دریاچه الیمالات | تمام آنچه از زیبایی طبیعت شمال می‌خواهید

0

جغرافیای شمال ایران پر از جنگل‌های بکر و تماشایی است که انسان را برای ساعاتی از فضای متشنج شهری دور می‌کند و به آرامش طبیعت فرا می‌خواند. در حوالی نور و چمستان نیز یکی دیگر از این جنگل‌های بکر جا خوش کرده است که تمام زیبایی طبیعت سبز شمال را در یک قاب پیش رویتان قرار می‌دهد. جنگل «کشپل»  یا همان جنگل الیمالات نور، بهشتی سبز در شمال ایران است که با وجود دریاچه جادویی‌اش به یکی از خاص‌ترین و دنج‌ترین جنگل‌های شمال تبدیل شده است. دریاچه الیمالات و مناظر بکر اطراف آن، همان بهشتی است که شما را به آرامش در آغوش طبیعت مهمان می‌کند.

در این مطلب از ره بال آسمان، به دریاچه الیمالات و جنگل سرسبز آن سفر می‌کنیم. برای آشنایی با این جاذبه خوش‌منظره، تا پایان این مطلب با ما همسفر باشید.

دریاچه الیمالات دقیقا در کدام نقطه از ایران واقع شده است؟

دریاچه الیمالات از جاذبه‌های جنگلی مازندران است که در شهرستان نور و در مسیر میان دو شهر نور و چمستان واقع شده است. چمستان در شرق این دریاچه با فاصله ۱۱ کیلومتر و نور در شمال آن با فاصله ۱۳ کیلومتر واقع شده‌‍‌اند. آمل در شرق دریاچه الیمالات و محمود آباد نیز در شمال شرق آن جا خوش کرده‌اند. فاصله آمل تا دریاچه، به شرط عبور از چمستان در حدود ۳۶ کیلومتر است و برای رفتن از محمودآباد به سمت دریاچه، به شرط گذر از نور باید در حدود ۳۷ کیلومتر برانید. روستای لاویج در جنوب دریاچه با فاصله‌ تقریبی ۲۸ کیلومتر و روستای جوربند نیز در جنوب شرقی دریاچه با فاصله ۱۶ کیلومتر واقع شده‌ است.

وارد جاده جنگلی شوید

جاده جنگلی زیبا چمستان به سمت نور راه رسیدن به دریاچه الیمالات

وقتی وارد جاده چمستان به نور می‌شوید، حاشیه جنگلی این جاده شما را در مسیر همراهی می‌کند و در نقطه‌ای متوجه یک مسیر فرعی منتهی به جنگل می‌شوید. این جاده شما را به بخش شمالی پارک جنگلی کشپل راهنمایی می‌کند؛ جایی که دریاچه الیمالات بساط خود را پهن کرده است. زیبایی سفر به دریاچه دل‌انگیز الیمالات از جاده فرعی آن شروع می‌شود. رانندگی در این جاده‌ جنگلی با فضایی بکر و مملو از سکوت، آرامش را به وجودتان سرازیر می‌کند. جاده‌ای با عطر سبزه و خاک نمزده که شاخ ‌و برگ درختانش با قطره‌های شبنم آراسته شده‌اند.

جاده منتهی به دریاچه الیمالات در جنگل زیبای کشپل

سرتان را از پنجره ماشین بیرون بیاورید تا رطوبت هوا را روی پوستتان حس کنید و نفسی جانانه در هوای پر از اکسیژن این بهشت سرسبز بکشید. برای رسیدن به دریاچه عجله نکنید و از حضور در این جاده رویایی لذت ببرید. مگر می‌شود وارد این جاده بهشتی شد و برای رسیدن و اتمام مسیر عجله داشت؟! پیاده‌شدن از اتومبیل و لذت‌بردن از هوای تازه و سکوت طبیعت، معمولا رفتاری مشترک در بین مسافران این منطقه است. این جاده را باید تا ورودی دریاچه پیش بروید. بعد از رسیدن به ورودی اتومبیل را پارک کنید و وارد بهشت الیمالات شوید.

دریاچه‌ای که در بهشت واقع شده است

تماشای دریاچه زیبای الیمالات در عمق جنگل کشپل

بعد از پشت سر گذاشتن جاده فوق‌العاده زیبای جنگلی با درختان بلندقامت آن، حالا نوبت تماشای زیبایی دریاچه الیمالات رسیده است. دریاچه الیمالات در پشت سد خاکی الیمالات واقع شده است و دورتادور آن را درخت‌های جنگلی پوشانده‌اند. بعد از عبور از یک پل کوچک، این دریاچه پیش رویتان قرار می‌گیرد. قاب سبز درختان اطراف الیمالات، یکی از دلایل زیبایی‌های این دریاچه است. وقتی که سرتان را می‌چرخانید و به اطراف نگاه می‌کنید، بهشتی سرسبز را می‌بینید که یک سمتش با درختان بلندقامت و مراتع سرسبز آراسته شده است و سمت دیگرش دریاچه‌ای زیبا در آغوش درختان دیده می‌شود. اینجا زیبایی بهشتی طبیعت سبز جغرافیای شمال ایران را می‌توانید ببینید، بو کنید و صدایش را بشنوید.

قدم زدن در جنگل زیبای کشپل و دریاچه ی الیمالات

در اطراف دریاچه قدم بزنید و گام‌به‌گام این جنگل بکر را کشف کنید. اگر در فصل بهار راهی این جنگل شده باشید، ممکن است باران‌های اشکبار و بی‌مقدمه بهار، شما را همراهی کنند تا جذابیت جنگل و دریاچه‌اش به اوج برسد. سکوت جنگلی و هوای تازه، لذت قدم ‌زدن در این سرزمین بهشتی را افزون می‌کند. این دریاچه از هر زاویه‌ای تماشایی است و در هنگام قدم‌زدن در جنگل، حتما نگاهی به دریاچه بیندازید.

شما در حال پیاده‌روی در یکی از بکرترین جنگل‌های مازندران هستید، جنگلی که سکوتش را تنها صدای گام‌های شما روی خاک خیس، برخورد قطرات باران با برگ‌ها و اگر خوش‌شانس باشید آوای حیوانات آن می‌شکند. عکاسی در طبیعت این منطقه را فراموش نکنید و تا می‌توانید قاب‌هایی از این سرزمین جادویی ثبت کنید.

بساط پیک‌نیک را راه بیندازید

پیک نیک و خوشگذرانی در دریاچه الیمالات

رفتن به دامان طبیعت، ما را وسوسه می‌کند که ساعاتی را در میان درختان سرسبز و گیاهان خوش‌عطر بگذرانیم و طعم یک غذای گرم یا نوشیدنی داغ را در خنکای مطبوع جنگل تجربه کنیم. در اطراف دریاچه آلاچیق‌ها و کباب‌پزهایی تعبیه شده‌اند که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند تا بساط پیک‌نیک خود را پهن کنند. توجه داشته باشید که این امکانات با دریافت هزینه همراه خواهد بود. هرگز به دل جنگل برای روشن‌کردن آتش و پخت غذا نروید. آتش به جنگل آسیب می‌زند و ممکن است شعله‌های به ظاهر خاموش شده در زیر خاکستر، با یک وزش ملایم باد دوباره جان بگیرد و سبب آتش‌سوزی شود.

کافه رستوران جنگلی دریاچه الیمالات مازندران و لذت صبحانه گرم در طبیعت بی نذیر جنگل کشپل

اگر هوس کرده‌اید که یک صبحانه گرم مثل آش یا نیمرو نوش جان کنید، می‌توانید به رستوران جمع‌وجور و کلبه‌ای کمی دورتر از دریاچه بروید یا از رستوران و کافه واقع در اطراف ساحل استفاده کنید. افراد محلی صبحانه دلچسبی برایتان آماده می‌کنند و می‌توانید از تخت‌های داخل یا میزهای چوبی بیرون برای سرو صبحانه استفاده کنید.

دریاچه الیمالات و لذت قایق‌سواری

قایق سواری در دریاچه زیبای الیمالات

وقتی به یک دریاچه جنگلی سفر می‌کنید، اولین فکری که در گوشه ذهنتان جا خوش می‌کند، قایق‌سواری در آب‌های این دریاچه و پیش‌روی در گستره آن خواهد بود. قایق‌سواری در الیمالات یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات سفرتان خواهد بود و توصیه می‌کنیم که بدون تجربه قایق‌سواری، هرگز از جنگل خارج نشوید. در اطراف این دریاچه قایق‌های موتوری و پدالی کرایه داده می‌شود و اگر دلتان آرامش و آهستگی می‌خواهد سراغ قایق پدالی بروید تا سکوت واقعی این دریاچه جنگلی بعد از دورشدن از ساحل، خودش را به شما نشان دهد. اگر هم طرفدار یک قایق‌سواری مهیج و با دنباله‌ای از جوش‌وخروش آب هستید، قایق موتوری را کرایه کنید و حسابی لذت ببرید.

سوارقایق شدن در دریاچه زیبای الیمالات مازندران

سکوت جنگلی در اعماق دریاچه بیشتر مشهود است و هرچه از ساحل و مسافران دور شوید، چهره بکر جنگل بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد. جایی از مسیر قایق‌رانی مثل یک تنگه است و فاصله با درختان از هر دو طرفتان کمتر می‌شود و حس ماجراجویی شما را افزایش می‌دهد. بهتر است دوربین را با خودتان به درون قایق بیاورید تا به‌محض دورشدن از فضاهای شلوغ و رفتن به مناطق بکرتر دریاچه، بتوانید عکس‌هایی فوق‌العاده ثبت کنید.

ماهیگیری در سکوت دریاچه الیمالات

تصویر ماهیان دریاچه الیمالات و نکات ماهیگیری در دریاچه الیمالات

یکی دیگر از تفریحات لذت‌بخش دریاچه الیمالات، فرصت ماهیگیری است. بسیاری از کسانی که شیفته ماهیگیری هستند، تجهیزات لازم را در هنگام سفر به این دریاچه با خود به همراه می‌آورند. این دریاچه پاتوق عاشقان ماهیگیری برای شکار قزل‌آلا و کپور است؛ البته به شرط آنکه صبور باشید! ناگفته نماند که برای تجربه ماهیگیری در این منطقه زیاده‌روی نکنید. تجربه ماهیگیری در الیمالات، بیش از آنکه نتیجه آن مهم باشد، کسب آرامش و لذت از تماشای مناظر اطراف آن اهمیت دارد.

کجا بمانیم؟

اقامت در جنگل زیبای کشپل و نزدیک دریاچه الیمالات

اولین گزینه اقامت در زمان سفر به مناطق جنگلی، برپایی چادر و تجربه زندگی به شیوه کمپینگ است. در سفر به دریاچه سد خاکی الیمالات نیز اولین پیشنهاد ما به شما برای اقامت، همین گزینه است. البته به شرط آنکه تجربه این نوع اقامت را داشته باشید یا یک راهنمای حرفه‌ای در گروه همسفرانتان باشد. در این جنگل فضاهایی برای چادرزدن مسافران در اطراف دریاچه مشخص شده است. در کنار برپایی چادر برای اقامت شبانه می‌توانید از سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه استفاده کنید.

امکانات جنگل و دریاچه الیمالات

امکانات دریاچه الیمالات قایق های پدالی و پارویی دریاچه الیمالات

سرویس بهداشتی، امکانات قایق‌سواری، آلاچیق، اقامتگاه‌، رستوران و کافه از امکانات دریاچه الیمالات و جنگل سرسبز آن است.

بهترین زمان سفر به دریاچه الیمالات

زیبایی دریاچه الیمالات در تمام فصول قابل ستایش است و هر زمان که به این منطقه بهشتی سفر کنید، شیفته زیبایی آن خواهید شد؛ اما به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی، معمولا این دریاچه در فصل بهار و پاییز بیش از سایر فصول، مسافر دارد. در بهار هوای تازه جنگلی، خنکای مطلوب و باران اشکبار بهاری، خاطره‌ای بهشتی از الیمالات در ذهن شما ثبت می‌کند. این دریاچه در فصل تابستان نیز تقریبا مسافران بسیاری دارد، اما هوای شرجی جنگل می‌تواند کمی کلافه‌کننده باشد. سرسبزی درختان در تابستان به اوج خود می‌رسد و تابش نور خورشید به دریاچه جلای بیشتری می‌دهد.

پادشاه فصل ها پاییز در طبیعت دریاچه الیمالات و بهترین زمان سفر به دریاچه الیمالات

پاییز الیمالات فوق‌العاده لذت‌بخش است. سرمای دلچسب جنگلی روی پوستتان می‌نشیند و تماشای درختان هزاررنگ برایتان لذت‌بخش خواهد بود. نوشیدن یک لیوان چای داغ در سرمای پاییزی، حسابی دلچسب خواهد بود. زمستان نیز جذابیت‌های خودش را در این منطقه جنگلی به رخ می‌کشد؛ اما شرایط جاده‌ها و سرمای هوا، از مسافران این منطقه می‌کاهد و تنها طبیعت‌گردان حرفه‌ای راهی الیمالات زمستانی می‌شوند.

نکات مهم در زمان سفر به دریاچه الیمالات

  • اگر در بهار و پاییز راهی این منطقه شدید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. هوای جنگل دمای کمتری نسبت به فضای شهر و روستا دارد؛
  • حتما کفش مناسب و راحت در زمان جنگل‌نوردی به پا کنید تا اذیت نشوید؛
  • در صورت اقامت شبانه در اطراف دریاچه، همراه‌داشتن پتو یا کیسه خواب را فراموش نکنید؛
  • در صورت اقامت شبانه در چادر، حتما یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای همراهتان باشد؛
  • در فصل تابستان همراه‌داشتن ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و پوشیدن لباس خنک را فراموش نکنید؛
  • در جنگل آتش روشن نکنید و به محیط زیست احترام بگذارید؛
  • هرگز زباله‌هایتان را در فضای جنگل رها نکنید یا درون آب دریاچه پرتاب نکنید؛
  • برای رفتن به نقاط عمیق جنگل و دورشدن از دریاچه، نیاز به یک راهنمای محلی دارید؛ زیرا اگر تجربه سفر در این جنگل را نداشته باشید، ممکن است مسیر برگشت را گم کنید.

بار و بندیل خود را ببندید و راهی دریاچه الیمالات و جنگل سرسبز آن شوید. این دریاچه یکی از تماشایی‌ترین مناطق جغرافیای شمال ایران و استان مازندران است. به نظر شما کدام ‌یک از دریاچه‌های شمال ایران از نظر زیبایی با الیمالات رقابت می‌کند؟

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.