غارهای ایران | تجربه جدیدی از طبیعت‌گردی

0

اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی باشید، طبیعت ایران هر لحظه آماده شوکه‌کردن شما خواهد بود. در ایران جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارند. در مقالات قبلی راجع‌ به زیباترین دره های ایران صحبت کردیم. حال امروز قصد داریم شما را با عجیب‌ترین غارهای ایران آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های عجیب و باورنکردنی ایران بیشتر آشنا شوید.

غار سهولان | آذربایجان غربی

نمایی از غار سهولان

در 42‌کیلومتری شهر مهاباد، در نزدیکی روستایی با همین نام، غار سهولان به چشم می‌خورد. این غار بین شهرستان بوکان و مهاباد واقع شده است. این غار تا بوکان فاصله کمتری دارد و از آنجا سریع‌تر می‌توانید خودتان را به غار سهولان برسانید. سهولان در زبان کردی «یخبندان» معنا می‌دهد. البته برخی از مردم محلی، این غار را با نام کونه کوتر، به معنای لانه کبوتر نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری هم بسیار ساده است. در این غار تعداد بسیاری لانه کبوتر دیده می‌شود.

نمایی از لانه کبوترها در غار سهولان

سقف این غار بسیار مرتفع است. در طول این غار، آب جریان دارد. جالب است بدانید در برخی قسمت‌های این غار، عمق آب به حدود 30 متر می‌رسد. دمای داخل این غار نیز بین 10 تا 15 درجه متغیر است. به همین خاطر باید خودتان را برای محیطی سرد، آرام و مرطوب آماده کنید. در این غار، تعداد فراوانی خفاش در کنار کبوترها زندگی می‌کنند. فضای داخلی غار کمی وهم‌انگیز و بسیار زیباست.

غار یخ مراد | کرج

غار یخ مراد، یکی از غارهای نزدیک به تهران است. قدمت این غار به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. غار مراد را بسیاری به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین غارهای ایران می‌شناسند. غار یخ مراد در 4‌کیلومتری جنوب گچسر و بالای روستای کهن ده واقع شده است. این غار ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد. در غار یخ مراد می‌توانید چندین چشمه یخ‌زده و استالاکتیت‌های اسفنجی را مشاهده کنید. این چشمه‌های یخ‌زده را به‌ندرت در غارهای دیگر مشاهده خواهید کرد. اگر قصد دارید تا از چشمه‌های یخ‌زده و قندیل‌های این غار دیدن کنید، بهتر است در فروردین‌ماه سری به غار یخ مراد بزنید.

بازدید از این غار هم برای افراد تازه‌کار و هم ورزشکاران حرفه‌ای مناسب خواهد بود. تا بخشی از مسیر، نیازی به مهارت‌های غارنوردی نیست؛ اما از قسمت‌هایی خاص، غار، مهارت غارنوردان را به چالش می‌کشد. متأسفانه امکان بازدید از بخش اعظم این غار وجود ندارد. البته شما می‌توانید به‌قدر کافی از دیدن غار مراد لذت ببرید. ناگفته نماند برای پیشروی و بازدید کامل، باید حتماً تجهیزات غارنوردی همراه داشته باشید.

  • غار یخی | چهارمحال و بختیاری

نمایی از غار یخی چهارمحال و بختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری، جاذبه‌های طبیعی خاص و بکری وجود دارند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً باید از گوشه‌گوشه این استان دیدن کنید. در نزدیکی روستای شیخ علیان‌زده، غاری با نام غار یخی چما وجود دارد. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران به حساب می‌آید. این غار از نظر ظاهری، شبیه به یک تنگ بسیار بزرگ است که درون آن را با برف پر کرده‌اند. ارتفاع برف‌های داخل این غار به حدود 50 متر می‌رسد. در فصل تابستان، لایه‌های یخ این غار، سست و نازک می‌شوند. به همین خاطر اصلاً نباید روی آن‌ها قدم بردارید.

نمایی دیگر غار یخی چهارمحال و بختیاری

جالب است بدانید این غار یخی، یکی از بزرگ‌ترین منابع آب شیرین در ایران محسوب می‌شود. لازم به ذکر است در هر موقع سال، این غار انباشته از برف و یخ است. در هر بخش آن می‌توانید شاهد قندیل‌های یخی و توده‌های برفی بزرگ باشید. این غار جزء غارهای کمتر شناخته شده ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر هنوز هم ظاهر آن دست‌نخورده و بکر باقی مانده است. اگر از تماشای جاذبه‌های خلوت و بکر لذت می‌برید، این غار برای شما گزینه مناسبی خواهد بود.

  • غار شاپور | فارس

در استان فارس و 12‌کیلومتری شهر کازرون، یکی از زیباترین غارهای ایران قرار دارد. نام این غار، غار شاپور است. در ورودی غار، با مجسمه‌ای بزرگ از شاپور، یکی از پادشاهان ساسانی رو‌به‌رو خواهید شد. دلیل نام‌گذاری این غار هم همین مجسمه است. در طول مسیر غار، روی دیواره‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های متعددی دیده می‌شود. در دهانه ورودی غار نیز 2 کتیبه سنگی بزرگ به چشم می‌خورد. روی این کتیبه‌ها، نحوه ساخت این مجسمه و نقوش مختلف توضیح داده شده است.

نمایی از بدنه غار شاپور فارس

شاید برایتان جالب باشد بدانید که قدمت مجسمه شاپور و سنگ‌نوشته‌ها به حدود هزار و 700 سال و به دوران ساسانی باز می‌گردد. در آن دوران از این غار به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شد. دهانه این غار حدود 30 متر عرض دارد. غار شاپور در ارتفاع 800 متری از سطح دریا واقع شده است. بازدید از این غار می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد. البته برای دسترسی به این غار، باید سراشیبی تندی را پشت‌سر بگذارید.

  • غار دو اشکفت | کرمانشاه

در دامنه کوه میوله و شمال شهر کرمانشاه، غاری به نام غار دو اشکفت وجود دارد. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است. لازم به ذکر است که غار دو اشکفت، یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان به شمار می‌آید. بر اساس مطالعات باستان‌شناسان، قدمت این غار به دوران پارینه سنگی میانی باز می‌گردد. این یعنی بین 40 تا 120هزار سال پیش، انسان‌ها در این غار زندگی می‌کردند. این غار در ارتفاع هزار و 600متری از سطح دریا قرار دارد. به همین خاطر محلی امن برای زندگی انسان‌ها بوده است. برای دسترسی به این غار، باید سراشیبی تندی را تا دهانه آن طی کنید. زمانی که جلوی دهانه غار بایستید، شاهد چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر خواهید بود. پیمودن این غار به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

  • غار پراو | کرمانشاه

غار پروا کرمانشاه با 752 متر ارتفاع، دومین غار عمیق ایران به حساب می‌آید. این غار، جزء حادثه‌خیزترین غارهای ایران نیز به شمار می‌آید. تاکنون 5 نفر از ورزشکاران و غارنوردان، جان خود را در این غار از دست داده‌اند. برای بازدید از این غار عجیب و عمیق، باید مهارت کافی داشته باشید. همچنین باید انواع تجهیزات ایمنی را همراه بیاورید. این غار در فاصله 12کیلومتری شمال‌شرق کرمانشاه و میان کوه بیستون و طاق بستان قرار دارد. جالب است بدانید بسیاری از غارنوردان، این غار را به‌عنوان «اورست غارهای ایران» می‌شناسند.

  • غار جوجار | کرمانشاه

غار جوجار، عمیق‌ترین غار ایران است. تاکنون فقط 1097 متر از این غار را کشف کرده‌اند. برای بازدید از این غار، به مهارت تخصصی غارنوردی و صخره‌نوردی نیاز خواهید داشت. همچنین باید با تجهیزات کامل و مطمئن به این غار بروید. جالب است بدانید، یک تیم غارنوردی حرفه‌ای، بعد از گذشت حدود 3 سال، هنوز هم قادر به نقشه‌برداری کامل این غار نشده‌اند. این غار آهکی است و بازدید از آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین خاطر اگر مهارت کافی و آمادگی جسمانی کامل ندارید، از بازدید این غار صرف‌نظر کنید.

  • غار قوری قلعه | کرمانشاه

نمایی از غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه، طولانی‌ترین غار ایران و همچنین بزرگ‌ترین غار آبی آسیا است. این غار در استان کرمانشاه قرار دارد. جالب است بدانید باستان‌شناسان این غار را به حدود 65‌میلیون سال پیش نسبت می‌دهند. به همین خاطر در دل این غار، می‌توانید شاهد عجایبی بی‌نظیر باشید. این غار مسیربندی شده است. از‌این‌رو بازدید از آن برای تمام گروه‌های بازدیدکننده آزاد خواهد بود. خانواده‌ها به همراه فرزندان خود نیز می‌توانند از این غار دیدن کنند.

نمایی از بازدید غار قوری قلعه کرمانشاه

شاید با شنیدن نام این غار کمی تعجب کنید. در حقیقت در دوران ساسانی، از این غار به‌عنوان سکونتگاه استفاده می‌کردند. در آن دوران، نزدیک این غار قلعه‌ای با نام قلعه قوری قرار داشت. دلیل نام‌‌گذاری این قلعه نیز شکل عجیب آن بود. گویا این قلعه از نظر ظاهری، بیشتر شبیه به یک قوری بوده است. چنین غار قدیمی و باستانی، بی‌تردید سکونت‌گاه حیوانات و مهره‌داران بسیاری است. در حال حاضر گونه‌ای بسیار نادر از خفاش‌ها نیز در این غار زندگی می‌کنند. دمای این غار نیز بین 9 تا 11 درجه سانتی‌گراد متغیر است. به همین خاطر محیطی سرد دارد.

  • غار ماهی کور | لرستان

نمایی از غار ماهی کور

شاید تصور کنید نام این غار قدری عجیب است؛ اما باید بدانید تنها نمونه ماهی کور در تمام دنیا در این غار زندگی می‌کند. در  میان این غار بزرگ، آب جریان دارد. این آب، زیستگاه نوعی ماهی بومی خاص به حساب می‌آید. جالب است بدانید این ماهی‌ها، واقعاً کور هستند. در حقیقت این ماهی‌ها هیچ‌گونه چشم خارجی ندارند! دلیل این است که ماهی‌های کور، عملاً غارزی هستند. آن‌ها هیچ نیازی به چشم خارجی ندارند. به همین خاطر، در طول زمان، چشم‌های آن‌ها از بین رفته است. آن‌ها همانند خفاش، با کمک امواج حرکت می‌کنند.

نمایی از ماهی غار ماهی کور

اگر به‌دنبال کشف حقایق عجیب هستید، این غار برای شما بهترین گزینه خواهد بود. با تحمل کمی سختی و پیمودن مسیرهای صعب‌العبور، نهایتاً به غار ماهی کور خواهید رسید. برای عبور از این غار، به تجهیزات خاص نیاز خواهید داشت. به همین خاطر حتماً همراه تیم‌های غارنوردی سفر کنید.

  • غار علیصدر | همدان

تصویری از غار علیصدر

خب غار علیصدر نیازی به معرفی ندارد. این غار در شهر همدان واقع شده است. علیصدر 11‌کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین غارهای دارای مسیر قایق‌رانی در تمام جهان است. همین مسئله باعث شهرت جهانی غار علیصدر شده است. از‌این‌رو بسیاری از گردشگران در سراسر جهان برای دیدن این غار روانه همدان می‌شوند. با وجود آنکه این غار 11‌کیلومتر طول دارد؛ اما فقط 3‌کیلومتر آن کشف شده است.

نمایی از قایق سواری غار علیصدر

مابقی مسیر غار بسیار صعب‌العبور است و به همین خاطر هنوز هم بکر و دست‌نخورده باقی مانده. شایان ذکر است زمین‌شناسان قدمت این غار را به دوران ژوراسیک نسبت می‌دهند. این یعنی غار علیصدر، تاریخی بسیار طولانی به خود دیده است. در این غار مناظری خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشد. شما می‌توانید به همراه دوستان و خانواده سوار قایق شوید و در این مسیر حرکت کنید.

  • غار دانیال | مازندران

نمایی از غار دانیال

غار دانیال، یکی از غارهای ایران است که در آن رودخانه جریان دارد. این غار در رشته کوه البرز واقع شده است. طول غار دانیال به حدود 2کیلومتر می‌رسد و ارتفاع آن 75متر است. این غار دومین غار بزرگ رودخانه‌ای در ایران محسوب می‌شود. در محدوده و داخل این غار، چندین و چند چشمه مختلف جریان دارد. آب این رودخانه نیز از طریق همین چشمه‌ها تأمین می‌شود. آب این رودخانه بسیار زلال است؛ اما اصلاً نباید با دیدن این آب، وسوسه شوید که آن را بنوشید. این آب نوشیدنی نیست.

بازدید غار دانیال

دمای هوای غار حدود 23 درجه است و دمای آب نیز به 17 درجه می‌رسد. به همین خاطر داخل این غار هوایی نسبتاً ملایم دارد. پس اصلاً در آن احساس سرما نخواهید کرد. به‌دلیل وجود رطوبت فراوان، اختلاف دمای این غار در فصل‌های مختلف نیز بسیار ناچیز است. در این غار موجوداتی همانند خفاش، خرچنگ، قورباغه، عنکبوت و موش زندگی می‌کنند. البته لازم نیست بترسید. این‌ موجودات هیچ آسیبی به انسان نمی‌رسانند.

  • غار میرزا | رفسنجان

نمایی از غار میرزا

غار میرزا با ظاهری عجیب، یکی از زیباترین غارهای ایران محسوب می‌شود. این غار در 39‌کیلومتری شمال‌شرق رفسنجان قرار دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های غار میرزا، اسلاگمیت‌های آن است. اسلاگمیت همان ستون‌های مخروطی نوک تیزی هستند که در غارها مشاهده می‌کنید. اسلاگمیت در اثر چکیدن قطره‌های آب از سقف غار بر روی زمین ایجاد می‌شود. هرچه قدر آب داخل غارها املاح بیشتری داشته باشد، این اسلاگمیت‌ها بلند‌تر و زیباتر خواهند بود. در غار میرزا، می‌توانید اسلاگمیت‌هایی را مشاهده کنید که نمونه آن حتی در دنیا کمتر پیدا می‌شود.

نمایی از دشواری مسیر پیمودن غار میرزا

این غار در ارتفاع دوهزار و 500متری از سطح دریا قرار دارد. به همین خاطر دسترسی به آن بی‌تردید دشوار خواهد بود. استان کرمان چند غار مختلف را در خود جای می‌دهد. با وجود این غار میرزا یکی از شگفت‌انگیزترین آن‌ها محسوب می‌شود. دسترسی و پیمودن این غار، کار بسیار دشواری خواهد بود. باید تجهیزات کامل همراه داشته باشید. همچنین بهتر است به‌صورت گروهی در تیم‌های حرفه‌ای سفر کنید.

  • غار دربند سنگسر | سمنان

اشتباه نکنید، این غار در منطقه دربند تهران قرار ندارد. غار دربند سنگسر یکی از زیباترین غارهای ایران و از جاهای دیدنی استان سمنان است. غار دربند سنگسر نوعی غار آهکی است. این غار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. برای دسترسی به این غار باید خودتان را به شهر مهدیشهر برسانید. این غار 114 متر طول دارد. عرض آن نیز در نقاط مختلف بین 2 تا 30 متر متغیر است. همچنین بلند‌ترین نقطه آن نیز 25 متر ارتفاع دارد.

نمایی از غار دربند سنگسر

ظاهر این غار بسیار عجیب است. سنگ‌های تیره‌رنگ این غار باعث خلق ظاهری عجیب و وهم‌انگیز می‌شود. اسلاگمیت‌های غار دربند سنگسر بسیار زیبا هستند و طول برخی از آن‌ها به حدود 14 متر می‌رسد. مسیر عبور از این غار نسبتاً دشوار است. به همین خاطر باید حتماً از وسایل ایمنی و تجهیزات لازم استفاده کنید. جالب است بدانید کارشناسان و باستان‌شناسان، قدمت این غار را به حدود 140میلیون سال قبل نسبت می‌دهند.

  • غار کافر قلعه | خراسان شمالی

غار کافر قلعه یکی دیگر از مهم‌ترین غارهای ایران در شیروان است. این غار در استان خراسان شمالی و در نزدیکی قلعه شیروان قرار دارد. جالب است بدانید بر اساس مطالعات انجام‌شده، این غار محل زندگی انسان بوده است. در گذشته دور، انسان‌های اولیه در این غار زندگی می‌کردند. به همین خاطر می‌توان آن را یکی از عجیب‌ترین غارهای ایران دانست. از نظر زیبایی، این غار برای غارنوردان، بهشت موعود محسوب می‌شود. زیبایی این غار به‌حدی است که حتی طبیعت‌گردان خارجی را نیز جذب خود می‌کند.

نمایی از فضای داخلی غار کافر قلعه

در گذشته نه‌چندان دور، گروهی از بومیان منطقه از این غار به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. به همین خاطر، آثار تاریخی متعددی در این غار یافت شده است. هنوز هم مدارک خاصی درباره کسانی که در این غار زندگی می‌کردند در دست نیست؛ اما بی‌تردید در آینده نزدیک شاهد داستان‌هایی عجیب درباره آن‌ها خواهیم بود.

  • غار بورنیک | تهران

نمایی از غار بورنیک تهران

بله، تعجب نکنید. این غار در استان تهران و در نزدیکی فیروزکوه قرار دارد. غار بورنیک را می‌توان یکی از زیباترین غارهای ایران دانست. این غار در دل جنگل قرار دارد. زیبایی این غار به حدی است که حتی آن را در فهرست آثار ملی نیز قرار داده‌اند. اگر قصد بازدید از غارهای ایران را دارید و فرصتتان برای سفر کافی نیست؛ ما به شما غار بورنیک را پیشنهاد می‌دهیم. در خصوص طول این غار زیبا باید گفت که بورنیک، چهارمین غار طولانی در بین غارهای ایران است.

نمایی از مسیر غار بورنیک تهران

غار بورنیک در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. در گذشته دور، این غار سکونت‌گاه انسان‌های اولیه بوده است. یکی از نکات بسیار عجیب این غار، وجود 148 پله در آن است. این مسئله نشان‌ می‌دهد که گونه‌ای از انسان‌ها در این غار زندگی می‌کردند. دسترسی به این غار نسبتاً دشوار است. شاید مسیر دسترسی به آن ساده به نظر برسد؛ اما برای پیمودن غار نیاز به مهارت‌های خاص غارنوردی و صخره‌نوردی خواهید داشت. به همین خاطر اصلاً تنهایی به دل این غار نزنید و تجهیزات تخصصی همراه داشته باشید.

  • غار آویشو | گیلان

اگر به غارگردی علاقه‌مند باشید، قطعاً حداقل یک بار نام غار آویشو به گوش شما خورده است. این غار در استان گیلان و منطقه بهشتی شاندرمن قرار دارد. طول غار آویشو به حدود 740 متر می‌رسد و حدود 150 متر ارتفاع دارد. همان طور که گفتیم، غار آویشو در منطقه زیبای شاندرمن قرار دارد. به همین خاطر در طول مسیر دسترسی، مادر طبیعت به‌خوبی با مناظر خود از شما پذیرایی می‌کند. مسیر دسترسی به این غار نسبتاً ساده است؛ اما برای پیمودن آن نیاز به مهارت‌های خاص خواهید داشت.

غار آویشو به‌تازگی کشف شده است. این غار فقط یک دهانه دارد. اگر به دهانه این غار نگاه کنید، تحت‌تأثیر قرار خواهید گرفت. ورودی این غار از نظر ظاهری، شبیه به دهانه ورود به سرزمین عجایب است. تصور کنید در طبیعتی سرسبز و دست‌نخورده، یک ورودی تاریک به چشم می‌خورد. با ورود به آن، ناگهان وارد دنیا و عالمی دیگر خواهید شد. اگر به غارنوردی و پیمودن غارهای ایران علاقه‌مند هستید، باید حتماً از آویشو دیدن کنید.

  • غار خفاش | ایلام

نمایی از غار خفاش ایلام

اگر در زمینه غارنوردی تازه‌کار هستید، شاید غار خفاش برای شما بسیار عجیب باشد. در حقیقت غار خفاش نوعی از غارهای ایران به حساب می‌آید. اساساً در تمام غارهای ایران خفاش زندگی می‌کند؛ اما در برخی از آن‌ها بیشتر شاهد این پستانداران بی‌آزار هستیم و به همین خاطر به این نوع غارها، غار خفاش می‌گویند. در این بخش، از خفاش‌ها به‌عنوان پستانداران بی‌آزار یاد کردیم. دلیل این بود تا تأکید کنیم این حیوانات کوچک بی‌آزار هستند و دلیل ترس و وحشت بسیاری از افراد، فقط داستان‌های خیالی است. در استان ایلام و نزدیکی دهلران، یک غار خفاش بسیار زیبا قرار دارد.

نمایی از خفاش های غار خفاش ایلام

این غار دارای 255 متر طول و 50 متر ارتفاع است. در این غار هزاران خفاش زندگی می‌کنند. جالب است بدانید تنوع گونه‌ خفاش‌های این منطقه به حدی است که محققان برای تحقیق روی این پستانداران، از این غار استفاده می‌کنند. این حیوانات هیچ آزار و خطری برای انسان ندارند. زمانی که وارد غار می‌شوید، این جانداران از سقف به‌صورت وارونه آویزان هستند. بازدید از این غار می‌تواند برای علاقه‌مندان، بسیار هیجان‌انگیز باشد.

  • غار هامپوئیل | آذربایجان شرقی

اگر در بین تیترهای خبری کمی جستجو کنید، خواهید دید که از غار هامپوئیل به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین غارهای ایران یاد می‌کنند. این غار در استان آذربایجان شرقی و 15‌کیلومتری جنوب‌شرق مراغه قرار دارد. بر اساس نظر کارشناسان و باستان‌شناسان، در این غار تمدنی 200هزار ساله حضور داشته است. برای دسترسی به این غار، باید جاده‌ای با شیب بسیار تند را پشت‌سر بگذارید. برخی افراد این جاده را با نام «جاده عمودی» می‌شناسند. پس می‌توانید تصور کنید که چه شیب تندی انتظار شما را می‌کشد.

شاید نام این غار برای شما کمی عجیب باشد. در حقیقت هامپوئیل به معنای «کبوتر» است. هامپوئیل یک واژه کاملاً باستانی است و ریشه آن به زبان سانسکریت می‌رسد. دهانه این غار 8 متر طول دارد. طول و عرض میدان اول غار نیز به 40 در 60 متر می‌رسد. غار مجموعاً 8 تالار وسیع دارد که در 5 طبقه تقسیم می‌شود. مسیرهای بین این تالارها بسیار پیچ‌در‌پیچ و عجیب هستند. این غار بسیار شگفت‌انگیز و تودرتو است. در بخش‌های مختلف غار، چاه‌های عمیقی وجود دارند که باید مراقب آن‌ها باشید. برخی از این چاه‌ها شما را به طبقات زیرین غار می‌رسانند.

  • غار کتله خور | زنجان

نمایی از ورودی غار کتله خور زنجان

شاید تابه‌حال حتی نام غار کتله خور نیز به گوش شما نخورده باشد؛ اما باید بدانید که این غار، اولین غار آهکی ایران است. تاکنون فقط 3 طبقه از این غار کشف شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این غار حداقل 7 طبقه مختلف دارد و به دلیل نامطمئن‌بودن شرایط، بخش‌های دیگر آن کشف نشده است. این غار در 165‌‍کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است. برای بازدید از این غار، باید از سمت کبودرآهنگ مسیر خود را آغاز کنید.

جالب است بدانید قدمت این غار به حدود 120میلیون سال پیش می‌رسد. در طول حفاری‌های انجام‌شده، استخوان‌هایی از انسان‌های اولیه و ظروف سفالی از این غار کشف کرده‌اند. همین مسئله می‌تواند هیجان بازدید شما را دوچندان کند.

  • غار ایوب | کرمان

تصویری از غار ایوب شهر بابک

غار ایوب یکی دیگر از معروف‌ترین غارهای ایران است. این غار در استان کرمان و بر فراز یک کوه قرار دارد. برای دسترسی به این غار، باید مسیر طولانی را کوه‌پیمایی کنید. عرض این غار 80 متر است و طول آن به 60 متر می‌رسد. این غار جزء انواع غار آذرین به حساب می‌آید. البته باید بدانید که غار ایوب، پهناورترین غار آذرین دنیا نیز هست. لازم به ذکر است این غار نیز همانند بسیاری از غارها، در دوران گذشته سکونت‌گاه انسان بوده است. باستان‌شناسان قدمت آثار باقی‌مانده در این غار را به اشکانیان نسبت می‌دهند. زمانی که با تلاش فراوان به دهانه غار برسید، فقط کافی‌ است سر برگردانید تا از چشم‌اندازی خیره‌کننده دیدن کنید.

  • غار رود افشان | تهران

نمایی از غار رود افشان تهران

غار رود افشان یکی دیگر از غارهای ایران است که در نزدیکی پایتخت قرار دارد. این قرار در نزدیکی شهرستان فیروزکوه است. برای دسترسی به غار رود افشان، باید ابتدا خودتان را به روستای سیدآباد برسانید. از  مسیر ماشین‌رو تا دهانه غار، باید حدود 30 دقیقه پیاده‌روی نسبتاً دشوار را به جان بخرید. دهانه غار در دل زمین به‌صورت عمودی و مایل قرار دارد. زمانی که وارد غار شوید و پشت‌سر خود را نگاه کنید، شاهد منظره‌ای عجیب و خیره‌کننده خواهید بود. انگار که از دل زمین به آسمان خیره شده‌اید. این غار فضایی بسیار تاریک دارد و نور خورشید ابداً به آن نمی‌رسد. به همین خاطر باید حتماً تجهیزات لازم، از جمله چراغ‌قوه را همراه داشته باشید. این غار برای افراد تازه‌کار نسبتاً مناسب است؛ اما کودکان و افراد کهن‌سال اجازه ورود به آن را ندارند.

  • غار کرفتو | کردستان

در 70‌کیلومتری شهر دیواندره استان کردستان، غاری با نام غار کرفتو وجود دارد. این غار یکی از زیباترین غارهای آهکی ایران به حساب می‌آید. بر اساس نظر کارشناسان، قدمت این غار به دوران سلوکیان می‌رسد. آثار تاریخی به‌جای‌مانده نشان می‌دهد که در دوران سلوکیان، گروهی از مردم در این غار زندگی می‌کردند. دهانه ورودی غار کرفتو در دل کوه قرار گرفته است. به همین خاطر برای ورود به آن باید از چندین پله بالا بروید. لازم به ذکر است این غار جزء معروف‌ترین غارهای ایران است. به همین خاطر در اکثر مواقع برای بازدید باید در صف‌های طولانی منتظر بمانید. بازدید از این غار برای همه گروه‌های سنی آزاد است و نیازی نیست تجهیزات غارنوردی همراه ببرید.

  • غار چال نخجیر | استان مرکزی

تا پیش از آنکه غار کتله خور کشف شود، چال نخجیر به عروس غارهای خاورمیانه معروف بود. این غار در استان مرکزی و در مسیر راه دلیجان به نراق قرار گرفته است. غار چال نخجیر در دامنه کوهی تخت واقع شده است. این غار مجموعاً 3 طبقه دارد. تاکنون فقط حدود هزار و 200 متر از این غار کشف شده است. همین هزار و 200 متر، به‌صورت کامل ایمن‌سازی شده و مسیری مناسب دارد. به همین خاطر بازدید از آن برای عموم گردشگران مناسب خواهد بود. نام این غار در فهرست آثار ملی نیز به چشم می‌خورد. بر اساس نظر کارشناسان، قدمت غار چال نخجیر به حدود 70میلیون سال پیش باز می‌گردد.

  • غار کلدر | لرستان

غار کلدر قدیمی ترین غار ایران است. قدمت این غار به دوران نوسنگی فرادیرینه سنگی می‌رسد. بر اساس نظر کارشناسان، این غار، زادگاه انسان‌های هوشمند اولیه است. غار کلدر در نزدیکی خرم آباد قرار دارد. حتی آثاری از تمدن تا حدود 54هزار سال پیش در این غار یافت شده است.

نکاتی که باید در غارنوردی رعایت کنید

  • غارنوردی را حتماً به‌صورت گروهی انجام دهید؛
  • برای غارنوردی، باید مهارت‌های لازم را داشته باشید؛
  • غارنوردی از نظر نوع فعالیت، گاهی از صخره‌نوردی نیز دشوارتر است؛
  • در غار وسایل ارتباطی در دسترس نیستند، پس مواظب خود باشید؛
  • غارهای آبی، سطحی لغزنده دارند؛
  • برخی از غارها، چاه دارند؛ پس احتیاط کنید؛
  • حتماً تجهیزات ایمنی همراه داشته باشید؛
  • بهتر است در گروه‌های حرفه‌ای به غارنوردی بروید.

بهترین زمان غارنوردی چه زمانی است؟

پاسخ این سؤال درباره غارهای مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال بهترین زمان بازدید از غار یخی چما، شش ماه اول سال است. در عین حال برخی از غارها همانند غار دانیال، آب‌وهوایی مساعد دارند. بهتر است پیش از سفر به یک غار، حتماً درباره وضعیت آب‌وهوای منطقه تحقیق کنید. به این طریق می‌توانید از بابت هوای آن آسوده‌خاطر باشید. فراموش نکنید حتماً صبح روزی که قصد حرکت دارید نیز مجدداً وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره غارهای ایران چیست؟ آیا تاکنون از این غارها بازدید کرده‌اید؟ اگر این‌طور است، تجربه خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. به نظر شما غاری از این لیست جا مانده است؟ اگر این‌طور است، نام غار را به ما بگویید تا آن را به لیست اضافه کنیم. به این طریق همه همراهان می‌توانند از بهترین غارهای ایران لذت ببرند.

غار قوری قلعه طولانی‌ترین غار ایران است.

غار کلدر قدیمی‌ترین غار ایران است.

غار هامپوئیل ترسناک‌ترین غار ایران است.

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای ایران است.

غار علیصدر در همدان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.