پارک ملی آنتالیا | هیجان، آرامش و سرزندگی در یک قاب

0

آنتالیا یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه میان گردشگران ایرانی است. بی‌شک سفر به آنتالیا، سفری راحت، ارزان و مملو از خاطره‌های فراموش‌نشدنی است. در بین دیدنی‌های بی‌شماری که این شهر تاریخی دارد، پارک ملی آنتالیا جزء جذاب‌ترین‌های آن‌هاست که سالانه گردشگران متعددی را به‌سوی خود فرامی‌خواند. هرچند می‌توان ساعت‌ها راجع به این پارک پهناور صحبت کرد؛ اما حتی نگاه کردن به تصاویر آن چشمه‌ای از جادوی سحرآمیز آن را به ما نشان می‌دهد. قدم زدن در مناظر سرسبز، تجربه شورانگیز رفتینگ در رودخانه پارک و بازدید از آثار باستانی امپراتوری روم، تنها گوشه‌ای شگفتی‌های متنوعی است که این پارک به شما ارائه خواهد کرد. اما پیش از هرچیز بهتر است بیشتر با پیچ‌وخم‌ها و رازهای پنهان این پارک آشنا شوید؛ پس با ما همراه باشید و این مطلب را از دست ندهید، تا بیشتر با این منطقه حفاظت‌شده محبوب آشنا شویم.

پارک ملی آنتالیا کجاست؟

پارک ملی یا پارک کوپرولو کانیون یکی از زیباترین جاهای دیدنی آنتالیا است که حدوداً ۹۰ کیلومتر با مرکز آنتالیا فاصله دارد. این پارک که در شمال‌شرقی آنتالیا جای گرفته است، از رودخانه کپرو می‌گذرد و ۳۶۵ کیلومترمربع وسعت دارد. جانوران ریزودرشت شگفت‌انگیز، درختان صنوبر عظیم و گیاهان متنوع سرسبز، این منطقه را مکانی رؤیایی برای گذراندن اوقات فراغت ترک‌ها و مقصدی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. این پارک در سال ۱۹۷۳ عنوان پارک ملی آنتالیا را از آن خود کرد.

تصویری از پارک ملی آنتالیا

پارک کوپرولو کانیون جزء مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود که جانوران و گیاهان گوناگونی نظیر بز کوهی، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، کاج و درختان سرو در آن مشاهده می‌شوند. بی‌شک تماشای گشت‌وگذار این جانوران یا شنا کردن ماهی‌های قزل‌آلا در آب زلال رودخانه کوپرولو تجربه‌ای خاطره‌انگیز خواهد بود.

آشنایی با پارک ملی آنتالیا | اوج لذت ارتباط با طبیعت

تصویری از پارک کوپرولو کانیون

پارک ملی کوپرولو کانیون آنتالیا یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی آن است که مملو از کوه‌ها، مراتع سرسبز، دره‌ها، رودخانه و جاذبه‌های متعدد دیگری است. شاید اگر از اهالی آنتالیا بپرسید بهترین دیدنی‌هایشان چیست، این پارک را زودتر از همه نام ببرند! این پارک فاصله کمی تا آنتالیا دارد و با ۳۶۵ کیلومترمربع وسعت، جنگل‌های وسیع، رودخانه‌ای پرجوش‌وخروش و جانوران متعددی را در خود جای داده است. جالب است بدانید بلندترین دره پلدار ترکیه به‌نام «کوپرولو» در این منطقه قرار دارد. این دره حدود ۱۴ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عمق دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این پارک جذاب آشنا شویم.

امکانات پارک ملی آنتالیا | رفع تمام نیازهای شما

پارک ملی کوپرولو کانیون، آرامشی خاص و روزی پر از تفریح‌های سرگرم‌کننده را به شما و عزیزانتان هدیه می‌کند. خوشبختانه امکانات رفاهی این پارک هیچ کم‌وکاستی ندارد و می‌تواند همه نیازهای شما را به بهترین نحو رفع کند. نیمکت‌های گوناگونی به‌وفور در سراسر پارک یافت می‌شوند که پس از ساعتی گشت‌وگذار می‌توانید روی آن‌ها استراحت کنید. کافی است لوازم پیک‌نیک را همراه خود بردارید و در هوای دل‌پذیر آنتالیا، زیر سایه درختان بنشینید و از لحظه‌های تکرارنشدنی در این پارک لذت ببرید.

کافه‌های متنوعی هم در تمام قسمت‌های پارک ملی آنتالیا وجود دارند که مکان مناسبی برای گفت‌وگو با دوستان و توریست‌های دیگر و نوشیدن قهوه‌های مرغوب محسوب می‌شوند. اگر هم اهل قهوه نیستید، رستوران‌های درجه‌یک و خوردن غذاهای لذیذ گوناگون را نباید از دست بدهید. برخی از مشهورترین و محبوب‌ترین رستوران های آنتالیا در این پارک قرار دارند که غذاهای مدیترانه‌ای و دریایی آن‌ها سفر شما را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کنند. از آنجایی که ایرانی‌ها علاقه بی‌بدیلی به ماهی قزل‌آلا دارند، سفارش این غذا نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. طبخ این غذا در ترکیه متفاوت و جالب است.

جاذبه‌های پارک ملی آنتالیا | گذری در تاریخ باستان

عکس برج باستانی هیدیرلیک

کافی است به تصاویر پارک ملی کوپرولو کانیون آنتالیا نگاه کنید، تا با جادوی بی‌بدیل آن آشنا شوید. این پارک پهناور مملو از مناظر زیبا و تفریح‌های جذاب و هیجان‌انگیز است که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. اما جالب است بدانید این پارک دیدنی‌های گوناگونی نیز دارد که در دسته زیباترین جاهای دیدنی ترکیه قرار می‌گیرند. یکی از این دیدنی‌ها برج باستانی هیدیرلیک است. این برج ۱۴متری در مرکز پارک جای گرفته و قدمت آن به قرن دوم پس از میلاد بازمی‌گردد. اگر از آثار تاریخی لذت می‌برید، پارک ملی چندین جاذبه گردشگری برای ارائه به شما دارد. آنتالیا مانند بسیاری دیگر از شهرهای ترکیه قدمتی دیرینه دارد؛ ازاین‌رو می‌توان آثار تاریخی متعددی نظیر پل رومی و تئاتر رومی را در این پارک دید. این آثار روی رودخانه پارک قرار گرفته‌اند و محل اتصال پارک به‌شمار می‌روند.

رودخانه پارک ملی آنتالیا | قصه طویل آب‌های زلال

رودخانه کوهستانی کوپرولو کانیون یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک ملی محسوب می‌شود. این رودخانه از شهر Sütçüler در منطقه اسپارتا سرچشمه می‌گیرد و درنهایت به دریا در آنتالیا می‌ریزد. در شروع قسمتی از رودخانه که برای قایق‌رانی مناسب است، دو پل قدیمی وجود دارد. پل کوچک‌تر به‌دست استاد و پل بزرگ‌تر توسط کارگر او ساخته شده‌اند. نام کوپرولو کانیون از این پل‌ها گرفته شده و کانیون به‌معنای پل‌هاست. آب این رودخانه زلال و قابل‌نوشیدن است؛ همچنین محل مناسبی برای صید ماهی‌های ریزودرشت است. تابستان‌ها این رودخانه ظرفیت ۷هزار نفر را برای قایق‌رانی در آن دارد.

تصویری از رودخانه پارک ملی آنتالیا

با شروع بهار و شکفتن درختان پارک ملی آنتالیا، جریان اصلی رودخانه نیز از شهر آکسو اسپارتا شکوفا می‌شود. جریان دیگری نیز از روستای Karacahisar اسپارتا به راه می‌افتد. مسیر رود از روستای Degirmenozu می‌گذرد و وارد منطقه‌ای تماماً آزاد می‌شود. جلوتر که بروید، رودخانه باری دیگر وارد دره‌های باریک می‌شود. این روند تا پل Koprulu ادامه دارد. صخره‌های شیب‌داری که در این بخش از رودخانه قرار دارند، مناظری را ایجاد کرده‌اند که هرگز آن‌ها را فراموش نخواهید کرد.

عکس از رفتینگ در رودخانه کوپرولو کانیون

رودخانه کوپرولو کانیون استعدادهای نهان فراوانی دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها و روزها سرگرم کند. شناکردن در آب زلال رودخانه در هوای ۵۰ درجه سانتی‌گراد تابستان‌ها یکی از آن‌هاست. رفتینگ و قایق‌سواری نمونه‌های دیگری از تفریح‌های محبوب آبی در این رودخانه هستند که سالانه گردشگران متعددی را به‌سمت خود جذب می‌کنند.

رفتینگ در رودخانه پارک ملی آنتالیا | تجربه‌ای مهیج و خاطره‌انگیز

اگر به آنتالیا و پارک ملی آن سفر می‌کنید، رفتینگ در رودخانه کانیون را به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید. در این تفریح محبوب و مهیج، افراد به‌صورت گروهی سوار قایق‌های بادی می‌شوند و با پارو زدن طول رودخانه را می‌پیمایند. هنگام گذشتن از کوه‌های پیچ‌درپیچ و سر خوردن به پایین دره، هیجان لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد که حس سرزندگی وصف‌ناشدنی‌ را در شما ایجاد می‌کند. به جرئت می‌توان گفت تجربه رفتینگ آنتالیا یکی از تجربه‌هایی است که شادابی و نشاط خاصی را در شما به وجود خواهد آورد که هرگز فراموش نخواهید کرد.

عکس از رفتینگ در رودخانه پارک ملی آنتالیا

بیایید کمی بیشتر با رفتینگ آشنا شویم. رفتینگ به قایق‌های بادی بزرگی می‌گویند که بین ۸ تا ۱۲ نفر ظرفیت دارد. رهبر یا لیدر قایق که در هدایت آن حرفه‌ای است جلوی قایق می‌نشیند و آن را هدایت می‌کند. از آنجایی که رودخانه به‌خودی‌خود پرجوش‌وخروش است، شما را در مسیر هدایت می‌کند و سرنشینان فقط گاهی پارو می‌زنند. رفتینگ جزء محبوب‌ترین تفریح‌های گردشگران است که در جاهای گوناگونی از جمله پارک ملی آنتالیا انجام می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز آن را از دست ندهید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی آنتالیا | لذت بردن از گرمای تابستان

عکس از طبیعت سرسبز پارک ملی آنتالیا

هرچند آنتالیا در همه ماه‌های سال آب‌وهوای بی‌نظیر مدیترانه‌ای دارد؛ اما بهترین زمان بازدید از آنتالیا و پارک ملی آن را می‌توان از اردیبهشت تا اواسط مهرماه در نظر گرفت. این ماه‌ها بهترین زمان برای رفتینگ در رودخانه کانیون، آفتاب‌گرفتن در ساحل و لذت بردن از جاهای دیگر آنتالیاست.

جاهای دیدنی اطراف پارک ملی آنتالیا | ادامه ماجراجویی‌های تکرارنشدنی

شما می‌توانید پس از بازدید از پارک ملی کوپرولو کانیون آنتالیا سراغ دیدنی‌های دیگر اطراف آن بروید:

عکس از معبد زئوس در شهر سلگه

  • معبد زئوس در شهر سلگه؛
  • کالیچی؛
  • موزه آنتالیا؛
  • آسپندوس؛
  • تونک تپه.

مسیر دسترسی به پارک ملی آنتالیا | مستقیم، ساده و راحت

اگر با تور آنتالیا به این شهر سفر می‌کنید، نیازی به نگرانی نیست. در بیشتر تورهای این شهر بازدید از پارک کوپرولو کانیون وجود دارد و لیدرهای تور شما را با شگفتی‌های این منطقه آشنا می‌کنند. اگر هم خودتان می‌خواهید سفر کنید، با هر وسیله حمل‌ونقل عمومی می‌توانید به این پارک برسید. پارک ملی در نزدیکی مناطق بلک و سیده آنتالیا واقع شده است. کافی است به راننده تاکسی‌ها بگویید می‌خواهید به این پارک برسید. گزینه دیگر استفاده از وسیله شخصی است. برای این کار باید در بزرگراه از آنتالیا به‌سوی سیده حرکت کنید و این مسیر را ادامه دهید تا به منطقه بلک یا سیده برسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرسمنطقه بلک و سیده در ۹۰ کیلومتری شمال‌شرقی آنتالیا

اکنون که با ره بال آسمان جذابیت‌های پارک ملی آنتالیا را کشف کردید، وقت آن رسیده که به این شهر زیبا سفر کنید و این مطلب را برای خود تبدیل به خاطره کنید. راستی برای رفتینگ در رودخانه پارک بیشتر هیجان دارید یا برای بازدید از آثار باستانی پارک؟ بعد از بازدید از پارک کوپرولو کانیون سراغ کدام دیدنی‌های آنتالیا می‌روید؟ منتظر شنیدن نظرهای جذاب شما هستیم.

پارک ملی آنتالیا در منطقه بلک و سیده در ۹۰ کیلومتری شمال‌شرقی آنتالیا قرار گرفته است.

با توجه به آب‌وهوا می‌توان از اردیبهشت تا اواسط مهرماه را بهترین زمان سفر به پارک ملی آنتالیا دانست.

پارک کوپرولو کانیون حدود ۳۶۵ کیلومترمربع مساحت دارد.

رفتینگ در رودخانه پارک ملی آنتالیا را می‌توان جذاب‌ترین و محبوب‌ترین تفریح این رودخانه دانست.

پارک کوپرولو کانیون در سال ۱۹۷۳ میلادی عنوان پارک ملی آنتالیا را از آن خود کرد.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.