روستای پنو | سفر به طبیعت بکر و ناشناخته گلستان

17

«پنو» نام روستایی کوچک، اما دیدنی در استان گلستان است که در دل طبیعتی دست‌نخورده جا خوش کرده است. جالب است بدانید در گویش محلی گلستانی‌ها، به «پونه» یا گاهاً «پنبه»، «پنو» می‌گویند که الحق و الانصاف برازنده این منطقه است؛ چراکه در گذشته استان گلستان، یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های پنبه در ایران بوده است؛ ازاین‌رو به آن «سرزمین طلای سپید» هم گفته می‌شود. با این حال اگر نام روستای پنو برایتان ناآشناست یا کمتر از آن شنیده‌اید، این نوشته کوتاه از ره بال آسمان را دنبال کنید؛ چون می‌خواهیم باروبندیل خود را به مقصد سرزمین پنو جمع کنیم تا علاوه بر دیدن این روستای تماشایی، به آبشار پنو و سد آن و نیز غار حمام خدایی سری بزنیم.

روستای پنو کجاست

روستای پنو در استان سرسبز گلستان قرار دارد و در 42کیلومتری شهرستان گالیکش واقع شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر موقعیت جغرافیایی پنو را توصیف کنیم، باید بگوییم از شمال به روستای دشت شاد، از شرق به روستای حسین‌آباد کالپوش، از جنوب به روستای براین و از غرب به روستای فارسیان راه دارد.

راه رسیدن به روستای پنو

در واقع شما برای رسیدن به این روستای تماشایی باید اول خود را به یکی از سه استان گلستان یا سمنان یا خراسان شمالی برسانید. اگر از سمت گلستان می‌خواهید به روستای پنو بروید، باید اول به گالیکش بروید، اگر هم از سمنان مسیرتان نزدیک‌تر است خود را به حسین آباد برسانید. اگر هم از خراسان شمالی می‌روید، ابتدا خود را به شهرستان گرمه برسانید و پس از آن مسیر روستای حسین آباد و دشت را در پیش بگیرید.

سد پنو | آرامشی تا بی‌نهایت

سد پنو
نرسیده به روستای پنو می‌توانید از سد پنو دیدن کنید. اینجا به حدی آرامش نصیبتان می‌شود که وصف‌نشدنی است. از سد تا روستای پنو حدوداً ۱۰ دقیقه یا بیشتر را باید با ماشین بروید‌. البته که در این زمان شما محو تماشای تماشایی‌ترین منظره‌های پیش روی‌تان می‌شوید و اصلاً گذر زمان را احساس نمی‌کنید. بعد از دیدن سد که الحق جای مناسبی برای گرفتن خستگی مسیر و نوشیدن چای است، سوار ماشینتان شوید و بروید تا به پارکینگ برسید.

رودخانه پنو | لذت لمس خنکای آب

روستای پنو
روستای پنو که یک روستای کم‌جمعیت و تنها با ۸۰ خانوار از توابع دهستان نیلکوه است، طبیعتی کم‌نظیر دارد. زمانی که وارد روستا می‌شوید، به‌طور ناگهانی تغییرات آب‌وهوایی و سردشدن هوا را حس می‌کنید. اگر می‌خواهید جاهای دیدنی روستای پنو را ببینید، پس مسیر اصلی روستا را در پیش بگیرید. این مسیر شیب‌دار است و در نوع خود جذاب. پس از طی این مسیر شیب‌دار، کم‌کم صدای نجوای آب و سنگ را از رودخانه می‌شنوید. بروید تا به پارکینگ برسید. همان‌ جا که ماشین را پارک کردید، باروبندیل و اسباب پیکنیک را بردارید و چند قدمی را تا کنار رودخانه بیایید تا جایی برای نشستن انتخاب کنید. جایی که مسافر پنوی ما و همراهانش برای نشستن انتخاب کرده بودند، در عکس‌های بالا مشخص است (عکس بالا سمت راست).

گیاهان مسیر غار حمام خدایی
نشستن بر لب رودخانه پنو چنان حالتان را خوب می‌کند که گویی در بهشت برین قدم گذاشته‌اید. سرچشمه این رودخانه چندین چشمه است و طبیعت بی‌نظیر اطراف رودخانه شما را مست و آب زلال رودخانه شما را محو تماشای خود می‌کند. به جرئت می‌گویم، این صحنه‌ها را شما هیچ‌کجای دیگر نخواهید دید؛ پس با طمانینه گام بردارید و از قاب گوشی موبایل خود چند عکس یادگاری ثبت کنید. مسیر رودخانه را در خلاف جهت آب پیش بروید تا به غار پنو و آبشار پنو برسید.

غار پنو | معروف به غار حمام خدایی

غار حمام خدایی

بعد از اینکه کمی استراحت کردید، املتی آتشین بر بدن زدید و چای آتشی به جانتان نشست، وقت آن است که بروید و در این طبیعت دل‌انگیز قدم بزنید. دست همراهانتان را بگیرید، کمی خوراکی مغذی و سبک‌وزن بردارید و مسیر خلاف جریان آب را در پیش بگیرید. در این مسیر بی‌حد زیبا گل بگویید و گل بشنوید و گل ببینید. آنقدر راه را بروید که به آخر خط برسید؛ به یک بن‌بست دیدنی از غار پنو معروف به غار حمام خدایی.

غار حمام خدایی یکی از صعب‌العبورترین غارهای ایران است که هر کسی به‌راحتی نمی‌تواند داخل آن را ببیند و تنها طبیعت‌گردان حرفه‌ای با داشتن نور می‌توانند از آن دیدن کنند. دهانه قلبی‌شکل غار در کنار دره کم‌عمقی واقع شده است که محلی‌ها به آن اریبی می‌گویند. جالب است بدانید داخل غار پر از آب است و خروجی آب داخل غار مانند دوش آب طبیعی است. در قدیم مردمان این منطقه از این غار به‌عنوان حمام استفاده می‌کردند؛ به طوری که در زمستان‌ها داخل غار و در روزهای گرم سال از دوش طبیعی آن استفاده می‌کردند که احتمالاً دلیل نام‌گذاری‌اش به غار حمام خدایی، همین کاربردش باشد.

آبشار پنو | اثری بی‌نظیر از نقاش طبیعت

آبشار پنو در پایین دست غار حمام خدایی

در پایین‌دست غار پنو، آبشار پنو را می‌بینید. از حس طراوت و تازگی که از درآغوش‌کشیدن آبشار پنو نصیبتان می‌شود، نمی‌توان گفت؛ چراکه باید لمسش کنید. تعدادی از عکس‌های آبشار پنو را به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران ببینید؛ گویی نقاش چیره‌دستی حین بازی با رنگ‌ها تصویری خلق کرده است که روحتان را نوازش می‌دهد. کمی اینجا بنشینید، تنی به آب بزنید، عکاسی کنید، حسابی که کِیفتان کوک شد، مسیر برگشت را در پیش بگیرید.

یادتان باشد پنو از آن جاهای دیدنی گلستان است که هنوز کمتر کسی به جز بومیان منطقه آن را می‌شناسند. طبیعتش بی‌حد زیبا و تمیز است. پس تلاش کنید گلستان را گلستان نگه دارید، از ریختن زباله خودداری کنید و اگر زباله‌ای دیدید، لطفاً آن را جمع‌آوری کنید.

مسیر دسترسی به روستای پنو

همان‌طور که متوجه شدید، روستای پنو یکی از زیباترین و درعین‌حال بکرترین جاهای دیدنی گلستان است. این سفرنامه کوتاه و عکس‌های جذاب از روستا و آبشار پنو و نیز غار حمام خدایی را مهمان مهشید عزیز بودیم. از شما می‌خواهیم جای دیدنی بعدی را شما معرفی کنید تا با همراهان ره بال آسمان همسفرتان شویم.

5/5 (4 نظر)
17 نظرات
  1. سعید می گوید

    سلام
    چه مقاله جذابی نوشتین برای پنو. من پنو رو رفتم.
    خیلییییی قشنگ و دیدنیه? درست مثل همین عکسایی که گذاشتین???
    کاش یه ویدئو هم میزاشتین تا همه بفهمن پنو چه بهشت گم‌شده‌ایه.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، قبل از هر چیز ممنونیم که به نویسنده ما انرژی مثبت دادید و ممننیم که نظرتون رو درج کردید.
      به روی چشم، در اولین فرصتی که دست بده، فیلم این روستا رو هم تهیه می‌کنیم.

  2. مجید می گوید

    عجب مطلب بی‌نظیر و جذابی!
    روستاهای کمتر‌شناخته‌شده شمال کشور برای من که در سفر به‌دنبال آرامش، هوای پاک و لذت بردن از طبیعتی بکر هستم، مقاصدی بی‌نظیر هستند. بی‌شک در سفر بعدی خود به شمال کشور، به این روستای سرسبز و دلربا سری خواهم زد.

    1. بانو تقیان می گوید

      مجید عزیز، خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتید و ممنونیم که با این نظرتون به ما و تیممون انرژی مثبت دادید.

  3. سحر می گوید

    مرسی که اینقدر خوب همه جاهای خوب کشور رو معرفی می‌کنین
    من حتی اسمشو نشنیده بودم ولی الان انگار یه سفر کوتاه رفتم هر چند که رفتن و دیدن کجا و خواندن کجا!!
    خوش بحال اونایی که اونجا زندگی میکنن و اونایی که سفر کردن به اونجا

    1. بانو تقیان می گوید

      سحر عزیز، خوشحالیم که نوشته رو دوست داشتید و ممنونیم که نظرتون رو درج کردید. بی‌شک نظرتون به ما انرژی می‌ده.

  4. لیلا نوری می گوید

    سلام و ممنون بابت نوشته خوبتون
    غارش خیلی جذاب بود باید برم سرچ کنم تا عکسای بیشتری از این اثر هنری خدا ببینیم
    کاش به اقامتگاههایی که داره هم اشاره میکردید
    آبشارش هم عالی بود کلا شمال متر به مترش دیدنیه

    1. بانو تقیان می گوید

      لیلا عزیز، به قول شما شمال هر وجبش زیباست و نویسنده این روستا رو به‌عنوان یک تفریح یک‌روزه معرفی کرده، به روی چشم. درباره اقامتگاه‌هاش هم تحقیق می‌کنیم و به‌زودی نسخه جدید مقاله رو به‌روزرسانی می‌کنیم.

  5. فافا می گوید

    الان که فکر می‌کنم می‌بینم تو گالریم یه عکس زیر اون آبشار پنو کم دارم?
    باشد که طلبیده شویم ?

    1. بانو تقیان می گوید

      فافا عزیز، حتماً سر بزنید و بعداً خاطرات و تجربه‌هاتون رو برای ما بنویسید.

  6. مریم می گوید

    پنو یه امام زاده داره که پایینش یه دشته اونجا توی بهار معععععرکه است تمام تخیلات قشنگ من توی اون نقطه اتفاق میفته

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز
      ممنونیم برای توصیف و توضیح عالی‌تون.

  7. حسین می گوید

    من بارها به این مکان سفر کردم طبیعتی زیبا چهارفصل و پر از مردمان خون گرم و مهمان نواز .پیشنهاد میکنم اردیبهشت و شهریور این روستارو از دست ندید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام حسین عزیز، ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  8. داریوش می گوید

    مطلب خیلی خوبی بود. البته غار صعب العبور نیست. ما به همراه چند بچه کوچک تا انتهای غار رفتیم و تجهیزات خاصی هم نداشتیم. فقط باید به دل آب بزنی که تا روی زانو بود. البته که فوق العاده جذاب و دیدنی بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      داریوش عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید؛ ولی قبول کنید که همین حجم از آب برای خیلیا یعنی صعب‌العبور. 🙂

  9. Mmdk می گوید

    سلام ما از اهالی این روستا هستیم لطفا برای سفر به جاهای دیگر تشریف ببرید از بی نظمی شما گردشگران عزیز آسی هستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.