راهنمای سفر معلولان با قطار | هر آنچه باید بدانید

0

راهنمای سفر معلولان با قطار مجموعه‌ای از اطلاعاتی سودمند برای راحتی بیشتر عزیزان توان‌یاب در سفرهای ریلی است. جالب است بدانید تمامی شرکت‌های ‌راه‌آهن ایران، گزینه‌ای مخصوص شرایط توان‌یابان در حین خرید بلیط قطار لحاظ کرده‌‌اند. این گزینه از توجه شرکت‌های ریلی ایران به رفاهِ بیشتر توان‌یابان حکایت دارد. برای اثبات این ادعا می‌توان به تعبیه‌شدن تجهیزات مخصوص توان‌یابان در بیشتر از ۵۰ ایستگاه راه‌آهن اشاره کرد. امکاناتی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم، سفر با قطار برای معلولان را به گزینه‌ای مناسب‌تر نسبت به دیگر روش‌های مسافرت تبدیل کرده است. از آنجایی که رسم داریم اطلاعات تمام‌و‌کمالی درباره سفر در اختیار تمامی همراهان خود قرار دهیم، در این مطلب به راهنمای سفر معلولان با قطار می‌پردازیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، درجریان سیرتاپیاز ماجرا قرار بگیرید و مسافرتی راحت‌ و بی‌دردسر را تجربه کنید.

خرید بلیط قطار مخصوص معلولان

خرید بلیط قطار مخصوص معلولان

راهنمای سفر معلولان با قطار را با این نکته جالب آغاز می‌کنیم که در راه‌آهن ایران تا همین چند سال پیش خبری از گزینه مخصوص توان‌یابان در بلیط‌های قطار نبود. به زبان دیگر می‌توان گفت که مسافران نمی‌توانستند شرایط توان‌یابی خود را در حین خرید بلیط مشخص کنند. در نتیجه مسئولین راه‌آهن و کارمندان قطار از حضور توان‌یابان در قطار تا زمان سوارشدن مسافر بی‌خبر بودند. این شرایط باعث می‌شد تا خبری از امکانات مناسب برای توان‌یابان در سفرهای ریلی نباشد. این شرایط در ۱۳۹۹ اوضاع بسامانی پیدا کرد. از آن زمان به بعد، مسافران در حین خرید بلیط قطار، گزینه‌ای برای ثبت وضعیت توان‌یابان دارند. به لطف این شرایط، کارمندان راه‌آهن در جریان حضور مسافر توان‌یاب قرار می‌گیرند و امکانات رفاهی شایسته‌ای در اختیار معلولان قرار می‌دهند.

معلول روی ویلچر در حال سوار قطار شدن

به همین دلیل خرید بلیط قطار مخصوص توان‌یابان، اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه همه شرکت‌های راه‌آهن ایران اعم از بن ریل، صبا، جوپار، نورالرضا، غدیر، پردیس و غیره بلیط قطار معلولان را به فروش می‌رسانند. اکنون که صحبت از خرید بلیط قطار مخصوص معلولان به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که قیمت این بلیط برای عزیزان جانباز و خانواد‌ه‌های شهدا، نیم‌بهاست. بلیطی که از آن صحبت می‌کنیم فقط با ارائه کارت شناسایی معتبرِ بنیاد شهید صادر می‌شود. ناگفته نماند آزادگانِ جانباز با مقدار جانبازی بیشتر از ۲۵‌درصد، بلیط نیم‌بها دریافت می‌کنند.

امکانات قطار برای معلولان

امکانات قطار برای معلولان

امکانات شایسته‌ای برای معلولان در ایستگاه‌های راه‌آهن پرترددِ ایران تعبیه شده است. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، سازوکارِ واگن‌های قطار به گونه‌ای است که برای ورود به داخل واگن باید از پله‌های بلندی عبور کنید. ورودی قطار با دو پله به کف واگن می‌رسد. انصافاً باید گفت عبور از این پله‌ها برای توان‌یابان دشوار است؛ در نتیجه در برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن، سازوکاری برای انتقال توان‌یابِ همراه ویلچر به داخل واگن قطار تعبیه شده است. سازوکاری که از آن صحبت می‌کنیم با نام رَمپ (Ramp) شناخته می‌شود. طراحی واگن‌های قطار به گونه‌ای انجام شده تا صندلی‌ چرخ‌دار به‌راحتی در آن تردد داشته باشد.

پیرمرد معلول در حال سوار شدن به قطار

یکی دیگر از امکانات جالبی که قطارهای راه‌آهن ایران در اختیار توان‌یابان قرار می‌دهند، وجود ایستگاه‌های کوچکی برای قرارگرفتن صندلی‌چرخ‌دار در تمامی راهروهای واگن‌های قطار است. به لطف این شرایط، پس از انتقال توان‌یاب به داخل کوپه، صندلی چرخ‌دار در این ایستگاه قرار می‌گیرد تا مسیر دیگر مسافران مسدود نباشد. بعضی از عزیزان توان‌یاب، به نوعی خاص از سرویس بهداشتی نیاز دارند. در تمامی راهروهای واگن‌های قطار، سرویس بهداشتی مناسبی برای توان‌یابان تعبیه شده است. ناگفته نماند وقتی از امکانات قطار به صورت اعم صحبت می‌کنیم، منظور طیف گسترده‌ای از خدمات رفاهی و سرگرمی است.

کمک مامور قطار به توان یاب

بسیاری از این خدمات در کنار رفاه برای مسافران معمولی، برای مسافران توان‌یاب نیز سودمند هستند. به زبان دیگر می‌توان گفت مسافران توان‌یاب و مسافران معمولی از بسیاری از امکانات رفاهی قطار بهره می‌گیرند. اگر توان‌یاب هستید یا می‌خواهید عزیزی را در سفر با قطار همراهی کنید، قطارهای درجه‌یک را پیشنهاد می‌کنیم. این قطارها امکانات رفاهی شایسته‌ای در اختیار تمامی مسافران و توان‌یابان قرار می‌‌دهند.

نکته‌هایی برای سفر توان‌یابان با قطار

نکته‌هایی برای سفر توان‌یابان با قطار

برای شما در راهنمای سفر معلولان با قطار گفتیم که قبل از سفر، بلیط مخصوص توان‌یابان را خریداری کنید. خرید این بلیط، دسترسی توان‌یابان به امکانات رفاهی قطار برای معلولان را تضمین می‌کند. در کنار خرید بلیط قطار برای توان‌یابان، نکته‌های دیگری وجود دارد. برای تجربه سفری خاطره‌ساز و راحت با قطار، نکته‌هایی که در ادامه بر می‌شماریم را در نظر داشته باشید.

مسافرت با معلولین

  • کمی زودتر راهی ایستگاه راه‌آهن شوید تا فرصتی برای راحت‌سوارشدن به داخل واگن قطار در اختیار شما قرار بگیرد؛
  • برای پیاده‌شدن عجله نکنید، اجازه دهید راهروی واگن قطار خلوت شود، سپس پیاده‌شوید تا شرایط راحت‌تری برای خروج از قطار داشته باشید؛
  • برای سوار و پیاده‌شدن از واگن روی کمک کارکنان قطار حساب باز کنید؛
  • مدارک توان‌یابی را همراه داشته باشید. (جانبازان و آزادگان عزیز بهتر است کارت جانبازی و آزادگی همراه داشته باشند)؛
  •  بعضی از توان‌یابان، تمایل دارند در طول سفر روی صندلی چرخ‌دار باشند، این شرایط را با کارمندان قطار در میان بگذارید؛
  • مسیر رسیدن از مقصد و مبدا سفر به ایستگاه راه‌آهن را در نظر داشته باشید. این مسیر نیز باید شرایط مطلوبی برای تردد معلولان داشته باشد؛
  • داروهای خاصی که توان‌یابان به آن نیاز دارند را در کنار داروهای رایجی برای التیام سرماخوردگی، حساسیت و مسمومیت در سفر با قطار همراه ببرید؛
  • اگر خدای ناکرده وجود نازنین شما یا توان‌یابی که همسفر شماست، گرفتار بیماری شد، از پزشک قطار کمک بگیرید؛
  • لوازم کمک‌سلامتیِ توان‌یاب را حتماً در قطار همراه داشته باشید؛
  • شماره تلفن و اطلاعات تماس همراهان فرد معلول را روی کاغذی بنویسید و داخل جیب توان‌یاب قرار دهید؛
  • مسئولین قطار را در جریان کامل شرایط معلولیت قرار دهید. آگاهی بیشترِ کارمندان قطار از شرایط مسافران معلول، موقعیتی برای کمک بیشتر ‌آن‌ها به توان‌یاب فراهم می‌کند.

سفر توان‌یابان با تور مسافرتی

سفر توان‌یابان با تور مسافرتی

همان‌گونه که وعده داده‌ایم، قرار است در راهنمای سفر معلولان با قطار، قرار است برای شما از نکته‌های باریک‌تر از مویی سخن بگوییم که رعایت آن‌ها راه توان‌یابان در سفر ریلی را تضمین می‌کند. یکی از این نکته‌ها که کمتر به آن توجه می‌شود، سفر توان‌یابان با تورهای مسافرتی است. اصرار ما بر سفر توان‌یابان با تورهای مسافرتی بی‌حکمت نیست. سفر با این تورها هزارویک فایده دارد که مهم‌ترینِ آن‌‌ها مسافرت دسته‌جمعی است. به لطف این شرایط، توان‌یابان هرگز در سفر تنها نمی‌مانند و همیشه کسی هست که کمک‌حالشان باشد.

تور های مسافرتی با توان یابان

از طرف دیگر برگزارکننده‌های تورهای مسافرتی، تجربه‌ای چشمگیر در این کار دارند. راهنماهای تور به‌خوبی از چالش‌های پیش روی افراد توان‌یاب در سفر باخبر هستند. به لطف این شرایط، خدمات رفاهی بهتری برای توان‌یاب در سفر ریلی مهیا می‌شود. نگرانی‌هایی مانند سوارشدن به قطار، جاماندن از قطار در ایستگاه‌های بین‌راهی و دسترسی راحتِ توان‌یاب به سرویس بهداشتیِ قطار به لطف اعضای تور مسافرتی و راهنمای این تور برطرف می‌شود.

بررسی امکانات ایستگاه قطار برای توان‌یابان قبل از سفر

بررسی امکانات ایستگاه قطار برای توان‌یابان قبل از سفر

همان‌گونه که اشاره کردیم، حدود ۵۰ ایستگاه راه‌آهن در سرتاسر کشور امکانات شایسته‌ای در اختیار توان‌یابانِ مسافر قرار می‌دهند. این این ایستگاه‌ها عموماً‌ در شهرهای بزرگ واقع شده‌اند؛ بنابراین به احتمال زیاد، مشکلی برای خدمات رفاهی مخصوص توان‌یابان در ایستگاه‌های قطار شهرهای بزرگ پیدا نمی‌‌کنید. با این حال از آنجایی که به قول قدیمی‌ها احتیاط شرط عقل است، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر، امکانات ایستگاه مبدأ و مقصد را برای مسافرت توان‌یابان با قطار بررسی کنید.

بررسی امکانات قطار قبل از مسافرت

در این بررسی، نکته‌هایی مانند اجاره ویلچر برای توان‌یابان در ایستگاه قطار، وجود رَمپ برای سوارکردن توان‌یابان به داخل واگن قطار و نکته‌ها‌یی از این دست را در نظر داشته باشید. اکنون که باز هم صحبت از حمل ویلچر به داخل قطار مطرح شد، لازم می‌بینیم به نکته‌ای سودمند در این زمینه اشاره کنیم. آچار و لوازمی برای تعمیر صندلی چرخ‌دار در سفر با خود همراه ببرید، خدا را چه دیده‌اید، چه بسا صندلی چرخ‌دار نیاز به تعمیر پیدا کرد. از طرف دیگر اگر توان‌یاب به‌تنهایی عازم سفر با قطار است، هماهنگ کنید تا فردی در ایستگاه مقصد به استقبال ایشان برود و کمک‌‌حال وی باشد.

صبوری بیشتر برای همراهی همسفران معلول

صبوری بیشتر برای همراهی همسفران معلول

مسافرانی که تاکنون سفرهای زیادی را تجربه کرده‌اند، به‌خوبی از موهبت حضور یک همراه خوش‌سفر باخبر هستند. این شرایط درباره مسافرت با قطار برای معلولان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همان‌گونه که از نام توان‌یاب پیداست، این افراد به دنبال یافتن توان بیشتری هستند. برای رسیدن به این توان بیشتر در سفر باید از همراهان کمک بگیریند. به همین دلیل در این قسمت از راهنمای سفر معلولان با قطار، به وجود همراهی صبور در این سفر تأکید می‌کنیم. تجربه ثابت کرده توان‌یابان، از عهده بسیاری از کارهای خود بر می‌آیند. با این حال اگر نیازی به کمک شما بود، این کمک را با صبر و حوصله انجام دهید.

دست‌و‌دلبازی بیشتری در سفر با معلولان

دست‌و‌دلبازی بیشتری در سفر با معلولان

با توجه به توضیحاتی که در راهنمای سفر معلولان با قطار مطرح کردیم، حتماً متوجه‌ شده‌اید که در این سفر به کمک بیشتری نیاز است. خوشبختانه در بیشتر مواقع، همسفران افراد توان‌یاب با کمال میل برای کمک آستین بالا می‌زنند. با این حال از این واقعیت نباید گذشت که بعضی از خدمات مخصوص توان‌یابان نیازمند هزینه‌ است. شاید لازم شد برای انتقال صندلی چرخ‌دار، هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم دست‌و‌دلبازی بیشتری در سفر به‌خرج دهید.

راهنمای سفر معلولان با قطار | هر آنچه باید بدانید

راهنمای سفر معلولان با قطار را با این امید به پایان می‌رسانیم که اطلاعات کاملی درباره مسافرت ریلی توان‌یابان بدست آورده باشید. امیدواریم به لطف این اطلاعات، سفری خاطره‌ساز را تجربه کنید و توان‌یابان به بهترین امکانات رفاهی در قطار دسترسی داشته باشند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر توان یابان با قطار دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

خواندن این دو مقاله هم خالی از لطف نیست:

نکات سفر کودکان با قطار

نکات سفر افراد مسن با قطار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.