب همیشه هم پرآب نیست. تقریباً از اوایل فروردین تا اواسط آبان کم‌آب می‌شود، چون دریچه‌ها را می‌بندند و سد شاوور آبگیری می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب بامدژ

تصویری از کشاورزان در کنار تالاب

پوشش گیاهی تالاب‌ها عمدتاً شامل گونه‌های گیاهی آب‌دوست هستند (مثلاً لوئی، جگن و نی). پوشش گیاهی منطقه اطراف تالاب بامدژ خوزستان در فصل‌های بهار و پاییز متفاوت است. در فصل بهار، گیاهان یک‌ساله و اکثر گیاهان چندساله رشد می‌کنند. به همین دلیل، اگر از ماه اسفند تا اردیبهشت از این تالاب دیدن کنید، بیشتر از همه فضای مرتعی و سرسبز را مشاهده خواهید کرد. در فصل پاییز، گیاهان شورپسند رشد می‌کند.

در مجموع، در تالاب بامدژ ۲۳۴ گونه گاهی مختلف دیده می‌شود. از این تعداد ۱۴ گونه آن گیاهان دارویی است. از بین گیاهان دارویی ارزشمند و پرخاصیت می‌توان به خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، ترنجبین، خارپنبه، شیرین‌بیان، شاه‌تره، پونه و گل‌گاوزبان، کنار، تاج‌خروس، نی و گاگله اشاره کرد. پوشش گیاهی منطقه، به‌علت نوع آب‌وهوا، مانند پوشش گیاهی مناطق خشک و بیابانی است. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید و به گیاهان دارویی هم علاقه دارید، این تالاب و محیط اطراف آن فرصت خوبی برای چیدن و تماشا و لذت‌بردن از پوشش گیاهی متفاوت منطقه است.

پوشش جانوری تالاب بامدژ

این تالاب ۲ زیستگاه اصلی برای پوشش جانوری منطقه دارد: یکی زیستگاه آب و دیگری خشکی. پوشش گیاهی زیستگاه آبی، به‌علت ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، محیط مناسبی برای استتار پرندگان است. به همین دلیل، این منطقه پرندگان بومی و مهاجر زیادی دارد. انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در اطراف این تالاب دیده می‌شوند، از جمله انواع اردک، غاز، قو، آبچلیک، حواصیل، آنقوت و باکلان. به‌غیر از پرندگان این تالاب و مناطق اطراف آن، تالاب بامدژ اهواز میزبان جانداران دیگری مثل خفاش، سمور، کفتار، انواع لاک‌پشت، روباه، گرگ، شغال، و انواع ماهی‌های آب شیرین است.

جاهای دیدنی تالاب بامدژ

صحنه‌ای تماشایی برای عکاسی از زیبایی های تالاب

این منطقه بیشتر از همه برای طبیعت‌گردان جذاب است. آخر هفته را می‌توانید در اطراف تالاب با یک پیک‌نیک عالی بگذرانید یا اینکه در فصل‌های مناسب سال، برای پرنده نگری در اطراف تالاب برنامه‌ریزی کنید. از دیگر فعالیت‌های لذت‌بخشی که معمولاً گردشگران را به این تالاب می‌کشاند، فرصت‌های بی‌نظیری برای عکاسی است.

مسیر دسترسی به تالاب بامدژ

دسترسی به تالاب بامدژ خوزستان تقریباً راحت است. این تالاب از طریق جاده اهواز به اندیمشک قابل‌دسترسی است. این منطقه چندین راه فرعی شنی و آسفالته درجه دو و سه هم دارد.

هزینه ورودیرایگان
مدت زمان بازدید۱ تا ۲ ساعت
آدرساستان خوزستان، در ۷۰ کیلومتری شوش و ۴۰ کیلومتری اهواز

هنگام بازدید از تالاب، حتماً به طبیعت و محیط ‌زیست احترام بگذارید. این تالاب به‌علت ورود آلاینده‌ها، پساب‌های شهری و کشاورزی، تخریب و تصرف اراضی، در معرض تهدید قرار دارد. اگر این فعالیت‌های مخرب به همین ترتیب ادامه یابد، زندگی جانوران و گیاهان تالاب با مشکل مواجه می‌شود.

جنوب ایران گنجینه‌ای از دیدنی‌های خاص و متفاوت است. پیش از این در ره بال آسمان جاهای دیدنی اهواز را معرفی کرده‌ایم و این بار به سراغ تالاب بامدژ رفتیم. اگر تجربه سفر به این تالاب را دارید، خاطرات سفرتان را با سایر مخاطبان ره بال آسمان در میان بگذارید.

وسعت تالاب بامدژ ۴۰۰ هکتار است.

پرنده‌نگری و عکاسی از حیات وحش یکی از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران است.

این تالاب از طریق جاده اهواز به اندیمشک قابل‌دسترسی است.

استان خوزستان، در ۷۰ کیلومتری شوش و ۴۰ کیلومتری اهواز

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    سلام
    خیلی برام جالبه بدونم اسم این روستا و تالاب ارتباطی به معنای دو کلمه بام و دژ داره یانه. جدا از اون خیلی هم دلم می‌خواد اسم اون پرندۀ بامزه سمت راستی رو بدونم.
    نمی‌دونم چرا وقتی دیدم ماهی‌های آب‌های شیرین توی این تالاب هستن تعجب کردن، شاید برای اینکه اصلاً انتظار نداشتم توی خوزستان آب شیرین هم باشه. چرایی این هم بماند.
    کاش تالاب‌هامون رو برای پرنده‌ها امن نگه داریم و اجازه شکار داده نشه یا با شکارچی‌های بدون غیرقانونی سفت و سخت برخورد کنن، خیلی حیفه که نتونیم مراقب زیست تالاب‌ها باشیم.
    کاش خودمونم حواسمون به طبیعتمون باشه

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده. متأسفانه اسم اون پرنده رو نمی‌دونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.