روستای بار نیشابور | روستایی سبز و زیبا

7

کشور ما به کشوری چهار فصل معروف است. هرسوی ایران را که بنگریم از شرق تا غرب و شمال تا جنوب سرشار از مناطق دیدنی، زیبا و بکر است. یکی از مناطقی که هرساله مسافران بسیاری دارد، استان خراسان رضوی و مخصوصاً شهر مشهد است. اگر شما هم قصد سفر به این مناطق و شمال شرق ایران را دارید بهتر است قبل از هرچیزی با جاهای دیدنی اطراف مشهد و مکان‌های بکر و زیبای آن آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم سفر کوتاهی به روستای بار نیشابور داشته باشیم. در ادامه همراه ما باشید.

روستای بار نیشابور کجاست؟

روستای بار نیشابور

از شهر مشهد به قصد دیدن این روستای زیبا حرکت می‌کنیم. حدود 176 کیلومتر راه برای رسیدن به مقصد داریم. روستای بار نیشابور در فاصله 27کیلومتری شمال غربی نیشابور و در مختصات جغرافیایی ۵۸ درجه و ۴۳ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. پس ابتدا به سمت نیشابور و از آنجا به روستای بار می‌رویم. پس از گذر از شهرستان فیروزه به روستای بار می‌رسیم. اینجا روستایی در دل دره‌های پهناور رشته کوه بینالود با آبشاری خروشان است که از دل ارتفاعات آن بیرون می‌جهد.

معرفی روستای بار نیشابور

معرفی روستای بار نیشابور

این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار دل‌نواز است که دارای باغات میوه فراوان و آبشاری خروشان و زیباست و قدمتی بیش از هزار سال دارد. وجود عتیقه‌ها و اشیاء قدیمی، همچنین منابع  مکتوب گواه این امر است.

معرفی روستای بار نیشابور

مردم این روستا به سه دسته سید حسنی، سید رضوی و عام تقسیم می‌شوند که وجود همین سه دسته منجر به جذابیت بیشتر این مکان شده است؛ زیرا زنان سید همگی با شال سبز در سطح روستا تردد می‌کنند و مابقی که در واقع عام هستند فقط با شال‌های آبی، سفید و قهوه‌ای دیده می‌شوند. اکثر مردم این روستا به کارهای زراعی، دامداری و باغداری مشغول هستند و عده اندکی نیز در حوزه‌های خدماتی و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری روستای بار نیشابور

جاذبه‌های گردشگری روستای بار نیشابور

این روستا همچون پارچه‌ای چهل تکه و رنگارنگ است؛ زیرا باغ‌های مختلف با میوه‌های گوناگون و همین طور پوششی سبزرنگ سرتاسر آن را فراگرفته است. از این‌ها که بگذریم وجود آبشار خروشان در دل باغستان‌های گردو جذابیت روستای بار را دوچندان کرده است. در ادامه بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این روستا آشنا شوید.

امامزاده ها

چهار امامزاده در این روستا به یکی از جاذبه‌های گردشگری آن تبدیل شده‌اند. مقبره امامزاده بنام در داخل شهر، امامزاده باغ چاه در میان باغ‌های روستا و امامزاده آبکوزه نیز در فاصله 5 کیلومتری این روستا قرار دارد. چهارمین آرامگاه نیز متعلق به امامزاده حمزه است که در انتهای شهر بار و در دل قبرستانی متروکه واقع شده است.

طبیعت سبز و زیبا

طبیعت سبز و زیبای روستای بار نیشابور

همان طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت این روستا، طبیعت سبز و باغستان‌های رنگارنگ و متنوع آن است. این روستا از سطح دریا 1670 متر فاصله دارد و دارای آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی است. میوه‌های متنوعی در باغستان‌های این شهر زیبا به بار می‌نشیند که مهم‌ترین آن‌ها شامل سیب، هلو، گردو، گلابی، زردآلو و آلوست. ناگفته نماند که هرساله بیش از هزاران تن از سیب‌های رنگارنگ این باغستان‌ها به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

خانه‌های پلکانی

خانه‌های پلکانی روستای بار

این روستا جزء روستاهای پلکانی ایران است و وجود خانه‌های پلکانی در آن برای گردشگران، تداعی‌کننده روستای زیبای ماسوله است. این خانه‌های زیبا اغلب از مصالح ابتدایی نظیر کاهگل، چوب، سنگ و خشت ساخته شده‌اند.

معرفی آبشار بار نیشابور

معرفی ابشار بار نیشابور

بی‌شک می‌توان گفت زیباترین جاذبه گردشگری این روستا آبشار بلند و پلکانی آن است. این آبشار از دل ارتفاعات بار بیرون می‌جهد و طولی حدود 300 متر دارد و منجر به آب‌وهوای معتدل این ناحیه، حاصلخیزی خاک آن و وجود درختان انبوه و سرسبز در این مکان شده است. البته ناگفته نماند که ارتفاع این آبشار به علت پلکانی بودن آن در یک نگاه قابل مشاهده نیست.

بایدها و نبایدهای سفر به روستای بار نیشابور

بایدها و نبایدهای سفر به روستای بار نیشابور

اگر قصد سفر به این روستا را دارید، حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی به پا کنید. همین‌طور به دلیل اقلیم نیمه‌کوهستانی منطقه وضعیت آب‌وهوا را قبل از شروع سفر چک کنید. برای بهتر پیداکردن مسیر خود می‌توانید از GPS و گوگل‌مپ کمک بگیرید.

بهترین زمان سفر به روستای بار نیشابور

بهترین زمان سفر به روستای بار نیشابور

بهترین زمان سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا، فواصل مساعد سال یعنی فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است. از آنجایی که این روستا به دلیل شرایط اقلیمیش زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد، پس با خیال راحت و بدون نگرانی از گرما می‌توانید در فصل تابستان هم، به آنجا سفر کنید. به‌طور کلی وضعیت جوی روستای بار معتدل و بسیار مطبوع است و وجود آبشار در دل باغ‌های آن نیز آب‌وهوایی بی‌مثال برای آن به ارمغان آورده است.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای بار نیشابور

در مسیر نیشابور به سمت روستای بار جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد. در صورتی‌که زمان کافی داشتید از دیدن آن‌ها غفلت نکنید و حتماً به این مناطق زیبا سر بزنید. از جمله جاهای دیدنی که در این مسیر می‌توانید ببینید می‌توان به روستای اریه، روستای دامنخان، روستای درخت جوز، عمارت و باغ نشاط فیروزه، خانه استاد کمال‌الملک در فیروزه، قالیباف و معدن فیروزه در مسیر فرعی اشاره کرد.

سوغات روستای بار نیشابور

سوغات روستای بار نیشابور

مهم‌‌ترین سوغات شهر بار روغن، خشکبار و نان محلی است. قالی‌ها و قالیچه‌های خوش‌رنگ‌ونگار این روستا نیز از عمده‌ترین و بهترین صنایع دستی این روستاست.

مسیر دسترسی به روستای بار نیشابور

اگر از مشهد به سمت روستای بار حرکت کنید؛ برای رسیدن به مقصد چیزی حدود 2 ساعت‌ونیم زمان لازم دارید و در مسیر خود به ترتیب از شهر ییلاقی خرو، نیشابور و فیروزه عبور خواهید کرد.

شمال شرق ایران همواره جزء یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری بوده است. در این منطقه روستاهای خوش آب‌وهوای فراوانی با باغ‌های میوه، آبشارها و رودهای زیبا وجود دارد که روستای بار یکی از آن‌هاست. ما در تیم ره بال آسمان تلاش کردیم در این مقاله به معرفی این روستای زیبا بپردازیم. پس اگر ساکن مشهد یا شهرستان‌های اطراف هستید و می‌خواهید به سفری در دامان طبیعت بروید ولی زمان کمی دارید؛ این روستا یکی از بهترین گزینه‌ها برا شماست و می‌توانید با سفری دو روزه به این منطقه آب‌هوایی تازه کنید. اگر هم مسافرید و قصد سفر به مشهد یا به طور کلی این نواحی را دارید، از دیدن این روستای زیبا و گشت‌وگذاری در دل باغستان‌هایش همراه با صدای گوش‌نواز آبشار در آن غفلت نکنید.

روستای باز نیشابور واقع در 176 کیبلومتری مشهد و 55 کیلومتری نیشابور است.

آب‌وهوای این ناحیه معتدل و کوهستانی با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل است.

از مهم‌ترین جاذبه‌ای گردشگری این روستا می‌توان به آبشار آن و باغات میوه فروان و متنوع آن اشاره کرد. همچنین وجود چهار امامزاده نیز به یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا تبدیل شده است.

فواصل بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به این روستاست.

روغن حیوانی، خشکبار و نان محلی مهم‌ترین سوغات این ناحیه است.

 

2.8/5 (6 نظر)
7 نظرات
  1. سعید می گوید

    آبشار بار یکی از بهترین آبشارهای جهان است و واقعا دیدنیست. برای اقات شبانه در نزدیک آبشار ویلای نگین آقای حسینی به شماره 09155501104 که بسیار مهربان و با مرام هستند و خیلی محیط دلچسبی هم دارند و نیسان برای بردن مسافران به آبشار هم هست و میوه و انواع دمنوشها هم میتونین ازشون بگیرین.

    1. مریم می گوید

      ممنون آقا سعید . ما با این شماره که گذاشتید رفتیم . حدود ۴۰ نفر .
      باید بگم مجتمع رفاهی نگین با وجود خانم و اقای حسینی که خیلی خوش برخورد هستن عااالی بود برا همه ما .
      حدود ۲۰ دقیقه با ماشین بعد از روستای بار داخل خاکی باید بری تا برسی به اون بهشت زیبا .
      خیلی تمیز و مرتب بود سوییت ها
      چند سایز بزرگ دیگ گذاشته بودن که هر کی بخواد …
      ماشین مزدا آبی داشتن که همه ما رو صبح زحمت کشیدن بردند آبشار .
      امکانات داخل سوییت ها هم گاز و سینک ظرفشویی خارج از اتاق ها حمام (فضاش آماده بود هنوز راه اندازی نشده بود) و دستشویی .
      خدا رو شکر به ما خوش گذشت .
      شماره آقای حسینی یک بار دیگه میذارم
      ۰۹۱۵۵۵۰۱۱۰۴
      خوش بگذره دوستان

  2. سارا می گوید

    سلام. ما یکم شهریور ۱۴۰۲ رفتیم.
    برق و یخچال و لوازم سرمایشی مثل پنکه ندارن.
    یه گاز ۳شعله با کپسول گذاشتن که خیلی کم زوره.
    یه اتاق بود با دو تا فرق ۳×۴ که کلی خاک گرفته بود.
    واسه شارژ گوشیتون حتما با خودتون پاور بانک ببرید چون برق ندارن.
    یه موتور برق دارن که فقط از ساعت ۹تا ۱۰ شب روشنش میکنن و از ساعت ۱۰ شب هم خاموشی و باید بخوابید. پادگانه انگار.
    اینقدر گرم بود که داخل نمیشد خوابید. بیرون هم که صدای گریه بچه ها و سروصدای بقیه مسافرا اذیتتون میکنه و در ضمن کَنه هم داره. مواظب باشید.
    تا خوده آبشار هم کل مسیر خاکیه و وانت میبره که حدود ۸۰۰تومن میگیره ازتون و اونجا هم بهتون یه سکو میدن ۱۵۰ تومن. ولی اینقدر شلوغ و کثیفه که حد نداره. البته آبشار هم آب چندانی نداره.
    به نظرم حتی ارزش یکبار دیدنم نداره که هم وقت و هم پولتونو صرف کنین واسه همچین جایی. جاهای دیدنی خیلی بهتر با امکانات بیشتر زیاد هس.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سارا عزیز
      متأسفیم برای تجربه ناخوشتون و ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به‌اشتراک گذاشتید.
      احتمالاً محل اسکانتون یکی از ویلاهایی بوده که امتیاز برق نداشته. برای شب‌مانی توی روستا بهتره سراغ خونه‌های مسکونی برید.
      برای شلوغی و کثیفی هم باید یه تذکر به گردشگرها داد.

  3. تکتم می گوید

    لوازم خواب هم ندارن
    باید با خودتون زیرانداز و تشک و پتو و بالشت ببرید

  4. تکتم می گوید

    لوازم خواب هم ندارن
    باید با خودتون زیرانداز و تشک و پتو و بالشت ببرید

  5. معین می گوید

    سلام از نظر من به هیچ عنوااااان دیدن ندارد و برخورد مردمانش با مسافرین خوب نیس هرکس برود پشیمان میشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.