راهنمای سفر رشت | شهر باران و بام‌های سفالی

1

وقتی حرف از طبیعت زیبای شهرهای ایران به میان می‌‌آید ناخودآگاه ذهن خیلی‌ها ‌‌به سمت شهرهای شمال ایران کوچ می‌‌کند. در این میان شهر رشت در استان گیلان، نامی آشنا برای مسافران و گردشگران است و در طول سال بلیط وسایل نقلیه مختلفی مانند بلیط هواپیما رشت به قصد گردش در این شهر در سرتاسر ایران خریداری می‌شود. یکی از ویژگی‌های ممتاز شهر رشت، طبیعت روح‌نوازش است که خواسته و ناخواسته خستگی را از تن می‌‌زداید؛ چرا که همه زیبایی‌های خدادادی را از آب‌وهوای معتدل گرفته تا پوشش گیاهی متنوع در خود جمع کرده است. ما هم امروز قصد داریم به جاهای دیدنی رشت سری بزنیم و خودمان را مهمان طبیعت بی‌نظیرش کنیم. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

رشت کجاست؟

اهل سفر باشید یا نه، اسم رشت را حتماً شنیده‌اید. خیلی‌ها هم که مسافر همیشگی این شهر سرسبز هستند چشم بسته می‌دانند که رشت کجاست و کجای نقشه ایران قرار دارد. این شهر دوست‌داشتنی مرکز استان گیلان است و شمال ایران و نزدیکی دریای خزر قرار دارد. فاصله رشت تا تهران 327 کیلومتر و تا مشهد حدود 1200 کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به رشت | همه فصل‌های سال مخصوصاً بهار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آب‌وهوای رشت بسیار معتدل و مرطوب است و کمتر شاهد برف‌های سنگین در این شهر هستیم؛ اما برخلاف برف، باران‌های فراوانی هم در این شهر می‌بارد به‌طوری که به‌دلیل بارش‌های ریز و مکرر، رتبه اول بیشترین میزان بارندگی و لقب شهر باران‌های نقره‌ای یا شهر باران را گرفته است. البته علاوه بر این دو لقب به‌خاطر استفاده مردم از سفال در پوشش بام‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های بارندگی شدید، به شهر بام‌های سفالی هم مشهور است.

بهترین زمان برای سفر به شهر رویایی رشت

با توجه به همه این‌ها این انتخاب شماست که در کدام فصل سال بخواهید عازم رشت شوید. اگر شما هم عاشق باران هستید و طبیعت‌گردی در این هوا را دوست دارید، همه فصل‌های سال برایتان جذاب خواهد بود. در غیراین‌صورت بهار و تابستان را برای سفر به رشت انتخاب کنید.

طبیعت رشت | سرسبزی بی‌نظیر

طبیعت بسیار زیبای رشت

هر شهر و استانی در وهله اول برای جذب گردشگران و مسافران نیازمند طبیعت زیباست که رشت از این نظر امتیاز ویژه‌ای دارد. در اطراف شهر جنگل‌های حاشیه‌ای، باغات و مزارع بسیاری  وجود دارد که صدها گونه گیاهی را در دل خود جا داده‌اند.

پوشش گیاهی متنوع باعث پیدایش 500 گونه جانوری در این شهر و اطراف آن شده است که متأسفانه 95 گونه آن در حال انقراض است. جمعیت پستاندارانی مانند پلنگ، گربه وحشی، فک خزری و… نسبت به پرندگان و خزندگان بسیار کمتر است. برخلاف پستانداران، خوشبختانه به دلیل وجود تالاب‌ها، آبگیر‌ها و دریاپه‌های آب شیرین و پوشیده از نیزار‌ها زیستگاه‌های متنوعی برای انواع پرندگان بومی ‌و مهاجر نظیر قرقاول، کبک و بلدرچین به وجود آمده است.

جاهای دیدنی رشت | موهبت‌های خدادادی

تنها چیزی که انسان را از همه تعلقات دنیوی رها می‌سازد گشت‌وگذار در طبیعت زیبا و روح‌افزاست که در هر نقطه از جهان به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند. دریاچه‌ها، کوه‌ها، آبشار‌ها و… از جمله جاهای دیدنی رشت هستند که نمی‌توان به آن‌ها اشاره‌ای نکرد.

  • رودخانه گوهر رود

رودخانه گوهردشت رشت

رودخانه گوهر رود که از کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد، پس از پیوستن به رودخانه زرجوب و با عبور از پیر بازار و خمام به تالاب انزلی جاری می‌شود. در کنار این رودخانه که باشید، لذت شنیدن صدای دل‌انگیز جاری‌شدن آب با هیچ چیز دیگر قابل قیاس نیست.

  • تالاب عینک

تالاب عینک در غرب رشت واقع است و از نظر مساحت دومین تالاب گیلان محسوب می‌شود و به‌دلیل اینکه در عکس‌های هوایی شبیه عینک است، به این نام شهرت یافته است.

  • دریاچه سد سنگر

سد سنگر روی رودخانه سفید رود احداث شده است و قسمت عمده آب سفید رود را برای آبیاری اراضی و شالیزار‌ها تأمین می‌کند و اطرافش پوشیده از طبیعت چشم‌نوازی است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

  • چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان از اسمش هم پیداست که سرشار از نمک است. این چشمه از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود. مردم این چشمه را مقدس می‌دانند و برای درمان امراض از آب آن استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که در شرق این چشمه جنگل انبوه و زیبایی قرار دارد که بر جلوه ستودنی این دریاچه می‌افزاید.

  • پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان از زیباترین جاذبه‌های طبیعی است که توصیفش در نوشتن نمی‌گنجد؛ چرا که همه زیبایی‌ها اعم از گونه‌های نادر گیاهان، صدای پرندگانی مثل کبک و دارکوب و… را در دل خود جای داده است و رودخانه‌های سیاهرود و سفیدرود همه این زیبایی‌ها را تکمیل کرده‌اند.

تاریخچه | رشت در گذر زمان

هر شهر و دیاری ممکن است تاریخی پیچیده یا تاریخی مملو از آرامش را پشت سر گذاشته باشد. رشت از جمله شهرهایی است که وقایع تلخی را به خود دیده است. در خلال پیکارهای مستمری که برحسب سنت بین امیران و سران گیلان جاری بوده است، رشت عرصه پیکار بوده و مکرر دست به دست می‌شده یا در آتش می‌سوخته است. تعرض مغولان، اشغال رشت از طرف قوای شوروی در جنگ جهانی دوم، جنگ مجاهدان با اشغالگران انگلیسی و… از جمله وقایع تاریخی رشت است.

این شهر در زمان مشروطه نیز نقش مهمی داشت. کمیته سری ستار در دوره استبداد صغیر محمدعلی شاه در رشت و با هدف اعاده مشروطیت تشکیل شد. در زمان انقلاب هم رشت از مهم‌ترین شهرهایی بود که در آن اعتصابات صورت گرفت.

بناهای تاریخی رشت | یادگاری از گذشتگان

با توجه به قدمت دیرینه این شهر بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به بناهای زیر اشاره کرد. البته گاهی با سر زدن به موزه‌ها هم مي‌توانید گذشته این شهر را بیشتر و بهتر لمس کنید. به منظور آشنایی با آن‌ها می‌توانید مقاله مربوط به موزه های رشت را مطالعه کنید.

  • میدان شهرداری رشت

نمای کلی میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت شامل ساختمان شهرداری، برج ساعت انزلی (نماد شهر رشت و نماد تجدد و وقت‌شناسی)، موزه پشت و ساختمان قدیمی‌ هتل ایران است. ساختمان این میدان با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا به ویژه معماری سنت پترزبورگ ساخته شد. روزانه ارکستر شهرداری رشت در این میدان و در مقابل درب ساختمان، موسیقی به‌صورت زنده اجرا می‌کند.

  • مسجد سفید

تصویر مسجد سفید رشت

از قدیمی‌ترین مساجد رشت، مسجد سفید رشت است که در محله سفید قرار دارد و به مسجد صفی و مسجد شهیدیه هم معروف است. چاه صاحب‌الزمان چاهی است که در این مسجد قرار دارد و طبق اعتقادات، مردم نامه‌های خود را برای صاحب‌الزمان نوشته و در این چاه می‌اندازند.

  • خانه ابریشمچی

قدمت خانه ابریشمچی به دوران قاجار بر می‌گردد و ۲ طبقه قرینه دارد که هر ۲ طبقه شامل ۸ اتاق است. معماری بسیار زیبای قاجاری با آب‌وهوای بارانی رشت متناسب است و محوطه عمارت از هر ۴ طرف با آجر‌های قرمز رنگ ساخته شده و در بالا با نوعی طاق‌نما تزئین شده است. زیباترین جلوه این عمارت تالار آیینه و چینی است. بخشی از این تالار گچبری‌های زیبایی دارد که توصیف زیبایی‌اش در قلم نمی‌گنجد.

  • هتل فردوسی

هتل فردوسی بنای دیگری است که هرچند ثبت میراثی شده؛ اما به روی گردشگران باز است. معماری بی‌نظیر هتل فردوسی ناخواسته توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این هتل۲ طبقه دارد که طبقه دوم شامل ایوان باریکی است و به لحاظ تزئینات خارجی دارای سمبل‌هایی از ایران باستان بوده است.

  • بقعه خواهر امام

بقعه خواهر امام از جمله آرامگاه‌هایی است که شکوه بسیاری دارد و همه روزه زائران متعددی را می‌پذیرد. این آرامگاه متعلق به خواهر امام رضا است که نامش فاطمه و ملقب به طاهره بود. این بقعه در دوره قاجار محل بست‌نشینی بوده و اکنون نیمه بازسازی شده و در محله مال فروشان رشت قرار دارد.

  • امامزاده هاشم

بارگاه مطهر امامزاده هاشم متعلق به نوادگان علی‌بن‌ابی‌طالب است و دارای بازارچه، مهمان‌سرای چند طبقه، مسجد باشکوه، کتابخانه، کشتارگاه، درمانگاه و… است. این مجموعه از پای کوه تا قله ادامه دارد. این تأسیسات برای راحتی و اسکان مسافران فراهم شده است.

از دیگر بناها و خانه های تاریخی رشت می‌توان به مسجد گلشن، مسجد زرگران، خانه میرزا خلیل رفیع و… اشاره کرد.

آداب و سنن | تجلی فرهنگ و هنر

  • پوشش

لباس‌های مردم رشت علاوه بر زیبایی به دلیل پوشش مناسب با عقاید اسلامی نیز سازگار است. پوشاک مردان از سرپوش‌های مردانه، تن پوش، شلوار، شال کمر، کت و پای‌افزار تشکیل می‌شود و پوشاک زنان شامل جلیقه، گردتومان، چادرشب، دامن، روسری، سربند، کفش و جوراب است.

  • زبان

فرهنگ و زبان مردم رشت

مردم رشت به گویش شیرین گیلکی صحبت می‌کنند. این لهجه یکی از لهجه‌های باستانی و پرمایه ایران است که بسیاری از واژه‌های آن با اندک تفاوتی در اوستا وجود دارد. لغت‌های پهلوی یعنی زبان رایج در روزگار ساسانیان در این لهجه فراوان یافت می‌شود.

مانند زبان فارسی، کلمات از زبان عربی، آذری و مغولی هم به گویش گیلکی هم راه یافته است. این گویش خود به چند لهجه فرعی مانند گیلگی بیه پس و گیلکی بیه پیش تقسیم می‌شود. زبان مردم رشت، فومن و زبان مناطق حواشی آن از نوع گیلکی بیه پس است. این گویش شیرین ضرب المثل‌هایی دارد که برای مردمان دیگر شهر‌ها جذابیت فراوانی دارند.

  • مشاهیر رشت

مشاهیر معروفی در دامان رشت پرورش یافته‌اند که از بین تعداد بی‌شماری از آن‌ها می‌توان به میرزا کوچک‌خان جنگلی مبارز انقلاب مشروطه و سردار جنبش جنگل، دکتر محمود بهزاد، پدر زیست شناسی ایران، دکتر محمد معین اولین دکتر ادبیات فارسی و… اشاره کرد.

  • غذاهای محلی

از بین مشخصه‌های هر استان غذا‌های آن شهر است که نقش خیلی مهمی در تعریف ساکنان آن دارند. رشت با هدف ایجاد برند بین‌المللی به‌عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو مطرح شد.

ترشه آش که از پخته‌شدن باقالی و برنج با سبزی و سیر تهیه می‌شود و کویی آش که از پخته‌شدن کدو حلوایی و برنج با شیر و شکر تهیه می‌شود از جمله آش‌های لذیذ این شهر هستند که طعم و مزه بی‌نظیر آن‌ها حتی با یک‌بارچشیدن، شما را به خودش جذب می‌کند.

از خورش‌ها و غذا‌های این شهر می‌توان آلو مسما، ناز خاتون، شیرین تره، سیر قلیه و… را نام برد.

رستوران های رشت | لذت چشیدن طعم جدید

اگر بخواهید طعم این غذا‌های لذیذ را تجربه کنید، رستوران‌های متعدد معروفی وجود دارند. اصلاً حیف است به رشت سفر کرد و در این رستوران‌ها طعم غذای گیلانی را نچشید.

  • رستوران شورکولی

در رستوران شورکولی انواع و اقسام خورشت‌ها، کباب‌ها و شامی‌ها پخته می‌شود و علاوه بر این غذا‌های لذیذ، مکانی بسیار زیبا دارد. این رستوران در خانه‌ای با حیاطی باصفا واقع شده است. کاشی‌کاری‌ها و اشیای عتیقه، زیبایی محیط داخلی‌اش را دوچندان کرده‌اند.

  • کبابی حاج حسین

شهر رشت را علاوه بر کباب ترش با کباب دوش نیز می‌شناسند. بهترین مکان برای تجربه طعم کباب دوش، کباب‌های پخته‌شده روی منقل‌های اطراف میدان شهرداری رشت در کبابی حاج حسین است. این مکان که فضایی بسیار خودمانی و صمیمی ‌دارد، انواع دیگری از کباب‌ها را نیز سرو می‌کند.

اقامت در رشت | چند روز زندگی در دل طبیعت

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران فراهم‌کردن مکانی مناسب برای اقامت در طول سفر است. اقامتگاه‌های بومگردی از جمله فضا‌های مناسب برای مسافران به شمار می‌رود. تلارخانه در خمام رشت به‌عنوان یکی از اقامتگاه‌های زیبا در این شهر به شما پیشنهاد می‌شود.

این مجموعه سوئیت سنتی زیبا یکی از دو مجموعه مستقل اقامتگاه‌های بومگردی است که به نام‌های «خوبوسه» و «حاج حاجی» نامیده می‌شوند و در ۲ طبقه به‌صورت یک خانه روستایی و در کنار هم واقع شده‌اند.

اگر هم علاقه‌ای به اقامت در این فضا‌های سنتی ندارید، می‌توانید در هتل کادوس، هتل شبستان و هتل پردیس و… اقامت کنید. در معرفی هتل های رشت به‌‌طور مفصل از امکانات و مسیر دسترسی هریک از این هتل‌ها گفته‌ایم. این نکته را به‌خاطر بسپارید، به هر شهر و استانی که سفر کردید برای جلوگیری از آسیب‌دیدن طبیعت و برای اینکه چهره شهر زشت نشود، بهتر است از چادرزدن در پارک‌ها تا حد امکان خودداری کنید.

سوغات رشت | یادگاری‌های سفر

از جمله صنایع دستی در شهر رشت حصیر بافی، بامبوبافی، خراطی، سفالگری و… هستند که متأسفانه رفته‌رفته به دست فراموشی سپرده می‌شوند. خراطی شیوه‌ای برای ساخت تولیدات چوبی است که به وسیله اره‌نواری و رنده، وسایل مختلفی مانند آباژور، گهواره و… ساخته می‌شوند.

از بین خوراکی‌ها هم تنوع بسیار مربا، ترشی، زیتون، برنج و مرکبات همه ذائقه‌ها را به چالش می کشد. شیرینی‌ها از لذیذترین سوغات رشت هستند که از انواع آن‌ها می‌توان رشته خشکار، کلوچه لاهیجان، مغز حلوا، باقلوای گل یاس و… را نام برد. چای و برنج هم گل سرسبد سوغاتی‌های شمال هستند.

مراکز خرید رشت | هیجان بازارگردی

یکی از علایق گردشگران، بازدید و خرید صنایع دستی و شیرینی‌های هر شهر به‌عنوان سوغات است. بازار ماهی از بهترین مراکز خرید رشت برای انواع ماهی‌ها، ترشی و زیتون و بلوار گلسار بهترین مکان برای خرید پوشاک است. ناگفته نماند که بازار بزرگ رشت نیز رنگین کمانی از خوردنی‌های خوشمزه و سنتی است. قنادی‌های ماه تی تی، ساقدوش، سرای ویلانج و… از جمله قنادی‌های معتبر در رشت محسوب می‌شوند.

شبکه حمل‌و‌نقل در رشت | رشت‌گردی آسان

در این شهر دیدنی شمالی، وسایل حمل‌ونقل درون شهری رفت‌وآمد به جاهای دیدنی را برای مردم آسان‌تر کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به قطار درون شهری، تاکسی و اتوبوس اشاره کرد.

بعد از دو شهر کرمانشاه و همدان، رشت سومین شهری است که طرح جامع قطار درون شهری در آن آغاز شده است.

مسیرهای دسترسی به رشت | پیش به سوی سفر

  • مسیر زمینی

اتومبیل شخصی

برای رسیدن به رشت زیبا راه‌های متعددی وجود دارد که همه سرسبز و زیبا هستند. این شهر از جمله شهرهایی است که جاده‌اش نه‌تنها شما را خسته نمی‌کند، بلکه هر لحظه بیشتر و بیشتر به وجد می‌آورد.

اتوبوس

اگر هم ماشین شخصی ندارید یا به هر دلیل حوصله و توان رانندگی ندارید، خرید بلیط اتوبوس رشت گزینه خوبی برای سفرهای زمینی به این شهر است. رشت ۴ پایانه به نام‌های پایانه خط کناره، پایانه پل بوسار، پایانه فجر و پایانه میدان گیل دارد.

  • پرواز رشت

فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت، واقع در بلوار ولیعصر در هر هفته 42 پرواز ثابت به 7 مقصد داخلی و 2 پرواز به مقصد خارجی دارد.

  • قطار رشت

پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه آهن در رشت، به بندر انزلی و بندر پیربازار برمی‌گردد. راه آهن قزوین-آستارا-رشت-انزلی مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است که تکمیل‌کننده کریدور شمال، جنوب و متصل‌کننده ایران به اروپا محسوب می‌شود. گفتنی است که راه آهن قزوین-رشت نیز از مهم‌ترین پروژه‌های مسیر ریلی ایران است که قزوین، رشت، انزلی و آستارا را به هم وصل کرده و سپس به کشور آذربایجان و خط ریلی اروپا متصل می‌شود. به همین دلیل خرید بلیط قطار رشت در میان مسافران بسیار محبوب است.

از رشت و زیبایی‌هایش هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. هرکس به این نقطه از ایران سفر کرده است، کوله‌باری از خاطرات خوش با خودش بازگردانده که حتی مرورکردن آن‌ها روح و روانش را جلا می‌دهد. شما چه خاطره‌ای از سفر به رشت دارید؟ برای دوستانتان در ره بال آسمان بنویسید.

رشت در همه فصل‌های سال زیباست؛ اما بهار و تابستان بی‌نظیری دارد.

اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌های فراوانی در رشت وجود دارد. برای مثال اقامتگاه‌های تلارخانه در خمام رشت، «خوبوسه» و «حاج حاجی» یا هتل‌های کادوس، شبستان و پردیس گزینه‌های خوبی هستند.

انواع ترشی و مربا، زیتون، برنج، مرکبات و صنایع دستی مثل حصیر و ظروف خراطی‌شده از سوغات رشت هستند.

معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت شامل رودخانه گوهر رود، تالاب عینک، دریاچه سد سنگر، چشمه آب شور لاکان، پارک جنگلی سراوان، میدان شهرداری رشت، مسجد سفید، خانه ابریشمچی و غیره است.

در جای جای شهر می‌توانید رستوران‌ها و غذخوری‌های خوب پیدا کنید. از بین همه این‌ها کبابی حاج حسین و رستوران شورکولی در بین مسافران و اهای معروف‌تر ستند.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”بهترین زمان سفر به رشت چه فصلی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”رشت در همه فصل‌های سال زیباست؛ اما بهار و تابستان بی‌نظیری دارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”برای اقامت در رشت کجا برویم؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”اقامتگاه‌های بومگردی و هتل‌های فراوانی در رشت وجود دارد. برای مثال اقامتگاه‌های تلارخانه در خمام رشت، «خوبوسه» و «حاج حاجی» یا هتل‌های کادوس، شبستان و پردیس گزینه‌های خوبی هستند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”سوغات رشت چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”انواع ترشی و مربا، زیتون، برنج، مرکبات و صنایع دستی مثل حصیر و ظروف خراطی‌شده از سوغات رشت هستند.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”جاهای دیدنی رشت کدامند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت شامل رودخانه گوهر رود، تالاب عینک، دریاچه سد سنگر، چشمه آب شور لاکان، پارک جنگلی سراوان، میدان شهرداری رشت، مسجد سفید، خانه ابریشمچی و غیره است.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”رستوران‌های خوب رشت کجا هستند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”در جای جای شهر می‌توانید رستوران‌ها و غذخوری‌های خوب پیدا کنید. از بین همه این‌ها کبابی حاج حسین و رستوران شورکولی در بین مسافران و اهای معروف‌تر ستند.”}}]}

استان گیلان

1 نظر
  1. سعید می گوید

    با سلام
    بسیار عالی بود ممنون از نکات خوبی که بهش اشاره کردید ولی خیلی جاهای زیبا و دیدنی فراموش شد مانند ماسوله، قلعه رودخان، دیلمان، ماسال، لاهیجان و …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.