دریاچه پریشان کازرون | قایق‌سواری در هوای آفتابی

0

وقتی صحبت آب به میان می‌آید، آبادانی هم به ذهن خطور می‌کند. تردیدی نیست که آب با خود اسراری به همراه دارد که در طبیعت جلوه خاصی به خود می‌گیرد. دریاها، دریاچه‌ها، آبشارها، رودخانه‌ها و چشمه‌سارها از مظاهر جلوه‌گری آب در طبیعت محسوب می‌شود. دریاچه‌ها از جمله پدیده‌های شگفت‌انگیز و چشم‌نواز در طبیعت‌اند که در زیر پرتوهای خورشید رنگ آبی خیال‌انگیزی به خود می‌گیرند و چشمان رهگذران را به خود جلب می‌کنند. یکی از این دریاچه‌های حیرت‌انگیز دریاچه پریشان کازرون است. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این پدیده طبیعی چشم‌نواز بیشتر آشنا شویم.

دریاچه پریشان کجاست؟

دریاچه پریشان در شهرستان کازرون در استان فارس جا خوش کرده است. برای رفتن به این دریاچه باید خودتان را به فارس و کازرون برسانید. پس از آن، با طی مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر به طرف شرق شهر کازرون، به این دریاچه دسترسی پیدا خواهید کرد.

این دریاچه در میان کوه‌ها محصور شده است. به‌طوری که فاصله این دریاچه به کوه‌های شمال و جنوب آن به‌ترتیب حدود ۵ کیلومتر و ۵۰۰ متر می‌شود.
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با دریاچه پریشان کازرون | دریاچه‌ای تماشایی و زیبا

نمایی از تالاب بین‌المللی پریشان

دریاچه پریشان از نوع آب شیرین است و یکی از جاهای دیدنی کازرون محسوب می‌شود. مساحتش نیز حدود ۴۳۰۰ هکتار است. این دریاچه به‌علت تکتونیک صفحه‌ای در پوسته زمین در میلیون‌ها سال پیش پدید آمده است. به‌طوری که با گذشت میلیون‌ها سال، همچنان وضعیت کلی خود را حفظ کرده است.

جالب است بدانید این دریاچه زیستگاه ماهیان متنوعی است. در این دریاچه، ماهیانی همانند ماهی پرک، ماهی سرخه، ماهی آب شیرین، ماهی زردک به حیات خود ادامه می‌دهند. علاوه بر این، در سال ۱۳۸۶، برخی از گونه‌های ماهی وارداتی همانند آمور، کپور و فیتوفالک هم به دریاچه اضافه شده است.

دریاچه پریشان کازرون یک اکوسیستم طبیعی است که یگانه دریاچه آب شیرین فلات ایران به شمار می‌رود. عمق این دریاچه متغیر است، از ۳٫۵ تا ۵ متر. این دریاچه منطقه‌ای حفاظت‌شده شمرده می‌شود که به‌عنوان تالاب بین‌المللی هم به ثبت رسیده است.

تنوع گیاهی و جانوری دریاچه | دیدنی و حیرت‌انگیز

نمایی از گونه‌های گیاهی دریاچه پریشان

تنوع گیاهی و جانوری دریاچه پریشان در نوع خود دیدنی است. کافی است از شمال تا جنوب دریاچه را تماشا کنید تا از دیدن گونه‌های گیاهی نمک‌دوست که از خانواده کنوپودیاسه است حیرت‌زده شوید. جای‌جای این تالاب بستر رشد و حیات این گونه گیاهی است که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

دریاچه پریشان محل زندگی برخی گونه‌های پرندگان همانند دراج و گاوچرانک و هم‌چنین برخی جانوران همچون لاک‌پشت است.

لذت قایق‌سواری در دریاچه | روان روی آب‌هایی آرام

نمایی از قایق سواری دریاچه پریشان

اگر در موقعی از سال به دریاچه بروید که هوا نیز خوب باشد، از قایق‌هایی که در کنار دریاچه قرار دارد برای گشت‌زنی می‌توانید استفاده کنید. کافی است به محلی که قایق‌ها در آن قرار دارند بروید و با پرداخت هزینه آن از قایق‌ها استفاده کنید. وقتی با قایق روی دریاچه پارو می‌زنید و اطراف را می‌نگرید، احساس بسیار به‌یادماندنی و لذت‌بخشی را تجربه می‌کنید.

عکاسی در اطراف دریاچه | خاطراتی شیرین و ماندگار

نمایی از عکاسی در دریاچه پریشان کازرون

اگر قصد رفتن به دریاچه پریشان و بازدید از آن را کرده‌اید، عکاسی از لحظات به‌یادماندنی و دوست‌داشتنی آن لذت بسیاری را به شما می‌دهد. به این منظور، در زیر آسمان آبی و در کنار دریاچه بایستید و از خودتان و اعضای خانواده و سایر همراهانتان عکس‌های یادگاری بگیرید. سپس این عکس‌ها را در آلبوم عکس‌های یادگاری نگهداری کنید. هر بار که آن‌ها را می‌بینید، خاطرات شیرین سفرتان به دریاچه پریشان زنده می‌شود.

وضعیت کنونی دریاچه پریشان | دریاچه پریشان خشک شد؟

نمایی ازوضعیت کنونی دریاچه پریشان کازرون

متأسفانه بخش عمده‌ای از مساحت این دریاچه در حال خشک‌شدن است؛ زیرا بر اثر خشکسالی‌های متوالی و کاهش آب ورودی به‌وسیله چشمه‌ها آب این دریاچه نسبت به گذشته‌ها بسیار کم شده است. البته هنگام بارش‌ها بعضی از چشمه‌ها که به دریاچه وارد می‌شوند آب را افزایش می‌دهند؛ اما با گرم‌شدن هوا آب این چشمه‌ها خشک می‌شود.

علاوه بر این‌ها، به‌علت اقداماتی همانند عملیات جاده‌سازی، قسمت عمده‌ای از نیزارهای پیرامون دریاچه هم در حال ازبین‌رفتن است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

تفریحات و جاهای دیدنی نزدیک دریاچه پریشان

با رفتن به استان فارس و بازدید از دریاچه پریشان، بی‌شک مایل خواهید بود از دیگر جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک به آن هم بازدید کنید و در آن‌ها به تفریح بپردازید. ازاین‌رو، در ادامه مقاله، به‌طور مختصری چنین جاهای دیدنی و تفریحی را معرفی می‌کنیم.

  • دریاچه ارژن | زیستگاه فصلی پرندگان مهاجر

نمایی از دریاچه ارژن

دریاچه ارژن در دشت ارژن از جمله جاهای دیدنی استان فارس است که در بازدیدتان از دریاچه پریشان می‌توانید به آن سری بزنید. این دریاچه ۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد و در جاده اصلی شیراز به بوشهر قرار دارد. دشت ارژن جایی است که این دریاچه را در آغوش خود گرفته است.

نمایی از دریاچه زیستگاه فصلی پرندگان مهاجر

دریاچه ارژن نیز همانند دریاچه پریشان کازرون آب شیرین دارد. شاید وقتی به این دریاچه سفر کنید، پرندگان مهاجری را ببینید که از مسافت‌های طولانی به این دریاچه پرواز کرده‌اند. این دریاچه زیستگاه فصلی پرندگان مهاجر است و به‌لحاظ اکولوژیکی ارزش بسیاری دارد.

  • دشت شقایق های کازرون | دشتی پر از گل‌های رنگارنگ 

نمایی از دشت شقایق های کازرون

بازدید از دریاچه پریشان کازرون بی‌شک گردش و تفریح در دشت پر از گل‌های رنگارنگ را هم می‌طلبد. پس از بازدید از دریاچه پریشان، خوب است خود را به یکی از تماشایی‌ترین دشت لاله های ایران، یعنی دشت شقایق‌ های کازرون برسانید و از دیدن شقایق‌های سرخ‌رنگ آن به وجد آیید. با قدم‌زدن و گردش در این دشت حس بسیار خوشایند و آرامش‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

البته باید بگوییم شقایق‌های این دشت در فصل بهار می‌رویند. از این نظر، برای تماشای شقایق‌های زیبای آن، در فصل بهار به آنجا بروید. دشت شقایق های کازرون در ۲۰کیلومتری مسیر جدید کازرون به شیراز واقع شده است.

  • تفرجگاه میان کتل | چشم‌اندازی منحصربه‌فرد

مسلماً یکی از جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک دریاچه پریشان که می‌توانید با رفتن و بازدید از آن لحظات به یادماندنی را تجربه کنید تفرجگاه میان کتل است. این گردشگاه در محور قدیم شیراز به کازرون و در ۱۸کیلومتری دشت ارژن در جنگل‌های میان‌بند جا خوش کرده است.

عکس از گوزن زرد ایرانی

گردشگاه میان کتل چشم‌اندازی منحصربه‌فرد دارد که در آن گونه‌های نادر گوزن زرد ایرانی زیست می‌کند. وقتی به تفرجگاه میان کتل نزدیک می‌شوید، از دیدن موقعیت کوهستانی و پوشش جنگلی متراکم آن حیرت‌زده می‌شوید.

  • شهر تاریخی بیشاپور | یادگار دوران ساسانیان

عکس از شهر تاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشاپور یکی از جاهای دیدنی استان فارس است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. شهر تاریخی بیشاپور در حدود ۲۳کیلومتری شمال غربی شهر کازرون واقع شده است. در زمان رونق‌داشتن این شهر، به‌علت نزدیکی به خلیج فارس، اهمیت بسیاری برای حکومت ساسانیان داشته است.

آن چیزی که به‌لحاظ تاریخی در این شهر اهمیت دارد کنده‌کاری‌ها و نقش‌ونگارهای برجسته آن به همراه معبد آناهیتاست که توجه بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی را به خود جلب می‌کند.

مسیر دسترسی به دریاچه پریشان


برای رفتن به این دریاچه باید خودتان را به استان فارس و شهر کازرون برسانید. پس از آن، با طی مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر به طرف شرق شهر کازرون، به این دریاچه دسترسی پیدا خواهید کرد.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان فارس، شهرستان کازرون، بخش جره و بالاده

جاذبه‌هایی که با آب ارتباط دارند همیشه گردشگران را به دیدن زیبایی‌های خود دعوت کرده‌اند. در این مقاله، سعی کردیم مختصراً یکی از دریاچه های ایران را معرفی کنیم تا گردشگران و طبیعت‌دوستانی که به دیدن چنین جاذبه‌هایی علاقه‌مندند با اطلاعات بهتری به آن سفر کنند. اگر هم‌اکنون با خود می‌اندیشید که آیا دریاچه پریشان برای گردش و تفریح مناسب است یا خیر، با اطمینان کامل می‌گوییم که چنین است. توصیه کنیم در اولین فرصت کوله‌بار سفر را ببندید و راهی این مکان دیدنی شوید. اگر هم تاکنون از زیبایی‌های این دریاچه دوست‌داشتنی دیدن کرده‌اید، ره بال آسمان آماده استقبال از نظرات و خاطرات خوش شما از سفر به این جای دیدنی است.

در استان فارس، شهرستان کازرون.

بله، اما متأسفانه بخش عمده‌ای از مساحت این دریاچه در حال خشک‌شدن است.

با توجه به هوای دل‌انگیز بهاری و پرآب‌بودن دریاچه، اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به دریاچه پریشان و تماشای زیبایی‌های آن است.

سفر هوایی به شیراز و سپس حرکت به کازرون و دریاچه پریشان بهترین و سریع‌ترین روش دسترسی به این دریاچه است.

می‌توانید در هتل‌ها و مسافرخانه‌های دو شهر کازرون و شیراز اقامت داشته باشید.

بله، چادرزدن و برپایی کمپینگ در اطراف دریاچه امکان‌پذیر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.