مزایا و معایب سفر با هواپیما | بررسی یک شمشیر دو لبه

0

سفر با هواپیما از مسافرتی راحت و سریع خبر می‌دهد. خاطره خوش چنین مسافرتی برای همیشه در ذهن مسافران باقی می‌ماند. با این حال از آنجایی که به قول قدیمی‌ها، هیچ گُلی بدون خار نیست، این سفر معایبی هم دارد. طرفداران سفر با هواپیما، سرعت زیاد، دسترسی آسان، راحتی سفر برای سالمندان و کودکان و پذیرایی سالم و کمک به حفظ محیط زیست را به‌عنوان مزایای سفر با هواپیما می‌شناسند. مخالفان این سفرها نیز به ترس از ارتفاع، محدودیت در حمل بار، فاصله نسبتاً دور فرودگاه تا مرکز شهر، سوانح هوایی و هزینه گزاف خرید بلیط هواپیما به‌عنوان معایب سفر با هواپیما اشاره می‌کنند. به همین دلیل فهرستی کامل از تمامی مزایا و معایب سفر با هواپیما آماده‌ کرده‌ایم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، کلاه خود را قاضی کنید و بهترین روش سفر برای رسیدن به مقصد دل‌خواه را انتخاب نمایید.

مزایای سفر با هواپیما

مزایای سفر با هواپیما

مزایای سفر با هواپیما را می‌توان با نگاهی به محبوبیت این روش در بین دیگر روش‌های رسیدن به مقصد تشخیص داد. بر اساس آخرین آمار سازمان‌های هواییِ بین‌المللی، درخواست برای پرواز با هواپیما، سالانه افزایش می‌یابد. در این زمینه می‌توان به آمار موسسه کانولی کُوو (ConnollyCove)، اشاره کرد. بر اساس آمار این موسسه، تعداد پروازهای داخلی و بین‌المللی در ۲۰۲۱ به ۲۲ میلیون پرواز رسیده است. این مقدار نسبت به سال گذشته میلادی چیزی حدود ۳.۲‌درصد افزایش داشته است. افزایش درخواست برای پروازهای هوایی، بی‌حکمت نیست. فایده‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در گروه بهترین مزایای سفر با هواپیما قرار می‌گیرند.

سرعت زیاد

سرعت زیاد هواپیما

مزایای سفر با هواپیما هرکدام جایگاه ویژه‌ای در انتخاب این روش برای مسافرت دارند. برای نمونه می‌توان به سرعت بسیار زیادتر هواپیما نسبت به دیگر روش‌های مسافرت مانند خودروی شخصی، قطار و اتوبوس بین‌شهری اشاره کرد. از آنجایی که وقت در سفر، تنگ‌تر از همیشه است، سریع‌تر رسیدن به مقصد، اهمیت بیشتری در بین مسافران پیدا می‌کند. فاصله‌ای که خودروهای شخصی و اتوبوس‌های بین‌شهری در حدود ۲۴ ساعت برای رسیدن به مقصد طی می‌کنند، با هواپیما در عرض کمتر از ۳ ساعت سپری می‌شود. به همین دلیل برای سفر به شهرهای ایران که فاصله بیشتری با هم دارند، هواپیما گزینه بهتری نسبت به اتوبوس و قطار به حساب می‌آید. از آنجایی که شهرهای بزرگ کشورهای همسایه، فاصله‌ای دورتر نسبت به شهرهای داخل ایران دارند، سرعت زیاد به ویژگی ارزشمند در برشمردن محاسن سفر با هواپیما تبدیل می‌شود.

سرعت زیاد هواپیما

اجازه دهید در این زمینه به نمونه‌‌ای جالب اشاره کنیم. استانبول، به‌عنوان گل‌سرسبد شهرهای خارجی همسایه ایران شناخته می‌شود. از تهران تا استانبول با خوردوی شخصی یا اتوبوس چیزی حدود ۲هزار کیلومتر راه است. این مسیر با اتوبوس در عرض ۳۰ تا ۴۰ ساعت طی می‌شود. همین مسیر را با هواپیما می‌توانید در عرض ۳ تا نهایتاً ۳.۵ ساعت طی کنید. ناگفته پیداست به‌راحتی نمی‌توان از کنار اختلافی بیشتر از ۳۰ ساعت گذشت. در سفر با هواپیما، خبری از موانع طبیعی مانند کوه، جنگل و دریاچه نیست؛ در نتیجه در کنار سرعت زیاد، هواپیما مسیری مستقیم برای رسیدن به مقصد دلخواه دنبال می‌کند.

دسترسی آسان

دسترسی آسان به فرودگاه و هواپیما

مزایای سفر با هواپیما فقط به سرعت زیاد آن خلاصه نمی‌شود. درواقع می‌توان گفت سرعت زیاد هواپیما، راه را برای برشمردن فایده‌های دیگری نیز باز می‌کند. انصافاً باید گفت به لطف سرعت زیاد هواپیما، دسترسی به بسیاری از شهرهای دوردست فقط با این وسیله مهیاست. به همین دلیل بیشتر سفرهای بین‌المللی با هواپیما انجام می‌شود. دسترسی آسان هواپیما به سرتاسر دنیا باعث شده تا محبوبیت این روش به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. به دنبال افزایش این محبوبیت، فرودگاه‌ها نیز پذیرای مسافران بیشتری هستند. این شرایط به توسعه فرودگاه‌ و در دسترس‌بودن بیشتر امکانات رفاهی در آن‌ها منجر شده است. جالب است بدانید بعضی از فرودگاه‌‌های بین‌المللی سالانه بیشتر از ۷۵ میلیون مسافر جابه‌جا می‌کنند.

دسترسی آسان به فرودگاه

وقتی از دسترسی آسان به‌عنوان یکی از مزایای سفر با هواپیما صحبت می‌کنیم، امکانات فرودگاه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در بیشتر فرودگاه‌های بین‌المللی، هتل و رستوران‌های درجه‌یکی تعبیه شده است. به همین دلیل مسافرانی که پرواز آن‌ها در یک یا چند فرودگاه توقف می‌کند، به‌راحتی به امکاناتی رفاهی ارزشمندی مانند هتل و رستوران دسترسی دارند.

راحتی سفر برای کودکان و بزرگسالان

راحتی سفر برای کودکان

آستانه تحمل کودکان و سالمندان نسبت به جوان‌ها و میانسالان کمتر است؛ در نتیجه سفرهای طولانی برای کودکان و سالمندان دشوارتر از میانسالان به حساب می‌آید. اینجاست که روی راحتی سفر برای کودکان و سالمندان به‌عنوان یکی از خوبی‌های سفر با هواپیما می‌توانید حساب باز کنید. همان‌گونه که اشاره کردیم، هواپیما‌ بسیار سریع‌تر از دیگر روش‌های مسافرتی به مقصد می‌رسد؛ در نتیجه حوصله کودکان در هواپیما سر نمی‌رود و کهنسالان از مسافرت‌های طولانی خسته نمی‌شوند.

راحتی سفر برای سالمندان

همان‌گونه که می‌دانید، تمامی مسافران به خدمات رفاهی در سفر نیاز دارند. با این حال انصافاً باید گفت نیاز کودکان و کهنسالان به خدمات رفاهی در سفر بیشتر است. در این زمینه نیز فایده‌های سفر با هواپیما خودنمایی می‌کند. هواپیما امکانات رفاهی بهتری نسبت به اتوبوس‌ها و قطارهای معمولی دارد که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت.

این مقاله هم خواندنی است: چگونه صندلی هواپیما را انتخاب کنیم؟

امنیت بیشتر به دلیل نبودن تصادف و ترافیک

امنیت بیشتر به دلیل نبودن تصادف و ترافیک

بسیاری از افراد بر این باور هستند که هواپیما سانحه‌های بیشتری نسبت به دیگر روش‌های مسافرت دارد. اکنون که مشغول بررسی مزایای سفر با هواپیما هستیم، فرصت مناسبی است تا این باور را کاملاً نادرست تلقی کنیم. درواقع هواپیما نه‌تنها نسبت به دیگر روش‌های مسافرتی خطرناک‌تر نیست، بلکه امنیت بیشتری دارد. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به آمارهای بین‌المللی بیندازیم. بر اساس اطلاعات پایگاه معتبر یو‌فلایت‌کامپِنسِیشِن (euflightcompensation)، در ۲۰۲۱ تعداد ۱۷۶ مرگ در اثر سوانح مختلف هوایی به ثبت رسیده است. این آمار ممکن است در نگاه اول نگران‌کننده به نظر برسد. با این حال باید در نظر داشته باشید که در ۲۰۲۱، ۷.۸ میلیارد نفر مسافر در سرتاسر دنیا با هواپیما به مقصد دلخواه رسیده‌اند.

امنیت هواپیما

به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت احتمال مرگ در اثر سوانح هوایی چیزی حدود ۱ به ۱۱ میلیون است. برای تأکید به امنیت سفر در پرواز به‌عنوان یکی از حُسن‌های سفر با هواپیما می‌توان به مقایسه آمار تصادف‌های جاده‌ای پرداخت. تصاد‌ف‌های جاده‌ای خطری حدود یک به ۵۰۰۰ را به دنبال دارد. بسیاری از تصادف‌های جاده‌ای بر اثر ترافیک‌ و رعایت‌نکردن اصول راهنمایی و رانندگی رخ می‌دهد. در پرواز با هواپیما، ترافیک هوایی شرایط بسیار مطمئن‌تری نسبت به ترافیک جاده‌ای دارد.

امکان تردد در هواپیما

امکان تردد در هواپیما

در صنعت گردشگری به مسیری که تردد در آن بین ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشد، مسیری متوسط برای سفر می‌گویند. مسافرانی که این مدت را در هواپیما هستند، پس از صدور مجوز برای باز‌کردن کمربند‌های ایمنی، می‌توانند در راهرو هواپیما حرکت کنند. تردد در راهرو هواپیما شرایط جسمانی مسافر را بهبود می‌بخشد و خستگی را از وی دور می‌کند. امکان تردد یکی از مزایای سفر با هواپیماست که رنج سفر را کاهش می‌دهد.

پذیرایی سالم و بهداشتی

پذیرایی سالم و بهداشتی

ایرلاین‌های ایرانی و خارجی مسافران را در حین پرواز حسابی تحویل می‌گیرند. بسته به زمانی که سوار هواپیما شده‌اید، مهمانداران از شما با خوراکی‌های سالم و بهداشتی پذیرایی می‌کنند. صبحانه در هواپیماهایی که تجهیزات گرمایشی دارند، همراه با چای و قهوه است. دیگر هواپیماها نیز صبحانه‌های سرد با آبمیوه‌‌های گوارا و کیک‌های خوشمزه پیش روی مسافران قرار می‌دهند. البته خدمات پذیرایی در ایرلاین‌ها و کلاس‌های پروازی مختلف، متفاوت است. برای مثال پروازهای فرست کلاس، پذیرایی ویژه دارند. در بیزینس کلاس می‌توانید از منوی احتمالی، یک غذای گرم انتخاب کنید. بعضی از این ایرلاین‌ها به‌عنوان میان‌وعده به مسافران آجیل می‌دهند، ایرلاین‌های دیگری را نیز می‌شناسیم که با شیرینی و میوه از مسافران پذیرایی می‌کنند. از آنجایی که مسافران در وروازهای داخلی نهایتاً ۳ ساعت بیشتر در پروازهای داخلی سوار هواپیما نیستند، ناهار و شام سرد برای آن‌ها سرو می‌شود. با در نظر گرفتن این شرایط انصافاً باید گفت پذیرایی سالم و بهداشتی با خوراکی‌های خوشمزه یکی دیگر از محاسن سفر با هواپیماست.

تمیزبودن سرویس‌های بهداشتی

تمیزبودن سرویس‌های بهداشتی

در بین تمامی روش‌های مسافرتی، شیوه‌ای را مانند هواپیما سراغ نداریم که امکانات بهداشتی چشمگیری داشته باشد. برای نمونه می‌توان به تمیزبودن سرویس‌های بهداشتی هواپیما اشاره کرد. به لطف این شرایط، سلامت مسافران در حین پرواز تضمین می‌شود و وجود نازنینشان از بیماری‌های عفونی و واگیردار در امان می‌ماند.

حفاظت از محیط زیست

حفاظت از محیط زیست

با گسترش محبوبیت هواپیما به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های مسافرت، نقش آلودگی این وسیله اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به این ترتیب صنعت هوایی دائم در حال ایجاد روش‌هایی برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در هواپیماهای مدرن است. به این ترتیب انتظار می‌رود در آینده نیز این شیوه ادامه پیدا کند و هواپیماهایی سازگارتر با محیط زیست به انتقال مسافران در سرتاسر دنیا مشغول شوند. با همه این تفاسیر، یک هواپیما می‌تواند از حرکت حداقل ۱۵۰ خودرو در جاده آن هم در زمان طولانی جلوگیری کند و این یعنی کاهش بسیار زیاد دود و آلودگی ر سطح شهرها.

تماشای زمین از پنجره‌ای متفاوت

تماشای زمین از پنجره‌ای متفاوت

رؤیای پرواز، آرزوی دیرینه بشر بوده است. این رؤیا تا همین چند سده پیش، محقق نشد تا اینکه هواپیماهای مسافربری، شرایطی برای پرواز مسافران در آسمان بی‌کران فراهم کردند. در کنار تجربه دل‌نشین پرواز در آسمان، تماشای زمین از ارتفاع نیز اتفاق جذابی است که فقط با هواپیما مهیا می‌شود.

معایب سفر با هواپیما

معایب سفر با هواپیما

انصافاً باید گفت هواپیما در کنار فایده‌های بی‌شمار، نقص‌هایی هم دارد. از آنجایی که قرار است مزایا و معایب سفر با هواپیما را بررسی کنیم، دور از انصاف است اگر به تمامی آن‌ها نپردازیم. به همین دلیل در ادامه نگاهی به معایب سفر با هواپیما می‌اندازیم.

هزینه زیاد بلیط هواپیما

هزینه زیاد بلیط هواپیما

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند هرچقدر پول بدهید، همان‌قدر آش نصیبتان می‌شود. این ضرب‌المثل در دنیای واقعی کاملاً کاربرد دارد. وقتی از مزایای سفر با هواپیما صحبت می‌کنیم، ناگفته پیداست که این مزایا برای مسافران ارزان تمام نمی‌شود. همه می‌دانند که خرید بلیط هواپیما نسبت به دیگر روش‌های مسافرت، هزینه‌ای گزاف دارد. این هزینه به‌عنوان یکی از معایب سفر با هواپیما به حساب می‌آید که به‌راحتی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع که در دنیای علم با نام «اکروفوبیا» شناخته می‌شود، اختلال اضطرابی بسیار رایجی است. این اختلال در پروازهای هوایی، دردسرهای زیادی برای افراد مبتلا به آن ایجاد می‌کند. اختلالی که از آن صحبت می‌کنیم ممکن است ریشه در تجربه ترسناک از ارتفاع در گذشته یا نبود اطمینان در کنترل وضعیت فرد در ارتفاع داشته باشد. عوامل ژنتیکی نیز در ترس از ارتفاع دخالت دارند. از آنجایی که با اختلالی رایج روبه‌رو هستیم، ترس از ارتفاع برای بسیاری از افراد به یکی از معایب سفر با هواپیما تبدیل شده است.

ترس از ارتفاع در هواپیما

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای التیام این عارضه وجود دارد. تکنیک‌های تنفس عمیق، تمرین‌های ترکیبی، تمرین‌های تعادلی و تمرین‌هایی که تمرکز را افزایش می‌دهد، به‌عنوان روش‌هایی سودمند برای کاهش ترس از ارتفاع شناخته می‌شود. در کنار این تمرین‌ها، روش‌های روان‌درمانی نیز ترس از ارتفاع وجود دارد. ما در مقاله‌ای مجزا به موضوع ترس از پرواز و روش های کارآمد برای غلبه بر آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، خواندن مقاله را از دست ندهید.

تأخیر در پرواز و معطلی در فرودگاه

تأخیر در پرواز و معطلی در فرودگاه

ایرلاین‌های داخلی و خارجی توجه ویژه‌ای به جلوگیری از تأخیر در پروازها دارند. با این حال گاهی اوقات شرایط اجتناب‌ناپذیری باعث تاخیر در پرواز می‌شود. از طرف دیگر افزایش درخواست مسافران برای پرواز با هواپیما نیز شلوغی فرودگاه‌ها را به دنبال داشته است. تمامی این شرایط باعث شده تا تاخیر در پرواز به یکی دیگر از معایب سفر با هواپیما تبدیل شود. مشکلات فنی و شرایط آب‌‌وهوایی نامساعد به‌عنوان مهم‌ترین دلیل‌های تاخیر در پرواز به حساب می‌آیند. این شرایط، مسافران را سردرگم می‌کند و اتلاف وقت آن‌ها را به دنبال دارد.

محدودیت در حمل بار و مایعات

محدودیت در حمل بار و مایعات

بسته به ایرلاینی که برای پرواز با هواپیما انتخاب کرده‌اید، محدودیت‌هایی در حمل بار و مایعات وجود دارد. تجربه ثابت کرده بیشتر ایرلاین‌ها به مسافران اجازه می‌دهند نهایتاً ۵ کیلوگرم بار به داخل کابین حمل کنند. سقف بار در قسمت بار هواپیما در پروازهای اکونومی نهایتاً ۲۵ کیلوگرم و در پروازهای بیزینس داخلی ۳۰ کیلوگرم است. اگر عازم سفر خارجی باشید، نهایتا تا ۵۰ کیلوگرم بار می‌توانید با خودتان ببرید. ابعاد باری که داخل کابین آورده می‌شود، نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر بیشتر باشد. حمل مایعات نیز دردسرهای خاص خودش را دارد. مسافران مجاز به حمل بیشتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر مایعات به داخل کابین هواپیما نیستند. این قوانین ممکن است در ایرلاین‌های مختلف، تفاوت‌های اندکی داشته باشد، با این حال به‌عنوان معایب سفر با هواپیما شناخته می‌شوند و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را نادیده گرفت. همه این‌ها در حالی است که هنگام سفر با قطار، ماشین شخصی یا اتوبوس می‌توانید بار بیشتری با خود ببرید.

فاصله فرودگاه از مرکز شهر

فاصله فرودگاه از مرکز شهر

اکثر فرودگاه‌ها در فاصله‌ای چندین کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته‌اند؛ در نتیجه مسافران حداقل نیم‌ساعت از مرکز شهر تا فرودگاه فاصله دارند. این فاصله در زمان‌های پرترافیک، فرصت بیشتری را از مسافران تلف می‌کند. فاصله فرودگاه از مرکز شهر را می‌توان یکی دیگر از معایب سفر با هواپیما دانست.

چه کسانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

چه کسانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

بیماران قلبی، افرادی که از عارضه‌های اعصاب‌و‌روان رنج می‌برند و مبتلایان به بیماری‌های خونی برای پرواز با هواپیما باید جانب احتیاط را نگه دارند. مشورت با پزشک قبل از پرواز برای این بیماران ضروری است. بیماری‌های گوش، حلق و بینی را نیز به فهرست بیمارانی که نباید سوار هواپیما شوند، اضافه کنید. بانوان باردار نیز باید در جریان قوانین سفر با هواپیما باشند. بر اساس این قوانین، بانوانی که از بارداری آن‌ها کمتر از ۲۸ هفته می‌گذرد، با خطری در پرواز روبه‌رو نمی‌شوند.

با این حال بانوانی که بیشتر از ۳۵ هفته از بارداری آن‌ها می‌گذرد باید دور پرواز با هواپیما را خط بکشند. ناگفته نماند پرواز کمتر از ۲ ساعت برای بانوانی که بارداری اول خود را سپری می‌کنند و در انتهای هفته ۳۲ بارداری هستند، مانعی ندارد. بانوانی که بارداری اول خود را سپری می‌کنند و در انتهای هفته ۲۸ قرار دارند، نیز می‌توانند پروازهای بیشتر از ۲ ساعت را انجام دهند. از آنجایی که بارداری، شرایط بسیار خاصی دارد، پیشنهاد می‌کنیم قبل از رزرو بلیط هواپیما، حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

مزایا و معایب سفر با هواپیما را مطرح کردیم. امیدواریم با نگاهی به این فایده‌ها و ضررها، دیدگاه کلی درباره سفر با هواپیما به دست آورده باشید. از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی از سفر با هواپیما دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید. در ادامه مطالعه این نوشته‌ها هم خالی از لطف نیست:

مهمترین نکات سفر با هواپیما
مراقبت از کودکان در سفر با هواپیما
حمل حیوان خانگی با هواپیما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.