پارک جنگلی چغاسبز | پناهگاه سبز پرندگان ایلام

3

پارک جنگلی چغاسبز یکی از جاهای دیدنی ایلام است. اگر از علاقه‌مندان به پارک‌های جنگلی هستید، در سفر به استان ایلام فرصت گشت‌وگذار در این پارک را از دست ندهید. برای آشنایی با این پارک جنگلی، مسیر دسترسی و امکاناتی که دارد ادامه مطلب را دنبال کنید.

پارک جنگلی چغاسبز کجاست؟

استان ایلام جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. این شهر با کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی احاطه شده است؛ به همین دلیل آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. با توجه به شرایط آب‌وهوایی هیچ تعجبی ندارد که این شهر از نظر جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی باشد. اگر از علاقه‌مندان به جاذبه‌های گردشگری طبیعی هستید، دست خالی از ایلام بیرون نمی‌روید. پارک جنگلی چغاسبز یکی از دیدنی‌های طبیعی این شهر است که در طول سال به‌خصوص در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران و مسافران از سراسر ایران است. این پارک در بین اهالی ایلام هم بسیار محبوب است.

تصویری از طبیعت سرسبز پارک جنگلی چغاسبز

اگر قصد دارید به ایلام سفر کنید و دنبال جاذبه‌های تفریحی و دیدنی آن می‌گردید، حتماً پارک جنگلی چغاسبز را در فهرست مقصدهای سفرتان قرار دهید. این مجموعه تفریحی و گردشگری به خاطر اینکه در نزدیکی ایلام قرار دارد و در واقع بخشی از شهر است، دسترسی بسیار راحتی دارد. در نتیجه اگر نمی‌خواهید مقصد دوری بروید و دلتان نمی‌خواهد از محل اقامتتان دور شوید، بهترین مقصد برای تفریح خانوادگی است.

تصویری از پارک جنگلی چغاسبز

این تفرجگاه سرسبز و باصفا یکی از محبوب‌ترین تفریح‌گاه‌های اهالی ایلام در غرب ایران است. در بیشتر فصول سال به خصوص در بهار و تابستان، اهالی شهر را خواهید دید که در این پارک تفریح می‌کنند، از طبیعت آن لذت می‌برند و از امکانات مختلف آن استفاده می‌کنند.

جاذبه های گردشگری پارک جنگلی چغاسبز ایلام

تصویری از پرنده کمیاب بوتیمان در پارک جنگلی چغاسبز

پارک چغاسبز ایلام مساحتی در حدود ۴هزار و ۱۷۰ هکتار دارد. این منطقه در جنوب شهر ایلام با هدف حفظ طبیعت منطقه و پرندگان و پوشش گیاهی آن ساخته شده است. این پارک جنگلی به خاطر شرایط طبیعی مناسبی که دارد زیستگاه بسیاری از پرندگان کمیاب مثل بوتیمار است. علاوه بر طبیعت زیبا این مجموعه امکانات مختلفی دارد که شرایط را برای یک تفریح کامل فراهم می‌کند.

  • محل دائمی نمایشگاه

تصویری از نمایشگاه در پارک جنگلی چغاسبز

یک مرکز دائمی برگزاری نمایشگاه در مجاورت این پارک ساخته شده است. در طول سال به مناسبت‌های مختلف، نمایشگاه‌های مختلفی در این مرکز برگزار می‌شود.

  • شهربازی

تصویری از وسایل بازی در پارک جنگلی چغاسبز

در کنار همین پارک یک شهربازی با تمامی امکانات مهیج راه‌اندازی شده است. این شهربازی فرصت خوبی برای تفریح بچه‌ها است. با این توضیح اگر خانوادگی به ایلام سفر کرده‌اید، فرصت بازدید از این پارک را از دست ندهید. خیالتان راحت باشد که بچه‌ها هم سرگرمی مخصوص خودشان را دارند.

  • طبیعت سبز و جنگلی

تصویری از طبیعت سرسبز پارک جنگلی چغاسبز

مهم‌ترین جاذبه این پارک، طبیعت سبز و جنگلی است. این منطقه درختان متنوعی دارد از جمله پسته، زالزالک، کاج، سرو، بلوط،  اقاقیا و گردو. ضمناً این پارک به جنگل مله پنجاو شاهد هم نزدیک است. در نتیجه اگر از دوستداران طبیعت باشید، در این پارک از تفریح و وقت‌گذرانی لذت می‌برید؛ به‌خصوص در فصل پاییز که برگ درختان با هزار رنگ زیبای پاییزی خودنمایی می‌کنند.

تصویری از پارک جنگلی سرسبز چغاسبز

پارک چغاسبز به دره دَزوَن، کوه چاله سیه و هرقوتگه منتهی می‌شود. در نزدیکی پارک جنگلی چغاسبز چندین روستا و سرچشمه هم واقع شده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

بهترین زمان برای بازدید از پارک چغاسبز ایلام

طبیعت در تمامی طول سال زیباست و هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. در نتیجه همیشه می‌توانید برای گشت‌وگذار به این پارک سر بزنید. اما اگر دوست دارید در هوایی مطبوع، طبیعت‌گردی کنید، بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به پارک جنگلی چغاسبز است. اگر دوست دارید عکس‌های زیبا و چشم‌نواز بگیرید، فصل پاییز برای این کار مناسب‌تر است. زیباترین مناظر و رنگ‌ها را می‌توانید در این فصل در جنگل چغاسبز تماشا و ثبت کنید.

تصویری از شلوغی پارک جنگلی چغاسبز

این پارک در روزهای آخر هفته و عصرها معمولاً شلوغ‌تر است؛ چون اهالی شهر برای تفریح به این پارک سر می‌زنند. اگر دوست دارید در خلوتی به این پارک سر بزنید، روزهای وسط هفته و صبح تا عصر را برای گردش انتخاب کنید.

جاذبه‌های دیدنی و تفریحی نزدیک پارک چغاسبز

در نزدیکی این پارک جاذبه‌های تفریحی و گردشگری متعددی وجود دارد. از باشگاه سوارکاری گرفته تا رستوران‌های مختلف. در فاصله 2 تا ۵کیلومتری از پارک می‌توانید به رستوران‌های پدیده، روژان، گل، دیز، سعید یا پدر خوب سر بزنید. پارک کوثر ۴ کیلومتر و باشگاه سوارکاری حریر ۳/۵ کیلومتر تا این پارک فاصله دارند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری مهم شهر در حوالی این پارک می‌توان به این دو گزینه اشاره کرد:

  • کاخ فلاحتی ایلام

تصویری از کاخ فلاحتی ایلام

این کاخ دیدنی متعلق به دوره قاجار است. این کاخ در خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی قرار دارد و به دستور والی غلامرضاخان در سال ۱۳۲۶ ساخته شده است. قبلاً اطراف این کاخ پر از باغ میوه بود؛ ولی توسعه فضای شهری باعث ازبین‌رفتن باغ‌ها شده است. کاخ فلاحتی ایلام حدود ۵ کیلومتر تا پارک چغاسبز فاصله دارد.

  • قلعه والی ایلام

تصویری از بنای باستانی کاخ والی ایلام

این قلعه هم متعلق به دوره قاجار است. در خیابان پاسدار کنونی واقع شده است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. موزه مردم شناسی ایلام در این کاخ قرار دارد. قلعه والی ایلام تقریباً ۶ کیلومتر تا پارک چغاسبز فاصله دارد.

مسیر دسترسی

بوستان تفریحی چغاسبز در بلوار خلیج فارس و ورودی جنوبی این شهر قرار دارد. فاصله میدان کشوری ایلام تا پارک جنگلی چغاسبز در حدود ۴ کیلومتر است. این پارک از شرق به غرب به بزرگراه امام حسین(ع) و فرودگاه و از جنوب به دره دَزوَن کوه چاله سیه و هرقوتگه منتهی می‌‌شود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان ایلام، ورودی جنوبی شهر ایلام، بلوار خلیج فارس، پارک جنگلی چغاسبز

ایلام یکی از استان‌های غرب ایران است. جاهای دیدنی استان ایلام به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی محدود نمی‌شود و دیدنی‌های طبیعی فراوانی دارد. در مطلب راهنمای سفر ایلام می‌توانید بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید. پارک چغاسبز یکی از همین جاهای دیدنی استان ایلام است که نه‌تنها اهالی شهر، بلکه مسافرانی از سراسر ایران از آن بازدید می‌کنند و از طبیعت زیبای آن لذت می‌برند. اگر خاطره‌ای از سفر به ایلام و دیدن این پارک سرسبز و باصفا دارید، خاطره خود را با سایر کاربران ره بال آسمان در میان بگذارید.

این پارک در شهر ایلام، استان ایلام قرار دارد.

خیر. ورود به این پارک برای عموم آزاد و رایگان است.

بهار و تابستان بهترین فصل برای گشت‌وگذار است و فصل پاییز هم زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. رها می گوید

    چیزی که در پارک چغاسبز نظرم رو جلب کرد اون بخشیه که درخت کاشتن. کاش بیشتر از این کارها ببینیم. کاش ایرانمون سرسبزتر باشه؛ اما نکته منفی این پارک جنگلی بخش شهربازیشه. من متوجهم که دارن به اندازه توانشون کار می‌کنن؛ ولی شهربازی برای بچه‌هاست اینکه داخلش سنگلاخ باشه اصلاً مناسب نیست. خیلی خطرناکه. وسایل بازی هم اصلاً مناسب‌سازی نشده.
    جدا از اون بوتیمار، نمی‌دونم شما یادتون هست یا نه اما ما یه بوتیفار یا بوتیمار دانا توی قصه‌ها و کارتون‌های زمان خودمون داشتیم که داستان‌هاش خیلی جذاب بود. تا چشمم به اسم این پرنده افتاد، ناخودآگاه یاد اون روزهای شیرین کودکی افتادم.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  2. مهرداد می گوید

    سلام این پارک اگه بهش برسن خیلی جاذبه گردشگریش بالا میره حتی خود طبیعت ایلام این کوهها و دامنه هاش مثل گنجنامه یا رامسر باید تلکابین میزاشتن چون بهرین موقعیت رو داره . من که هرچی میرم چغاسبز نگاه میکنم نه شهر بازی خاصی داره نه واسه شب روشنایی نه سرویس بهداشتی و نه پرنده ای به اسم بوتیمار اونجا نمیبینم حالا شاید آنخمائو یا پوتیفاری اونجا رد بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.