جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه | جاذبه هایی اعجاب‌برانگیز

0

کرمانشاه با طبیعت زیبا و تماشایی‌اش از جذاب‌ترین استان‌های ایران است. جاذبه‌های طبیعی در این استان، بکر و چشمگیر هستند؛ البته نمی‌شود بناهای تاریخی این شهر را نادیده گرفت. آثار زیادی از دوره‌های مختلف در این شهر به جا مانده است. روستاهای کرمانشاه مقصدی برجسته و کم‌نظیر برای اقامت چندروزه هستند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بازدید از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه را در برنامه‌هایتان بگذارید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی طبیعی اطراف کرمانشاه

سراب‌های اطراف کرمانشاه

  • سراب نیلوفر بالادربند | از چشمگیرترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه، دریاچه طبیعی است که وسعتی 1333هکتاری دارد و پرآبی‌اش را مدیون چشمه‌های کف و اطرافش است. آب این سراب خاصیتی دارد که برای رشد نیلوفرها بسیار مناسب است. در وصف زلال‌بودن این آب هم، همین بس که ریشه و ساقه نیلوفرها در تمام سال در آن پیداست. اگر آسمان بخشنده باشد و باران به‌اندازه ببارد، عمق بخش‌هایی از این سراب به 32 متر هم می‌رسد. سراب نیلوفر کرمانشاه زیست‌بوم حیوانات مختلفی هم هست؛ مثلاً غازهای وحشی، مرغ‌های ماهی‌خوار و… . این دریاچه دیدنی و پرتفریح، میراث طبیعی ثبت‌شده در سازمان میراث فرهنگی هم است.

آدرس: 20کیلومتری شمال غربی کرمانشاه.

  • سراب روانسر | از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

عکس سراب روانسر | از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

این دریاچه سرچشمه اصلی قره سو، طولانی‌ترین رودخانه کرمانشاه است. سراب روانسر در خیابان اصلی شهر روانسر قرار دارد و با چمن‌کاری، فضای آن را به تفرجگاهی خانوادگی تبدیل کرده‌اند. برای این سراب زیبا امکانات تفریحی هم ساخته‌اند تا همه‌چیز تمام باشد. بعضی‌ها قدمت این دریاچه را که در سال 87 ثبت ملی شده است، تا 40هزار سال تخمین زده‌اند. اگر تصوری از این قدمت ندارید، کمی کمکتان می‌کنم؛ انسان امروزی فقط 14هزار سال است که میهمان این سیاره خاکی است.

آدرس: 55کیلومتری غرب استان کرمانشاه.

  • سراب قنبر | از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

از دیگر جاذبه‌های دیدنی در شهر کرمانشاه سرابی به اسم قنبر است. این سراب از دامنه کوه سفید، سرچشمه می‌گیرد. سراب قنبر آب لازم برای آبیاری باغ‌های میوه را تأمین می‌کند. در گذشته این منطقه بخشی از روستاهای اطراف کرمانشاه بود؛ اما با ساخت‌وساز زیاد آن را به بافت شهری تبدیل کرده‌اند. سراب پرآب قنبر زیبایی این بخش از شهر را دوچندان کرده است. همچنین اطراف این سراب، فضای دل‌نشینی برای تفریح‌های خانوادگی و پیک‌نیک مهیاست.

آدرس: استان کرمانشاه، جنوب غربی شهر کرمانشاه، نزدیک محله فردوسی و کسری.

  • سراب گرم | از بهترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

در فاصله کمی از سرپل ذهاب می‌توانید از سراب گرم دیدن کنید. سراب گرم یکی از چشمه‌های جوشان کرمانشاه است. اطرف محل چشمه را دیوارکشی کرده‌اند که آب آشامیدنی منطقه و آب لازم برای کشاورزی را در آن جمع‌آوری کنند. بخشی از این آب را از طریق کانال‌ها به استخری دیگر هدایت کرده‌اند. اگر در تابستان گذرتان به این منطقه افتاد، می‌توانید در آب استخر شنا کنید و لذت ببرید؛ البته شنا در این استخر در زمستان هم لذت خودش را دارد. دمای آب چشمه در سردترین روزهای سال هم گرم است. به همین خاطر آن را به سراب گرم می‌شناسند.

آدرس: استان کرمانشاه، ۵کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب، دهستان حومه.

  • سراب شرف آباد | از زیباترین جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

اگر دلتان طبیعتی تماشایی با آب‌وهوایی دل‌انگیز را می‌خواهد، به منطقه سراب شرف آباد بروید. کنار تپه شرف آباد، دریاچه‌ای شکل گرفته است که زیبایی کم‌نظیری دارد. تصویر تپه و نیزارها در آب دریاچه پیداست. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، این قاب تماشایی را ثبت کنید. پرنده‌های مهاجر در مسیرشان به جنوب، کنار این دریاچه توقف می‌کنند و حس‌وحالی وصف‌ناپذیر به سراب شرف آباد می‌دهند. قدمت این منطقه به دوره‌های اشکانیان، ساسانیان و ایلخانی می‌رسد و از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است.

آدرس: استان کرمانشاه، اسلام آباد غرب.

سراب فش | از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

برای بازدید از سراب فش باید به روستای فش در 17کیلومتری شمال غرب کنگاور بروید. این سراب حاصل تلاقی چند چشمه است که از دامنه‌های زاگرس جاری می‌شوند. سراب فش، آب مصرفی کل روستا را تأمین می‌کند و بر آب‌وهوای منطقه تأثیر زیادی دارد. بازدید از باغ‌ها و طبیعت اطراف این سراب خالی از لطف نیست. ویسار و بایجان، از رودهایی است که از این سراب سرچشمه می‌گیرند. سراب فشن را در سال 1382 در لیست آثار گردشگری ملی ثبت کرده‌اند.

آدرس: استان کرمانشاه، 17کیلومتری شمال غرب کنگاور، روستای فش.

آبشارهای اطراف کرمانشاه

  • آبشار دشه | آبشاری دل‌انگیز در دامنه‌های زاگرس

هر چقدر از زیبایی طبیعت کرمانشاه بگوییم، کم گفته‌ایم. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، بازدید از آبشار دشه را در برنامه‌هایتان بگذارید. این آبشار یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است و از بلندی‌های زاگرس جاری می‌شود. در پای آبشار می‌شود از باغ‌های انار و گردو دیدن کرد. آبشار دشه بعد از عبور از باغ‌ها به پاوه‌رود می‌پیوندد و در ادامه به رودخانه سیروان می‌رسد.

آدرس: استان کرمانشاه، شمال غربی شهرستان پاوه.

  • آبشار تافه | از زیباترین جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

در سال‌های اخیر به‌خاطر بارندگی‌های بسیار آبشاری در منطقه محافظت‌شده بیستون جاری شده است. آبشار تافه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که چندین سال خشک شده بود؛ اما در حال حاضر حیاتی دوباره به منطقه بیستون بخشیده است. این آبشار باید از مسیری ده پلکانی بگذرد تا به پای کوه برسد. در پایه کوه حوضچه‌ای از آب زلال آبشار شکل گرفته است. در مسیر رسیدن به آبشار، دشت‌هایی سرسبز با پوششی از انواع درخت‌ها را می‌بینید. کمی در این مسیر رؤیایی توقف کنید و مناظر شگفت‌انگیزش را در خاطرتان ثبت کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، منطقه محافظت‌شده بیستون.
  • آبشار دریبر | از بهترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

زمانی که از جاده پرپیچ نوسود بگذرید، آبشاری تماشایی توجهتان را به خودش جلب می‌کند. آبشار دریبر از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که از رشته کوه شاهو به‌سمت پایین سرازیر می‌شود. سکوهای بلند و کوتاه، حرکت مسیر آب را به‌خوبی نشان می‌دهند. اطراف این منطقه را پوشش انبوهی از درخت‌های بلوط، زالزالک و مازو پوشانده‌اند. در این بخش فضای مناسبی برای استراحت و پیک‌نیک هست و چشم‌اندازی تماشایی به آبشار دریبر دارد.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه.
  • آبشار نودشه | دور اما زیبا

عکس آبشار نودشه از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

در ادامه رود سیروان، آبشاری تشکیل می‌شود که آن را نودشه نامیده‌اند. آبشار نودشه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که از بلندی‌های اطراف روستای نودشه جاری می‌شود. نودشه از روستاهای مرزی کرمانشاه است. مسیر دسترسی به این روستا سخت است؛ اما صحنه‌های تماشایی از صخره‌ها و دامنه سرسبز کوه‌هایش شما را شگفت‌زده می‌کند. در روستای نودشه هم طبیعتی بکر با چشم‌اندازهایی بی‌نظیر انتظارتان را می‌کشد تا از آن‌ها دیدن کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، روستای نودشه.
  • آبشار شیلماو | از جاذبه‌های طبیعی اطراف کرمانشاه

عکس آبشار شیلماو از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

شیلماو از دیگر جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. این آبشار از دامنه رشته کوه آتشگاه سرچشمه می‌گیرد. آبشار شیلماو از بین صخره‌ای جاری است که اطرافش را درخت‌های تنومندی پوشانده‌اند. فصل بهار و تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید برای بازدید از این آبشار به روستای خانقاه بروید. یادتان باشد که در این سفر به لباس، کفش و ابزار مناسب هم نیاز دارید. روستای خانقاه در ۳کیلومتری غرب شهرستان پاوه است.

آدرس: استان کرمانشاه، سه‌کیلومتری غرب شهرستان پاوه، روستای خانقاه.
  • مجموعه آبشارهای شرکان | قابی برجسته از طبیعت

در هر گوشه از شهر پاوه آبشاری روان است که طبیعت زیبای کرمانشاه را نشان می‌دهد. در شمال غربی پاوه و در روستای شرکان، چند آبشار از دامنه کوه دالانی جاری هستند. «سولوکافرا» بلندترین آبشار این مجموعه است و و بلندایش به 30 متر می‌رسد. آبشار دیگری به اسم «وزن» کنار این آبشار است که کمترین میزان آب را دارد. این مجموعه آبشار در کنار هم قابی تماشایی از طبیعت را برایتان می‌سازند. می‌توانید در 30کیلومتری شهر نوسود مجموعه آبشارهای شرکان را پیدا کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، روستای شرکان.

غارهای اطراف کرمانشاه

  • غار دو اشکفت | پناهگاهی برای انسان‌های اولیه

عکس غار دو اشکفت از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

تا کرمانشاه که رفتید، پیشنهاد می‌کنیم به خانه انسان‌های اولیه در غار دو اشکفت سری بزنید. این غار یکی از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه و یکی از معروف ترین غارهای ایران است و تا طاق بستان فاصله زیادی ندارد. در این غار آثار تاریخی بسیاری را کشف کرده‌اند. تا دهانه غار که بروید، چشم‌انداز زیبایی از کل شهر در جلوی چشم‌هایتان است. جلوی غار سطح مسطحی دارد که برای نشستن و استراحت مناسب است. بعد از رفتن به پارک کوهستان، کافی است حدود 20 دقیقه کوه‌نوردی کنید تا به غار دو اشکفت برسید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، پارک کوهستان.

  • غار سنگی حسین کوهکن | غاری دست‌ساز در دل رشته کوه زاگرس

عکس غار سنگی حسین کوهکن از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

شاید داستان‌هایی از کندن و حفر کوه با دست را شنیده باشید؛ اما در نزدیکی شهر بانه‌وره می‌توانید نمونه‌ای از این غارها را ببینید. غار سنگی حسین کوهکن، از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. شخصی به اسم «خالو حسین» این غار را در مدت‌زمان 19 سال حفر کرد. به همین خاطر بعد از حفر غار، به او لقب «کوهکن» و «فرهاد قرن بیستم» را دادند. بازدیدکننده‌ها بعد از تماشای غار بسیار شگفت‌زده می‌شوند؛ زیرا غار سنگی حسین کوهکن چند اتاق مجزا و حمام و دستشویی دارد. همچنین سرگذشت پرفرازونشیب خالو حسین هم بسیار متأثرکننده است. اگر برای بازدید از این غار مشتاق هستید، رفتن به آنجا را در برنامه‌هایتان بگذارید.

آدرس: استان کرمانشاه، میگوره، توابع شهر بانه‌وره.

  • غار ورواسی | غاری از دوران پارینه‌سنگی

در 11کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه می‌توانید به غار ورواسی بروید. قدمت این غار به دوره پارینه‌سنگی و زمان زندگی انسان‌های «نئاندرتال» می‌رسد. این نسل منقرض‌شده از انسان‌ها حدود 300 هزار سال قبل روی زمین زندگی می‌کردند. در گذشته غار ورواسی پناهگاه شکارچیان بود. آثاری از بقایای حیوانات و اشیاء مربوط به دوره موسترین را در غار ورواسی کشف کرده‌اند. امروزه این غار یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است.

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، دامنه کوه ماسیم، دره تنگ کنشت.
  • غار کاوات | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس غار کاوات از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

غارنوردی، تفریحی هیجان‌انگیز در طبیعت است که جذابیت‌های زیادی دارد. در فاصله کمی از کرمانشاه غاری به اسم کاوات هست که بسیار تماشایی است؛ البته رفتن به داخل این غار به مهارت صخره‌نوردی و کوه‌نوردی نیاز دارد. شیب ورودی غار بسیار زیاد است و باید به‌آرامی از این بخش بگذرید. در فاصله 40متری از دهانه غار کاوات، برکه آبی شکل گرفته است. این برکه در تمام ماه‌های سال پرآب است؛ اما گاهی به‌خاطر کم‌آبی، میزان آب کاهش می‌یابد. برای بازدید از این غار باید به منطقه اورامان بروید.

آدرس: استان کردستان، جاده کرمانشاه-پاوه، شهرستان جوانرود، منطقه اورامان، دره قوری قلعه.
  • غار پراو | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

در فاصله 12کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه می‌توانید از عمودترین غار ایران دیدن کنید؛ البته بازدید از این غار نیاز به مهارت تخصصی در صخره‌نوردی و کوه‌نوردی دارد. به‌خاطر عمق زیاد غار، به آن لقب «اورست غارهای جهان» را داده‌اند. غار پَراو یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است و آن را از خطرناک‌ترین غارها و ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران می‌دانند. این غار را 40 سال قبل در کوه پراو کشف کرده‌اند. دهانه غار در بلندای 3000متری از سطح دریا است. دمای داخلی این غار حدود یک تا سه درجه است؛ پس یادتان نرود برای رفتن به آنجا باید لباس گرما و ضد آب همراهتان باشد. خوب است بدانید رفت‌وبرگشت به اعماق غار پراو کرمانشاه حدود یک هفته زمان لازم دارد.

آدرس: 12کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، کوه پراو.

  • غار وزمه | از قدیمی‌ترین غارها در اطراف کرمانشاه

عکس غار وزمه از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

معمولاً خیلی از غارهای کرمانشاه قدمت زیادی دارند. غار وزمه یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که قدمتش به دوره نوسنگی، مس و سنگ برمی‌گردد؛ پس بهتر است خودتان را برای بازدید از این غار شگفت‌انگیز آماده کنید. از این غار آثاری مثل دندان انسان‌های اولیه و استخوان‌های جانوران کشف کرده‌اند. گشت‌وگذار در این غار را با چاشنی افکار خیالی، هیجان‌انگیزتر کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان اسلام آباد غرب، تنگه وزمه.

دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف کرمانشاه

  • پارک جنگلی طاق بستان | از بهترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس پارک جنگلی طاق بستان از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

پارک جنگلی طاق بستان همان‌طور که از اسمش پیداست، نزدیک بنای تاریخی طاق بستان است. وقتی مشغول قایق‌سواری در دریاچه‌های مصنوعی این منطقه هستید، چشم‌انداز کوهستان و چشمه، منظره‌ای تماشایی برایتان می‌شود. کمی آن‌طرف‌تر نقش‌برجسته‌های ساسانی را هم در کادربندی دوربینتان ثبت کنید تا برایتان به یادگار بماند؛ اما یادتان نرود که یادگاری‌نویسی روی این بناها به آن‌ها آسیب می‌زند.

آدرس: استان کرمانشاه، بخش شمالی شهر کرمانشاه.

  • سد داریان | از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس سد داریان از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

داریان سد معروف کرمانشاه است که آن را روی رودخانه سیروان ساخته‌اند؛ البته موقعیت دقیق این سد در مرز استان کرمانشاه و کردستان است. ارتفاع این سد به 155 متر می‌رسد. این سد خاکی نمای چشم‌نوازی در طبیعت سرسبز کرمانشاه دارد و می‌توانید برای گردش در اطراف آن برنامه‌ای بچینید. تا آنجا که رفتید، قایق‌سواری روی سد را امتحان کنید. بی‌تردید قایق‌سواری از هیجان‌انگیزترین تفریح‌هایی است که خاطره‌ای ماندگار از سد داریان برایتان می‌سازد.

آدرس: استان کرمانشاه، جاده نودشه، جاده هجیج.

  • چشمه بل | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس چشمه بل از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

بل از پرآب‌ترین چشمه‌های کرمانشاه است که در فاصله کمی از رود سیروان از دل صخره‌ها می‌جوشد؛ البته حوضه اصلی آبریز چشمه در کردستان است. چشمه بل از رشته کوه شاهو سرچشمه می‌گیرد و در ادامه رودی به درازای 15 متر را تشکیل می‌دهد. این رود، کوتاه‌ترین رودخانه جهان است. آب این چشمه زلال است و هیچ ترکیب مضری مثل آرسنیک، ننیترام و آمونیاک ندارد. محل خروج آب چشمه از دامنه کوه، مثل دهانه غار است و جلوه شگفت‌انگیزی از طبیعت این منطقه را نشانتان می‌دهد. چشمه بل بعد از گذشتن از شیبی تند با رودخانه سیروان یکی می‌شود.

آدرس: استان کرمانشاه، 25کیلومتری شهرستان پاوه.

  • سد شیان | از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

عکس سد شیان از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

در گذشته در محل امروزی سد شیان، سرابی 2400ساله شکل گرفته بود. وجود این سراب بومی‌ها را به این فکر انداخت تا سد شیان را در این منطقه بسازند و آب رودخانه‌ها را در آن ذخیره کنند. امروزه از آب جمع‌شده در پشت این سد برای تولید برق، آبیاری مزارع و باغ‌ها و آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. وجود این سد بزرگ بین رشته کوه‌ها، تصویری زیبا را به وجود آورده است. سد شیان یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که امروزه گردشگرهای زیادی به آنجا می‌روند. می‌توانید در حاشیه سد شیان شانستان را برای ماهیگیری امتحان کنید. تپه‌های اطراف سد مکان مناسبی برای پیک‌نیک و گردش‌های دسته‌جمعی است. آلاچیق هم برای نشستن ساخته‌اند. چه از این بهتر!

آدرس: استان کرمانشاه، اسلام آباد غرب.

  • رودخانه قره سو | از رودهای مهم کرمانشاه

عکس رودخانه قره سو از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

قره سو از معروف‌ترین رودخانه‌ها در غرب ایران است. رودخانه قره سود در بالادست از سراب روانسر سرچشمه می‌گیرد و به‌سمت پایین‌دست می‌آید. این رود از مرکز شهر می‌گذرد و در گذشته از جاهای دیدنی کرمانشاه بود؛ اما متأسفانه واردشدن آلاینده‌های صنعتی و فاضلاب‌ها، سلامت این رودخانه را به خطر انداخته است. این رود بعد از گذشتن از شهر و روستاها با رودخانه گاماسیاب و سیمره یکی می‌شود.

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه،رودخانه قره سو.

  • منطقه گردشگری دالانی، از بکرترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس منطقه گردشگری دالانی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

منطقه گردشگری دالانی یکی از تفرجگاه‌های دل‌پذیر و تماشایی کرمانشاه است. دشت‌های سرسبز و بکر، زیبایی این منطقه را به اوج رسانده‌اند. حوضچه‌های کوچکی از آب در بخش‌های مختلف این منطقه شکل گرفته است. آب این حوضچه‌ها آن‌قدر زلال است که سنگ‌های کف حوضچه به‌خوبی پیداست. خوب است بدانید در این منطقه حیوان‌های زیادی زندگی می‌کنند. مثلاً خرگوش، روباه، آهو، گربه وحشی، سیاه‌گوش، قوچ، بز، بلدرچین. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، می‌توانید همراه با گروه‌های کوه‌نوردی به این منطقه بروید. در این منطقه تورهای دوچرخه‌سواری کوهستان و کایت‌سواری هم برگزار می‌کنند.

آدرس: استان کرمانشاه، پاوه، پایین‌دست روستای وراء، امتداد جاده پاوه_مریوان.

  • تالاب هشیلان | تنها تالاب استان کرمانشاه

اگر قصد دارید به کرمانشاه بروید، بازدید از جاذبه‌های طبیعی را در برنامه‌هایتان بگذارید. تالاب هشیلان یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه و تنها تالاب این استان است. آب جمع‌شده در تالاب هشیلان از آب چشمه و سراب سبزعلی سرچشمه می‌گیرد. این سرآب در بالادست تالاب شکل گرفته است. آب این سرآب را با کانال‌های مختلف به‌سمت پایین‌دست و تالاب هدایت کرده‌اند. زمانی که میزان آب کم باشد، سطح آب تالاب پایین‌می‌رود و هزاران جزیره بزرگ و کوچک به وجود می‌آید. پوشش گیاهی و جانوری اطراف تالاب بسیار متنوع است. «هه‌شی» در زبان کُردی به معنی مار و «لان» به معنی خانه است؛ پس هشیلان معنی خانه مارها را دارد. یادتان نرود که در این تالاب مارهای زیادی زندگی می‌کنند. ماهیگیری، گشت‌وگذار اطراف تالاب و عکاسی از دنیای حیوانات از بهترین تفریح‌ها کنار این تالاب است.

آدرس: استان کرمانشاه، روستای هشیلان، دهستان الهیار خانی، جاده کرمانشاه_روانسر.

  • منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل | محل زندگی گوزن‌های مینیاتوری

در نزدیکی پاوه و جوانرود از یکی از زیستگاه‌های مهم طبیعی حفاظت می‌کنند. بوزین و مرخیل از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه هست. در این منطقه گوزن‌های مینیاتوری یا «شوکاهای ایرانی» زندگی می‌کنند که نسلشان در حال انقراض است. به همین خاطر حفاظت از این گونه گوزن‌ها بسیار مهم است. این منطقه پوشش انبوهی از درخت‌های بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، مورد، گلابی وحشی، زبان گنجشک، آلوچه و زالزالک دارد. همچنین در فصل بهار لاله‌های واژگون، زیبایی منطقه محافظت‌شده بوزین و مرخیل را به اوجش می‌رسانند.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه.

  • ییلاق ویمیر | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس ییلاق ویمیر از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

دامنه کوه‌های شاهو از بهترین تفرجگاه‌هایی است که می‌توانید برای تفریح و گردش به آنجا بروید. ییلاق ویمیر آب‌وهوایی خنک دارد و در تابستان از گردشگرهای زیادی میزبانی می‌کند. اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید، می‌توانید با تورهای کوه‌نوردی به بازدید از ییلاق ویمیر بروید. برنامه‌های کوه‌نوردی در روزهای سرد و برفی زمستان هم پا برجاست. انتخاب فصلش با خودتان باشد. طبیعت، روح و جسمتان را صیقل می‌دهد و انرژی زیادی را به شما منتقل می‌کند.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، دامنه کوه شاهو.

جاهای دیدنی تاریخی اطراف کرمانشاه

  • مقبره‌ بابا یادگار | یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اطراف کرمانشاه

در روستای «بان زرده» و دامنه کوه‌های «دالاهو» مقبره‌ای قدیمی هست که آن را به مقبره بابا یادگار می‌شناسند. قدمت این بنا به قرن ششم هجری می‌رسد. پلان این مقبره شکلی هندسی و مربعی دارد و گنبدی مخروطی برایش ساخته‌اند. مقبره بابا یادگار از آن دسته مکان‌هایی است که برای اهل تسنن ارزش زیادی دارد. خیلی از سنی‌های این منطقه خودشان را مرید بابا یادگار می‌دانند و در مناسبت‌های مختلف به آرامگاه او می‌روند. با خرید بلیط هواپیما کرمانشاه، خودتان را به غرب ایران برسانید و از جاذبه‌های شگفت‌انگیزش دیدن کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان دالاهو، روستای بان زرده.

  • کوه بیستون | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

نقش برجسته هرکول و کتیبه های تاریخی بر روی کوه بیستون کرمانشاه

مجموعه بیستون از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کرمانشاه است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. روی این کوه، بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته جهان را حک کرده‌اند. این سنگ‌نوشته ارزشمند، سخنان «داریوش» پادشاه بزرگ هخامنشی را به نمایش گذاشته است؛ البته سنگ‌نوشته در ارتفاع بسیاری بالایی است و نمی‌شود از پایین نوشته‌هایش را واضح دید. علاوه بر نوشته‌ها، تصاویر برجسته‌ای از آن دوره را روی صخره‌های کوه حک کرده‌اند که دیدن دارد. بعد از گشت‌وگذار در شهر یا مراکز خرید کرمانشاه، به این جاذبه تاریخی کم‌نظیر سری بزنید.

آدرس: استان کرمانشاه، بیستون.

  • طاق‌بستان | از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس طاق‌بستان از بناهای تاریخی اطراف کرمانشاهچ

شاید در خیلی از جاها اسم طاق بستان را شنیده باشید یا تصویری از آن را دیده باشید؛ اما در این سفر می‌توانید آن را از نزدیک ببینید. طاق بستان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است. برای بازدید از این طاق باید از بلوار طاق بستان بگذرید. این بلوار با درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده از زیباترین بخش‌های شهر است. در انتهای بلوار به طاق سنگی بزرگی می‌رسید که رویش تصاویری از پادشاه‌های ساسانی را حک کرده‌اند. نقش‌های روی سنگ‌نگاره نشان می‌دهد که این منطقه محلی برای شکار پادشاهان ساسانی بود. در نزدیکی طاق بستان رودی خروشان جریان دارد. جلوی این طاق دریاچه‌ای مصنوعی‌ساخته‌اند. هوا که خوب باشد، بازتاب عکس نقش‌نگاره‌ها روی آب دریاچه دیدنی است. خبر خوب این است که در نزدیکی این مجموعه، امکانات خوبی برای گردشگرها فراهم کرده‌اند. بعد از گشت‌وگذار به رستوران های کرمانشاه در همان اطراف بروید و دلی از عزا دربیاورید. کباب‌های کرمانشاه خوردن دارد.

آدرس: استان کرمانشاه، شمال غربی شهر کرمانشاه.

  • کاروانسرای عباسی قصر شیرین | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

اگر گذرتان به کرمانشاه افتاد، می‌توانید شبی را در کاروان‌سرای چندین ساله اقامت کنید. کاروانسرای عباسی قصر شیرین از بناهای تاریخی اطراف کرمانشاه است. این کاروان‌سرا را در دوره صفویه ساخته‌اند. به همین خاطر آن را به کاروان‌سرای شاه عباس صفوی هم می‌شناسند. هتل لاله بیستون از دیگر اسم‌های این کاروان‌سرا است و یکی از خاص ترین هتل های ایران محسوب می‌شود. اقامت در کاروان‌سرای تماشایی عباسی، شما را به دوره‌ای از تاریخ می‌برد. معماری فضای داخلی کاروان‌سرا دل‌نشین است و حیاطی سرسبز با گل‌کاری‌های زیبا دارد. اقامت در این کاروان‌سرا تجربه‌ای ویژه و به‌یادماندنی برایتان می‌شود.

آدرس: استان کرمانشاه، بیستون.

  • مجسمه هرکول | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس مجسمه هرکول از بناهای تاریخی اطراف کرمانشاه

کوه‌های کرمانشاه نه‌تنها طبیعت زیبایی دارند، بلکه جاذبه‌های تاریخی زیادی هم روی آن‌ها به یادگار مانده است. مجسمه هرکول یکی از بناهای تاریخی اطراف کرمانشاه است که قدمتش به دوره اشکانیان و سلوکیان می‌رسد. این مجسمه را روی صخره کوه تراشیده‌اند. هر چقدر از شکوه و عظمت این مجسمه بگوییم، کم گفته‌ایم. ظرافت در بخش‌های مختلف این مجسمه، دقت و مهارت زیاد سنگ‌تراش‌ها را در آن دوره مشخص می‌کند. مجسمه هرکول مردی را نشان می‌دهد که در دستش کاسه‌ای دارد و به پهلو دراز کشیده است.

آدرس: استان کرمانشاه، شهر بیستون، غرب جاده خراسان و 350متری مجموعه تاریخی بیستون.

  • معبد آناهیتا کنگاور | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس معبد آناهیتا کنگاور از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

در فاصله 94کیلومتری کرمانشاه و در دشت کنگاور آثاری از ستون‌های سنگی و تخت‌سنگ‌های بزرگ خودنمایی می‌کند. بعد از تخت جمشید، این معبد بزرگ‌ترین مجموعه سنگی در ایران و از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. این معبد در گذشته آتشکده‌ای بود که آن را برای احترام به آناهیتا، الهه آب، ساخته بودند؛ اما بعد از ورود اسلام به ایران، در بنای آتشکده تغییرات زیادی دادند. در این آتشکده با جوی‌های سنگی، آب را به‌خوبی به هر طرف هدایت می‌کردند. این سازه نشان از علم و دانش افراد در گذشته و اهمیت‌دادن به آب دارد.

آدرس: استان کرمانشاه، کنگاور، خیابان انقلاب.

  • گوردخمه صحنه (گوردخمه دربند) | از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس گوردخمه صحنه از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

هرکدام از بناهای تاریخی اطراف کرمانشاه، داستان پررمزورازی دارند. گوردخمه صحنه یکی از این بناهای تاریخی است که می‌شود از آن، در دامنه کوه شوق علی بازدید کرد. گوردخمه‌ها مکانی در بلندی‌های کوه هستند که در گذشته اجساد را در آنجا دفن می‌کردند. بومی‌ها این گوردخمه را به گور شیرین و فرهاد، فرهاد تراش و قبر کیکاوس می‌شناسند. این دخمه را در بلندای 11متری از سطح زمین حفر کرده‌اند. بالای دهانه ورودی می‌شود تصویری از خورشید بال‌دار را روی صخره حجاری‌شده دید. گوردخمه دربند یکی از جاذبه‌های تاریخی است که آن را در سال 1315 در لیست آثار ملی ثبت کرده‌اند.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه.

  • گوردخمه دکان داوود | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس گوردخمه دکان داوود از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید، خوب است به لیست جاهای دیدنی این استان نگاهی بیندازید. گوردخمه دکان داوود یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که از دیدنش شگفت‌زده می‌شوید. گوردخمه دکان داوود را در بلندای 12متری از سطح زمین ساخته‌اند. به جلوی گوردخمه که برسید، ایوانی بزرگ را می‌بینید. باستان‌شناس‌ها می‌گویند قدمت این گوردخمه به دوره هخامنشیان می‌رسد و «ضحاک»، پدربزرگ مادری کوروش کبیر، را در آنجا دفن کرده‌اند. کی پایین‌تر از این گوردخمه تصویری از نوه ضحاک را روی سنگ‌ها حک کرده‌اند. کوروش کبیر در این تصویر برای آمرزش ضحاک دعا می‌خواند.

آدرس: استان کرمانشاه، ۳کیلومتری جنوب شرق سرپل ذهاب.

  • گوردخمه اسحاق وند

عکس گوردخمه اسحاق وند از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

در روستای هرسین گوردخمه‌هایی به اسم اسحاق وند وجود دارد. این بناهای تاریخی از قدیمی‌ترین دخمه‌های دوره پارس هستند و قدمتشان به مادها می‌رسد. این سه گوردخمه را با فاصله کمی از یکدیگر در دل کوه حفر کرده‌اند. تصویر مردی روی دیوار صخره مشخص است که درحال نیایش است. در این تصویر سکوها و آتشدان‌ها هم مشخص هستند.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان هرسین.

  • کاخ خسرو کرمانشاه | از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی اطراف کرمانشاه

عکس کاخ خسرو از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

تا قصر شیرین که رفتید، بازدید از کاخ خسرو را از دست ندهید. داستان عاشقانه خسروپرویز و همسرش شیرین، یکی از داستان‌های عاشقانه تاریخی است. خسروپرویز یکی از پادشاهان ساسانی بود که عاشق شاهزاده‌ای ارمنی شد. او قصری زیبا برای شاهزاده خانم ساخت که باغ‌های سرسبز اطرافش را احاطه کرده بودند. این کاخ یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که می‌شود از آثار باقی‌مانده‌اش دیدن کرد. بعد از گذشت چندین سال در دوره ایلخانی، 64 اتاق به این مجموعه اضافه و آن را به کاروان‌سرا تبدیل کردند؛ اما در سال‌های بعدی به‌خاطر وقوع زلزله، بخش‌های اضافه‌شده در دوره ایلخانی فرو ریختند.

آدرس: استان کرمانشاه، قصر شیرین.

  • طاق گرا | جلوه‌ای تماشایی از دوره ساسانی

کرمانشاه از آن دسته استان‌هایی است که بناهای تاریخی زیادی دارد. طاق گرا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. باستان‌شناس‌ها معتقدند که این طاق را در دوره ساسانی ساخته‌اند. روی این طاق فقط دو علامت از زمان پارت‌ها مشخص است. این طاق بلندایی به اندازه هفت‌ونیم متر دارد و تمام آن را با سنگ ساخته‌اند. ورودی طاق رو به جاده است. روی لبه طاق را با کنگره‌های هم‌شکل تزیین کرده‌اند که زیبایی‌اش را چند برابر می‌کند. طاق گرا را به اسم طاق شیرین هم می‌شناسند.

آدرس: استان کرمانشاه، حدفاصل جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب، 15کیلومتری سرپل ذهاب، گردنه پاتاق.

  • قلعه منیژه کرمانشاه | از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس قلعه منیژه از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

سفر کوتاه‌مدت به کرمانشاه جفاست؛ زیرا این استان سرسبز در هر بخشش جاذبه‌ای شگفت‌انگیز دارد. کافی است خودتان را با بلیط اتوبوس کرمانشاه به آنجا برسانید. برای اقامت هم خیالتان راحت باشد. هتل های کرمانشاه در هر شهر میزبانتان می‌شوند. قلعه منیژه از دیگر آثار تاریخی است که می‌توانید در روستای پاتاق از آن دیدن کنید؛ البته هنوز هم اطلاعات دقیقی از کاربرد و تاریخ این قلعه وجود ندارد؛ اما باستان‌شناس‌ها معتقدند که این قلعه را در اواخر دوره ساسانی ساخته‌‌اند. به درون قلعه بروید و ماجراجوییتان را شروع کنید. اتاقک‌ها و دالان‌های تودرتوی قلعه تماشایی هستند.

آدرس: استان کرمانشاه، سرپل ذهاب، روستای پاتاق.

  • قلعه یزدگرد کرمانشاه | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس قلعه یزدگرد از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

آثار به‌جامانده از قلعه یزدگرد در بالای کوهی در روستای زرده خودنمایی می‌کند. قدمت قعه یزدگرد کرمانشاه به دوره ساسانیان برمی‌گردد؛ البته بخشی از این قلعه را در دوره اشکانیان ساخته‌اند. گچ‌بری‌های سرستون‌ها، طاقچه‌ها و دیواره‌های قلعه بسیار زیبا هستند. نقوش هندسی، نقوش اساطیری، نقش‌های گیاهی و حیوانی بخشی از تصاویری است که آن‌ها را هنرمندانه روی دیوارهای قلعه کشیده‌‌اند.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان دالاهو، بخش مرکزی، دهستان بان زرده، 700متری جنوب روستا.
  • آتشکده چهارقاپی قصر شیرین | از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس آتشکده چهارقاپی قصر شیرین از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

ساسانیان بناها و طاق‌های زیادی را در دامنه‌های فلات زاگرس ساخته‌اند. آتشکده چهارقاپی از دیگر آتشکده های ایران است که قدمتش به اواخر دوره ساسانیان می‌رسد. معماری آتشکده چهارقاپی نمونه زیبایی از معماری‌های دوره ساسانی است. آن‌ها در این مکان خدا را ستایش می‌کردند. آتش مقدس، برای مردم آن دوره، نمادی از روشنایی بود که باید همیشه در آتشکده روشن می‌ماند.

آدرس: استان کرمانشاه، قصر شیرین.

  • آتشکده میل میله گه | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس آتشکده میل میله گه از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

این آتشکده از دیگر آثار مهمی است که بخشی از تاریخ ایران را بازگو می‌کند. از بنای اصلی آتشکده میل میله گه، فقط چهار جرز سنگ به جا مانده است. در این آتشکده، از سکوهای گچی برای نگهداری آتشدان‌ها استفاده می‌کردند. می‌توانید این سکوها را کنار جرزهای سنگی ببینید. بعد از بازدید از آتشکده میل میله گه، کمی در دشت‌های سرسبز روستا بگردید. پیک‌نیک‌کردن در هوای خوش روستا، روحتان را زنده می‌کند.

آدرس: استان کرمانشاه، اسلام آباد غرب، روستای سیاه سیاه میله گه بابا خان.

  • آرامگاه احمد بن اسحاق قمی | از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس آرامگاه احمد بن اسحاق قمی از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

احمد بن اسحاق قمی یکی از وکلای امام حسن عسگری (ع) بود. آرامگاه او یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد. معماری بنای آرامگاه بسیار قدیمی است؛ اما در طی این سال‌ها بارها آن را مرمت کرده‌اند. گنبد فیروزه‌ای بالای مقبره، جلوه‌ای تماشایی دارد. در ایام محرم بومی‌ها در صحن بزرگ این آرامگاه جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی شهر، خیابان راه کربلا.

  • آرامگاه اسحاق سلطان | از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

عکس آرامگاه اسحاق سلطان از جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

محل دفن اسحاق سلطان یکی از اماکن مذهبی و از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. این آرامگاه چشم‌انداز زیبایی به رود سیروان دارد. دامنه‌های سرسبز زاگرس هم جلوه خاصی به این مکان داده‌اند. در مسیرتان به نودشه می‌توانید در آنجا توقف و خستگی راه را از تن بیرون کنید. این مناظر شگفت‌انگیز از پشت لنز دوربینتان دیدنی است؛ پس دست به کار شوید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، مسیر پاوه به نودشه، نزدیک به روستای نیسانه.

روستاهای اطراف کرمانشاه

  • روستای هجیج | از زیباترین روستاهای پلکانی کرمانشاه

عکس روستای هجیج از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

سفر به کرمانشاه در طبیعت‌گردی خلاصه می‌شود. هجیج یکی از زیباترین روستاهای پلکانی در کرمانشاه است. زمانی که از پیچ‌وخم کوه‌ها بگذرید، منظره‌ای تماشایی از این روستا را می‌بینید؛ البته مناظر شگفت‌انگیزی در این مسیر انتظارتان را می‌کشد. خانه‌های روستای هجیج را طوری ساخته‌اند که حیاط هر خانه بام خانه دیگری است. این روستا آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. همچنین در روزهای گرم تابستان بسیار خنک است. هرساله گردشگرهای زیادی برای بازدید از این روستا به کرمانشاه می‌روند. به همین خاطر خیالتان از بابت امکانات رفاهی راحت باشد. می‌توانید در مسافرخانه یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستا اقامت کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، بخش نوسود، روستای هجیج.

  • روستای گره بان از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس روستای گره بان از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

همه کاشان را به شهر گلاب می‌شناسند؛ اما خوب است بدانید که روستای گره بان کرمانشاه هم در صنعت گلاب‌گیری ایران نقش مهمی دارد؛ البته روستایی‌ها علاوه بر پرورش گل محمدی و گیاهان دارویی به دام‌پروری، کشاورزی و باغداری هم مشغول هستند. می‌توانید بهترین عرقیجات را از این روستا بخرید و سوغاتی ببرید. روستای گره بان معماری خاصی دارد که آن را از دیگر روستاها متمایز می‌کند. معابر پیاده سنگ‌فرش‌شده و آب‌نماها جذابیت خاصی به این روستا داده‌اند. همچنین بیشتر بخش‌های روستا را با گل‌کاری‌ها و مجسمه‌های زیبا تزئین کرده‌اند. اجاق حضرت آقا یکی از مکان‌های مقدس در این روستاست که می‌توانید از آن دیدن کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان هرسین، بخش مرکزی، روستای گره بان.

  • روستای نسمه | از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس روستای نسمه از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

نسمه از بهترین جاهای دیدنی اطرف کرمانشاه است که می‌توانید در روزهای بهار و تابستان به بازدید از آن بروید. روستای نسمه، روستایی ییلاقی است و آب‌وهوای بسیار خوبی دارد. در این روستا تا جایی که چشم می‌بیند، باغ، جنگل و مراتع سرسبز هست. رودخانه شمشیر از وسط روستا می‌گذرد و مثل مرزی بافت قدیم و جدید روستا را جدا کرده است. در روستای نسمه می‌توانید از آبشارها و چشمه‌های پرآب دیدن کنید. اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه دارید، به تپه‌های قلعه نسمه بروید. حدود چند هزار سال از عمر این بناها می‌گذرد. در این روستا خدمات رفاهی خوبی فراهم کرده‌اند؛ پس به‌راحتی می‌توانید چند روز از هوای پاک و طبیعت بکر روستا لذت ببرید.

آدرس: استان کرمانشاه، ۵کیلومتری شهرستان پاوه، روستای نسمه.

  • روستای خانقاه پاوه | از بهترین روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس روستای خانقاه پاوه از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

استان کرمانشاه به‌خاطر شرایط کوهستانی، روستاهای پلکانی زیادی دارد. خانقاه یکی از همین روستاها و از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. روستای خانقاه پاوه با طبیعتی ناب و دست‌نخورده همیشه از گردشگرهای زیادی میزبانی می‌کند. آب‌وهوای خنک و معتدل روستا، چشم‌اندازهای سرسبز و شگفت‌انگیز و معماری زیبا از جاذبه‌های گردشگری روستای خانقاه هستند. می‌توانید از چشمه شلم ناو، کوه دالانی، کوه آتشگاه و جنگل‌های بلوط دیدن کنید؛ البته جاذبه‌‌های گردشگری روستا به همین‌ها ختم نمی‌شود. خانقاه، روستایی با قدمت تاریخی است. باستان‌شناس‌ها می‌گویند قدمت این منطقه به دوره ساسانی و یزدگرد سوم می‌رسد. حوض‌خانه قدیمی از بناهای تاریخی روستاست. روستایی‌ها در بافت قالی و گیوه مهارت دارند. این صنایع دستی بخشی از سوغات کرمانشاه هستند. خوب است با خرید آن‌ها از کسب‌وکار اهالی روستا حمایت کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، ۲کیلومتری جنوب شهرستان پاوه.

  • روستای شمشیر | از قدیمی‌ترین روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس روستای شمشیر از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

روستاهای اطراف کرمانشاه بخشی از جاذبه‌های گردشگری این استان را تشکیل می‌دهند. حیف است تا غرب ایران بروید و از این روستاها دیدن نکنید. روستای شمشیر یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران است که حدود 110 کیلومتر با آن فاصله دارد. قدمت این روستا به 3500 سال می‌رسد. طبیعت روستای شمشیر کم‌نظیر و چشم‌نواز است؛ البته فراموش نکنید که در جنگل‌های روستا حیوان‌های درنده مثل پلنگ، خرس و گرگ زندگی می‌کنند؛ پس بهتر است برای پیک‌نیک‌کردن محل مناسبی را در اطراف روستا انتخاب کنید. رودها و چشمه‌های پرآب، زمین‌ها و باغ‌های اطراف را سیراب می‌کند. تا روستای شمشیر که رفتید، می‌توانید از گردوی اعلاء این منطقه بخرید و سوغاتی ببرید. این روستا در دامنه کوه‌های شاهو شکل گرفته است.

آدرس: استان کرمانشاه، ۶کیلومتری شهرستان پاوه، روستای شمشیر.

  • روستای کندوله | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

عکس روستای کندوله از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه

کندوله از روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که تا مرکز استان 80 کیلومتر فاصله دارد. خانه‌های روستایی کندوله هنوز هم فرم قدیمی خودشان را حفظ کرده‌اند و حس‌وحال گذشته را دارند. کوه‌های بلند، اطراف این روستا را احاطه کرده‌اند. به همین خاطر به هر طرف که نگاه کنید، چشم‌اندازی از دامنه کوه‌ها و مناظر سرسبزش می‌بینید. در فصل بهار گیاهان دارویی و گل‌های رنگارنگ دامنه‌ها را می‌پوشانند و زیبایی روستا را به اوج می‌رسانند. انگور از اصلی‌ترین محصول این روستاست. خوب است سری به تاکستان‌ها بزنید و از تماشای خوشه‌های آویزان انگور لذت ببرید. عکس‌هایتان از این باغ هم دیدنی می‌شود. روستایی‌ها علاوه بر پرورش انگور، محصولات دیگری مثل سیب، گلابی و زردآلو هم دارند. عده‌ای هم به دام‌داری و کشاورزی مشغول هستند. روستای کندوله چند اقامتگاه بوم‌گردی دارد؛ پس با خیال راحت می‌توانید به سفری چندروزه در این روستا فکر کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه، بخش دینور، روستای کندوله.

  • روستای ناو تنگ منصوری | روستایی تماشایی در اطراف کرمانشاه

اگر دلتان طبیعت‌گردی می‌خواهد، سفری چندروزه به روستاهای خوش‌آب‌وهوای کرمانشاه را برنامه‌ریزی کنید. روستای ناو تنگ منصوری یکی از بهترین روستاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. طبیعت چشم‌نواز و رودهای خروشان، این منطقه را به تفرجگاهی مناسب برای گردش‌های تابستانی تبدیل کرده است. گردشگرهای بسیاری از شهرهای اطراف به این روستا می‌روند و ساعات خوشی را در آنجا می‌گذرانند. حمام قدیمی و امامزاده بناهای تاریخی روستای ناو تنگ منصوری هستند.

آدرس: استان کرمانشاه، حومه اسلام آباد غرب.

استان کرمانشاه از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است. تلاش کردیم تا در این سفر به بهترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه سری بزنیم. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در گذشته به این مکان‌ها رفته‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید. از خواندنشان لذت می‌بریم.

کاروانسرای عباسی قصر شیرین، تالاب هشیلان، آبشار نودشه.

طاق بستان، کوه ‌بیستون، معبد آناهیتا.

روستای هجیج، روستای کندوله، روستای گره بان

سراب گرم، ییلاق ویمیر، سراب نیلوفر کرمانشاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.