تله کابین عینالی تبریز | حس پرواز در کوهستان

7

شهر تبریز، کدام جاذبه‌های دیدنی را برایتان تداعی می‌کند؟ آرامگاه شهریار بزرگ یا ارگ علیشاه؟ دره لیقوان یا کوه‌های رنگین کمانی در دامنه آلاداغ؟ آیا دوست دارید در یک دنیا تاریخ و تمدن تبریز غرق شوید یا روحتان را با طبیعت افسانه‌ای این شهر پیوند بزنید؟ بله! واقعاً انتخاب سختی است و نمی‌شود در سفر به تبریز، فقط یک مقصد را برای دیدن انتخاب کرد. این بار می‌خواهیم یک انتخاب هوشمندانه و مفرح را به شما پیشنهاد دهیم. در این مقاله قصد داریم سراغ یکی از جاهای دیدنی تبریز برویم که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. تله کابین عینالی مقصدی متفاوت برای شما خواهد بود که در میان فضای مدرنیته شهر تبریز، شما را با دنیای تازه‌ای از هیجان و زیبایی روبه‌رو می‌کند. 

مجموعه عینالی تبریز

 مجموعه عینالی تبریز شامل گستره وسیعی از کوه‌ها، قله‌ها و دره‌های دیدنی بوده و یکی از بهترین مکان‌ها برای غرق شدن در طبیعت بکر این شهر است. آب و هوای دلپذیر این منطقه و کوهستان‌های سرخ‌ رنگ آن، حال و هوایتان را دگرگون خواهد کرد. این کوهستان قرن‌هاست که در دل مردم تبریز جا باز کرده است و با قدمت طولانی و سابقه درخشان، لقب بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور را یدک می‌کشد. این کوه پر ابهت در عین حال که جزو محبوب‌ترین تفرجگاه‌های شهر تبریز است؛ به‌صورت کاملاً نامحسوس، کل شهر را زیر نظر داشته و از کیلومترها دورتر خودنمایی می‌کند. 

آشنایی با تله کابین عینالی

تله کابین عینالی

اگر می‌خواهید در سفر به تبریز، کمی هیجان را چاشنی سفرتان کنید، بد نیست سری به بخش تله کابین این مجموعه بزنید. راستش را بخواهید یکی از اصلی‌ترین علل جذب گردشگران به سمت کوه عینالی تبریز، تله کابین این مجموعه تفریحی است. تله کابین عینالی تبریز با تمام تله کابین‌های کشور متفاوت بوده و شما را با جلوه تازه‌ای از طبیعت پویای شهر تبریز روبه‌رو می‌کند. اگر تا به حال آوازه ارتفاعات شمال شرق ایران را شنیده باشید، اهمیت این تله کابین را درک خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همسفر شوید و خود را برای برای سفری مهیج و خاطره‌انگیز آماده کنید.  

ویژگی های تله کابین عینالی

تله کابین تبریز

تله کابین تبریز یکی از طولانی‌ترین تله کابین های ایران است که در 3 فاز طراحی شده است. فاز ابتدایی، شما را به سمت آرامگاه عون بن علی هدایت می‌کند. پس از آن وارد فاز دوم تله کابین شده و مسیری هیجان‌انگیز را به سمت سد شهید مدنی طی می‌کنید. در فاز سوم مجموعه، قرار است آماده سفری پرماجرا شوید؛ زیرا می‌خواهیم به اوج قله کوه دند صعود کنیم. هرچه تله کابین به سمت بالا حرکت می‌کند، چشم‌انداز وسیع‌تری از نمای شهر و دره‌های سرسبز، پیش روی چشمانتان آشکار می‌شود.

نکته: فاز ۲ و ۳ تا امروز (۸مرداد ۱۴۰۲) هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

تله کابین تبریز

فاز اول تله کابین عینالی 1480 متر طول دارد و با اختلاف ارتفاع، 240متری شما را به سمت ایستگاه دوم هدایت می‌کند. نکته مهم دیگر درباره تله کابین تبریز، استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و استانداردهای بین‌المللی در ساخت آن است. این اطمینان را به شما می‌دهیم که در این تله کابین هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد و می‌توانید در امنیت و سلامت کامل از سفر خود در دل کوهستان‌های تبریز لذت ببرید. 

امکانات تله کابین عینالی

تله کابین عینالی تبریز

در همان بدو ورود به مجموعه تله کابین عینالی تبریز، با یک پارکینگ بزرگ روبه‌رو خواهید شد. همین ابتدا، ماشین خود را در این پارکینگ قرار دهید و با خیالی آسوده به گشت‌وگذار بپردازید. همچنین چندین دستگاه ون نیز برای راحتی حال مسافران در مجموعه تفریحی عینالی تبریز تدارک دیده شده است که رفت‌وآمد را برای شما آسان‌تر می‌کند. از پوشش گیاهی یکدست، آبشار مصنوعی، آلاچیق‌های باصفا و تندیس‌های ماندگار در گوشه و کنار این مجموعه که بگذریم؛ می‌رسیم به بخش جذاب و هیجان‌انگیز ماجرا. در اینجا با طولانی‌ترین و پرشیب‌ترین تله کابین ایران روبه‌رو خواهید شد. تله کابینی که رؤیاهای بزرگی در سر داشته و شما را از دامنه سرسبز کوه به سمت بقعه عون بن علی بر فراز کوه هدایت می‌کند. 

تله کابین عینالی تبریز

در ایستگاه اول تله کابین عینالی تبریز، خودتان را به صرف یک میان وعده خوشمزه در کافی شاپ مجموعه مهمان کنید. لذت خوردن یک فنجان چای لب‌سوز در این هوای عالی، لذت تله کابین سواری را برای شما دوچندان خواهد کرد. در فاز دوم تله کابین نیز امکاناتی نظیر بوفه، کافی‌شاپ، نمازخانه، مجموعه خدماتی، سالن فرهنگی و سرویس بهداشتی برای شما فراهم شده است. 

جاهای دیدنی اطراف تله کابین تبریز

جاذبه‌های مجموعه عینالی تبریز، به تله کابین سواری ختم نمی‌شود. در این سفر قرار است با یک تیر چند نشان بزنیم. پس خود را آماده کنید که می‌خواهیم با چند تا از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی تبریز آشنا شویم که در نزدیکی این تله کابین قرار دارد. 

  • زیارتگاه عون ابن علی

اگر بر فراز کوه‌های سرخ رنگ عینالی، یک بنای سنگی و چندین گنبد نظرتان را به خودش جلب کرد؛ ذائقه هنری شما قابل تحسین است. زیارتگاه عون ابن علی قبل از اینکه یک مکان معنوی باشد، یکی از شاهکارهای معماری شهر تبریز محسوب می‌شود. طبق شواهد به جامانده، معماری این بنا متعلق به دوران ایلخانان بوده؛ اما در طی سال‌ها بر اثر حمله ترکان عثمانی و زلزله‌های مهیب، دچار آسیب‌های جدی شده است. این بقعه متبرکه، قدمتی طولانی و پیشینه‌ای اسرارآمیز دارد. عده‌ای می‌گویند که این بنا قبل از ورود اسلام، کلیسایی متعلق به ارامنه بوده است. همچنین برخی دیگر بر این باور هستند که در این مکان آتشکده قرار داشته است. بالاخره هرچه که بوده می‌توان این نتیجه را گرفت که مجموعه عینالی از همان ابتدا، جایگاه ویژه‌ای از نظر مذهبی داشته و همواره حال و هوای معنوی و ملکوتی در آن جریان دارد. 

  • یادمان شهدای گمنام

یادمان شهدای گمنام

مجموعه عینالی تبریز، فقط تفرجگاهی برای گردش و سرگرمی نیست. فضای روحانی و معنوی حاکم در این مجموعه، حس و حال عجیبی را به آدم منتقل می‌کند. در نزدیکی این مجموعه، زیارتگاهی متعلق به شهیدان معاصر ساخته شده که یاد و خاطره آن‌ها را در ذهن‌ها جاودان کرده است. این یادمان بلند 14متری، با نقش و نگارهای اسلامی و اشعار استاد شهریار بزرگ، تزئین شده و آرامگاه 8 شهید گمنام دفاع مقدس است. حضور شهدا در منطقه بام تبریز، فضا را به‌شدت معنوی کرده و در عین حال تلفیقی از هنر ایرانی-اسلامی را به نمایش عموم گذاشته است. 

  • دریاچه داغ گولی

دریاچه داغ گولی

یک دریاچه مصنوعی بسیار زیبا همچون گوهری درخشان در قلب عینالی خودنمایی می‌کند. دریاچه داغ گولی کمی پایین‌تر از زیارتگاه قرار داشته و جذابیت این مجموعه تفریحی را چند برابر کرده است. یکی از تفریحات رایج در عینالی، اسب سواری در حاشیه این دریاچه است. پس اگر به سوارکاری علاقه دارید، تجربه این حس ناب و بی‌نظیر را ازدست ندهید.

بهترین زمان بازدید از تله کابین عینالی

بهترین زمان بازدید از تله کابین عینالی

شاید اگر سال‌ها قبل به استان آذربایجان شرقی سفر می‌کردید و می‌خواستید از مجموعه تفریحی عینالی تبریز دیدن کنید؛ فقط با تعدادی کوهنورد و ورزشکار روبه‌رو می‌شدید که قصد صعود به قله‌ را داشتند؛ اما امروزه به‌ندرت پیش می‌آید که مجموعه عینالی را خالی از جمعیت ببینید. مجموعه عینالی در این روزها به یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده که در تمام روزهای سال، گردشگران و توریست‌ها را از سراسر دنیا به خودش جذب می‌کند. 

 

بهترین زمان بازدید از تله کابین عینالی

به‌طور کلی شهر تبریز، یکی از شهرهای سردسیر کشور ایران بوده که زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم و مطبوعی دارد. اگر قصد دارید در سفر به تبریز، گشت تله کابین عینالی را هم تجربه کنید؛ باید حواستان به کاهش دما در ارتفاعات این شهر باشد. به محض اینکه وارد عینالی شوید، این اختلاف دمایی را حس خواهید کرد. ازاین‌رو اگر تحمل سرمای شدید شهر تبریز را ندارید، در فصول پاییز و زمستان سراغ این مجموعه نروید. خوب است بدانید که در اوایل فصل بهار نیز، هنوز آثاری از خنکای زمستان در آب و هوای تبریز وجود دارد. ولی با نزدیک شدن به اواسط فصل بهار، کم کم روی خوش آب و هوای تبریز پدیدار می‌شود. با تمامی این توصیفات، باید بگوییم که فصل تابستان بهترین فصل سال برای سفر به تبریز و گشت‌وگذار در ارتفاعات این شهر است. 

اطلاعات بازدید از تله کابین عینالی

آدرستبریز، بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی.
شماره تماسhttps://blog.rahbal.com/tag/

ساعات کاریهمه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر
مدت زمان بازدید3 ساعت
قیمت بلیط ورودی۴هزار تومان

مسیر دسترسی تله کابین عینالی

به محض اینکه وارد شهر تبریز شوید و سراغ مجموعه عینالی را از اهالی بومی منطقه بگیرید، شما را به سمت شمال شهر راهنمایی می‌کنند. بزرگراه پاسداران تبریز سرراست‌ترین مسیر به سمت این تله کابین بوده که توسط یک مسیر آسفالته، شما را به سمت بالای کوه هدایت می‌کند. در تبریز اصلا نگران پیدا کردن آدرس نباشید؛ زیرا تابلوهای راهنما در تمامی طول مسیر همراهتان بوده و به راحتی شما را به مقصد می‌رسانند. 

آیا شما نیز برای سفری پرماجرا با تله کابین عینالی وسوسه شده‌اید؟ فقط کافی است تصمیم خود را برای سفر قطعی کنید و باقی مراحل سفر را به دست ما بسپارید. در این سری از مقاله‌های ره بال آسمان، به ارتفاعات شهر زیبای تبریز سفر کردیم و با تله کابین عینالی آشنا شدیم. چه چیزی در مجموعه تله کابین عینالی تبریز، نظر شما را به خودش جلب کرد؟ کوه‌های سرخ‌فام و دره‌های سرسبز یا چشم‌انداز مسحور کننده و پوشش گیاهی منحربه‌فرد؟ دلتان می‌خواهد روز خود را چگونه در این مجموعه سپری کنید؟ یادتان نرود تجربه‌‌ها و خاطرات خود از تله کابین تبریز را برای ما و کاربران خوش‌سفر ره بال آسمان به اشتراک بگذارید. 

این تله کابین یکی از مهیج‌ترین جاذبه‌های دیدنی تبریز بوده که در مجموعه تفریحی کوهستان عینالی قرار دارد.

از مهم‌ترین امکانات این مجموعه می‌توان به پارکینگ، آلاچیق، بوفه، کافی‌شاپ، نمازخانه، مجموعه خدماتی، سالن فرهنگی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

آب و هوای شهر تبریز در فصل تابستان در بهترین حالت خودش قرار دارد. پس برای اینکه از سرمای شدید تبریز در امان باشید، بهتر است در تابستان به این شهر سفر کنید.

زیارتگاه عون ابن علی، یادمان شهدای گمنام، مسجد کبود، دریاچه داغ گولی و آبشار مصنوعی از معروف‌ترین جاهای دیدنی در اطراف عینالی است.

3.5/5 (2 نظر)
7 نظرات
  1. رضا می گوید

    فاز ۲ و ۳ هنوز ساخته نشده.
    اگر امدید فقط بلیط رفت بکیرید تا در برگشت مناظربیشتری ببینید
    دریاچه هم وجود ندارد یک استخر است.
    قله دند درست است دنا در زاگرس خشک است.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رضای عزیز. بابت دقت و توضیحاتی که دادید، از شما ممنونیم. به لطف شما، بخشی از مطلب اصلاح شد.

  2. حمید می گوید

    سلام
    رفتن به تله کابین به قیمت ۱۷۴ هزار تومان برای دونفر
    صرف بستنی و به دنبال ام مسمومیت شدید و درمانگاه و بقیه ماجرا
    خاطره ای ناخوشایند از سفر به تبریز

    1. بانو تقیان می گوید

      ای وای، چه تجربه تلخی. امیدوارم دیگه هیچ جا براتون تکرار نشه.

  3. حمید می گوید

    سلام
    رفتن به تله کابین به قیمت ۱۷۴ هزار تومان برای دونفر
    صرف بستنی و به دنبال ان مسمومیت شدید و درمانگاه و زیر سرم رفتم و بقیه ماجرا
    خاطره ای ناخوشایند از سفر به تبریز

  4. حمید می گوید

    سلام
    رفتن به تله کابین به قیمت ۱۷۴ هزار تومان برای دونفر ارزش رفتن نداره در مجموع یه تله کابین و یه خوردنی برای ۲ نفر ۳۰۰ هزار تومن هزینه داره که اطلا معقول نیست
    صرف بستنی و به دنبال ام مسمومیت شدید و درمانگاه و بقیه ماجرا
    خاطره ای ناخوشایند از سفر به تبریز

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام حمید عزیز، برای قیمتا که باید گفت متأسفانه همه تفریحات در ایران گرون شدند و به هر کس هم اعتراض کنیم، میگن قیمت یه دونه پیتزا هم نیست! به امید روزی که ارزانی، فراوانی و برکت به ایران عزیزمون برگرده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.