جاهای دیدنی چالدران | سفری به خوش‌‌آب‌و‌هواترین منطقه ایران

0

جاهای دیدنی چالدران از هر لحاظ که فکرش را بکنید این منطقه را به یکی از بهترین جاهای گردشگری ایران تبدیل کرده است. در چالدران هر تفریحی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. از طرف دیگر این ناحیه به اندازه‌ای خوش‌آب‌و‌هواست که از گردشگری در آن سیر نمی‌شوید. چالدران به لحاظ تاریخی جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی دارد. از اخلاق خوش و روی گشاده اهالی این منطقه نیز هر چقدر بگوییم کم گفته‌ایم. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا گردشگران راه این دیار سرسبز و تماشایی را در پیش بگیرند. همان‌‌گونه که می‌دانید گردشگری زمانی بیشتر خوش می‌گذرد که اطلاعات کافی از محل دلخواه داشته باشید. به همین منظور در ادامه برای شما از جاذبه‌های دیدنی چالدران می‌گوییم و به امکانات رفاهی و ویژگی‌های گردشگری این سرزمین زیبا اشاره می‌کنیم. قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، گردشگری در این ناحیه به خاطره‌ای ماندگار برایتان تبدیل شود.

چالدران کجاست؟

تصویری از چالدران

منطقه سرسبزی که از آن صحبت می‌کنیم در شمال استان آذربایجان غربی خودنمایی می‌کند. این ناحیه از شمال با ماکو، شرق با شهرستان‌های شوط و چایپاره، جنوب با شهرستان خوی و غرب با ترکیه هم‌مرز است. به لطف این شرایط با گردشگری در این منطقه فرصتی برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی پیدا می‌کنید. جالب است بدانید ارومیه فقط ۲۳۲ کیلومتر با چالدران فاصله دارد. پیشنهاد می‌‌کنیم این فاصله کم را به فال نیک بگیرید و برنامه‌ای جانانه برای سفر به شمال غرب ایران ترتیب دهید. برای نمونه ابتدا می‌توانید به ارومیه بروید و پس از گشت‌و‌گذاری حسابی در این شهر به سیاحت در جاهای دیدنی چالدران مشغول شوید.

بهترین زمان سفر به چالدران | آب و هوای چالدران

بهترین زمان سفر به چالدران

اگر اهل گردشگری در شمال غرب ایران هستید، حتماً آوازه آب‌وهوای خوش چالدران به گوش شما خورده است. این منطقه به اندازه‌ای خوش‌‌آب‌وهواست که ساکنان شهرهای بزرگ آن نیازی به تجهیزات سردکننده در روزهای گرم سال ندارند. به همین دلیل چالدران به شهر بدون کولر معروف شده است. اگر می‌خواهید حسابی به شما خوش بگذرد و طبیعت‌گردی جانانه‌‌ای داشته باشید، بهار را برای سفر به این منطقه در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید. از آنجایی که با منطقه‌ای خوش‌آب‌‌وهوا روبه‌رو هستیم، این ناحیه در بهار از همیشه سرسبزتر می‌شود. چشمه‌ساران زلال، گیاهان سرسبز و پرنده‌‌های خوش‌الحان در بهارهای چالدران چشم‌انتظار گردشگران هستند. خوشی آب‌وهوای این ناحیه، گردشگری تابستانه را در آن دلپذیر می‌کند.

بهترین زمان سفر به چالدران

این فصل برای گشت‌و‌گذار در جاهای تاریخی و طبیعت سرسبز آن مناسب است. به پاییز که رسیدیم، درجه هوا کمی کاهش پیدا می‌کند؛ اما این مقدار به اندازه‌ای نیست که گردشگری در چالدران به شما خوش نگذرد. آب‌وهوای چالدران تا اواسط پاییز جان می‌دهد برای گردشگری و مسافرت‌های دو نفره. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان این ناحیه را سرما و یخ‌بندان فرا می‌گیرد. با این حال اگر سرمایی نیستید و از طبیعت برفی لذت می‌برید، مطمئن باشید حتی در زمستان هم گردشگری در این ناحیه به شما خوش خواهد گذشت.

طبیعت چالدران | پوشش گیاهی و جانوری چالدران

طبیعت چالدران | پوشش گیاهی و جانوری چالدران

اجازه دهید به علاقه‌مندان داروهای گیاهی این نوید را بدهیم که نزدیک به ۵۲۰ نوع از معروف‌ترین داروهای گیاهی در این ناحیه رشد می‌کند. رزماری، زنبق، آویشن و نسترن از معروف‌ترین گل‌ها و گیاهانی است که در گوشه‌‌کنار طبیعت این منطقه خودنمایی می‌کند. به هر کجای طبیعت چالدران که نگاهی بیندازید، چشمتان به چشمه‌های جوشان، رودهای خروشان، جویبارهای زلال و گل‌ها و گیاهان زیبا روشن خواهد. ناگفته پیداست در مکانی با چنین طبیعت سرسبزی، جانوران متنوعی زندگی می‌کنند.

طبیعت چالدران | پوشش گیاهی و جانوری چالدران

اردک‌های بازیگوش در تالاب‌های این ناحیه مشغول شنا هستند و پرنده‌های تیزپروازی مانند عقاب شاهی آسمان اطراف تپه‌های بلند را به تسخیر در آورده‌اند. قوچ، میش، گوزن زرد ایرانی، کل، بز و سنجاب از حیواناتی هستند که احتمال زیادی وجود دارد در حین گشت‌و‌گذار در طبیعت این ناحیه چشمتان به آن‌ها بیفتد. ناگفته نماند، پلنگ و سیاه گوش نیز در این ناحیه زندگی می‌کنند. با این حال غم به دلتان راه ندهید؛ زیرا کمتر دیده شده که این موجودات وحشی به انسان‌ها نزدیک شوند.

جاهای دیدنی چالدران | جاذبه های طبیعی گردشگری چالدران

جاهای دیدنی این منطقه به اندازه‌ای است که مطمئن هستیم فرصتی برای گشت‌و‌گذار در تمامی آن‌ها پیدا نمی‌کنید. به همین دلیل از آنجایی که وقت در سفر تنگ است، در ادامه به مهم‌ترین جاهای دیدنی این منطقه اشاره می‌‌کنیم.

غار چهل پله خضرلو

همان‌گونه که حتماً‌ حدس زد‌ه‌اید، این غار چهل پله داشته است. با این حال گذشت زمان و فرسایش خاک باعث شده تا تعداد پله‌های آن به ۳۰ کاهش پیدا کند. غار چهل پله خضرلو در همسایگی روستایی با همین نام واقع شده است. این غار در بین اهالی با نام قلعه حیدری نیز شناخته می‌شود.

آبشار عرب دیزج

در همسایگی روستای عرب زیزج، آبشاری خروشان خودنمایی می‌کند. این آبشار منظره‌ای تماشایی از هنرنمایی مادر طبیعت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. در اطراف آبشار عرب دیزج چندین غار عمیق و کوه مرتفع وجود دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و از گشت‌و‌گذار در آبشارهای ایران سیر نمی‌شوید، آبشار عرب دیزج را به برنامه چالدران‌گردی خود اضافه کنید.

دریاچه سد بارون

بارون، یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید. این دریاچه بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است. رود زنگمار آبی خروشان و طبیعتی زیبا دارد. به گردشگران علاقه‌مند به تاریخ ایران نیز گردشگری در دریاچه بارون را پیشنهاد می‌کنیم. این دریاچه فاصله کمی با کلیسای زور زور دارد. در قسمت معرفی جاهای دیدنی این منطقه بیشتر درباره این کلیسای معروف صحبت خواهیم کرد.

تالاب ناور

جالب است بدانید مجموعاً ۶ تالاب در چالدران وجود دارد. از این تعداد، ۴ تای آن‌ها فصلی و ۲ تای دیگر دائمی هستند. تالاب ناور، وسیع‌ترین تالاب در بین این تالاب‌ها به حساب می‌آید. این تالاب چیزی حدود ۲۸۰ هکتار وسعت دارد. پرنده‌های مهاجر در فصل‌های مختلف به این تالاب می‌آیند و به نغمه‌سرایی مشغول می‌شوند. تالاب ناور، منظره‌ای تماشایی و طبیعتی فرح‌انگیز دارد.

تاریخچه چالدران

تاریخچه چالدران

مطمئن هستیم نام جاده ابریشم به گوش شما خورده است. این جاده تاریخی، مسیری بود که به مدت ۱۷۰۰ سال سرزمین‌های آسیایی را به اروپا و شمال آفریقا مرتبط می‌کرد. به همین دلیل تمامی شهرها و منطقه‌هایی که در مسیر این جاده قرار داشتند، رونق می‌گرفتند و به قطب تجارت تبدیل می‌شدند. از جاده ابریشم برای شما گفتیم تا به این نکته اشاره کنیم که چالدران در مسیر این جاده تاریخی قرار داشته است. به همین دلیل در این منطقه آثار باستانی بسیار ارزشمندی وجود دارد. تاریخچه منطقه‌ای که اکنون شهر در آن قرار دارد به حدود ۵هزار سال گذشته باز می‌گردد.

از طرف دیگر حتی اگر اهل گردشگری نباشید، باز هم حتماً نام جنگ چالدران را شنیده‌اید. در دوران صفویان، نبردی ناجوانمردانه میان دلاورمردان سپاه ایران و سربازان عثمانی در نزدیکی این منطقه رخ داد. قزلباش‌های ایران فقط ۴۰هزار تن بودند و دژخیمان عثمانی ۱۰۰هزار نفر. از طرف دیگر سپاه عثمانی به سلاح‌های گرم مجهز بود و چندین ارابه توپ و تفنگ‌های پرشمار داشت.

تاریخچه چالدران

صدای چکاکاک شمشیر رزم‌آوران ایرانی گوش فلک را پر کرده بود. جوانمردان ایرانی به نبردی جانانه مشغول شدند و دژخیمان را از دم تیغ بران گذراندند. سپاه عثمانی که توان مبارزه تن‌به‌تن با پهلوان‌های ایران را نداشت، قزلباش‌ها را به توپ بست و حمام خون به راه انداخت. این حادثه تلخ باعث شد تا نام چالدران جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ایران‌زمین پیداکند. خوشبختانه از این حادثه سال‌های زیادی گذشته و چالدران امروزی در صلح و صفا به سر می‌برد.

بناهای تاریخی چالدران | جاهای دیدنی تاریخی چالدران

اکنون که صحبت از تاریخچه این ناحیه به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به جاهای دیدنی چالدران با جاذبه تاریخی اشاره کنیم. اگر فرصت شد حتماً به این مکان‌ها سر بزنید. بازدید از مکان‌های زیر به خاطره‌ای ماندگار برای گردشگران میهن‌دوست تبدیل خواهد شد.

مقبره شیخ صدرالدین

برای شما از نبرد خونین چالدران گفتیم. شیخ صدرالدین، وزیر شاه اسماعیل اول صفوی بود که در این نبرد رشادت‌های دلاورانه‌‌ای از خود نشان داد. در نهایت شیخ صدرالدین دربرابر سپاه عثمانی شکست خورد و جان باخت. دلاوری‌های وزیر شاه اسماعیل اول صفوی باعث شد تا مقبره‌ای باشکوه در این منطقه برای وی بسازند. مقبره شیخ صدرالدین اکنون به مکانی دیدنی و تماشایی تبدیل شده است.

قره کلیسا

اگر از چالدرانی‌ها نام بهترین جاهای دیدنی چالدران را بپرسید، اول از همه به شما قره کلیسا را معرفی می‌کنند. قره کلیسا به اندازه‌ای شهرت دارد که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این مکان تاریخی چیزی حدود ۱۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد. جالب است بدانید ارامنه بر این باور هستند که قره کلیسا، نخستین کلیسای جهان است؛ بنابراین آن را در لیست معروف ترین کلیساهای ایران هم قرار داده‌ایم.

کلیسا زور زور

زور زور یکی دیگر از مکان‌های تاریخی این منطقه است که در فهرست آثار باستانی یونسکو خودنمایی می‌کند. کلیسای زور زور با نام‌های سور سوز و مریم مقدس نیز شناخته می‌شود. کلیسایی که از آن صحبت می‌کنیم در همسایگی سد بارون و شمال غربی قره کلیسا واقع شده است.

آرامگاه ساندوخت

اگر به قره کلیسا رفتید، حتماً سری به آرامگاه ساندوخت بزنید. بر اساس باورهای محلی، پادشاه ارمنستان دختری گیسوکمند و دلربا داشته است. این دختر زیبارو به مسیحیت می‌گرود؛ در نتیجه پدر بر وی خشم می‌برد و فرمان مرگ دخترک بیچاره را صادر می‌کند. دخترک چهره در نقاب خاک می‌کشد؛ اما مسیحیان ارامنه هرگز نام وی را فراموش نمی‌کنند. به همین منظور مسیحیان این منطقه برای یادبود این دختر، آرامگاهی برای وی بنا می‌کنند. این آرامگاه با نام ساندوخت شناخته می‌شود و یکی از جاهای دیدنی چالدران است.

قلعه بسطام

برای اینکه با اهمیت تاریخی قلعه بسطام آشنا شوید، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این قلعه بزرگ‌ترین قلعه از تمدن اورارتویی در دنیا به حساب می‌اید. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. چندین سال پیش این قلعه مرمت شد تا به جاذبه گردشگری بین‌المللی تبدیل شود.

فرهنگ و هنر چالدران

فرهنگ و هنر چالدران

چالدرانی‌ها به زبان شیرین ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. به لطف مراتع سرسبز این سرزمین، دامپروری از شغل‌های اصلی روستانشینان این ناحیه است. باغداری و پرورش زنبور عسل نیز در بین چالدرانی‌ها رواج دارد. قالی‌بافی و گلیم‌بافی از دیگر شغل‌هایی است که روستاییان این ناحیه با آن روزگار می‌گذرانند. برای شما گفتیم که قره کلیسا، یکی از باستانی‌ترین جاذبه‌های تاریخی این ناحیه به حساب می‌‌آید. ارامنه این منطقه سالانه مراسم مذهبی با نام باداراک در قره کلیسا برگزار می‌کنند. زائرانی از سرتاسر دنیا برای شرکت در این مراسم راهی چالدران می‌شوند.

اقامت در چالدران | هتل های چالدران

حتماً با توجه به تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از جاهای دیدنی چالدران کردیم، متوجه شده‌اید این سرزمین گردشگران بی‌شماری دارد. به لطف تعداد زیاد گردشگران، در گوشه‌و‌کنار این سرزمین هتل‌های شیک، مسافرخانه‌های لوکس و اقامتگاه‌های بوم‌گردیِ باصفا خودنمایی می‌کند. اگر وعده سفری اشرافی را به خود داده‌اید، راه هتل جهانگردی ارومیه و هتل پارک را در پیش بگیرید. هتل جهانگردی سیه چشمه نیز انتخاب مناسبی برای گردشگران به حساب می‌آید.

رستوران های چالدران | شکم گردی در شهر

رستوران های چالدران

به لطف آب‌و‌هوای خوش این ناحیه، محصولات زراعی و دامپروری خوشمزه‌ای در آن به عمل می‌آید. سرآشپزهای چالدرانی با این محصولات غذاهای خوشمزه‌ای درست می‌کنند که باید مواظب انگشتانتان باشید. از آنجایی که رسم داریم همیشه بهترین‌ها را به همراهان خود معرفی کنیم، پیشنهاد می‌‌کنیم در سفر به این منطقه سری به رستوران همشهری، رستوران استقلال و کبابی پارسا بزنید. به علاقه‌مندان خوراکی‌های فست‌فودی نیز پیتزا و ساندویچ آیلار را پیشنهاد می‌کنیم. اگر می‌خواهید حسابی در این شهر شکم‌گردی کنید، حتماً‌ راهنمای سفر چالدران را بخوانید. در این راهنما بیشتر درباره رستوران‌های این شهر توضیح داده‌ایم.

سوغات چالدران | یادگاری های سفر

با نگاهی به سوغات این ناحیه متوجه خواهید شد که از انگشتان چالدرانی‌ها طلا می‌بارد. اهالی این منطقه نُقل‌های خوشمزه‌ا‌ی می‌پزند که در عمرتان نخورده‌‌اید. این نقل‌ها با مغز بادام و فندق روکش داده می‌شود و بوی خوش گل از آن به مشام می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی این منطقه شدید، حتماً نُقل زعفرانی چالدرانی‌ها را امتحان کنید. حلوای هویج و گردو، باستخ (نوعی شیرینی خوشمزه)، لبنیات، عسل، فرش دستباف و منبت‌کاری به‌عنوان دیگر سوغات چالدران شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به چالدران | بهترین راه سفر

در هر کجای ایران که هستید باید مسیر تبریز، مرند و خوی را در پیش بگیرید. جاده خوی تا سیه چشمه چیزی حدود ۹۰ کیلومتر با مرکز چالدران فاصله دارد. جاده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم با طبیعتی سرسبز پوشیده شده و خستگی راه را از تن شما بیرون می‌کند. در انتهای این جاده به چالدران خواهید رسید. این منطقه از تبریز حدود ۲۳۵ کیلومتر دورتر است. این فاصله در عرض ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه طی می‌شود. خوی، دیگر شهر بزرگ آذربایجان غربی است که ۹۰ کیلومتر با چالدران فاصله دارد.

سفر به چالدران با هواپیما میسر نیست؛ زیرا این شهر فرودگاه ندارد. با این حال غم به دل خود راه ندهید. کافی است با خرید بلیط هواپیما ارومیه، به این شهر برسید و مسیر چالدران را دنبال کنید. خوشبختانه این شهر ایستگاه راه آهن‌مجللی دارد و برای سفر با قطار می‌توانید برای خرید بلیط قطار ارومیه اقدام کنید. سفر به چالدران با تهیه بلیط اتوبوس ارومیه نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن به این شهر زیبا و تماشایی است.

جاهای دیدنی چالدران جاذبه‌های گردشگری تماشایی از این سرزمین پیش روی علاقه‌‌مندان قرار می‌دهند. امیدواریم با توضیحاتی که درباره جاهای دیدنی این سرزمین مطرح کردیم، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به شمال غرب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

چالدران در شمال استان آذربایجان غربی قرار دارد. این ناحیه از شمال با ماکو، شرق با شهرستان‌های شوط و چایپاره، جنوب با شهرستان خوی و غرب با ترکیه هم‌مرز است.

غار چهل پله خضرلو، آبشار عرب دیزج، دریاچه سد بارون و تالاب ناور از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی چالدران به حساب می‌آیند.

مقبره شیخ صدرالدین، قره کلیسا، کلیسا زور زور، آرامگاه ساندوخت و قلعه بسطام از مهم‌ترین جاهای دیدنی چالدران با جاذبه‌های تاریخی هستند.

نُقل و زعفران به عنوان مهم‌ترین سوغات چالدران به حساب می‌آید. حلوای هویج و گردو، باستخ (نوعی شیرینی خوشمزه)، لبنیات، عسل، فرش دستباف و منبت‌کاری به‌عنوان دیگر سوغات چالدران شناخته می‌شود.

در هر کجای ایران که هستید باید مسیر تبریز، مرند و خوی را در پیش بگیرید. جاده خوی تا سیه چشمه چیزی حدود ۹۰ کیلومتر با مرکز شهر چالدران فاصله دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.