راهنمای سفر به روستای ایگل تهران | گلی زیبا در شمیرانات

2

در هر گوشه از پایتخت، یک جاذبه دیدنی و تماشایی وجود دارد. اینکه بگوییم تهران پایتخت دود، شلوغی و آلودگی است، کمی بی‌انصافی خواهد بود. وقتی صحبت از جاهای دیدنی اطراف تهران به میان می‌آید، باید خودتان را برای بهشتی آرام و دوست‌داشتنی آماده کنید. امروز قصد داریم تا با ما هم سری به روستای ایگل تهران بزنیم که در منطقه رودبار قصران قرار دارد. با ما همراه باشید تا این روستای زیبا را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

روستای ایگل تهران کجاست؟

عکس معرفی روستای ایگل فشم

روستای ایگل فشم یکی از زیباترین روستاهای ایران به حساب می‌آید. این روستا در حاشیه شمال تهران و منطقه رودبار قصران قرار دارد. این روستا در 25کیلومتری تهران و 4کیلومتری غرب اوشان واقع شده است.

طبیعت روستای ایگل فشم

روستای ایگل در ارتفاع 2هزار متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا جزو روستاهای کوهستانی تهران به حساب می‌آید و آب‌وهوایی سرد دارد. با وجود این در تمامی دامنه‌های اطراف روستا می‌توانیم شاهد پوشش گیاهی بسیار متنوع و سرسبزی باشیم. وجود این پوشش گیاهی باعث شده تا روستای ایگل محیط مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلف جانوری باشد. در روستای ایگل فشم، انواع حیوانات همانند روباه، گرگ، شغال، کفتار، میش، قوچ، خرگوش، گراز و خارپشت زندگی می‌کنند. همچنین می‌توانیم شاهد حضور پرندگان زیبایی همانند عقاب، شاهین و پرندگان کوچک و دوست‌داشتنی مختلف باشیم. اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید با یک کوله‌پشتی و یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی عازم کوهستان شوید و از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرید.

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار ایگل فشم

خوشبختانه بافت طبیعی این روستا بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. ساکنان این روستا ارتباط خوبی با طبیعت برقرار می‌کنند. همچنین ویلاسازی هنوز در این روستا رواج پیدا نکرده است. البته این مسئله به‌خاطر کوهستانی‌بودن منطقه است. در حقیقت شرایط لازم برای ویلاسازی در اکثر مناطق این روستا وجود ندارد. همین موضوع باعث شده تا فضای مناسبی برای طبیعت‌گردی در این روستا وجود داشته باشد.

بهترین زمان سفر به روستای ایگل شمیرانات

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

همان طور که انتظار دارید، هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد خواهد بود. این منطقه جزو روستاهای ییلاقی شمیرانات به حساب می‌آید. به همین خاطر در فصل زمستان، روستای ایگل شمیرانات شاهد یخ‌بندان‌های شدید است. حتی اکثر مردم روستا نیز خانه‌های خود را در این فصل رها می‌کنند و پس از زمستان دوباره به این روستا بازمی‌گردند.

از اوایل بهار قدرت زمستان کم می‌شود. خب حق هم دارد. لشگر ننه سرما 3 ماه با تمام توان بر این روستا تاخته و دیگر توانی برای او باقی نمانده است. پس لشگری که از پس جوانه‌های سبز درختان بر نیامده، سرخورده و شکست‌خورده، روستای ایگل فشم را ترک می‌کنند. از ابتدای اردیبهشت هوا به‌تدریج گرم می‌شود. خورشید از اول فروردین زیر گوش گل می‌خواند که «نترس، ننه سرما، رفته، چشمان خود را باز کن!». در نهایت گل به خورشید اعتماد می‌کند و از خواب زمستانی بیدار می‌شود. در فصل بهار، دشت‌های کوهستانی، پوشیده از شقایق‌های سرخ و لاله‌های صورتی و نباتی‌رنگ می‌شوند. گیاهان حتی از دل سنگ نیز سر بیرون می‌آورند. انگار که طبیعت می‌خواهد انتقام سختی از زمستان بگیرد و به‌نوعی به ننه سرما زبان‌درازی کند! در این فصل آبشار ایگل فشم نیز بسیار پرآب خواهد شد و طبیعت میز پذیرایی را برای گردشگران آماده می‌کند.

در تابستان نیز که کلاً خبری از گرما نیست. انگار که روستای ایگل شمیرانات رابطه خوشی با گرما ندارد! در تابستان جمعیت این روستا به حداکثر مقدار خود می‌رسد و گردشگران و مردم محلی در کنار هم از طبیعت بکر منطقه لذت می‌برند. پاییز نیز با وجود سرمای شدید هوا، فضای عاشقانه‌ای به ایگل می‌دهد. پس اگر عاشق‌پیشه هستید، باید بدانید که ایگل دارای یکی از زیباترین کوچه باغ های اطراف تهران است و این کوچه‌باغ‌ها در فصل پاییز به دالان عشاق تبدیل می‌شوند.

جاهای دیدنی روستای ایگل فشم

  • آبشار ایگل

آبشار ایگل یکی از مهم‌ترین و بارزترین جاهای دیدنی ایگل محسوب می‌شود. بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان، فقط به عشق بازدید از این آبشار عازم روستای ایگل می‌شوند. برای دسترسی به این آبشار باید به دل طبیعت بزنید و در دامنه‌های شرقی به‌سمت قله توچال حرکت کنید. به یاد داشته باشید که هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد. قطعاً طبیعت گنجینه خود را در دورترین منطقه قرار می‌دهد تا دست کسی به آن نرسد. پس لذت طبیعت‌گردی نوش جان کسی که سختی مسیر را به جان می‌خرد. پس از حدود 2 ساعت پیاده‌روی سخت در مسیرهایی با شیب تند، به آبشار ایگل خواهید رسید. این آبشار آب بسیار سردی دارد و با آب‌تنی در آن، اعصاب شما بسیار آرام می‌شود.

  • کوچه باغ‌های ایگل

کوچه‌باغ‌های ایگل شهره خاص و عام هستند. اگر به‌دنبال زیباترین کوچه باغ های اطراف تهران هستید، حتماً سری به روستای ایگل بزنید. مخصوصاً در فصل پاییز زمانی که برگ‌ها به هزاران رنگ زیبا درمی‌آیند، کوچه‌باغ‌ها به دالان عشاق تبدیل خواهند شد. عکاسی و قدم‌زدن در این دالان‌های هزار رنگ، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود. پس حداقل یک بار هم که شده در فصل پاییز بی‌خیال سرما شوید و سری به این روستا بزنید.

  • باغات میوه

در روستای ایگل تهران می‌توانیم شاهد باغات پربار میوه باشیم. باغ آلبالو، گیلاس، گردو، بادام و آلو جزو رایج‌ترین انواع باغات میوه هستند. مخصوصاً در فصل تابستان که این باغات به بار می‌نشینند، منظره‌ای زیبا و تماشایی را به وجود می‌آورند. برخی از مردم محلی نیز کنار همان باغ‌های خود، انواع میوه‌های ارگانیک و تازه را به گردشگران ارائه می‌دهند.

بناهای تاریخی و مذهبی روستای ایگل شمیرانات

  • قلعه کیقباد

قلعه کیقباد یا همان تخت کیقباد یکی از جاهای دیدنی روستای ایگل فشم محسوب می‌شود. قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام و قرن 9 هجری قمری باز می‌گردد. این قلعه از اهمیت خاصی برخوردار است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. برای بازدید از این قلعه باید خودتان را به بخش جنوب‌غربی روستا و دامنه‌های شرقی ارتفاعاتی برسانید که به توچال منتهی می‌شوند. به یاد داشته باشید که دسترسی به این قلعه دشوار است و باید چند ساعتی در طبیعت پیاده‌روی کنید. در نتیجه بازدید از این قلعه برای افراد میان‌سال یا کسانی که دچار معلولیت هستند مناسب نخواهد بود.

  • امامزاده ایگل

امامزاده ایگل یکی دیگر از جاهای دیدنی ایگل محسوب می‌شود. این امامزاده را با نام امامزاده علی اکبر نیز می‌شناسند. امامزاده ایگل در شرق حسینیه آبادی و انتهای کوچه‌ای تنگ و باریک قرار دارد. بسیاری از مردم محلی بر این باور هستند که این امامزاده از نوادگان امام سجاد است. امامزاده ایگل در بین مردم روستایی از قداست خاصی برخوردار است. به همین خاطر بسیاری از مردم نذر امامزاده می‌کنند. حتی در طول محرم و مخصوصاً در روز عاشورا و تاسوعا، این امامزاده بسیار شلوغ می‌شود.

اقامت در روستای ایگل شمیرانات

خب همان طور که انتظار دارید، در این روستا خبری از هتل یا حتی مسافرخانه نیست. البته می‌توانید داخل خانه‌های روستایی یا ویلاهای نسبتاً لوکس اقامت داشته باشید. کرایه‌کردن خانه‌های روستایی، خانه‌های ویلایی و البته سوئیت‌های مستقل در این روستا بسیار رایج است. البته اکثر مسافران بعد بازدید از این روستا به تهران باز می‌گردند؛ اما طبیعت ایگل به‌حدی آرام و بکر است که بد نیست چند روزی را در آرامش سپری کنید. بماند که در ایام تابستان هزینه کرایه خانه سر به فلک می‌زند! پس بهتر است در ایام تعطیلات، مخصوصاً تعطیلات نوروز، به‌دنبال کرایه خانه در این روستا نباشید! به جای آن کمی ماجراجویی را به جان بخرید و در طبیعت زیبای اطراف کمپ بزنید.

رستوران در روستای ایگل فشم

  • رستوران کاکتوس
  • رستوران عمارت
  • رستوران باغ بهشت

سوغات روستای ایگل فشم

  • گردو؛
  • بادام؛
  • آلو؛
  • آلبالو؛
  • گیلاس؛
  • فطیر.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به روستای ایگل و تماشای زیبایی‌های آن، باید خودتان را به شمال تهران و جاده لشگرک برسانید. دسترسی به جاده لشگرک از انتهای خیابان استخر تهرانپارس و همچنین بزرگ‌راه بابایی امکان‌پذیر است. مسیر را به‌سمت شمال مستقیم ادامه دهید. در میدان اول به‌سمت شرق بروید. سپس با رسیدن به یک 3‌راهی، باید به‌سمت چپ که همان جاده فشم است بپیچید. همین طور که به‌سمت اوشان ادامه می‌دهید، نرسیده به روستای آهار با تابلوی ورودی روستای ایگل رو‌به‌رو خواهید شد. وارد جاده فرعی شوید و مسیر را ادامه دهید تا به روستای ایگل برسید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به روستاهای اطراف تهران و مخصوصاً روستای ایگل فشم چیست؟ آیا تاکنون از روستای ایگل تهران دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان کمپ در نزدیکی روستای ایگل شمیرانات در تابستان مناسب است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

این روستا در منطقه شمیرانات، رودبار قصران و 25کیلومتری تهران قرار دارد.

تابستان بهترین زمان سفر به این روستا محسوب می‌شود.

بله، انواع سوئیت مستقل، ویلای دربست و خانه‌های روستایی برای اقامت در این روستا وجود دارند.

انواع میوه و فطیر سنتی سوغات این روستا هستند.

برای دسترسی به ایگل باید خودتان را به جاده لشگرک برسانید و وارد جاده فشم شوید. پیش از ورودی روستای آهار، با جاده ورودی ایگل رو‌به‌رو خواهید شد.

استان تهران

2 نظرات
  1. سارا می گوید

    چقد روستای قشنگیه. دلم خواست همین الان ایگل باشم ?

  2. Benyamin می گوید

    دارم حاضر میشم برم
    جمعه بعد از ظهره به حرحال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.