پارک شهر تهران | بوستانی کهنسال در دل پایتخت

2

در دل شلوغی پایتخت، میان ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده و هوای خاکستری تهران، به‌راستی‌که اندکی تنفس در پارک‌های تهران مانند پارک شهر عجیب می‌چسبد. پارکی زیبا و سرسبز به وسعت 5 هکتار که قدیمی‌ترین بوستان شهر تهران است و اکنون بخش مهمی از تاریخ این شهر محسوب می‌شود. تمام خاطره‌بازها این پارک را می‌شناسند و با این پارک خاطره‌های زیادی دارند؛ مخصوصاً آن‌هایی که عاشق داستان‌های قدیمی هستند. این پارک با داشتن آکواریوم، موزه، باغ پرندگان، گونه‌های مختلف گیاهی و جاهای دیدنی دیگر، می‌تواند مکان مناسبی برای رقم‌زدن اوقاتی خوش باشد؛ مخصوصاً که از تمام نقاط تهران حتی با اتوبوس و مترو هم به‌راحتی می‌توانید به این پارک کهن‌سال بروید. با ره بال آسمان همراه باشید تا با یکدیگر به این پارک زیبا سری بزنیم.

مهم‌ترین جاهای دیدنی پارک شهر

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، پارک شهر تهران وسعتی 5 هکتاری دارد که دیدنی‌های زیادی را در خود جای داده و گزینه بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز سرگرم‌کننده با خانواده یا دوستان است. این پارک از شمال به پایانه و خیابان فیاض بخش، از سمت غرب به خیابان وحدت اسلامی، از جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و محله سنگلج و قورخانه منتهی می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید از ورودی‌های مختلف وارد این پارک شوید.

  • موزه صلح پارک شهر

موزه صلح پارک شهر

موزه صلح پارک شهر تهران جزو موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است که به‌منظور رواج‌دادن فرهنگ صلح در سراسر جهان تأسیس می‌شوند. در این موزه‌ها تلاش می‌شود با نشان‌دادن آثار ناگوار جنگ و خشونت بر انسان‌ها و محیط‌ زیست، از رخ‌دادن این امر شوم جلوگیری کنند. موزه صلح در سال 1386 توسط انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی تأسیس شد که تعدادی از جانبازان به‌عنوان راهنما در این موزه فعالیت می‌کنند. در موزه صلح می‌توانید از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه در جنگ‌ها دیدن کنید و با مصدومین جنگی هم‌صحبت شوید و به تجربه‌های خود بیافزایید. همچنین می‌توانید از کتابخانه صلح، گالری هنر صلح و کارگاه‌های آموزشی در رابطه با این موضوع استفاده کنید.

قیمت بلیطرایگان
ساعت بازدید09:00 تا 12:30 و 14:30 تا 17:00
زمان بازدیدهمه روزه به جز پنج شنبه ها، جمعه ها و ایام تعطیل
شماره تماس0216675694 و 021667310760
آدرسضلع شمالی پارک شهر
  • آکواریم پارک شهر

آکواریوم پارک شهر تهران یکی از جاهای دیدنی دیگری است که شما عزیزان می‌توانید از آن دیدن کنید. در این بخش شما می‌توانید با انواع ماهی‌های آب شیرین آشنا و مدت زمان طولانی سرگرم شوید؛ همچنین می‌توانید انواع ماهی و لوازم آکواریوم نیز خریداری کنید. ساختمان این آکواریوم طی جنگ ایران و عراق به‌عنوان یک پناهگاه با دو ورودی اصلی ساخته شد تا مردم در صورت لزوم به آن پناه ببرند که بعد از جنگ باهمت مسئولین به یک آکواریوم زیبا تبدیل شد.

قیمت بلیطرایگان
زمان بازدیدهمه روزه
شماره تماس02155608398 و 02155614815
آدرسضلع جنوب شرقی پارک شهر
  • باغ پرندگان

باغ پرندگان پارک شهر تهران

باغ پرندگان در مرکز پارک شهر تهران است و در سال 1388 تأسیس شد تا علاقه‌مندان به این پرندگان زیبا بتوانند به تماشای آن‌ها بپردازند و از آن لذت ببرند. این باغ در فضایی نزدیک به 5000 مترمربع با 8 قفسه وسیع و 2 محوطه باز ساخته شده است که گونه‌های مختلف پرندگان ازجمله: طوطی‌های برزیلی، هفت رنگ، سبز، آرا و رنگی، کبک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای زینتی، طاووس و بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی در این فضا قرار دارند. هزینه ساخت این محوطه نزدیک به 1 میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است که شامل محوطه‌سازی، فضای سبز و برکه، حصارکشی، روشنایی و… می‌شود.

  • دریاچه مصنوعی

دریاچه مصنوعی پارک شهر

یکی از دریاچه‌های مصنوعی کشور، دریاچه مصنوعی پارک شهر است که بیش از 20 سال در این نقطه از پایتخت زیبایی‌های خود را به رخ می‌کشد. منظره‌ای چشم‌نواز همراه با پیاده‌روی کنار این دریاچه زیبا در خنکای نسیم شب‌های بهاری، روح شما را نوازش می‌دهد. حتی می‌توانید با قایق روی آب گشت‌وگذاری داشته باشید و لحظاتی زیبا در دل پایتخت برای خود رقم بزنید. در کنار این دریاچه یک سایت پرنده نگری به همراه تجهیزات موردنیاز ازجمله: دوربین دوچشمی، تلسکوپ و کتاب راهنمای پرندگان وجود دارد که در سال 1393 تأسیس گردید و با برگزاری تورهای رایگان پرنده‌نگری، دوستداران پرندگان می‌توانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند. این پارک در ایام مختلف سال میزبان 40 گونه پرنده می‌شود که از انواع پرندگان ساکن، مهاجران زمستانی و تابستانی و مهاجران عبوری هستند.

  • کتابخانه پارک شهر

کتابخانه پارک شهر تهران

کتابخانه پارک شهر تهران در واقع قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بخش این پارک است که در آن از کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نگه‌داری می‌شود. این کتابخانه بیشتر از 32000 جلد کتاب دارد و از بخش‌های مختلف شامل بخش امانات، مرجع، نشریات، ایثارگران، خدمات فنی، پیک فرهنگ و بخش کودک ساخته شده است. اعضای فعال کتابخانه بیش از 8500 نفر (در بخش‌های مختلف) می‌باشند. بخش کودک در کتابخانه بسیار موردتوجه خانواده‌های فرهنگی قرار گرفته است؛ چراکه می‌توانند نظاره‌گر کشف حقیقت توسط کودکان زیر 14 سالشان باشند و از آن لذت ببرند.

قیمت بلیطرایگان
ساعت مراجعه08:00 تا 20:00
شماره تماس۵۵۱۵۲۳۱۲ داخلی ۱۱۶
آدرسضلع جنوب غربی پارک شهر

سایر جاذبه‌های پارک شهر

  • ساعت بزرگ مرکزی
  • تندیس طاووس
  • آب‌نما
  • تندیس شیر سنگی
  • نماد قربانیان سلاح شیمیایی در میدان مرکزی پارک

تفریحات پارک شهر

  • دوچرخه سواری و پیاده‌روی

سنگ‌فرش و پیاده‌روهای زیبای پارک موقعیت بسیار مناسبی برای پیاده‌روی و لذت‌بردن از هوای پاکیزه این مکان را فراهم آورده است. همچنین می‌توانید از دوچرخه‌سواری در این مکان لذت ببرید؛ البته در حال حاضر ایستگاه دوچرخه‌های اجاره‌ای این پارک فعالیت نمی‌کنند ولی می‌توانید با دوچرخه‌های شخصی‌تان گشتی خاطره‌انگیز در این مکان داشته باشید.

  • امکانات تفریحی کودکان

همه ما بعد از شنیدن نام پارک به یاد کودکی و بازی‌های شیرینمان در آن محل می‌افتیم؛ قطعاً یکی از تفریحات لذت‌بخش کودکان همین لحظاتی است که در یک پارک سپری می‌شود؛ پس چه جایی بهتر از پارک شهر؟! در این پارک، زمین‌های بازی به‌همراه تمام وسایل بازی و یک چرخ‌وفلک کوچک برای بازی و خوش‌گذرانی کودکانتان ساخته شده است.

  • عکاسی

پیداکردن یک محل مناسب و سرسبز جهت عکاسی، آن هم در شهر پر از آسمان‌خراش تهران، به‌مراتب می‌تواند کار سختی باشد. اینجاست که مکانی مانند پارک شهر می‌تواند به داد عکاسان برسد و یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی باشد. این پارک در هر فصل جلوه‌ای منحصربه‌فرد دارد و هرزمانی که به این پارک مراجعه کنید با منظره‌ای زیبا روبه‌رو خواهید شد.

  • پیک‌نیک

جوش‌وخروش و فعالیت یکی از مشخصه‌های جدانشدنی پایتخت ایران است؛ حال در این میان برای رفع خستگی و تمدید انرژی در آخر هفته‌ها می‌توانید همراه خانواده یا دوستانتان به‌صرف صبحانه‌ای مقوی یا نهاری لذیذ یا حتی شامی سبک و خوشمزه به پارک شهر بروید و دور هم اوقاتی خوش را بگذرانید.

امکانات پارک شهر تهران

  • امکانات عمومی

  1. نمازخانه
  2. سرویس بهداشتی
  3. سفره‌خانه
  4. مرکز بهزیستی
  5. دفتر محیط‌زیست
  6. خانه فرهنگ بهشت
  7. مهدکودک بهزیستی
  8. دفتر انتظامات و اجراییات
  9. آمفی‌تئاتر سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران
  • امکانات ورزشی
  1. مجموعه ورزشی در ضلع شمال غربی پارک با امکان ارائه خدمات به نابینایان
  2. سالن ورزشی مخصوص بانوان
  3. وسایل ورزشی در فضای باز
  4. برگزاری برنامه ورزش‌های گروهی
  5. میزهای پینگ‌پنگ
  6. ایستگاه اجاره دوچرخه (تا اطلاع ثانوی غیرفعال)
  • امکانات ویژه معلولان

راهرو برای معلولین

  1. ورودی و مسیرهای مناسب‌سازی‌شده
  2. آبخوری
  3. سرویس بهداشتی
  4. وسایل ورزشی
  5. گذرگاه‌های ویژه
  6. ارائه خدمات ورزشی به نابینایان

تاریخچه پارک شهر

محله‌ای به‌نام سَنگِلَج در طهران قدیم وجود داشت که یکی از پنج محله اصلی تهران در دوره ناصری به‌شمار می‌رفت که در زمان صدارت امیرکبیر به وجود آمد. این محله از ضلع جنوبی پارک، خیابان بهشت تا بازار قوام‌الدوله و از غرب تا خیابان وحدت اسلامی و ۳۰ تیر و از شرق تا خیابان خیام را در بر می‌گرفت و آثاری چون بازارچه قوام‌الدوله، دروازه قزوین و دروازه محمدیه را در خود جای می‌داد.

رضاخان، پس از به‌قدرت رسیدن، تمام خانه و کاشانه این محله را خرید و با خاک یکسان کرد. او ادعا داشت که چاه‌های فاضلاب این محل و لوله‌کشی‌نشدن آب در پایتخت و مرتبط‌شدن آن با قنات، باعث آلوده‌شدن سایر محله‌ها می‌شود و با خراب‌کردن این محله جلوی این اتفاق گرفته خواهد شد. عده‌ای به این باورند که رضاخان قبل از به‌قدرت رسیدن در این محله زندگی می‌کرده و دلیل خراب‌کردن این محله هم به این دلیل است که کسی محل زندگی‌اش را نبیند. پس از آن، رضاخان دستور درخت‌کاری در این محل را داد و سَنگِلَج را به باغی زیبا تبدیل کرد. قسمت شرقی این باغ توسط شهرداری و قسمت غربی آن توسط وزارت کشاورزی تهران اداره می‌شد که پس از سال 1328 اداره کامل باغ به شهرداری سپرده شد. در این زمان، رضاشاه دستور ساخت اولین پارک تهران در این منطقه را داد و طرح و نظارت اجرای آن در سال 1332 به مهندسان رحمانی و کاظمی سپرده شد؛ سرانجام در سال 1339 درب این بوستان به روی مردم گشوده شد.

هنوز هم می‌توانید دیوارها و حصارهای به‌جامانده از گذشته را در اطراف این پارک ببینید؛ به سفری تاریخی بروید و با تمام وجودتان معنای قدیمی‌ترین پارک تهران را متوجه شوید. یک قانون مهم و مخصوص درباره این پارک وجود دارد آن‌هم این است که هر نوع ساخت و سازی حتی دولتی در این مکان ممنوع می‌باشد و در تبصره آن این حکم درباره سایر میدان‌ها و پارک‌ها نیز صادق است. این قانون سرآغازی برای به رسمیت شناختن بوستان‌های شهری به‌عنوان اموال عمومی بود.

راه دسترسی به پارک زیبای شهر تهران

آدرس: تهران، خیابان وحدت اسلامی

  • ماشین شخصی: برای رفتن به این پارک زیبا با خودروی شخصی، حتماً به طرح ترافیک توجه کنید چراکه این پارک در این محدوده قرار دارد.
  • مترو: ساده‌ترین راه رسیدن به پارک، مترو است. می‌توانید در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) که در تقاطع خط 1 و 2 قرار دارد پیاده شوید و در خیابان امام خمینی (ره) به سمت غرب حرکت کنید. پس از ورود به خیابان خیام جنوبی به ورودی قورخانه پارک می‌رسید. همچنین با استفاده از خط ۲ مترو می‌توانید به ایستگاه حسن‌آباد بروید و از درب خیابان وحدت اسلامی خارج شوید. سپس به سمت جنوب پیاده‌روی کنید تا پس از چند دقیقه پارک را ببینید.
  • اتوبوس: برای رفتن به این پارک با اتوبوس باید اتوبوس مسیرهای گذرنده از پارک که معمولاً به پایانه فیاض بخش می‌روند را انتخاب کنید.
  • بی‌آر‌تی‌: با استفاده از خطوط بی آر تی خیابان ولیعصر همچون راه‌آهن – تجریش می‌توانید به ایستگاه دکتر حسابی بروید و بعد از واردشدن به خیابان امام خمینی (ره)، به سمت شرق حرکت کنید تا به پارک شهر برسید.

نمایی پاییزی از پارک شهر تهران

پارک شهر که مانند پارک ساعی از زیباترین پارک های تهران است یکی از بهترین مکان‌های درون پایتخت است که می‌توانید اوقاتی خوش در آن‌جا بگذرانید و با دیدنی‌های بسیار زیاد پارک خود را سرگرم کنید. اگر گذرتان به این بوستان زیبا افتاد فراموش نکنید که تجربه‌هایتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

 

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. فرزاد می گوید

    اونقدی که تعریفش رو کردید زیبا نیست و در حد یه پارک معمولی هستش

  2. h.r.asadi می گوید

    ممنونم بابت محتوای ارزشمند و مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتید. پارک شهر تهران از قدیمی ترین پارک های تهران هست و بسیار زیباست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.