غار خربس قشم | جاذبه‌ای تماشایی و کهن در هرمزگان

0

قشم از جزیره‌های تماشایی خلیج فارس است که از جاذبه‌های عجیب و غریب و دیدنی سرشار است. از منظر زمین‌‌شناسی، بافت قشم و جاهای دیدنی خاص آن از شگفتی‌های زمین محسوب می‌شوند. البته این خاصیت بافت جغرافیایی جنوب ایران است که هر گوشه آن با پدیده‌ای شگفت‌انگیز پر شده است و مسافران را محو خود می‌کند. در این مطلب از ره بال آسمان قرار است به‌سراغ یکی از جاهای دیدنی قشم برویم و سفری مهیج به این جزیره دوست داشتنی داشته باشیم. مقصد ما غار خربس قشم یا همان غار خوربس است. تا پایان این مطلب با ما همسفر باشید تا بیش از پیش درباره این غار بدانیم.

غار خربس کجاست؟

همان‌طور که گفتیم، غار خربس در جزیره قشم واقع شده است و از جاهای دیدنی هرمزگان به‌شمار می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید که دقیقاً غار خوربس کجاست و کدام نقاط جغرافیایی آن را احاطه کرده‌اند، باید نگاهی دقیق به نقشه جنوب ایران بیندازید. این غار تقریبا در ناحیه ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است و از جاذبه‌های واقع در خط ساحلی محسوب می‌شود. جاده ساحلی با غار خربس قشم همسایه است و روستای رمچاه در غرب این غار واقع شده است و مسافت بین این دو نقطه حدوداً ۶ کیلومتر است. شهر قشم نیز در شمال غرب غار خربس و در فاصله تقریبی۴/۱۳ کیلومتری آن واقع شده است. بندر لافت در غرب غار خربس قشم و در فاصله ۵۰کیلومتری آن به‌روی نقشه دیده می‌شود.

از غار خربس قشم بیشتر بدانیم

همه چیز درباره غار خربس قشم

غار خربس قشم از جاهای دیدنی هرمزگان با فضایی رازآلود است که هرگردشگری را شیفته خود می‌کند. این غار ترکیبی از دست هنرمند طبیعت و دست قدرتمند بشر سخت‌کوش گذشته است که همین امر به جذابیت و اسرارآمیزبودن آن اضافه کرده است. این غار در ابتدا کوهی سر بیرون آورده از دل دریا با حفره‌های تودرتو بود که بعد از آن کنده‌کاری‌های انسانی تکمیلش کرد. غار خربس قشم بدون شک قدمتی طول‌ودراز دارد و ردپای تاریخ مادها در مطالعات این غار مشهود شده است.

غار خوربس قشم در میان چین‌خوردگی‌های مرجانی با چند دهانه و دیوارهایی که ارتفاع آنها تقریباً به ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسد، واقع شده است. موقعیت کوهی که غار در آن کنده شده است، فوق‌العاده است و منظره‌ای رو به دریای نیلی خلیج فارس دارد. با توجه به اینکه غار خربس رو به دریا واقع شده، محققان معتقدند که این غار در زمان‌های گذشته پرستشگاه آناهیتا، خدای آب بوده است و همین موضوع به‌علاوه منظره دریایی این غار، حالتی عرفانی و خلوصانه را یادآور می‌شود. ناگفته نماند که با وجود چنین فرضیه‌ای، احتمال‌های دیگری نیز درباره ساخت و نوع کاربرد این غفار وجود دارد؛ اما فراموش نکنید که همچنان ماهیت غار خربس به‌عنوان یک راز باقی مانده است.

نقد و بررسی غار خربس قشم

از منظری دیگر و بنا به اعتقاد بسیاری از محققان، این مکان می‌توانسته از استودان‌های زرتشیان باشد. طبق باور این آیین، مردگان نباید دفن می‌شدند تا جسد انسان، پاکی زمین را از بین نبرد. اجساد پیروان این قوم برای متلاشی‌شدن توسط پرندگان، در مکانی مخصوص قرار داده می‌شده و سپس استخوان باقی مانده از اجساد آن‌ها توسط اقوام، به استودان یا همان محل نگهداری از استخوان مردگان برده می‌شده است.

طبق فرضیه‌ای دیگر، غار خربس قشم در گذشته می‌توانسته یک پناهگاه باشد. در واقع گفته می‌شود که مردم حفره‌های این غار را برای حفاظت از خود در مقابل دزدان دریایی کنده بودند تا در زمان حمله به جزیره، سالمندان، زنان و فرزندان بتوانند در این غار پنهان شوند و در این فاصله جنگجویان جوان در مقابل این دزدان مقاومت کنند.

معماری داخلی غار خربس قشم

در ورودی باغ خربس قشم

بیشتر زیبایی غار خربس قشم به معماری داخلی آن و تلاش بشر گذشته برای شکل‌گیری آن بوده است. برای ورود به این غار جادویی، باید چند پله را پشت سر بگذارید. دهانه غار با یک برکه آب در ورودی زیبا شده است و در زمان‌هایی که این فرو رفتگی با آب باران پر می‌شود، زیبایی غار چند برابر می‌شود. وارد غار که شوید، از خنکای این غار و تفاوت دمای آن با بیرون لذت می‌برید و با وجود خنکای لذت‌بخش غار، ماجراجویی در آن شیرین‌تر خواهد بود.

چند حفره به داخل غار راه دارد که در حال حاضر یکی از آن‌ها به‌عنوان ورودی و یکی دیگر به‌عنوان خروجی استفاده می‌شود. بعد از ورود به غار، محو تالار بزرگ این غار می‌شوید که با دو طاقچه جذاب یا بهتر است بگوییم دو جای چراغ تزئین شده است. از جذابیت‌های طبیعی غار، وجود صدف‌هایی در دل دیوارهای غار است. این صدف‌ها به جامانده از دورانی هستند که این غار در آب دریا پنهان بوده است.

معماری داخلی غار خربس قشم

این غار تماشایی علاوه بر بخش تالار، همچون یک ساختمان مسکونی کامل، قسمت‌های متفاوتی دارد. راهروها، اتاق‌های کوچک و چندین حفره دیگر در این مجموعه دیده می‌شوند که هرکدام پیچیدگی جذابی به ساختار غار خربس قشم بخشیده‌اند. علاوه بر این ساختار مهیج و رمزآلود، نقش‌ونگارهای حک‌شده روی دیوارها نیز بسیار جالب توجه خواهند بود. کنده‌کاری‌هایی که شاید در نگاه اول تصویر مشخصی نداشته باشند؛ اما با کمی تخیل به زیباترین تصاویر تبدیل خواهند شد. علاوه بر آثار برجامانده از هنر حکاکی سنگ به‌دست گذشتگان، به همت تعدادی از سنگ‌تراشان، بخش‌هایی به این غار اضافه شده‌اند و در بخشی از دیوارهای آن‌ها می‌توانید کنده‌کاری‌هایی با شمایلی از عناصر تاریخ باستان ملاحظه کنید.

امکاناتی که در منطقه غار خوربس قشم وجود دارند

امکانات غار خربس قشم

  • فروشگاهی کوچک مملو از خوراکی و صنایع دستی؛
  • امکان پارک در نزدیکی غار؛
  • سرویس بهداشتی.

بهترین زمان سفر به خربس

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از غار خربس

سفر به جزیره قشم به دلیل اقلیم گرمی که دارد، در روزهای سرد سال رونق پیدا می‌کند. از اواخر پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان سفر به این جزیره است. البته ناگفته نماند که دمای داخل غار نسبت به فضای بیرونی آن بسیار کمتر است و خنکای مطلوبی دارد؛ اما بدون شک قصد شما از سفر به قشم، تنها بازدید از غارخربس نیست و باید موقعیت آب‌وهوایی دیگر جاهای دیدنی جزیره را در فصول مختلف در نظر بگیرید.

چند نکته درباره سفر به غار خربس و دیگر جاذبه‌های جزیره

نکات مهم بازدید از غار خربس قشم

  • هرگز به غار آسیبی وارد نکنید و هوس کنده‌کاری روی دیوارهای این غار به سرتان نزند. دیوارهای این دیوار، گنجیه‌های تاریخی هستند و هرکدام از حکاکی‌های آن، جواهری در این گنجینه محسوب می‌شوند. بنابراین با سهل‌انگاری این گنجینه را نابود نکنید؛
  • علاوه بر غار خوربس، مراقب سلامت دیگر جاهای دیدنی قشم نیز باشید و هرگز به آن‌ها آسیب نزنید؛
  • برای بازدید از جاهای دیدنی قشم می‌توانید از اشخاص راهنما در هتل کمک بگیرید یا با یک راه‌بلد همراه شوید تا مسیر جاذبه‌ها را گم نکنید و خطری برایتان پیش نیاید؛
  • در سفرتان به قشم، به فرهنگ بومی مردم جزیره احترام بگذارید و از ماجراجویی در فرهنگ مردمان این خطه از جنوب لذت ببرید.

امیدواریم که از سفرتان به جزیره قشم و جاذبه‌های این جزیره لذت ببرید. غار خربس قشم را با صبر و حوصله کشف کنید و با هر گامی که در این غار هزارتو برمی‌دارید، قدرت تخیلتان را قومی‌تر کنید. برای کنده‌کاری‌های باستانی مفهومی پیدا کنید و شما هم فرضیه‌ای برای کارایی آن در طول تاریخ خلق کنید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی قشم با مجله ره بال آسمان همراه باشید.

اقامت در طول سفر به جزیره قشم

اقامت در بهترین هتل های قشم و درگهان

در سفر به جزیره قشم، گزینه‌های مختلفی برای اقامت پیش رویتان است. می‌توانید در هتل‌های واقع در شهر قشم یا درگهان اتاق رزرو کنید یا سراغ هتل آپارتمان‌های واقع در یکی از این دو شهر بروید. اگر مشتاق عجین‌شدن با فرهنگ بومی مردمان قشم هستید، ما به شما اقامتگاه‌های بوم‌گردی را پیشنهاد می‌کنیم. این اقامتگاه‌ها به سبک زندگی سنتی و اقلیمی اهالی قشم چیدمان شده است تا شما را به حال‌وهوای زندگی بومی نزدیک کند. خانه‌های بوم‌گردی بسیار تمیز و مرتب هستند و امکانات خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهند. قیمت اقامتگاه‌های بوم‌گردی نسبت به هتل‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند.

خانه‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای از دیگر گزینه‌های اقامت در جزیره قشم هستند. همچنین اگر طبیعت‌گرد هستید و زندگی در طبیعت را به هر اقامتگاه نرم و گرم دیگری ترجیح می‌دهید، در بعضی از نقاط جزیره قشم می‌توانید چادر مسافرتی خود را برپا کنید و روزهای طلایی سفر به قشم را به سبک کمپینگ تجربه کنید.

جاذبه های گردشگری نزدیک غار

جاهای دیدنی قشم از قطب‌های گردشگری خلیج فارس محسوب می‌شوند و هر کدام دنیایی از ماجراجویی هستند. در سفرتان به این جزیره پهناور و بازدید از غار خربس قشم، حتماً به‌سراغ دیگر جاذبه‌های دیدنی این جزیره نیز بروید. جزایر ناز قشم یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی جزیره به غار خوربس است و در فاصله ۵/۱۳ کیلومتری جنوب این غار به‌روی نقشه دیده می‌شود. غار نمکی قشم یکی دیگر از غارهای تماشایی این جزیره است که در فاصله ۹۰کیلومتری جنوب غربی غار خربس واقع شده است.

در شمال غربی غار خوربس قشم نیز قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است و مسافت بین این دو ۱۴ کیلومتر است. دره ستارگان یکی دیگر از جاهای دیدنی هرمزگان است که فاصله کمی با غار خربس قشم دارد. دره ستارگان در جنوب غربی غار خربس قشم با فاصله ۵/۹ کیلومتر واقع شده است. مرکز خرید درگهان در فاصله ۵/۱۸ کیلومتری شمال غرب خربس و بازار قشم نیز در فاصله ۱۴کیلومتری شمال شرق این جاذبه واقع شده است. پارک کروکودیل نوپارک قشم یکی دیگر از جاذبه‌های جذاب این جزیره است که در شمال غار خربس واقع شده است و مسافت بین این دو جاذبه هرمزگان برابر با ۲۰ کیلومتر است. این پارک در خاورمیانه نظیر ندارد و تنها مجموعه‌ای است که در این منطقه از جهان کروکودیل پرورش می‌دهد.

چطور به غار خربس برویم؟

بعد از رسیدن به جزیره، اگر خودتان را به شهر قشم برسانید و بخواهید از این نقطه به سمت غار خربس بروید، باید وارد جاده دفاری شوید. در انتهای جاده دفاری به جاده ساحلی می‌رسید. اکنون مسیرتان را در جاده دریا، در جهت راست خود ادامه دهید تا به غارخربس قشم برسید. همچنین می‌توانید وارد جاده قشم به سمت روستای رمچاه شوید و مسیرتان را تا زمان رویت تابلوی راهنمای غار خربس ادامه دهید تا در نهایت وارد جاده فرعی منتهی به مقصد بشوید.

برای سفر به قشم می‌توانید از طریق مسیر هوایی اقدام کنید. فرودگاه قشم در ۴۸کیلومتری شهر قشم و ۳۹کیلومتری غار خوربس واقع شده است. همچنین می‌توانید از طریق مسیر زمینی خودتان را به بندرپل برسانید. از این بندر می‌توانید به همراه خودروی خود سوار لنج شوید تا درنهایت به به بندر لافت در جزیره قشم برسید. بندر لافت در ۵۰کیلومتری غار خربس قشم واقع شده است.

هزینه ورودی2000تومان
ساعت بازدید8صبح تا 17بعد از ظهر
آدرساستان هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری شهر قشم

آیا به جزیره قشم سفر کرده‌اید؟ از تجربه خودتان برای ره بال آسمان بگویید. بعد از بازدید از غار خربس قشم چه حسی داشتید و نظرتان در رابطه با این جاذبه تاریخی و طبیعی چیست؟ به نظرتان در سفر به قشم، مسیر هوایی جذاب‌تر است یا مسیر زمینی و دریایی؟

استان هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری شهر قشم.

دره ستارگان، غار نمکی قشم، قلعه پرتغالی ها و جزیره ناز قشم

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.