چمخاله گیلان | بازدید از ونیز ایران

3

چمخاله لنگرود کجاست؟ شاید این اولین پرسشی است که با شنیدن نام این شهر به ذهنتان می‌رسد. یک شهر ساحلی توریستی از توابع لنگرود استان گیلان سبز زیبا. این شهر با نام کُردی‌اش حکایت از تاریخ پرفراز و نشیب خود دارد. تاریخی که روزگارانی مردم توابع کرمانشاه را مجبور به کوچ کرد و آن‌ها را به سرزمینی خوش آب و هوا و خالی از سکنه در کنار دریا با خاکی حاصلخیز فراخواند تا زندگی توام با آرامش را به‌معنای واقعی لمس کنند. حالا این روستای زیبا با آن ساحل ماسه ای، رودخانه پر آب وسط شهر و آن تالاب بی‌نظیرش آغوش خود را به روی تمام گردشگران باز کرده است. حالا اینجا به بهترین میزبان گیلان، یعنی میزبانان کُردِ گیلکی تبدیل شده است.

چاف و چمخاله و دیدنی های آن

قبول دارید سفر به شمال ایران هیچ‌وقت خسته‌‎کننده نیست؟ می‌دانیم الان بهانه روزهای گرم و شرجی را می‌گیرید. اما اگر در زمان مناسب سفر به شمال را تجربه کرده باشید، جای‌جای طبیعتش زیبا، جذاب و منحصر‌به‌فرد است. حتی رانندگی بین آن جاده‌های پر پیچ و خم در تونلی از درختان تنیده‌شده در آسمان هم لذت‌بخش است. شاید خیلی‌ها عاشق سرعت باشند و دست‌فرمان خوبی هم داشته باشند؛ اما قبول کنید رانندگی در جاده‌های زیبای شمال باید آرام باشد تا لذت نفس‌کشیدن بین آن دار و درخت‌های رفته تا آسمان به جان دل آدم بنشیند. از همه بهتر، آن شهرهای نزدیک به هم هستند که هر چند دقیقه یک بار تابلوی به شهر زیبای فلان خوش آمدید را می‌بینید. قطعاً شما هم هرگز نتوانستید مرزی برای این شهرها پیدا کنید. حکایت چاف و چمخاله لنگرود هم همین است.

در گذر تاریخ، مردم از طوایف و قبایل مختلف قطعه‌ای از بهشت گیلان را برای اقامتشان انتخاب کردند. همین موضوع باعث شد دهکده‌ها و روستاهای کوچکی ایجاد شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از پیرپشته، پایین پاپگیاده، پلت گله، حسین‌آباد چاف، تازه آباد چاف، چاف، چمخاله، تپه، سلطان مرادی، رادارکومه، گالش کلام، کمال الدین پشته و میان محله پاپکیاده. در اواخر دهه 80ه.ش این روستاها با هم ادغام شدند و نام «چاف و چمخاله» را به خود گرفتند. جاهای دیدنی این منطقه بی‌شمارند و ما می‌خواهیم در ادامه از منحصربه‌فردترین‌‍ قسمت‌های آن برایتان بگوییم. فقط خوب است به زمان سفر خود توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید از دیدن تالاب، رودخانه و ساحل لذت ببرید نیمه دوم بهار و تابستان را برای سفر به چمخاله انتخاب کنید.

ساحل ماسه ای چمخاله

  • ساحل

چمخاله لنگرود را با آن ساحل تمیز و دل‌انگیز توریستی‌اش می‌شناسند که زمین‌های زراعی و حتی خانه‌های مسکونی این منطقه را در خود جای داده است. شاید دلیلش همین است که این ساحل ماسه ای به دیدنی ترین ساحل شمال ایران تبدیل شده و هر روز خاطرخواهان زیادی از سراسر ایران و جهان به دیدنش می‌آیند. ساحل تمیز است و درختانی پراکنده در اطراف خود دارد؛ همچنین آلاچیق‎هایی نیز برای استراحتتان تدارک دیده شده؛ کافی است نیت کنید تنی به آب بزنید یا همچون کودکان، پابرهنه روی ماسه‌ها قدم بردارید و شروع به ساختن مجسمه و قلعه شنی کنید. یادتان باشد این بازی کودکانه بین بزرگسالان مجالی فراهم می‌کند برای هنرنمایی. پس نیم‌نگاهی به قلعه‌های شنی دیگران بیاندازید تا طرحی درهم اندازید که همگان انگشت به دهان بمانند.

رودخانه

  • رودخانه

از شهر گیتورن هلند چیزی شنیده‌اید؟ شهری بدون خیابان و ماشین با طبیعتی بکر و پوشش گیاهی متنوع. راه ارتباطی مردم گیتورن، کانال آبی آنجاست. همین کانال و طبیعت دست‌نخورده‌اش شده یک مقصد گردشگری در اروپا؛ درست مانند ونیز! شاید برایتان غیرقابل باور باشد که در ایرانِ خودمان نیز از این گیتورن‌ها و ونیزها داریم. بله؛ درست متوجه شدید، شهر چاف و چمخاله لنگرود با آن رودخانه پرآب و عمیق و طبیعت زیبایش مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران شده است. پس پیشنهاد می‌کنیم حتماً شما هم از گیتورن ایران دیدن کنید. شاید هرگز فرصت سفر به اروپا برایتان فراهم نشود.

جالب است بدانید سلیم چاف که در نزدیکی چمخاله واقع شده طبیعتی نظیر همینجا را دارد؛ با این تفاوت که با نی زار، پل چوبی و جاده خاکی دریایش دیدنی‌تر شده است. راستی خوب است بدانید در سلیم چاف می‌توانید ماهی اصل خزر را با قیمت مناسب بخرید. با این اوصاف ارزشش دارد که سری هم به این شهر بزنید.

تالاب

  • تالاب

تالاب این شهر را که ببینید گویی در اروپا قدم گذاشته‌اید. تالاب بکر و زیبا و پرندگان گوناگون که هرکدام نمودی از شاهکار خلقت هستند، به معنای هرچه تمام‌تر چشم‌اندازی چشم‌نواز را به شما هدیه می‎‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم قایق سواری در تالاب را هم تجربه کنید تا بروید در قلب تالاب. با این کار می‌توانید لحظات خوش و البته کمتر دست‌یافتنی را هم برای خود و همراهانتان ثبت کنید. اینجا همان جایی است که باید دوربین به دست باشید و عکس‌های هنری‌تان را خلق کنید. یادتان باشد این تالاب گیلان دومین تالاب دیدنی ایران است. قطعا شرح وصف تالاب بندر انزلی را هم شنیده‌اید.

تفریحات چمخاله

تفریحاتی که باید در این سفر داشت

پیش‌تر برایتان از قایق سواری در تالاب و شنا در رودخانه و شن بازی در ساحل چمخاله گفتیم؛ اما تفریحات این سفر پایانی ندارد. پیاده‌روی روی ماسه ها، کمپ زدن کنار ساحل، رکاب زدن با دوچرخه و موتور چهار چرخ کنار دریا از لذت‌هایی است که لب هر ساحلی نصیبتان نمی‌شود. اسب سواری هم به دوستداران اسب اکیداً توصیه می‌شود. اصلاً مگر می‌شود اسب را ببینید و نروید سمتش؟ راستی تا به حال ماهی کبابی کنار دریا را تجربه کرده‌اید؟

فوتبال ساحلی و والیبال هم که معمولاً طرفداران بسیاری دارد. کافی است یک گروه خوش‌گذران و پایه همراهتان باشند. اگر همسفرانتان زیاد نبودند، شریک بازی گروه‌هایی شوید که اعضای تیم‌شان کسری دارد. اگر همه این تفریحات راضی‌تان نمی‌کند و می‌خواهید شوق و هیجان را هم به سفرتان اضافه کنید پیشنهاد می‌کنیم تفریحات آبی مانند جت اسکی، شاتل و بنانا را تست کنید. مطمئنیم این تفریحات انرژی‌تان را تخلیه می‌کند. در نهایت یک خبر خوش برای عشق سرعت‌ها، این شهر پیست موتورسواری نیز دارد.

من از مفصل این نکته مجملی گفتم، تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل!

تجهیزات مورد نیاز و مسیر رسیدن

برای غذا، نوشیدنی و هر چیز دیگری که ممکن است نیازتان شود نگران نباشید. در چمخاله لنگرود همه چیز فراوان است. البته متناسب با زمانی که شما در سفر هستید ممکن است قیمت برخی از محصولات کمی گران به نظر بیاید. برای رفتن به شمال ایران و بازدید از جاهای دیدنی اش بهتر است با ماشین شخصی خود بروید تا مدیریت زمان دست خودتان باشد. اگر هم نمی‌خواهید دغدغه ماشین و رانندگی در سفر را داشته باشید کافی است با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس یا هواپیما خودتان را به لنگرود گیلان برسانید. بعد از رسیدن، از همراهی بومیان منطقه کمک بگیرید. در هر صورت بعد از رسیدن به لنگرود مطابق نقشه بالا پیش بروید. به خاطر داشته باشید که

سفر به چمخاله لنگرود مثال رفتن به هتل پنج ستاره است. آنجا کلیه امکانات رفاهی برایتان فراهم شده است. کافی است تصمیم بگیرید شب را در آلاچیق بمانید یا یک هتل شیک و تمیز. لطفاً شما هم از تجارب سفر خود به این منطقه برای ما و همراهان ره بال آسمان بگویید تا بهره‌مند شویم.

5/5 (4 نظر)
3 نظرات
  1. فرزانه می گوید

    سلام
    ساحل چمخاله آرامش بی‌حدی داره، وسعتش زیاده و خیلیییی تمیز.
    اینجا برای هر کسی مناسبه که قدم زدن در ساحل دریا رو دوست داره.

  2. بنیامین می گوید

    چمخاله زیباترین ساحلیه که در عمرت می بینی.
    ساحل چمخاله ماسه‌ایه و شن های طلاییش زیر نور آفتاب، جلوه معرکه‌ای داره. قشنگیه این ساحل به حدی آدم رو جذب میکنه که دلت نمیخواد برگردی شهرت.

  3. amfa می گوید

    ساحل چمخاله از معدود ساحل هایی هست که بسیار تمیز مونده و خب این یه نکته مثبت هست تعداد زیادی سطل های زباله بزرگ کنار ساحل به نظرم تاثیر خوبی روی تمیزی ساحل داشته کاش برای بقیه ساحل های کشورمون هم یه فکری بکنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.