غار یخ مراد کرج | یکی از مرموزترین غارهای طبیعی ایران

0

غارها یکی از مرموزترین پدیده‌های طبیعی به حساب می‌آیند. انگار که در هر غار، یک راز بزرگ نهفته است. هر غار شکل ظاهری متفاوتی دارد. برخی غارها آبی و برخی غارها آهکی هستند. امروز قصد داریم تا درباره یک غار یخی با شما صحبت کنیم. شاید با شنیدن نام این غار به یاد داستان علی‌بابا و 40 دزد بغداد بیفتید. البته برای ورود به این غار لازم نیست تا نام رمز را با صدای بلند بگویید! با ما همراه باشید تا امروز غار یخ مراد البرز ، یکی از زیباترین غارهای ایران را بهتر بشناسید.

غار یخ مراد کجاست؟

غار یخ مراد یکی از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود و در نزدیکی تهران قرار دارد. به همین خاطر دسترسی به این غار نسبتاً ساده است و نیازی نیست تا یک روز کامل را در راه باشید. برای دسترسی به این غار باید خودتان را به جاده چالوس برسانید و نرسیده به دیزین، وارد خروجی گچسر شوید. این غار در نزدیکی روستایی با نام کهنه ده واقع شده است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با غار یخ مراد

غار یخ مراد در ارتفاع ۲هزار و 640متری از سطح دریا در شمال ایران قرار دارد. برای دسترسی به این غار، باید حدود یک ساعت پیاده‌روی و یک ساعت کوه‌نوردی را به جان بخرید. وجود قندیل در غار یک امر کاملاً طبیعی است؛ اما اکثر غارها دارای قندیل‌هایی آهکی هستند. قندیل‌های یک غار هرچه بیشتر و بزرگ‌تر باشند، ظاهر غار مرموزتر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود. حال تصور کنید در غار یخی مراد، به جای قندیل‌های آهکی، قندیل‌های یخی و شفاف از سقف آویزان هستند و از کف غار بیرون زده‌اند. این غار یکی از عجیب‌ترین غارهای ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید مردم محلی افسانه‌های مختلفی را به این غار نسبت می‌دهند.

لازم به ذکر است که برخی مردم محلی، این غار را یک غار مقدس می‌دانند. حتی بعضی بر این باور هستند که غار مراد خاصیت شفابخش دارد. به همین خاطر بیماران مختلف را برای درمان به این غار می‌آورند. بسیاری تأکید دارند که این غار برای درمان ناباروری زنان بسیار مؤثر است! حتی چنین روایت می‌کنند که اگر از این غار دیدن کنید، سال بعد همان موقع، به مراد دل خود خواهید رسید!

قدمت غار یخ مراد

این غار یکی از قدیمی‌ترین نقاط روی زمین به حساب می‌آید! در دهانه ورودی غار، یک سنگ بزرگ وجود دارد. در دل این سنگ، نقش یک فسیل یافت شده است. این فسیل به یک نرم‌تن خاص تعلق دارد که در دوره سوم زمین‌شناسی زندگی می‌کرد. پس محققان قدمت این غار را به دوره سوم زمین‌شناسی یا همان کاردیتا نسبت می‌دهند. البته برخی دیگر بر این باور هستند که حدود 50 میلیون سال پیش، این غار از زیر دریا بیرون آمده است. بعضی از زمین‌شناسان نیز قدمت این غار را بین 70 تا 230 میلیون سال تخمین زده‌اند. این یعنی غار یخ مراد البرز، شاهد حضور دایناسورها در این منطقه نیز بوده است! همین مسئله بازدید از غار یخ البرز را به‌مراتب هیجان‌انگیزتر خواهد کرد!

جاذبه‌های دیدنی غار یخ مراد

آیا به‌دنبال یک دلیل قانع‌کننده هستید تا سختی مسیر را به جان بخرید و از این غار دیدن کنید؟ پیش از آنکه ادامه این متن را بخوانید، بهتر است به تصاویر این غار دقت کنید. آیا تا کنون مشابه این غار را در هیچ کجای دنیا دیده‌اید؟ شاید از نظر ظاهری، این غار بیشتر شبیه به جایخی یخچال‌های قدیمی خانه مادربزرگمان باشد! انگار که ناگهان هوای داخل این غار به‌شدت سرد شده و همه جای غار را این قندیل‌های یخ در بر گرفته‌اند.

عکس مسیر تاریک غار یخ مراد

این غار ظاهری بسیار مرموز دارد. مسیر غار یک مسیر پرپیچ‌وخم و تودرتو است. پس کسانی که به غارنوردی علاقه‌مند هستند و قصد تجربه یک ماجراجویی عالی را دارند، بهتر است حتماً سری به این غار بزنند. در دل این غار، یک برکه و یک آبشار یخ‌زده نیز وجود دارد. بازدید از یک زدر میان غار به نظر آنقدر هیجان‌انگیز می‌رسد که همین الآن کوله‌پشتی خود را بردارید و به دل جاده بزنید!

لازم به ذکر است که غار یخی مراد، یکی از معدود غارهایی است که بخشی از آن دارای ۴ طبقه مجزا با اختلاف ارتفاع بیش از 30 متر است. یکی از مسائل دیگری که این غار از سایر غارهای متمایز می‌کند، اختلاف دمای داخل و بیرون غار است. معمولاً در غارهای دیگر خبری از تردد هوا نیست. به همین خاطر دمای داخل غار تا حدود 10 درجه از دمای بیرون غار بیشتر است؛ اما تردد هوا در غار یخ مراد صورت می‌گیرد. به همین خاطر، دمای داخل غار به‌مراتب از دمای بیرون آن سردتر است. در حقیقت همین مسئله باعث شده تا فضای داخل این غار به یک یخچال طبیعی با قندیل‌های بزرگ یخی تبدیل شود!

بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد چالوس

عکس بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد چالوس

غار یخ مراد در ارتفاعات چالوس قرار دارد. فضای داخلی این غار نیز از داخل آن سردتر است. در حقیقت باید تصور کنید که می‌خواهید وارد جایخی خانه خود شوید! پس می‌توان گفت که 6 ماه اول سال و مخصوصاً تابستان، بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می‌شود. در فصل پاییز و زمستان، اصلاً نباید حتی فکر بازدید از این غار به سرتان بزند. در طول مسیر کوهنوردی، هوا در زمستان به‌شدت سرد می‌شود و در برف و یخبندان گرفتار خواهید شد. همچنین پیش از حرکت به‌سمت غار، بهتر است حتماً وضعیت هواشناسی را بررسی کنید.

وسایل ضروری برای بازدید از غار یخ مراد چالوس

عکس وسایل ضروری برای بازدید از غار

  • تمامی تجهیزات کوه‌نوردی و غارنوردی؛
  • کفش مخصوص و ضدآب؛
  • تجهیزات ایمنی؛
  • وسیله ارتباطی همانند بیسیم یا تلفن ماهوراه‌ای؛
  • غذا و میان‌وعده؛
  • قمقمه آب؛
  • جعبه کمک‌های اولیه.

جاهای دیدنی نزدیک به غار یخ مراد چالوس

  • کهنه ده؛
  • پل سنگی گچسر؛
  • روستای آزادبر؛
  • گردنه عسلک.

مسیر دسترسی به غار یخ مراد البرز


برای دسترسی به این غار باید ابتدا وارد جاده چالوس – کرج شوید. در 60کیلومتری جاده، بعد از روستای نسا، پلی را خواهید دید که با عبور از آن وارد یک جاده خاکی می‌شود. در این جاده خاکی باید حدود 12 متر پیشروی کنید. نهایتاً به یک دوراهی خواهید رسید. دوراهی به‌سمت چپ ادامه دهید. پس از حدود 10 دقیقه، به روستای آزادبر خواهید رسید. در کنار این روستا مسیر سمت راست را پیش بگیرید. در همین جا باید وسیله نقلیه خود را در مکانی امن رها کنید و وسایل کوه‌نوردی خود را بردارید.

بعد از حدود یک ساعت پیاده‌روی به منطقه کوهستانی خواهید رسید. از اینجا نیز باید حدود نیم ساعت در مسیری با شیب ملایم پیاده‌روی کنید. بعد از آن مسیر کوهنوردی انتظار شما را می‌کشد. البته کوهنوردی در این بخش، بیشتر کوهپیمایی در شیب تند است. برای به‌پایان‌رساندن مسیر به تخصص در کوه‌نوردی نیاز نیست. البته باید آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید. در نهایت از پلی که بر روی رودخانه قرار دارد عبور می‌کنید و دهانه غار را در برابر خود خواهید دید.

هزینه بازدیدرایگان
زمان بازدید۲۴ ساعته
آدرساستان البرز، چالوس، گچسر، روستای کهنه ده

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره غار یخ مراد چیست؟ آیا شما حاضر هستید تا این پیاده‌روی و کوهپیمایی سخت را به جان بخرید؟ به نظر شما زیباترین غار ایران کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

غار مراد در منطقه گچسر استان البرز قرار دارد.

6 ماه اول سال بهترین زمان بازدید از این غار است.

بازدید از این غار برای افرادی که دارای آمادگی جسمانی کافی و مهارت در غارنوردی هستند مناسب خواهد بود.

بله، امکان بروز خطرات مختلف در حین دسترسی به دهانه غار و عبور از مسیرهای غار وجود دارد.

حدود 2 ساعت باید در مناطق کوهستانی پیاده‌روی کنید تا به دهانه غار برسید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.