تالاب عینک | مردابی زیبا در دل رشت

0

حرف سفر به شمال ایران که می‌شود نمی‌توان از رشت و زیبایی‌هایش گذشت. این شهر همواره با آغوشی گشوده مسافران خود را با تمام زیبایی‌هایش غافلگیر کرده است. طبیعت، جادوگری ماهر است که غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین زیبایی‌ها را برای ما به ارمغان آورده است. این بار می‌خواهیم با تالابی عجیب ولی دیدنی در دل شهر رشت آشنا شویم. تالاب عینک، بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران است و از جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید. شاید نام بامزه این تالاب برایتان جالب شده باشد. با ما در این مقاله از ره بال آسمان همراه باشید تا داستان این نام جالب و این تالاب عجیب را بدانید.

تالاب عینک کجاست؟

تالاب عینک یا مرداب عینک در دل شهر رشت قرار دارد. یکی از ویژگی‌های عجیب این تالاب هم همین است. اینکه یک جاذبه طبیعی در کنار این همه ساختمان و بزرگراه جان سالم به در برده است، ‌شگفتی آن را چند برابر می‌کند. خلاصه، تالاب عینک در منطقه ۴ شهر رشت و در کنار پارک دانشجو قرار گرفته است. با این حساب زمانی که شما در شهر مشغول رانندگی هستید، به سادگی از کنار این تالاب می‌گذرید.

آشنایی با مرداب عینک

عکس آشنایی با مرداب عینک

اول از همه بگوییم که تالاب عینک به مرداب عینک نیز معروف است. تالاب جایی است که مساحت آن وابسته به میزان بارندگی‌ها تغییر می‌کند. تالاب عینک نیز از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است در بعضی مواقع از سال مساحت تالاب به علت بارندگی کم بسیار کمتر شود.

پوشش جانوری مرداب عینک

حالا که با تعریف تالاب آشنا شدیم، ببینیم که خود تالاب عینک چه ویژگی‌هایی دارد. مرداب عینک مساحت بسیار بزرگی دارد. حدود ۴۴ هکتار مساحت آبی و ۱۶۳ هکتار مساحت ساحلی این تالاب را تشکیل می‌دهند. گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متعددی نیز در این منطقه وجود دارند. تالاب، ‌در برخی مواقع از سال میزبان نادرترین گونه‌های پرندگان مهاجر است. پرندگان ارزشمند و در حال انقراضی مانند پلیکان خاکستری و باکلان کوچک این تالاب را به عنوان مقصدی امن برای خود انتخاب می‌کنند. گذشته از این پرندگان،‌ در کل و با توجه به بررسی مرکز آموزش محیط زیست حدود ۳۶ نوع پرنده مهاجر به این تالاب می‌آیند.

پوشش گیاهی مرداب عینک

گفتیم که مرداب عینک در دل ساخت و سازهای شهری جان سالم به در برده است؛ اما ادامه حیات تالاب در دل شهر بدون آفت نبوده. افزایش ساخت و ساز در اطراف تالاب از یک طرف و بی‌توجهی محیط زیست به اکوسیستم این تالاب از طرفی دیگر باعث شده است که بخش چشمگیری از پوشش گیاهی اطراف تالاب از بین برود. در گذشته‌های نه چندان دور اگر اطراف تالاب قدم می‌زدید، درختان نادری مانند انار وحشی، ازگیل و خیزران را می‌دیدید. امروزه، افزایش ساختمان‌های شهری اطراف تالاب باعث نابودی این گیاهان شده است.

آسیب سنبل‌های آبی

عکس آسیب سنبل‌های آبی

یکی دیگر از آسیب‌هایی که تالاب به آن دچار شده است،‌ آفت سنبل‌های آبی است. رشد گیاهان غیربومی به نام سنبل آبی، بخش غربی تالاب را در معرض خطر نابودی کامل قرار داده است. اگرچه سازمان محیط زیست برای رفع این فاجعه اقدامی نکرد؛ اما سازمان‌های مردم‌نهاد، خودجوش دست به کار شدند و با امکانات اندک اقدام به ازبین‌بردن این گیاهان کردند.

علت نام‌گذاری تالاب عینک

نام این تالاب بی‌دلیل نیست. شاید برای شما هم نام تالاب جالب بوده باشد و کنجکاو هستید بدانید چرا این نام برای آن انتخاب شده است. علت این نام‌گذاری مسئله‌ای ساده است. نقشه تالاب از بالا به‌صورت یک عینک دیده می‌شود. اگر به نقشه‌های هوایی نگاهی بیندازید، می‌بینید که جای تالاب روی نقشه شبیه یک عینک است و به همین دلیل، تالاب عینک نام‌گذاری شده است.

امکانات گردشگری تالاب عینک

تالاب در دل رشت قرار دارد. این موقعیت باعث شده که مسیر دسترسی به آن آسان باشد. وقتی به تالاب می‌رسید، می‌توانید با نشستن روی فضای سبز اطراف آن از منظره لذت ببرید. جنوب تالاب به پارک دانشجو می‌رسد و در آنجا نیکمت‌هایی برای نشستن و آلاچیق‌هایی برای جمع‌های خانوادگی در نظر گرفته شده است. خروج از تالاب برای تهیه مواد خوراکی شاید کمی سخت باشد و مغازه‌ها به مرداب نزدیک نباشند؛ بنابراین هرچه لازم دارید از قبل آماده کنید و همراه خود ببرید. علاوه بر این‌ها و مهم‌تر از همه، می‌توانید با قایق‌ به دل تالاب بروید و این طبیعت زیبا را از نزدیک ببینید.

جاذبه‌های گردشگری مرداب عینک

سفر به شهرهای شمالی همواره با بازدید از جاذبه‌های طبیعی همراه است. طبیعت با روح و جان ما آدمیان پیوندی دیرین دارد و همواره ما را به سوی خود جذب می‌کند. دیدن این شگفتی‌ها باعث آرامش می‌شود و ما را برای لحظه‌ای از دنیای پرهیاهوی روزمره جدا می‌کند. تالاب عینک که اتفاقاً در دل شهری با هیاهوهایش جا خوش کرده است، این جذابیت‌ها را با هم دارد. وقتی از صدای بوق و جریان شهر رها می‌شوید، به دل تالاب آرام و بی سر و صدا وارد می‌شوید. سرسبزی کنار تالاب و آبی چشم‌نواز مرداب همگی دست به دست هم می‌دهند تا مکانی دل‌نشین را برای شما پدید بیاورند.

بهترین زمان بازدید از تالاب عینک

تالاب عینک در شهر رشت و استان گیلان قرار دارد. همه ما می‌دانیم که استان‌های شمالی، آب و هوای مرطوب و بارانی دارند. بهترین فصل برای رفتن به شمال ایران، فصل تابستان و بهار است. اگر فصل تابستان به رشت بروید، ممکن است رطوبت و گرمای هوا کمی شما را اذیت کند. اگر فرصت رفتن به رشت در فصل بهار را دارید،‌ می‌توانید از آب و هوایی مطبوع بهره‌مند شوید. نه خبری از گرما و رطوبت طاقت‌فرسا هست و نه خبری از سرمایی که شما را مجبور به خانه‌نشینی کند.

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب عینک

نزدیک به تالاب چندین جای دیدنی هست که می‌توانید با کمی پیاده‌روی به آن‌ها برسید. باغ سالار، پارک مفاخر و پارک دانشجو این دیدنی‌ها هستند. در دل باغ سالار، تنها یخچال طبیعی به‌جا‌مانده در گیلان وجود دارد. این باغ روبه‌روی تالاب قرار گرفته است و رسیدن به آن چندان دشوار نیست. پارک مفاخر نیز پارکی است که هر خیابانش به نام یکی از بزرگان ایرانی نام‌گذاری شده است. این پارک، در واقع بخشی از باغ سالار است. پارک دانشجو در انتهای تالاب واقع شده است. این پارک هم سرسبزی خاص خودش را دارد و امکاناتی مانند نیمکت و آلاچیق در اختیار شما می‌گذارد.

نکات مهم و اطلاعات بازدید از مرداب عینک

تالاب عینک یک جاذبه طبیعی و عمومی است؛ بنابراین شما هر زمان که به آن سر بزنید می‌توانید از آن بازدید کنید. تنها نکته مهم در بازدید از تالاب، حفاظت از محیط زیست آن است. این تالاب هدیه‌ای است که طبیعت به ما ارزانی داشته است. زمانی که می‌خواهید از بودن در چنین محیطی لذت ببرید، مراقب محیط زیست باشید و با ریختن زباله یا روشن کردن آتش، سلامت آن را به خطر نیندازید.

مسیر دسترسی به تالاب عینک

تالاب عینک در منطقه ۴ شهر رشت قرار گرفته است. این تالاب از شرق به تقاطع غیرهم‌سطح شهدای گمنام و از شمال به بلوار شهید افتخاری می‌رسد. برای رسیدن به تالاب، باید به بلوار شهید افتخاری بروید و پس از آن سراغ محل دقیق تالاب را از افراد محلی بگیرید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زان سفر فصل بهار و تابستان
آدرسگیلان، رشت، منطقه‌ی ۴، نزدیکی پارک دانشجو

تالاب‌های ایران یکی از بهترین جاذبه‌های کشورمان هستند که هر عاشق طبیعتی را به خود جذب می‌کنند. تالاب عینک نیز یکی از این‌ها است. متأسفانه توجه لازم به این تالاب نشده است و از‌دست‌رفتن بخش زیادی از مساحت آن ناشی از مدیریت نادرست است. وظیفه ما به‌عنوان شهروندان ایرانی آن است که قدر این زیبایی‌ها را بدانیم و زمانی که خود به آن‌ها سر می‌زنیم، مراقب محیط زیست باشیم. نظر شما چیست؟ برای ما بنویسید. ما نیز در ره بال آسمان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.

این تالاب در شهر رشت، منطقه ۴ و بلوار شهید افتخاری قرار دارد.

شکل تالاب در نقشه‌های هوایی به صورت یک عینک است و به همین دلیل، عینک نام‌گذاری شده است.

می‌توانید در تالاب قایق‌سواری را تجربه کنید.

فصل بهار و تابستان بهترین فرصت ممکن برای بازدید از تالاب است.

باغ سالار، پارک مفاخر و پارک دانشجو در نزدیکی تالاب هستند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.