غار نمکی خرسین بندرعباس | برداشتن قدم‌های مستحکم در غاری سست

0

نمک در ادبیات و فرهنگ ما ایرانی‌ها ارزش بسیاری دارد؛ مثلاً ما اعتقاد داریم نمک برکت می‌آورد. شاید تصور کنید که این اعتقاد خرافه‌ای بیش نیست؛ اما زود نتیجه‌گیری نکنید. در ایران پهناور جاذبه‌های بسیاری به برکت نمک به وجود آمده‌اند که باعث زیبایی هرچه بیشتر ایرانمان شده‌اند. یکی از این جاذبه‌ها غار خرسین بندرعباس است؛ غاری که در اصل عضوی از یک مجموعه بزرگ گردشگری است. گنبد نمکی خرسین جاذبه‌های فراوان دارد که غار خرسین یکی از این جاذبه‌ها است. برای پیشروی در این غار باید نهایت احتیاط را به کار ببرید. دوست دارید زیبایی و هیجان را با هم تجربه کنید؟ پس بند کفش‌هایتان را محکم کنید و همراه ما در این غار باشید.

غار خرسین کجاست؟

غار خرسین

کوه نمک خرسین بخشی از گنبد نمکی خرسین است و در جوار روستایی با همین نام قرار دارد. روستای خرسین در قسمتی از دهستان سیاهو از توابع بخش مرکزی شهر بندرعباس است. این منطقه نادرترین مناظر بندرعباس و جنوب ایران را دارد. جلوه‌هایی که نمک در این شهرستان خلق کرده است، بسیار کمیاب است چه در ایران و چه در جهان. تابش نور به سنگ‌ها نمکی این غار باعث خلق رنگ‌هایی است که در هیچ بوم رنگی پیدا نمی‌شود. بلورهای نمک آویزان در این غار هر لحظه بازدیدکننده را به سقوط تهدید می‌کنند. قندیل‌های نمکی آویزان از سقف مانند موانعی بزرگ هستند که نور تابیده‌شده از خورشید را روی دیوارهای این غار منعکس می‌کنند و باعث ایجاد سایه‌های جالب توجهی می‌شوند. می‌توانید تصور کنید که چه مناظری خلق می‌شود؟ برای رسیدن به دنیای منشورهای طبیعی، آدرس زیر را دنبال کنید.

آدرس: ایران، استان هرمزگان، 80کیلومتری بندرعباس، بخش سیاهو، نزدیکی روستای سیاهو.

معرفی غار خرسین

کوه نمکی خرسین قله‌ای پوشیده از بادام کوهی دارد. قسمت‌های جانبی این کوه تحت‌ تأثیر فشارهای درونی زمین به شکل نمک ظاهر شده است. به دلیل نمکی‌بودن بافت خاک این منطقه، پوشش گیاهی قسمت جانبی کوه محدود است. اشکال انحلالی متفاوتی از جنس نمک در این کوه به چشم می‌خورد که بیننده را شوکه می‌کنند. آب شوری که از این جاذبه زیبا سرچشمه می‌گیرد، اثرات مخربی به آب‌های شیرین مناطق اطراف و زمین‌های کشاورزی نزدیک به گنبد نمکی خرسین، وارد کرده است. قلب تپنده گنبد نمکی، غار نمکی خرسین است. استان هرمزگان چند غار نمکی دارد که بکرترین و سالم‌ترین آن خرسین است. محیط غار پر از سنگ‌های نمک است. این سنگ‌ها بسیار ناپایدار هستند و احتمال سقوطشان وجود دارد؛ پس هنگام غارنوردی با احتیاط قدم بردارید.

دهانه غار 3 متر ارتفاع دارد. عرض دهانه 4 متر و طول غار 178 متر است. در سرتاسر مسیر غار نمکی قندیل‌های نمکی فراوان دیده می‌شود. این قندیل‌ها با اینکه خطرناک هستند؛ اما زیبایی بی‌اندازه‌ایی به همراه دارند. دیدن انعکاس نوری که این که از میان قندیل‌ها به داخل غار می‌تابد، تجربه‌ایی است که نصیب کمتری کسی می‌شود. صبر کنید! شگفتی‌های این غار هنوز تمام نشده است. غار نمکی خرسین شور زیبایی را درآورده است. از میان قندیل‌های بلند این غار صدای دیوانه‌کننده‌ای از آب به گوش می‌رسد. این صدا، صدای آبشار است. درست خواندید در این غار آبشاری بلند قامت وجود دارد؛ قامت این آب سربه‌زیر به 12 متر می‌رسد.

غارنوردی در غار خرسین

شاید تصور کنید که غارها حفره‌هایی در دل کوه هستند؛ اما… بگذارید اما را کامل برایتان توضیح دهیم. وارد غار شوید. بعد از طی مسیری چند متری به بزرگ‌ترین تالار غار که تنها تالار غار است، می‌رسید. بعد از طی‌کردن 10 متر از طول تالار به گربه‌رو می‌رسید. گربه‌رو در اصل حفره‌ای تنگ و کوچک در غار است. این حفره‌ کوچک در سمت چپ قرار دارد و شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند. این راهرو هیچ راه فرعی و گمراه‌کننده‌ای ندارد و شما را 170 متر به داخل غار می‌برد. در اولین نگاه به راهرو غار متوجه شیب آن می‌شوید. شیب غار به طرف بالاست و تا رسیدن به انتهای غار ادامه دارد. ارتفاع راهروی غار تا انتها به‌طور متوسط 3 متر است. عرض غار در عریض‌ترین قسمت‌ها بین 5 تا 10 متر است.

در ادامه مسیر چندین گربه‌رو و راهرو تنگ وجود دارد که اندکی سرعت حرکت شما را کاهش می‌دهد. با اینکه احتمال سقوط قندیل‌ها وجود دارد؛ اما آن‌ها جزء جدانشدنی این غار نمکی هستند. در این غار، آبی زلال اما شور در جریان است. در زمستان باتوجه‌به بارش‌ها سرعت جریان آب زیاد است. شیب غار، این آب زلال را به سمت خارج غار هدایت می‌کند. در کل غارنوردی شما یک ساعت زمان می‌برد.

دیدنی‌های غار خرسین

دیدنی‌های غار خرسین

دیدنی‌های کوه نمکی خرسین و غار آن اندک است؛ اما همین تعداد محدود اندازه یک دنیا ارزش دارد. رنگ‌های بسیار نمک‌های غار مانند رنگین کمانی جذاب می‌درخشد. از خاک سرخ‌رنگ این کوه در صنعت رنگ‌سازی استفاده می‌کنند. جالب ذکر است که از نمک این غار برای مصارف شیمیایی استفاده می‌شود و خوراکی نیست. قندیل‌های آویزان که آب را قطره قطره به زمین می‌اندازند، در نقش نوازنده‌هایی حرفه‌ای عمل می‌کنند.

البته قندیل‌ها تنها نوازندگان این غار نیستند. آبشار 12متری غار هم در ساخت این موسیقی آرام‌بخش همکاری دارد. شغل دوم قندیل‌ها هم سایه‌بازی است. این تیرهای بزرگ، اندک نوری که به داخل غار می‌تابد یا نور هدلامپ شما را به اشکال مختلف تبدیل کرده و سایه‌های جذابی می‌سازند. لطفاً با این قندیل‌ها و دیگر اشکال نمکی این غار مهربان باشید.

اقلیم و پوشش گیاهی منطقه غار خرسین

ذکر کردیم که آب شور در این غار و اطرافش در جریان است. شوری باعث شده گیاهان اندکی در اطراف غار سبز شوند. البته این آب اثر نسبتاً مخربی هم روی زمین‌های اطراف و چاه‌های آب همان منطقه گذاشته است. محدودشدن گیاهانی که در این منطقه رویش پیدا می‌کنند باعث شده این جاذبه با دیگر جاهای دیدنی بندرعباس متفاوت باشد. البته قسمتی از این جاذبه شکل اولیه خود را حفظ کرده است. کوه نمکی خرسین از دل زمین به بیرون آمده است. به همین علت نوک این کوه دست‌نخورده باقی مانده است و پوشش گیاهی خود را حفظ کرده است. درختان بادام زمینی این قله هنوز با اقتدار ایستاده‌اند.

بهترین زمان بازدید از غار خرسین

با اینکه استان هرمزگان از استان‌های گرم ایران است، شما باید زمان سفرتان به غار بندرعباس را کمی متفاوت در نظر بگیرید. بهترین زمان سفر به این جاذبه بهار و اوایل تابستان است. در این فصول بارش‌ها به کمترین میزان می‌رسد. در فصول سرد، بارش‌های فراوان باعث بی‌ثباتی قندیل‌ها و دیواره‌های نمکی غار می‌شود؛ پس سفر در فصول سرد اصلاً عقلانی نیست.

نکات بازدید از غار خرسین

بازدید از غار خرسین

  • نکات ایمنی در بازدید از غارهای سراسر ایران و این غار مهم است؛ پس حتماً آن‌ها را موبه‌مو انجام دهید.
  • بهتر است برای سفر با گروه‌های غارنوردی یا همراه با راهنما باشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.
  • در غار و در نزدیکی آن آب آشامیدنی وجود ندارد؛ پس حتماً مقداری آب ذخیره همراه داشته باشید.
  • به عقاید و سنت‌های مردم محلی احترام بگذارید.
  • این غار بسیار ارزشمند است؛ پس لطفاً هنگام قدم‌زدن در این غار مراقب باشید. این غار عظیم در طول چندصد سال ساخته شده است؛ آن را در چند ساعت خراب نکنید.
  • خریداری از محصولات بومی و دست‌سازهای مردم این منطقه، رونقی برای سفره‌های آن‌ها است. این شادی را از آن‌ها دریغ نکنید.

اطلاعات بازدید غار خرسین

آدرساستان هرمزگان، 80کیلومتری بندرعباس، بخش سیاهو، نزدیکی روستای سیاهو
ساعات بازدیدهمیشه باز است
هزینه بازدیدرایگان

مسیر دسترسی غار خرسین

فاصله این غار تا بندرعباس نسبتاً زیاد است به همین علت باید صبح زود حرکتتان را شروع کنید تا به گرما نخورید. از بندرعباس به سمت دهستان سیاهو از توابع بخش فین حرکت کنید. شما برای رسیدن به غار حدود یک ساعت باید کوهنوردی کنید. فاصله غار خرسین تا بندرعباس 100 کیلومتر و تا میناب 170 کیلومتر است.

حرکت آهسته و پیوسته ما در غار خرسین بندرعباس به پایان رسید. ممنون که در تمام مسیر پرپیچ‌وخم غار همراه ما بودید. همراهی شما برای ره بال آسمان ارزشمند است. امیدواریم که سفر سلامتی در این غار داشته باشید. هر سؤالی یا بازخوردی که دارید را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا ما با جان و دل پاسخ‌گو باشیم. در قسمت امتیازات می‌توانید به این مقاله نظر دهید.

استان هرمزگان، 80کیلومتری بندرعباس، بخش سیاهو، نزدیکی روستای سیاهو

همراه داشتن آب آشامیدنی و رعایت ایمنی.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.