پارک ساعی تهران | آرامشی میان دو خیابان شلوغ

2

بعضی مکانها مانند پارک ملت، برج آزادی، برج میلاد یا بازار تجریش نماد تهران هستند و هیچ شهروند تهرانی نیست که حتی اگر به این مکانها سری نزده، نامش را نشنیده باشد. حتی ساکنین شهرهای دیگر یک سفر تفریحی به تهران را با بازدید اسامی نام برده شده و امثال آنها تعبیر می‌کنند. شاید مکانهای تفریحی مانند موزه یا سینماهایی با سالن اکران بزرگ و مجهز طرفداران خاصی داشته باشد؛ اما پارک ها جزو تفریحگاه‌هایی هستند که می‌توانند مورد توجه همه‌ مسافران و شهروندان قرار بگیرند. از جمله پارک های معروف، قدیمی و بزرگ تهران پارک ساعی است که در زیباترین و طولانی‌ترین خیابان تهران یعنی خیابان ولیعصر قرار دارد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

پارک ساعی کجاست؟

پارک ساعی در منطقه‌ی 6 تهران و در خیابان ولیعصر واقع شده و دارای 12 هکتار مساحت است. ساخت پارک ساعی 10سال به طول انجامید و نهایتا در سال 1352 پایان یافت. قبل‌تر از این بازه، مکانی که اکنون بوستان ساعی نامیده می‌شود توسط مهندس ساعی درختکاری شده بود. پس از آن ایشان این فضا را در اختیار وزارت کشاورزی قرار دادند. نهایتا مالکیت این زمین به شهرداری واگذار شد. استاد محجوبی طراحی پارک ساعی را عهده دار شد و نتیجه این ذهن خلاق و هنرمند بوستانی این چنین زیبا و محبوب گردید. گفتنی‌ است به دلیل اهمیتی که مهندس ساعی به درخت و درختکاری می‌دادند تندیسی از ایشان در حالی که بر روی نیمکتی نشسته و منظره پارک را تماشا می‌کنند ساخته شده و در پارک، نزدیک درختان قرار گرفته است؛ با این معنا که ایشان تا ابد از درختان پارک مراقبت خواهند کرد 🙂

پوشش گیاهی و باغ وحش پارک ساعی

پوشش گیاهی پارک ساعتی

در محوطه پارک برکه، آبشار، جوی آب و زمین های بازی ساخته شده که زیبایی آن را چندین برابر کرده است. پوشش گیاهی پارک به شدت متنوع است و شامل درختانی از جمله سرو شیرازی، سرو نقره ای، چنار، کاج، سرو تیریزی، برگ بو، افرا، سرو بادبزنی، سرو تبری، نارون، یاس وحشی، ماگنولیا، سدروس، ژنیگو، زالزالک، سیب و گردو است. با وجود فضای محدود و ساخته دست انسان، پارک ساعی میتواند احساس لذت‌بخش بودن در یک جنگل بکر و زیبا را برایتان تداعی کند. پارک ساعی دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، آب‌خوری، دکه فروش خوراکی و نوشیدنی، زمین بازی، میز و صندلی شطرنج، استخر و فواره های زیبا و خاطره انگیز، پیست اسکیت، فوتبال دستی، سرای محله و باغ وحشی متشکل از گونه‌های محدود پرندگان و خزندگان است که برای کودکانتان می‌تواند به شدت جذاب و سرگر‌م‌کننده باشد و تجربه‌شان از پارک رفتن را از تاب و سرسره و فضای سبز، قدری گسترش دهد. شاید نامگذاری باغ وحش روی این بخش از پارک که به باغ ژاپنی معروف است با وجود قفس ها و آلاچیق های محدود و گونه های انگشت شماری که در آنها نگهداری می‌شود کمی اغراق آمیز باشد اما همین گونه های محدود شامل پرندگان زیبایی چون طاووس، قو و طوطیهای وحشی هستند که تماشای آنها از فاصله‌ی نزدیک حتی برای بزرگسالان نیز جذاب است. لاک پشت، قوچ، غاز، مرغابی، مرغ عشق، فنج، خرگوش، خوکچه هندی، و سنجاب از دیگر حیواناتی هستند که در این مجموعه نگهداری می‌شوند و می‌توانید بدون پرداخت ورودی یا تهیه‌ی بلیت به تماشا و غذا دادن به آنها بپردازید.

توجه به جزئیات در مسیرهای پارک ساعی

مسیرهای پارک ساعی تهران

در طول مسیرهای پیاده‌روی پارک، آلاچیق هایی برای پیک نیک های مختصر و دوستانه تعبیه شده است که تعدادشان نیز کم نیست و در مناسبتهای شلوغ مثل سیزده بدر میزبان خانواده های بیشماری هستند. همچنین مجسمه هایی از حیوانات با جزئیات دقیق ساخته شده است که علاوه بر تلاش در شبیه سازی پارک به جنگل، جنبه یادگیری نام و گونه های متنوع حیوانات به کودکان شما را نیز دارد.

ویدیوی جذاب از پارک ساعی

جذابیت های فرهنگی مجموعه پارک ساعی

زیبایی های پارک ساعی

علاوه بر جذابیت هایی که گفته شد فرهنگسرای بانو نیز در این پارک واقع شده که دارای کلاس های آموزشی در زمینه‌ی نقاشی، موسیقی و … است. همچنین دارای سالن کتابخانه، نگارخانه و سینما نیز می‌باشد. در کنار لذت از فضای سبزی بی نظیر و استفاده از امکانات تفریحی، می‌توانید در این مجموعه‌ی کامل و بی‌نقص ساعاتی را نیز به پرورش مهارتهایتان بپردازید و پس از کمی تفریح و سرگرمی زمانی را به آموزش و یادگیریتان اختصاص دهید. حال که صحبت از آموزش و یادگیری شد گفتنی ست در بخشی از پیست اسکیت، آموزش این ورزش مفرح نیز برای علاقمندان ارائه می‌شود.

ورودی های پارک ساعی

پارک ساعی تهران

پارک ساعی دارای 7 درب ورودی ست که از یکدیگر فاصله داشته و تقریبا پاسخگوی ورود به سرتاسر وسعت 12 هکتاری پارک است. ضلع شمالی پارک دارای دو درب ورودی ست که به منظور ورود سواره های خدماتی تعبیه شده است. درحاشیه شرق دو درب و در غرب پارک نیز درب غربی قرار گرفته است و ورودی اصلی نیز در بخش شمالی پارک و میان درب‌های شرقی و غربی است. دو خیابان اصلی ولیعصر و خالد اسلامبولی که از غرب و شرق پارک را محصور کرده اند از طریق دو درب اصلی پارک و در مسیر باغ راههای داخلی به یکدیگر منتهی می‌شوند. درب اصلی در غرب و برخیابان ولیعصر است که از سطح زمین اختلاف ارتفاع نسبتا زیادی دارد و با راهی پلکانی آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد. درب اصلی شرقی نیز با معماری خاصی آجرکاری شده و در مجاورت خیابان خالد اسلامبولی قرار گرفته.

آرامشی میان دو خیابان شلوغ

آرامشی میان دو خیابان شلوغ تهران

درست وسط هیاهو و ازدحام دو خیابان شلوغ، وقتی که تصور می‌کنید سر و صدا و شلوغی الان است که امانتان را ببرد، کافی‌ست اطراف خود را با دقت بیشتری نگاه کنید و پناهگاه سرسبز و آرام ساعی را پیدا کنید. به محض قدم گذاشتن در طبیعت زیبای پارک، صدای پرنده ها، فواره ها و بازی کودکان جایگزین صدای بوق ماشین ها خواهد شد. این طبیعت گردی جذاب را از خودتان دریغ نکنید و هر از چندگاهی خودتان را به یک پیاده روی هرچند کوتاه اما پر لذت در میان باغ راههای زیبا مهمان کنید. تماشای منظره کم نظیر طبیعت و برکه‌ پرندگان را نصیب نگاهتان کنید، سپس سری به زمین بازی کودکان بزنید که انرژی و سرزندگی در آن موج می‌زند!

مسیر دسترسی پارک ساعتی

دسترسی پارک از هر کجا از تهران که باشید بسیار راحت است، موقعیت دقیق پارک ساعی به این گونه است که از سمت غرب به خیابان ولیعصر می‌رسد و از سمت شرق به خیابان وزرا منتهی می‌شود.  قرار گرفتن پارک در خیابان ولیعصر باعث شده تا در مسیر ایستگاه بی آرتی BRT قرار بگیرد و دسترسی به این مکان را برای همه‌ی شهروندان خصوصاً آنهایی که مشکلات جای پارک مهمترین دغدغه‌شان برای رفتن به یک مکان تفریحی محسوب می‌شود، آسان کند. اتوبوس‌های بی آرتی که از راه آهن تا تجریش و یا پارک وی حرکت می‌کنند در نزدیکی پارک ایستگاه دارند می‌توانید در ایستگاه آبشار و یا پله‌ی سوم پیاده شوید و تا درب ورودی پارک کمی پیاده روی کنید علاوه بر این می‌توانید خودتان را میدان ونک برسانید و از آنجا سوار تاکسیهای خطی پارک ساعی شوید.

قدم‌زدن در پارک ساعی، کنار برکه‌ای زیبا که چند قوی سفید در آن شنا می‌کنند به شما این حس را می‌بخشد که انگار از شهر و تمام دغدغه‌ها و شلوغی‌هایش دور شده‌اید و درست در همین لحظه با خود می‌گویید اینجا زیباترین نقطه تهران است! اگر به این پارک رفتید، با ثبت خاطرات خود در ره بال آسمان، ما را در شادی خود سهیم کنید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. فاطمه سرابی می گوید

    پارک ساعی تهران از پارک دلخواه منه هر وقت میرم سمت میرداماد یه سری هم پارک ساعی میرم

  2. احسان می گوید

    خیلی زیباست حتما رفتید به لاک پشت ها سر بزنید:))))

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.