روستای فارسیان گالیکش | پلکانی به بلندای البرز

7

روستای فارسیان برخلاف بعضی دیگر از روستاهای معروف شمال کشور، اسم‌و‌رسم چندانی پیدا نکرده و همین موضوع باعث شده تا جذابیت‌های آن بکرتر و تازه‌تر از روستاهای دیگر منطقه باشد. به لحاظ زیبایی می‌توان این روستا را با روستای ماسوله مقایسه کرد با این تفاوت که فارسیان خلوت‌تر است و فضایی دنج و دوست‌داشتنی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. اگر شما هم به فکر شمال‌گردی هستید و می‌خواهید این بار به جای بازدید از مناطق بسیار معروف شمال، سری به یکی از منطقه‌های خاص استان گلستان بزنید، پیشنهاد می‌کنیم روستای فارسیان گالیکش را به اولین برنامه‌ شمال‌گردی خود اضافه کنید. در ادامه شما را با جاذبه‌های گردشگری این روستا آشنا می‌کنیم.

روستای فارسیان کجاست؟

این روستا که به آن روستای فارسیان گرگان هم می‌‌گویند، یکی از قسمت‌های شهرستان گالیکش است و به لحاظ تقسیمات استانی، در محدوده استان گلستان قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر برای شما بگوییم که فارسیان کجاست، بد نیست بدانید این روستا دقیقاً در ۲۲کیلومتری قسمت شرقی گالیکش قرار دارد و به همین دلیل نیز گاهی به آن روستای فارسیان گالیکش گفته می‌شود. اگر هم نگاهی به نقشه بیندازید این روستا را در نزدیکی استان‌های سمنان و خراسان شمالی و نیز در نزدیکی روستای پنو پیدا خواهید کرد.

روستای فارسیان | نمونه‌ای از معماری پلکانی

تصویری از روستای فارسیان

روستایی که از آن صحبت می‌کنیم جذابیت‌های بی‌شماری دارد؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد اولین چیزی که در بازدید از این روستا به چشم شما می‌خورد، معماری پلکانی خانه‌‌های این روستاست. البته دلیل پلکانی بودن این روستا، قرارگرفتن آن در دامنه‌های شمالی البرز است. همسایگی این کوه‌ها با پارک ملی گلستان باعث شده تا دامنه‌ کوه‌های البرز از این جنگل بی‌نصیب نماند و از درختان افرا و بلوط پوشیده باشد.

به لطف چنین نعمتی، اهالی این روستا در مکانی زندگی می‌کنند که اطراف آن را کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای فرا گرفته و دامنه این کوه‌ها به برکت درختان، جاذبه‌ای خاص و دیدنی پیدا کرده است. روستاهای «کیارام» و «فرنگ» را می‌توان از روستاهای همسایه فارسیان نام برد. شک نکنید که تمامی روستاهای این منطقه در لیست جاهای دیدنی گلستان هستند؛ پس در طول مسافرت اگر فرصت دست داد، حتماً سری به این روستاها بزنید.

جاذبه های فارسیان | از خانه‌های زیبا تا جنگل ابر

تصویری از جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

برای شما گفتیم که کوه‌های سربه‌فلک کشیده‌ای با دامنه‌های سرسبز این روستا را در آغوش گرفته‌اند؛ در نتیجه آب‌و‌هوای این روستا کوهستانی و معتدل است و تابستان‌های بسیار خنکی دارد. به همین دلیل فارسیان به منطقه‌ای ایدئال برای مسافران و عشایر کوچ‌نشین در فصل تابستان تبدیل شده است. این روستا مسیری خوش‌ آب‌و‌هوا دارد و همجواری این روستا با جنگل ابر باعث شده تا گردنه‌های زیبا و مناظر ییلاقی چشم‌نوازی پیش‌روی گردشگران قرار بگیرد.

از آب‌و‌هوای پاک و دل‌انگیز این روستا که بگذریم به معماری زیبا و خاص آن می‌رسیم که باعث شده تا این روستا به لحاظ زیبا‌شناختی نیز جاذبه‌‌ای خاص و فراموش‌نشدنی برای گردشگران داشته باشد. جاذبه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم درواقع معماری پلکانی برخی از منازل این روستا است. در اینجا نیز مثل سایر روستاهای پلکانی ایران گویا خبری از حیاط مستقل در این خانه‌‌های روستا نیست و سقف هر خانه، کاربرد حیاط خانه همسایه منزل جلویی را دارد.

تپه قنبر آباد | جلوه هنرنمایی مادر طبیعت

نمایی از تپه قنبر آباد فارسیان

روستای فارسیان در دل طبیعت قرار دارد و به هر طرف که نگاه کنید، جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت در پیش‌روی شما قرار می‌گیرد. از یک طرف کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده پیش‌روی شما قد کشیده و از طرف دیگر جنگل‌های سرسبز صف کشیده‌اند. در اطراف این روستا چشمه‌های بی‌شماری است که از دل زمین می‌جوشد و آبی زلال و گوارا به شالیزارهای منطقه هدیه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در مسافرت به این روستا سری به تپه‌ «قنبرآباد» بزنید و از این تپه بالا بروید تا چشمتان به نمایی سحرانگیز و تماشایی از شالیزارهای این منطقه روشن شود.

تپه «قنبرآباد» فاصله چندانی با روستا ندارد. پس از بازدید از این تپه، راه آبشار «کبوتر خانه» را در پیش‌ بگیرید و لحظاتی خاطره‌انگیز را در کنار این آبشار پنج طبقه تجربه نمایید. در میان این روستا رودخانه‌ای با آبی گوارا جریان دارد که آب ۲۵ چشمه به داخل آن می‌ریزد. اگر اهل کوه‌‌پیمایی هستید و دستی در صخره‌نوردی دارید، راه دامنه البرز را که از کنار روستا می‌گذرد ادامه دهید تا به کوهی‌ به نام «علی کمری» برسید. این کوه صخره‌های بلندی دارد که صخره‌نوردان را به چالش می‌کشد. البته نیازی به گفتن نیست که بهتر است برای کوه‌پیمایی تجهزات لازم را همراه داشته باشید.

دشت فارسیان | جولانگاه اسب‌های رام نشدنی

تصویری از دشت های روستای فارسیان

روستای فارسیان، بهشت علاقه‌مندان به طبیعت است. در کنار مناظر طبیعی که پیش‌روی گردشگران قرار می‌دهد، دشتی سرسبز در اطراف این روستا وجود دارد که اسب‌های وحشی در آن آزادانه می‌تازند. بی‌شک یکه‌سواران علاقه‌مند اسب و سوارکاری، مات و مبهوت این منظره دیدنی می‌شوند. ناگفته نماند دشتی که از آن صحبت می‌کنیم چیزی نزدیک به ۷ کیلومتر از این روستا فاصله دارد و در مسیر رسیدن به این دشت با راهی ناهموار طرف هستید که خودروهای معمولی از آن عبور نمی‌کنند. در نتیجه باید پاشنه کفش‌های خود را بالا بکشید و با پای پیاده مسیر دشت را در پیش بگیرید. اما به شما قول می‌دهیم رنجی که برای رسیدن به این دشت به خود هموار می‌کنید، ارزشش را دارد و منظره تماشای اسب‌های وحشی در دشت سرسبز و زیبا ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند.

خوراکی‌های محلی فارسیان | لذیذ و خوشمزه

تصویری از غذاهای محلی روستای فارسیان

مسافرت لذت‌های زیادی دارد و یکی از بامزه‌ترین این لذت‌ها، خوردن خوراکی‌های محلی است. خوشبختانه در این زمینه نیز اهالی فارسیان هنر خود را نشان داده‌ اند و خوراکی‌های خوشمزه این خطه زبانزد خاص و عام است. اگر سفری به فارسیان داشتید حتماً خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند «اشکنه کشک»، «آش شله»، «حلیم»، «چنگالی»، «اشکنه گوجه»، «آش خمیر» و «خورشت گوجه‌ریز» را امتحان کنید. قول می‌دهیم طعم لذیذ این خوراکی‌ها برای همیشه زیر دندان شما باقی بماند.

معماری فارسیان | تندیسی از ذوق و هنر

تصویری از معماری روستای فارسیان

ظرافت‌های معماری این روستا نسبت‌به روستاهای همجوار زبانزد خاص و عام است. به رغم اینکه جمعیت چندانی ندارد، در بسیاری از کوچه‌های روستا یک تنور ایجاد شده تا اهالی برای تهیه نان راه زیادی را در کوچه و پس‌کوچه‌های روستا طی نکنند. مسئولیت نگهداری این تنورها در میان اهالی هر محله تقسیم شده و هر روز یکی از همسایه‌ها به تنور رسیدگی می‌کند. جالب است بدانید در کنار معماری پلکانی برای خانه‌های روستا، مقدار زیادی از کوچه‌‌ها نیز سقف دارند. بالای این کوچه‌ها یکی از اهالی زندگی می‌کند و پایین آن در اختیار همه مردم روستاست. در زبان محلی به این راهروها، «سابات» می‌گویند. ساخت این «سابات‌ها» داستان خاص خودش را دارد.

در واقع می‌شود گفت این تونل‌ها، پناهگاه امنی برای رفت و آمد در روزهای بارانی است. البته از قرار معلوم سال‌ها پیش که در این روستا خبری از آب‌ لوله‌کشی نبود، دخترکانی که آب از چشمه می‌آوردند، برای گذر از میان قسمت‌های مختلف روستا به چشمه از این «سابات‌ها» عبور می‌کردند. به همین دلیل نیز در قسمت‌هایی از این مسیرها، مکانی با نام «دخترنشین» قرار دارد. این مکان برای نشستن و استراحت دخترکانی است که ظرف سنگین آب را حمل می‌کردند. هرچند این روزها خبری از آوردن آب از چشمه در این روستا نیست؛ اما باز هم بعدازظهر که فرا می‌رسد زنان و دختران روستا به همراه کودکان در مکان این «دخترنشین‌ها» دور هم جمع می‌شوند و خستگی در می‌کنند.

سوغاتی فارسیان | صنایع دستی بی‌نظیر

تصویری از صنایع دستی فارسیان گلستان

همه می‌دانیم مسافرت بدون سوغاتی لطفی ندارد. فارسیان به رغم اینکه روستای کوچکی است، گلچینی از بهترین سوغاتی‌های محلی را برای گردشگران فراهم کرده است. اهالی باصفای این روستا مجموعه‌ای از انواع صنایع‌دستی، لباس‌های محلی، پارچه‌های گل‌دوزی‌شده اعلا و پارچه‌های کرباس را برای گردشگران آماده کرده‌اند تا به قول قدیمی‌ها از این روستا دست خالی بیرون نروید و در کنار تماشای جاهای دیدنی آن و لذت‌بردن از مناظر طبیعی، یادگاری برای مرور خاطرات خوش خود داشته باشید.

از طرف دیگر همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید شمال به برنجش معروف است؛ اما افرادی که برنج‌شناس هستند و برنج‌های نقاط مختلف شمال ایران را امتحان کرده‌‌اند، مدعی‌اند که برنج فارسیان از کیفیت درخور توجهی برخوردار است. کشک، قره‌قوروت، کره و روغن گوسفندی این منطقه هم زبانزد خاص و عام است. کافی است در یک روز بهاری مهمان این منطقه باشید تا لذیذترین محصولات لبنی را نصیب خود کنید.

رسم‌ها و آئین‌های خاطره‌انگیز اهالی فارسیان

تصویری از مراسم و آئین های روستای فارسیان

با نگاهی به سوغاتی‌های فارسیان به این نتیجه خواهید رسید که مردمان هنرمندی در آن روستا ساکن هستند. اهالی این روستا در کنار صنایع‌دستی مهارت خاصی در موسیقی دارند. اگر بخت با شما یار باشد و در جشن‌های محلی به این منطقه سفر کرده‌ باشید، هنرنمایی مردمان این منطقه را با سازهای سرنا و تنبک خواهید شنید. به علاقه‌مندان رسم و رسوم‌های محلی پیشنهاد می‌کنیم بهار را برای سفر به فارسیان انتخاب کنند. در این فصل ممکن است هوای این منطقه کمی سرد باشد؛ اما اهالی فارسیان جشن‌های عید نوروز را به اندازه‌ای گرم برگزار می‌کنند که وجود نازنینتان سرما را حس نخواهد کرد.

کودکان و نوجوانان روستا چند روز مانده به عید نوروز در کوچه‌های روستا بازی محلی جالبی با نام «تخم‌مرغ‌زنی» را انجام می‌‌دهند. در واقع ۱۰ روز قبل از سال نو، کودکان در کوچه‌ها راه می‌افتند و آواز سر می‌دهند تا به این بهانه از بزرگ‌ترها عیدی بگیرند. فارسیان شیرمردانی دارد که فرا رسیدن عید نوروز را به فال نیک می‌گیرند و به همین مناسبت پنجه‌ در پنجه یکدیگر می‌اندازند و زورآزمایی می‌کنند. مبارزه خروس‌های جنگی و نبرد گاوهای شاخ‌دار نیز از دیگر سرگرمی‌های اهالی این منطقه در عید نوروز است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً به تماشا بنشینید.

مسیر دسترسی به روستای فارسیان | تجربه‌ای متفاوت از مسیر بهشت

فارسیان چیزی حدود ۸۵ کیلومتر از شاهرود فاصله دارد و در ۹۰کیلومتری شهرستان گرگان قرار گرفته است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم مسیر اصلی آزادشهر به سمت شاهرود را در پیش بگیرید تا در ۳۵کیلومتری جنوب شرقی آزادشهر به این روستای دیدنی برسید. ازآنجایی‌که فارسیان در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته، پیشنهاد می‌کنیم تابستان‌ها راهی سفر به این روستا شوید تا با هوایی عالی و مطلوب، مسافرتی خاطره‌انگیز را تجربه کنید. سفر به این روستا در پاییز و زمستان اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. حتی اگر بهار قصد سفر به این منطقه را داشتید، حتماً لباس گرم و تجهیزات لازم را همراه ببرید.

هزینه رایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان گلستان، ۲۲کیلومتری قسمت شرقی گالیکش

حالا که تعریف این روستا را از زبان نویسندگان سایت ره بال آسمان شنیده‌اید، وقت آن فرا رسیده که در اولین‌فرصت بار سفر ببندید و با چشمان خودتان به تماشای دیدنی‌هایش بنشینید. پس از بازگشت از سفر نیز ما را فراموش نکنید و در بخش نظرات، تجربه‌های شیرین و خاطره‌انگیز خود از این سفر با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم اهل سفر هستید و تجربه‌ سودمندی از سفر به روستای فارسیان دارید، ما را از این تجربه‌های سومند بی‌نصیب نگذارید.

4.7/5 (3 نظر)
7 نظرات
  1. علی می گوید

    این سایت کاملا به صورت اشتباه این روستا را توصیف کرده و نمی‌داند دو روستا با نام فارسیان وجود دارد که یکی از آن ها در نزدیکی آزادشهر و دیگری در نزدیکی شهرستان گالیکش قرار دارد روستای فارسیان گالیکش کاملا با روستای فارسیان آزاد شهر فرق دارد و فاصله آن ها حدود ۸۰ کیلومتر است و جاذبه های آن ها کاملا باهم متفاوت است

    1. زهرا کامکار می گوید

      ممنون علی عزیز که ما رو مطلع کردید.
      متن نوشته اصلاح شد؛ خوشحال می‌شویم اگر اطلاعات دقیق‌تری درباره روستای فارسیان گالیکش دارید، با ما در میان بگذارید.

  2. رها می گوید

    جالبه که در بین روستاهای پلکانی ماسوله بیشتر معروف شده اما روستاهای دیگه هم به همون اندازه جذاب و تماشایی هستن. معماری پلکانی واقعا نمای جالب و شگفت‌انگیزی داره. مخصوصا وقتی می‌خوای از کوچه‌های مسقف رد بشی.

    1. بانو تقیان می گوید

      رهای عزیز، ایران روستاهای پلکانی بی‌شماری داره که بعضی از معروف‌ترین‌هاشون رو ما در این نوشته معرفی کردیم. احتمالاً این مقاله هم براتون جذاب باشه.

      https://blog.rahbal.com/stepped-village-in-iran/

      1. رها می گوید

        ممنون حتما مطالب لینک جدید رو مطالعه می‌کنم. این از سبک از معماری خیلی برام جذابه.

  3. مجید می گوید

    عمو جان چی واسه خودت کپی پیست میکنی لذتم میبری که سایت داری
    فارسیان فرنگ کجا فارسیان قانچی کجا

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مجید عزیز.
      متأسفانه ما متوجه منظور شما نشدیم.
      جایی از فارسیان قانچی نام برده شده؟

      تصویر روستای فارسیان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.