نکات سفر افراد مسن با قطار برای تجربه مسافرتی لذت‌بخش

0

نکات سفر افراد مسن با قطار سلامت این عزیزان را در سفرهای ریلی تضمین می‌کند. خوشبختانه شرکت‌های ریلی ایران خدمات چشمگیری در اختیار مسافران قرار داده‌اند. در این خدمات، شرایط جسمی تمامی طیف‌های مسافران در نظر گرفته شده است. به لطف این ویژگی‌ها، سفر با قطار به گزینه‌ای پرطرفدار در بین کهنسالان تبدیل شده است. با این حال انصافاً باید گفت کهنسالان نسبت به دیگر مسافران، نیازمند توجه بیشتری هستند. در نتیجه نکته‌های باریک‌تر از مویی برای سفر افراد مسن با قطار وجود دارد. در ادامه برای شما از اهمیت همراه‌داشتن دارو و خدمات پزشکیِ قطار می‌گوییم و به لزوم بیمه مسافرت برای سالمندان در حین خرید بلیط قطار اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، در جریان تمامی نکات سفر افراد مسن با قطار قرار بگیرید.

انتخاب قطاری با خدمات رفاهی شایسته سالمندان

انتخاب قطاری با خدمات رفاهی شایسته سالمندان

اولین نکته از نکات سفر افراد مسن با قطار این است که کهنسالان، به امکانات رفاهی بهتری نسبت به جوان‌ها نیاز دارند. خوشبختانه همه شرکت‌های راه‌آهن ایران اعم از بن ریل، صبا، جوپار، نورالرضا، غدیر، پردیس و غیره امکانات رفاهی چشمگیری دارند. در این بین، امکانات رفاهی قطارها کم‌و‌بیش با هم متفاوت است. اگر سالمند هستید و به‌تنهایی قصد سفر ریلی دارید، حتماً‌ قطاری با بهترین امکانات رفاهی را انتخاب کنید. اگر هم می‌‌خواهید همراه فردی کهنسال راهی سفر شوید، کوپه‌ای دربست بگیرید تا عزیزِ سالمند همراه شما فضای اختصاصی بهتری در اختیار داشته باشد. ویژگی‌هایی که در ادامه برمی‌شماریم را در حین انتخاب قطار برای کهنسالان در نظر بگیرید:

  • حضور پزشک در واگن؛
  • ترجیحا رزرو کوپه چهارنفره؛
  • تخت‌خوابی راحت و حفاظ‌دار؛
  • وجود سرویس بهداشتی فرنگی؛
  • سیستم تهویه مطبوع و دریچه برای تنظیم دمای کوپه؛
  • سازوکار نمایش فیلم برای جلوگیری از سررفتن‌حوصله سالمندان و پوشش صدای قطار.

همراه‌داشتن دارو و لوازم کمک‌سلامتی

همراه‌داشتن دارو و لوازم کمک‌سلامتی برای سفر افراد مسن با قطار

نکات سفر افراد مسن با قطار را با تأکید بر همراه‌داشتن داروهای این افراد ادامه می‌دهیم. کهنسالان، عموماً دارو مصرف می‌کنند. بسیاری از این داروها تقویتی هستند. با این حال بعضی از کهنسالان به داروهایی نیاز دارند که نبود آن‌ها سلامتشان را به خطر می‌اندازد؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر، داروهای سالمندی که همسفر شماست را بررسی کنید. این داروها را در کیف دستی قرار دهید که همیشه دمِ دست باشد. حتی اگر سالمند نیازی به بعضی از داروها ندارد، باز هم برای اطمینان خاطر، داروهای رایج برای درمان سرماخوردگی، اسهال و ضدتهوع را همراه داشته باشید. همراه داشتن قرص ضدحساسیت نیز گزینه‌ای مناسب برای مقابله با حساسیت‌های سالمندان ناشی از تغییر آب‌و‌هوا به حساب می‌آید.

دارو و قرص

از آنجایی که به قول قدیمی‌ها کار از محکم کاری عیب نمی‌کند، سالمندی که قصد سفر دارد، بهتر است قبل از سفر پیش پزشک متخصص برود. دکتر با بررسی شرایط کهنسالان، امکان سفر آن‌ها با قطار را تأیید می‌کند. در کنار دارو، بسیاری از سالمندان به لوازم کمک‌سلامتی نیاز دارند؛ برای مثال می‌توان به واکر و صندلی چرخ‌دار اشاره کرد. در این شرایط بهتر است انتقال سالمند با صندلی‌چرخ‌دار به داخل کوپه را با کارمندان قطار هماهنگ کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. بعضی از ایستگاه‌های راه‌آهن، صندلی چرخ‌دارِ امانی در اختیار سالمندان قرار می‌دهند.

لوازم ضروری برای سالمندان در سفرهای ریلی

لوازم ضروری برای سالمندان در سفرهای ریلی

برای رعایت تمامی نکات سفر افراد مسن در قطار، باید حتماً لوازم ضروری سفر را همراه داشته باشید. چک‌لیستی از لوازمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را آماده کنید. قبل از سفر این لوازم را حتماً دوباره بررسی کنید و از قراردادن آن‌ها در ساک دستی سالمندی که قصد سفر دارد، مطمئن شوید.

  • عینک طبی؛
  • بالش گردنی؛
  • حوله و دستمال کاغذی؛
  • نسخه‌ یا مدارک پزشکی؛
  • دفترچه بیمه خدمات درمانی؛
  • اسپری ضد‌عفونی‌کننده دست؛
  • پوشینه بزرگسالان (درصورت لزوم)؛
  • کاغذی که دست‌کم ۲ شماره تماسِ همراهان سالمند روی آن نوشته شده باشد.

اکنون که صحبت از لوازمِ ضروری سفر کهنسالان در قطار مطرح شد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که کهنسالان نیازمند لباس بیشتری هستند؛ پس چند دست لباس برای احتیاط بردارید. این لباس‌ها بسته به فصلی که قصد سفر دارید، باید گرم‌تر باشد. در این بین از صندل و کفش راحتی نیز غافل نشوید. سالمندان با صندل یا کفش راحت، بهتر حرکت می‌کنند و آزادی عمل بیشتری در کوپه قطار دارند.

چند نسخه کپی از مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم، تهیه کنید. یکی از این نسخه‌‌ها را داخل چمدان سالمند قرار دهید. نسخه دیگر را برای آدرس مقصدی که سالمند عازم آن است،‌ ارسال کنید. نسخه آخر را نیز نزد خودتان نگه دارید. با این روش اگر سالمند، مدارک را گم کرد، این مدارک در مقصدی که عازم آن است در اختیار وی قرار می‌گیرد.

حفظ رژیم غذایی سالمندان در قطار

حفظ رژیم غذایی سالمندان در قطار

سالمندان رژیم‌های غذایی خاصی دارند. خوراکی‌های شور، دشمن کهنسالان هستند و غذاهای چرب برای آن‌‌ها سم است. وقتی از حفظ رژیم غذایی سالمندان در قطار صحبت می‌کنیم، منظور فقط خوردن نمک و چربی نیست. بعضی از کهنسالان، دندان‌های مناسبی برای خوردن غذاهای قطار ندارند. از طرف دیگر، خوراکی‌های فست‌فودی در رستوران قطار طرفداران زیادی دارد. این خوراکی‌ها کالری زیادی دارند و دیر هضم هستند؛ بنابراین کهنسالان در سفر با قطار باید از غذاهای فست‌فودی برحذر باشند.

غذا در قطار

اگر قصد همراهی یکی از عزیزانِ کهنسالِ خود را در قطار دارید، بهتر است غذایی حاوی فیبر در این سفر به همراه ببرید. فیبر، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. غذاهای حاوی امگا ۳، کلسیم، آهن و انواع ویتامین‌ها نیز گزینه‌ای مناسب برای کهنسالان به حساب می‌آیند. خوراکی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم را در بازه‌های زمانی ناهار، شام و صبحانه در اختیار سالمندان قرار دهید. در این بین از میان‌وعده نیز قافل نشوید.

در این مقاله انواع غذا مناسب سفر با قطار را برایتان آورده‌ایم: بهترین غذا برای سفر با قطار

توجه به تحرک سالمندان در قطار

توجه به تحرک سالمندان در قطار

یکی از نکات سفر افراد مسن با قطار که کمتر به آن توجه می‌شود، تحرک کهنسالان در قطار است. جالب است بدانید نشستن طولانی مدتِ سالمندان در یک مکان، عارضه‌های مانند لخته‌شدن خون را به دنبال دارد. سالمندان پس از نشستن طولانی روی صندلی، به‌راحتی نمی‌توانند حرکت کنند. از طرف دیگر نشستن طولانی‌مدت روی صندلی قطار، باعث تورم پای کهنسالان می‌شود. به همین دلیل تاکید می‌کنیم در حین سفر با قطار، حتماً‌ دست سالمندِ همراهِ خود را بگیرید و در راهروی قطار، قدم بزنید. این قدم‌زدن باید به گونه‌ای باشد که سالمندان تعادل خود را بر اثر تکان‌های قطار از دست ندهند. دست‌کم هر دو ساعت یک‌بار، کمی با همسفرِ سالمندتان در راهروی قطار قدم بزنید.

صبوری بیشتر با همسفرانِ سالمند

صبوری بیشتری با همسفرانِ سالمند خود داشته باشید

نکات سفر افراد مسن با قطار را باید تمام‌و‌کمال در نظر داشته باشید. یکی از این نکات که چندان مهم به نظر نمی‌رسد؛ اما اهمیت بسیاری دارد، صبوری با همسفران کهنسال است. سفر با قطار چندین ساعت طول می‌کشد. در این شرایط حوصله سالمندان زودتر سر می‌رود. از طرف دیگر به دلیل شرایط جسمی، کهنسالان سریع‌تر خسته می‌شوند. خسته‌شدن همسفران کهنسال، به‌هم‌ریختگی اعصاب آن‌ها را به دنبال دارد. افراد مسنی که در سفر همراه شما هستند را درک کنید و از رفتار آن‌ها خرده به دل نگیرید. سعی کنید برنامه سفر با قطار را به گونه‌ای ترتیب دهید تا زمان بیشتری داشته باشید. کمی زودتر به ایستگاه قطار بروید. در تمامی مراحل سوارشدن به قطار، دست همراهِ کهنسال خود را بگیرید.

می‌دانید که کهنسالان صبح خروس‌خوان از خواب بیدار می‌شوند و شب‌ها زود به خواب می‌روند. در صورت امکان، زمان سفر را به گونه‌ای تنظیم کنید که قطار شب حرکت کند. در این شرایط همسفر سالمندِ شما به‌راحتی می‌خوابد و صبح اول وقت برای رسیدن به مقصد سرحال و قبراق است. ناگفته نماند بعضی از سالمندان، به‌راحتی نمی‌خوابند. شرایط این گروه از افراد مسن در مسافرت با قطار وخیم‌تر می‌شود و بی‌خوابی به سرشان می‌زند. در این شرایط می‌توانید قبل از سفر، مشکل بی‌خوابی سالمند را با پزشک متخصص درمیان بگذارید. پزشک داروی خواب مناسبِ شرایط جسمی سالمند برای آرامش وی در سفر تجویز می‌کند.

خرید بیمه مسافرت برای افراد مسن

خرید بیمه مسافرت برای افراد مسن

خوشبختانه همه شرکت‌های راه‌آهن ایران اعم از بن ریل، صبا، جوپار، نورالرضا، غدیر، پردیس و غیره، مسافران را در حین سفر بیمه می‌کنند. با توجه به شرایط حساس سالمندان، شرط عقل این است که بیمه مسافرت جداگانه‌ای برای افراد مسن در قطار خریداری کنید. بیمه مسافرت، حوادث احتمالی سفر را پوشش می‌دهد. بیمه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، اختیاری است. با این حال بعضی از کشورهای خارجی، بیمه مسافرت را یکی از شرط‌های اخذ ویزا می‌دانند.

تعامل با مأموران ایستگاه راه‌آهن

تعامل با ماموران ایستگاه راه‌آهن از نکات سفر افراد مسن با قطار

بازرسی بدنی در حین ورود به ایستگاه راه‌آهن، فرایندی اجباری است. همان‌گونه که می‌دانید، این بازرسی با گذر از دستگاه‌های تشخیص فلز انجام می‌شود. از آنجایی که بسیاری از کهنسالان، پلاتین و دندان طلا در بدنشان دارند، دستگاه این اشیا را خطرناک قلمداد می‌کند. در نتیجه اگر سالمندی که همراه شماست، قسمتی فلزی در بدنش دارد، این نکته را با مامورین حراست ایستگاه راه‌آهن در میان بگذارید.

سفر سبک بار

سبک سفر کنید

نکات سفر افراد مسن با قطار را با نکته‌ای مهم به پایان می‌رسانیم که کمتر به آن توجه می‌شود. همان‌گونه که لوازم لازم سفرِ کهنسالان را برشمردیم، متوجه شده‌اید که دست‌کم یک چمدان کامل را باید به لوازم و لباس‌های سالمندان اختصاص دهید. بسته به شرایط جسمی سالمندی که همسفر شماست، ممکن است به حمل واکر، صندلی‌چرخ دارد و دیگر لوازم کمک‌سلامتی نیاز پیدا کنید. این لوازم در کنار اینکه جای زیادتری می‌گیرند، حمل‌و‌نقل دشواری دارند. به همین دلیل برای اینکه جلوی چالاکی شما در سفر گرفته نشود، لوازم غیرضروری را در سفری که سالمندی همراه شماست، کنار بگذارید. در این سفر تا جایی که امکان ندارد سبک مسافرت کنید. به لطف این شرایط، نیاز کمتری به حمل‌و‌نقل چمدان‌ها دارید و فرصت بیشتری برای رسیدگی به همسفرِ سالمندتان پیدا می‌کنید.

نکات سفر افراد مسن با قطار را تمام‌و‌کامل مطرح کردیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، شما و همسفرِ سالمندتان، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. در مقاله‌ای مجزا نیز سایر نکات ایمنی سفر با قطار را برایتان آورده‌ایم. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی برای مسافرت سالمندان با قطار دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

خواندن این دو مقاله هم خالی از لطف نیست:

نکات سفر کودکان با قطار

راهنمای سفر معلولان با قطار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.