مهمترین نکات سفر با هواپیما | سفر اولی‌ها حتماً بخوانند

0

سفرهای هوایی برخلاف سفر با قطار یا اتوبوس، مراحل پیچیده‌تر و دردسرهای بیشتری دارند. اگر برای اولین‌بار اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده‌اید و سفر با هواپیما تجربه اولتان است و درباره مراحل سوارشدن به هواپیما یا نکات امنیتی سؤال دارید، این مقاله، راهنمای خوبی خواهد بود که شما را با چم‌وخم سفرتان آشنا کند. پس مطلب مهمترین نکات سفر با هواپیما را با دقت بخوانید و حواستان به همه جنبه‌های لازم باشد تا دردسری برایتان پیش نیاید.

نکات سفر با هواپیما پیش از رفتن به فرودگاه

پیش از فرودگاه

پیش از آغاز مسیر سفرتان و حرکت کردن به سمت فرودگاه، نکاتی وجود دارند که رعایت کردنشان شما را از سردرگمی در فرودگاه نجات می‌دهد.

بستن چمدان و برداشتن مدارک هویتی

نکات تکمیلی سفر با هواپیما

بهتر است چند روز قبل از سفر، به فکر بستن چمدانتان باشید. اگر این کار را زود انجام دهید، فرصت کافی دارید که وسایلتان را با دقت بیشتری انتخاب کرده و در چمدان قرار دهید. در این صورت وسیله‌ای را فراوش نمی‌کنید. حتی شاید بهتر باشد لیستی از وسایلتان تهیه کنید و پس از قراردادن هرکدام داخل چمدانتان، لیست را تیک بزنید.

هزینه زیاد بلیط هواپیما

یکی از مهم‌ترین نکات سفر با هواپیما به همراه داشتن مدارک لازم مانند کارت شناسایی یا پاسپورت و احتمال ویزا برای سفرهای خارجی است.

اگر عازم سفر خارجی هستید، مدارک ضروری مانند پاسپورت و همچنین ویزای کشور مقصد را در مکانی امن و در دسترس قرار دهید.

یک فرودگاه بین المللی در ایران

وزن بار و اشیای مجاز در سفرهای هوایی

راحتی سفر برای سالمندان

از نکات سفر با هواپیما (چه سفرهای داخلی و چه به قصد کشورهای دیگر)، نوع بار، حداکثر وزن و تعداد چمدان‌های همراه شماست. قبل از سفر، چمدان خود را وزن کرده و با قوانین حداکثر بار ایرلاین مدنظرتان، چک کنید. ما در مقاله «هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ها» این موضوع را به‌تفصیل بیان کرده‌ایم.

علاوه بر چمدان که به قسمت بار هواپیما تحویل داده می‌شود، شما می‌توانید یک کوله‌پشتی یا چمدان کوچک نیز با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. بهتر است وسایل ضروری مانند مدارک، داروهایی که حتماً باید مصرف کنید، مقداری خوراکی و لباس دم دستی مناسب با آب‌وهوای مقصد را در این کیف قرار دهید تا بعد از چک این و همچنین در مقصد، سردرگم نشوید. حتماً قبل از سفر، مقاله اشیای ممنوعه در پرواز را مطالعه کنید تا وسیله غیر مجاز را با خود به کابین هواپیما نبرید.

حضور به‌موقع در فرودگاه

مهمترین نکات پرواز با هواپیما

یکی از جاهایی که ممکن است در سفر هوایی برای شما دردسر ایجاد شود، دقت نکردن به قوانین ایرلاین‌ها و ترمینال مخصوص آن‌هاست. بهتر است پیش از عزیمت به سمت فرودگاه، درباره ترمینال ایرلاین خود و همچنین قوانین ایرلاین مانند زمان چک این و حداکثر بار همراه جست‌وجو کنید.

و در نهایت، یک نکته مهم، زمان رسیدن شما به فرودگاه است. در سفرهای داخلی، حداقل یک ساعت قبل از پرواز و در سفرهای خارجی، حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید.

تاکسی فرودگاه امام خمینی

اگر با وسیله نقلیه خود به فرودگاه می‌روید، شرایط پارکینگ و هزینه آن را پیش از حرکت چک کنید و در غیر این صورت از چند ساعت قبل، برای یک ساعت مشخص و دقیق، یک تاکسی به مقصد فرودگاه رزرو کنید. حواستان باشد که در تعیین ساعت حرکت به سمت فرودگاه، شرایط ترافیک شهری را نیز در نظر بگیرید.

نکات سفر با هواپیما داخل فرودگاه

نکات سفر با هواپیما داخل فرودگاه

فرودگاه‌ها، معمولاً مکان‌هایی بزرگ پر از مسافران در عجله و تابلوهای بزرگ گیج‌کننده هستند. اگر قرار است برای اولین‌بار به چنین مکانی بروید، بد نیست کمی راهنمایی‌تان کنیم که چه مراحلی پیش روی شما قرار دارند و باید از چه قوانینی تبعیت کنید.

بازرسی اولیه در سالن فرودگاه

بازرسی اولیه

در بدو ورود به سالن فرودگاه، باید ازایست‌‌بازرسی اولیه عبور کنید. در این بخش، پاسپورت یا کارت ملی شما چک می‌شود و لازم است تمامی وسایل همراه خود اعم از چمدان، کیف دستی، کمربند و حتی محتویات جیب‌هایتان را روی نقاله امنیتی قرار دهید. خودتان و همچنین همراهان‌تان باید از گیت اشعه ایکس عبور کنید. بعد از گیت، وسایلتان را از روی نقاله، بردارید. حواستان باشد چیزی را جا نگذارید.

کارت پرواز و پذیرش اولیه

اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد

پس از بازرسی اولیه و برداشتن همه وسایل خود، به بخش گیت‌های پرواز می‌رسید. در اینجا بهتر است بلیطتان را دم دست داشته باشید تا شماره پرواز را از روی آن بخوانید. به تابلوهای گیت‌های پذیرش دقت کنید. روی این تابلوها، آرم شرکت هواپیمایی به همراه شماره پرواز نمایش داده شده‌ است. شماره پرواز خود را در گیت‌های موجود پیدا کرده و در صف پذیرش بایستید تا نوبتتان شود. در این مرحله، مسئول ایرلاین، چمدان شما را تحویل می‌گیرد و کارت پرواز را به شما تحویل می‌دهد.

کارت پرواز و پذیرش اولیه

روی کارت پرواز، اطلاعات مربوط به گیت خروجی و همچنین شماره صندلی‌تان درج شده است.

نکته: برای دریافت کارت پرواز، باید مدارک شناسایی مانند کارت ملی یا پاسپورت را به همراه داشته باشید. به این مرحله، چک این نیز گفته می‌شود. حواستان باشد که ایرلاین‌ها زمان مشخصی برای چک این دارند و فقط تا ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پیش از پرواز، می‌توانند شما را پذیرش کرده و به شما کارت پرواز بدهند.
اگر دیرتر از این موقع برسید، حتی اگر هنوز هواپیما پرواز نکرده باشد، شما را پذیرش نخواهند کرد و در دسته افراد جامانده از پرواز قرار می‌گیرید.

کنترل وزن چمدان

خدمات بار فرودگاه امام خمینی

در بخش قبلی گفتیم که برای بستن چمدان به وزن بارتان توجه کنید. اگر وزن بار شما بیشتر از حد مشخص باشد، مشمول جریمه می‌شوید. معمولاً نرخ جریمه شما، یک‌درصد قیمت بلیط به‌ازای هر یک‌کیلو بار اضافه است. برای مثال اگر قیمت بلیط شما دو میلیون تومان باشد و شما ۵ کیلوگرم اضافه بار داشته باشید، لازم است ۱۰۰هزار تومان جریمه بپردازید.

نکته دیگر اینکه به نوع بسته‌بندی بارتان هم توجه کنید. گاهی لازم است که برخی از بسته‌ها قبلا وکیوم شده و سپس به بار هواپیما تحویل شوند. برای این موضوع هم تدابیر ویژه در فرودگاه در نظر گرفته شده است. با پرداخت مبلغ معقولی، بار شما در پوشش ضدضربه قرار می‌گیرد.

نکته مهم: همراه داشتن ویلچر و کالسکه کودکان فقط تا پای پرواز مجاز است. برای بردن این وسایل لازم است قبلاً با مسئول دریافت کارت پرواز هماهنگ کنید و پای پله‌ها، ویلچر یا کالسکه کوکتان را به مأمور پرواز تحویل دهید.

عبور گیت امنیت از مهم‌ترین نکات سفر با هواپیما

گیت امنیت

تا اینجای کار، اگر فردی برای بدرقه شما آمده بود، می‌توانست همراه شما باشد؛ اما در مرحله بعد که گیت امنیت است باید از عزیزانتان خداحافظی کرده و بقیه مسیر را به‌تنهایی پیش بروید. یکی از مهم‌ترین نکات سفر با هواپیما، رفتار شما و حفظ خونسردی در این مرحله است.

شاید برای برخی، روبه‌رو شدن با مأموران امنیت فرودگاه، استرس‌آور و ترسناک باشد؛ اما باید بدانید که هیچ اتفاق بدی در این مرحله نمی‌افتد، اگر آرامش و خونسردی خودتان را حفظ کرده و مدارک درستی با خود به همراه داشته باشید.

بهتر است قبل از ورود به گیت، آمادگی لازم را داشته باشید. کمربند خود را باز کرده و محتوای جیبتان را خالی کنید و هر چیز فلزی که همراه خود دارید، دربیاورید.

در این مرحله نیز مانند بازرسی اول، باید  وسایل همراه خود را روی نقاله امنیتی قرار دهید. مأمورین امنیتی فرودگاه با کمک وسلایل خاص شما را بازرسی بدنی می‌کنند و از وسیله مشکوکی دارید، از شما می‌خواهند که آن را از کیف دستی‌تان در بیاورید.

نکات مهم برای عبور از گیت امنیت

نکات مهم برای عبور از گیت امنیت

  • گوشی، تبلت یا لپ‌تابتان را درون کیف گذاشته و روی نقاله قرار دهید.
  • اگر پالتوی سنگین به تن دارید، بهتر است آن را در بیاورید و توی سبد مخصوص بگذارید.
  • اگر کفش یا چکمه‌تان تزيینات خاص داشته باشد، لازم است آن‌ها را نیز در سبد بگذارید و روی نقله قرار دهید. در چنین مواقعی به شما دمپایی می‌دهند.
  • فرزندان دختر بیش از ۷ سال، همراه با مادر و فرزندان پسر بیش از ۷ سال،همراه با پدرشان به گیت بازرسی مخصوص خود می‌روند. اگر یکی از والدین همراه‌کودک نیست، بلیط و کارت پرواز را به کودکتان بدهید و از مأموران بخواهید او را همراهی کنند.

مرحله بعد از گیت و قبل از سوارشدن به هواپیما

سوار هواپیا شوید

بعد از عبور از گیت امنیت، اطلاعات روی کارت پروازتان را چک کنید تا بدانید که گیت پرواز شما، کدام است. بعد از اینکه گیت پروازتان را پیدا کردید، می‌توان گفت که مراحل پیچیده و کمی گیج‌کننده سفر هوایی را به پایان رسانده‌اید و حالا زمان دارید که در فرودگاه و فروشگاه‌های آن بگردید.

البته قبل از شروع گشت‌وگذار در فرودگاه، حواستان به ساعت و زمان پروازتان باشد. روند سوار شدن به هواپیما، در فرودگاه‌های مختلف، متفاوت است. برخی فرودگاه‌ها بسیار بزرگ هستند و از اتوبوس‌های مخصوص برای رساندن مسافران به گیت استفاده می‌کنند.

در برخی فرودگاه‌های دیگر، نیازی به نقل و انتقال طولانی نیست. معمولاً چند دقیقه قبل از پرواز، فرایند سوار شدن مسافران به هواپیما آغاز شده و این موضوع در بلندگوها اعلام می‌شود.

پس از شنیدن این اعلام، خودتان را به گیت رسانده و در صف بایستید. در این مرحله، کارت پرواز شما چک خواهد شد؛ بنابراین بهتر است که آن را دم دست داشته باشید یا اگر کارت پرواز شما الکترونیکی است، حواستان باشد که تلفن همراه شما شارژ کافی دارد.

نکات مهم داخل هواپیما

داخل هواپیما

در اینجا می‌توان گفت که شما مهم‌ترین نکات سفر با هواپیما را رعایت کرده و فرایند را به اتمام رسانده‌اید و لبخند موفقیت و آرامش بر لبا‌تان نقش بسته است. حالا که قرار است وارد هواپیما شوید، چندین نکته را به خاطر داشته باشید تا در طول سفر از نگرانی شما کاسته شود.

تصویری از هواپیما معراج

  • در ابتدای امر دستگاه‌های الکترونیکی خود را یا خاموش کرده یا در حالت پرواز بگذارید.
  • یک موضوع مهم در هواپیما، کیفی است که با خود به داخل می‌برید. اگر جزو اولین نفراتی باشید که وارد هواپیما شده‌اند، محفظه‌های بالای صندلی که برای قراردادن بار دستی در نظر گرفته شده‌اند، خالی هستند و می‌توانید کیفتان را داخل آن‌ها قرار دهید؛ اما اگر دیر سوار هواپیما شوید، ممکن است این محفظه‌ها پر شوند. در این صورت حتماً کیفتان را در فضای جلوی پا قرار دهید و از گذاشتن روی پایتان بپرهیزید.
  • در هواپیما، مدارک‌تان را در مکانی امن قرار دهید که فراموششان نکنید.
  • وسایلی که در طول سفر خود نیاز خواهید داشت، مانند تلفن همراه، کتاب، خوراکی، روزنامه، وسایل بهداشتی یا عطر و ادکلن را از کیف خارج کرده و دم دست بگذارید.
  • در طول سفر تا زمانی که چراغ کمربند ایمنی شما خاموش نشده است، از صندلی خود بلند نشوید.
  • حواستان باشد که مصرف دخانیات و کشیدن سیگار حتی سیگار الکترونیکی داخل هواپیما کاملاً ممنوع و غیرقانونی است.

این مقاله هم خواندنی است: چگونه صندلی هواپیما را انتخاب کنیم؟

نکات سفر با هواپیما خارجی

نکات سفر با هوپیما خارجی

سفر هوایی به مقصد یک کشور خارجی نیازمند توجه کردن به قوانین و نکات بیشتری است. در این سفرها باید حواستان به قوانین ایرلاین‌ها درباره حداکثر تعداد و وزن چمدا‌هایتان باشد؛ چراکه در صورت رعایت نکردن آن، هزینه اضافی دلاری برای شما تعیین خواهد شد. در ادامه مهم‌ترین نکات سفر با هواپیما خارجی را توضیح می‌دهیم. خوب است قبل از آغاز هر سفر خارجی، این نگته‌ها را در نظر بگیرید.

کارت پایان خدمت برای آقایان در سفرهای خارجی

کارت پایان خدمت

مسئله سربازی و داشتن کارت پایان خدمت ممکن است مراحل سفر خارجی آقایان را پیچیده‌تر کند. اگر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دارید، خیالتان راحت است که مشکلی برای خروج از کشور ندارید. در صورتی که سنتان بیشتر از ۱۸ سال است و کارت پایان خدمت ندارید، فقط در شرایط ویژه امکان خروج از کشور دارید. این شرایط ویژه به شرح زیر است:

کارت پایان خدمت برای پسران بالای هجده سال

 

  • مقطع دیپلم را تمام کرده باشید و مهلت معرفی به نظام وظیفه داشته باشید.
  • افرادی که ۱۸ سال یا بیشتر سن دارند، برای خروج از کشور باید گواهی اشتغال به تحصیل یا برگه معافیت تحصیلی را ارائه دهند.
  • در صورتی که مشمول باشید، باید مبلغی بین ۵ تا ۴۵ میلیون تومان وثیقه بگذارید و مستندات آن را نشان دهید.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت

برخی از سفرهای خارجی، مدت زمان بسیار طولانی و یک توقف در مسیر دارند. برای مثال اگر عازم یکی از کشورهای قاره آمریکا باشید، پروازتان یکسره نخواهد بود و حتماً در مسیر، یک توقف خواهد داشت.

یکی از نکات مهم سفر با هواپیما خارجی، توجه به محل توقف و مدت زمان ترانزیت است. اگر قرار است ساعات زیادی را در فرودگاه محل توقف بگذرانید، ممکن است بخواهید از فرودگاه خارج شده و یک شهر جدید را برای چند ساعت هم که شده، ببینید. در این حالت باید حواستان باشد که آیا شهر مد نظر، ویزا لازم دارد یا خیر. برای مثال اگر توقف شما در استانبول باشد، برای خروج از فرودگاه نیازی به ویزا ندارید؛ اما اگر توقف پرواز در دبی باشد، برای گشتن در شهر باید ویزای ۷۲ ساعته دبی را از قبل تهیه کنید.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور

هر فردی که بخواهد از مرزهای کشور خارج شود و به کشور دیگری برود، باید مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کند. برای راحتی کار و اینکه خیالتان در فرودگاه آسوده باشد، بهتر است این مبلغ را از طریق سامانه‌های الکترونیکی پرداخت کنید. اگر هم فراموش کردید، می‌توانید از طریق عابربانک‌های موجود در فرودگاه این هزینه را پرداخت کنید.

میزان این مبلغ طبق مقصد و هدف سفر شما و همچنین اینکه دفعه چندم خروج شما از کشور است، متفاوت است. برای مثال فردی که برای اولین‌بار از کشور خارج می‌شود، باید مبلغ ۴۰۰.۰۰۰ تومان پرداخت کند. این مبلغ در دفعات دوم و سوم، افزایش پیدا می‌کند.

نکات تکمیلی سفر با هواپیما

مهمترین نکات در سفر هوایی

  • اگر عازم سفر خارجی هستید، مقداری پول به‌صورت ارز کشور مقصد با خود به همراه داشته باشید.
  • تلفن همراهتان را پیش از سفر، شارژ کنید. ممکن است در فرودگاه برای نشان دادن بلیط یا کارت پرواز به آن نیاز پیدا کنید.
  • پیش از حرکت به سمت فرودگاه ساعت و تاریخ پرواز را دوباره چک کنید و از همراه داشتن مدارک مطمئن شوید.
  • کپی مدراکتان مانند شناسنامه یا پاسپورت را با خود به همراه داشته باشید تا در صورت گم شدن مدارک، به دردسر نیفتید.
  • با توجه به دمای هوای مبدأ و مقصد، لباس راحت و مناسب بپوشید یا با خود به همراه داشته باشید.
  • داروهای ضروری و لوازم بهداشتی را در کیف دستی خود قرار دهید.

قبل از سوارشدن به هواپیما وزن چمدان های خود را داشته باشید

در این نوشته از ره بال آسمان با شما درباره نکات سفر با هواپیما صحبت کردیم. رعایت این نکات کمک می‌‌کند سفر بدون دردسر و دلنشینی تجربه کنید. شما چه خاطرات یا نکاتی دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید. در ادامه مطالعه این نوشته‌ها هم خالی از لطف نیست:

مزایا و معایب سفر با هواپیما
مراقبت از کودکان در سفر با هواپیما
حمل حیوان خانگی با هواپیما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.