تنگ گمبیل فارس | ورود به سرزمین عجایب!

0

تنگ گمبیل فارس که آن را به نام بهشت گمشده هم می‌شناسند، یکی از بکرترین مناطق طبیعی اطراف شیراز است. این تنگ کاملاً طبیعی است و گردش در این محل بعد از روزهای سخت کار و مشغله، حس سرزندگی و طراوت را دوباره به روحتان بر می‌گرداند. در این مقاله به معرفی کامل تنگ گمبیل می‌پردازیم.

تنگ گمبیل کجاست؟

معرفی تنگ گمبیل فارس

تنگ گمبیل در نزدیکی روستای ساران بهشت مکان و در 40کیلومتری شهرستان سپیدان قرار دارد. این مکان جزو جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌آید و هر بهار گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند.

معرفی تنگ گمبیل

«قطعه‌ای از بهشت» شاید توصیف کاملی برای تنگ گمبیل فارس نباشد. این منطقه فضایی اسرارآمیز و دیدنی دارد که شما را به یاد فیلم‌های ماجراجویانه می‌اندازد. فاصله نزدیک تگ گمبیل به شهرستان سپیدان یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده محبوب گردشگران باشد. صدای رودخانه کف این تنگ، بر جذابیت آن افزوده و آن را به مکانی برای کمپ‌های شبانه گروه‌های مختلف تبدیل کرده است. راستش هرچقدر در وصف این تنگ بگوییم کم است، شنیدن کی بود مانند دیدن؟

جاذبه‌های تنگ گمبیل

فضای سرسبز و صخره‌هایی که به‌طور طبیعی اشکال خاصی دارند، در کنار رودخانه جاری در کف تنگ گمبیل مکانی فوق‌العاده دیدنی به وجود آورده است. وجود درختان گردو، انجیر، تمشک وحشی و زرشک این منطقه را اسرارآمیزتر کرده است. همچنین یک غار کوچک در زیر این تنگ و بنایی خشتی در همان محل، از دیگر عجایب این منطقه است. تصور کنید پا به یک منطقه کاملاً طبیعی و بکر گذاشته‌اید و حالا دهانه یک غار را می‌بینید! هیجان انگیز نیست؟

جاهای دیدنی نزدیک به تنگ گمبیل

جاهای دیدنی در حوالی جنوب ایران زیاد است، آنقدر که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک لیست آورد. در این جا برخی از مکان‌های دیدنی نزدیک به تنگ گمبیل را برایتان معرفی کرده‌ایم.

سد درودزن

بهترین زمان بازدید از سد درودزن فارس

سد درودزن که در گذشته‌های دور به سد داریوش کبیر معروف بوده است، آب آشامیدنی شهر شیراز را تأمین می‌کند. این سد قدیمی‌ترین سد خاکی ساخته شده در خاورمیانه است. آب رودخانه تنگ گمبیل، پس از گذشتن از روستاهای ساران بهشت مکان، ساران سفلی و منطقه کامفیروز به این سد ریخته و بعد به دریاچه بختگان می‌ریزد.

آدرس: استان فارس، مرودشت، روستای درودزن

تنگ بستانک یا بهشت گمشده

ییلاق و تنگ بستانک شبیه به تصاویری است که فقط درکارت‌پستال‌ها دیده‌ایم. یک رودخانه خورشان طولانی، طبیعت بکر و سرسبز و صخره‌های بی‌همتا، بهشت کوچکی را تشکیل داده‌اند که از چشم خیلی‌ها پنهان مانده است. این بهشت گمشده در میان رشته کوه زاگرس قرار دارد و مسیر رسیدن به آن خیلی دشوار نیست. تا نزدیکی‌های تنگ می‌توانید با ماشین بروید و بعد مسیری کوتاه و هموار را برای رسیدن به تنگ طی کنید و به این بهشت پنهان برسید.

آدرس: استان فارس، ۱۲۰کیلومتری شمال غربی شیراز، مرودشت، کامفیروز

تنگ براق

 

عکس طبیعت تنگ براق

تنگ براق از دیگر ییلاق‌های جذاب در فارس و در نزدیکی شهر سده است که آبشارهای دیدنی، رودخانه‌های خروشان و کتیبه‌ای تاریخی از خاص‌ترین دیدنی‌های آن هستند. تصور کنید که یک رود، با عبور از میان صخره‌ها آن‌ها را شکافته باشد و یک دره عمیق و دیدنی به وجود آورده باشد. این تصویر تنگ براق است. ارتفاع دره این تنگ 1940 متر است و در سمت چپ دره، غاری آهکی وجود دارد که آب به‌صورت قطره‌قطره از سقف آن به پایین می‌چکد. فقط باید حواستان باشد که پریدن از صخره‌ها به درون آب در این منطقه، خیلی خطرناک است.

آدرس: استان فارس، 80کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰کیلومتری شهر سده

بازمانده‌های ایزدخواست

باقیمانده‌های قلعه تاریخی مربوط به دوره ساسانی، که به نام دژ ایزدخواست معروف است، یکی دیگر از مناطق دیدنی استان فارس است. در اطراف این قلعه بقایای یک خندق نیز دیده می‌شود که احتمالا یکی از تدابیر امنیتی زمان خود بوده است. همچنین در این قلعه آتشکده‌ای هم وجود داشته که گفته می‌شود بعد از ورود اسلام به ایران، اولین آتشکده‌ای بوده که به مسجد تبدیل شده است. گفته می‌شود که این قلعه قدیمی‌ترین قلعه خشتی جهان است.

آدرس: استان فارس، آباده، ۵۷کیلومتری شمال آباده

بهترین زمان بازدید از تنگ گمبیل

بهترین زمان بازدید از تنگ گمبیل

همه می‌دانند که اوج شکوفایی و زیبایی طبیعت جاهای دیدنی اطراف شیراز، اردیبهشت ماه است. در این زمان است که شکوفه‌های نارنج سر بلند کرده‌اند و عطرشان همه شهر را برداشته. از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان سر زدن به تنگ گمبیل و گردشگری در طبیعت بکر آن است.

امکان کمپ وشب‌مانی در تنگ گمبیل

امکان کمپ وشب‌مانی در تنگ گمبیل

اگر می‌خواهید شبی را در طبیعت زیبای تنگ گمبیل سر کنید، باید وسایل لازم را با خودتان ببرید. اطراف تنگ مکان مناسبی برای چادر زدن وجود دارد؛ اما تجهیزات را باید خودتان ببرید. باید هر آنچه برای کمپ در طبیعت لازم است به همراه داشته باشید؛ از چادر گرفته تا کیسه خواب و غذا به مقدار کافی. البته روستای نزدیک به تنگ هم مردم مهمان نوازی دارد؛ اما برای اقامت می‌توانید به اقامتگاه‌های بومگردی در شهرستان سپیدان هم برگردید.

نکات مهم برای بازدید از تنگ گمبیل

نکات مهم برای بازدید از تنگ گمبیل

اول از همه، کفش مناسب بپوشید. نیاز نیست حتماً کفش کوهنوردی داشته باشید؛ اما کفشی را انتخاب کنید که پایتان در آن پیچ نخورد. با توجه به اینکه بخشی از مسیر در رودخانه می‌گذرد، می‌توانید از کفش‌های باز استفاده کنید. اگر قصد دارید شب را در طبیعت بگذرانید لوازم لازم را به همراه داشته باشید. بهتر است تا قبل از ظهر به تنگ گمبیل برسید و در فرصت کامل به همه جا سر بزنید و بعد با غروب آفتاب، در همان جا اتراق کنید.

مسیر دسترسی به تنگ گمبیل

برای رسیدن به تنگ گمبیل باید ابتدا به شهرستان سپیدان برسید. حدوداً 40 کیلومتر بعد، به روستای زیبای ساران بهشت مکان می‌رسید. بعد از آن حدود 20 دقیقه باید در بین درختان و طبیعت این روستا پیاده پیش بروید تا به تنگ گمبیل برسید. نگران مسیر پیاده روی نباشید؛ طبیعت بهشتی این منطقه و رودخانه‌ زیبای آن مسحورتان می‌کند و زمان برایتان سریع‌تر می‌گذرد.

آدرس: استان فارس، شهرستان سپیدان، روستای ساران بهشت مکان (بشمکان)

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان، به معرفی تنگ گمبیل فارس پرداختیم. مدتی در هوای تمیز و تازه‌اش نفس کشیدیم و برنامه ریزی کردیم تا در اولین فرصت ممکن سری به آن بزنیم. امیدواریم این مطلب در وسوسه کردن شما برای سفر، مؤثر باشد! شما قبلاً به این مکان سر زده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را درباره اش بشنویم.

در 40کیلومتری شهرستان سپیدان، روستای ساران بهشت مکان

از ابتدای اردیبهشت تا اخر تابستان

بله در حوالی این محل امکان چادر زدن وجود دارد.

برای اقامت در خانه‌های بومگردی باید به سپیدان برگردید

4/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.