دره خزینه لرستان | گرند کانیون ایران

0

در دل صخره‌های بلند و تپه‌های پرپیچ‌وخم کوهستان زاگرس، استان زیبای لرستان قرار دارد. این سرزمین لاله‌های واژگون با آب‌وهوای بسیار دل‌انگیز و جاذبه‌های دیدنی به بهترین شکل از گردشگران پذیرایی می‌کند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتما آوازه چشمه‌ها، آبشارها و طبیعت جادویی استان لرستان را شنیده‌اید. این بار می‌خواهیم همراه شما به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی لرستان سفر کنیم. دره‌ای زیبا به نام دره خزینه لرستان که شما را به یاد گرند کانیون آمریکا می‌اندازد. در این ماجراجویی با ما همراه باشید تا ببینیم این دره کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد.

دره خزینه لرستان کجاست؟

دره خزینه لرستان

در میانه‌های جاده پلدختر به اندیمشک و در همسایگی روستای خزینه، یکی از شگفت‌انگیزترین دره های ایران قرار دارد؛ دره‌ای عمیق که صخره‌ای مرتفع از دل آن بیرون زده است. این صخره طی میلیون‌ها سال بر اثر فرسایش خاک به‌صورت لایه‌های رسوبی درآمده و رودخانه‌ای به شکل نعل اسب آن را احاطه کرده است. خوب است بدانید که دره خزینه پلدختر در 40 کیلومتری شهرستان پلدختر قرار داشته و فقط 136 کیلومتر با شهر خرم آباد فاصله دارد. همچنین فاصله این دره تا دیگر شهرهای استان لرستان مثل اندیمشک و دره شهر به ترتیب 73 و 70 کیلومتر است. 

جاذبه های گردشگری دره خزینه لرستان

امکانات رفاهی دره خزینه لرستان

همان طور که می‌دانید دره خزینه یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان لرستان بوده و جای‌جای آن پر است از جاذبه‌های گردشگری. در این منطقه حتی می‌توان از ساده‌ترین چیزها لذت برد. مثلاً کافی است بالای دره خزینه بایستید؛ اما این یک ایستادن ساده نیست. با ایستادن بالای این دره گویی بر بالای یک آسمان‌خراش 29 طبقه ایستاده‌اید و رودخانه‌ای خروشان زیر پاهای شما در جریان است. حال تصور کنید که گوش سپردن به صدای جریان آب، چه لحظات دل‌نشینی را برایتان به وجود می‌آورد. با ما باشید تا با گوشه‌ای از تفریحات این منطقه سرسبز آشنا شویم.

پیمایش دره و کوهنوردی

جاذبه های گردشگری دره خزینه لرستان

اگر اهل کوهنوردی و صخره‌نوردی هستید، جای درستی را برای سفر انتخاب کرده‌اید. علاوه بر صخره‌ای که در وسط دره خزینه قرار دارد، دورتادور این منطقه نیز با صخره‌های مختلفی احاطه شده است. کافی است تجهیزات ضروری را آماده کرده و خود را برای صعود به ارتفاعات زیبای منطقه خزینه آماده کنید.

عکاسی

عکاسی

کمتر کسی پیدا می‌شود که به بازدید از دره خزینه برود و مجذوب زیبایی این دره نشود. نقش‌ونگارهای دیواره‌های دره خزینه به همراه پیچ نعل اسبی رود زیبای کرخه، منظره شگفت‌انگیزی را برای عکاسی خلق کرده‌اند. اگر شما نیز اهل عکاسی و ثبت خاطرات هستید، دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید؛ چراکه بعید است بتوانید در برابر زیبایی مناظر این دره مقاومت کنید. تماشای این مجموعه عکس‌ها بعد از سفر، تمام خاطرات خوش سفر را برایتان زنده خواهد کرد؛ پس از ثبت این لحظات خاطره‌انگیز غافل نشوید.

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه

اغلب افراد، دره خزینه را با پل معلق مشهور آن می‌شناسند. این پل، بلندترین پل معلق خاورمیانه بوده و جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های دره خزینه لرستان است. پل معلق خزینه با 112 متر طول و 85 متر ارتفاع بالای رودخانه کرخه قرار داشته و در بین پل های معلق ایران شهرت زیادی دارد.

پیچ نعل اسبی

پیچ نعل اسبی

همان طور که گفتیم اطراف صخره، محیطی به شکل نعل اسب وجود دارد که رودخانه سمیره در آن جاری است. این رودخانه یکی از شاخه‌های رودخانه کرخه بوده و طراوت و شادابی این منطقه را دوچندان کرده است.

شباهت دره خزینه پلدختر با گرند کانیون

شباهت دره خزینه پلدختر با گرند کانیون

دره خزینه لرستان که به «گرند کانیون ایران» شهرت دارد، در اثر سال‌ها فرسایش به وجود آمده است. لایه‌های سنگی فرسایش‌یافته و صخره‌های لایه لایه‌ای که در اطراف این دره قرار دارند، خبر از عمر طولانی این دره می‌دهند. خلاصه اینکه دره خزینه لرستان در طی سال‌های دور و دراز دستخوش تغییرات زیادی شده و پس فراز و نشیب‌های بسیار زیادی به شکل امروزی خود رسیده است. جالب است بدانید که این دره شباهت زیادی با گرند کانیون کشور آمریکا دارد. همین ویژگی گردشگران را برای بازدید از این دره مشتاق‌تر کرده است.

امکانات رفاهی دره خزینه لرستان

 

جاذبه های گردشگری دره خزینه لرستان

متأسفانه یا بهتر بگوییم خوشبختانه هیچ‌گونه امکانات رفاهی و اقامتی در اطراف دره خزینه وجود ندارد. همچنین آنتن‌دهی موبایل در این منطقه بسیار ضعیف بوده و معمولاً افراد نمی‌توانند از شبکه اینترنت استفاده کنند. لذا سعی کنید قبل از سفر لیست کاملی از وسایل ضروری تهیه کنید و تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از دره خزینه پلدختر

بهترین زمان بازدید از دره خزینه پلدختر

استان لرستان جزو استان‌های کوهستانی ایران بوده و آب‌وهوایی دل‌پذیر در فصل‌های بهار و تابستان دارد. از طرفی به دلیل اینکه دره خزینه در منطقه‌ای قرار دارد که تابش نور خورشید به‌صورت مستقیم است، فصل تابستان زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در این دره نیست. لذا پیشنهاد ما به گردشگران این است که برای اینکه بیشترین لذت را از سفر به استان لرستان و گردش در منطقه دره خزینه داشته باشید، فصل بهار یا اوایل فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنند.

بایدها و نبایدها پیمایش دره خزینه لرستان

بایدها و نبایدها پیمایش دره خزینه لرستان

دره خزینه از آن دست مکان‌های دیدنی است که بدون آگاهی و تجهیزات لازم نباید سراغ آن بروید. پس بی‌گدار به آب نزنید و با رعایت نکات زیر، سلامت خود و هم‌سفرانتان را تضمین کنید. 

  • اول از همه توجه داشته باشید که دره‌نوردی در دره خزینه، نیازمند آمادگی جسمانی زیاد و تجهیزات مناسب کوه‌نوردی است؛ بنابراین اگر در سلامت کامل جسمی قرار ندارید، فکر پیمایش در دره خزینه لرستان را از سر بیرون کنید. (بازدید از این منطقه به کودکان و سالمندان نیز توصیه نمی‌شود.)
  • خطر سقوط در دره خزینه را جدی بگیرید. توجه داشته باشید که هرگونه بی‌احتیاطی و شوخی‌های نا‌به‌جا ممکن است یک عمر پشیمانی و حسرت را به دنبال داشته باشد.
  • درست است که سنگ‌های دیواره‌های دره خزینه استقامت کافی دارند؛ اما باز هم احتیاط شرط عقل است. پس از رفتارهای هیجانی پرخطر روی این سنگ‌ها اجتناب کنید. 
  • رود و آب‌چاله‌های این دره اصلاً مناسب شیرجه زدن نیستند؛ چراکه تکه سنگ‌های نوک تیز در کف آن‌ها ممکن است به بدنتان آسیب برسانند. 

اطلاعات بازدید از دره خزینه

با رعایت این نکات ساده، ایمنی شما تضمین‌شده خواهد بود و تا سال‌های سال خاطرات شیرین دره خزینه در ذهنتان باقی می‌ماند. 

جاهای دیدنی نزدیک به دره خزینه پلدختر

مناطق غربی ایران مملو از شگفتی‌های طبیعی و مکان‌های دیدنی است؛ جاهایی که شاید تا به حال نظیرش را در زندگی خود ندیده باشید. حال که تا اینجا آمده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تنها به گشت‌وگذار در دره خزینه اکتفا نکنید و سری هم به مناطق دیدنی اطراف بزنید.

تنگه هلت

اگر اهل تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی هستید، منطقه بسیار دیدنی تنگه هلت یا تنگه هلث را از دست ندهید. این تنگه با طول 4 کیلومتر یکی از پدیده‌های بکر زمین‌شناختی بوده که بر اثر فرسایش آب طی سال‌های طولانی ایجاد شده است. چشمه‌ها و آب‌های جاری این منطقه جان می‌دهد برای آب‌تنی و تفریحات آبی. پس خاطره‌سازی در این مقصد تابستانه را از دست ندهید.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، 90 کیلومتری آزادراه زال به سمت اندیمشک.
فاصله تا دره خزینه: 18 کیلومتر.

تنگ شیرز

می‌خواهیم به روستای اولاد قبا که در نزدیکی روستای خزینه قرار دارد برویم. تنگ شیرز از دیدنی‌های معروف این روستا بوده که در طبیعتی بکر و دل‌انگیز قرار دارد. رودخانه زیبایی که در این دره جریان دارد به همراه پوشش گیاهی بی‌نظیر اطراف آن، جذابیت این منطقه را چند برابر کرده است. دیواره‌های بلند سنگی این تنگه نیز خوراک کوهنواردن است. بی شک بازدید از این تنگه تجربه‌ای به‌‌یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، 55 کیلومتری کوهدشت، روستای اولاد قبا.

غار کلماکره

در سفر به استان لرستان قرار نیست کل سفر را فقط به گردش در جاذبه‌های طبیعی اختصاص دهیم. مناطق تاریخی زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که توجه باستان‌شناسان را جلب کرده‌اند. یکی از اسرارآمیزترین محوطه‌های باستانی غرب ایران، غار کلماکره با بیش از 2500 سال قدمت است. این غار بزرگترین گنجینه تاریخی را دربرداشته و مقصدی هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به آثار باستانی خواهد بود.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، روستای طاق ملک حسین.

آبشار برنجه

آبشارهای استان لرستان آنقدر معروف و تماشایی است که توصیف آن‌ها در کلمات نمی‌گنجد. فقط باید برای یکبار هم که شده از نزدیک به دیدن این آبشارها بروید تا شگفتی و زیبایی آن‌ها را درک کنید. در نزدیکی دره خزینه، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای فصلی جهان با ارتفاع 750 متر قرار دارد. آبشار برنجه از مسیری پلکانی سرازیر می‌شود و خنکای آن صورتتان را نوازش می‌کند. فقط کنار این آبشار بایستید و دل را به طبیعت چشم‌نواز و هوای مطبوع آن بسپارید تا حسی که تا به حال تجربه نکرده‌اید روحتان را نوازش کند.

آدرس: استان لرستان، 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز، روستای پیرامام.

اطلاعات بازدید از دره خزینه

اطلاعات بازدید از دره خزینه

آدرس استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای دره خزینه، کارگاه سدسازی کرخه 2.
مدت زمان بازدید حدود 4 تا 5 ساعت.
هزینه ورودی رایگان.

مسیر دسترسی به دره خزینه لرستان

اگر از سمت تهران عازم دره خزینه هستید، از اتوبان تهران-قم یا تهران-ساوه به سمت اراک حرکت کنید. پس از پشت سر گذاشتن شهرهای بروجرد و خرم آباد، وارد جاده پلدختر شوید و مسیر را تا رسیدن به روستای خزینه ادامه دهید. کافی است 2 کیلومتر از روستای خزینه فاصله بگیرید و پس از عبور از کارگاه سدسازی کرخه دو، خود را به دره خزینه لرستان برسانید.

طبیعت بی‌همتای استان لرستان ، انتخابی بسیار هوشمندانه برای سفرهای تابستانی است. این بار در ره بال آسمان یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی پلدختر را معرفی کردیم. جایی برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و گشت‌وگذار در طبیعت. دره خزینه لرستان با طبیعت مسحورکننده، شما را به یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در میان صخره‌های سنگی دعوت می‌کند. در این سفر با یکی از شناخته‌شده‌ترین دره های ایران روبه‌رو شدیم و یکی از مرتفع‌ترین پل های معلق ایران را شناسایی کردیم. سفر به غرب ایران همیشه هیجان‌انگیز بوده و شما را به چالش می‌کشاند. دوست دارید در مقاله‌های بعدی سراغ کدامیک از جاهای دیدنی اطراف خرم آباد برویم؟ پیشنهادها و نظرهایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دره خزینه یکی از شگفت‌انگیزترین دره‌های ایران بوده که در 40 کیلومتری شهرستان پلدختر قرار دارد.

برای اینکه بیشترین لذت را از سفر به استان لرستان و گردش در منطقه دره خزینه داشته باشید، فصل بهار یا اوایل فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

از نزدیکترین جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی دره خزینه استان لرستان قرار دارند می‌توان به تنگه هلت، تنگ شیرز، غار کلماکره و آبشار برنجه اشاره کرد.

در دره خزینه لرستان ضمن بازدید از پیج نعل اسبی و پل معلق، از تفریحاتی مثل پیمایش دره، کوهنوردی و عکاسی غافل نشوید.

بازدید از دره خزینه برای عموم افراد رایگان است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.