جاهای دیدنی اطراف سنندج | گردشگری در سرزمینی سرسبز با تاریخچه‌ای غنی

2

جاهای دیدنی اطراف سنندج به اندازه‌ای متنوع و زیبا هستند که ارزش دارد یک سفر خاص را به گشت‌و‌گذار در این مکان‌ها اختصاص دهید. انصافاً باید گفت شهرهای غرب ایران یکی از دیگری جاهای دیدنی بیشتری دارند. این شرایط باعث شده تا گردشگران از گوشه‌و‌کنار ایران راه استان کردستان را در پیش بگیرند. از آنجایی که رسم داریم همیشه بهترین‌های گردشگری را به همراهان خود معرفی کنیم، در این مطلب با هم جاهای دیدنی اطراف سنندج را بررسی می‌کنیم. از آنجایی که سنندج در کنار جاذبه‌های طبیعی، تاریخ غنی دارد، به جاهای تاریخی اطراف سنندج و جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج می‌پردازیم. در انتها نیز نگاهی به روستاهای اطراف سنندج می‌اندازیم. مطمئن باشید چیزی از مکان‌ های دیدنی اطراف سنندج را از قلم نینداخته‌ایم؛ در نتیجه به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب تا انتها، سفر سنندج را به یکی از مسافرت‌های خاطره‌انگیز زندگیتان تبدیل کند.

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق از جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج

معرفی جاهای دیدنی اطراف سنندج را با دریاچه سد قشلاق آغاز می‌کنیم که گل سرسبد دیدنی‌های این شهر به حساب می‌آید. دریاچه سد قشلاق که به آن دریاچه سد وحدت هم می‌گویند، تلاقی هنر انسان و مادر طبیعت است. این دریاچه نمایی تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. دریاچه‌‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در ۱۲کیلومتری شمال شهر سنندج واقع شده است. در این دریاچه بساط انواع سرگرمی‌های آبی مانند قایق‌رانی و ماهیگیری به راه است. دریاچه سد قشلاق حدود ۹۳۴ هکتار مساحت دارد. به لطف این مساحت وسیع، ماهی‌های مختلفی در آن پرورش داده می‌شوند. شاه‌ کولی، سیاه ماهی، آلبورنوس کاپیتو و ماهی سیاه در کنار ماهی کپور از آبزیان معروفی هستند که در دریاچه سد قشلاق وجود دارند. اگر اهل ماهیگیری هستید، می‌توانید بخت خود را در صید این ماهی‌های خوشمزه امتحان کنید. این دریاچه مکان مناسبی برای کمپ‌کردن و گشت‌و‌گذار در طبعیت است.

کوه آوالان

کوه آوالان از جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج

علاقه‌مندان کوه‌پیمایی در ایران بهتر از ما می‌دانند که استان کردستان، دیار کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده است. یکی از این کوه‌‌ها در فاصله‌ای نزدیک به سنندج قرار دارد و به آن کوه آوالان می‌گویند. جاذبه‌های این کوه، آن را به یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج تبدیل کرده است. کوه آوالان در ۲۵کیلومتری جنوب سنندج قرار دارد. این کوه به جاده سنندج کامیاران مشرف است. قله کوه آوالان ۲۹۵۰ متر ارتفاع دارد. در دامنه این کوه چندین روستا خودنمایی می‌کند. صعود به ارتفاعات کوه آوالان نسبت به دیگر کوه‌های کردستان، کار نسبتاً ساده‌ای است. در چندین قسمت از این کوه جان‌پناه ساخته شده است. رفت و برگشت به قلعه کوه آوالان حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل اگر از تماشای جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج سیر نمی‌شوید و در سفر به این شهر به خودتان وعده کوه‌پیمایی داده‌اید، کوه آوالان را به برنامه گردشگری خود در سنندج اضافه کنید.

پل قشلاق

پل قشلاق از جاهای تاریخی اطراف سنندج

سال‌ها پیش، رودی خروشان در اطراف سنندج جریان داشت. این رود با نام قشلاق شناخته می‌شد و عبور از آن برای اهالی سنندج قدیم دشوار بود. در نتیجه شاه صفی، ششمین پادشاه صفوی، فرمان ساخت پلی بزرگ را بر روی این رودخانه صادر کرد. این پل با نام پل قشلاق سنندج معروف شد و اکنون آن را به‌عنوان یکی از جاهای تاریخی اطراف سنندج می‌شناسند. پلی که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۷۸متر درازا و ۳ متر پهن دارد. این پل با شش دهانه، یکی از شاهکارهای پل‌سازی در دوران صفوی به حساب می‌‌آید. از آنجایی که پل قشلاق بر روی رودخانه‌ای با همین نام بنا شده، این پل در کنار جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی نیز دارد؛ در نتیجه با حضور در این پل، فرصتی پیدا می‌کنید تا به همراه آشنایی با تاریخ ایران قدیم، حسابی طبیعت‌گردی کنید و خوش بگذرانید.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان با آبی خروشان در دل منطقه‌های خوش‌ آب‌‌وهوای قشلاق، گاوه رود و گردلان جریان دارد. این رودخانه در قسمت‌هایی پرپیچ‌و‌خم می‌شود و در بعضی‌ قسمت‌ها مسیری هموار را ادامه می‌‌دهد. رودخانه سیروان پس از گذر از مسیرهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، به رودخانه لیلی می‌ریزد و راه کردستان عراق را در پیش می‌گیرد. رودخانه سیروان به اورامان بسیار نزدیک است. این منطقه یکی از جاهای دیدنی اطرف سنندج به حساب می‌آید. برای رسیدن به اورامان باید سنندج را به مقصد روستاهای اسپریز و هجیج ترک کنید.

رودخانه سیروان از جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج

در بین این دو روستا، جاده‌ا‌ی شنی وجود دارد که به موازات رودخانه کشیده شده است. مسیری که به آن اشاره می‌کنیم جاذبه‌های تماشایی را از طبیعت سرسبز سنندج پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. جالب است بدانید رودخانه سیروان در فصل‌های پر باران به مکانی برای تمرین قایقرانی تبدیل می‌شود. در نتیجه اگر اهل قایق‌سواری در رودخانه هستید و می‌خواهید حسابی ماجراجویی کنید، بهار را برای سفر به سنندج و گردشگری در رودخانه سیروان انتخاب کنید.

غار کرفتو

غار کرفتو

غار کرفتو یکی از معروف ترین غارهای ایران است که در ۶۷کیلومتری شهر دیواندره واقع شده. این غار به لحاظ تاریخی در گروه غارهای باستانی جهانی قرار دارد. محبوبیت غار کرفتو در بین باستان‌شناسان بین‌المللی به این دلیل است که در روزگاران بسیار دور، انسان‌های زیادی در این غار زندگی می‌کردند. به همین دلیل در این غار آثار باستانی بسیار ارزشمندی وجود دارد. برای نمونه می‌توان به کتیبه‌ای سنگی اشاره کرد که با خط یونانی در یکی از قسمت‌های غار کرفتو حکاکی شده است. جالب اینجاست در این کتیبه، مشخص‌شده که هرکول، یکی از خدایان یونان باستان، مالک غار کرفتو بوده است.

غار کرفتو

شکل‌گیری غار کرفتو به دوران مزوزوئیک باز می‌گردند. ویژگی‌های ارزشمند غار کرفتو باعث شد تا این غار در سال ۱۳۱۸ خورشیدی به فهرست میراث ملی کشور راه پیدا کند. برای رسیدن به این غار باید راهی شهرستان دیواندره شوید و به سمت سقز حرکت کنید. سپس بعد از حدود ۲۳ کیلومتر به دوراهی می‌رسید. در این دوراهی، مسیر سمت راست را انتخاب کنید و ۳۵ کیلومتر دیگر به پیش برانید تا به جاده‌ای برسید که به غار کرفتو منتهی می‌شود.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار

به گردشگرانی که دنبال مکانی خاص با جاذبه‌های طبیعی چشمگیر در سنندج می‌گردند، گشت‌و‌گذار در دریاچه زریوار مریوان را پیشنهاد می‌کنیم. این دریاچه که به آن زریوار هم می‌‌گویند، طبیعتی زیبا و آرام دارد. در نتیجه به یکی از پناهگاه‌های اصلی حیوانات غرب ایران تبدیل شده است. در دریاچه زریوار بساط سرگرمی‌های آبی مانند قایق‌سواری و اسکی‌ روی‌ آب مهیاست. به لطف این شرایط اگر می‌خواهید در یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج حسابی گردشگری جانانه‌ای در طبیعت داشته باشید و حسابی تفریح کنید، دریاچه زریوار همان جایی است که دنبال آن می‌گردید.

اورامانات

اورامانات

منطقه اورامانات، ناحیه‌ای کوهستانی در اطراف سنندج است. در این منطقه رودخانه‌های خروشانی مانند سیروان و لیله جریان دارند. روستایی زیبا با نام اورامان نیز در ناحیه اورامانات خودنمایی می‌کند. این روستا یکی از روستاهای پلکانی ایران است. آوازه زیبایی‌های منطقه اورامانات به گوش گردشگران بین‌المللی هم رسیده است. اگر در فصل‌های پرگردشگری مانند بهار و تابستان راهی اروامانات شوید، احتمال زیادی وجود دارد که چشمتان به چند گردشگر آلمانی یا اسپانیایی بیفتد. اورامانات از سنندج نسبتاً دور است؛ در نتیجه اگر با خرید بلیط هواپیما سنندج راهی این شهر شده‌اید، باید از سنندج مسیر جنوب شرقی مریوان را در پیش بگیرید تا به اورامانات برسید.

پل گاران

پل گاران

مریوان، شهری نزدیک به سنندج است که جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. برای نمونه می‌توان به پلِ گاران اشاره کرد. این پل که محلی‌ها به آن پل کردلان هم می‌گویند، در فاصله ۱۰کیلومتری شمال شرقی مریوان ساخته شده است. تاریخ ساخت پل گاران به دوران ساسانیان باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون، چندین بار این پل بازسازی شده است. در روزگاران قدیم، پل گاران، سنندج را به مریوان وصل می‌کرد. با این حال این پل امروز کاربرد تاریخی پیدا کرده و در فهرست جاهای تاریخی اطراف سنندج قرار گرفته است. معماران ایران قدیم این پل را با مصالح سنگ و ساروج ساخته‌اند. پلی که از آن صحبت می‌کنیم در منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا قرار دارد. به لطف این شرایط، با گردشگری در پل گاران، فرصتی برای گشت‌‌وگذار در طبیعت زیبای کردستان پیدا می‌کنید.

آبشار گویله

آبشار گویله از جاهای دیدنی اطراف سنندج

کردستان، دیار آبشارهای خروشان است. برای اثبات این ادعا کافی است سری به آبشار گویله بزنید. این آبشار حدود ۲۰ کیلومتر از مریوان دورتر است. آبشار گویله در همسایگی روستایی زیبا با نام گویله قرار دارد. در منطقه اطراف این آبشار تا چشم کار می‌کند جنگل‌‌های سرسبز و درختان سربه‌فلک‌کشیده مشاهده می‌شود. آبشار گویله بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج تبدیل نشده است. این آبشار چیزی حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد. عظمت آبشار گویله به اندازه‌ای است که از فاصله یک کیلومتری نیز صدای خروشان آبش به گوش می‌رسد. این آب از بالای تاج آبشار به داخل حوضچه‌ای طبیعی روان می‌شود. منظره آبشار گویله به اندازه‌ای تماشایی است که در وصف نگنجد. پیشنهاد می‌کنیم راهی کردستان شوید و هنرنمایی مادر طبیعت را در آبشار گویله به چشم خود ببینید.

دشت بیلو

دشت بیلو

دشت بیلو یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج است که جاذبه‌های گردشگری خاصی دارد. مهم‌ترین جاذبه دشت بیلو، لک‌لک‌های زیبای این دشت است. بهار هر سال، لک‌لک‌های مهاجر به این دشت می‌آیند و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. حضور لک‌لک‌ها تا اواخر بهار ادامه پیدا می‌کند. اگر از تماشای پرنده‌های زیبا سیر نمی‌شوید و به گردشگری در آب‌و‌هوای بهارانه کردستان علاقه دارید، بهار را به سفر به این دیار اختصاص دهید. دشت بیلو بهار حدود ۱۵ کیلومتر از مریوان دورتر است. زیبایی‌های این دشت به اندازه‌ای است که اهالی مریوان و سنندج نیز هر از گاهی راهی دشت بیلو می‌شوند. به همین دلیل این دشت در آخر هفته‌های بهار حسابی شلوغ است.

سنگ نبشته اورامان

سنگ نبشته اورامان

انصافاً باید گفت جاهای دیدنی تاریخی اطراف سنندج جاذبه‌های تماشایی دارند. برای نمونه می‌توان به سنگ نبشته اورامان اشاره کرد. این سنگ نبشته بر فراز کوه بلندی با نام زینانه قرار دارد. سنگ نبشته اورامان که به آن کتبیه تنگی ور و سنگ نبشته اورامانات نیز گفته می‌شود، یکی از حکاکی‌های قدیمی در تمامی منطقه کردستان به حساب می‌آید. تاریخ نگارش این سنگ نبشته به دوران امپراتوری آشوریان نسبت داده می‌شود. کوه زینانه که سنگ نبشته اورامان روی آن حک شده، چیزی حدود ۵۰۰ متر ارتفاع دارد. این کوه در شمال غربی روستای تنگی ور قرار گرفته است. در همسایگی این کوه، دره‌ای سرسبز و جنگلی انبوه قرار دارد. به همین دلیل با گردشگری در این ناحیه می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید و در کنار تماشای یکی از قدیمی‌ترین سنگ نبشته‌های ایران، گردشگری خاطره‌سازی در طبیعت سرسبز کردستان داشته باشید.

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

در اطراف سنندج، منطقه‌ای حفاظت‌شده با حدود ۵۷ هزار هکتار مساحت وجود دارد. در این منطقه ۱۱۷ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۲۳ گونه پستاندار و ۲۴۲ گونه گیاهی ثبت شده است. عقاب طلایی، کرکس، پلنگ، هما، خرس قهوه‌ای، بز، کل و سیاه‌‌گوش را می‌توان از گونه‌های جانوری معروفی نام برد که در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو زندگی می‌کنند. پوشش اصلی این منطقه را درختان زیبای بلوط تشکیل می‌دهد. به لطف این شرایط، منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو به یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج تبدیل شده است. این منطقه در حد فاصل شهرهای مریوان، سروآباد و کامیاران خودنمایی می‌کند.

آبشار بل

آبشار بل

برای شما گفتیم که منطقه اورامانات، یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج است. آبشار بل در این منطقه قرار دارد. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم آبی خروشان دارد. این آب با فشاری زیاد از دل کوه فوران می‌کند و جلوه‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. جالب است بدانید آب خروشانی که به آن اشاره کردیم از چشمه‌ای جوشان جاری می‌شود. آب این آبشار پس از خروج از دل کوه، در دره‌ای زیبا روان می‌شود و به رودخانه سیروان می‌ریزد. برای رسیدن به آبشار و چشمه بل کردستان، دو راه در پیش رو دارید؛ اولین مسیر از مریوان می‌گذرد و مسیر دیگر از راه پاوه. به لطف این شرایط می‌توانید در کنار گشت‌و‌گذار در آبشار بل، از دیگر جاهای دیدنی مریوان و پاوه نیز بازدید کنید.

چشمه بل

چشمه بل

برای تعریف از چشمه بل کافی است به این نکته اشاره کنیم که با یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های ایران روبه‌رو هستید. در فرهنگ مردمان بابل باستان، بل خدای آب بوده است. نام‌گذاری این چشمه حکایت از این دارد که چشمه بل از روزگاران بسیار دور تاکنون خروشان و پرآب بوده است. چشمه بل در کوه‌های شاهو قرار دارد. این کوه‌ها به اندازه‌ای تماشایی هستند که به‌عنوان جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج شناخته می‌شوند. آب چشمه بل رودی را تشکیل می‌دهد که فقط ۱۵ متر طول دارد. این رود، کوتاه‌ترین رود دنیاست.

جنگل‌های بانه

جنگل‌های بانه

حتی اگر به گردشگری در غرب ایران علاقه‌ای نداشته باشید، باز هم مطمئن هستیم نام بانه به گوش شما خورده باشد. بانه، شهر و منطقه‌ای در دامنه شمالی کوه‌های زاگرس است. نام شهر بانه به دلیل‌های تجاری معروف شد. به همین دلیل افراد بی‌شماری را سراغ داریم که از گوشه‌و‌کنار ایران، برای خرید لوازم منزل و کالاهای صوتی و تصویری راهی بانه می‌شوند. با این حال بانه در کنار جاذبه‌های گردشگری، جنگل‌های زیبایی دارد. جنگل‌های بانه با درخت‌های بلوط پوشیده شده‌اند. در این منطقه آثار تاریخی ارزشمندی نیز وجود دارد. جاذبه‌های خرید، گردشگری و تاریخی بانه باعث شده تا این منطقه و جنگل‌های زیبای آن به یکی از جاهای دیدنی اطرف سنندج تبدیل شود.

مسجد دو مناره سقز

مسجد دو مناره ی سقز از جاهای تاریخی اطراف سنندج

سقز، مسجدی تاریخی دارد که زمان ساخت آن به دوران افشاریه باز می‌گردد. همان‌گونه که از نام این مسجد پیداست، دو مناره زیبا و بلند دارد. در کنار این مناره‌های زیبا، در داخل مسجد نیز با طراحی زیبا و هنرمندانه‌ای روبه‌رو هستیم. فرمان ساخت مسجد دو مناره ی سقز که با نام مسجد شیخ حسن مولان نیز شناخته می‌شود، توسط نادرشاه افشار صادر شد. گفته می‌شود نادر شاه ۲ عصای مرصع و سفره‌ای چرمی که نقاشی‌‌های زیبایی دارد را در این مسجد به یادگار گذاشته است. یادگاری‌های نادرشاه افشار هم‌اکنون در روستای مولان آباد نگهداری می‌شود.

بازار محلی سقزی ها

بازار محلی سقزی ها

مراکز خرید سنندج جاذبه‌های بصری و کالاهای جذابی دارند. با این حال مطمئن هستیم شما هم با ما هم عقیده‌اید که خرید در بازارهای محلی لطف دیگری دارد. در نتیجه اگر در سفر به کردستان، برنامه‌ای برای گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف سنندج داشتید، حتماً‌ سری به بازار محلی سقزی ها بزنید. معماری زیبای هنرمندان ایران قدیم در گوشه‌و‌کنار این بازار خودنمایی می‌کند. بازار محلی سقزی ها به لحاظ کالا نیز از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. اگر فرصتی فراهم نشد تا سوغات سنندج را از مراکز خرید این شهر تهیه کنید، غم به دل خود راه ندهید؛ زیرا در بازار محلی سقزی ها هر سوغاتی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود.

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در بین جاهای دیدنی اطراف سنندج خودنمایی می‌کند. دوران ساخت این قلعه به حکومت ساسانیان باز می‌گردد. دلاورمردان ماد، پارت و اشکانی در این قلعه از جان و مال مردمان کردستان قدیم در برابر دژخیمان دفاع می‌کردند. این قلعه در کنار جاذبه‌های بصری، کتیبه‌ای باستانی هم دارد. این کتیبه با خط هیروگلیف حکاکی شده و یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته‌های ایران به حساب می‌آید. قلعه قمچقای در ۶۰کیلومتری شمال بیجار و همسایگی روستای قمچقای قرار گرفته است.

زیارتگاه و بارگاه حضرت عکاشه

زیارتگاه و بارگاه حضرت عکاشه

یکی از اصحاب پیامبر (ص) معین الدین روحانی نام داشت. این شخصیت برجسته و سالک به کردستان می‌آید و در منطقه زیبای کامیاران اقامت می‌کند. معین الدین در نزد اهالی این منطقه با نام حضرت عکاشه معروف می‌شود. پس از مرگ حضرت عکاشه، بارگاهی برای ایشان در ۴۵کیلومتری شمال غرب کامیاران می‌سازند. جالب است بدانید این بارگاه در کنار گردشگران ایرانی،‌ یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج برای توریست‌های خارجی به حساب می‌آید. به لحاظ آب‌و‌هوا نیز بارگاه حضرت عکاشه در یکی از خوش‌‌آب‌وهواترین مناطق اطراف سنندج قرار دارد.

چشمه بابا گرگر

چشمه بابا گرگر

روستای بابا گرگر، یکی از مناطق زیبای اطراف سنندج است. این روستا جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، چشمه بابا گرگر است. آب این چشمه رنگی سرخ‌رنگ دارد و عجیب‌و‌غریب به‌ نظر می‌رسد. با این حال جالب است بدانید آب چشمه بابا گرگر، خاصیت درمانی دارد. گفته می‌شود که آب چشمه بابا گرگر نوشداروی درمان راشیتیسم، بیماری‌های گوارشی و عارضه‌های پوستی است. در کنار این چشمه، یکی از نوادگان امام باقر (ع) دفن شده است. به همین دلیل چشمه بابا گرگر در کنار جاذبه‌های طبیعی، به لحاظ مذهبی و تاریخی نیز ویژگی‌های توریستی دارد.

چهل چشمه

یکی از جاهای دیدنی اطراف سنندج در حد فاصل شهرستان دیواندره و سقز قرار دارد. در این منطقه کوه زیبایی با نام چهل چشمه خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید چهل چشمه نزدیک به ۲۰ قله کوچک و بزرگ دارد. شاه‌نشین، دالاش، و کل کوژ از زیباترین قله‌های کوه چهل چشمه به حساب می‌آیند. قله‌های این کوه تقریباً در تمامی فصل‌های سال برفی و تماشایی است. در اطراف کوه چهل چشمه چندین روستای زیبا با اهالی باصفا وجود دارد. این شرایط چهل چشمه را به منطقه‌ای تماشایی در سنندج تبدیل کرده است. شما هم می‌توانید حین سفر، به گشت‌و‌گذار در آن مشغول شوید.

روستاهای اطراف سنندج

روستاهای اطراف سنندج

جاهای دیدنی اطراف سنندج را عموماً کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و چشمه‌های خروشان فرا گرفته است. آب‌و‌هوای این مناطق نیز به طبیعت جان می‌دهد؛ در نتیجه در گوشه‌و‌کنار سنندج روستاهای زیبایی تشکیل شده است. این روستاها به اندازه‌ای جاذبه‌های گردشگری دارند که حیف است راهی سنندج شوید و سری به آن‌ها نزنید. بعضی از این روستا‌ها فاصله چندانی با سنندج ندارند، در نتیجه می‌توانید در یکی از هتل های سنندج اقامت کنید و سفری یک‌روزه به این روستاها داشته باشید. روستاهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، لذت گردشگری در سنندج را کامل می‌کنند.

روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت از روستاهای اطراف سنندج

اگر خاطرتان باشد به منطقه گردشگری اورامان تخت اشاره کردیم. آب‌و‌هوای خوشِ این منطقه باعث شده تا روستایی زیبا در آن با نام روستای اورامان تخت ساخته شود. برای رسیدن به این روستا می‌توانید از تهران با خودروی شخصی مسیری ۶۶۰کیلومتری را طی کنید تا به روستای اورامان تخت برسید. در این مسیر از شهرهای زیبای ساوه، همدان، سنندج، و سروآباد گذر می‌کنید. اگر هم با خرید بلیط اتوبوس سنندج به این شهر رسیده‌اید، کافی است پس از پیاده‌شدن در پایانه مسافربری بین‌ شهری سنندج، سوار تاکسی‌هایی شوید که عازم روستای اورامان تخت هستند. این روستا در کنار طبیعت زیبا، تاریخچه‌ای غنی دارد. جالب است بدانید مدارکی در این منطقه پیدا شده که از زندگی انسان‌های عصر آهن در اورامان حکایت دارد.

روستای گلین

روستای گلین از روستاهای اطراف سنندج

روستای گلین به اندازه‌ای زیباست که به آن عروس روستاهای اطراف سنندج می‌گویند. این روستا به لحاظ فاصله نیز به سنندج نزدیک است و فقط ۵۰ کیلومتر از این شهر دورتر است. در مسیر سنندج به روستای گلین از جاهای دیدی اطراف سنندج مانند دره چم سو، ژاوه رود گذر خواهید کرد. قدمت این روستا حدود ۱۰۰۰ سال برآورد می‌شود. روستای گلین سنندج، آب‌و‌هوایی خوش، مردمانی باصفا و باغ‌هایی سرسبز دارد. اهالی این روستا در کنار کشاورزی، به دامداری و ساخت صنایع دستی مشغول هستند. این روستا نمایی تماشایی ازقله کوه قاله گا را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. در گوشه‌و‌کنار روستای گلین جویبارهای زلال و چشمه‌های گوارا روان است. در اطراف این روستا نیز چندین روستای دیگر وجود دارد. به همین دلیل می‌توانید در کنار روستای گلین سنندج، از روستاهای سه‌ دره، قازی بکر، هانه چرمه، سه رو بازی، رزوره و پیر شریف دیدن کنید.

روستای پالنگان

روستای پالنگان

روستاهای پلکانی ایران طرفداران زیادی در بین گردشگران دارند. روستای پالنگان یکی از مهم‌ترین روستاهای پلکانی ایران به حساب می‌آید. این روستا به اندازه‌ای زیباست که به آن لقب ماسوله کردستان و بهشت گمشده داده‌اند. انصافاً باید گفت لقب‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، برازنده روستای پالنگان است. روستای پالنگان حدود ۷۰ کیلومتر با سنندج فاصله دارد. جاذبه‌های گردشگری روستای پالنگان سنندج به اندازه‌ای است که ارزش دارد یک سفر کامل را به گردشگری در آن اختصاص دهید. در کنار سنندج، از شهرهای کامیاران، پاوه و سروآباد جاده آسفالتی به روستای پالنگان کشیده شده است؛ در نتیجه مشکلی برای رسیدن به این روستا پیدا نمی‌کنید.

روستای تنگی سر

روستای تنگی سر

در این قسمت از معرفی روستاهای اطراف سنندج، به یکی از معروف‌ترین روستاهای این منطقه رسیدیم. روستای تنگی سر چیزی حدود ۲هزار نفر جمعیت دارد. اطراف این روستا را کوه‌های مرتفعی احاطه کرده است. به لطف وجود این کوه‌ها، روستای تنگی سر حتی در زل آفتاب تابستان هم آب‌و‌هوای خنک و دلنشینی دارد. تنگی سر یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران است. روستای تنگی سر به داشتن اهالی باصفا و مهمان‌نواز معروف است. این شرایط باعث شده تا گردشگران با خاطره‌ای خوش و دستی پر از سوغات سنندج، از این روستا به دیار خود بازگردند. برای رسیدن به روستای تنگی سر باید راه کردستان را در پیش بگیرید و در ۸۰کیلومتری سنندج، به دهستان گاورود برسید، در این منطقه روستای تنگی سر خودنمایی می‌کند.

روستای هویه کردستان

روستای هویه کردستان

روستای هویه کردستان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سنندج است که بین سنندج و مریوان قرار دارد. این روستا با معماری پلکانی، اهالی باصفا و آب‌و‌هوای خوش، چشم‌انتظار گرشگران خوش‌سلیقه‌ای است که از گشت‌و‌گذار در روستاهای کردستان سیر نمی‌شوند. روستای هویه کردستان بهارهای دلبر و تابستان‌های تماشایی دارد. این روستا به رغم اینکه حدود ۴۰ کیلومتر از سنندج دورتر است؛ اما مسیر سرراست و جاده مناسبی دارد.

روستای دولاب

روستای دولاب از روستاهای اطراف سنندج

جاهای دیدنی اطراف سنندج عموماً مناطقی پرآب هستند. با این حال یکی از پرآب‌ترین مناطق اطراف سنندج، روستای دولاب است. جالب است بدانید دولاب به منطقه‌ای پرآب گفته می‌شود. برای اثبات پرآبی مناطق اطراف روستای دولاب کافی است به این نکته اشاره کنیم که نزدیک به ۱۶۰ رود، جویبار و چشمه در اطراف روستای دولاب جریان دارد. روستای دولاب به لطف رودهای خروشان و خاک حاصلخیز، از باغ‌های پرحاصلی برخوردار است. ناگفته نماند در این ناحیه عسل بسیار باکیفیتی به عمل می‌آید. تمامی این شرایط روستای دولاب سنندج را به مقصد تماشایی برای سفر به غرب ایران تبدیل کرده است.

روستای ژیوار

روستای ژیوار از روستاهای اطراف سنندج

ژیوار در زبان کردی معنای زندگی می‌دهد. با حضور در این روستا متوجه خواهید شد که چرا نام ژیوار را برای آن انتخاب کرده‌اند. زندگیِ آرامی در روستای ژیوار جریان دارد. اهالی روستای ژیوار بر این باور هستند که این روستا در روزگاران بسیار دور، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف سنندج بوده است. ژیوار امروزه نیز طرفداران بی‌شماری در بین گردشگران دارد. روستای ژیوار همانند بیشتر روستاهای اطراف سنندج، با معماری پلکانی ساخته شده است. به لحاظ آب‌و‌هوا نیز هرچقدر از خوشی آب‌و‌هوای ژیوار بگوییم، کم گفته‌ایم. ناگفته نماند، مسیر دسترسی به ژیوار کمی دشوار است و باید با خودروی شاسی‌بلند راهی این منطقه شوید.

روستای نگل

روستای نگل

روستای نگل برای علاقه‌مندان تاریخ اسلام نامی شناخته شده است. در این روستا یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های جهان نگهداری می‌شود. قضیه قرآن قدیمی روستای نگل از این قرار است که در دوران خلافت عثمان، چندین جلد قرآن بر روی پوست آهو با اِعراب‌گذاری آب‌طلا نگاشته شد. این قرآن‌ها به مناطق مهم در بلاد مسلمین ارسال شد. یکی از آن‌ها به روستای نگل رسید و در این منطقه برای همیشه باقی ماند. قرآن قدیمی که در روستای نگل نگهداری می‌شود، جاذبه‌های گردشگری این روستا را دوچندان کرده است. به لحاظ جاذبه‌های طبیعی نیز روستای نگل، آب‌و‌هوایی خوش و مردمانی مهمان‌دوست دارد. به گردشگران علاقه‌مند به گشت‌و‌گذار در جاهای تاریخی اطراف سنندج پیشنهاد می‌کنیم گردشگری در روستای نگل را به برنامه سفر خود اضافه کنند.

روستای نگل

جاهای دیدنی اطراف سنندج، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم فرصت کافی برای سفر به غرب ایران اختصاص دهید و تا می‌توانید در جاهای دیدنی طبیعی اطراف سنندج، به گشت‌و‌گذار مشغول شوید. امیدواریم اطلاعاتی که از جاهای تاریخی اطراف سنندج با شما مطرح کردیم، گردشگری در این مکان‌ها را به خاطره‌ای خوش برایتان تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف سنندج و خاطره‌‌های خوشی از گردشگری در روستاهای اطراف سنندج دارید، خواهشمندیم این اطلاعات مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

پل قشلاق، غار کرفتو، پل گاران و سنگ نبشته اورامان از بهترین جاهای تاریخی اطراف سنندج به حساب می‌آیند.

دریاچه زریوار، رودخانه سیروان، دشت بیلو، آبشار بل و جنگل های بانه از مکان‌های گردشگری با جاذبه‌های طبیعی هستند که در اطراف سنندج قرار دارند.

مسجد دو مناره ی سقز و زیارتگاه، بارگاه حضرت عکاشه و روستای نگل از جاهای دیدنی اطراف سنندج هستند که جاذبه‌های مذهبی دارند.

روستای ژیوار، روستای دولاب، روستای هویه کردستان، روستای تنگی سر و روستای پالنگان از روستاهای زیبایی هستند که در اطراف سنندج خودنمایی می‌کنند.

در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، نزدیک به ۱۱۷ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده و ۲۳ گونه پستاندار زندگی می‌کنند.

2 نظرات
  1. سنندج قلب آذربایجان 💓💓 می گوید

    سنندج قلب آذربایجان 😍
    خواهشا از ما ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام و ادیان است 😍
    یاشاسین آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان 😍

  2. سنندج قلب آذربایجان 💙❤💚 می گوید

    سنندج قلب آذربایجان 💙❤💚
    یاشاسین سینان داش 💙❤💚
    یاشاسین آذربایجان 💙❤💚

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.