آبشار گچان ایلام | جویباری که از آسمان می‌آید

2

آبشار گچان ایلام سوگلی جاهای دیدنی‌ غرب ایران است. آب زلال این آبشار از ارتفاعی بلند با جوش‌و‌خروش به پایین می‌ریزد. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم دل دره گچان در ایلام را شکافته تا هنرنمایی مادر طبیعت را به کمال برساند. در کنار زیبایی‌های آبشار، آب گوارای آن زمینه سرسبزی منطقه را فراهم کرده تا با یکی از باطراوت‌ترین مناطق غرب ایران روبه‌رو باشیم. ایلام دیاری زیبا با آبشارهای تماشایی است؛ اما انصافاً هیچ‌کدام از آبشارهای منطقه زیبایی‌های گچان را ندارد.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر در میان آبشارهای ایران، به دنبال آبشاری می‌گردید که از تماشای آن سیر نشوید، سفر به ایلام را در اولویت برنامه‌های ایران‌‌گردی خود قرار دهید. به‌عنوان گردشگری که مدت زیادی است همراه ما در ره بال آسمان هستید، حتماً می‌دانید طبیعت‌گردی زمانی حسابی می‌چسبد که با منطقه دلخواه آشنایی کامل داشته باشید. به همین دلیل در ادامه این متن با ما همراه باشید تا از آبشار زیبای گچان برای شما بگوییم. مطمئن هستیم مطالعه این مطلب شما را به وسوسه خواهد انداخت تا سری به ایلام بزنید و حسابی‌ آبشارگردی کنید.

آبشار گچان ایلام کجاست؟

اگر اهل ایران‌گردی باشید، حتماً به‌خوبی می‌‌دانید جاهای دیدنی ایلام تمامی ندارد. در این استان تا چشم کار می‌کند دشت‌و‌دمن، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و آبشارهای زیبا مشاهده می‌شود. در این بین از آنجایی که آبشار زیبای گچان سوگلی تمامی زیبایی‌های ایلام است، پیشنهاد می‌کنیم در ایلام قبل از هر جا راه این آبشار را در پیش بگیرید. برای آب‌بازی در آبشار زیبای گچان باید هر کجای ایران که هستید خودتان را به استان ایلام برسانید. به ۱۵‌کیلومتری جاده ایلام در سرابله (شیروان و چرداول) که رسیدید، وارد منطقه گچان خواهید شد.

تصویری از آبشار گچان

در ابتدای این جاده باید از تونلی بزرگ عبور کنید. پس از اینکه تونل را پشت سر گذاشتید، چشم‌ شما به جمال آبشار تماشایی گچان ایلام روشن می‌شود. مسیری که برای رسیدن به آبشار باید طی کنید از دشت‌های سرسبز و تپه‌های زیبا می‌گذرد. به لطف این شرایط، در طول مسیر از منطقه‌ای باطراوت و خوش‌آب‌و‌هوا عبور می‌کنید. این مسیر به لحاظ رانندگی نیز چندان دشوار نیست. به لطف این شرایط فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار اینکه نگاهی به جاده دارید، نیم‌نگاهی به مناظر دلگشای اطراف بیندازید. آبشار به لحاظ جغرافیایی در شمال شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.

آبشار گچان ایلام چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

درخت‌های گردو در مسیر رسیدن به این آبشار زیبا سر به آسمان گذاشته‌‌اند. این درختان در طول سالیان دراز از آب آبشار نوشیده‌اند و گردوهای مقوی می‌دهند. نظیر این گردوها را در منطقه سراغ نداریم. آب گوارای این آبشار باغ‌های روستاهای اطراف را هم سیراب می‌کند. به لطف این شرایط با منطقه‌ای حاصلخیز روبه‌رو هستیم که پوشش گیاهی متنوع و زیبایی دارد. خوشمزه‌ترین میو‌های ایلام در باغ‌های اطراف گچان رشد می‌کند.

عکس از آبشار گچان ایلام

از پوشش گیاهی متنوع و درختان سرسبزِ گچان که بگذریم، به تنوع جانوری این منطقه می‌رسیم. پرنده‌‌های خوش‌الحان در درختان اطراف نغمه‌سرایی می‌کنند این منطقه پوشش جانوری متنوعی هم دارد. حیوانات بازیگوش زمینه شادی گردشگران را در راه آبشار فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است در این منطقه وجود حیوان‌های خطرناک گزارش نشده است. به‌رغم این شرایط باز هم از آنجایی که احتیاط شرط عقل است در آبشارگردی مواظب اطراف خود باشید و بی‌گدار به آب نزنید.

آبشار گچان ایلام چه امکانات گردشگری دارد؟

ایران‌گردها در جریان هستند که ایلام به‌رغم جاهای دیدنی که دارد، آن‌گونه که باید‌وشاید در مرکز توجه سازمان‌های گردشگری قرار نگرفته است. به همین دلیل آبشار زیبای گچان به لحاظ امکانات رفاهی حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ اما خوشبختانه این منطقه به اندازه‌ای خوش‌ آب‌و‌هواست که در بهار و تابستان مشکلی برای رسیدن به آبشار و گردشگری در اطراف آن پیدا نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید حسابی آبشارگردی کنید، تجهیزات لازم برای طبیعت‌گردی را همراه داشته باشید.

تصویری از طبیعت آبشار گچان

تنقلات و خوراکی، چند دست لباس، لوازم روشن‌کردن آتش، پلاستیک زباله، کفش مخصوص پیاده‌روی، عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر از تجهیزاتی است که برای آبشارگردی در گچان لازم می‌شود. چادرزدن و اتراق شبانه در این محل توصیه نمی‌شود. با این حال اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که می‌خواهید چرخی در کوه‌های اطراف بزنید و حسابی در گچان خوش بگذرانید، چادر و کفش و لوازم کوه‌نوردی را به فهرست لوازم سفر به ایلام اضافه کنید.

آبشار گچان ایلام چه جاذبه های گردشگری دارد؟

عکس طبیعت گچان

آب چشمه گچان از دل دره‌ای به پایین می‌ریزد. تماشای آبشار و آب‌تنی در آب زلال آن یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در ایلام به حساب می‌آید. در این منطقه چندین آبشار وجود دارد. با این حساب اگر از آبشارگردی سیر نمی‌شوید، می‌توانید راه آبشارهای اطراف گچان را در پیش بگیرید و یک دل سیر آبشارگردی کنید. اگر هم از آن دسته گردشگران ماجراجویی هستید که کوه‌های بلند را به چالش می‌کشند، راه کوه‌های اطراف آبشار را دنبال کنید. در همسایگی منطقه گچان، ۲ کوه سربه‌فلک‌کشیده با نام‌های مانشت و قلاجه وجود دارد. این کوه‌ها یکی از دیگری تماشایی‌تر است. گردشگرانی که دنبال طبیعت‌گردی آرام و باصفا می‌گردند هم بهتر است آب آبشار را از حوضچه آن دنبال کنند. این آب به باغ‌های پایین‌دست می‌ریزد. نشستن در کنار جویباری که از آبشار سرچشمه گرفته و تماشای گذر عمر لذتی است که فقط گردشگران اهل‌دل درک می‌کنند.

آبشار گچان ایلام چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

تصویری از طبیعت سرسبز گچان

آبشارگردی قواعد خاص خودش را دارد. یکی از این قواعد، گشت‌و‌گذار بهاری در آبشار است. به این ترتیب اگر می‌خواهید آبشار گچان از همیشه خروشان‌تر باشد، بهار سال آینده را به برنامه ایلام‌گردی خود اضافه کنید. با رسیدن بهار منطقه گچان به بهشت روی زمین تبدیل می‌شود که مادر طبیعت آن را مانند یک تابلوی زیبا نقاشی کرده است. انصافاً باید گفت تابستان‌های گچان نیز چیزی کم‌و‌کسر ندارد. از آنجایی که برای رسیدن به آبشار بیشتر از یک ساعت پیاده‌روی در راه دارید، بهتر است صبح‌خروس‌خوان را برای آبشارگردی انتخاب کنید. پاییزهای گچان حال‌و‌هوای دلپذیری دارد و چندان سرد نیست. به اواخر پاییز که ‌می‌رسیم هوا رو به سردی می‌گذارد و تا پایان زمستان باید قید آبشارگردی در گچان را بزنید.

آبشار گچان ایلام به کدام جاهای دیدنی نزدیک است؟

حیف است راهی ایلام شوید و به تماشای آبشار گچان بسنده کنید. این منطقه در کنار آبشار، جاهای دیدنی دارد که گردشگری در آن‌ها دست‌کم یکی‌ دو هفته زمان می‌طلبد. با این حساب بهتر است برنامه‌ای جانانه برای ایلام‌گردی ترتیب دهید و تمامی جاهای دیدنی ایلام را ببینید. از آنجایی که ایلام در کنار طبیعت‌ تماشایی، منطقه‌ای با تاریخ کهن است، حتماً در کنار آبشارگردی سری به روستای گُل‌گُل‌ در ۲۵ کیلومتری ایلام بزنید. در این منطقه سنگ‌نوشته‌هایی از دوران آشوریان وجود دارد. قلعه سه کسان، از قلعه‌های باقیمانده از دوران ساسانیان، آتشکده موشکان و آرامستان کان گنبد، از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی ایلام به حساب می‌آیند.

تصویری از غار زینگان

ایلام در کنار کوه‌های سرسبز و دشت‌های پوشیده با گل‌های خوش‌رایحه، غار معروفی هم دارد. این غار با نام غار زینگان در ۵۲‌کیلومتری غرب ایلام گردشگران ماجراجو را به مخاطره می‌کشد. تالاب سیاب دریوش در جنوب غربی بخش ملکشاهی، تالاب زمزم در ۷۴‌کیلومتری شرق ایلام، چرداول در ۳۳‌کیلومتری ایلام و سرکب در ۸‌کیلومتری جنوب شرقی ایلام از دیگر جاهای دیدنی این استان به حساب می‌آیند.

برای اقامت در نزدیکی آبشار گچان ایلام به کجا برویم؟

عکس از اتاق هتل خلاش

گچان جای خاصی برای اقامت ندارد و در این منطقه خبری از سوئیت یا هتل نیست؛ ولی خوشبختانه هتل‌های ایلام این ضعف را پوشش داده است. به لطف فاصله نسبتاً کم ایلام از آبشار گچان، می‌توانید شب را در یکی از بهترین هتل‌ های ایلام بگذرانید. سپیده صبح که سر زد، هتل را به مقصد آبشار گچان ترک بگویید. هتل‌های خلاش، کریلا، تجریان و لاله به‌عنوان بهترین هتل های ایلام شناخته می‌شوند.

مسیر دسترسی به آبشار گچان

آبشار زیبای گچان دقیقاً در ۱۵کیلومتری شمال ایلام قرار دارد. آب آبشار از چشمه‌ای زلال و پرخروش سرچشمه می‌گیرد. آبشار و چشمه آن مسیری ماشین‌رو ندارد. با این حساب پس از رسیدن به نزدیکی آبشار، برای تماشای آن باید قدم‌رنجه کنید و پیاده بروید. این مسیر چیزی حدود یک تا نهایتاً یک ساعت و نیم طول می‌کشد. زیبایی‌های آبشار باعث شده تا سالانه گردشگران بی‌شماری از گوشه‌و‌کنار ایران راه ایلام را در پیش بگیرند.

تردد گردشگران در این منطقه باعث شده تا مسیر رسیدن به آبشار، به قول قدیمی‌ها پاکوب شود. طبیعت اطراف این مسیر به اندازه‌ای سرسبز و تماشایی است که آبشارگردها را محو تماشای خود می‌کند. پس از رسیدن به آبشار نیز با نمایی زیبا روبه‌رو می‌شوید که خستگی راه را از وجود نازنینتان بیرون می‌کند.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان ایلام، ۱۵ کیلومتری شمال شهر ایلام

آبشار گچان ایلام فرصتی را فراهم می‌کند تا برای دمی هم که شده روزمرگی‌های زندگی را کنار بگذارید و به آرامش برسید. این آبشار منظره‌ای دل‌فریب پیش روی گردشگران قرار می‌دهد تا به یکی از بهترین آبشارهای ایران تبدیل شود. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از آبشار گچان با شما در میان گذاشتیم، یکی از خاطره‌انگیزترین آبشارگردی‌های خود را تجربه کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم آبشارگرد قهاری هستید که تمامی آبشارهای ایران را دیده است. خاطره‌های خود از آبشارگردی را با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید و ما را از تجربه‌های سودمند خود بهره‌مند سازید.

آبشار گچان ایلام دقیقاً در ۱۵ کیلومتری شمال ایلام قرار دارد.

درخت‌های گردو در مسیر آبشار به چشم می‌خورد. درخت‌ها و درختچه‌های گوناگونی نیز در گوشه‌و‌کنار آبشار خودنمایی می‌کنند.

ایلام بهارهای تماشایی دارد. گشت‌‌و‌گذار در بهار و تابستان و آ‌ب‌تنی در آبشار گچان ایلام بیشتر از هر زمان دیگری خوش می‌گذرد.

کفش‌ مخصوص پیاده‌روی، چند دست لباس، لوازم روشن‌کردن آتش،‌ تنقلات و خوراکی، عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر از تجهیزاتی است که باید در آبشارگردی همراه داشته باشید.

تالاب سیاب دریوش در جنوب غربی بخش ملکشاهی، تالاب زمزم در ۷۴‌کیلومتری شرق ایلام، چرداول در ۳۳‌کیلومتری ایلام و سرکب در ۸‌کیلومتری جنوب شرقی ایلام از دیگر جاهای دیدنی این استان به حساب می‌آیند.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. فهیم می گوید

    سلام.ممنون از توضیحاتتون..اما من ۱۳ سال ایلام هستم و در تمام این سالها حتی از محلیها و عشایر هم پرسیدم و بارها پیاده روی گچان رو از چند مسیر تا چشمه رفتم..اما آبشاری ندیدم و نشنیدم!!
    خواهش میکنم ادرس دقیقتر بدین…….

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. آدرسی که همه جا ثبت شده همینه. مگر اینکه به دلیل خشکسالی، این آبشار از دست رفته باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.