غار نمکدان قشم | یکی از عجایب هفتگانه خلیج فارس

0

در این سفر قرار است به جنوب‌گردی خود ادامه دهیم و وارد خاک عجیب‌وغریب جزیره قشم شویم. قشم، جزیره‌ای پهناور در آب‌های خلیج فارس و جایگاه بسیاری از جاذبه‌های خاص و تماشایی ایران است که از جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شود. قشم جزیره‌ای سراسر تماشایی با مردمانی خون‌گرم و دوست‌داشتنی است که پذیرای مسافران مختلف هستند. در این سفر قرار است به سراغ یکی از جاذبه‌های خارق‌العاده جزیره برویم. مقصد ما کوه و غار نمکدان قشم است. با ره بال آسمان تا پایان این مطلب همراه باشید تا با هم در غار نمکی قشم ماجراجویی کنیم و از زیبایی‌های آن بدانیم.

فهرست مطالب

کوه و غار نمکدان کجاست

کوه و غار نکمدان از جاهای دیدنی قشم هستند و از جاذبه‌های خاص ایران و از عجایب هفتگانه خلیج فارس محسوب می‌شود. قشم در آب‌های جنوبی ایران واقع شده است و کوه نمکدان قشم و غار این مجموعه تماشایی، در قسمت غربی و جنوبی خاک جزیره قرار دارد. این غار در فاصله 60‌کیلومتری جنوب غربی شهر قشم جا خوش کرده است. ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در جنوب این منطقه روی نقشه دیده می‌شود و تنگه خوران در شمال این منطقه واقع شده است. جزایر لاوان، هندورابی و کیش نیز در غرب کوه و غار نمکدان قشم روی آب‌های جنوبی ایران واقع شده‌اند.

کوه نمکدان قشم

کوه نمکدان قشم یکی دیگر از جاذبه‌های خارق‌العاده جزیره قشم و جزو محبوب‌ترین غارهای ایران است که از لایه‌های رسوبی تشکیل شده است. این کوه نمکی از عجایب هفتگانه قشم است که لایه‌های رسوبی آن به سطح زمین آمده‌اند. تجمع این لایه‌ها رسوبی و سنگ‌های آذرین، ارتفاعی قابل توجه را پدید آورده‌اند که از آن با عنوان کوه نمکدان قشم یاد می‌شود. با افزایش ارتفاع این گنبد نمکی، میزان نمک‌سنگ‌های آن کمتر می‌شود، بنابراین میزان خلوص نمک سنگ‌ها در لایه‌های سطحی کوه نمکدان بیشتر از سایر قسمت‌ها خواهد بود. غار نمکی در کوه نمکی زاده می‌شود و اقلیم گرم و خشک قشم بهترین موقعیت را برای این غار به وجود آورده است. بارش کم و کاهش اثر فرسایشی آب، سبب افزایش طول عمر غار نمکی شده است. این پدیده خاص زمین‌شناسی توانسته است تا به امروز در جزیره زیبای قشم پایدار بماند.

ماهیت غارهای نمکی و خاصیت درمانی آن‌ها

غارهای نمکی یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که در بسیاری از مناطق جهان ظهور می‌کنند. ایران نیز از این نعمت جذاب بهره‌مند است و غار نمکدان قشم یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های این جزیره است. رسوبات سفید نمکی و پیدایش لایه‌های این رسوبات در بدنه گنبدی غارهای نمکی، زیبایی وصف‌ناپذیری را پدید می‌آورند. این لایه‌ها علاوه بر سفید، به رنگ‌های دیگر نیز دیده می‌شوند و ظاهری رنگین‌کمانی می‌گیرند. قندیل‌های سفید نمکی نیز به زیبایی غار می‌افزایند و سقف با این لوسترهای طبیعی، آذین‌بندی می‌شود.

نکته جالبی که درباره این پدیده‌ها وجود دارد، خاصیت سلامت‌بخشی آن‌هاست. غارهای نمکی برای بیماری‌های تنفسی و پوستی مزایای قابل توجه درمانی دارند و به همین دلیل علاوه بر ویژگی توریستی، مزیت درمانی نیز به اهمیت آن‌ها افزوده شده است. فضای این غارها می‌تواند مثل خدمات درمانی اتاق‌های بیمارستان، برای بیماران تنفسی مفید باشد. علاوه بر مزیت درمانی نمک برای بیماری‌های پوستی و تنفسی، از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به بهبود مشکلات و سردردهای عصبی، بهبود میگرن، کمک به رفع ضعف‌ها و خستگی‌های بدن، رفع دردهای کمر و مفاصل، بهبود مشکلات گوارشی و… اشاره کرد.

غار نمکدان قشم، بزرگترین غار نمکی

غار نکمدان قشم به‌عنوان بزرگترین غار نمکی ایران و جهان شناخته شده است و از تعداد بسیاری تالار با اندازه‌های گوناگون تشکیل شده است. این غار به حدی وسیع است که گفته می‌شود، تنها طول کشف شده آن، بیش از 6هزار متر است. غار نمکدان قشم، استان هرمزگان را به یکی از خاص‌ترین مناطق جنوب ایران تبدیل کرده است که بزرگترین غار نمکی جهان را در خاک خود گنجانده است. لایه‌های رسوبی نمک و قندیل‌های سفید و بلورین این غار را زیبا کرده‌اند. در بعضی قسمت‌های این غار طویل، می‌توانید تجمع آب را در قالب حوضچه‌هایی کوچک ببینید که همچون آینه سقف گنبدی غار نمکدان قشم را منعکس می‌کند و زیبایی آن را دو برابر جلوه می‌دهد.

ماجرای کشف غار نمکدان قشم

این غار عظیم و تماشایی را حدود ۲۰ سال پیش گروهی ۳نفره از زمین‌شناسان جمهوری چک کشف کردند. در این پروژه دانشگاه شیراز نیز همکاری داشته است. غار نمکدان قشم یکی از کشفیات این پژوهشگران در جنوب ایران بود و در میان گنبدها و غارهای نمکی جنوب ایران همچون غار نمکی هرمز، غار نمکی قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمک جهان شناخته شد. بعد از این کشف عظیم، غار نمکی به‌عنوان یکی از پدیده‌های مهم زمین‌شناسی به جهان معرفی و به فهرست یونسکو اضافه شد.

اما جالب است بدانید که نام دیگر غار نمکدان قشم، غار سه مرد برهنه است و این نام عجیب‌وغریب، از روند چگونگی کشف غار ناشی می‌شود. در حین پیشروی به عمق غار، زمین‌شناسان اهل چک، در قسمتی از مسیر باید شنا می‌کرند. اما این چند نفر متوجه غلظت زیاد نمک در آب شدند و بدون شک با رفتن به داخل این آب نمکی غلیظ، رسوب نمک باقی‌مانده روی لباس‌ها، سبب خشک و سخت شدن بافت پارچه می‌شد و حرکت را برای این سه مرد سخت و ناممکن می‌کرد. بنابراین این پژوهشگران برای کشف عمق بیشتر غار و شنا در آب نمکی، مجبور به برهنگی شدند و به همین دلیل این غار در بین مردم محلی به غار سه مرد برهنه مشهور شد.

سفر به کوه و غار نمکدان قشم

برای رفتن به کوه و غار نمکدان قشم باید خودتان را از طریق مسیر هوایی یا مسیر زمینی و دریایی به جزیره برسانید. اگر قصد دارید از طریق مسیر زمینی به سمت قشم بروید، باید تا بندر پل برانید و از آنجا ‌به کمک لنج، همراه با اتومبیلتان به سمت جزیره قشم بروید. غار نمکی در جنوب غربی جزیره واقع شده است. این جاذبه در منطقه جنوب غربی بندرگاه و فرودگاه قشم قرار دارد.

بازدید از غار نمکی در جزیره قشم

بازدید از غار نمکی قشم

غار نمکی قشم درون کوه نمکدان جزیره جا خوش کرده و این جاذبه عجیب‌وغریب خلیج فارس را مرموزتر کرده است. این مجموعه در منطقه ژئوپارک قشم واقع شده است؛ پس برای لذت از زیبایی کوه نمکدان و غار نمکی آن باید به این منطقه بروید. سکوت جذاب در این منطقه نمک‌پوش حسابی به دل می‌نشیند و جذابیت آن را بیشتر می‌کند. وقتی که از جاده اصلی و ساحلی دور می‌شوید، مسیری تقریباً سخت تا رسیدن به دهانه ورودی غار پیش رو دارید. اما فراموش نکنید که پیشروی در این مسیر، در سکوت جذاب طبیعت این قسمت از جزیره، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. برای بازدید از غار نمکدان قشم حتماً با راه‌بلد حرفه‌ای همراه شوید.

بعد از رسیدن به دهانه غار، ماجراجویی مهیج شما آغاز می‌شود و می‌توانید با همراهان راه‌بلد خود وارد این غار شوید. تا حدودی بدون تجهیزات حرفه‌ای می‌توانید وارد این غار شوید؛ اما برای پیشروی در عمق این غار، علاوه بر چراغ قوه، حتماً تجهیزات کامل غارنوردی حرفه‌ای همراه داشته باشید. هرچه به داخل این غار پیش می‌روید، زیبایی‌های آن بیشتر می‌شود. تعداد لایه‌های رنگی بیشتر می‌شوند و تنوع جذابی را پیش رویتان قرار می‌دهند که فراتر از رنگ سفید هستند. ستون‌های نمکی و سفید گوشه و کنار سقف این غار طویل را آذین بسته‌اند و هرچه جلوتر بروید، میزان این ستون‌های سفید بیشتر می‌شود.

بهترین زمان سفر به کوه و غار نمکی قشم

جزیره قشم اقلیم گرم و خشک دارد و به همین دلیل، فصول گرم زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیست. با رسیدن موج سرما، سفر به جزیره قشم و جاذبه‌های دیدنی آن رونق می‌گیرد. از اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان سفر به جزیره قشم است. در این بازه زمانی هوا در بیشتر روزها دمای متعادل و مطلوبی خواهد داشت که برای سفر و طبیعت‌گردی بسیار مناسب خواهد بود. با گرم‌شدن هوا، سفر به این مناطق سخت خواهد شد و از رونق آن کاسته می‌شود. اما با وجود این نمی‌توان از جذابیت غوغای طلایی خورشید در روزهای گرم جزیره چیزی نگفت. تابش درخشان آفتاب و ماهیت انرژی‌بخش خورشید، خلیج فارس و سواحل جزیره‌ای آن را جانی دوباره می‌دهد و تصاویر رؤیایی و کارت پستالی از ترکیب دریا و خورشید در سواحل جزیره خلق می‌شود.

نکات مهم برای سفر به غار نمکدان قشم

  • برای رسیدن به غار مجبور به رانندگی در مسیری سخت خواهید بود و این مسیر تقریباً ۲ ساعت طول خواهد کشید.
  •  ورودی غار نمکی قشم رایگان است و به پرداخت هزینه نیازی نیست.
  • با یک راه‌بلد محلی یا یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای آشنا به غار، راهی این سفر شوید.
  • نور خورشید تا ۱۰۰ متر اول غار را روشن می‌کند؛ اما برای پیشروی در عمق غار، همراه‌داشتن چراغ قوه لازم است. بهتر است از چراغ‌های سربند (هد لامپ) در این غار استفاده کنید.
  • حتماً یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید تا در صورت خیس‌شدن بتوانید تعویض کنید.
  • سبک به داخل غار بروید و فقط وسایل ضروری را همراه خودتان ببرید.
  • در مناطق عمیق غار امکان راه‌رفتن به شکل ایستاده نیست و مسیر سخت می‌شود. در این شرایط باید آموزش‌های حرفه‌ای غارنوردی دیده باشید و تجهیزات کاملی همراهتان باشد.

مراقبت از این غار دوست‌داشتنی

غار نمکی قشم و دیگر پدیده‌های جذاب زمین‌شناسی به مراقبت و دقت نیاز دارد تا علاوه بر کشف و شهود بیشتر، بتوانیم این جاذبه‌های خاص و خارق‌العاده را برای آیندگان حفظ کنیم. مدتی پیش قضیه واگذاری غار نمکی قشم خبرساز شد. با وجود آنکه این جاذبه در منطقه ژئوپارک قشم واقع شده است و در فهرست یونسکو ثبت شده است، این خبر شوکه‌کننده بود. پروژه ساخت مرکز پرورش میگو دلیل واگذاری اراضی ژئوپارک بوده است و ادامه این روند سبب خروج غار نمکدان قشم از فهرست یونسکو خواهد شد. برای حفظ حیات غار و منطقه ژئوپارک، توقف این پروژه ناهنجار لازم و ضروری است و سهل‌انگاری در جلوگیری از انجام آن، عواقب تلخ و حسرت‌باری در پی خواهد داشت.

مسیر دسترسی

برای آنکه بدانید، غار نمکدان قشم کجاست، باید نگاهی دقیق به نقشه جغرافیای جنوبی ایران بیندازید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیداز ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرسجزیره قشم، 90 کیلومتری شهر قشم، بین روستای سلخ و کانی، جاده غار نمکدان

امیدواریم تا اینجای سفر مجازی به ره بال آسمان به شما هم خوش گذشته باشد. پیشنهاد ما این است که در سفر به قشم، بازدید از غار نمکدان را از دست ندهید و یادگاری فراموش‌ناشدنی را از این سفر خاص با خود همراه ببرید. منتظر شنیدن تجربه‌های شما در بخش نظرات هستیم.

این غار در فاصله 60‌کیلومتری جنوب غربی شهر قشم جا خوش کرده است.

اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل سفر به کوه و غار نمکی قشم است.

برای رسیدن به غار مجبور به رانندگی در مسیری سخت خواهید بود و این مسیر تقریباً ۲ ساعت طول خواهد کشید

استان هرمزگان

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.