جنگل شصت کلا | از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی

0

اگر دلتان می‌خواهد در طبیعتی بکر و تماشایی گشت‌وگذار کنید، پیشنهاد خوبی برایتان دارم. جنگل شصت کلا از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است. در این جنگل به هر سمت که نگاه کنید، زیبایی و سرسبزی توجه شما را به خودش جلب می‌کند. با جمعی از دوستان یا کنار خانواده فرقی ندارد، گردش در جنگل شصت کلا خاطره‌ای ماندگار برایتان می‌سازد.

جنگل شصت کلا کجاست؟

جنگل شصت کلا گرگان از مهم‌ترین جنگل های ایران است. اگر قصد بازدید از این خطه را دارید، باید به‌سمت شمال ایران بروید. می‌توانید در ۶کیلومتری شهر گرگان، از این پهنه سبز و شگفت‌انگیز دیدن کنید.

معرفی جنگل شصت کلا گرگان

در نزدیکی دامنه‌های البرز و در بخش جنوبی دریای خزر پوشش انبوهی از درخت‌های بلندقامت ریشه در خاک دارند. این جنگل از جاهای دیدنی اطراف گرگان است. نمی‌شود از طبیعت چشمگیرش چشم پوشید. مساحت این جنگل به 3716 هکتار می‌رسد. متوسط بارندگی سالیانه در این منطقه حدود 649 میلی‌متر است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گرگان، روی لینک زیر کلیک کنید:

پوشش گیاهی

به‌خاطر همسایگی با دریای خزر و بارش‌های همیشگی پوشش گیاهی متراکمی در این منطقه وجود دارد. درخت‌های درهم‌تنیده مثل سقفی سبز جنگل را پوشانده‌اند. بخش عمده‌ای از این درخت‌ها، هیرکانی هستند و چندین سال از سن آن‌ها می‌گذرد. بد نیست بدانید قدمت این جنگل‌ها به 50میلیون سال قبل می‌رسد. با شروع عصر یخبندان وسعت این جنگل‌ها کمتر شد. به همین خاطر امروزه باقی‌مانده این جنگل‌ها بسیار ارزشمند هستند. پوشش گیاهی جنگل شصت کلا از گونه‌های مختلفی تشکیل می‌شود. در بخش‌های تاریک و در دل جنگل گونه‌های متنوعی از قارچ‌ها رشد کرده‌اند. اگر به تنه درخت‌ها هم دقت کنید، آن‌ها را می‌بینید.

بعضی از این قارچ‌های رنگارنگ سمی هستند و شناخت آن‌ها آسان نیست؛ پس بهتر است خطرش را به جان نخرید و به آن‌ها دست نزنید. تعدادی از قارچ‌ها هم خواص دارویی دارند که از آن‌ها در زمینه‌های صنعتی و تولید دارو استفاده می‌کنند.

این جنگل به‌خاطر داشتن تنوع گیاهی از مراکز تحقیقی مهم است. دکتر بهرام‌نیا و دانشجوهایش در بخش‌های مختلف جنگل به تحقیق و پژوهش مشغول هستند.

پوشش جانوری

شاید در مسیر راهتان به این جنگل حیوان‌های مختلفی را ببینید. این منطقه محل امنی برای زندگی گونه‌های متنوع جانوری است؛ مثلاً خرس قهوه‌ای، یوزپلنگ، خوک، پلنگ، گرگ، سمور سنگی، راسو، روباره، گربه جنگلی، گراز، مرال (گاو کوهی)، شوکا (گوزن جنگلی)، تشی، مار افعی، قفقازی و شغال. در هرجای جنگل که باشید، صدای آواز پرنده‌ها را می‌شنوید. در این منطقه پرنده‌هایی مثل قرقاول، توکای سیاه، قرقی و دارکوب زندگی می‌کنند.

جاذبه های گردشگری جنگل شصت کلا گرگان

وجود چشمه‌ها و آبشارها، زیبایی این جنگل را دوچندان می‌کند. وارد جنگل بشوید و سفر ماجراجویانه‌تان را شروع کنید. هر گوشه از شصت کلا، با جاذبه‌های برجسته‌اش شما را متعجب می‌کند. چشمه‌ها، آبشارها و رودهای متعددی در بخش‌های مختلف جنگل جریان دارند. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، به این منطقه سری بزنید. جنگل زیبای شصت کلا به‌خاطر موقعیت کوهستانی‌اش محل مناسبی برای کوه‌نوردی است.

  • رودخانه شصت کلا

رودخانه شصت کلا از جاذبه های جنگل شصت کلا گرگان

از قلب جنگل رودخانه‌پرآبی می‌گذرد که آن را به اسم رودخانه شصت کلا می‌شناسند. طول این رودخانه به 43 کیلومتر می‌رسد. سرچشمه این رود از دامنه‌های شمالی کوه قل بلاغ است. رودخانه شصت کلا در مسیرش از دره‌ها و دامنه‌های کوه جوزبند می‌گذرد. در ادامه راه به روستای سید میران می‌رسد و دشت گرگان را سیراب می‌‌کند. یکی از شاخه‌های این رود با رودخانه قره سو یکی می‌شود. جریان رودخانه شصت کلا در طول این مسیر آبشارهایی مثل آبشار باران و شصت کلاته را هم به وجود می‌آورد. چند ساعتی را کنار این رودخانه توقف کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

  • آبشار شصت کلاته

اگر از محلی‌ها اسم آبشار «فیروز محل» را شنیدید، تعجب نکنید. فیروز محل، اسم دیگر آبشار شصت کلاته است. موقعیت این آبشار در 22کیلومتری جنوب غربی گرگان است. برای رسیدن به این آبشار باید از بین درخت‌های انبوه و سربه‌فلک‌کشیده بگذرید. هر چقدر به پایان جنگل نزدیک بشوید، صدای ریزش آب واضح‌تر به گوش می‌رسد. به پای آبشار که برسید، تصویری خیره‌کننده و تماشایی می‌بینید. قطره‌های آب مسیرشان را از بین صخره‌ها و خزه‌ها پیدا می‌کنند و به پایین سرازیر می‌شوند. کافی است چند لحظه چشم‌هایتان را ببندید و به این نوای آرامش‌بخش گوش بدهید. نسیم خنکی پوست صورتتان را لمس و حسی از شادابی وجودتان را پر می‌کند.

  • آبشار باران کوه از جاذبه‌های گردشگری جنگل شصت کلا

آبشار باران کوه از جاذبه‌های گردشگری جنگل شصت کلا گرگان

گشت‌وگذار در جنگل سرسبز شصت کلا را ادامه بدهید تا به آبشار باران کوه برسید. این آبشار یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این منطقه است. می‌توانید آن را در 18کیومتری گرگان و در مسیر رودخانه شصت کلا پیدا کنید. تماشای این آبشار جذاب خستگی پیاده‌روی چندساعته در جنگل را از تنتان بیرون می‌کند. خزه‌ها، صخره‌ای را که آبشار از بالای آن سرازیر می‌شود، به زیبایی پوشانده‌اند. دوربینتان را بیرون بیاورید و این تصویر شگفت‌انگیز را ثبت کنید. زمانی که مه غلیظی اطراف آبشار را می‌پوشاند، زیبایی این بخش از جنگل به اوجش می‌رسد. غارهای کوچک و متعددی در دل این کوه هست. چشمه‌های کوچک هم از دل صخره‌ها راهی به بیرون پیدا کرده‌اند. در روزهای سرد زمستان، آبشار باران کوه یخ می‌بندد. قندیل‌های یخ‌زده و آویزان از صخره بسیار تماشایی هستند.

امکانات رفاهی جنگل شصت کلا گرگان

آلاچیق‌های چوبی جنگل شصت کلا در گرگان

در نزدیک آبشارهای شصت کلاته و باران کوه، امکانات خاصی وجود ندارد؛ اما در بخش دیگری از جنگل امکانات خوبی را برای مسافرها و گردشگرها مهیا کرده‌اند. مثلاً آلاچیق‌های چوبی، آب آشامیدنی، فروشگاه مواد غذایی و سرویس بهداشتی.

امکان اقامت و کمپ در جنگل شصت کلا

برای اقامت در این جنگل چند انتخاب دارید. کمپ‌کردن و چادرزدن در بخش‌های مختلف جنگل بسیار هیجان‌انگیز است؛ البته بهتر است در اولین سفرها با تورهای گردشگری همراه بشوید. راهنماهای تور تجربه‌شان بیشتر است و بهترین محل را برای کمپ انتخاب می‌کنند. در بخش استراحتگاه جنگلی هم محل مناسبی برای اقامت شما فراهم کرده‌اند. اگر وسایل و امکاناتتان کافی نیست، نگران نباشید. اجاره خانه‌ها و کلبه‌های روستایی بهترین گزینه برای شما هستند.

بایدها و نبایدهای بازدید از جنگل شصت کلا

بایدها و نبایدهای بازدید از جنگل شصت کلا

بهتر است قبل از سفر به چند چیز دقت کنید.

  • اگر قصد دارید در بلندی‌های این جنگل کوه‌نوردی کنید، وسایل ضروری را همراهتان ببرید.
  • برای طبیعت‌گردی هم باید کفش مناسبی بپوشید.
  • حواستان به باطری گوشی همراه و دوربینتان هم باشد.
  • اگر می‌خواهید چندروزی را در قلب جنگل اتراق کنید، وسایل کمپ مثل چادر، پتوی مسافرتی و… لازمتان می‌شود.
  • داشتن مواد خوراکی، آب آشامیدنی، یک دست لباس اضافه، کرم ضد آفتاب و کرم ضد گزش حشرات هم ضروری است.
  • بهتر است برای طبیعت‌گردی و گردش در جنگل شصت کلا، راهنمایی محلی همراهتان باشد. می‌توانید برای پیداکردن مسیر برگشت هم علامت‌گذاری کنید.
  • حفاظت از طبیعت وظیفه همه ما است. جنگل‌های هیرکانی از ارزشمندترین پوشش‌های گیاهی کره زمین هستند. اگر برای کمپ یا پیک‌نیک آتشی روشن کردید، قبل از ترک محل، از خاموش‌بودن آن مطمئن بشوید. ما روی قولتان برای حفاظت از این جنگل حساب می‌کنیم.
  • یادتان نرود که برای بازدید از آبشارها باید مسیری طولانی را پیاده‌روی کنید. گذشتن از این مسیرها برای افراد سالمند و کودکان خسته‌کننده است.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل شصت کلا گرگان

جنگل‌های بکر و روستاهای ییلاقی از دیگر جاهای دیدنی آزادشهر هستند. در اطراف گرگان و در نزدیکی شصت کلا می‌توانید از جنگل توسکستان دیدن کنید. جنگل النگدره و پارک جنگلی ناهارخوران از زیباترین بخش‌های این منطقه است. هرکدام از این جنگل‌ها جاذبه‌های تماشایی ویژه‌ای دارد. در قلب هر جنگل آبشارهای شگفت‌انگیزی جاری است. تماشای هرکدام از این آبشارها حس‌وحال نابی را به شما منتقل می‌کند.

بهترین زمان بازدید

بهار که شروع بشود، جنگل شصت کلا گرگان سرسبزتر از همیشه است. درخت‌ها از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و زمین برای حیاتی دوباره تلاش می‌کند. این فصل از بهترین زمان‌ها برای بازدید از جنگل است. در روزهای تابستان، جنگل سبزترین تصویرش را به همه نشان می‌دهد. همچنین در این روزها هوای مطبوعی برای گشت‌وگذار دارد. اگر دلتان تماشای درخت‌های پاییزی را می‌خواهد، در این فصل به بازدید از جنگل زیبای شصت کلا بروید. عکس‌هایتان در این زمان از سال در چشم‌اندازی از درخت‌های زرد و نارنجی دیدنی می‌شود.

مسیر دسترسی

بعد از رسیدن به استان گلستان، مسیر را تا گرگان ادامه بدهید. موقعیت این جنگل در ۶کیلومتری جنوب غربی گرگان است. روستاهای اطراف، مسیرهای مختلفی به جنگل شصت کلا دارند. یکی از بهترین مسیرها از روستای سید میران است. برای گذشتن از این مسیر باید به جاده قدیم گرگان_کردکوی بروید. یک کیلومتر که جلوتر بروید، در سمت چپ جاده، تابلوی ورود به روستا مشخص است. بعد از پنج کیلومتر به روستا می‌رسید. چشم‌اندازهای سرسبز و درخت‌های بلندقامت در انتهای روستا، نشان از ورودی جنگل دارند. باقی مسیر را که از محلی‌ها بپرسید، راهنمایی‌تان می‌کنند.

جنگل شصت کلا از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی گرگان است. این جنگل با امکانات خوبش مقصد مناسبی برای تفریح می‌شود. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر دلتان هوای شمال و بوی نم باران را خواست، به این جنگل سری بزنید. شاید هم در سفرهای قبلی از آن دیدن کرده‌اید. خواندن تجربه‌هایتان برای ما لذت‌بخش است. در کامنت‌ها برایمان چند خطی از حس‌وحالتان بنویسید.

استان گلستان، شش‌کیلومتری گرگان، توابع آزادشهر.

بهار، تابستان و پاییز از بهترین فصل‌ها برای بازدید از این جنگل است.

بله. این جنگل استراحتگاه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و فروشگاه مواد غذایی دارد.

بله. می‌توانید در بخش‌های مختلف کمپ کنید و چادر برپا کنید. کلبه‌های اجاره‌ای و خانه‌های روستایی هم برای میزبانی از گردشگرها مهیا است.

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.