اولسبلنگاه ماسال | یکی از بی‌نظیرترین مناطق ییلاقی گیلان

0

از نظر مناظر طبیعی، گیلان یکی از زیباترین استان‌های ایران به حساب می‌آید. در هر گوشه از این استان، می‌توانید شاهد جاذبه طبیعی بی‌نظیری باشید. بسیاری از بخش‌های گیلان کوهستانی‌اند. از‌این‌رو، مناطق ییلاقی فراوانی در گیلان وجود دارد. امروز قصد داریم تا شما را با یکی از رؤیایی‌ترین مناطق ییلاقی گیلان یعنی اولسبلنگاه ماسال آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا روستای اولسبلنگاه را بهتر بشناسید.

اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

این ییلاق در استان گیلان و ۲۷‌کیلومتری غرب ماسال قرار دارد. این منطقه در قسمت‌های کوهستانی ماسال واقع شده است. به همین علت، بر فرار تپه‌های آن می‌توانید شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای باشید. در این منطقه، مردم هنوز به‌صورت سنتی زندگی می‌کنند. خانه‌های روستایی از چوب ساخته شده‌اند. برخی از این خانه‌ها ده‌ها سال قدمت دارند. روستای اولسبلنگاه یکی از زیباترین مناطق ییلاقی در تمام گیلان محسوب می‌شود که زیباترین اقیانوس های ابر ایران را در دل خود جا می‌دهد.

وجه تسمیه اولسبلنگاه | نامی تالشی و اصیل

اولسبلنگاه نامی تالشی است. این نام از دو بخش «اولس» و «پلنگاه» تشکیل می‌شود. «اولس» به‌معنی درخت ممرز است و «پلنگاه» جای بلند معنا می‌دهد؛ پس اولسبلنگاه یعنی مکانی مرتفع که جایگاه رویش درخت ممرز است. ممرز یا همان اولس درختی بسیار زیباست. این درخت بیشتر در جنگل‌های هیرکانی رشد می‌کند. مردم محلی این درخت را با نام شرم نیز می‌شناسند.

درخت ممرز حدود ۱۵ تا ۲۵ متر ارتفاع دارد. این درخت فقط در ارتفاعات بیشتر از ۶۰۰ متر از سطح دریا رشد می‌کند؛ پس باید انتظار تماشای درختان بلند و تنومندی را در منطقه ییلاقی اولسبلنگاه داشته باشید.

دلایل بازدید از روستای اولسبلنگاه | طبیعتی خیره‌کننده و جذاب

این ییلاق منطقه‌ای دورافتاده در شمال ایران محسوب می‌شود. به همین علت، شاید برای شما این سؤال به وجود بیاید که چرا باید به این روستا سفر کنیم؟

  • مناظر طبیعی بی‌نظیر که مانند آن را ندیده‌اید

این منطقه فقط حدود ۱۴۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. با وجود این، گاهی در آن ابرها تا زمین فرود می‌آیند. ابرها دره‌های اطراف را فرامی‌گیرند و مناظری خیره‌کننده را رقم می‌زنند. این منطقه هنوز هم بکر، دست‌نخورده و روستایی باقی مانده است. مردم روستا در کنار طبیعت زندگی می‌کنند و به آن آسیب نمی‌رسانند. به همین علت، مادر طبیعت نیز لطف خود را از روستاییان دریغ نمی‌کند.

منطقه ییلاقی اولسبلنگاه را باید یک تابلو نقاشی شگفت‌انگیز دانست. در این منطقه ییلاقی، هر آنچه را از زیبایی طبیعت انتظار دارید خواهید یافت.
  • تماشای زندگی روستایی اولسبلنگاه ماسال

نمایی از زندگی در کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه

در روستای اولسبلنگاه، مردم به سبک سنتی زندگی خود را ادامه می‌دهند. در این روستا، خبری از زندگی ماشینی و شهری نیست. مردم هنوز داخل کلبه‌های چوبی و باصفا زندگی می‌کنند. آن‌ها از درختان هیزم تهیه می‌کنند و با شومینه‌های هیزمی کلبه خود را گرم می‌کنند. اکثر مردم مشغول کشاورزی، دامداری، زنبورداری یا باغداری‌اند. مردم این روستا تمام مایحتاجشان را خودشان تأمین می‌کنند. اگر در بین خانه‌های روستایی قدم بزنید، بوی خوش نان تازه به مشام می‌رسد.

مردم این روستا با خوش‌رویی از مسافران استقبال می‌کنند. آن‌ها مردمانی ساده با قلبی از جنس طلا هستند.
  • ییلاق سوئه‌چاله

نمایی از ییلاق سوئه‌چاله در گیلان

در نزدیکی این روستای زیبا، منطقه ییلاقی دیگری با نام سوئه‌چاله وجود دارد. ارتفاعات آلاله و منطقه ییلاقی سوئه‌چاله یکی دیگر از مناطق زیبای گیلان است. این منطقه در مقایسه با اولسبلنگاه در ارتفاع بالاتری قرار دارد. به همین علت، در آن مناظری خیره‌کننده‌تر انتظار شما را می‌کشند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌توانید ساعت‌ها در طبیعت بکر این منطقه قدم بزنید.

با بازدید از سوئه‌چاله، سفر شما به سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

تفریحات اولسبلنگاه | کم‌نظیر و فراموش‌نشدنی

  • پیاده‌روی در طبیعت

نمایی از پیاده‌روی در طبیعت اولسبلنگاه ماسال

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در روستای اولسبلنگاه تجربه کنید پیاده‌روی در طبیعت است. زیبایی‌های این روستا هیچ حدومرزی ندارند. به همین علت، برای لذت‌بردن از طبیعت اولسبلنگاه ماسال، فقط باید یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی پا کنید و به دل طبیعت بزنید. در هر گوشه از این منطقه، منظره زیبایی انتظار شما را می‌کشد. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید و بدن شما از آمادگی جسمانی مناسبی برخوردار است، پیشنهاد می‎‌کنیم خود را به ارتفاعات برسانید. در ارتفاعات منطقه، مناظری خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشد.

  • عکاسی در طبیعت

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، در این منطقه می‌توانید مناظر بی‌نظیری را برای عکاسی بیابید. در اولسبلنگاه، مناظری را خواهید دید که شاید پیش از آن فقط روی انواع کارت پستال آن‌ها را دیده باشید؛ پس در سفر به ییلاق اولسبلنگاه ماسال حتماً دوربین خود را همراه بیاورید.

  • اسب‌سواری

نمایی از اسب‌سواری در طبیعت اولسبلنگاه

در اولسبلنگاه دشت‌های وسیعی وجود دارند. این دشت‌ها بهترین گزینه برای اسب‌سواری محسوب می‌شوند. برخی از مردم روستا هنوز هم با اسب تردد می‌کنند. به همین علت، می‌توانید از آن‌ها خواهش کنید تا در ازای دریافت مبلغی، اسب خود را برای مدتی کوتاه در اختیار شما قرار دهند.

اقامت در اولسبلنگاه ماسال | خاطره‌ای خوش و ماندگار

در این منطقه، فقط یک هتل سه‌ستاره وجود دارد؛ آن هم هتل فردین معصومه است. این هتل چشم‌اندازی زیبا دارد و دارای ۳ طبقه است. همه اتاق‌ها، چشم‌اندازی رؤیایی به مناظر اطراف دارند. به‌غیر از این هتل، دیگر خبری از هتل یا مسافرخانه در اولسبلنگاه نیست. البته شما می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز اقامت داشته باشید.

بسیاری از مردم محلی، خانه‌های روستایی خود را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کرده‌اند. حتی اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید کلبه‌های چوبی یکی از مردم روستا را برای چند شب کرایه کنید. با این کار سفرتان به سفری خاطره‌انگیز تبدیل خواهد شد. تصور کنید در کلبه‌ای چوبی و سنتی با شومینه هیزمی اقامت خواهید داشت.

نمایی از کمپ زدن در اولسبلنگاه

علاوه بر گزینه‌های ذکرشده، امکان کمپ‌زدن در طبیعت بکر اولسبلنگاه نیز وجود دارد. این منطقه از نظر امنیت، بی‌خطر است. حتی خبری از حیوانات وحشی در اطراف آن نیست. البته بهتر است برای کمپ‌زدن به مناطق دورافتاده نروید. هرچه به مناطق روستایی اولسبلنگاه نزدیک‌تر باشید، حیوانات کمتری نزدیک شما خواهند شد.

البته نیازی به تکرار نیست که این منطقه آب‌وهوایی کوهستانی و ییلاقی دارد؛ پس امکان کمپ‌زدن فقط در شش ماه اول سال وجود دارد.

امکانات اولسبلنگاه ماسال | زندگی ساده روستایی

در ییلاق اولسبلنگاه خبری از امکانات شهری نیست. حتی لوله‌کشی گاز هنوز به این روستا نرسیده‌ است. به همین علت، مردم از کپسول گاز یا هیزم برای گرمایش خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین نباید انتظار وجود امکانات مختلف شهری را در این منطقه روستایی داشته باشید.

جالب است بدانید برق این روستا نیز از طریق موتوربرق تأمین می‌شود. به همین علت، از ساعت ۱۲ شب به‌بعد موتوربرق‌ها خاموش شده و برق منطقه قطع می‌شود. اگر عادت دارید شب تا صبح موبایل خود را شارژ کنید، باید بدانید در ییلاق اولسبلنگاه این امکان وجود ندارد.

در این منطقه روستایی، یک دکه کوچک برای تأمین مایحتاج روزانه وجود دارد. اگر قصد اقامت طولانی‌مدت در این روستا را دارید، بهتر است اقلام موردنیاز خود را همراه بیاورید. همچنین حتماً پول نقد همراه داشته باشید؛ زیرا در این روستا امکان استفاده از دستگاه کارت‌خوان وجود ندارد.

بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه | هر فصل یک رنگ دیدنی

همان طور که انتظار دارید، این منطقه آب‌وهوایی سرد دارد. به همین علت، شش ماه اول سال بهترین زمان سفر به این ییلاق محسوب می‌شود.

  • فصل بهار

در فصل بهار، زیبایی اولسبلنگاه دوچندان می‌شود. در این فصل هر کجا را نگاه می‌کنید زیبایی و سرسبزی به چشم می‌خورد. در این فصل شقایق‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند و درختان شکوفه می‌زنند. پرندگان به این منطقه می‌آیند و آواز سرمی‌دهند. در حقیقت، زیباترین فصل اولسبلنگاه فصل بهار است.

  • فصل تابستان

در فصل تابستان نیز آب‌وهوای اولسبلنگاه هنوز بهاری و خنک است. در حقیقت، هیچ‌گاه خبری از گرما در این منطقه نیست. اگر قصد دارید تا از گرمای هوای شهر خود متواری شوید، منطقه ییلاقی اولسبلنگاه ماسال بهترین گزینه برای سفر شما خواهد بود.

  • فصل پاییز

نمایی از فصل پاییز اولسبلنگاه ماسال

در فصل پاییز هوا به‌تدریج سردتر می‌شود و طبیعت به هزاران رنگ مختلف درمی‌آید. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، در این فصل می‌توانید به‌شکلی خاص از اولسبلنگاه لذت ببرید. در پاییز، مناظر این منطقه به‌مراتب زیباتر از بهار خواهند بود. با سردی هوا، گردشگران کمی در این منطقه دیده می‌شوند؛ پس می‌توانید در آرامش کامل از سفر خود لذت ببرید.

  • فصل زمستان

در فصل زمستان نیز اولسبلنگاه پوشیده از برف می‌شود. در این فصل، سکوت در اولسبلنگاه حاکم است. برخی از مردم روستایی، این منطقه را ترک می‌کنند. اگر به تماشای مناظر برفی علاقه‌مند هستید، زمستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به اولسبلنگاه باشد.

مسیر دسترسی به اولسبلنگاه


باید ابتدا خودتان را به شهر ماسال برسانید. ماسال در شمال غرب شهر رشت قرار دارد. پس از آنکه به شهر ماسال رسیدید، باید عازم جاده گیلوان شوید. این جاده دقیقاً از میان شهر ماسال عبور می‌کند. به‌تدریج در طول مسیر رستوران‌ها و مسافرخانه‌های متعدد را مشاهده خواهید کرد. همین طور که مسیر را پیش بروید، با تابلوی ورودی شهر اولسبلنگاه رو‌به‌رو خواهید شد.

در ۹‌کیلومتری ورودی ییلاق اولسبلنگاه، معمولاً یک ایستگاه عوارضی وجود دارد. این عوارضی برای نگهداری و تعمیرات جاده اولسبلنگاه دریافت می‌شود. البته معمولاً این ایستگاه در ایام پیک مسافرت فعال است و در شش ماه دوم سال نیازی به پرداخت عوارضی نیست. فراموش نکنید این جاده کیفیت مناسبی ندارد و عریض نیست. مخصوصاً در شش ماه دوم سال باید با احتیاط بسیاری از این جاده عبور کنید.

ساعات بازدید:۲۴ساعته (فصل بهار بهترین زمان بازدید است)
هزینه ورودی:رایگان (گاهی در جاده ورودی عوارض دریافت می‌شود)
آدرس:استان گیلان، شهر ماسال، جاده گیلوان، روستای اولسبلنگاه

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، آیا شما برنامه سفر به ییلاق اولسبلنگاه را دارید؟ به‌نظر شما کدام‌یک از مناطق ییلاقی گیلان بیش از همه زیباست؟ آیا از ییلاقات ماسال دیدن کرده‌اید؟ به‌نظرتان زیباترین جاهای دیدنی ماسال کدام‌ها هستند؟ شما کدام‌یک از بخش‌های شمال ایران را برای سفر انتخاب می‌کنید؟ نظراتتان را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

اولسبلنگاه در نزدیکی ماسال و استان گیلان قرار دارد.

برای دسترسی به اولسبلنگاه باید ابتدا راهی ماسال شوید.

از تهران تا اولسبلنگاه حدود ۴۰۰ ‌کیلومتر فاصله است.

فاصله ماسال تا اولسبلنگاه حدود ۲۵‌ کیلومتر است.

شش ماه اول سال، به‌خصوص فصل بهار بهترین زمان سفر به این ییلاق محسوب می‌شود.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.