جاهای دیدنی محمودآباد مازندران | راهنمای سفر محمود آباد

2

هر کجای شمال ایران را که قدم بگذارید ردپایی از مهارت و خلاقیت خالق متعال می‌بینید که شما را مسحور خود می‌کند. پوشش سبز درختان در کنار دریایی که گاه آرام است و گاه مثل یک پسربچه چموش مشت بر ساحل می‌کوبد، ترکیب خارق‌العاده‌ای است که در مناطق شمالی ایران و در شهر محمود آباد مازندران می‌توانید تجربه کنید. به همین منظور ره بال آسمان تصمیم دارد در این نوشته به جاهای دیدنی محمودآباد و جاذبه های گردشگری‌اش بپردازد.

فهرست مطالب

محمودآباد کجاست؟

شاید برخی از شما ندانید دقیقاً محمود آباد کجاست. نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا همین را برایتان بگوییم. شهرستان محمودآباد شهری ساحلی در شمال ایران و یکی از شهرستان‌های استان مازندران است. زبان مردم محمودآباد طبری است ولی به زبان فارسی هم صحبت می‌کنند.

محمودآباد از شمال به دریای مازندران، از جنوب به شهرستان آمل، از غرب به شهرستان نور و از شرق به شهرستان بابلسر و فریدون‌کنار محدود می‌شود و دارای دو شهر به نام‌های محمود آباد و سرخرود است. گفتنی است این منطقه در گذشته بندرگاه آمل بود و به‌عنوان یکی از کانون‌های حمل و نقل کالا‌های تجاری ایران و روسیه ایفای نقش می‌کرد.

طبیعت محمودآباد | سرسبز و زیبا

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

چشم بسته می‌توان گفت که پوشش گیاهی محمودآباد مازندران سبز و متراکم است. اصلاً مگر می‌شود شهری در خطه شمالی ایران باشد و درختان پر و انبوه نداشته باشد؟ در محمود آباد هم می‌توانید انواع درختان مثل ممرز‌، بلوط، توسکا‌، افرا‌، راش و بوته‌هایی مانند چماز‌، گزنا و واش ببینید.

شاید در فیلم‌ها، درختان ممرز را دیده باشید. تنه این درختان شیاردار و پوست آن به رنگ سبز مایل به خاکستری است. برگ‌هایشان هم شکل‌های متفاوتی دارد و با رگه‌های برجسته و چین‌های زیاد از بقیه برگ‌ها تشخیص داده می‌شود. چماز هم که نوعی سرخس است در طبیعت محمودآباد به چشم می‌آید.

جاهای دیدنی محمودآباد | جاذبه های گردشگری

بهترین جاذبه طبیعی محمودآباد دریای زیبا و پهناوری است که هر ساله بیشترین گردشگر را جذب می‌کند. حال خوب مردمانی که از دیدن دریا لذت می‌برند و تماشای تقلای امواج دریا برای به‌هم‌پیوستن و طلوع و غروب بی‌نظیر خورشید در کنار هم مجموعه‌ای خاص می‌سازد که شما را به محمود آباد مازندران دعوت می‌کند.

علاوه بر دریا و ساحل شنی چشم‌نواز، بازدید از تپه های باستانی‌، جنگل‌های سرسبز و باطراوت‌، آب‌بندان‌ها و تالاب‌های زمستانی، پارک شهرداری محمودآباد و مجموعه توریستی شهر رؤیا‌ها خالی از لطف نیست.

  • مجموعه توریستی شهر رؤیاها

اگر اهل هیجان هستید، مجموعه توریستی شهر رؤیاها را از دست ندهید. به شما حق می‌دهیم که در سفر به محمودآباد دنبال آب‌تنی در دریا و قدم‌زدن در کنار ساحل باشید و این پیشنهاد ما برایتان کمی عجیب به نظر برسد؛ اما زود قضاوت نکنید. برایتان خبر خوبی داریم.

در مجموعه توریستی شهر رؤیاها می‌توانید با استفاده از وسایل بازی هیجان‌انگیز، همزمان آدرنالین خودتان را افزایش دهید یا در بخش ساحلی قدم بزنید و در مکان‌های مخصوصی که به‌طور مجزا برای خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده، شنا کنید. امکان قایق‌سواری هم در این مکان برایتان فراهم است. پس معطل چه چیزی هستید؟ با یک تیر چند نشان بزنید و همه سلیقه‌ها را در محمودآباد راضی کنید. قول می‌دهیم در این مجموعه از بچه ۴ساله تا پیرمرد ۹۰ساله دست خالی بیرون نرود.

تاریخچه | محمودآباد در گذر زمان

پیشینه تاریخی محمودآباد مازندران به قدمت آمل مربوط می‌شود؛ چرا که این شهرستان در زمان‌های گذشته جزوی از آمل به شمار می‌رفته است. چندین سال بعد شخصی به نام محمدحسن خان امین‌الضراب اصفهانی با هدف ایجاد راه‌آهن و بندرگاه، محمود آباد را از آمل جدا کرد. گرچه تا به امروز شواهد دقیقی مبنی بر علت نام‌گذاری یافت نشده است؛ اما طبق احتمالات محققان، شهرستان محمودآباد به یاد محمود، فرزند محمدحسن‌خان نام‌گذاری شده است.

تا قبل از دوران قاجاریه بنای شهرستان محمودآباد فقط یک امامزاده و راه ساحلی شاه عباسی بوده است و پس از روی‌کارآمدن ناصرالدین شاه، بنای این شهرستان شروع به توسعه کرد. به دستور شاه، در این منطقه به ساخت مسجد‌، کاروانسرا‌، بندر‌، حمام و… اقدام کردند؛ اما برخلاف تلاش‌های ناصرالدین شاه، آبادی شهرستان محمود آباد تا زمان رضاشاه رو به ویرانی نهاد تا اینکه در سال 1308 دوباره بنای این شهر با احداث چندین خیابان رونق گرفت و کم‌کم از همه جنبه‌ها گسترش پیدا کرد.

اماکن مذهبی محمودآباد | محل قرار مؤمنان

امامزاده قاسم‌، امامزاده فضل خشت سر و امامزاده هفت تن شومیا از جمله اماکن مذهبی محمودآباد هستند که در بین عموم بسیار پرطرفدارند. آستانه امامزاده فضل در روستای خشت سر واقع شده است که بنا و معماری جذاب آن توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این مکان قدمتی چندین ساله دارد و همواره از گذشته تا کنون در معرض توجه همگان قرار گرفته است.

مشاهیر محمود آباد | افتخارهای شهر

محمد دشتی از جمله مشاهیر محمودآباد است که با وقف عمر خود در دورانی که سخنان ارزشمند حضرت علی(ع) به دست فراموشی سپرده می‌شد‌، در مقابل جهل مردمان ایستاد و کلام و سخنان گهربار ایشان را بار دیگر احیا کرد. وی با این کار تا ابد در قلب مردمان شیعه ایران زمین ماندگار شد.

لباس های محلی محمودآباد | تنوع رنگ و طرح

لباس محلی مازندران

لباس‌های محلی هر منطقه نشان‌دهنده فرهنگ زیبای آن شهر و روستاست. محمود آباد مازندران هم مثل اکثر شهرها لباس‌های زیبای مخصوص به خود را دارد که جلوه بی‌نظیری به مردمان شهر می‌دهند.

شلیته یا چرخی شلوار به دامنی پرچین و کوتاه می‌گویند که از جنس پارچه‌های ابریشم یا کتان‌های ظریف است و معمولاً زنان محمودآباد در جشن‌ها و رقص‌های محلی می‌پوشند. تمبان یا پشمبال هم نوعی شلوار با الگوی ساده است که بیشتر به رنگ تیره است. چادرشو همان چادر شب مربعی شکل است که با آن سر و چهره عروس را می‌پوشانند.

نیم ساق نیز نوعی شلوار تنگ است که از پارچه ابریشمی دوخته می‌شود و معمولاً دختران و زنان این شلوار‌ها را در زیر پیراهن می‌پوشند که به رنگ‌های سبز، سفید یا سرخ هستند. به دامن یا پیراهنی که یک‌سره از شانه تا بالای زانو است و از جنس کتان و چیت است، جومه گفته می‌شود. نیم تنه به شکل جلیقه‌های مردانه با یقه‌هفت یا گرد و جلوباز است.

رستوران‌های محمودآباد | لذت چشیدن غذاهای محلی

بیشتر از ۲۰ رستوران و فست فود در محمودآباد مازندران هست که هر کدام در بخشی از کار خود بهتر هستند. آنچه برای ما اهمیت بیشتری دارد، مکان‌هایی است که اکثر مسافران یا شهروندان به آن رأی داده‌اند. در این بین نام رستوران چاشت، رستوران ماهور، ساندویچ مسعود، رستوران شونیشت، رستوران هودین و چند رستوران دیگر در صدر جدول امتیازها قرار دارد.

اقامت در محمودآباد | تجربه شبی متفاوت در شمال ایران

خوشبختانه به دلیل حجم گسترده گردشگران در محمود آباد، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیار زیبایی برای مسافران دایر است که از میان آن‌ها می‌توان متل شهرقصه‌، هتل آپارتمان ترنج‌، متل فانوس‌دریا و مجتمع ساحلی ترنجستان را پیشنهاد داد. همه این هتل‌ها با انواع خدمات و پرسنل مهمان‌نواز لحظات خوبی را برای تک‌تک مسافران و گردشگران محمودآباد رقم می‌زنند.

در بین همه این‌ها هتل آپارتمان ترنج به دلیل نزدیک‌بودن به ساحل دریای خزر چشم‌انداز ویژه‌‌ای و آلاچیق‌های زیبایی دارد. در کنار آن متل فانوس دریا ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله ساحل اختصاصی و امکان اسکی روی آب و جت اسکی را برای علاقمندان در سفر به محمودآباد فراهم کرده است.

سوغاتی محمودآباد | یادگار سفر به مازندران

سبدبافی‌، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی‌، ظروف و مجسمه‌های چوبی‌، سفال و انواع پارچه‌ها از جمله سوغات محمودآباد مازندران محسوب می‌شوند.

مراکز خرید محمودآباد | لذت بازارگردی در شهر

بازارهای روز در شمال ایران بسیار رایج هستند و یکی از این بازارهای زیبا و سنتی در محمودآباد مازندران واقع شده است. در این بازار هر روز فروشنده‌ها و کسبه‌ها انواع سبزی‌ها‌، مرکبات و ماهی‌ها را به مردم عرضه می‌کنند. چیدمان رنگارنگ میوه‌ها و سایر وسایل تازه به همراه فضای گرم و صمیمی خانواده‌ها که هرکدام از آن‌ها مشغول تهیه مایحتاج خود هستند، طراوت و شادابی ویژهای را به بازار‌های روز می‌بخشد.

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین بازار‌های محمودآباد، بازار ماهی‌فروشان است. اگر قصد خرید انواع ماهی‌های دریای خزر همچون ماهی‌سفید‌، اوزون‌برون و دیگر ماهی‌های استخوانی مانند کپور را دارید سر زدن به این بازار را در برنامه گشت‌وگذار خود قرار دهید. بازار بزرگ الغدیر و پاساژ ولیعصر هم برای خرید پوشاک و لوازم لوکس‌تر پیشنهاد می‌شود.

راه های دسترسی | سفر به دل طبیعت

  • مسیر زمینی

محمود آباد بر سر جاده ساحلی قرار دارد و جاده محمودآباد آمل به درازای ۲۳ کیلومتر‌، ارتباط این منطقه را با جاده هراز برقرار می‌کند. از دیگر راه‌های ارتباطی این شهرستان می‌توان به جاده محمودآباد فریدون‌کنار و جاده محمودآباد نور اشاره کرد. از‌آنجایی‌که تمامی شهرهای شمال ایران در زیبایی طبیعت همتا ندارند‌، جاده‌های اطراف این شهر‌ها نیز به همان اندازه زیبا و چشم نواز هستند.

  • راه‌آهن

پیشینه احداث موفق راه آهن در ایران به احداث خط راه‌آهن محمودآباد آمل بر می‌گردد. ساخت راه آهن محمودآباد آمل که به دوران قاجار مربوط می‌شود، از مهم‌ترین تلاش‌های دولت مردان کشور ایران در حوزه حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

  • مسیر هوایی

محمودآباد مازندران دارای یک فرودگاه نظامی و آموزشی وابسته به نیروی هوایی ارتش است که بیشه کلا نام دارد. این فرودگاه باعث احیای چندین شهر و روستا و رونق گردشگری و اقتصادی در شهرهای غرب استان مازندران شده است.

در پایان گشت‌وگذارمان به شما پیشنهاد می‌کنیم لذت این سفر را از خود دریغ نکنید و با رفتن به محمودآباد مازندران و بازدید از جاهای دیدنی آن، روح و روانتان را جلا بدهید. اگر هم تجربه‌ای از سفر به این شهر دارید، با تیم ره بال آسمان درمیان بگذارید تا دیگران هم در خاطرات و تجربیات شما سهیم شوند.

۱. بهترین فصل سفر به محمود آباد چه زمانی است؟

در همه فصل‌های سال مخصوصاً بهار و تابستان می‌توان به محمود آباد سفر کرد.

۲. جاهای دیدنی محمود آباد کدامند؟

دریا و ساحل شنی، تپه های باستانی‌، جنگل‌های سرسبز و باطراوت‌، آب‌بندان‌ها و تالاب‌های زمستانی، پارک شهرداری محمود آباد و مجموعه توریستی شهر رؤیا‌ها.

۳. برای اقامت در محمود آباد به کجا برویم؟

متل شهرقصه‌، هتل آپارتمان ترنج‌، متل فانوس‌دریا و مجتمع ساحلی ترنجستان در کنار سوئیت‌های مختلف برای اقامت در محمود آباد پیشنهاد می‌شود.

۴. بهترین رستوران‌های محمود آباد کدامند؟

رستوران چاشت، رستوران ماهور، ساندویچ مسعود، رستوران شونیشت، رستوران هودین و چند رستوران دیگر در محمود آباد معروف‌تر هستند.

۵. سوغات محمود آباد چیست؟

سبدبافی‌، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی‌، ظروف و مجسمه‌های چوبی‌، سفال و انواع پارچه‌ها از جمله صنایع دستی مهم و ارزشمند محمود آباد مازندران محسوب می‌شوند.

استان مازندران

2 نظرات
  1. رها می گوید

    به مازندران که رفتین از دیدن بازارهای محلیش غافل نشین. همه چیز توی این بازارها حس تازگی داره و حالتون رو خیلی خوب می‌کنه. مخصوصا بومی‌ها به زبان مازندرانی حرف میزنن و شنیدنش خیلی لذت‌بخشه.

    1. بانو تقیان می گوید

      رهای عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.