باغ پرندگان کرج | ویترینی از زیباترین پرنده‌های جهان

0

باغ پرندگان کرج در یکی از خوش‌‌آب‌و‌هواترین مناطق استان البرز قرار دارد. در این باغ پرنده‌های خوش نقش‌و‌نگار به نغمه‌سرایی مشغول هستند. این باغ که به آن باغ پرندگان چهار باغ هم گفته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های پرندگان در کشور و خاورمیانه است. چیزی حدود ۲هزار گونه پرنده در این باغ در صفا و آرامش زندگی می‌کنند. به همین دلیل گردشگرانی که روحیه‌ای طبیعت‌دوست دارند و از تماشای پرنده‌های زیبا سیر نمی‌شوند، باغ پرندگان چهار باغ کرج را به‌خوبی می‌شناسند. انصافاً باید گفت حیف است راهی کرج شوید و سری به باغ پرندگان نزنید. برای اینکه گردشگری در این باغ بیشتر به شما خوش بگذرد، در ادامه به ویژگی‌های باغ پرندگان چهار باغ سهیلیه اشاره می‌کنیم. مطمئن هستیم با مطالعه جاذبه‌های این باغ،‌ گردشگری در باغ پرندگان را به برنامه کرج‌گردی خود اضافه خواهید کرد.

معرفی باغ پرندگان کرج

عکس معرفی باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان در ۱۳۸۹ خورشیدی در منطقه‌ سهیلیه کرج ساخته شد. این منطقه یکی از مناطق خوش آب‌و‌هوای استان البرز شناخته می‌شود. قرار گرفتن باغ پرندگان در منطقه سهیلیه باعث شده تا این باغ با نام چهار باغ سهلیلیه نیز مشهور شود. در باغ پرندگان نزدیک به ۲هزار گونه پرنده‌های مختلف جمع‌آوری شده است. جالب است بدانید باغ پرندگان در کنار اینکه باغی با جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آید، منطقه‌ای برای حفاظت از پرنده‌های در حال انقراض است. به همین منظور در کنار پرنده‌های کمیاب ایرانی، پرنده‌های نایابی از حدود ۶۵ کشور جهان در باغ پرندگان حضور دارند. با توجه به اینکه با باغی برای پرندگان روبه‌رو هستیم، قسمت‌های مختلف این باغ با تورهای سیمی پوشیده‌ شده‌ است. در ادامه بیشتر درباره بخش‌های مختلف با پرندگان چهار باغ صحبت می‌کنیم.

انواع پرند‌ه‌های باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان چهار باغ به اندازه‌ای پرنده دارد که باید دست کم نصف روز را به پرنده‌گردی در آن مشغول شوید. یکی از معروف‌ترین پرنده‌هایی که در این باغ نگهداری می‌شود، غاز هاوایی است. جالب است بدانید در تمامی دنیا فقط ۴۰ غاز هاوایی وجود دارد. جالب‌تر اینکه ۳ غاز هاوایی در باغ پرندگان چهار باغ کرج زندگی می‌کنند. کبوتر یال‌دار که به آن جاکوبین هم گفته می‌شود، یکی دیگر از پرنده‌های کمیابی است که در باغ پرندگان وجود دارد.

کبوترهای نامه‌بَری که در فیلم‌ها دیده‌‌ایم نیز در باغ پرندگان خودنمایی می‌کنند. این کبوترها با نام کبوتر بلغاری شناخته می‌شوند. کبوتر نامه‌بر به لحاظ ظاهر تفاوت چندانی با کبوترهای معمولی ندارد. با این تفاوت که خرطوم کوچکی روی منقار این کبوترها قرار گرفته است. حین گشت‌وگذار در باغ پرندگان، به خروس‌ زیبایی می‌رسید که ظاهری شاهانه دارد. این خروس با نام خروس سلطانی نامیده می‌شود. سلاطین عثمانی علاقه‌ ویژه‌ای به نگهداری خروس سلطانی در دربار داشتند. در کنار پرنده‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، چندین گونه پرنده سخنگو در باغ پرندگان نگهداری می‌شود. این پرنده‌ها، واژه‌های فارسی را مانند آدمیزاد تلفظ می‌کنند. جالب است بدانید یکی از این پرنده‌ها به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی حرف می‌زند.

بخش‌های مختلف باغ پرندگان کرج

عکس بخش‌های مختلف باغ پرندگان کرج

وقتی از یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های پرندگان در خاورمیانه صحبت می‌‌کنیم، کاملاً مشخص است که این باغ بخش‌‌های مختلفی دارد. قسمت مهمی از این باغ در اختیار پرندگان شکاری است. در این قسمت گونه‌های مختلفی از انواع عقاب‌های تیزپرواز، شاهین‌های تیزپر و دیگر پرنده‌های شکاری نگهداری می‌شود. این پرنده‌ها به لطف ارتفاع زیادِ سقف باغ پرندگان، به پرواز در ‌می‌آیند و جلوه‌ای زیبا پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. اگر اهل هیجان هستید و می‌خواهید حسابی سرِ کِیف بیایید، حتماً زمان غذادادن به پرنده‌های شکاری را برای گردشگری این بخش انتخاب کنید.

عکس بخش‌های مختلف باغ پرندگان کرج

به گردشگرانی که دنبال آرامش می‌گردند نیز بخش مخصوص کبوترهای این باغ را پیشنهاد می‌کنیم. در این بخش گونه‌های مختلفی از انواع کبوترهای زیبا نگهداری می‌شود. از آنجایی که کبوتر در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ا‌ی دارد، تماشای بخش مخصوص کبوترهای باغ پرندگان را پیشنهاد می‌کنیم. قسمت دیگری از این باغ به ماکیان تعلق گرفته است. در این قسمت انواع ماکیان در گونه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. قسمتی از این باغ به پرنده‌های آبزی اختصاص دارد. در این قسمت برکه‌ای زیبا تعبیه شده تا پرنده‌ها با خیا‌ل‌راحت در برکه شنا کنند و از زندگی لذت ببرند.

بزرگترین کتابخانه تخصصی پرنده‌شناسی در ایران

عکس کتابخانه تخصصی پرنده‌شناسی در باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان کرج در کنار اینکه یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج است، یکی از معتبرترین پایگاه‌های پرنده‌شناسی در کشور نیز به حساب می‌آید. در این کتابخانه نزدیک به ۷هزار جلد کتاب با موضوع‌های مختلف درباره پرنده‌شناسی نگهداری می‌شود. بعید می‌دانیم اطلاعاتی درباره پرنده‌ای مد نظر شما باشد که در این کتابخانه کتابی درباره آن پیدا نکنید.

نمایشگاه پروانه های باغ پرندگان چهارباغ

عکس نمایشگاه پروانه های باغ پرندگان چهارباغ کرج

به گردشگرانی که از تماشای پروانه‌های زیبا سیر نمی‌شوند، این نوید را می‌دهیم که در کنار باغ پرندگان، نمایشگاهی بزرگ از پروانه‌های زیبا برپاست. این نمایشگاه در نوع خود یکی از مهم‌ترین باغ‌های پروانه‌شناسی در کشور است. نمایشگاه پروانه‌های باغ پرندگان، دو قسمت اصلی دارد. در هر کدام از این قسمت‌ها حدود ۵۰هزار گونه پروانه نگهداری می‌شود. در این نمایشگاه اطلاعات جالبی درباره گونه‌های مختلف پروانه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. نمایشگاه پروانه های باغ پرندگان چهار باغ در نوع خود در شمال ایران نظیر ندارد.

امکانات باغ پرندگان کرج

عکس امکانات باغ پرندگان کرج

گشت‌و‌گذار در بین پرنده‌های زیبا به‌اندازه‌ای خوش می‌گذرد که ارزش دارد چندین ساعت را در باغ پرندگان سپری کنید. با این حال امکانات رفاهی باغ پرندگان به پای تعداد بی‌شمار پرنده‌های این باغ نمی‌رسد. در این باغ خبر چندانی از امکانات رفاهی نیست. از آنجایی که در بسیاری از قست‌های باغ، پرنده‌ها آزاد هستند، همراه داشتن خوراکی و خوردن تنقلات در این قسمت‌ها صلاح نیست. ناگفته نماند باغ پرندگان به لحاظ امکانات آموزشی و علمی، مکان مناسبی برای کسب اطلاعات درباره پرندگان است. سرویس‌بهداشتی، پارکینگ، آنتن‌دهی گوشی همراه، دسترسی به اینترنت، فضای سبز و آب‌خوری از دیگر امکانات باغ پرندگان به حساب می‌آید. در گوشه‌و‌کنار باغ صندلی‌هایی برای نشستن گردشگران تعبیه شده است. امیدواریم با افزایش رونق باغ پرندگان، امکانات رفاهی بیشتری به آن اضافه شود.

عکاسی در باغ پرندگان کرج

عکس عکاسی در باغ پرندگان کرج

پرنده‌دوست‌ها به‌خوبی می‌دانند که نورِ فلشِ دوربینِ گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های عکاسی برای پرنده‌ها ضرر دارد. این ضرر به اندازه‌ای که گاهی اوقات جان پرنده‌ها را به‌خطر میندازد. در نتیجه از آنجایی که مطمئن هستیم نمی‌خواهید وجود نازنین پرنده‌های این باغ آسیب ببیند. هرگز در باغ پرندگان کرج یا دیگر باغ‌های پرندگان با دوربین عکاسی نکنید. حتی نور فلش دوربین‌ گوشی‌های هوشمند نیز برای پرنده‌ها مضر است. از آنجایی که حیف است راهی باغ پرندگان شوید و در کنار بعضی از پرنده‌های زیبای این باغ، عکسی به یادگار نگیرید، در قسمتی از این باغ عکاسخانه‌ای تعبیه شده است. در این عکاسخانه از گردشگران با رعایت اصولی که به پرنده‌ها آسیب وارد نشود، عکس می‌‌گیرند.

نکات لازم برای بازدید از باغ پرندگان کرج

 

عکس بازدید از باغ پرندگان کرج

همان‌گونه که اشاره کردیم، در این باغ پرنده‌های کمیابی زندگی می‌کنند که نظیر آن‌ها در دنیا کمتر وجود دارد. در نتیجه مواظب تعامل با پرنده‌ها باشید و سلامت آن‌ها را در نظر بگیرید. به شما حق می‌دهیم اگر با مشاهده پرنده‌های زیبا، هوس غذادادن به ‌آن‌ها به سر شما بزند. در برابر این هوس مقاومت کنید و فقط به پرنده‌هایی غذا بدهید که کارمندان باغ پرندگان اجازه می‌دهند. مدت زمان گردشگری در باغ پرندگان بسته به علاقه شما به پرنده‌ها تفاوت دارد. اگر از تماشای پرنده‌های خوش‌الحان سیر نمی‌شوید، زمان بیشتری را برای گردشگری در باغ پرندگان اختصاص دهید.

بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان کرج

بیشتر قسمت‌های باغ پرندگان، محیطی باز دارد. به همین دلیل گرما یا سرمای هوا در تجربه گردشگری شما در این باغ تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه پرنده‌ها در هوای سرد، داخل قفس‌ها نگهداری می‌شوند، گردشگری در روزهای گرم در این باغ بیشتر خوش می‌گذرد. با توجه به توضیحاتی که دادیم، حتماً‌ متوجه شدید که بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ پرندگان کرج است. انصافاً باید گفت این باغ در تابستان هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد. پاییزهای کرج به اندازه‌ای سرد نیست که گردشگری در باغ پرندگان به شما خوش نگذرد. با این حال زمستان که از راه رسید، فکر گشت‌و‌گذار در باغ پرندگان را از سر بیرون کنید. در این فصل هوا سرد است و پرنده‌های این باغ رخ نشان نمی‌دهند.

اطلاعات بازدید از باغ پرندگان کرج

درهای این باغ زیبا از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ شب به روی گردشگران باز است. پنجشنبه و جمعه و روزهای تعطیل رسمی، باغ پرندگان پذیرای گردشگران نیست. ورود کودکان کمتر از ۴ سال به این باغ کاملاً رایگان است. افراد بیش از ۴ سال نیز با تهیه بلیط، مجوز ورود به باغ پرندگان را به دست می‌آورند.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان در منطقه سهیلیه کرج قرار دارد. برای رسیدن به این باغ باید مسیر اتوبان کرج هشتگرد را در پیش بگیرید. سپس روانه خروجی کردان شوید و به شهر چهار باغ برسید. باغ پرندگان چهار باغ کرج در نبش خیابان گلستان پنجم واقع شده است. پس از گردشگری در باغ پرندگان، پیشنهاد می‌کنیم راه دیگر جاهای دیدنی کرج را در پیش بگیرید. برای آشنایی با این مکان‌های دیدنی مطالعه راهنمای سفر کرج خالی از لطف نیست.

باغ پرندگان کرج با توجه به پرنده‌‌های کمیابی که دارد، موهبتی برای علاقه‌مندان طبیعت به حساب می‌آید. در نتیجه اگر به دنیای زیبای پرنده‌ها علاقه دارید و بار سفر به کرج بسته‌اید، باغ پرندگان چهار باغ سهیلیه را به برنامه کرج‌گردی خود اضافه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی از گردشگری در کرج دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

در این باغ پرنده‌های شکاریِ تیزپرواز، کبوترهای دوست‌داشتنی، طوطیهای شکرشکن و پرنده‌‌های نایابی از سرتاسر دنیا دور هم جمع شده‌اند.

درهای باغ پرندگان کرج از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ شب به‌ روی علاقه‌مندان باز است.

بهار و تابستان بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در باغ پرندگان کرج است.

حدود ۲هزار گونه پرنده در باغ پرندگان کرج نگهداری می‌شود.

از پرنده‌ها با گوشی هوشمند یا دوربین عکاسی فلش‌دار، عکس نگیرید. غذادادن به پرنده‌ها فقط با نظارت کارمندان باغ باید انجام شود.

3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.