باغ موزه نگارستان | یکی از باشکوه ترین باغ های ایران

4

تهران شهری جادویی ست که اگر شما به تمام جاذبه های دیدنی اش هم سر زده باشید باز هم برگی برای رو کردن دارد و هیچ گاه دست خالی از آن باز نمی گردید. بنابراین گزینه های زیادی پیش رو شماست که در انتخاب آن سردرگم می شوید و برای دیدن تمام این مناطق وقت کم می آوردید. امروز می خواهیم شما را به یکی از باشکوه ترین باغ های ایران به نام باغ موزه نگارستان دعوت کنیم. در این مجموعه هنری تاریخی شما می توانید عصری دل انگیز را در کنار خانواده و دوستان داشته باشید. با ره بال آسمان همراه باشید تا گریزی کوچک به این باغ زیبا داشته باشیم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

باغ موزه نگارستان تهران، یکی از ملی ترین گنجینه های هر ایرانی

این باغ موزه زیبا در میدان بهارستان تهران واقع شده و از جاذبه های هنری تاریخی پایتخت محسوب می شود. دستور ساخت این باغ موزه توسط فتحعلی شاه قاجار داده شد که از همین باب هم دارای معماری شگفت انگیز و ارزش تاریخی بسیاریست. زیبایی های منحصر به فرد این باغ در همان لحظه ورود دامن گیرتان می شود. نظیر آن حوضچه کوچک چند ضلعی می باشد که با شمعدان های اطرافش خود را آراسته است. یکی دیگر از آثار متاثر کننده ای که در میانه راه می بینید، کنده درختانی ست که به چندین پرنده جان بخشیده و احساسات شما را دگرگون خواهد ساخت. اگر به دنبال آثار خارق العاده این موزه هستید، نباید از آثار کمال الملک غافل شوید!

حافظیه در باغ موزه نگارستان

حافظیه در باغ موزه نگارستان

در سفر به باغ موزه نگارستان می توانید علاوه بر گشت و گذار در این باغ زیبا سری هم به بخش حافظیه آن که در کنار کافه ای قرار دارد، بزنید. به طور حتم حافظیه، حال و هوا شما را به شیراز و  مقبره شاعر بزرگ حافظ برده و یاد و خاطره آن فضا را برای شما زنده می کند. این بخش نیز در دوران قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. فضای این باغ موزه به قدری زیباست که شما را چندین ساعت شیفته خود می‌کند؛ به گونه ای که شاید زمان از دستتان در برود و بعد متوجه شوید که چندین ساعت مدهوش تماشای این زیبایی ها بوده‌اید. خیره شدن به حوض های فواره‌دار و شمعدانی های اطراف باغ آرامشی را به شما هدیه می کند که دوست ندارید هرگز یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران را ترک کنید. نقاشی ها و نگاره های زیادی از فتحعلی شاه و درباریان در باغ موزه نگارستان دیده می شود و به همین دلیل این بنا به نگارستان شهرت یافته است. اولین مدرسه صنایع مستظرفه توسط کمال الملک در دوره حکومت مظفرالدین شاه در این محل ساخته شد و وزیر فرهنگ ایران در سال 1307 این باغ را به مکان دائمی دارالمعلمین عالی اختصاص داده بود.

تالار اسفرجانی

یکی از بخش هایی که نباید به راحتی از کنار آن عبور کنید، تالار اسفرجانی ست. در این تالار از آثار و تابلو های علی اسفرجانی دیدن می کنید که بی شک مجذوب آن ها خواهید شد. تابلو ها و آثار این بزرگوار دیواره های این تالار را به گونه ای آراسته که گاهی می اندیشید آن سوی دیوار شهر دیگری ست. تابلوهای مینیاتور و معرق چرم را در تالار خواهید دید که از 18 اثر برتر استاد اسفرجانی می باشد و خود ایشان آن ها را به دانشگاه تهران اهدا نموده اند.

باغ موزه نگارستان

موزه مکتب کمال الملک، گل سرسبد باغ موزه نگارستان

یکی از ارزشمندترین و جذاب ترین بخش های باغ موزه نگارستان را می توان موزه مکتب کمال الملک نامید. این موزه بیش از 130 نقاشی و اثر ماندگار از استاد کمال الملک و شاگردانش را در خود جای داده است. هر کدام از این نقاشی ها به نوبه ای زیباست و اثری خلاقانه را به تصویر می کشد.

تالار جهانگیر ارجمند

اگر علاقمند هنر مجسمه سازی هستید می توانید به تالار جهانگیر ارجمند هم سری بزنید. نقاشی ها، عکس ها و مجسمه هایی که در این تالار می بینید همگی از آثار ارزشمند استاد بزرگ جهانگیر ارجمند می باشد که با هنر دست خود اشخاص بزرگ را به شکل مجسمه هایی زیبا شکل داده اند. این مجسمه های کوچک دست رنج 50 ساله استاد ارجمند است که به باغ موزه نگارستان اهدا شده است.

تالار زیبا ملک شعرای بهار

گنجینه ای از آثار این شاعر نامدار کشورمان هم در باغ موزه نگارستان موجود است که می توانید از آن ها بازدید نمایید. آثار ملک و شعرای بهار مجموعه هایی در قالب دست نوشته ها، اسناد دیجیتال، عکس و کتاب هاست که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

باغ موزه نگارستان

تالار منیر فرمانفرمائیان

از هنرمندان بزرگی که با جرات می توانیم بگوییم در خلق اثرهای هنری بی همتاست، منیر فرمانفرمائیان می باشد. سبک متفاوت و آثار متحیر کننده این هنرمند حتی در خارج از ایران هم مشهور است و چندین اثر ایشان در موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و گوگنهام نیویورک هم به نمایش در آمده که شما می توانید بدون هیچ دردسری به باغ موزه نگارستان رفته و از این آثار خارق العاده دیدن فرمایید. وی تنها کسی ست که طی 40 سال گذشته از ترکیب اشکال هندسی، آینه کاری، نقش مایه ها و نقاشی پشت شیشه در طراحی آثار خود استفاده نموده و سبکی متفاوت را به جهان هنر عرضه نموده است.

عکاسی در باغ موزه نگارستان

نوع درختان، طراحی و معماری اصیل این باغ موزه هارمونی زیبایی را خلق کرده که حتی افراد عادی را دست به دوربین می کند و شما را سر ذوق می آورد، همچنین عکاسان زیادی باغ موزه نگارستان را برای ثبت تصاویری زیبا انتخاب میکنند. شاید عکاسی در این مکان کمی شما را سردرگم کند چراکه به هر طرف می نگردید سوژه های عکاسی در مقابل دیدگانتان رژه می روند.

 پیشینه باغ موزه نگارستان

قصه این باغ موزه زیبا از 200 سال پیش آغاز می گردد. همان طور که در مطالب قبل گفتیم باغ موزه نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که البته ناگفته نماند این باغ موزه یکی از عمارت های ییلاقی و حکومتی بوده است. در گذشته باغ موزه نگارستان دارای سه بخش بوده که به نام های دلگشا، قلمدان و نگارستان معروف بوده و معماری آن ها به صورت کلاه فرنگی بنا گشته بود. متاسفانه با گذشت زمان اندک اندک این بناها تخریب گشته و مساحت کمتری از آن باقی مانده است. بنای کنونی باغ موزه نگارستان در دوره پهلوی اول با 64 اتاق و 4 سالن ساخته شد. مساحت این باغ به قدری زیاد بوده که از شمال به بهارستان، از غرب تا خیابان صفی علی شاه و از شرق به دروازه شمیران ختم می گردید که با گذر زمان از وسعت آن کم و کم تر شد تا اینکه امروزه فقط 11469 مترمربع از آن برجای مانده است..

7 دلیل محکم که شما را مشتاق به بازدید از این باغ موزه می کند!

  1. معماری این بنا به گونه ای ست که شما را به حال و هوا تهران قدیم برده و می تواند به گشت و گذار شما روحی زیبا ببخشد.
  2. افراد سرشناس و نامی کشورمان همانند بدیع الزمان فروزانفر، ملک الشعرا بهار، سعید نفیسی و استاد محمد ابراهیم پاریزی باستانی و … در دانش سرا این بنا مشغول به تحصیل بودند.
  3. این باغ موزه مکانی مناسب برای عکاسی و قاب گرفتن این آثار است که باعث می شود همیشه از آن ها یاد کنید.
  4. می توانید فتحعلی شاه قاجار و درباریانش را در نقاشی های رنگ روغن این باغ به نظاره بنشینید و خود را در دربار فتحعلی شاه تصور کنید.
  5. با صرف هزینه ای ناچیز می توانید از آثار گرانقدری همچون آثار نفیس اهدایی از هنرمندان بزرگ، نقاشی های استاد کمال الملک و مریدانش و آثار متحیر کننده بانوی هنرمند ایرانی، منیر فرمانفرمایان دیدن کنید.
  6. این باغ نه تنها یک موزه بلکه فضایی دنج و زیبا با درختان و سرسبزی خیره کننده ای ست که می توانید به گشت و گذار در آن پرداخته و اوقات خوشی را برای خود و خانواده فراهم آورید.
  7. پس از همه این گشت و گذارها ممکن است کمی خسته شوید و نیاز به شکم گردی و استراحت داشته باشید که می توانید از کافه ها و رستوران های متنوع این بخش بهره مند شوید.

سردیس فردوسی

سردیس برنزی حکیم ابوالقاسم فردوسی

این سردیس زیبا که چشمان شما را تا دقایقی مهمان خود می کند توسط یک مجسمه ساز فرانسوی به نام لرنزی و کمک های مالی 410 نفر دانشجو ایرانی مقیم اروپا، ساخته شد. گرچه کمک های مالی این دانشجویان افتخارآفرین کم بود اما لرنزی که از هدفمند بودن این کار باخبر بود پذیرفت این مجسمه را با همان مبلغ بسازد. یکی از جالب ترین خواسته های لرنزی پیش از ساخت مجسمه فردوسی این بود که دانشجویان اشعار فردوسی را برای او بخوانند تا او بتواند یک تصویر ذهنی از او داشته باشد. پس از ساخت این مجسمه، آن را مقابل دانشکده ادبیات (که در گذشته در باغ نگارستان قرار داشت) نصب نمودند و در گذشته به این مجسمه “گلگشت فردوسی” نیز می گفتند.

مسیر دسترسی باغ موزه نگارستان

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

مترو: برای رسیدن به باغ موزه نگارستان باید در ایستگاه مترو بهارستان واقع در میدان بهارستان پیاده شده و پس از طی کردن مسیر کوتاهی از خیابان دانشسرا به به این باغ موزه می رسید. اگر هم دلتان خواست در ادامه می‌توانید از قبرستان دولاب تهران، ازجمله عجیب‌ترین قبرستان‌های ایران در نزدیکی موزه نگارستان بازدید کنید.

اتوبوس: شما می توانید از طریق بی آر تی های پایانه تهران پارس-میدان آزادی در ایستگاه پل چوبی پیدا شوید و به سمت خیابان ابن سینا رفته و پس از آن به خیابان دانش سرا بروید. همچنین می توانید با استفاده از اتوبوس های میدان جمهوری-بهارستان نیز خود را به میدان بهارستان رسانده و به باغ نگارستان برسید.

تاکسی: متاسفانه میدان بهارستان پایانه ای برای خطوط تاکسی ندارد اما تاکسی های خطی دیگری از این میدان عبور می کنند که می توانید از آن ها برای رسیدن به مقصد کمک بگیرید. یکی از مهم ترین خطوط تاکسیرانی که می توانید از آن برای رسیدن به باغ نگارستان و خیابان دانش سرا کمک بگیرید تاکسی های خطی خیابان ابن سیناست.

امکانات باغ موزه نگارستان

  • رستوران
  • سالن برگزاری نمایشگاه
  • نگارخانه
  • کافه
  • نماز خانه
  • فضای سبز
  • نیمکت
  • سرویس بهداشتی

ساعت کار و هزینه بلیط باغ نگارستان

ساعت بازدید از فضا باغ9:00 الی 22:00
ساعت کاری موزه ها9:00 الی 18:00
ساعت کاری رستوران و کافه9:00 الی 22:00
هزینه ورودی باغ3.000 تومان
هزینه ورودی موزه ها5.000 تومان

نکات مهمی که قبل از رفتن به باغ نگارستان باید بدانید!

  • موزه های مجموعه، روزهای دوشنبه تعطیل است اما بخش باغ و کافه رستوران باز است.
  • هزینه بلیط فقط از طریق کارتخوان دریافت می شود.
  • بلیط اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران نیم بها و دانشجویان سایر دانشگاه ها با هماهنگی قبلی نیم بها حساب می شود.

آدرس و شماره تماس باغ موزه نگارستان

آدرساستان تهران، شهر تهران، میدان بهارستان، خیابان دانش سرا، خیابان شریعتمدار رفیع
شماره تماس مجموعه02133119586
شماره تماس رستوران و کافه33900138 021
33945460 021

من آرزو طلب نمیکنم، آرزو میسازم.
کمال‌الملک

4.3/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. محدثه می گوید

    خسته نباشد
    فکر میکنم کتابخانه باغ نگارستان رو از قلم انداختید.
    کتابخانه باغ نگارستان در سال ۱۳۱۵ هجری قمری ساخته شد که معاونت آن را پروین اعتصامی به عهده داشت.

    1. زهرا کامکار می گوید

      ممنون محدثه عزیز 🙂

  2. نازی می گوید

    با سلام
    من چندین بار به این باغ موزه رفتم و متاسفانه موزه هاش اکثر اوقات بسته بوده ولی امروز موفق شدم موزه استاد کمال الملک رو ببینم… فوق العاده بود بی نظیر عالی… در حدی که همش خودمو اونجا احساس میکنم و دلم نمیخواد از فکرش بیام بیرون…. حتما حتما برید و این بهشت رو تجربه کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام نازی عزیز. خوشحالیم که بهتون خوش گذشته و ممنونم که تجربه زیباتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.