جنگل دوهزار | وسعت سبز و مه‌آلود در دل تنکابن

0

بیشتر ما مناطق شمالی ایران را به طبیعت سرسبز و جنگل‌های انبوه و زیبا می‌شناسیم. استان مازندران یکی از زیباترین استان‌های شمالی ایران، جنگل‌های فراوانی دارد که جنگل دوهزار یکی از آن‌هاست. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت جنگلی هستید و از طبیعت‌گردی و کوهنوردی لذت می‌برید، در سفر به مازندران و شهر تنکابن حتماً برای دیدن جنگل دوهزار وقت بگذارید. در ادامه این جنگل را بیشتر معرفی می‌کنیم.

جنگل دوهزار کجاست؟

دوهزار نام منطقه‌ای توریستی، سرسبز و وسیع در بخش خرم‌آباد از توابع شهرستان تنکابن در استان مازندران است. در این منطقه از یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر لذت می‌برید؛ چون هم امکان گشت‌وگذار در جنگل دارید و هم امکان کوه‌نوردی. علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت بکر و زیبای منطقه در دوهزار از خودن غذاهای لذیذ محلی و استشمام هوای دلچسب در روستای عسل محله هم بهره‌مند می‌شوید.

جنگل دوهزار

پوشش گیاهی منطقه دوهزار بیشتر از هر چیز شامل درختان توسکا، شمشاد، بلوط، راش و افرا است. یکی از ویژگی‌های بارز منطقه دوهزار این است که  ارتفاع زیادی از سطح دریا داشته و به همین دلیل تابستان‌های خنک و مطبوعی دارد. با وجود اینکه این منطقه توریستی است؛ ولی خوشبختانه نسبت‌به بسیاری از مناطق توریستی دیگر شمال ایران، تمیزتر باقی مانده و زباله به‌ندرت در آن پیدا می‌شود.

عسل محله کجاست؟

عسل محله کجاست

اِسل محله روستایی از توابع بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن در استان مازندران است. معمولاً افراد غیر بومی، اشتباهی به آن «عسل محله» می‌گویند. این روستا در دهستان دوهزار واقع شده است. اکثر کسانی که به قصد کوه‌نوردی به منطقه دوهزار می‌روند، در این روستا اقامت و توقف کرده یا مسیر کوه‌نوردی خود را شروع می‌کنند.

عسل محله

روستای عسل محله در ابتدای دامنه کوه‌های جنگلی قرار دارد. کلبه و ویلاهای کوچک و بزرگ قابل سکونت هم در گوشه و کنار روستا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را به طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان کرایه می‌دهند. آب و هوای روستای اِسِل ییلاقی و بسیار مطبوع است، خصوصاً برای سفر در فصل تابستان.

آب‌ و هوای جنگل دوهزار

رودخانه دوهزار

شهر تنکابن آب‌وهوای معتدل کوهستانی دارد. در نتیجه باید انتظار داشته باشید که هوای جنگل دوهزار خنک باشد به خصوص وقتی آفتاب غروب می‌کند و در فصل‌های سرد سال. حتی در فصل‌های گرم سال هم گاهی اوقات هوا کاملاً سرد می‌شود. این منطقه به خاطر اینکه ترکیبی از جنگل و کوهستان است، هم مناظر زیبای جنگلی دارد و هم مناظر کوهستانی. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های آن علاوه بر طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوعی است که خصوصاً در فصل تابستان بسیار لذت‌بخش است.

جاذبه‌های جنگل دوهزار

جنگل دوهزار، همچون جنگل راش، پر از درختان راش و ون و چنار است. مهم‌ترین تفریحی که می‌توانید در این جنگل زیبا داشته باشید، پیاده‌روی جنگلی است. البته غیر از پیاده‌روی می‌توانید تفریحات دیگری را هم در آن تجربه کنید و از طبیعت این منطقه به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. در ادامه به تعدادی از این تفریحات اشاره می‌کنیم که با توجه به زمان‌بندی سفر، امکاناتی که در اختیار دارید و وضعیت آمادگی جسمانی خود انجام دهید.

  • شرکت در تورهای گردشگری

برای دیدن جنگل دوهزار و جاذبه‌های آن راه‌های مختلفی دارید. یکی اینکه خودتان به‌تنهایی راهی جنگل شوید و دیگر اینکه از تورهای گردشگری کمک بگیرید. برای اولین‌بار بهتر است که همراه با راهنما به گشت‌وگذار در جنگل مشغول شوید. تورهای پیاده‌روی در جنگل معمولاً از روستای عسل محله شروع می‌شوند. بعضی از این تورها چندساعته و بعضی دیگر چندروزه هستند؛ اما در مجموع اگر در پیاده‌روی و طبیعت‌گردی مبتدی هستید، بهتر است که اولین سفر شما همراه با یک فرد آشنا یا با تور باشد.

  • پیک‌نیک و کمپینگ در جنگل دوهزار

پیک‌نیک و کمپینگ یکی دیگر از تفریحات جذاب گردشگران در این منطقه است. اگر دوست دارید اینجا طبیعت‌گردی کنید، بهتر است همه وسایل لازم برای کمپینگ را همراه داشته باشید. لباس گرم و مناسب را هم فراموش نکنید. می‌توانید چادر بزنید و بساط تهیه غذاهای کبابی را فراهم کنید. در همه این مراحل، مراقب طبیعت باشید. کیسه زباله همراه ببرید و هر زباله‌ای که تولید می‌شود را حتماً با خودتان برگردانید. موقع درست‌کردن آتش مراقب باشید که به طبیعت و درختان آسیب نزنید.

  • کوه‌‌نوردی و صعود از قله سیالان

جنگل دوهزار - دشت دریا سر

اگر دوست دارید تفریحی فراتر از کمپینگ و پیاده‌روی داشته باشید، می‌توانید به کوهنوردی هم فکر کنید. در همین نزدیکی قله سیالان قرار دارد که علاقه‌مندان به کوه‌نوردی معمولاً برای صعود از آن برنامه‌ریزی می‌کنند. کوهنوردان زیادی این قله را برای صعود انتخاب می‌کنند چون طبیعتی دل‌انگیز و مسیری بسیار زیبا دارد.

سیالان، نام کوهی است که در کوهستان‌های البرز مرکزی و درست در مرز استان‌های مازندران و قزوین واقع شده است. به همین دلیل از دو جهت به این دو استان مشرف است. از شمال به دره دوهزار و دشت دریاسر در شهرستان تنکابن در استان مازندران و از جنوب به بخش رودبار در الموت شرقی در استان قزوین.

قلهٔ سیالان ۴۲۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای دو جان‌پناه است؛ یک جان‌پناه در سمت شمالی و یکی در سمت جنوبی. برای صعود به این قله سه مسیر وجود دارد که با توجه به مقصد سفر خود می‌توانید مسیر مدنظر را انتخاب کنید.

  • مسیرهای صعود به قله سیالان

قله سیالان

مسیرهای صعود به قله سیالان  عبارتند از مسیر شمالی، جنوبی و خط‌ الرأس. مسیرهای شمالی و جنوبی  از دره‌های دوهزار و هنیز شروع می‌شوند.

مسیر جنوبی همان مسیری است که از نزدیکی جنگل دوهزار می‌توانید ادامه دهید. این مسیر از روستای عسل محله شروع می‌شود. ابتدای مسیر تقریباً ۱۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این مسیر که نسبت‌به سایر مسیرهای صعود، طولانی‌تر است با عبورکردن از دشت‌ دریاسر در ارتفاع ۱۷۰۰ متری و جان‌پناه «یادبود» در ارتفاع ۱۹۰۰ متری و عبور از گوسفندسرای ونی به گردنه بین قله‌های سیالان و کندیگان می‌رسد و با ادامه مسیر به سمت غرب به قله سیالان منتهی می‌شود.

البته صعود از این قله زیاد راحت نیست؛ چون رطوبت هوا مانع از این می‌شود که بتوانید به‌راحتی نفس بکشید. اگر در ارتفاعات و در رطوبت هوا دچار مشکلات تنفسی نمی‌شوید، فرصت صعود از این قله زیبا را از دست ندهید. برای فتح این قله تقریباً ۵ ساعت باید کوهنوردی کنید. مسیر قله بسیار زیباست و از کوهستانی دیدنی و جنگل‌هایی چشم‌نواز عبور می‌کند. برای صعود از این کوه هم معمولاً تورهای کوه‌نوردی توسط شرکت‌های گردشگری مختلف برگزار می‌شود که می‌توانید با آن‌ها همراه شوید.

  • رانندگی در جاده دوهزار

جاده جنگل دوهزار

اگر وقت کمپینگ ندارید و دلتان کوه‌نوردی هم نمی‌خواهد، باز هم فرصت لذت‌بردن از طبیعت این منطقه وجود دارد. وقتی از سمت تنکابن به سمت جاده دو هزار راه بیفتید، زیبایی‌های مسیر کم‌کم خودنمایی می‌کند. از یک طرف رودخانه خروشان دوهزار است و در تمامی مسیر، درختان زیبا احاطه‌تان کرده‌اند.

  • خوردن ماهی کباب

یکی از کارهایی که در منطقه دوهزار باید انجام دهید و فرصت امتحان کردن آن را نباید از دست بدهید، خوردن ماهی کباب است. در این منطقه چندین استخر پرورش ماهی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ماهی تازه بخرید و کباب کرده و نوش جان کنید. حتی بعضی از آن‌ها ماهی کبابی هم می‌فروشند و لازم نیست خودتان بساط کباب را راه بیندازید.

بهشتی به نام دشت دریاسر

دشت دریاسر یکی از دیدنی‌های این منطقه که فرصت بازدید از آن را نباید از دست بدهید، دشت دریاسر است. این دشت زیبا یکی از جاهای دیدنی مازندران است که در ییلاقات تنکابن قرار دارد و دارای فضایی دل‌چسب و آب‌وهوایی بی‌نظیر است. گونه‌های گیاهی این دشت بسیار زیبا و متنوع است.

دشت دریاسر در ارتفاع حدود ۲هزار متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل در زمستان سرد است. بهترین فصل برای سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار و خصوصاً در اردیبهشت‌ماه این دشت زیبا پر از گل‌های زرد و زیبا می‌شود و منظره بدیعی را خلق می‌کند که بدون شک مسحور زیبایی آن می‌شوید. پاییز دشت دریاسر هم زیبایی خاصی دارد؛ ولی هوا رو به سردی می‌رود و معمولاً بارندگی در منطقه بسیار زیاد است.

دشت دریاسر

سراسر این دشت پر از چشمه‌های کوچک است و یک رودخانه پرآب هم از وسط آن عبور می‌کند. این رودخانه از ارتفاعات سیالان سرچشمه می‌گیرد و زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند.

مسیر دسترسی به دشت دریاسر تنکابن

برای دیدن دشت دریاسر باید مسیر را از شهر تنکابن شروع کنید. مسیر جاده دوهزار را طی کنید تا به یک دوراهی برسید. اسم این دوراهی، دوراهی امامزاده قاسم است. در سمت چپ جاده مسیری وجود دارد که به سمت دره می‌رود و به روستای عسل محله منتهی می‌شود. از آنجا به بعد باید حدود یک تا یک ساعت و نیم کوهپیمایی کنید تا پس از گذشتن از تپه‌های دیدنی و زیبا، به دشت دریاسر برسید.

اقامت در جنگل دوهزار

اقامت در جنگل دوهزار

جنگل دوهزار یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در شمال کشور است. به همین دلیل در کل این منطقه اقامتگاه‌های زیادی برای ماندن وجود دارد؛ از کلبه‌های جنگلی گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی. به همین دلیل اینجا از نظر محل اقامت با مشکلی مواجه نمی‌شوید.

در واقع مراکز اقامتی در سراسر منطقه پراکنده هستند؛ از روستای عسل محله تا جاده جنگل دوهزار. در وب‌سایت‌های مربوط به اجاره اقامتگاه می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، اقامتگاه مدنظرتان را انتخاب و رزرو کنید. نگران هیچ چیز نباشید، هم ویلاهای مدرن و امروزی در این حوالی کرایه داده می‌شود، هم خانه‌ها و کلبه‌های سنتی.

با توجه به اینکه جنگل دوهزار فاصله کمی تا تنکابن دارد، برای اینکه گزینه‌های بیشتری برای رزرو داشته باشید، می‌توانید اقامتگاه‌های خود شهر تنکابن را هم در نظر بگیرید.

دسترسی به منطقه دوهزار

دسترسی به این منطقه تقریباً راحت و با خودروی شخصی و عمومی امکان‌پذیر است. از طریق شهر تنکابن می‌توانید خودتان را به دوهزار برسانید. این مسیر با جاده‌هایی آسفالت‌شده از خرم آباد شروع می‌شود. جنگل دوهزار تا تهران هم فاصله کمی دارد و فاصله آن فقط ۲۷۰ کیلومتر است.

جنگل دوهزار - دسترسی به منطقه

اگر وسیله شخصی ندارید و دوست دارید از تهران با اتوبوس یا تاکسی به جنگل دوهزار بروید باید سفرتان را از ترمینال غرب آغاز کنید. این مسیر ۵ساعته از تنکابن شروع می‌شود. بازدید از این منطقه از طریق تورهای جنگلی هم ممکن است.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان مازندران، شهرستان تنکابن، جاده جنگلی دوهزار.

برای اینکه سفری لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی داشته باشید بهتر است با آگاهی کامل سفر کنید. در ره بال آسمان تلاش می‌کنیم تا جاذبه‌های گردشگری مختلف را معرفی کنیم که با اطلاعات کافی بار سفر ببندید و از گشت‌وگذار در طبیعت زیبای ایران لذت ببرید. نظر شما درباره این مکان چیست؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.