دشت ارژن |‌ دیدن شیراز و دشت بی‌مثالش

2

شیراز دوست‌داشتنی قلب تپنده گردشگری ایران است. زمانی که شرایط مهیاست و همه چیز برای پذیرش گردشگران فراهم به نظر می‌رسد، عده کثیری از گردشگران خارجی راهی این شهر زیبا می‌شوند و شیراز هم در عشوه‌گری و ابراز زیبایی‌هایش به دنیا کم نمی‌گذارد. اما فقط خود این شهر زیبا و شاعرانه نیست که بازدیدش (دست‌کم از نظر ما) برای هر کسی واجب است، دور و اطراف آن هم دیدنی‌های فراوانی دارد. مثلا دشت ارژن را در نظر بگیرید. این دشت زیبا بین شیراز و کازرون قرار دارد. اگر دلتان لک می‌زند برای دیدن دشتی زیبا و فراخ حتما با ما همراه باشید.

دشت ارژن کجاست؟

گله گوسفند در دشت ارژن

دشت ارژن مکانی سبز و پهناور است. حیوانات متعدد و متنوعی در آن زندگی می‌کرده و همچنان می‌کنند. دلیل عمده این تنوع، وجود آب‌وهوایی مطلوب است. هر چند برخی گونه‌های خاص مانند شیر ایرانی دیگر در آن دیده نمی‌شود؛ اما هنوز هم حیواناتی نظیر آهو و گوزن در این مکان زندگی می‌کنند. یکی از نکات دلخراش درباره این دشت و تمام نقاط طبیعی دیگر ایران، رسیدگی‌نکردن و عدم همراهی بشر با آنهاست.

دشت ارژن از نواحی حوالی شیراز است. این دشت همسایه دیگری هم دارد؛ کازرون. مجاورت دشت با کوه‌های زاگرس هم به جریان داشتن آب‌وهوایی خوب و عالی در آن کمک می‌کند. دشت ارژن فقط به خاطر سرسبزی و زیبایی‌هایی مانند وجود حیوانات مختلف مشهور نیست؛ بلکه نزدیکی برخی آثار تاریخی و دریاچه‌ای به همین نام هم از دیدنی‌های آن به شمار می‌رود.

طبیعت زیبای دشت ارژن

به نظر می‌رسد که بشر خودخواه هنوز متوجه نشده، آسیب‌رساندن به طبیعت و بی‌توجهی به آن به تدریج و بی‌صدا جان خود او را خواهد گرفت. این غفلت‌ها مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که در درجه نخست، قربانیان آن خود آدم‌ها هستند. در هر حال، یکی از نتایج راه‌ نیامدن انسان‌ها با طبیعت در دشت ارژن، از بین رفتن شیر ایرانی بیشه‌های سبز شیرازی بوده است. چیزی جز ابراز افسوس نمی‌توان گفت، می‌توان؟

درباره پوشش گیاهی و درختان موجود در دشت هم باید بدانید که این منطقه پر از درختان بلوط، زالزالک و بادام است. اگر در فصل‌های سرد سال به ارژن بروید با زمینی فراخ و پوشیده از گل‌های نرگس روبه‌رو خواهید شد. عطر نرگس‌ها شما را مست خواهند کرد. اگر اهل عکس و عکاسی باشید هم که دیگر انگار پا به بهشت گذاشته‌اید. قطعا قاب‌های زیبایی از پاییز و زمستان دشت ارژن در دوربین‌تان ثبت خواهد شد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:

دریاچه دشت ارژن

دریاچه ارژن در نزدیکی دشت هم یکی دیگر از دلایلی است که به دیدنی‌تر شدن این منطقه کمک می‌کند. دریاچه‌ای با وسعت حدود دوهزار هکتار را در نظر بگیرید؛ دریاچه‌ای زیبا که باران آن را پُر می‌کند و البته برای پرشدن آب خود از رودخانه دالکی هم کمک می‌گیرد. دریاچه ارژن در کنار کوه و در همسایگی با دشت، نمای آرامش‌بخشی پیدا می‌کند. نمای آرامش‌بخشی که جان می‌دهد برای گردشی طولانی با دوستان یا خانواده. البته اگر تنها هستید هم روی این منطقه زیبا به عنوان مکانی برای تمدد اعصاب و کسب آرامش حتما حساب کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت ارژن

  • آبشار چرونیز

آبشار چرونیز در دشت ارژن

آبشار چرونیز که با نام آبشار ارژن هم معروف است، از صخره‌هایی بلند جاری می‌شود. صخره‌هایی با آبی روان از پستی و بلندی‌هایشان که در فصول سبز سال، نمایی به شدت جذاب در آن منطقه به وجود می‌آورند. البته زمستان‌های آبشار چرونیز هم زیبایی‌های خود را دارد و می‌توان شاهد قندیل‌هایی بود که نمایی فانتزی به صخره‌ها می‌دهند. صخره‌ها در همراهی با قندیل‌ها شبیه سرزمین یخی در انیمیشن‌ها می‌شوند.

  • دریاچه پریشان

دریاچه پریشان در شیراز

در ۶۰ کیلومتری دشت ارژن هم دریاچه دیگری وجود دارد به نام دریاچه پریشان. این دریاچه هم در حصار کوه‌ها قرار گرفته و سبزی دور و اطرافش باعث می‌شود تا مکانی ایدئال برای تفریح و گردش‌گری باشد. آب دریاچه پریشان که به نام فامور هم مشهور است، آبی شیرین به شمار می‌رود.

پریشان ماهی هم دارد و اگر اهل ماهی‌گیری باشید، امکان ماهی‌گیری برایتان فراهم است. یادتان باشد که سر زدن به طبیعت در ماه‌های نخست سال به ویژه فروردین و اردیبهشت، حس و حال دیگری دارد و معمولا زیبایی و طراوت آن شگفت‌انگیزتر از زمان‌های دیگر سال است. پس اگر قصد بازدید از دریاچه پریشان و دشت ارژن را دارید، حتما به سفر به آنها در فصل بهار فکر کنید.

  • شهر باستانی بیشاپور

در نزدیکی دشت ارژن یعنی تقریبا در ۶۵ کیلومتری آن، شهری باستانی به نام بیشاپور وجود دارد. قدمت بیشاپور به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. از روی سنگ‌نبشته‌ها و نقوش به‌جامانده روی سنگ‌ها و صخره‌های این شهر باستانی، اطلاعات بسیاری درباره گذشته‌های این مکان ارزشمند کسب شده است. اطلاعاتی که نشان می‌دهند، بیشاپور شهری با معماری و مدیریت پیشرفته‌ای بوده و تمدن شهری در آن در جریان بوده است.

با رفتن به دشت ارژن با یک تیر به چند نشان می‌زنید. یعنی هم طبیعت را می‌بینید و هم با تاریخ دیداری تازه می‌کنید. در این طبیعت زیبا هم از دریاچه تا دشت در مقابل چشمانتان نمایان خواهد شد.

رستوران‌ های دشت ارژن

رستوران دشت ارژن

رستوران‌های متنوعی هم در حوالی دشت وجود دارند که می‌توانید در گردش‌تان به این دشت به آنها سری بزنید و تفریحتان را تکمیل کنید. به این رستوران‌ها بروید و با غذاهای سنتی ایرانی از خودتان پذیرایی کنید. نمی‌دانیم که شما هم با ما هم‌عقیده هستید یا خیر؛ اما انگار هیچ گردش و تفریحی بدون رسیدگی به شکم تکمیل نیست. رستوران‌هایی با امکانات مناسب و سطح نظافت و کیفیت مطلوب در دشت ارژن وجود دارند و برای امتحان‌کردن غذاهایشان می‌توانید راهی آنها شوید.

امکانات دشت ارژن

همان‌طور که گفته شد، دشت و روستای ارژن در مجاورت و همسایگی هم قرار دارند. اگر به این دشت سر بزنید، امکان بازدید از بازارهای محلی روستا هم برایتان فراهم خواهد بود. به‌طور کلی، بازدید از بازارهای محلی هر شهر و استانی، حال و هوای بسیار خوشی دارد. چون بازارهای محلی، آینه تمام‌عیاری از فرهنگ و سبک زندگی مردمان هر منطقه هستند.

در بازارهای ارژن هم می‌توانید با انواع محصولات خوراکی محلی آشنا شوید. گل سرسبد این محصولات، لواشک و ترشی‌جاتی هستند که مطمئنا خواندن درباره آنها هم در همین لحظه دهانتان را آب انداخته‌ است. این‌طور نیست؟

مسیر دسترسی

فاصله دشت ارژن تا شیراز حدود ۶۰ کیلومتر عنوان می‌شود. وجود آبشاری زیبا و مرتفع هم از نکات دیگری است که دشت ارژن را به عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگری حوالی شیراز معرفی می‌کند.

حرف آخر

دشت زیبای ارژن در شیراز

در گردشگری به ویژه ایران‌گردی خلاق باشید. یعنی چه؟ یعنی همیشه به دنبال مسیرها و مقاصدی باشید که ارزشمندند اما کمتر دیده شده‌اند. برای شناخت چنین مکان‌هایی نیاز به مطالعه دارید. مطالعه بیشتر به شما کمک می‌کند تا نقاط مختلف ایران زیبا را بشناسید، ببینید و بتوانید در زمان‌های مناسب به آنها سر بزنید. دشت ارژن و زیبایی‌هایش را هم فراموش نکنید و همین حالا، در دفترچه یادداشت‌تان نامش را بنویسید تا در فرصتی مناسب راهی آنجا شوید.

اگر تجربه بازدید از دشت ارژن را دارید، حتما این موضوع را با ما و همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید. دشت ارژن از نزدیک چگونه است؟ اگر هم هنوز این دشت زیبا را ندیده‌اید، نظرتان را درباره مقاصد تفریحی و طبیعی این‌چنینی به ما بگویید. دوست دارید به زودی راهی این دشت دیدنی شوید؟

دشت ارژن از نواحی حوالی شیراز است.

آبشار چرونیز، دریاچه پریشان و شهر باستانی بیشاپور.

فصل بهار بهترین زمان سفر به دشت ارژن است.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. جلیل می گوید

    آبشارش واقعا معرکست معرکه

  2. davoud می گوید

    مکانی زیبا و پر از جاهای دیدنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.